Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Liian aikainen "uusi sukupolvi"

Vastaus: Liian aikainen "uusi sukupolvi"

Mun mielestä uusien koneiden ei tarvitsisi vielä tulla, mutta en tarkoita tätä siten, että toivoisin evääväni ne kaikilta muilta. Mielipiteeni perustuu ainoastaan siihen, että minulla riittää pelattavaa nykykoneilla, eikä minulla ole polttavaa tarvetta saada uutta konetta. Toista se oli PS2:sta odottaessa, kun mulla oli silloin nollan pelikoneen tilanne.

Se on totta, kun monet ovat maininneet ettei konetta ole pakko ostaa heti. Näin olen itsekin ajatellut tehdä, sillä PS3 ja Revolution kiinnostavat jonkin verran. Toisaalta olen jopa ajatellut niinkin radikaalia vaihtoehtoa, että nukun koko konsolisukupolven yli. Nyt on huomattavasti helpompi kieltäytyä koneista, joista ei vielä tiedä mitään ja joita ei voi vielä edes ostaa, joten saa nähdä :). Tavallaan mua kiinnostaisi jättäytyä ihan vain sivusta seuraajaksi ja pelata keskeneräisiä pelejä, mutta PS2 on hajoamassa ja millä sitten pelaan pelejäni, Revolution kiinnostaa muuten vain ja sekin pyörittää GC:n pelejä. Jos olisikin vain yksi konsoli, päätös olisi helpompi. Nyt vastaus voi olla jopa 1+1+1=0.

Kyllähän nätti on aina... nättiä ja mikäs siinä, varsinkin GTA:n kohdalla on mielenkiintoista nähdä uusien koneiden teho. Peleistä kiinnostuneena seuraan tietenkin mitä rintamalla tapahtuu, mutta mulla on hyvät pelikoneet tälläkin hetkellä. Mulla on valinnan vapaus ja en mä voi tässä hävitä, vaikka pelaisinkin vanhoja pelejä ja passaisin seuraavan sukupolven. Tulevan NBA Liven lattia kiiltää varmasti komeasti, mutta nyt pelaan NBA 2K3:a ja NBA Live 2005:ttä ja molemmat ajavat asiansa. Tämä siis näin kadunmiehen tasolta lausuttuna :). Ainoa varma asia on, etten ole ensimmäisten joukossa hankkimassa uusia koneita.... GBA on mun paras pelikone tällä hetkellä, sillä pärjää hyvin.
 
Vastaus: Liian aikainen "uusi sukupolvi"

Tonppa sanoi:
Jes. Pidän turpani kiinni. En suolla enää objektiivisia ajatuksia / mielipiteitä tänne muiden luettavaksi, aika turhaa puuhaa näköjään. Topikki on muutenkin jo pilattu. Over and out.

Tonppa sanoi:
Fittu että täällä on jengi pihalla. :D

Yksi puuskuttaa ettei jaksa pelaa nykykonsoleilla kun niiden tekniikka ei riitä ja sitten vähän myöhemmin väitetään että "Minä pelaan pelejä ensisijaisesti hyvien tarinoiden takia". Just joo. Xboxin tekniikka ei tänä päivänä riitä hyviin tarinoihin. Eikä varsinkaan Gamecuben tai PS2:n.

Toinen alkaa kälättämään jotain ihan ihme vääntöjä hyvinvointipalveluista.

Tavallaan hauskaa. Se tästä topikin murskaamisesta.
Onko kaikki nyt ihan ok? Ehkä minun ei kannattaisi sekaantua väittelyynne, mutta on vaan kysyttävä, että noinko se topikki paranee :confused:
 
Vastaus: Liian aikainen "uusi sukupolvi"

Täysi rähinä päällä heti ekalla sivulla. Niin sitä pitää.

