Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Liian aikainen "uusi sukupolvi"

Vastaus: Liian aikainen "uusi sukupolvi"

Jona Asih sanoi:
Langaton ohjain on nykyisellään kelvollisessa käytössä ainoastaan Kubella ja silläkin Wavebird on hinnakas luksusvaruste, jota kaikki pelaajat eivät edes hanki. PS2:lle ja Xboxille julkaistut third-party räpellysohjaimet ovat tuntumaltaan syvältä suolesta. Tämän lisäksi joku niistä meni PS2:n USB-paikkaan ohjainportin sijaan, mikä rajoittaa ohjainmäärän kahteen (vaikka omistaisit multitapin) ja estää muiden USB-vimpaimien samanaikaisen käytön.

Seuraavan sukupolven koneissa langattomuus tulee olemaan itsestäänselvyys, ei maksullinen lisävaruste. Esimerkki: Xbox360 kalliimmassa julkaisupaketissa tulee langaton ohjain. Missäpäs olet nähnyt virallista GC/PS2/Xbox/DC bundlea, jsosa tulee mukana langaton ohjain? Et niin missään.
Esimerkiksi Logitechin langattomat Xbox- ja PS2-padit ovat erittäin laadukkaita. Ei se ohjainten langattomuus nyt niin ihmeellinen asia ole, että sen takia pitäisi uutta sukupolvea alkaa kehittää.
 
Vastaus: Liian aikainen "uusi sukupolvi"

Jona Asih sanoi:
Mutta kuten jo mainitsitkin, on eri asia viitsiikö kukaan panostaa koodaukseen, sillä useimmissa peleissä (poislukien Counter-Strike ja muut ison porukan nettiräiskinnät) asia on sivuseikka. Pointtina kuitenkin se, että uusi laitesukupolvi helpottaa pikkukikkailun mallintamista nykytilanteeseen verrattuna, vaikka Paolon jo mainitsemien (ja omasta listasta unohtamieni) developers' kittien avulla. Sama tulos saadaan aikaan vähemmällä vaivalla = useampi viitsii panostaa hienosäätöön.

Jees. Menee varmaan jonkin aikaa, mutta eiköhän vähitellen peleissä ala näkymään noita.

JonaAsih sanoi:
Langaton ohjain on nykyisellään kelvollisessa käytössä ainoastaan Kubella ja silläkin Wavebird on hinnakas luksusvaruste, jota kaikki pelaajat eivät edes hanki.

Tarkoitin vain, että siihen ei vaadita next-gen -konetta, että olisi kunnollinen langaton kapula (kuten Wavebird on). Sellaisen olisi voinut tehdä Sony tai Microsoft ihan tämänkin sukupolven laitteille. Ja olen kyllä käyttänyt Xboxilla varsin hyvää langatonta ohjainta.

[edit: Knight näköjään ehti sanoa saman oman kirjoittamiseni aikana]
 
Vastaus: Liian aikainen "uusi sukupolvi"

Totean langattomista ohjaimista vielä, että saihan sellaisen jo NESille. Vaan eivät taida moiset vieläkään yleistyä osaksi valtavirtapelikulttuuria ennen kuin seuraavan konsolisukupolven myötä. Jos poimitte kadulta uhmimähkään Pekka Peruspelaajan, niin vitosesta vetoa, että hän kompuroi edelleen johtohässäkän keskellä.

Itselläni ainoastaan yksi neljästä GC-ohjaimesta on langaton. Syynä langattomien ohjainten korkeahko hinta ja se, että ostin julkaisussa monta perusohjainta. Vaan odottakaas, kun Microsoft ja Sony aloittavat omien langattomiensa massatuotannon. Kyllä siinä naama venähtää Logitechinkin kirjanpitäjillä. :D
 
Vastaus: Liian aikainen "uusi sukupolvi"

Jona Asih sanoi:
Itselläni ainoastaan yksi neljästä GC-ohjaimesta on langaton. Syynä langattomien ohjainten korkeahko hinta ja se, että ostin julkaisussa monta perusohjainta. Vaan odottakaas, kun Microsoft ja Sony aloittavat omien langattomiensa massatuotannon. Kyllä siinä naama venähtää Logitechinkin kirjanpitäjillä. :D

Itselläni taasen kuudesta GC-ohjaimesta neljä on langattomia; sillä ei ole nyt mitään merkitystä. Pohjaidea on tässä nyt, että siihen ei tarvita mitään next-gen tekniikkaa, että langattomuus olisi mahdollista. Se ja vain ja ainoastaan se liittyy nyt tähän topikkiin.

