Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

MAG: Yleistä keskustelua

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Nisupulla
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Vastaus: MAG: Yleistä keskustelua

Välihuomio peliin liittyen. Uusimmassa pelit lehdessä ei ollut yhtään ainoatakaan kuvaa magista. Ei edes kirjain yhdistelmää "MAG" missään. Tulevat osiossakaan ei tätä mainittu. Olenko ihan pihalla jos väittäisin, että tämä MAG ei ole mikää pikku marginaali ilmiö josta pelimedian ei kannata olla ajantasalla.

Ei ole pikku marginaali-ilmiö. Eiköhän tämä ole suurin toimintaverkkomoninpeli (pitkä sana, eikös se ole kuitenkin tuollai yhteenkirjoitettava?) mitä on konsolipuolella nähty. Tammikuun Pelaajassa oli jo MAGista ennakkojuttua, ja eiköhän helmikuun numerossakin jo arvostelua. Pelit-lehteä en ole koskaa tukenut, omasta mielestäni aika skeibaa... mut se onki vaan oma mielipide. :rolleyes:

Edit: Ja niinkuin jossain (mun mielestä KonsoliFINissäkin kerrottu uutinen) luki, esim. täällä ainakin http://www.joystiq.com/2010/01/16/final-mag-beta-statistics-released-over-one-million-served/ , niin 619 000 pelaajaa oli jo MAGin parissa sillä tammikuun betaviikolla. Enkä yhtään usko että itse peli jää pienemmille luvuille, enemmänkin päinvastoin, eiköhän tuo luku kasva vielä aika merkittävästikin.

Vertailulukuna tähän kohtaan voi laittaa WoWin, jolla on kuukausittain reilu 10 miljoonaa pelaajaa. Eli jos nyt edes jossain vaiheessa voi laskea että edes se miljoona pelaajaa tähän saadaan, niin onhan se saavutus.
 
Vastaus: MAG: Yleistä keskustelua

Jos pelitlehden tavoite on venyttää arvostelua siihen pisteeseen, että osaavat edes vähän enemmän siitä jotain kertoa, niin se on toki hieno juttu. Olisivat kuitenkin voineet jotain pelistä kertoilla, sillä eivät pääse arvostelun mahdollistavaan kokemukseen missään yhdessä kuukaudessa.

Itseään pelitoimittajaksi kutsuva ei tee arvostelua hyvin suppeasta beta-versiosta, yksinäisenä sutena 256-pelaajan tiimipelistä tai edes demosta. Internetin pelisaitit kilpailevat hiteistä sivulle, siinä nopeus on valttia ja kiusaus rimanalituksiin houkutteleva. Onhan näitä linkkejä nähty tässäkin ketjussa, eli syytä katsoa peiliin on myös meissä pelaajissa.

Toimittajan ammattietiikkaan kuuluu pyrkimys totuudenmukaisuuteen. Siihen ei kuulu edellä mainitut helmasynnit. Netissä kuka tahansa taitava kirjoittaja voi tätä nykyä rustailla "arvioita", se ei tee heistä silti automaattisesti pelijournalisteja. Eihän?

Pelin julkaisusta on nyt viikko. Pelit-lehdelle hatunnosto valitusta linjasta antaa toimittajalle mahdollisuus kokea peli ennen arviota, juuri tässä printtimedia voi vielä taistella netin rimanalittajia vastaan (tai sitten syy oli vain arvosteluversion myöhäisessä jakelussa). Tästä huolimatta, pelaajat osaavat tehdä johtopäätöksensä ilman palkkatoimittajan apua. Pelaajalta pelaajalle kulkeva tieto on jo ehtinyt kiiriä pallon ympäri moneen kertaa ennen painokoneita. Kiva kuulla kuitenkin, jos NNirvi on viimein löytänyt sen konsolipelinsä. Tosin, ilmankin tätä ilmoitusta kyllä pärjätään.
 
