Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Konsoleiden liikkeentunnistus (Wii, Xbox 360, PS3)

Vastaus: Konsoleiden liikkeentunnistus (Wii, Xbox 360, PS3)

Lueppa avannon viesti, ja viesti mihin hän vastaa uudestaan, ja kerro sitten mulle miten niin ei liity aiheeseen? Vai onko threadin tarkoitus keskustella vain ja ainoastaan tekniikasta ja vertailla speksejä keskenään? Puhe oli Wiin kasuaalimaineesta ja "HC-pelien" puutteesta ja avanto sen hyvin yksinkertaisesti kumosi listaamalla pienen osan Wiin pelivalikoimasta, mielestäni liittyy hyvinkin aiheeseen ja jos ei liity olisi asiaan pitänyt puuttua jo monta sivua sitten, kun aika paljonhan täällä ollaan peleistä nyt muistaakseni jauhettu.
Minullehan siinä lähinnä avauduttiin ja kieltämättä omassakin postauksessani oli vähän turhankin paljon casual-painotteisuutta mukana, vaikka liikepelaamisesta jauhoinkin. Tarkoitus oli lähinnä korostaa nimenomaan liikepelaamisen casual-painotteisuutta ja sitä, että Wiillä se on johtanut melkoiseen kuratulvaan.

Toki konsolilla kovaakin tavaraa on tarjolla, on se hankinnan arvoinen yhä, ja Avannon hyväpelilistasta löytyy kosolti omastakin hyllystä (ja hyviä todella ovat) mutta juuri tuon liikepelaamisen suhteen pidän yhä pääni siinä mielessä, että se on ihan sama onko peli casual vai hardcore kun toistaiseksi yhtäkään Oikeasti Loistavaa liikepeliä ei ole vastaan kävellyt, eli liikekontrollit eivät välttämättä olisi se juttu ensinkään.

Lähinnä hain takaa sitä, että Move ja Kinect voivat hyvinkin olla tänään hehkuttamisen arvoisia asioita siinä missä Wii oli taannoin mutta jos ei nyt ihan uskomattomia virvellyksiä ole liiketunnistusrintamalla lähiaikoina tarjolla niin tuskinpa kumpikaan uutuus sen kummempaan pystyy kuin Wii.

Ei ollut tarkoitus dissata yhtäkään konsolikolmikosta vaan nostaa kulmakarvaa koko liiketunnistuksen idealle yleensä mutta tämä ulosanti nyt tuppaa olemaan aina vähän mitä sattuu. Toivottavasti no harm done :D
 
Vastaus: Konsoleiden liikkeentunnistus (Wii, Xbox 360, PS3)

Tarkoitus oli lähinnä korostaa nimenomaan liikepelaamisen casual-painotteisuutta ja sitä, että Wiillä se on johtanut melkoiseen kuratulvaan.

mutta juuri tuon liikepelaamisen suhteen pidän yhä pääni siinä mielessä, että se on ihan sama onko peli casual vai hardcore kun toistaiseksi yhtäkään Oikeasti Loistavaa liikepeliä ei ole vastaan kävellyt, eli liikekontrollit eivät välttämättä olisi se juttu ensinkään.
Tämä kuratulva on minusta loppunut jo, ja kuluttajat erottavat kyllä shovelwaren hyvien pelien joukosta.
Liikepelaaminen on siisti juttu kun se on ollut pelinkehityksessä läsnä koko ajan. Eli pistän pääni pantiksi, että wiillä on hyviä laatu liikepelejä, ainakin wiin ohjaimet on hyödynnetty aika maksimiin, mutta wiimotion+ pitäisi hyödyntää sellaisissa peleissä johon se sopii. En minäkään pidä liiallisesta huitomisesta peleissä, paitsi moninpeleissä ja minipeleissä tämä on joskus jees.
 
