Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

MAG: Yleistä keskustelua

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Nisupulla
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Vastaus: MAG: Yleistä keskustelua

No nyt on eilisestä asti ollut ihan suht pitkiä sessioita takana ja alkuinnostuksen jälkeen fiilikset ovat hieman pettyneet. Lähinnä pettymys koskee tuota kaikista suurinta sotamuotoa eli dominationia.

Dominationissa menee tosiaan jonkun aikaa, että siihen pääsee sisään ja ymmärtää mitä oman squadin pitää tehdä. Periaatteessa kyse ei ole sen kummemmasta kuin pienemmissäkään pelimuodoissa. Ryhmälläsi on annettu tehtävä, jonka eteen tehdään töitä eli koko sotaa ei tarvitse ratkaista itse eikä ryntäillä sinne tänne. Kannattaa opetella HUD:n informaation hyödyntäminen ja karttasymbolien merkitys.

Tavoitteiden seuraaminen ja ryhmän johtajan kuuntelu auttavat, olettaen että ryhmänjohtaja on puheliasta laatua. Ja kysyäkin voi voicena mihin pitää mennä ja mitä pitäisi tehdä jos on hukassa.
 
Vastaus: MAG: Yleistä keskustelua

Ryhmälläsi on annettu tehtävä, jonka eteen tehdään töitä eli koko sotaa ei tarvitse ratkaista itse eikä ryntäillä sinne tänne. Kannattaa opetella HUD:n informaation hyödyntäminen ja karttasymbolien merkitys.
Jeps. Tämän olen sisäistänyt ja oman ryhmän mukana kovasti yritän pysyä. Jotenkin silti kovin sekavalta tuntuu... ainakin toistaiseksi.
 
Vastaus: MAG: Yleistä keskustelua

Jotenkin silti kovin sekavalta tuntuu... ainakin toistaiseksi.

Olet kenties haukannut vähän liian suuren palan heti alkuunsa? Jos lähtisi avaamaan peliä niistä pienemmistä matseista.

Itse diggailen 64-pelaajan sabotaasista ja 128-pelaajan kaappauksesta. Näissä tapahtumat ei mene käsityskyvyn yli yhtä hulpeasti kuin dominationissa. Tunnelmat ovat tiivimmät ja alueet selvemmin rajattuja. Jengi pysyy paremmin koossa ja lääkintämieskin pääsee grindaamisen makuun :)

Kyllä 256-pelaajan domination maistuu myös, mutta siinä tarvittaisiin ehkä vieläkin jämäkämpää johtajuutta kuin muissa pelimuodoissa. Ryhmänjohtajalta selkeä ohjeistus minne mennään ja mitä tehdään. Jos tätä ei tule ja jengi ei kommunikoi, on selvää ettei tunnelmatkaan voi olla kovin hääppöset siellä sekasorron keskellä. Näihin peleihin vain kokeneen porukan matkassa.
 
Vastaus: MAG: Yleistä keskustelua

Itse diggailen 64-pelaajan sabotaasista ja 128-pelaajan kaappauksesta. Näissä tapahtumat ei mene käsityskyvyn yli yhtä hulpeasti kuin dominationissa.

Itsellä taas tuntuu olla vaikeampi pysyä mukana kaappauksen tapahtumissa, koska siinä tilanteet tuntuvat etenevän niin vauhdilla, ettei meinaa pysyä mukana missä pitäisi olla. Dominationissa kokemus kyllä vaihtelee senkin mukaan onko hyökkääjä vai puolustaja, ja minkä kohteen saa tehtäväkseen. Eilen Dominationissa bunkerin puolustus ei juuri eronnut sabotaasi-puolustuksesta muutoin kuin satunnaisten APC vierailujen takia. Rajatulla alueella päivystettiin koko pelin ajana. Hyökkääjänä on usein vaikeampi pysyä tilanteen tasalla, jos johtoporras ei kommunikoi ja ohjeista.
 
