Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Mass Effect 2 - BioWaren avaruuseepos [X360]

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Paavi
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Vastaus: Mass Effect 2 - BioWaren avaruuseepos [X360]

Toinen pelikerta on hyvässä vauhdissa. Vaikeustasona Insanity ja hahmona pahisadepti-Sheppardi. Insanity vaatii kyllä aivan erilaista otetta peliin. Veteranilla harvalla vihollisella oli suojakenttiä tai muuta vastaavaa. Jos oli, ne sai helposti pois muutamalla laakilla. Insanitylla käytännössä jokaisella vihollisella on joko armoria, suojakenttää, biotic barrieria tai kahta näistä. Adept-jannu olisi ollut ehdoton kuningas alemmilla vaikeustasoilla, mutta nyt hahmojen erikoiskykyjä pitää käyttää huomattavasti enemmän noiden suojavarusteiden riisumiseen ennen kuin voi pistää esimerkiksi pullia kehiin.

Varjopuolena vihollisia viskotaan naamalle välissä aivan käsittämättömät määrät. Ei kerrallaan, mutta aalloissa. Hyvä jumala kun pääsin eräässäkin varastorakennuksessa taistelemaan yhtään valehtelematta sataa turvarobottia vastaan. Oli itku herkässä, kun tallennuspisteitä ei herunut välissä ja vihuja vain puskee lisää laatikoiden takaa. Tuli kunnon Call of Duty 3 -takaumia. Hyrr. Pariin kertaan kuolemakin ehti korjata. Taistelut ovat Insanitylla huomattavasti pidempiä kuin Veteranilla.

"I love this rifle!"
"Here we go!"

Itse ajattelin aloittaa insanityllä uuden pelin, kun saan loppuun ekan rundin. Mutta noi sun huomiot kuulostaa vähän huolestuttavalta. Paremmin suojatut vihut on ihan jees, mutta noi lisätyt aallot kuulostaa vähän "mistä aita on matalin" vaikeuttamiselta. Oletko jo ihan puutunut taisteluihin niiden pituuden takia? Oliko tämä varastorakennus poikkeus vai onko jokainen taistelu insanityllä järjettömän pitkä. Eikös ekan rundin jälkeen saanu 25% jotain bonuksia. Mihin kaikkeen ne vaikuttaa? Eikös insanityn jälkeen ollut vielä yksi vaikeustaso. En ole pariin päivään päässyt jatkamaan peliä, kun luistellessa teloa ranne. Mutta parin päivän päästä sitten taas jatkuu.

Jos Paavilla on kyse siitä "viallinen mech-line" questista, niin kyllä veteranillakin tuli ks. kohdassa lähes loputtoman oloisesti vihuja. Aika outo tehtävä, eikä muussa kohtaa peliä kyllä tule yhtä pitkää vihuputkea vastaan.

Adeptia ollaan luonnehdittu ehkä vaikeimmaksi Insanity-classiksi, koska bioticit eivät päde armoreihin/shieldeihin/barriereihin. Olen katsonut hommasta pari taktiikka-videota ja lähes pakollinen yhdistelmä on itsellä warp+singularity maksattu ja näitä käytetään lähes pelkästään, mukana warpilla maksattu Miranda ja incineratella maksattu Mordin. Gethiä vastaan mukaan tietysti heavy overload-jamppa.

Insanity kyllä pakottaa vissiin taktikoimaan ihan eri tavalla ja hahmonkehitystäkin täytyy oikein miettiä. Turhiin kykyihin ei voi tuhlata pointseja ainakaan alussa. Itse en ole vielä ks. vaikeusastetta uskaltanut kokeilla; onhan tässä aikaa ennen kolmosta.

Jos Paavilla on kyse siitä "viallinen mech-line" questista, niin kyllä veteranillakin tuli ks. kohdassa lähes loputtoman oloisesti vihuja. Aika outo tehtävä, eikä muussa kohtaa peliä kyllä tule yhtä pitkää vihuputkea vastaan.