Vastaus: Konsoleiden liikkeentunnistus (Wii, Xbox 360, PS3)

Mistä tässä ketjussa on siis tarkemmin tarkoitus keskutella
Konsoleiden liiketunnistuksesta. Luulin tämän selviävän ketjun otsikosta, mutta hyvähän se on kysyä, jos jokin asia askarruttaa. Ole hyvä!
 
Vastaus: Konsoleiden liikkeentunnistus (Wii, Xbox 360, PS3)

Silti se kuulostaa, miten sen sanoisi, moukkamaiselta Wiin tuntevien korvaan, kun sinisen huurun läpi huudellaan monta vuotta myöhässä, että Move tuo kauppoihin ne todelliset liiketunnistuspelit.
Eittämättä. Minulle Wii on ollut alusta asti ihan todellista liiketunnistuspelaamista, ja niin oli EyeToy jo ennen sitä. Jopa Guitar Hero -kitaran kallistuksella aktivoituva Starpower oli liiketunnistuspelaamista.

Mutta kohta tekee mieli heitellä kartanolle kaikki vihjaukset mm. lasien väreistä, joten tämä olkoon viimeinen varoitus.

Heavy Rainin Move-tuki menee osastoon gimmick. Jälkeenpäin keksitty lisuke, että voidaan markkinointimateriaalissa sanoa Moven olevan harrastelijan ja tositykärin taikasauva.
Jos pelin tuottajaa on uskominen, Heavy Rainiin kaavailtiin liikeohjausta ihan alusta asti.

In fact, when hinting at the potential of adding motion controls last month, Cage also revealed Heavy Rain was originally planned as a motion-control game from the start.
Mutta oli miten oli, ei Move-kontrollit jo valmiiksi hienon pelin tenhoa ainakaan vähennä.

Siinä kohtaa saattaa närästyskuplia nousta pintaan kun ensin teknologiatoteutus X lytätään, mutta kopiokoneiden laulamisen jälkeen kuin taikaiskusta sitä ylistetään. Lopuksi viimeistellään asia, mitenkäs muuten kuin lyttäämällä alkuperäinen ja ylistämällä kopiota paremmaksi.
Allekirjoitan miltei täysin. Jos ihan yleisellä tasolla puhutaan, alkuperäinen teknologia on voinut olla kömpelöä tai muuten vain heikompaa, mutta vasta jokin toinen taho pystyi jalostamaan siitä loistavan tuotteen. Esimerkkinä käytettäköön vaikka kosketusnäytöllisiä puhelimia. Ei Apple niitä keksinyt, mutta iPhone oli silti se, joka räjäytti potin.

Edelleenkin silti hieman kavahdan sitä, että Movea pidetään Wiimote-kopiona, kun todistettavasti Sonylla on ollut jo 2000-luvun alussa hyvin Moven kaltaisia prototyyppejä. (Linkkejä Richards Marksin esittelyvideoihin löytää ihan tästä ketjusta, jos hakee kirjoittamiani viestejä.)

Se on sitten tietysti vielä asia erikseen, että kaupalliselta kannalta on turhaa heitellä "no kyllä meilläkin oli tämmöinen jo kauan sitten" -fraaseja. Yhtä lailla kuin Nokia epäonnistui omien kosketusnäytöllisten puhelinprotojensa kanssa, ei Sonykaan osannut muuttaa R&D-miestensä keksintöjä pelimaailmaa muuttaneiksi myyntimenestyksiksi. Jälkikäteen asioihin perehtymättömän silmään saattaa siis vaikuttaa, että Sony vain kopioi, vaikka todellisuudessa vuosien jahkailun jälkeen saivat teknonsa kehitettyä riittävän halvaksi ja toimivaksi tuotteeksi.

"Don't tell me what I can't do" - John Locke
Kyllä tälleen ylläpidon edustajan voi hieman sanoa, mitä et saa tehdä. Tai saat, mutta sitten kannat myös vastuun teoistasi.