Varmaankin toistelen jo sanottua, mutta kertaus on opintojen äiti. Dreamcast kuoli periaatteessa siihen, että vanha sukupolvi oli vielä voimissaan. Ja tietenkin siihen, että Sony sai ihmiset odottamaan PS2:sta. XBox360 tulee tänä jouluna ja ajatus siitä että sukupolvi vaihtuu joulukuussa on tosiaankin outo. Mikä ei tosin minun tapauksessani tarkoita sitä ettenkö X360:aa hankkisi heti, mutta ajatus on kuitenkin outo. PS2, XBox ja GC olisivat riittäneet itsellenikin ihan hyvin vielä, mutta jos uutta pitää puskea niin olen valmis. Videot ja ruutukaappaukset ovat näyttäneet herkulta ja jopa niin herkulta että ulkonäöllä tosiaankin on väliä. Lisäähän ne silikoonitkin usein kiinnostusta naiseen aika paljon :D

Hyviä tarinoita, hyvää pelattavuutta ja hyviä pelejä voidaan tottakai toteuttaa myös nykysukupolven laitteilla, mutta paremmin next-gen laitteilla. Nykyiselle sukupolvelle on tulossa pelejä jotka kiinnostavat seuraavan polven pelejä enemmän, vaikka silläkin osastolla on tähtensä. Twilight Princess, Shadow of the Colossus, Half Life 2 ja vastaavat nimikkeet vievät voiton vaikka vastassa onkin Perfect Dark Zeron ja PGR3:n kaltaisia kovia nimiä. Siltikin jotain loistoa 360:n peleissä on enemmän ja nimenomaan siitä syystä että ne ovat uutta sukupolvea.

PS3 ja Revolution ovat vielä kaukaisia unelmia XBox360:n ollessa totta jo parin kuukauden päästä. Onko se oikeasti liian aikaista? Itse ainakin olen erityisen innoissani uudesta sukupolvesta. Eihän se vanhaa tapa ja kuten tuli mainittua, vanhallekin polvelle tulee erittäin lupaavia nimikkeitä siltikin. Sony ei alenna PS2:n hintaa jouluksi, koska uskoo sen viehätysvoiman riittävän kalliinakin uutta XBoxia vastaan. Tämä kertoo joko ylimielisyydestä tai siitä, että oikeasti ihmisiä edelleen kiinnostaa nykyinen sukupolvi edelleen enemmän. Vaikka uusi sukupolvi tuleekin, niin itse aion edelleen pelata myös nykyisillä konsoleilla paljon juuri muutamien huippupelien takia. Aikani riittää kyllä kahdelle sukupolvelle samaan aikaan, ainakin hetkeksi.

Muistatteko muuten kun tyyliin neljä vuotta sitten porukka kyseli XBox2:sta ja mietti kannattaako tuota XBoxia enää ostaa jos uusi konsoli tulee kauppoihin kohta kuitenkin ;)
 
Vastaus: Liian aikainen "uusi sukupolvi"

Tonppa sanoi:
Fittu että täällä on jengi pihalla. :D

Yksi puuskuttaa ettei jaksa pelaa nykykonsoleilla kun niiden tekniikka ei riitä ja sitten vähän myöhemmin väitetään että "Minä pelaan pelejä ensisijaisesti hyvien tarinoiden takia". Just joo. Xboxin tekniikka ei tänä päivänä riitä hyviin tarinoihin. Eikä varsinkaan Gamecuben tai PS2:n.

Hienosti löysit ne lauseet jotka saavat sanani näyttämään tuolta, mutta unohdit kuitenkin mainita, että kirjoitin myös olen kyllä innostunut vielä peleistä, mutta vain muutamista helmistä ja että aion kuitenkin jatkossakin ostaa esim FF12:sta..., mielipiteeni nyt vaan sattuu olemaan se, että vahva audiovisuaalinen toteutus lisää hyvän tarinan immersiota.
Toisaalta asenteesi tuntuu olevan sitä luokkaa, että keskustelu kanssasi on tällä erää vähemmän järkevää.
 
Vastaus: Liian aikainen "uusi sukupolvi"

Nyt on ensimmäistä kertaa tilanne, jossa mietin konsolin ostoa ihan tekniikka-mielessä. Xbox360:ssä kiinnostaa juuri hd-tarkkuus, niin saisi näyttövehkeestä lisää irti :) Tämä hankinta vain pitäisi perustella itselle jollain muulla keinoin. PS3 olisi helpompi perustella itselle, koska "sillä voi sitten katsoa hd-leffoja" right.. Peleilläkin on vaikea nyt perustella xbox360:n ostoa koska en ole koskaan pelannut xboxin pelejä.. Täytyy ensin testata jossain muutama..