Vastaus: MAG: Yleistä keskustelua

Välihuomio peliin liittyen. Uusimmassa pelit lehdessä ei ollut yhtään ainoatakaan kuvaa magista. Ei edes kirjain yhdistelmää "MAG" missään. Tulevat osiossakaan ei tätä mainittu. Olenko ihan pihalla jos väittäisin, että tämä MAG ei ole mikää pikku marginaali ilmiö josta pelimedian ei kannata olla ajantasalla.

Toimitukset eivät käy jonottamassa pelejä julkaisuyönä kauppojen ovien takana, vaan saavat maahantuojilta maksuttomat promoversiot. Useimmiten ne postitetaan toimituksiin hyvissä ajoin ennen virallista julkaisua, mutta MAGin tapauksessa vasta noin viikko julkaisun jälkeen, eli tämän viikon alussa. En tiedä, mutta luulisin, että Pelit-lehden tammikuun numero oli jo juttujen osalta valmiina enne virallistakin julkaisua. Lehtihän on ennen ilmestymistään myös taitettava ja painettava.
 
Vastaus: MAG: Yleistä keskustelua

Toimitukset eivät käy jonottamassa pelejä julkaisuyönä kauppojen ovien takana, vaan saavat maahantuojilta maksuttomat promoversiot.

Vaikka olisi tullutkin promo ennakkoon (tuli vasta julkaisupäivänä), niin pelipalvelimet avautuivat vasta USA:n julkaisupäivänä, joten ennakolta arvostelua ei ole voinut kirjoittaa muuta kuin betaan ja Lontoossa toimittajille järjestettyyn yhteen yhteispelitilaisuuteen tukeutuen. Pelaajan kaverit kommentoivat omalla foorumillaan, ettei arvostelua voinut tehdä koska peliä ei voinut pelata ennen julkaisua.
 
Vastaus: MAG: Yleistä keskustelua

Lehtihän on ennen ilmestymistään myös taitettava ja painettava.

Juu, olen vain seonnut ihan pähkinöiksi tästä pelistä ja kun se betakin oli sekoittamassa pakkaa, niin jotenkin ajattelin, että kyllähän niiden nyt on ehdittävä jotain pelistä mainaasta uudessa lehdessään.

Ja ihan hyvä jos odottelisivat rauhassa sen arvostelun kanssa. Liittyisivät vaikka Kfin klaaneihin ottamaan selvää pelin oikeasta luonteesta. :D
 
Vastaus: MAG: Yleistä keskustelua

Pelaajan kaverit kommentoivat omalla foorumillaan, ettei arvostelua voinut tehdä koska peliä ei voinut pelata ennen julkaisua.

Vasepookissa Thomas kertoili, notta heiltä tulee pelistä arvostelu ensikuun numeroon, eli he ovat ottaneet opikseen että arviovat vasta kokopelin, eikä betan perusteella... oli pakko heiltä nääs kysyä, notta onko arvostelua tulossa :p
 
Vastaus: MAG: Yleistä keskustelua

Muutenkun laittaa tuon veteran moden niin siitähän saa sen 10% bonusta. Jos laittaa toisen kerran saako sitten 20% bonusta? Ja jos laittaa ton niin menettääkö kaikki mitallit ja nauhat? Sen tiedän, että statsit säilyy.
 
Vastaus: MAG: Yleistä keskustelua

Muutenkun laittaa tuon veteran moden niin siitähän saa sen 10% bonusta. Jos laittaa toisen kerran saako sitten 20% bonusta? Ja jos laittaa ton niin menettääkö kaikki mitallit ja nauhat? Sen tiedän, että statsit säilyy.