Ymmärtääkseni tuo tehtävä tarjoaa vaikeustasosta riippumatta loputtoman tulvan pikku roboja.
Samoin kuin saman tehtäväketjun aiempi osa jossa taisteltiin tietä hiekkamyrskyn ja robotti lauman keskellä sinne omalle sukkulalle.

Ei valittamista omalta osalta. Omanlaista vaihteluahan tuo on :).

Ymmärtääkseni tuo tehtävä tarjoaa vaikeustasosta riippumatta loputtoman tulvan pikku roboja.
Samoin kuin saman tehtäväketjun aiempi osa jossa taisteltiin tietä hiekkamyrskyn ja robotti lauman keskellä sinne omalle sukkulalle.

Myös muissa tehtävissä taitaa tulla vihuja loputtomasti. Itse ainakin huomasin tämän kantapään kautta, kun Shepardini bugasi jumiin ja ajattelin koittaa vanhaa kunnon save/load kikkaa. Lähetin tiimiläiset tappamaan eteenpäin vihuja, ja siellä ne kurittivat niitä 10-15 min, mutta eivät ne loppuneet. Jouduin sitten aloittamaan aikaisemmasta tallennuksesta ja kun menin Shepardin kanssa saman alueen läpi ei siellä tullut kuin pari hassua vihua.

Se mikä itseäni viehättää näissä classeissa on se, että ne mahdollistavat/pakottavat todellakin erityyliseen taisteluun. Katsoin itse nyt vasta ekan kerran classi esittelyt ja varsinkin infiltrator/engineer tuntuivat mukavan erilaisilta kuin nykyinen oma sentinel. Tietäis vain kumman ottaa seuraavalle rundille, kun kumpikin tuntuu mielenkiintoiselta. Tähän asti lempiaseeni on sentinelillä ollut hand cannon. Aina harmittaa, jos siitä loppuu kudit. Sillä olen aina antanut vihulla vimosen headshotin, jos ei muut kyvyt ole vielä sitä lopettanut.

Millaista oli pelata sentinelillä? Tietysti se on tosi vaikea verrata, jos ei ole pelannut muita classeja. Ennakkotietojen perusteella itse pitäisi sentineliä aika tylsänä lähinnä passiivisen, "tankki" -roolinsa ansiosta (sentinelin erikoisuushan on yksinkertaisesti tech-armor). Toisaalta sentinel varmaan mahdollistaa agressiivisen etulinjan pelityylin, johon sopii esim. lisäaseeksi haulikko.

Sentinel on ehkä helpohko classi, koska sillä on hyökkäysvoimia ja suojien poistovoimia. Sitä tech armoriakaan en ole muistanut käyttää kuin pari kertaa. Se on erikoiskykynä vähän sellainen, mitä unohtaa käyttää helposti. Mutta parissa kohtaa siitä on ollut hyötyä ihan kivasti. Sentinelillä olen pelannut lähinnä voimilla, koska se saa näppärästi alas kaiken maailman barrierit ja shieldit. Itse otan aina pahimmilta vastustajilta suojat pois ja annan kavereiden viimeistellä. Kuten sanoin en olen juuri muihin aseisiin koskenut kuin hand cannoniin. Mua houkutteli sentinelissä lähinnä sellainen allrounder, koska me1 tuli vedettyä normal tasolla läpi, eikä taistelutaktiikkaa/mekaniikkaa tullut juuri harjoiteltua. Lähinnä vain soltulla tulta päin ja kaverit auttaa mitä auttaa. Nyt taktiikat on tullut jo tutuiksi ja välistä saa aika huimia comboja aikaiseksi. Eniten tykkään ottaa mirandan ja jackin kavereiksi, koska silloin tulee voimien ilotulitusta :) Ensi roundilla olisi kiva päästä käsiksi sitten järeämpiin aseisiin.

Olen muutaman arvostelun lukenut Mass Effect 2:sta ja kuulostaa aivan loistavalta. Scifi ja tuommoinen pikkuasioiden viilaus kiinnostaisi kovasti.
Jostain syystä ensimmäinen Mass Effect on jäänyt minulta täysin väliin eikä minulla ole harmainta aavistusta tämän juonesta (noloa sanoa tällaista, mutta en ole varma edes päähenkilön nimestä, vai oliko se joku Shephard tms?). :o

Joten kysynpä teiltä onko mitään tolkkua ostaa Mass Effect 2 ilman, että on pelannut ME1:stä? Riittääkö, että lukee ykkösosan juonen vaikkapa wikipediasta? Eli jääkö pelikokemus ratkaisevan vaisuksi jos aloitan suoraan kakkososasta?