PS2:n osto aikoinaan perustui täysin yhden yön SSX pelaamiseen. Se oli niin tajunnan räjäyttävä kokemus, että ps2 piti saada heti. Opintolainan turvin. Omalle kohdalle uuden sukupolven tulo on hyvä asia koska uudet vempeleet on aina kivoja.

Kuvittelisin myös että tehokkaammille laitteille on helpompi tehdä parempia pelejä, koska koodin ei tarvitse olla niin kaikki tehot irti ottavaa?

edit: ainakin yksi typo
 
Vastaus: Liian aikainen "uusi sukupolvi"

feldon sanoi:
Helvetin kallis harrastushan tämä on, mutta vain silloin, jos on pakko hankkia aina ne uusimmat vehkeet ja pelit.*

Kokeile avomeripurjehdusta :) Tutkitusti maailman kallein harrastus

Mutta asiaan... Kyllähän se on niin, että PS2:sta on puhti loppu. Huomaahan sen, että Gran Tourismo 4:stä puuttui kunnon AI ja vauriomallinnus, MGS 3 oli lineaarinen viidakko (ei vakuuta, vaikkakin oli hyvin tehty sellainen) ja ongelmat PES:n kanssa. Itse olen himoinnut PS2:n ostoa pelitarjonnan takia (hieman enemmän autopelejä kuin Cubella), mutta sukupolven tässä vaiheessa olen pitänyt sitä hieman turhana hätäilynä (vaikka PS3 tulisikin vasta 2007).

Mitö tulee XBox360:een, niin Microsoftilla ei ole muuta mahdollisuutta. Naurattavaa tilanteessa mielestäni on se, että se pusketaan väkisin jouluksi ulos. Kertoo jotain todella säälittävää joulusta (isät ja äidit jouksevat ostamaan 360:stä samalla tavalla kuin Schwarzenegger turbomiestä)... Kylmääkin kylmempää laskelmointi Microsoftilta ja pelaajien aliarvioimista. Ne jotka oikeasti olisivat kiinnostuneita konsolista ostaisivat sen vaikka heinäkuussa. Mutta sattumaahan se on, että jouluksi tulee markkinoille :) No anyway... Itse uskon, että nykyisestä XBoxista ei ole nähty kaikkia tehoja.

360: liian aikaisessa, myöhempikin riittäisi (rahastusta/markkinoiden valtausta, who cares)
PS3 ja Revo: saavat tulla sitten joskus, ei kiiretttä (eihän ne pidäkään)

Microsoft ei ilmeisesti usko omien pelejensä ylivoimaan, kun pitää ottaa "varaslähtö" myynnissä. Se on vaan niin, että pelit ratkaisevat eikä myynnin aloittamisen ajoitus.
 
Vastaus: Liian aikainen "uusi sukupolvi"

Dr Evil sanoi:
Hienosti löysit ne lauseet jotka saavat sanani näyttämään tuolta, mutta unohdit kuitenkin mainita, että kirjoitin myös olen kyllä innostunut vielä peleistä, mutta vain muutamista helmistä ja että aion kuitenkin jatkossakin ostaa esim FF12:sta...,

En saanut näyttämään mitään miltään, suoraan viesteistäsi nuo väitteesi otin.

Tarkoitin vain sitä, että olet viesteissäsi painottanut lähinnä tekniikan tärkeyttä. Et missään vaiheessa sanonut, että uusi sukupolvi toisi mukanaan jotain muuta kuin parempaa tekniikkaa. Ja kun uusi sukupolvi on sinulle tärkeä (?) niin eikös tuosta saa väkisinkin sellaisen kuvan, että graffa on kaikki kaikessa?

Jos et tämän sukupolven koneilla jaksa paljoa enää pelata (lukuunottamatta niitä muutamia poikkeuksia) kun tekniikka ei riitä, niin miten tuo lause pitäisi ymmärtää? Tuoko uusi sukupolvi mukanaan nyt vihdoin sen Sonyn emotion enginen, että pelaaminen taas maittaa enemmän? :) Et ole tosin puhunut siitä mitään, eli viestisi ovat koskeneet vain teknisiä parannuksia. Väärinkäsitys?
 