Mitalit ja nauhat jää myös, samoin trophyt. Tuosta Läpipääsykertojen stackaamisesta en tiedä, en kyllä usko että näin on. Eiköhän noi ekat pikkuhiljaa ruve olee toistamiseen lvl60:ssä, kannattaa sit kysyä niiltä. :)
 
Vastaus: MAG: Yleistä keskustelua

No heh, nyt alko jo kaduttamaan, että menin veteraanimoodilla ravenille. En yhtään ihmettele, että s.v.e.r.in ylivoimasta itketään, kun omat ei tee mitään. Itse sverin pelaajat oli aika täysia aloittelijoita, kun suurin osa ei saanut ees selästä yllätettyään yhtään osumaa muhun, mutta ei kukaan vaan tunnu tekevän mitään silti. Puolet squadista lähti melkein heti, kun paljastu, että sveriä vastaan, tilalle tuli lisää, mutta nekin lähti. Silti saatiin ja pidettiin A, mutta B:llä ei tapahtunut mitään. Näin ollen sit porukka keksii noita "sverin mappi on ylivoimainen!!!" juttuja, kun ei viitsitä myöntää, ettei edes yritetä voittaa.

Toivottavasti tässä vielä noi alkais tajuamaan, että sinne vaan objektiiville, osa suorinta reittiä, osa kiertämällä. Silleen itelle sverin puolella tuli kaikki häviöt. Mut ei, melkein kaikki juoksee sitä suorinta reittiä jatkuvasti antamaan vihuille helppoja tappoja. Muuten menee iäisyys, että pääsee täältä ravenilta pois. :(
 
Vastaus: MAG: Yleistä keskustelua

Näin ollen sit porukka keksii noita "sverin mappi on ylivoimainen!!!" juttuja, kun ei viitsitä myöntää, ettei edes yritetä voittaa.

No kyllähän ne nyt vaan on. Puhun nyt Sabotageista: tuli betaa hakattua Valorilla ja kun peli saapui, niin ajattelin vaihtaa Ravenille - ihan noin vaan vaihtelun vuoksi. Turpaan tuli Sveriä vastaan koko ajan ja nyt kun alotti toisella profiililla Sverilla ja saldo on 9-1. Sverin mapeissa on vaan ihan käsittämättömän helppo hyökätä ja pullonkaulat puuttuu; lukuunottamatta Ravenin C:tä, joka onkin tähän mennessä ollut se ainoa tappio. A:t ja B:t menee ihan vaan ylijuoksemalla ja Valorin C tuntuu tipahtavan muutaman miehen voimin. Niin monta reittiä "temppelin" päälle on... Ja sitten kääntöpuolena vielä näissä sverin puolustettavissa mapeissa on niin pahoja pullonkauloja, että pelit menee jopa sellaiseksi rushaamiseksi, koska muuten ei tunnu olevan tarpeeksi vihuja...

Viimeisimmässä pelissä työnsimme Valorin takaisin aloituspaikkaan ja pidimme heidät siellä. Pakko se vaan on myöntää, että karttasuunnittelu tökkii pahasti... :(
 
Vastaus: MAG: Yleistä keskustelua

Meikä on pelannu betaa (suljettua ja avointa) kaikilla factioneilla ja erona noissa oli se, että Ravenilla otti koko ajan kuokkaan. Sverille kun vaihtoi oli hämmästys suurin kun ihmisillä oli:
1) medkittejä
2) mikkejä
3) psysivät jollakin tavalla ryhmänä

Lisäksi mietin, että onkohan tuolla Sverin liidereillä isompi se "komentosäde", jonka sisällä saa FRAGO bonuksia + liiderin perkkejä käyttöön? Sverin kuvauksessa mainitaan johtajuus ja sellainen mutuilu jäi että Ravenilla ja Valorilla ei läheskää yhtä usein ollut johtajuusbonuksia käytössä. Tod. näk. luulen vain mutta oli järkyttävä havainto kun tasoja tuli Sverillä sen verta rivakampaan tahtiin kuin noilla kahdella vaikka Valorilla voittoja tuliki suunilleen samaa tahtia.