(Waveja on muuten saanut välillä todella mainioon hintaan, perushintahan taitaa olla siinä viidenkympin huitteilla. Eli ihan sama kuin Xboxin S-ohjaimella.)

Toivotaan, että tulevien konsolien langattomat ohjaimet tulevat sitten kanssa olemaan huokean hintaisia. Ei sitä koskaan tiedä...
 
Vastaus: Liian aikainen "uusi sukupolvi"

Tonppa sanoi:
Itselläni taasen kuudesta GC-ohjaimesta neljä on langattomia; sillä ei ole nyt mitään merkitystä. Pohjaidea on tässä nyt, että siihen ei tarvita mitään next-gen tekniikkaa, että langattomuus olisi mahdollista. Se ja vain ja ainoastaan se liittyy nyt tähän topikkiin.

(Waveja on muuten saanut välillä todella mainioon hintaan, perushintahan taitaa olla siinä viidenkympin huitteilla. Eli ihan sama kuin Xboxin S-ohjaimella.)

Toivotaan, että tulevien konsolien langattomat ohjaimet tulevat sitten kanssa olemaan huokean hintaisia. Ei sitä koskaan tiedä...

Jos langattomat ohjaimet yleistyvät, on se siltikin teknisesti edistystä verrattuna nykytilaan. Vai pitääkö nyt alkaa mussuttamaan pilkkua viilaten Nintendon vallankumouksellisesta langattomasta ohjaimesta, jossa on liiketunnistin? Anteeksi, että menin yleistämään langattomuuden olevan etu kaikilla alustoilla. :p


Massatuotanto -> hinnat alas. Microsoft tuottaa enemmän ohjaimia kuin Logitech->poksin langattomien hinta alas. Tuttu kuvio, joka toistunee muillakin koneilla.
 
Vastaus: Liian aikainen "uusi sukupolvi"

Jona Asih sanoi:
Pelin pitää myöskin muistaa, missä kohti reikä on, montako reikää, mistä aseesta, mistä kulmasta, minkä muotoisia, mitä etäisyydeltä.

No voi jee. Reikä kuin reikä. Peli ei saisi minulta ainakaan kyllä yhtään enempää pisteitä vaikka olisi kuinka hienot reiät. Tällaistenkö juttujen pitäisi saadainnostumaan next-genistä?
 
Vastaus: Liian aikainen "uusi sukupolvi"

Heh, ei kyllä 50:tä euroa maksa Xboxin S-ohjaimet, ellei etsimällä etsi jostain Polar Panda 2:sta. Kyllähän nuo langattomat ohjaimet ainakin Xboxilla ja PS2:lla maksavat ihan mukavan summan verrattuna normiohjaimeen, mutta en sitä sano, etteikö 360:n langattomat ohjaimet erikseen maksaisi mukavaa summaa myöskin. Siinä hintalistassahan sille oli asetettu aika nykypäivän mukainen hinta, jota en tosin tarkalleen muista

Ja noista luodinrei'istä. Jona varmaan tarkoitti tuon vain esimerkkinä tai sitten esim. järeämpien aseiden kohdalla ynpäristön tuhoutumisena. Kuinka monessa jo julkaistussa pelissä paikat hajoaa jo mainittujen ampumiseen liiittyvien laskelmien mukaisesti? Kyllä minua ainakin tuolla tasolla kiinnostaa luodinreiät, mutta suurin hyöty IMO tulee kuitenkin fysiikanmallinnuksen ja tekoälyn puolella. Erityisesti next-gen Pro Evolution Soccerista ei voi muuta kuin nähdä märkiä unelmia, kun Konami ja Seabass pääsee avaamaan idea-arkkunsa.
 
Vastaus: Liian aikainen "uusi sukupolvi"

NapaKettu sanoi:
Heh, ei kyllä 50:tä euroa maksa Xboxin S-ohjaimet, ellei etsimällä etsi jostain Polar Panda 2:sta. Kyllähän nuo langattomat ohjaimet ainakin Xboxilla ja PS2:lla maksavat ihan mukavan summan verrattuna normiohjaimeen, mutta en sitä sano, etteikö 360:n langattomat ohjaimet erikseen maksaisi mukavaa summaa myöskin. Siinä hintalistassahan sille oli asetettu aika nykypäivän mukainen hinta, jota en tosin tarkalleen muista

Ja noista luodinrei'istä. Jona varmaan tarkoitti tuon vain esimerkkinä tai sitten esim. järeämpien aseiden kohdalla ynpäristön tuhoutumisena. Kuinka monessa jo julkaistussa pelissä paikat hajoaa jo mainittujen ampumiseen liiittyvien laskelmien mukaisesti? Kyllä minua ainakin tuolla tasolla kiinnostaa luodinreiät, mutta suurin hyöty IMO tulee kuitenkin fysiikanmallinnuksen ja tekoälyn puolella. Erityisesti next-gen Pro Evolution Soccerista ei voi muuta kuin nähdä märkiä unelmia, kun Konami ja Seabass pääsee avaamaan idea-arkkunsa.