Vastaus: Liian aikainen "uusi sukupolvi"

Tonppa sanoi:
Tuoko uusi sukupolvi mukanaan nyt vihdoin sen Sonyn emotion enginen, että pelaaminen taas maittaa enemmän? :) Et ole tosin puhunut siitä mitään, eli viestisi ovat koskeneet vain teknisiä parannuksia. Väärinkäsitys?

No tuskinpa ne pelihahmot vielä itse tulevat ajattelemaan, mutta laskentatehon ja muistin noustessa myös muut asiat kuin grafiikka kehittyvät.
 
Vastaus: Liian aikainen "uusi sukupolvi"

Uusissa Xbox-peleissä näkyy tekniikan rajat pahiten lataustaukojen määrän ja keston kasvuna ja pelialueiden koon keinotekoisena rajaamisena. Vaikka pelit ovat näyttävyydessä alkuaikojen pelejä selvästi hienompia, tehojen puristamisella on haittansa. Ihan niinkuin litimärästä rätistä tulee aluksi älyttömästi vettä mutta lopulta saa rutistaa ihan täysiä, että saisi viimeiset tipat pois.
 
Vastaus: Liian aikainen "uusi sukupolvi"

Dr Evil sanoi:
No tuskinpa ne pelihahmot vielä itse tulevat ajattelemaan, mutta laskentatehon ja muistin noustessa myös muut asiat kuin grafiikka kehittyvät.

Kylkyl. Eli jos tarkoitit myös sitä alun perin, en vain hahmottanut.

En ole itse ajatellut asiaa tuolta kannalta, sillä en pahemmin pelaa "raskaita" rpg-pelejä; en siis pysty kyseisten tuotosten tämänhetkisistä tekoälyistä sanomaan mitään. Mutta jos niissä on pahojakin puitteita, niin sitten uudet hevosvoimat saavat niihin lisäpontta. Kunhan vain koodaajat jaksavat vääntää tekoälyt kuntoon...
 
Vastaus: Liian aikainen "uusi sukupolvi"

Ihanaa huomata, että kunnon kissatappelua saadaan aikaan ilman minuakin.

Tuleva Black varmaan repii aika lailla maksimitehot irti ainakin PS2:sta. ELi kyllä, nykykonsoleilla pystytään minusta tekemään kaikki olennainen. Kyllä, myös GTA:n jättikaupunki sulavalla ruudunpäivityksellä. Olen melko varma, ettei kukaan jaksa ainakaan 360:n tai PS3:n kohdalla ottaa teknisesti kaikkea irti kyseisistä konsoleista, ihan vain siksi, ettei se ole tarpeen. Ihan vain siksi, että kaiken irti repiminen vaatii jo niin paljon sisältöä ja sitä kautta kehitysaikaakin, ettei ketään inspaa. Minulla ei ole mitään uusia konsoleita vastaan, ja se, joka puhui siitä miten konsoleita myydään kauan julkaisun jälkeenkin vaika kuinka, puhui ihan asiaa. Fakta on sitä paitsi myös se, että "vanhoillekin" konsoleille kehitetään pelejä vielä melko pitkään, ihan jo senkin takia että konekanta on kasvanut niin valtavaksi.
 
Vastaus: Liian aikainen "uusi sukupolvi"

Oma kortenin kekoon.

Tervetuloa uudet koneet.

Jotain uutta, jotain lainattua, jotain viimeisteltyä... Kyllä. Ihan OK näitten koneitten tulo on, ei ollenkaan liian aikaista.

Enemmän muistia ja laskentatehoa mahdollistaa paremmat AIt (jos tekijät viitsivät), paremman törmäys tarkkailun (ala: SOCOM: aseet törröttää seinän läpi, kuolleitten vihujen läpi voi kävellä, toivottavasti raadotkin jäävät maahan), paremmat fysiikkamallinnukset, mahdollisesti netistä ladattavat sisälmykset, ala leffat ja muuta sälää, paremman netti integraation, paremman integraation valmistajien muitten laitteiden kanssa, jne jne.