Yht'kaikki, pitkään olin sitä mieltä että Sverillä on paremmat pyssyt ja kentät suosii ryysyläisiä vaan ei. Basessa sniputtamalla ei voittoja vain tule.
 
Vastaus: MAG: Yleistä keskustelua

Oli taas hyvät pelit tutulla porukalla :) Tuli jotain omia statsiennätyksiäkin väännettyä demopakituksessa; 83/3. 75/0 oli vielä muutama minuutti ennen loppua mutta sitten alkoi pieni haparointi. Kiitokset kuuluu ehdottomasti tiimille joka suojasi bunkkereita ja IT-tykkiä että pääsi rauhassa sylkemään lyijyä vihujen niskaan. Kyllä toi tasapaino varmaan kallistuu johonkin muuhun kuin SVERiin jahka suurin osa KOFfeista pääsee vaihtamaan factionia jos tiimipeli säilyy samanlaisena.
 
Vastaus: MAG: Yleistä keskustelua

Onko tämä nyt tosiaan niin mahtavasti, että pelaajat ei tää toistensa statseja, K/D ratioita ja muita turhuuksia lainkaan mistään? Kissojen ja koirien kanssa katstonut, mutta en näe kun omat tapponi ja kuolemat jne :O Ellei sitten jossain ole joku webbisivu jota en ole puusilmänä hoksannut?

On kyllä tosi hyvin tämä oivallettu jos niitä ei tosiaan näytetä missään? Mm. Bad Company 2 suhteen hieman huolestuttaa kun muksut juksut pelaa K/D ratiota jolla sitten voi leuhuttaa. Eli tyyliin ei todellakaaan pläntitä tai pureta pommia kun siinä voi huonolla säkällä mennä henki ja ratio laskeeOMG. Tai sitten seistään snipan kanssa jossain vuorella kiven takan puolikin tuntia kevyesti.

Näitä tilanteitahan jossa laitetaan itsensä likoon tulee MAGissa niinku liukuhihnalta, eli jos joku ottaisi asiakseen leuhuttaa KD:llä niin erittäin huono tiimipelaaja olisi kyseessä vaikka K/D olisi mitä.

Ihmiset tykkää statseista ja osalle KD ja tapoilla leuhutus on elämä, eli tavallaan riski jättää ne pois ja siitä osa varmasti whinettää? En ole seurannut paljon foorumeita, mutta olettasin näin.

Mutta osaan kyllä arvostaa jos nämä tiedot on tietoisesti julistettu salaisiksi. Harvemmin näkee tätä nykyään, viimeksi Xboxilla Shadowrunissa muistaakseni, silloin ne tiedot oli niin salaisia että edes itse ei tiennyt paljon on tappoja. Sekin peli nojasi niin valtavasti tiimityöhön, että tosi hyvä juttu oli silläkin kertaa se päätös. Mun mielestä yksittäisten pelien statsit on kivoja juttuja, mutta sen jälkeen tulee toinen peli ja ei mua nyt oikeestaan hirveesti kiinnosta miten noi pitkässä juoksussa menee kunhan on hauskaa pelata. Toisaalta esim. peliaika saattaa kiinnostaa, mutta sen verta peli toisesta kertookin ja siinä ei ole mitään ongelmaa. Näkee vaan hiukan suuntaa, että onko uusi kaveri vaiko kokenut konkari.

Ja todellakin on!
 
Vastaus: MAG: Yleistä keskustelua

Onko tämä nyt tosiaan niin mahtavasti, että pelaajat ei tää toistensa statseja, K/D ratioita ja muita turhuuksia lainkaan mistään? Kissojen ja koirien kanssa katstonut, mutta en näe kun omat tapponi ja kuolemat jne :O

Samaa mieltä kun kirjoittaja. Tämä toisten K/D ration näkymättömyys on todella hyvä. EI tule itsekkään katsottua miten tuo tilasto menee ja pelit tuntuu sen takia sujuvan vaan paremmin.
 