Ideana oli siis se, että laajennusvaraa on vaikka kuinka. Koodarit ja pelisuunnittelijat tulevat hyödyntämään tästä laajennusvarasta ainaostaan merkittävimmät asiat.

Toisin sanoen: vaikka seuraavan sukupolven konsoli kykenisi tehojensa puolesta renderöimään erikseen joka ikisen vatun ruohonkorren ja luodinreiän, niin ei sitä tulla missään pelissä hyödyntämään. Sen sijaan esimerkiksi ruohonmaaston vaikutus auton käyttäytymiseen ja ympäristön tuhoutuminen seiniä ammuskellessa ovat sellaisia asioita, joissa tullaan jopa realistin silmin asiaa katsottuna näkemään parannuksia tulevan sukupolven peleissä.
 
Vastaus: Liian aikainen "uusi sukupolvi"

melkoisesta hienosäädöstä mielestäni kyllä täällä puhutaan next genin etuja mainitessa...

Jotta uusi konsoligeneraation lanseeraaminen olisi mielestäni ajankohtaista tähän aikaan, tarvittaisiin samanlainen harppaus kuin oli 2D:stä 3D:hen, eikä hienosäätöä jota ei huomaa muut kuin peli-hifistit. 3D on saavuttanut pisteen missä se on erittäin toimivaa ( ei toki täydellistä ) ja se mikä 3D:n puitteissa on toteutettavissa ja kehittäjillä on halukkuutta toteuttaa on jo melko pitkälti toteutettu. Solid snake näyttää pirusti nätimmältä mitä ykköspleikarilla ja res. evili on pelottavampi mitä saturnilla, mutta solid snake kuin solid snake jne. SNES/MD aikoihin 2D:n huipennus oli saavutettu ja oli aika harppaukselle 3D:hen että pystyttäisiin luomaan uudelaisia pelikokemuksia.

Jotenkin minusta tuntuu että uusi konsoligeneraatio lanseerataan ei syystä että pelikehittäjillä ei riitä koneteho heidän ideoidensa toteuttamiseen, vaan syystä että hyvät ideat on loppu. Silti laitteita pitää saada myytyä ja mikä sen helpompi tapa saada kuluttajat innostumaan kuin kyhätä uudet vehkeet ja "pakata sama paska uuteen pakettiin". Siihen lisäksi heitttää vielä vähän teknistä hölynpölyä laitetehoista niin kyllä saadaan pieni kuluttaja vakuutettua. Koneiden tekninen kehittäminen on yksinkertaisinta -pc on jo näyttänyt tietä-, eikä vaadi minkäänlaista luovuuttta. Uusi need for speed on pakko ostos kun siinä kerta peltikin kiiltää niin koreasti, ja laku jää katuun ihan niinkuin oikeassa elämässäkin!

Tältä minusta tuntuu, mutta olen ottanut huomioon että joudun ehkä syömään sanani kun uudet laitteet ilmestyvät. Kuka tietää vaikka ne toisivatkin uuden ulottuvuuden pelaamiseen hienoine luodinreikineen ja kiiltävine pelteineen ;) Ja kuten mainittu Revo näyttää siltä niinkuin se voisi tuoda jotain oikeasti uutta pelaamiseen. Se jää nähtäväksi niinkuin kaikki muukin...
 
Vastaus: Liian aikainen "uusi sukupolvi"

xevious sanoi:
melkoisesta hienosäädöstä mielestäni kyllä täällä puhutaan next genin etuja mainitessa...

Jotta uusi konsoligeneraation lanseeraaminen olisi mielestäni ajankohtaista tähän aikaan, tarvittaisiin samanlainen harppaus kuin oli 2D:stä 3D:hen, eikä hienosäätöä jota ei huomaa muut kuin peli-hifistit. 3D on saavuttanut pisteen missä se on erittäin toimivaa ( ei toki täydellistä ) ja se mikä 3D:n puitteissa on toteutettavissa ja kehittäjillä on halukkuutta toteuttaa on jo melko pitkälti toteutettu. Solid snake näyttää pirusti nätimmältä mitä ykköspleikarilla ja res. evili on pelottavampi mitä saturnilla, mutta solid snake kuin solid snake jne. SNES/MD aikoihin 2D:n huipennus oli saavutettu ja oli aika harppaukselle 3D:hen että pystyttäisiin luomaan uudelaisia pelikokemuksia.