Vastaus: MAG: Yleistä keskustelua

Sen minkä perään nyt siis huudetaan on savolainen piällysmies, siltainsinööri Jaatinen. Näitä selkeäsanaisia ryhmänjohtajia, jotka osaavat pitää porukat koossa ja luoda henkeä omalla esimerkillä.

 
Vastaus: MAG: Yleistä keskustelua

Sen minkä perään nyt siis huudetaan on savolainen piällysmies, siltainsinööri Jaatinen. Näitä selkeäsanaisia ryhmänjohtajia, jotka osaavat pitää porukat koossa ja luoda henkeä omalla esimerkillä.

Nimenomaan :) Ja muiltakin selkeäsanaisuus on toivottavaa, sillä "hei, nyt sieltä takaa tulee vihuja!" tai "täällä tarvitisis vähän apuja" ei aina anna ihan tarpeeksi infoa.
 
Vastaus: MAG: Yleistä keskustelua

Mä odotin kanssa Dominationilta enemmän, ehkä isompaa kenttää ja selkeämpiä linjoja joista taistellaan... nyt tuntuu siltä, että vihut on niskassa 10sek matsin alun jälkeen ja sen jälkeen leviävät kymmeneen ilmansuuntaan koittaen kaapata/tuhota kymmentä eri kohdetta samaan aikaan. Jos koitat jotain rintamaa pitää kasassa niin kohta onkin joukkueellinen vihuja suoraan selässä käveltyään vieressä olevasta avoimesta ovesta ja lasottavat niskaan lyijyä.
 
Vastaus: MAG: Yleistä keskustelua

Aluksi en pitäny Domista yhtä paljon kuin Sabotagesta juuri sekavuuden vuoksi, mutta nykyään se on kyllä kevyesti suosikkimuoto. Ei tapahtumissa tietenkään vieläkään aina pysy kunnolla mukana, mutta sehän on tarkoituskin silloin, kun vastustaja onnistuu kunnolla hyökkäyksessään tai itse epäonnistutaan puolustuksessa.
 
Vastaus: MAG: Yleistä keskustelua

Olipa melekosta häsellystä pelata sekajoukkueella. Ei mikkejä eikä mediccejä.
Tuli silti voittoja mutta ei meidän ryhmän ansiosta :D
 
Vastaus: MAG: Yleistä keskustelua

Olipa melekosta häsellystä pelata sekajoukkueella. Ei mikkejä eikä mediccejä. Tuli silti voittoja mutta ei meidän ryhmän ansiosta :D

Täällä mentiin eilen dominationissa. Rintamalinja liikkui hyvää tahtia edestakaisin, pääsivätpä jopa pommeja asentamaan viimeisen rakennuksen ovelle ennenkuin voittoisa kansanarmeijamme työnsi nämä korporaation palkka-armeijan niljakkeet takaisin periferiaan, sinne kauas bunkerin ja öljytornien taakse.

Ryhmämme koostui KFP/KFS:n jäsenistä, Ukkosenjumalan paimentaessa lampaitaan bunkerista käsin. Yhdessä muiden ryhmien kanssa hahmoluokat olivat jokseenkin tasapainossa, välillä näki jopa useita korjaajia saman projektin kimpussa (!) Lääkintämiehelle riittää tässä pelimuodossa niin paljon tehtävää kuin vain jaksaa nähdä vaivaa, expaa tulee ja levelit paukkuu.

Kommunikointi on avain menestykseen. Mikrofonia hankintaan, jos ei vielä löydy.
 
Vastaus: MAG: Yleistä keskustelua

Täällä mentiin eilen dominationissa. Rintamalinja liikkui hyvää tahtia edestakaisin, pääsivätpä jopa pommeja asentamaan viimeisen rakennuksen ovelle ennenkuin voittoisa kansanarmeijamme työnsi nämä korporaation palkka-armeijan niljakkeet takaisin periferiaan, sinne kauas bunkerin ja öljytornien taakse.
Kiitokset kaikille aseveljille taas eilisistä matseista, hauskaa oli.

