Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Mass Effect 2 - BioWaren avaruuseepos [X360]

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Paavi
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Vastaus: Mass Effect 2 - BioWaren avaruuseepos [X360]

Jeps, kyllä meikkuunkin iski Shepard-Commander kympillä ja alakuloinen vastaus siihen miksi kantaa N7-armoria. Harmi että hahmo tuli niin myöhään.

Jokerin ja EDIn suhteesta nautin täysin siemauksin. Käsittämättömän hyvää läppää oltiin Jokerille kirjoitettu ja pidemmälle edetessä myös EDI pisti hyvin kampoihin.

Engineeringin irkut lämmittivät myös mieltä.

...aah! Aivan mahtavia hahmoja on peli täynnä.

Samaran ryntäät muuten selittyvät sillä, että asarien ryntääthän kasvavat koko ajan, mitä maturemmaksi he menevät. Samara on sillä toisiksi vanhimmalla tasolla ennen matriarkkaa. Älkää kysykö miksi Bioware on tällaisen biologisen ominaisuuden asareille kirjoittanut...

EDIT. Tässä on niin paljon, ettei kaikkea heti muista. Gruntin sellainen "käsien yhteenlyönti" repeilyttää joka kerta. Siinä on sellaista alkukantaista nuorta innokkuutta yhdistettynä mielettömään voimaan.

EDIT2. Itse pidin Mirandaa varsin kiinnostavana hahmona. Ihan perus-ihmisestähän ei ollut kyse, vaan backstory on sangen erikoisen kuuloinen ainakin näin nykyihmiselle. Samalla siinä sopivasti selvitetään tämä täydellinen kroppa. Jacob oli joukon ainoa tavis, mutta muutoin ihan miellyttävä ja pidettävä hahmo.
 
Vastaus: Mass Effect 2 - BioWaren avaruuseepos [X360]

Itse asiassa ideaaleimmassa tilanteessa EA palkkaisi jonkun taitavan tiimin vääntämään ME1-2 double packin PS3:lle ilmestymään ~vuosi ennen ME3:a. ME1:een vaan tarvitsisi tehdä pientä ampumatuntuman hienosäätöä ja teknistä remonttia, jottei se täysin kalpenisi kakkosen rinnalla. Ja sama tiimi voisi vääntää sitten ME3:sta PS3-käännöksen.
Kirjoitin joskus Massakaks-uutiseen:

"PS3-käännöstä vastassa on kaksi asiaa:

1) Unreal Engine 3 ei tunnetusti ole kovin pleikkariystävällinen moottori, ja varsinkin Mass Effectin tapaisessa pelissä PS3-käännös veisi tuhottomasti aikaa ja resursseja eikä lopputulos todennäköisesti kuitenkaan tyydyttäisi.

2) Mass Effect on Microsoftin julkaisema peli, joten ensimmäistä osaa ei tulla Sonyn konsolilla näkemään koskaan. Täten olisi hölmöä julkaista pelin jatko-osat PS3:lle, kun koko tarina jäisi auttamattoman vajavaiseksi. Eikä peli myisi välttämättä edes mitenkään kannattavasti, kun PS3:n omistajat eivät tällä ainakaan tällä hetkellä piittaa Mass Effectistä. Paitsi muutama useamman konsolin omistava kummajainen."

Tietysti teoriassa ME2:n PS3-porttaus olisi mahdollista ulkoisen studion toimesta, mutta miksi? Kun ME1 on ja pysyy jokatapauksessa Microsoftilla, ja ME3 tulee taas julkaisussa pelkästään Xbox 360:lle ja PC:lle, jää PS3-pelaajille vain sarjan keskimmäinen osa. Tämän lisäksi tosiaan ME2:n tasoinen ja kokoinen UE3:a käyttävä peli on erittäin hankalaa portata onnistuneesti PS3:lle, joka aiheuttaisi varmasti nurinaa. Eikä kukaan olisi tyytyväinen, ei myöskään EA.
ME-tarvitsisi tuoda mahdollisimman monelle alustalle ja laajalle yleisölle, jotta se voisi nousta siihen modernin Star Warsin asemaan, joka sille kuuluisi.
Mutta onko oikea tapa franchisen levittämiseen ihmisten mieliin yksi heikko alustaporttaus? Mielestäni trilogia olisi hyvä pitää PC:llä ja Xbox 360:llä, jossa se on vahvimmillaan, sillä epämääräiset porttaukset muille alustoille eivät varmasti tekisi sarjalle oikeutta.
------
Itse haluaisin ainakin aiheuttaa pakokauhua Hanarina tai Elcorina.
Tämähän olisi ainakin nettipelihäröilijöille silkkaa kultaa.
This one humbly wishes to send you sum nude pix.
------
Zaeedin turhuudesta tuli mieleen.. Mitä mieltä olette hahmoista tässä pelissä? Pelin kuljetus ja juonihan on mallia "likainen tusina", joten hahmot ovat puolet pelistä. Mielestäni tämä on yksi pelin onnistuneimpia puolia ja kaikki hahmot ovat aivan mahtavia ja moniulotteisia, kunhan niihin vähän tutustuu.
Zaeed oli kiinnostavine sotatarinoineen ja karuine habituksineen mielestäni todella hyvä hahmo. Tietysti suurempaa interaktiota hahmon kanssa olisi toivonut, mutta tässä esiin astuu DLC-komplikaatiot (täysi integraatio peliin olisi ollut hankalaa/epäreilua Cerberus Networkia omistamattomille).