Jotenkin minusta tuntuu että uusi konsoligeneraatio lanseerataan ei syystä että pelikehittäjillä ei riitä koneteho heidän ideoidensa toteuttamiseen, vaan syystä että hyvät ideat on loppu. Silti laitteita pitää saada myytyä ja mikä sen helpompi tapa saada kuluttajat innostumaan kuin kyhätä uudet vehkeet ja "pakata sama paska uuteen pakettiin". Siihen lisäksi heitttää vielä vähän teknistä hölynpölyä laitetehoista niin kyllä saadaan pieni kuluttaja vakuutettua. Koneiden tekninen kehittäminen on yksinkertaisinta -pc on jo näyttänyt tietä-, eikä vaadi minkäänlaista luovuuttta. Uusi need for speed on pakko ostos kun siinä kerta peltikin kiiltää niin koreasti, ja laku jää katuun ihan niinkuin oikeassa elämässäkin!

Tältä minusta tuntuu, mutta olen ottanut huomioon että joudun ehkä syömään sanani kun uudet laitteet ilmestyvät. Kuka tietää vaikka ne toisivatkin uuden ulottuvuuden pelaamiseen hienoine luodinreikineen ja kiiltävine pelteineen ;) Ja kuten mainittu Revo näyttää siltä niinkuin se voisi tuoda jotain oikeasti uutta pelaamiseen. Se jää nähtäväksi niinkuin kaikki muukin...


Olen kanssasi samaa mieltä ja siksi olenkin koittanut kartoittaa eräässä toisessa ketjussa listaa tulevan sukupolven peleistä, jotka oikeasti tarjoavat jotakin uutta tai mullistavaa. Eli syyn kuopata nykypolven pelikoneet.

Tähän asti näyttää siltä, että luvassa on "samaa vanhaa, mutta hienommin, enemmän ja kalliimmalla". Xbox360:n valopilkkuina häämöttävät Lost Odyssey sekä Blue Dragon, PS 3:n lanseeraukseen on vielä kosolti aikaa->pelintekijöillä on vielä aikaa kehittää runsaasti tuoreita ideoita ja Nintendon seuraava laite on jo itsessään vinkeä kapistus.

Vaikkei uusi sukupolvi tarjoaisikaan yhtä hätkäyttävää muutosta kuin muutos 2d:stä 3d:hen (ja miten se pystyisikään? sen verran raju tuo harppaus oli), niin joka tapauksessa oikeaan suuntaan eli eteenpäinhän tässä ollaan menossa. Ehkäpä aikaisemmat hyppäykset konsolisukupolvesta toiseen ovat tuntuneet niin massiivisilta juuri siksi, että konsolien elinkaari on ollut pidempi ja näinollen edellisen aikakauden koneet ovat olleet piippuun vedettyjä vanhoja työkaakkeja, jotka on jo aikakin vaihtaa uuteen? Toisin on nyt, kun Microsoft haluaa päästä pikkuhiljaa voitolle konsolibisneksissään, ennenaikaistaen uuden sukupolven tulemista.


Jos haluat vinkeitä pelikokemuksia, suosittelen varauksetta Nintendo DS:ää. Kannettaville koneille tullaan julkaisemaan pienemmän projektin "riskialttiita marginaalituotoksia", joista saatetaan kukaties myyntilukujen kohotessa taivaisiin tehdä uuden sukupolven kotikonsoliversio. :)
 
Vastaus: Liian aikainen "uusi sukupolvi"

Pelasin pitkästä aikaa pc:llä ja yllätyin, miten paljon paremmilta pelit näyttävät. Erot eivät olleet pelkkää hifistelyä, vaan ihan silminnähtäviä parannuksia on tapahtunut. Grafiikka ei välttämättä ole kaikki kaikessa, mutta kyllä siitä löytyy kummasti vetovoimaa.

Henkilökohtaisesti ihmettelen sitä, miten eräät pelimediat jaksavat rummuttaa noiden tehojen hyödyntämisen puolesta. Sataprosenttisen tehon saaminen mistä tahansa sovelluksesta on työn ja tuskan takana. Pelkkä koodin optimointi voi kestää kuukausitolkulla, jos siihen lähdetään. Tietysti on hauskaa venyttää konsoliraudan suorituskykyä äärirajoilleen, mutta harva tajuaa, ettei ohjelmistoprojektien pitkittäminen ole ilmaista - se maksaa jumalattoman paljon, jos oikein tarkkoja ollaan.