Lueppa avannon viesti, ja viesti mihin hän vastaa uudestaan, ja kerro sitten mulle miten niin ei liity aiheeseen? Vai onko threadin tarkoitus keskustella vain ja ainoastaan tekniikasta ja vertailla speksejä keskenään?
Vaikka toveri jryi tähän jo vastasikin, täsmennän tai oikeastaan laajennan vastausta hieman. Kyllä vertailla saa pelejäkin ja sitä, kuinka niissä liikkeentunnistusta hyödynnetään. Mikä tässä avannon listauksessa meni pieleen oli se, että minusta se oli vain tarkoitettu kumoamaan ikiwanha myytti Wii-pelien laadusta, määrästä, kasuaalisuudesta, jne. Eli sitä perinteistä konsolisotaryhmittymistä, jolla oli enää hyvin vähän tekemistä konsoleiden liikkeentunnistuksen kanssa.

Niin, kumma kyllä tämä touhu on saanut jatkua jo iät ja ajat, mutta auta armias jos sanot ettei PS3:lle ole pelejä...
Toinen toveri eli Corca tuolla toisaalla oivallisesti muistuttikin yli kolmen vuoden takaisesta moderointitiedotteesta, jossa mm. tämä "PS3:lle ei ole pelejä" -höpöhöpöväite oli mainittu (ihan samalla tavalla kuin tuo Wiinkin pelivalikoimaan kohdistuva perusteeton kuittailu).

Vanhoihin koukkuihin tarttumisen sijaan on kaikkien mielenrauhan kannalta parempi hoidella ne Report bad postin kautta. Tuleepahan vähemmän sotkua.

Mielenkiintoista, että ohi aiheen kirjoitteluun puututtiin juuri tuossa kohtaa ja että juuri sinä puutuit siihen ;)
Myös tällainen lipan alta kuittailu on syytä haudata. Selvittäkää välinne privaatisti, jos hampaankolossa vielä jotain röpöjä pyörii. (Tämä pätee myös maisteri Jokiseen.)

Ai niin, oli mulla asiaakin: Aragorn's Questin PS3-versioon on tullut suorastaan hirviömäinen, lähes 700 megatavun päivityspaketti, joka mm. parantaa Moven käyttöä. Jos joku sattuu löytämään jotain uudempaa vertailua, jossa tämä päivitys on otettu huomioon, niin minua ainakin kiinnostaa lukea.
 
Vastaus: Konsoleiden liikkeentunnistus (Wii, Xbox 360, PS3)

Liikepelaaminen on siisti juttu kun se on ollut pelinkehityksessä läsnä koko ajan. Eli pistän pääni pantiksi, että wiillä on hyviä laatu liikepelejä, ainakin wiin ohjaimet on hyödynnetty aika maksimiin, mutta wiimotion+ pitäisi hyödyntää sellaisissa peleissä johon se sopii. En minäkään pidä liiallisesta huitomisesta peleissä, paitsi moninpeleissä ja minipeleissä tämä on joskus jees.
Tuolla saralla se ongelma (jos moista ylipäätään on) piileekin; perinteistä mekanismia on yritetty lykätä sivummalle jo useampaankin otteeseen ja yhä tuntuu tökkivän. Esim. PS3:n SixAxis tuntuu olevan tätä nykyä unohdettu juttu; ensimmäisessä Unchartedissa taisi pari kohtaa olla, jossa pädiä piti vähän heilutella kun taas jatko-osassa moisesta ei ollut enää tietoakaan. Vastaavasti DS:n julkaisu oli täynnä stylus-pelejä kun taas nykyisin se puoli on lähinnä "no on se tuki nyt siellä" -tasoa vaikka itse peleistä voi nauttia ihan tavanomaiseen tapaan ristiohjaimella ja parilla napilla.

Wiillä taas liikekontrollit ovat niin core-tason suunnittelua, ettei niitä voi jättää huomiotta vaikka miten tahtoisi. Nuo pelkästään Wiimotea vaakatasossa hyödyntävät pelit (a la Super Paper Mario) ovat yksinkertaisuudessaan loistavia mutta Wiillä liikeohjaus on nimenomaan SE juttu, joten sen säännöillä sitten mennään.