Domination on sikäli loistava pelimuoto, että kun puolustuksessa yksi bunkkeri sortuu ja jos vihollinen osaa siinä vaiheessa iskeä läpi, niin muiden bunkkereiden viereen on ihan turha jäädä nutaamaan: rintamalinjan on vetäydyttävä puolustamaan takimmaisia torneja. Avainsana on nimenomaan tämä "linja". 75 metriä puolustusta on aivan turha, jos välissä on 25 metrin aukko, josta vihollinen pääsee aina valumaan sisään. Tämä tietysti edellyttää hyökkäävän komppanian päälliköltä hereillä oloa ja kommunikointia.

Ja ehdottomasti samaa mieltä Nisun kanssa: jos mikrofonia ei ole jo hankittu, niin nyt viimeistään hankkimaan. Oliko se nyt sabotaasia vai mitä muotoa se yksi peli, jossa yritettiin päästä kylän läpi iskemään kentän perällä löytyvään myllyyn (tjsp). Mä olin ryhmänjohtajana, mutta Ukkosenjumala raportoi jatkuvasti vihollisen liikkeistä, minkä perusteella vaihdoin pariin kertaan hyökkäysreittiä. A-piste saatiin kaapattua parikin kertaa helposti, mutta B:lle tuntui olevan paljon nihkeämpi päästä. Lopulta heitin joukkuekanavalle viestiä, että B:llä tarvitaan tukea valtaamisessa, ja pari minuuttia myöhemmin sekin piste oli kaapattu. Ja loppu olikin helppoa sisään kävelyä...

Jessus, kun alkaa muuten tämä peli tuntua mahtavalta.
 
Vastaus: MAG: Yleistä keskustelua

Oli kaikki tiimit eilen täynnä ja siks joutu kokemaan klaanittoman arkea. Oli se kauhiaa!
 
Vastaus: MAG: Yleistä keskustelua

Jessus, kun alkaa muuten tämä peli tuntua mahtavalta.

Totta, aivan loistava peli, harmi vain, kun kelloon ei voi ostaa mistään lisä tunteja :D
Ja juurikin tuo vika mappi, jossa en todellakaan huomannut olevani ryhmänjohtaja, niin en osannut sitten mitään tehdäkkään, mitä pitäisi, tosin, en ole koskaan tutustunutkaan niihin valikkoihi :o josko sitä opettelisi joskus kun pelaan ilman seuraa, niin sekin sitten sujuisi hieman paremmin, onneksi Ukkosenhumala kertoi, että mitä pitää tehdä ja loppuen lopuksi luovutin hänelle johtajan natsat :p
 
Vastaus: MAG: Yleistä keskustelua

Ihmetyttää hieman miksei pelissä ole sellaista EndWarin tyylistä Theatre Of Waria jossa kentän hallinta/rintamasuunta vaihtuu menestyksen mukaan jokaisen vuoron jälkeen. Tällaisenään samoja karttoja objektiiveineen on jokaisella ryhmällä vain se kolme kipaletta per moodi, tämänhän saisi salamana tuplattua jos rintamasuunta muuttuisi voittojen perusteella. En usko tämän edes olevan kovin mahdoton toteuttaa, pääsisivät myös muut ryhmät kokeilemaan näitä pullonsuita. Olisi esim. hienoa päästä hyökkääjänä kokeilemaan Severin tuota lähes murtamatonta puolustuslinjaa sabotaasissa.
 
Vastaus: MAG: Yleistä keskustelua

Itse kaipaisin ohjeita esimiestoimintaan.

Parasta olisi varmaan oma ketju asialle (toivottavasti sitä ei jo ole, mut en vaan nähnyt sitä).

Miten ryhmänjohtajan ja isompien pamppujen komennot toimivat, mitkä ovat komennot?