Ne jotka haluaa sen heti, ostavat sen heti. Ne joita kiinnostaa se, mutta eivät halua vielä maksaa itseään kipeäksi ostavat sen kun laite on vakiinnuttanut asemansa. Ei kukaan valita kun autovalmistajilta tulee uusia autoja tiuhaan, tai että PC puolella näytönohjaimet ja portit uusiutuu noin 6kk välein.
 
Vastaus: Liian aikainen "uusi sukupolvi"

Tonppa sanoi:
Kylkyl. Eli jos tarkoitit myös sitä alun perin, en vain hahmottanut.

En ole itse ajatellut asiaa tuolta kannalta, sillä en pahemmin pelaa "raskaita" rpg-pelejä; en siis pysty kyseisten tuotosten tämänhetkisistä tekoälyistä sanomaan mitään. Mutta jos niissä on pahojakin puitteita, niin sitten uudet hevosvoimat saavat niihin lisäpontta. Kunhan vain koodaajat jaksavat vääntää tekoälyt kuntoon...

Lista teknisistä parannuksista, jotka kykenevät helposti tekemään pelikokemuksesta entistä paremman, vaikka grafiikka pysyisi täysin ennallaan:

-Tekoäly
->Kenties tärkein parannus, jota ei ikinä voida saada täysin kohdalleen

-Fysiikan mallinnus, olipa kyseessä sitten realismi taikka kumipallopeli
->painovoima
->räjähdykset (myös graafinen osuus)
->luodinreiät
->törmäykset
->kimmokkeet (jalkapallo, luodit, jne.)
->massan mallinnus
jne.

-Äänitehosteet
->Surround-ääni
->kaikuefektit, yms. jotka luodaan lennosta (nykyisellään moisia hyödynnetty pääsääntöisesti välivideoissa)
jne.

-Yleinen "siellä olemisen" tunteen tehostaminen erilaisilla filttereillä ja efekteillä, joille ei nykyisellään ole paljoa prossutehoja herunut
->kauhuefektit á la Eternal Darkness
->autopelien nopeusefektit á la Burnout
->Luotien "vanat" tai "vauhtiviivat" voidaan toteuttaa reaaliajassa ja paremmin kuin ennen
->Filtterit á la Ico
jne.

-Mahdollisuus ladata suurempi määrä dataa entisen pituisilla lataustauoilla

-Isommat tallennusformaatit (muistarit, pelilevyt, koneen oma muisti jossa kello yms.)
->Tilaa varastoida enemmän sekä puhuttua että tekstimuotoista dialogia, joka antaa entistä paremmat työkalut juonen ja tunnelman luomiseen

-Peliohjainten kehitys
->Langattomat ohjaimet vakiokäyttöön! Kun olet saanut langattomaan kouraasi, et palaa enää entiseen.
->Uusia mahdollisuuksia, esmes Nintendon laite on näppärä esimerkki

-Verkkojen hyödyntäminen
->Vanhojen pelien lataus netistä, uusien pelien lisäkenttien yms. latausmahdollisuus
->Lähiverkkohärdellit ynnä muut
->Nettipelaaminen
->Nopeampi verkkoteknologia?


Jos edellä oleviin seikkoihin kiinnitettäisiin nykyistä enemmän huomiota niin pelivalmistajien kuin ostopäätöstä miettivien taholla, niin mielestäni on aivan sama, muuttuuko se grafiikka yhtään hienommaksi vaiko ei.
 
Vastaus: Liian aikainen "uusi sukupolvi"

Knight sanoi:
Kyllä, myös GTA:n jättikaupunki sulavalla ruudunpäivityksellä.

En ole boxi-versiota San Andreaksesta nähnyt, mutta ainakaan PS2:lla sulavasta ruudunpäivityksestä ei voi puhua edes vitsinä. Muutenkin GTA:ssa huijataan aika rankasti tuossa kaupungin "luomisessa"; autot ja ihmiset ilmestyvät tyhjästä pelaajan takana ja kaikki pyörii täysin pelaajan ympärilllä, eikä kaupungilla tapahdu mitään, jos pelaaja ei ole näköetäisyydellä. Ja kyllä se tehojen riittämättömyys näkyy muutenkin pelin ulkoasussa, kyllähän se ruma on.

