Vastaus: Lair [Hype]
Hakkiz sanoi:
Kumpikohan Lairin kuvasuunnittelussa on ollut tärkeämpää: resoluutio vai maasto, jossa olisi jotain muutakin kuin kuolleita kallioita silmänkantamattomiin?
LAIR:ssa tulee olemaan kaikenmaailman viidakoita ynnä muita, että kyllä siinä muutakin tullaan näkemään kuin vain kuollutta kalliota. Eli pointtisi on aikalailla turha. LAIR:ssa maisemien "kuollut" ilme liittyy täysin pelin juoneen (maailmassa ei ole paljoa vehreyttä enää jäljellä, koska tulivuoret ovat sylkeneet niin paljon scheisseä taivaalle ettei aurinko jaksa paljoa enää lämmittää/antaa energiaa vihreämmälle lajistolle, muuten kuin harvoissa valituissa paikoissa), joka on varmasti yksi ensimmäisistä asioista joita pelien kehityksessä tehdään, joten maisemat eivät ole mikään kompromissi resoluution ja graafisen tyylin välillä. Lairia tehtiin muutenkin ALUN PERIN pitkälle asti 720p-pelinä (eli monet maisemat, niin kuolleet kuin eivät-niin-kuolleet, olivat jo valmiina ennen resoluutionmuutosta). Myöhemmin reso vaihdettin 1080p:hen, kun Factor 5 sai finaalit PS3 dev kitit tuossa viime vuoden loppukesästä/alkusyksystä. 1080p-resoluution takia siis on tuskin uhrattu mitään muuta kuin
mahdollisesti ruudunpäivitys, joka sekin voidaan luultavasti vielä korjata lopulliseen versioon mennessä. Muuten kyseessä on täysin sama peli 1080p:ssä kuin aikaisemmin jo 720p:ssä. Ninja Theory on kyllä sanonut, että heidän mielestään Heavenly Sword näyttää paremmalta 720p-tilassa, jossa on 4xAA, NT:n itse kehittelemä ns. "NEO32-HDR" ja 8xAF. 4xAA, NEO32-HDR ja 8xAF eivät olisi olleet mahdollisia 1080p:ssä (ainakaan näin aikaisessa vaiheessa PS3:n elämänvaihetta). Heavenly Sword 1080p:ssä ilman edellä mainittuja asioita näytti siis NT:n mielestä huonommalta kuin HS 720p:ssä + ne. Factor 5:n mielestä taas LAIR näyttää paremmalta 1080p-reson ansiosta.
Shadow of the Colossushan oli ihan erinomainen peli, vaikka ruudunpäivitystä pystyi monesti kutsumaan lähinnä dia-showksi, joten miksei LAIR:kin voisi olla kun siinä näyttäisi olevan jo nyt suurimman osan ajasta parempi (joskei täydellinen) ruudunpäivitys kuin kyseisessä laatupelissä? Factor 5 on kuitenkin ehkä se taitavin ryhmä (länsimaissa, Japanissa samaa titteliä kantaa Square Enix), mitä tulee pelien graafiseen/tekniseen toteutukseen. Tietty kun ruudulla liikkuu useita useampien kerrostalojen kokoisia hirviöitä ja tusinoittain lohikäärmeitä, puhumattakaan massiivisista ympäristöistä, ei voi välttämättä edes paljollakaan hiomisella poistaa kaikkea hidastelua (olipa peli sitten 720p tai 1080p). Ainakaan ilman että Factor 5 painuisi takaisin sinne kellariin, jossa pelejään työstävät, pariksi vuodeksi kehittääkseen LAIR:a vielä vuoden tai pari lisää. Pelin viivästyttäminen on täysin mahdoton ajatus, kun ottaa huomioon kuinka paljon aikaa, vaivaa ja rahaa LAIR:n kehittelyyn on jo mennyt (on jo siis melkolailla aika julkaista LAIR seuraavaan deadlineen mennessä, joka on mahdollisesti huhujen/juttujen perusteella touko-kesäkuussa).
että sen 1080p -tilan vaatimat tehot voitaisiin sijottaa paremmin vaikkapa motion blur -efektiin, joka tekisi pelistä oikeasti tyylikkäämmän näköisen, eikä vain toisi lisää tarkuutta. Next genistä tekee next genin omalla kohdallani ennen kaikkea nimenomaan HDR-valaistukset, motion blurrit ja muut per pixel efektit,
Mielestäni LAIR:n uusimmissa videoissa oli oikein hyvät motion blur -efektit, kun lohharilla vaikka kääntyi tai teki nopean syöksyn eteenpäin. Tokkopa siihen pitäisi ainakaan mitään parannuksia tehdä, ainakaan kovin hirveästi.
eikä niinkään suurempi resoluutio, joka PC-maailmassa on ollut jo pitkään melko triviaali asia.
PC-maailmassa reso taitaa olla triviaali asia pienehkön ruudun koon takia (ja muutenkin useiten käytetty reso taitaa olla 1280x1024, eikä 1900x1080). Ei suurempi reso pääse edes oikeuksiinsa niin hyvin kuin mitä se pääsee 40+'' 1080p HDTV:llä. Toki se tarkemmalta näyttää, mutta mitä pienempi ruutu, sitä vähemmän paremmasta resosta on hyötyä.