Uusi rauta antaa pelitiimeille vapaammat kädet ja enemmän liikkumavaraa resurssien suhteen. Aiemmin on mainittu myös uudet kehitystyökalut, jotka omalta osaltaan helpottavat koodareiden elämää. Nyt optimointiin hupenevat rahat voidaan siis sijoittaa paremmin pelin muiden osa-alueiden viilaamiseen, parempaan tuotekehitystyöhön ja äärimmillään jopa pelien hintojen alentamiseen.
 
Vastaus: Liian aikainen "uusi sukupolvi"

No huhhuh, onpas tiukkaa keskustelua. Koska erityisesti tulevaisuuden ennustaminen on niin helppoa niin pitäähän sitä sitten osallistua. Mitä useampi kokki sitä sekavampi soppa.

Tietysti tuntuu siltä että nyt uusi konsolisukupolvi tulee nopeammin kuin ennen, erityisesti koska näennäinen parannus ei ole nyt niin merkittävä kuin aiemmin. Tähän mennessä jokainen jotenkin menestynyt konsoli on ollut markkinoilla vähintään viisi vuotta ennen seuraajansa ilmestymistä. Gamecube ehti täyttää jo neljä vuotta, mutta ei välttämättä ehdi viisivuotiaaksi ennen Revolutionin tuloa. Xbox ehtii hädintuskin nelivuotiaaksi 360:n jo tullessa. Microsoftin paras mahdollisuus on todellakin ottaa pieni varaslähtö kilpailijoihin nähden. Sega yritti aikanaan samankaltaista Dreamcastin kanssa, mutta silloin oli alla flopannut konsoli ilman melko vahvaa brändiä ja huonostihan siinä kävi.

Menestyskin on toki suhteellista, N64 on myynyt enemmän kuin Xbox tai Cube, mutta N64:ää taidetaan yleensä pitää floppina kun taas Xboxia ei...

No, PS2 ehtii peräti kuusivuotiaaksi ennen PS3:n ilmestymistä, Sonylla on täysin terve kuuden vuoden konsolisykli menossa, 1994-2000-2006. PS2 on myös niin menestyksekäs laite, että sille tehdään varmasti pelejä vielä 2008, koska sen konekanta on silloinkin vielä enemmän kuin PS3:n, 360:n ja Revolutionin yhteensä. Eikä se teknologinen harppaus uusiin laitteisiin sittenkään ole niin suuri tavallisen pelaajan kannalta, Revolution saattaa olla ainoa joka pystyy tarjoamaan mitään konkreettista uutta "tavalliselle" pelaajalle. Antaa uusien laitteiden tulla, mutta turha odottaa että ne olisivat ainakaan vuoteen syrjäyttämässä nykyisiä laitteita.

Moni pettyy uusien koneiden grafiikkaan, koska ne pelit eivät siitä omasta televisiosta näytäkään kovin paljon vaikkapa vanhoja Xbox-pelejä paremmilta. Todennäköisesti kaikkien seuraavan sukupolven laitteiden pelit näyttävät ainakin alkuvaiheissaan keskenään graafisesti hyvin samantasoisilta normaalissa televisiossa kovista numerorummutuksista huolimatta. Senhän vuoksi edellinen konsolisukupolvenvaihdos paransi grafiikkaa niin merkittävästi ihan päälle päin katsottuna, pelien resoluutio yleisesti nelinkertaistui. Tässä sukupolvessa sitä ei tapahdu ellei laitetta laita kiinni vielä kovin harvinaiseen HD-näyttölaitteeseen.

Kyllä, ylivoimainen enemmistö pistää laitteen edelleen kiinni vanhaan televisioon, vaikka taloudessa olisikin monitori tai neljä. Niin myös minä, vaikka olen taatusti paljon tavallista tallaajaa teknologiasuuntautuneempi. Miksi? 32" vs. 19", 5.1, sohva.

Mielestäni HD:stä ollaan tekemässä aivan liian suurta numeroa, ja samasta syystä minua ei häiritse yhtään ajatus siitä, että Nintendo Revolution ei HD:tä välttämättä tue ollenkaan. Tietysti meidän kaltaisemme (anteeksi ilmaus) teknologiar*nkkarit pitävät jos resoluutio nelinkertaistuisi myös tässä sukupolven vaihdoksessa, mutta pelaaville massoille sillä ei ole seksuaalista merkitystä.

Vajaa vuosi sitten Sonyn Euroopan johtaja arvioi, että vuonna 2008 noin 20 miljoonalla eurooppalaisella kotitaloudella olisi HD-televisio. Analyytikkojen arviot samalta ajalta olivat vain viidessä miljoonassa. Ja kotitalouksia Euroopassa on lähes 300 miljoonaa, eli prosenttilukemat ovat vastaavasti alle 7% ja alle 2%. Miksi kukaan ostaisi HD:tä ennen kuin on mitään HD-materiaalia mitä katsoa? Euroopassa pelikonsolit ovat todennäköisesti jos ei nyt lähestulkoon ainoa niin ainakin suurin HD:tä ajava asia tuohon vuoteen 2008 mennessä.