Sikäli kyllä samaa mieltä, että Wiillä(kin) taatusti hyviä laatuliikepelejä löytyy; asennoitumisestahan koko liikekontrollihommassa kai enempi on kyse :eek:
 
Vastaus: Konsoleiden liikkeentunnistus (Wii, Xbox 360, PS3)

Ai niin, oli mulla asiaakin: Aragorn's Questin PS3-versioon on tullut suorastaan hirviömäinen, lähes 700 megatavun päivityspaketti, joka mm. parantaa Moven käyttöä. Jos joku sattuu löytämään jotain uudempaa vertailua, jossa tämä päivitys on otettu huomioon, niin minua ainakin kiinnostaa lukea.

Tämäpä yllättävää, en itse hanki tätä edes wiille, eli kuittailin aika turhaan aragorns questista tässä muutama päivä sitten, onhan se peli aivan liian kasuuali meiningillä tehty kun kaikki arvostelijat ovat näin todenneet , se ign:n arvostelu oli kaikkein positiivisin minkä olen lukenut ja se oli myös ensimmäinen jonka olin lukenut. Olisikohan grafiikkapäivitystä ja move ohjaimen parempaa tunnistusta patch tiedostossa kun noin iso on?

tässä seuraavassa pelissä on hittiainesta wiillä kun se tulee uuden the legend of zeldan ohella

[video=youtube;m0UNe8bNfEo]http://www.youtube.com/watch?v=m0UNe8bNfEo[/video]
 
Vastaus: Konsoleiden liikkeentunnistus (Wii, Xbox 360, PS3)

Konsoleiden liiketunnistuksesta. Luulin tämän selviävän ketjun otsikosta, mutta hyvähän se on kysyä, jos jokin asia askarruttaa. Ole hyvä!

Täällä kirjoitelteltiin ja kirjoitellaan peleistä vaikka kuinka ja kun kerran pistän useita liikkeentunnistuspelejä riviin ja osoitan, että näitähän riittää, niin se menee ohi aiheen? Eikö tuo ensimmäinen väite, johon vastasin, mennyt ohi aiheen?

Onneksi sentään TT-2k kykenee hieman muuhunkin kuin näsäviisasteluun ja vastasi kysymykseen, eikä keskittynyt moderoinnin kannalta epäolennaisuuksiin.

Eli sitä perinteistä konsolisotaryhmittymistä, jolla oli enää hyvin vähän tekemistä konsoleiden liikkeentunnistuksen kanssa.

Joten mihin silloin tulisi puuttua, vastaukseen vaiko väitteeseen?


Ja kyllä tuolla listalla on siinäkin mielessä tekemistä asian kanssa, että etumatkaa on tosiaan muilla kirittävänä kiinni liikkeentunnistusta tukevien pelien saralla.
 
Vastaus: Konsoleiden liikkeentunnistus (Wii, Xbox 360, PS3)

Moven kylkiäisenä oleva Eye-kamera perustuu periaatteessa jo yli 7 vuotta vanhaan EyeToy-kameraan. Mulla oli EyeToy sen aivan alusta lähtien, joten ihan sitä en pysty allekirjoittamaan, että Move vain olisi "kopioinut" Wiitä ja se siitä.

Konsolipelaajat välillä muistavat vain valikoidut palat pelialan historista ja "innovaatioista". Nintendon Wii toki lopulta toi liiketunnistuksen massoille ja menestykseen (Nintendon ansiosta pelejä pelattiin nyt lähes vauvasta vaariin), mutta sitä ennen tarvittiin myös muita - myös vähemmän onnistuneita innovaatioita (tosin EyeToy möi n. 10.5 miljoonaa, joten..). Ei pelialan historia ole jonkinlainen suora viiva a:sta b:hen. Liiketunnistus kävi välillä siellä ja täällä - ja päätyi Wiihin. Siitä se jatkaa nyt eteenpäin..