Kiits vastaajille :)

Ihan mieletön uudelleenpeluuarvo tällä pelillä, niin erilaisille pelityyleille sopivia luokkia löytyy.

Ekalla läpipeluulla Sheppikseni oli hyvis-Vanguard. Charge + haulikko oli ihan tajuttoman hyvä yhdistelmä. Tuohon päälle kun laittoi melee-bonuksia antavat olkapanssarit, pystyi niputtamaan läjän Krogan Battlemastereita lähietäisyydeltä. :) Spesiaalitalenttina käytin neural shockia. Maksimille treenattu Shockwave oli myös tosi asiallinen skilli, hienosti pistää porukkaa lentelemään!

Aloitin tänään toisen läpipeluun pahis-Infiltratorilla. Ei ehkä ihan niin monipuolista pelaamista tällä hahmolla, lähinnä snaippailua ja muiden erikoistaitoihin turvautumista. Toisaalta varsin tyydittävää losauttaa kovempiakin vihuja pääosumilla one-shottina lävistäen suojat ja armorit, ajan hidastuessa kiikarin läpi katsottuna. Booooom head shot! :D Tähän vielä päälle hauskasti puhuvan Mordinin kommentit "nice shot!". Tactical cloak on myös muutaman kerran pelastanut tukalasta tilanteesta.

Luultavasti Adeptin valitsen sitten aikanaan kun kolmannen kerran läpi lähden vetämään.

Edit.

Tanelto, hommaa se ensimmäinenkin Mass Effect, se on aivan loistavaa viihdettä myös! Tuossa kakkosessa on tosi paljon viittauksia ekan osan läpivetäneille vanhoihin hahmoihin, että pelistä saa ihan eri tavalla irti. Esim. nyt tokalla läpipeluulla aloitin ilman importattua hahmoa ja huomasin monesta paikkaa puuttuvan ykkösosan hahmoja ja muutama sidequesti jää näin tekemättä.

Joten kysynpä teiltä onko mitään tolkkua ostaa Mass Effect 2 ilman, että on pelannut ME1:stä? Riittääkö, että lukee ykkösosan juonen vaikkapa wikipediasta? Eli jääkö pelikokemus ratkaisevan vaisuksi jos aloitan suoraan kakkososasta?

ME2 on itsessään erinomainen peli ja se ihan hyvin aukeaa ilman ykköstäkin, mutta jos tahtoo tosiaan ymmärtää "kaikkea" saada jälleennäkemisiä ja ahaa elämyksiä, niin eihän se toki niin hyvin toimi ilman sitä ykköstä. Sanoisin että 9½ peli voi muuttua jopa "vain" 9 peliksi, sen verran suuri osa on ykkösen juonen ja maailman luonnilla mielestäni tässä pelissä. Ykkönen ei kyllä maksa kuin muutamia euroja, niin hankkisin sen ja pelaisin ensin läpi.

Adeptia ollaan luonnehdittu ehkä vaikeimmaksi Insanity-classiksi...

Ensimmäiset 5-10 pelituntia on aikamoista kiristelyä. Kun saa singularityn ja warpin maksimiin, niin peli alkaa luistaa ihan mukavasti. Taisteluiden luonne muuttuu myös aika paljon: Siinä missä normaalin vaikeustason infiltratorilla paukuttelin tuon aika puolihuolimattomasti läpi, niin insanity-tason adeptilla jokainen noista tappeluista on aikamoinen haaste.

Noin muutenkin peli parani meikän silmissä/käsissä alottaessani uuden kiekan insanityllä. En tiedä miks. Ehkä tuo jokaisen taistelun hankaluus tuo sitä peräänkuulutettua "eeppistä" fiiwistä :D.