Yhdysvalloissa on tällä hetkellä arviolta ehkä 15%:ssa kotitalouksista mahdollisuus katsoa HD-kuvaa, ja luvun on arvioitu kasvavan 30-40%:n korville tuonne vuoteen 2008 mennessä. Eipä se siis sielläkään ole ihan joka pojan juttu, vaikka valtaosa primetime-lähetyksistä on jo nyt tarjolla HD:nä.

2008 on vasta (jo?) kolmen vuoden päästä! Silloin on jo täysi huhumylly käynnissä seuraavan sukupolven laitteista, joiden tullessa markkinoille HD-peitto saattaa ollakin jo vähän laajempaa ja HD:llekin voi olla oikeasti kysyntää muuallakin kuin mainosesitteissä.

Mikä sitten uusissa konsoleissa on mukavin parannus vanhoihin? Pelintekijät taitavat yhteen ääneen huutaa "muisti". Se helpottaa kehittäjien elämää ja mahdollistaa suurempia ja monimutkaisempia pelialueita ja enemmän dynaamisia elementtejä, ja varmasti vaikuttaa ainakin kunnianhimoisempien pelien sisältöön paljon enemmän kuin laskentatehon lisääntyminen. Rinnakkaistuminen on varmasti alkuvaiheessa melkoinen haaste, ja sujuva kehitys sekä Xbox 360:n 6+3 että PS3:n 2+1+7 rinnakkaiselle suoritussäikeelle ottaa taatusti aikansa. Murto-osa niistäkin tehoista kuitenkin riittää dekadin kovempaan tulokseen kuin kaikki tehot mistään nykykonsolista. Middlewaret nousevat entistäkin tärkeämpään osaan, ja niiden aiheuttama overhead ei ole yhtä dramaattinen tappio kun tehoarsenaali on merkittävästi suurempi. Voidaan keskittyä tekemään sisältöä sen sijaan että keskitytään viilaamaan engineä jotta se pyörisi edes 15fps.

Mutta kaikki speksit ja teoreettiset parannukset vaativat että niitä oikeasti hyödynnetäänkin johonkin joka parantaa pelielämystä. Tuleepa tässä vielä mieleen Tiltissä ollut Project Gotham Racing 3 -juttu, jossa joku tekijöistä hehkutti mitä kaikkea uutta pelissä on. "Nyt on kaupungissa yleisöä joka reagoi ajeluun, kaupunkimaisemat heijastuvat auton konepellistä yada yada." Okei. Onko se parempi peli?

Blah blah, kylläpä taas lähti rönsyilemään.
 
Vastaus: Liian aikainen "uusi sukupolvi"

sph sanoi:
edellinen konsolisukupolvenvaihdos paransi grafiikkaa niin merkittävästi ihan päälle päin katsottuna, pelien resoluutio yleisesti nelinkertaistui. Tässä sukupolvessa sitä ei tapahdu ellei laitetta laita kiinni vielä kovin harvinaiseen HD-näyttölaitteeseen.

Kyllä, ylivoimainen enemmistö pistää laitteen edelleen kiinni vanhaan televisioon, vaikka taloudessa olisikin monitori tai neljä. Niin myös minä, vaikka olen taatusti paljon tavallista tallaajaa teknologiasuuntautuneempi. Miksi? 32" vs. 19", 5.1, sohva.

Mielestäni HD:stä ollaan tekemässä aivan liian suurta numeroa.

Kieltämättä välillä ahdistaa kun lukee tälläistä tekstiä, mutta sitten tulee helpotus kun taas muistan, että vaikka monet ovatkin samaa mieltä kanssasi ja useimmat eivät ole vielä valmiita siirtymään teräväpiirtoon, niin onneksi se kuitenkin uusista koneista löytyy ja voin itse omassa olkkarissani pitää sitä juuri tasan niin tärkeänä kuin haluan. Ei oikeastaan paljoa kiinnosta kuinka monen muun olkkarissa katsotaan hyvää tai paskaa kuvaa, kunhan se hyvä kuva löytyy kaikista peleistä, joita itse haluan pelata. Tästä kiitos konsolivalmistajille, jotka uskaltavat satsata tulevaisuuteen jo tänään.
 