Ps. Nämä "x-konsolille ei ole pelejä/ei ole hyviä pelejä" -kommentit eivät päde yhteenkään konsoliin. Niitä on aivan turhaa levitellä forumeilla (ainakaan jos ei nyt väkisin halua itsestään vähän tietämätöntä tehdä).
 
Vastaus: Konsoleiden liikkeentunnistus (Wii, Xbox 360, PS3)

Meillä pleikkapuolella on onneksi tyydytty hyvin vaatimattomaan huiskutteluun. Tässä siitä osuva esimerkki:


[MEDIA]2789[/MEDIA]
 
Vastaus: Konsoleiden liikkeentunnistus (Wii, Xbox 360, PS3)

Otetaan tämä tänne yleiseen vertailuketjuun, koska pingistä löytyy/tulee löytymään jokaiselle alustalle. The Sixth Axis kirjoittaa Kinect Sportsin pinkiponkista näin:

Sports was being demoed with ping pong and it just didn’t seem to work. People were becoming frustrated with how their moves were being interpreted and it just didn’t look like they were having a lot of fun. Compared to Sports Champions it’s just not as easy to use or as intuitive.
Tässä kohtaa ongelmaksi voi muodostua epätarkkuus. Jos oikein muistelen, käsi on mallinnettu kahden nivelen voimin, eli kyynärpään ja ranteen mukaan. Periaatteesta noista ehkä voisi saada varsin tarkkaakin dataa mailan liikkeiden mallintamiseen, mutta ilmeisesti näin ei näytä olevan ainakaan Kinect Sportsissa.

Toinen havaittu epätarkkuuteen liittyvä ongelmia on menujen navigointi. Tämän koin itsekin Kinect-esittelyssä melko hankalaksi, mutta toisilta homma sujui paljon luontevammin.

The main issue across all the Kinect games shown was menu navigation. As shown at E3 the first party games feature a system similar the Wii and PlayStation Move, an on-screen hand acts as a pointer, reacting to your movements. The hand seems to move at about half the speed of your actual hand, which is a little annoying, and you have to wait for a timer to complete when you hover over a button to select it. After watching a few dozen people try the system across the three first party titles most seemed to have issues, although personally it didn’t seem completely terrible.
Sen sijaan Dance Centralissa nähty tapa toimi minustakin paremmin ja oli ennen kaikkea paljon nopeampi.

Dance Central actually uses a very different system where you move your hand up and down to scroll through menu options and then swipe your hand across to select an option. This seemed a bit quicker and easier than Microsoft’s system, although a few people did still struggle with it.
Lähde: The Sixth Axis
 
Vastaus: Konsoleiden liikkeentunnistus (Wii, Xbox 360, PS3)

Vaikka kinect ei äkkiseltään tarkasteltuna näyttäisi soveltuvan räiskintäpeleihin ei se kuitenkaan ole estänyt Hudsonia yrittämästä:
[video=youtube;euNOPKYFbPc]http://www.youtube.com/watch?v=euNOPKYFbPc[/video]
 
Vastaus: Konsoleiden liikkeentunnistus (Wii, Xbox 360, PS3)

Tässä kohtaa ongelmaksi voi muodostua epätarkkuus. Jos oikein muistelen, käsi on mallinnettu kahden nivelen voimin, eli kyynärpään ja ranteen mukaan. Periaatteesta noista ehkä voisi saada varsin tarkkaakin dataa mailan liikkeiden mallintamiseen, mutta ilmeisesti näin ei näytä olevan ainakaan Kinect Sportsissa.

Ongelma taitaa olla siinä ettei ole mahdollista seurata ranteen liikettä, esim. pyöräyttäessä kämmentä alhaalta ylös. Myös nopeuden mittaaminen lyönneistä voi osoittautua todella vaikeaksi.