Eilen tuli oltua ryhmänjohtajana ja huomasin sen vasta pelin loputtua.
 
Vastaus: MAG: Yleistä keskustelua

Oli kaikki tiimit eilen täynnä ja siks joutu kokemaan klaanittoman arkea. Oli se kauhiaa!

Jos ei tiimeihin mahdu on perustettava oma, kyllä siellä aina vapaita sotureita on. Itse odottelin eilen jonkin aikaa kutsuja muttei tullut, perustin oman ryhmän johon sitten kutsuttiin pelien väliajoilla aina uusia kunnes lopuksi ryhmä olikin täynnä. Muistakaa sitten pistää se rasti 'Avoimet kutsut sallituja' päälle että muutkin kuin ryhmän vetäjä pääsevät tekemään kutsuja.
 
Vastaus: MAG: Yleistä keskustelua

Domination on sikäli loistava pelimuoto, että kun puolustuksessa yksi bunkkeri sortuu ja jos vihollinen osaa siinä vaiheessa iskeä läpi, niin muiden bunkkereiden viereen on ihan turha jäädä nutaamaan: rintamalinjan on vetäydyttävä puolustamaan takimmaisia torneja.

Domination on siksi vielä loistavampi kuin loistava pelimuoto, että vielä bunkkereiden kaaduttuakin kannattaa parista ryhmästä ainakin pari soturia irrottaa sniikkaamaan bunkkereille yrittämään korjaustöitä. Jos saatte yhden bunkkerin korjattua, on hyvät mahdollisuudet pikaisella spawnilla saada toinenkin korjattua monen korjaajan voimin ja pikku hiljaa saada vielä kokonainen puolustuslinja kuntoon. Pari bunkkeria korjattu ja muutama korjaaja korjaakin äkkiä anti-airin. Tämän jälkeen vihun APC:t ovat ainoa tapa, jolla he pääsevät etulinjassa spawnaamaan ja jos ovat luottaneet vain hekoon, ei näitäkään joudu tuhoamaan. Yhtäkkiä vihut onkin työnnetty alkupisteeseen ja kokonaistilannetta hidastettu hyökkääjien kannalta huomattavasti. Tietysti tämä vain, jos sniikkaus ja yllätys onnistuu eikä hyökkääjä ole osannut varautua kunnolla.

Tämä dynaamisuus on se, jota tulee esiintymään matseissa yhä enemmän, mitä enemmän pelaajien ja johtajien taso nousee. Naurattaa oikein, kun jotkut selittävät jo sitä, kuinka matsit etenevät aina samalla tavalla. Tosi asiassa 95% pelaajista ei vielä tiedä edes dominationin objectiveja kunnolla, saati että edes promillea kaikista mahdollisista taktiikoista olisi nähty käytössä tai keksitty. Erilaisia ryhmien ja joukkueiden yhdistämisjuttuja tullaan näkemään vielä vaikka kuinka paljon, kun pelin yleinen taso nousee. Samoin singot, savut, myrkkysavut ja muut kikkailut nousevat isompaan rooliin ja ajoneuvojakin tullaan hyödyntämään paljon monipuolisemmin kuin mitä se "täysrushi bunkkerille, ulos apc:sta ja toivotaan parasta" tällä hetkellä on.

Kyllähän MAG toistaa itseään usein puolustusvuoroissa, kun hölmö vihu puskee yksittäisillä surkeilla APC-hyökkäyksillä tai taisteluparien/rambojen epätoivoisilla yrityksillä päälle, mutta se ei ole pelin, vaan pelaajien vika, joka tulee korjaantumaan ajan kanssa. Tai no, on tässä peliäkin syytettävä sen verran, että pelin ohjeet ja tutorialit ovat täysin nollassa. Kaiken joutuu opettelemaan itse ja tuolla kaaoksen keskellä siihen menee aikaa tuhottomasti.
 
Ylös Bottom