Vastaus: Liian aikainen "uusi sukupolvi"

Seuraavat talvi- ja kesäolympialaiset sekä seuraava fudiksen MM esitetään HDTV-tarkuuksilla. Perinteisesti suuret urheilutapahtumat ovat vauhdittaneet televisioiden myyntiä, nyt myös uudet pelikonsolit ovat tässä hyvänä apuna.
 
Vastaus: Liian aikainen "uusi sukupolvi"

öööh

Itse en tykkää katsoa urheilua telkkarista ja juoda jotain turhaa kaljaa samalla.

No joo HDTV tulee aivan liian nopeasti.


No katsotaan mitä se tulevaisuus tuo tullessaan


PS

Grafiikka ei saa ikinä olla pelin tärkein asia, vaan sen pelattavuus.

Itse en odota mitään The Next Generation konsoleilta mitään jännää.

Mielummin nappaan Nessini kaapista ja pelaan sitä sitten :D
 
Vastaus: Liian aikainen "uusi sukupolvi"

sph sanoi:
Mikä sitten uusissa konsoleissa on mukavin parannus vanhoihin? Pelintekijät taitavat yhteen ääneen huutaa "muisti". Se helpottaa kehittäjien elämää ja mahdollistaa suurempia ja monimutkaisempia pelialueita ja enemmän dynaamisia elementtejä, ja varmasti vaikuttaa ainakin kunnianhimoisempien pelien sisältöön paljon enemmän kuin laskentatehon lisääntyminen.
Totta. Ainakin lataustauoista olisi kiva päästä jo eroon. Ennen jaksoin odottaa pelin latautumista jopa vartin, nykyään turhaudun jo Burnoutin välilatailujen kanssa.
 
Vastaus: Liian aikainen "uusi sukupolvi"

xevious sanoi:
No voi jee. Reikä kuin reikä. Peli ei saisi minulta ainakaan kyllä yhtään enempää pisteitä vaikka olisi kuinka hienot reiät. Tällaistenkö juttujen pitäisi saadainnostumaan next-genistä?

Mutta jospa next gen mahdollistaisi oikeiden materiaalien mallintamisen? Tämä luodinreikä on
hyvä esimerkki; nykyisellään luodireikä seinässä on useimmiten pieni tekstuuri quadin pinnalla,
mutta entä jos meillä olisi oikeasti kiinteä semettimateriaali, johon luodit tekevät kuoppia voiman,
tulokulman yms. perusteella, ja tujummalla tykillä ihan oikean reiän? Tämä mullistaisi monen
pelin mekaniikan, koska materaalien simuloitu tuhoaminen mahdollistaisi aivan uusia tapoja
edetä/vaikuttaa pelimaailmassa.

Sen sijaan että olisi nykyisen tyylinen tekstuurimapattu kivilaattalattiapinta, olisikin 'oikeita' kivilaattoja
joita voisi nyppiä irti maasta ja rakentaa vaikka portaat! (Tai ottaa mukaan ja pudottaa vihulaisen niskaan...) :)

Ja sotapelissä voisi kaivaa poteron simuloituun multamaaperään. Mahdollisuudet olisivat
rajattomat. No okei, tällaisella menisi jo tulevat konsolitkin kyykkyyn, mutta jospa next-next-gen
laitteilla?
:cool:
 
Vastaus: Liian aikainen "uusi sukupolvi"

Dr Evil sanoi:
Kieltämättä välillä ahdistaa kun lukee tälläistä tekstiä, mutta sitten tulee helpotus kun taas muistan, että vaikka monet ovatkin samaa mieltä kanssasi ja useimmat eivät ole vielä valmiita siirtymään teräväpiirtoon, niin onneksi se kuitenkin uusista koneista löytyy ja voin itse omassa olkkarissani pitää sitä juuri tasan niin tärkeänä kuin haluan. Ei oikeastaan paljoa kiinnosta kuinka monen muun olkkarissa katsotaan hyvää tai paskaa kuvaa, kunhan se hyvä kuva löytyy kaikista peleistä, joita itse haluan pelata. Tästä kiitos konsolivalmistajille, jotka uskaltavat satsata tulevaisuuteen jo tänään.
Ei saa ymmärtää väärin, en sanonut että HD olisi turha, sanoin vain että sen merkittävyyttä tässä seuraavassa sukupolvessa on välillä hieman liioiteltu. Ei yleisellä tasolla tärkein parannus uusissa konsoleissa voi olla sellainen jota kolmenkin vuoden aikajänteellä käyttää ehkä vain joka viides konsolin ostanut. HD on tulevaisuutta ja minullekin erityisesti progressiiviseen kuvaan siirtyminen olisi suorastaan taivaan lahja, mutta en muutaman harrastajan perusteella lähde yleistämään HD:n tarvetta erityisen merkittäväksi. Vielä. Euroopassahan asia on kädetetty lahjakkaasti ajamalla väkisin onnetonta 1900-luvun alkupuolen televisioteknologiaan edelleen nojaavaa digi-TV:tä, joka vain muuttaa siirtotien digitaaliseksi, vaikka samalla olisi ollut mahdollista ottaa käyttöön myös valmius tarkemmalle kuvalle, kuten Yhdysvalloissa hyvin pitkälle ollaan tekemässä.