Vastaus: MAG: Yleistä keskustelua

Onko tämä nyt tosiaan niin mahtavasti, että pelaajat ei tää toistensa statseja, K/D ratioita ja muita turhuuksia lainkaan mistään?

Eipä ole tullut katsottua, mutta on kyllä loistavaa jos näin on. Se nyt on ihan mukavaa, että niitä pystyy itse katselemaan, mutta hienoa jos ne eivät ole julkisia juuri noista syistä mitä mainitsit. On ollut hauska nimittäin seurata omaa K/D-ratiota, joka on pudonnut sitä enemmän mitä enemmän on pelannut tiimille :) Mutta sehän se tärkeintä nimenomaan on, tiimi voittaa tai tiimi häviää, ei yksilö. Eilenkin oli hauska katsoa yhdessä matsissa Ukkosenjumalan ja Jampp1:n statseja pelin jälkeen. Jos ei olisi ollut pelissä, olisi luullut, että eivät tehneet mitään muuta kun kuolleet kentällä. Mutta käytännössä heillä oli todella iso rooli voiton varmistamisessa, tuhoten kaikki vihollisten yritykset tulla APC:llä lävitse miinoittamalla siltaa. Erittäin hyvä veto kyllä Zipperiltä.
 
Vastaus: MAG: Yleistä keskustelua

Ihmiset tykkää statseista ja osalle KD ja tapoilla leuhutus on elämä, eli tavallaan riski jättää ne pois ja siitä osa varmasti whinettää? En ole seurannut paljon foorumeita, mutta olettasin näin.
Virallisilla foorumeilla itketään leaderboardsien perään välillä, mutta aika harvoin lopulta.

Toisesta pelaajasta näkee vain tason, peliajan, onko veteraani ja mitä mitaleita tai nauhoja on kerännyt. Väillä mietin, että win/loss-suhde ois jees kans, mutta tuokin lopulta toisi omat lieveilmiönsä. Luulisin ainakin. Omat kokemukset julkisista tilastoista on vain huonoja.
 
Vastaus: MAG: Yleistä keskustelua

Sanokaa nyt joku että olette todistettavasti tappaneet kaksi tai useamman yhdellä nadella niin pääsen tästä myytistä eroon. Ettei ole mikään bugi.

Sain kuusi tyyppiä tapettua yhdellä kranulla vihujen bunkkeriin. Siihen vielä käskybonus jokaisesta, niin jo tuli hihkaistua innosta.
 
Vastaus: MAG: Yleistä keskustelua

Joo tää tilastosysteemi on ihan hyvä. Nauhoista ja mitaleista näkee vähän tyypin pelityyliä ja muiden tilastojen ollessa muiden näkymättömissä on KDR-huoria liikkeellä huomattavasti vähemmän.
 
Vastaus: MAG: Yleistä keskustelua

ja yks mikä eliminoi kdr huoraamisen on yksinkertaisesti se että siitä ei saa pisteitä yhtä paljon ku siitä et pelaa tiimin hyödyks eli menee minne käsketään, hiilaa ja korjaa. silti ikävä kyllä näkee joka pelis kaikkien vihaamia respasnipuja. mut kd saa olla hyvä kunhan se ei ole ainoa tavote pelis
 
Vastaus: MAG: Yleistä keskustelua

Joo tää tilastosysteemi on ihan hyvä. Nauhoista ja mitaleista näkee vähän tyypin pelityyliä ja muiden tilastojen ollessa muiden näkymättömissä on KDR-huoria liikkeellä huomattavasti vähemmän.

Miten niistä näkee pelityyliä? Mä luulen et mullakaan ei ole yhtään nauhaa? Enkä kuitenkaan pelaa mielestäni huonosti. Tietysti välillä menee ihan penkin alle, mut yleensä ihan hyvin omasta mielestäni.
 
Ylös Bottom