Jees, vihdoin läpi tämäkin. About 41h taisi pelin vieressä vierähtää, joka oli vähemmän kuin ME1:ssä, jossa taisi se 50h ylittyä ekalla peli kerralla. Peli oli kyllä loisto, joskin tykkäsin ME1:stä enemmän. ME2:ssa oli poistettu lähes kaikki, mistä tykkäsin ykkösessä: roolipelielementit, pleneettojen tutkiminen, aseideiden/varusteiden kerääminen jne. Ja harvemmin pelissä yhdellä pelikerralla noin paljon bugeja löytää, joista mainittakoon boxeihin jumiutumisia, pystysuoraa seinää pitkin kävelyä, ja modellien lähes vaakatasossa kävelemistä. Mutta kyllä tää ihan 8-9 peli on vioistaan huolimatta.

Hiljalleen on tätä kakkosta nyt lähdetty pureksimaan, hieman harmittaa vieläkin että vanhat seivit eivät olleet tallessa ja joutui alottamaan ilman importtausta tuon pelin. Niihin pikkuasioihin sen olisi halunnut juuri vaikuttavan, että tulee niitä ahaa-elämyksiä muutenkin kuin omassa päässä...

Esim. Nassana Dantiusta ei oma tyhjistä aloitettu Shepardini tunnistanut lainkaan... :/

Aloitin suoraan insanityllä ja täytyy sanoa että ei kaduta tippaakaan. Muutamia taisteluita ollut mitkä ovat huomattavasti vaikeampia, mutta muuten tuo vaikeusaste tuntuu antavan aivan älyttömästi lisää syvyyttä tuohon taistelemiseen. Ei voi vain huidella jonnekkin menemään, vaan täytyy oikeasti miettiä esim. mitä ammus- ja asetyyppiä kukin käyttää ja mitkä viholliset poimitaan ensin. Hyvä juttu, tosi positiivinen maku jäänyt tuosta...katsotaan nyt vielä jos tässä tulee vastaan joku callofdutymäinen kohta, jossa vihollisia spawnaa loputtomiin, saattaa muuttua siinä vaiheessa ääni kellossa. Vaikeaa tuo on ja jotenkin ehkä hivenen sellainen kuva, että tuo olisi "tarkoitettu" vasta toiselle läpipeluukerralle tuo vaikeusaste?

Eiköhän tästä pelistä muuten ole jo kaikki sanottu, ainoa mikä jää harmittamaan on nuo oman hölmöyden myötä puuttuvat vanhat seivit, eikä sekään muuten mutta kiire on tällä hetkellä niin älytön ettei ykköstä ehdi enää pelaamaan ihan heti...tai no, toinen turhuus on kyllä tuo planeettojen skannailu, suoraan sanottuna melko keinotekoista pelin pitkittämistä.

Viimeksi muokannut moderaattori:

Vielä thanen lojaalisuustehtävä edessä ja sitten loppuakohti. Olen jättänyt kaikki anomalytehtävät tekemättä ja tutkimatta on suurin osa paikoista minne juoni ei pakolla vie. Jää sitten tutkittavaa seuraavalle pelikerralle myös. Toisella kerralla koitan tutkia sitten hardcorella kaikki paikat. Insanity jääköön sitten vähän myöhemmälle kerralle.

Mites tuo spoileri juttu saadaan aikaiseksi? Niin vois heittää vähän omia huippuhetkiä.

Vielä thanen lojaalisuustehtävä edessä ja sitten loppuakohti. Olen jättänyt kaikki anomalytehtävät tekemättä ja tutkimatta on suurin osa paikoista minne juoni ei pakolla vie. Jää sitten tutkittavaa seuraavalle pelikerralle myös. Toisella kerralla koitan tutkia sitten hardcorella kaikki paikat. Insanity jääköön sitten vähän myöhemmälle kerralle.

Mites tuo spoileri juttu saadaan aikaiseksi? Niin vois heittää vähän omia huippuhetkiä.

Tuosta viestilaatikon yläpuolelta painaa "Spoil"-kohtaa niin tarvittavat tagit ilmestyvät laatikkoon. Halutessaan ne voi luonnollisesti kirjoittaa myös omin käsin.