Video itse pelistä
YouTube - Kinect Sports - TGS 10: Table Tennis Gameplay

Ei ole Kudo tainnut SCn pingistä pelata puheista päätellen. Kovin yksinkertaisen oloista menoa eikä samanlaisia kurottautumisia pallon vuoksi näe kuten Moven vastaavasssa. Pallo käyttäytyy koko ajan samalla tavalla nopeutensa ja korkeutensa suhteen.
 
Vastaus: Konsoleiden liikkeentunnistus (Wii, Xbox 360, PS3)

Toimiikos Tuo Microsoftin Kinect millään tavalla vanahan Xboxin kanssa?:)
 
Vastaus: Konsoleiden liikkeentunnistus (Wii, Xbox 360, PS3)

Ei, mutta toimii aivan kaikkien Xbox 360 -mallien kanssa.
 
Vastaus: Konsoleiden liikkeentunnistus (Wii, Xbox 360, PS3)

Minusta tuntuu, että Kinect on joulumarkkinoilla lapsiperheiden hitti. Laite on kuin tehty tupareihin, illanistujaisiin, pienessä maistissa, lasten syntymäpäiville ym.. ym.. pelaajat voi hypätä sekaan ja lähteä pois milloin vain, kamera rekisteröi ilman Confirm-OK-OK-Calibrate-Stand Still-OK-Confirm puljaamista.
 
Vastaus: Konsoleiden liikkeentunnistus (Wii, Xbox 360, PS3)

SUPERanalyytikko Michael Pachter on sitä mieltä, että Move möi Jenkkilässä selvästi alle Sonyn omien odotusten. SCEA ei ole julkistanut vielä mitään tarkkoja lukuja, mutta arviot pyörivät noin 300 000 Move-kapulassa. (SCEE-alueella Movea toimitettiin kauppoihin 1,5 miljoonaa.) Pian alkavan joulumyynnin iso Pee ennusti kuitenkin vauhdittavan myös Moven menekkiä.

In North America, however, Wedbush Morgan analyst Michael Pachter believes that Move really did not fare as well as Sony would have liked. Despite the suspected slow start, Pachter still thinks that Move, and Microsoft's Kinect, will have a notable impact on industry sales this holiday season. "Even though we believe Move sold well below expectations in its first month, we expect it, along with the Kinect (launching November 4), to drive hardware sales at holiday," he said.

Lähde: Industry Gamers
 
Vastaus: Konsoleiden liikkeentunnistus (Wii, Xbox 360, PS3)

SUPERanalyytikko Michael Pachter on sitä mieltä, että Move möi Jenkkilässä selvästi alle Sonyn omien odotusten. SCEA ei ole julkistanut vielä mitään tarkkoja lukuja, mutta arviot pyörivät noin 300 000 Move-kapulassa. (SCEE-alueella Movea toimitettiin kauppoihin 1,5 miljoonaa.)
Taitaa taas mennä arpomiseksi siitä, puhutaanko lukemissa kauppoihin toimitetuista vai myydyistä mutta jos nuo kaksi lukemaa samasta asiasta puhuvat niin eipä siinä juuri Pachteria tarvita havainnoimaan, ettei jenkkilän myynti tosiaan ole isommin ottanut tulta alleen. Enempi yllättää, peseekö Moven myynti EMEA-maissa todellakin rapakon takaisen jopa viisinkertaisella määrällä? Toki Eurooppa on aina ollut vähän Sonyyn päin kallellaan mutta jotenkin nuo vertailusuhteet alkavat tuntua jo aika lailla epätodellisilta.
 
Vastaus: Konsoleiden liikkeentunnistus (Wii, Xbox 360, PS3)

kulttuurieroja, sanon minä! Vaikka länsimaiset kulttuurit aika läheisiä ovat niin en usko että USA:ssa kauheasti innostuttaisiin jostain start the partysta, kuten ei innostuttu singstaristakaan. Sonyn olisi pitänyt viisastua ja pistää kasuaalipuljua pystyyn myös ameriikoissa.

Korjausta itselle: Zindagi games (Sports champions) sijaitsee kaliforniassa.
 
Ylös Bottom