Itselläni lopahti innostus San Andreakseen aika pikaisesti, mutta enimmäkseen se johtui pelin käsittämättömän surkeasta tähtäyssysteemistä (tiedän, se on parempi kuin aimmissa, mutta on se silti aivan luokattoman huono) ja liiasta samankaltaisuudesta aiempiin osiin nähden.

Knight sanoi:
Olen melko varma, ettei kukaan jaksa ainakaan 360:n tai PS3:n kohdalla ottaa teknisesti kaikkea irti kyseisistä konsoleista, ihan vain siksi, ettei se ole tarpeen. Ihan vain siksi, että kaiken irti repiminen vaatii jo niin paljon sisältöä ja sitä kautta kehitysaikaakin, ettei ketään inspaa.

Eihän noista konsoleista ikinä aluksi saada lähellekään kaikkea irti, mutta tuskinpa edes tarkoitit pelkää alkutaivalta. Kyllä noista koneista alkaa 5-6 vuoden päästä olla jo kaikki tehot lypsetty irti ihan niin kuin nykyisistäkin. Syyksi tähän voi todeta vaikka pc-pelit. Vaikka uusien konsoleiden rauta onkin nyt vakuuttavaa, ei se todellakaan viiden vuoden päästä sitä ole uusiin pc-myllyihin verrattuna.

Knight sanoi:
Ihanaa huomata, että kunnon kissatappelua saadaan aikaan ilman minuakin.
:D
 
Vastaus: Liian aikainen "uusi sukupolvi"

puhveli sanoi:
En ole boxi-versiota San Andreaksesta nähnyt, mutta ainakaan PS2:lla sulavasta ruudunpäivityksestä ei voi puhua edes vitsinä. Muutenkin GTA:ssa huijataan aika rankasti tuossa kaupungin "luomisessa"; autot ja ihmiset ilmestyvät tyhjästä pelaajan takana ja kaikki pyörii täysin pelaajan ympärilllä, eikä kaupungilla tapahdu mitään, jos pelaaja ei ole näköetäisyydellä. Ja kyllä se tehojen riittämättömyys näkyy muutenkin pelin ulkoasussa, kyllähän se ruma on.

Itselläni lopahti innostus San Andreakseen aika pikaisesti, mutta enimmäkseen se johtui pelin käsittämättömän surkeasta tähtäyssysteemistä (tiedän, se on parempi kuin aimmissa, mutta on se silti aivan luokattoman huono) ja liiasta samankaltaisuudesta aiempiin osiin nähden.
Epäilemättä. Pointtini oli se, että kaikki nämä ongelmat pystyttäisiin tehojen puolesta välttämään.
 
Vastaus: Liian aikainen "uusi sukupolvi"

Jona Asih sanoi:
Langattomat ohjaimet vakiokäyttöön! Kun olet saanut langattomaan kouraasi, et palaa enää entiseen..
Siinäpä uudistus jota kämppäni todella kaipaa. Nykyisistä johtovyyhdeistä on päästävä.
 
Vastaus: Liian aikainen "uusi sukupolvi"

Knight sanoi:
Epäilemättä. Pointtini oli se, että kaikki nämä ongelmat pystyttäisiin tehojen puolesta välttämään.

Itse en tuohon kyllä usko, mutta tämä lienee asia johon tuskin saamme koskaan varmuutta. Kyllä tuota GTA:n engineäkin on jo näiden kolmen osan aikana PS2:lle niin paljon optimoitu ja hiottu, että en yksinkertaisesti pidä mahdollisena, että jostain pystyttäisiin kaivamaan niin paljon tehoja irti, että nuo ongelmat pystyttäisiin korjaamaan. Paremmaksi voitaisiin ehkä pistää, mutta ei korjata.
 
Vastaus: Liian aikainen "uusi sukupolvi"

Jona Asih sanoi:
Lista teknisistä parannuksista, jotka kykenevät helposti tekemään pelikokemuksesta entistä paremman, vaikka grafiikka pysyisi täysin ennallaan:

Hyvä lista. Mutta eikös noita mainitsemiasi juttuja (ainakin osaa) voisi jo nyt tehdä esim. Xboxilla? Eikös se ole aika paljon koodaajista kiinni näkyykö seinässä luodinreikä vai ei?