Kenelläkään ei ole tarvetta ostaa HD-näyttölaitetta ennen kuin jostain saa HD-kuvaa. HD-kuva ei yleisty ennen kuin ihmisillä on HD-näyttölaitteita. Tässä suhteessa konsolien HD-kuva ja PS3:n oletettava Blu-ray -elokuvatuki ovat ihan hyviä ajamaan asiaa eteenpäin, mutta tarvitaan myös joku oikea porkkana jolla saataisiin ihmiset ostamaan se HD-televisio. Miksi ostaa uutta kun vanha DVD on riittävä? Moniko muu kuin harrastaja on vaivautunut ostamaan SACD- ja/tai DVD-A -soittimen, kun vanha CD koetaan riittäväksi? En usko että siirtymä laajemmin edes voi alkaa ennen kuin meillä ovat analogilähetykset loppuneet ja HD-kykyiset televisiot muodostavat enemmistön kauppojen valikoimista.

Mitäpä minäkään, teknologiar*nkkari, HD-televisiolla tekisin ennen kuin saisin jostain HD-kuvaa. Tämä on itse asiassa yksi syy miksi nyt on mahdollisimman huono aika ostaa televisiota, Euroopassa ollaan vasta saatu jonkinlaista HD-ymmärrystä kasaan, ja kauppojen valikoimissa vallitsee siksikin luova sekavuustila jokaisen ollessa hieman epävarma mihin mikäkin televisio nyt lopulta on riittämässä.

Itse asiassa vähän epäilen ettei edes monien kauppojen pelikonsoliständeillä Xbox 360:tä liitetä HD-näyttöön, vaan vanhaan kunnon lomitettuun 50Hz:n televisioon, jopa rupuisella komposiittikaapelilla jos sellainen edelleen konsolin mukana tulee.

Mutta early adoptereita tarvitaan aina maksamaan kovempi hinta vielä mahdollisista featurepuutteista ja jopa lapsentaudeistakin kärsivistä laitteista ja petaamaan teknologialle tietä ennen kuin sillä on minkäänlaista kiinnostusta massoille.
 
Vastaus: Liian aikainen "uusi sukupolvi"

sph sanoi:
Mitäpä minäkään, teknologiar*nkkari, HD-televisiolla tekisin ennen kuin saisin jostain HD-kuvaa.
Noista tulevista konsoleistahan sitä nimenomaan tulee saamaan. Niiden lisäksi hd-kuvaa saa vaikka pc:n kautta interwebistä ladattuja hd-leffoja katselemalla. Itse jos (kun?) ostan hd-telkkarin, ostan sen pääasiassa next-gen konsoleita varten, mutta todennäköisesti tulen myös syöttämään sille pc:ltä joko ffdshow-filttereillä paranneltua dvd-kuvaa tai netistä poimittuja hd-elokuvia.

En oikeastaan ymmärtänyt koko tekstisi pointtia kunnolla. Siis hd ei saa kenenkään mielestä olla hyvä juttu, jos suurimmalla osalla ihmisistä ei ole mahdollisuutta katsella hd-tasoista kuvaa?
 
Vastaus: Liian aikainen "uusi sukupolvi"

Lloope sanoi:
hd-kuvaa saa vaikka pc:n kautta interwebistä ladattuja hd-leffoja katselemalla.

Piratismiko se HDTV:tä eteenpäin ajava voima onkin? HDTV:tä kovaan ääneen vaatijoilla onkin oma piratismin makuinen lehmä ojassa? Ihmiset tietoisiksi korkearesoluutionäytöistä, että saadaan hintataso alemmaksi. Vihdoin ja viimein on varaa ostaa se töllö ja saada lataamani elokuvat hyötykäyttöön!

Topicciin:
En välitä tukeeko next-gen HD:tä vai ei. HDTV:n ostaminen on joka tapauksessa ajankohtaista vasta monien vuosien päästä ellei hintataso tosiaan romahda lähivuosina pohjalukemiin. Iso kuva on pääasia, ei korkearesoluutio. Pelaan paljon mieluummin 50" plasmalla kuin 28" HDTV:llä. Pelaaminen HD-tason 19" lilliputtinäytöillä on jo huono vitsi.
 
Ylös Bottom