Aloittelin tuossa uutta läpipeluuta ja etenin nyt ensi kertaa custom face -valikkoon, sillä viimeksi halusin käyttää import-naamaa. Löysimpä mahtavan ominaisuuden, jota ei olla täällä jostain syystä hehkutettu!

Eli face-koodit ja niitä tukeva saitti: Mass Effect 2 Faces Database

Tuolta löytää vaikka mitä hienoja värkkejä, eikä tarvitse itse käyttää aikaa kuin koodin naputtelemiseen. Luonnollisesti koodilla hankittuja kasvoja saa vielä muokattua, jos jokin ominaisuus niissä ärsyttää.

Kaikki vaan pelaamaan paragon-Obamalla! Koodi on 221.1GW.RWW.W31.FDS.1DW.DW1.6JW.NFA.DS1.157.6 ja luonnossa se näyttää tältä:

CommanderinChiefShepard.jpg

Joku finski on myös postannut Tarja Halosen (442.QWE.P26.F9W.IKR.16W.WWV.3RW.2N9.DW4.4B3.913):

tarja01.jpg

Maikkeli-Sheppis on kanssa aika kova (485.OJD.LTF.A3G.ANN.JKI.MDJ.6PG.J69.AG1.687.5):

mj.jpg

Pelleily-feissien lisäksi löytyy ihan kunnollista kamaa. Oma renegade on nyt: http://i46.tinypic.com/1xz7s3.jpg

Löysin aika herun FemShepin. Paljon parempi mitä itse pystyisi tekemään (751.F9N.A19.J2C.QL9.13U.BLB.716.FB6.317.657.326):

http://img11.imageshack.us/img11/51/femshep.jpg

Tietty valikoimasta löytyy vähän varttuneempaakin leidiä, niin haluaville.

Pacingiä, ei keinotekoista pitkittämistä. ;)

Rytmitys toimisi paremmin vähemmällä skannailulla, etenkin platina ja eezo on ihan liian tuskaisaa kerättävää. Sellaiset puolet tai ylikin skannailusta joutaisi helposti pois. Normandyllä vietetään muutenkin aikaa ylenmäärin.

Helppoja parannuskeinoja olisi parikin. Depleted planeettoja voisi olla reilusti enemmän, mutta hyviltä skannauspaikoilta saisi enemmän resursseja. Kannustaisi tutkimiseen ja hyvän planeetan löytyminen olisi palkitsevampaa. Tai sitten resursseja pitäisi voida ostaa rahalla.

Rytmitys toimisi paremmin vähemmällä skannailulla, etenkin platina ja eezo on ihan liian tuskaisaa kerättävää. Sellaiset puolet tai ylikin skannailusta joutaisi helposti pois. Normandyllä vietetään muutenkin aikaa ylenmäärin.

Olen samaa mieltä skannailun suuresta määrästä jos kaiken haluaa päivittää. Ongelmana ei tosin ole niinkään se aika joka skannailuun kuluu vaan se, että skannailu on vain tylsää työtä, ilman mielekästä pelimekaniikkaa. Peliin tuo ei kokonaisuutena ihan kauheasti vaikuta, mutta on kuitenkin asia jossa kolmanteen osaan olisi todella reilusti parannettavaa.

Normandylla vietettyyn aikaan taas olin itse tyytyväinen.

Ensimmäisen osan "galaksi-tutuksi" kiertue ja Citadelissa vietetty runsas aika sopi hyvin ensimmäiseen osaan jossa tutustuttiin universumiin. Toinen osa on selvästi enemmän painottunut hahmoihin ja henkilöiden kohtaloihin ja siihen Normandy sopii oikein hienosti. Muutenkin kakkososaan sopii hyvin Normandy-painotteisuus, joka lisää tarinan "tehdään sitten itse kun muita ei kiinnosta"-tunnetta.

Kylläpä oli makoisa tehtävä päästä sinne thanen luokse. Tornien välisellä sillalla kun käytti jackin shockwavee, niin kyllä iloisesti lenteli porukat sinne tänne. Shockwave on kyllä oma suosikki jackin kyvyistä.

Ylös Bottom