Ja langaton ohjain on minulla ollut vakiokäytössä jo ikuisuuksia. Ei siihen tarvita next gen -konetta.
 
Vastaus: Liian aikainen "uusi sukupolvi"

Knight sanoi:
Olen melko varma, ettei kukaan jaksa ainakaan 360:n tai PS3:n kohdalla ottaa teknisesti kaikkea irti kyseisistä konsoleista, ihan vain siksi, ettei se ole tarpeen. Ihan vain siksi, että kaiken irti repiminen vaatii jo niin paljon sisältöä ja sitä kautta kehitysaikaakin, ettei ketään inspaa.

Pitää muistaa että raudan lisäksi myös kehitystyökalut ottavat aimo harppauksia eteenpäin.
Esim. PS2:n kehitysympäristöt ja middleware ovat tänä päivänä jotain aivan muuta kuin laitteen
ilmestyessä. Tämä on helpottanut pelistudioiden kehitysprosesseja ja siirtänyt osan grafiikka-,
fysiikka- ja AI-ohjelmoinnista pelinkehittäjiltä middlewarelafkoille.

Nämä työkalut alkavat ottaa uusia harppauksia uuden laitesukupolven myötä, ja muutaman vuoden
sisällä ovat nämä tulevat konsolitkin polvillaan. ;)
 
Vastaus: Liian aikainen "uusi sukupolvi"

Tonppa sanoi:
Hyvä lista. Mutta eikös noita mainitsemiasi juttuja (ainakin osaa) voisi jo nyt tehdä esim. Xboxilla? Eikös se ole aika paljon koodaajista kiinni näkyykö seinässä luodinreikä vai ei?

Ja langaton ohjain on minulla ollut vakiokäytössä jo ikuisuuksia. Ei siihen tarvita next gen -konetta.

Pelin pitää myöskin muistaa, missä kohti reikä on, montako reikää, mistä aseesta, mistä kulmasta, minkä muotoisia, mitä etäisyydeltä. Kaikki tämä syö koneesta tehoja, joten nykyisellään mennään aidan yli siitä, missä se on matalin: "jonnekin tonnepäin pari aukkoa ja ne katoaa sitten, kun kävelet parikytä askelta poispäin". Vertaa Max Paynen seinän murenemiseen, josta voitaisiin raudan puolesta tehdä vakio-ominaisuus viimeistään alkavan sukupolven koneilla.

Mutta kuten jo mainitsitkin, on eri asia viitsiikö kukaan panostaa koodaukseen, sillä useimmissa peleissä (poislukien Counter-Strike ja muut ison porukan nettiräiskinnät) asia on sivuseikka. Pointtina kuitenkin se, että uusi laitesukupolvi helpottaa pikkukikkailun mallintamista nykytilanteeseen verrattuna, vaikka Paolon jo mainitsemien (ja omasta listasta unohtamieni) developers' kittien avulla. Sama tulos saadaan aikaan vähemmällä vaivalla = useampi viitsii panostaa hienosäätöön.


Langaton ohjain on nykyisellään kelvollisessa käytössä ainoastaan Kubella ja silläkin Wavebird on hinnakas luksusvaruste, jota kaikki pelaajat eivät edes hanki. PS2:lle ja Xboxille julkaistut third-party räpellysohjaimet ovat tuntumaltaan syvältä suolesta. Tämän lisäksi joku niistä meni PS2:n USB-paikkaan ohjainportin sijaan, mikä rajoittaa ohjainmäärän kahteen (vaikka omistaisit multitapin) ja estää muiden USB-vimpaimien samanaikaisen käytön.

Seuraavan sukupolven koneissa langattomuus tulee olemaan itsestäänselvyys, ei maksullinen lisävaruste. Esimerkki: Xbox360 kalliimmassa julkaisupaketissa tulee langaton ohjain. Missäpäs olet nähnyt virallista GC/PS2/Xbox/DC bundlea, jsosa tulee mukana langaton ohjain? Et niin missään. Etkä muuten etenkään laitteen julkaisussa!
 
Ylös Bottom