Oma suosikkini on Tali, sillä ihastuin tähän kakkosen aikana korviani myöten. Tali on täydellinen esimerkki siitä, että henkilössä rakastutaan persoonaan, eikä ulkonäköön. Muuten Mordin on kyllä aivan mahtava henkilö hyperaktiivisine juttuineen ja pohdintoineen. Jacob oli mielestäni tylsä, mutta kuitenkin sen verran sympaattinen, ettei voi haukkuakaan. Mirandankin alta paljastui paljon enemmän kuin pelkkä täydellinen malli. Samarasta taas en voi sitä sanoa, mutta perkele, sen kohdalla ei tarvitsekaan. :p

Thane ja Grunt ovat positiivisia yllätyksiä, sillä kummaltakin löytyy ihan oikeaa sanottavaa, jonka takia näiden kanssa keskustellessa viihtyy. Grunt varsinkaan ei ole mikään eilisen teereen poika.
Garrus oli paras ystäväni ykkösessä, ja tosiaan nuo "old times"-viittaukset lämmittivät sydäntä huomattavasti. Kuitenkaan en päässyt tämän kanssa keskustelemaan Normandyllä kunnolla kuin pari kertaa, joka etäännytti harmillisesti. Kuitenkin lopputaistelussa otin viimeiseen kohtaamiseen mukaan Garruksen ja Talin, jotka katsoin tärkeimmiksi.
 
Vastaus: Mass Effect 2 - BioWaren avaruuseepos [X360]

Vähän aiheen ulkopuolelta (tosin itseäni miellyttäisi "Yleinen Mass Effect -universumi" -ketju), mutta siis emme me, yleisö, tiedä millainen on julkaisusopimus Mass Effect 1:n taustalla. Microsoft julkaisi sen boksille, mutta EA pc:lle. Toisaalta Mass Effect franchisena on varmasti täysin Biowaren (ja nyt EA:n) hallussa. Onko silti Microsoftilla jonkinlaista sananvaltaa ykköseen, sitä emme tiedä.

Olen samaa mieltä, että huono portti ei palvele ketään. Olen myös samaa mieltä, että jos ME-tiimi ei koe sitä hyväksi, niin en missään nimessä halua, että EA pakottaa heidät tekemään myös PS3-versiota.

Kyllä mä näen että mahdollisimman laaja yleisö laitekannan suhteen tekee hyvää franchiselle. Toisaalta yksinäinen alustakaan ei tee mahdottomaksi franchisen nousua ns. populäärikulttuurin ilmiöksi (vrt. Halo).

Silti; Mass Effect on rakkaus, jonka haluaisin jakaa mahdollisimman monen kanssa.
 
Vastaus: Mass Effect 2 - BioWaren avaruuseepos [X360]

Olipas peli. Eipä tässä voi oikein muuta sanoa. Yksi asia jäi kyllä ketuttamaan:

MIKSI THALEN PITI KUOLLA?! Ja Legion jonka kanssa juuri tutustuin. Zaeedin laitoin yhden ryhmän johtajaksi toivona, että hänkin kuolisi. Kuolihan hän, oikein sille paskiaiselle. Jack menehty heti kättelyssä. Mordinkin vielä...
 
Vastaus: Mass Effect 2 - BioWaren avaruuseepos [X360]

Oho oho. Taizuunin tehtävä meni sitten oikein kunnolla reisille. Pahoitteluni.
 
Vastaus: Mass Effect 2 - BioWaren avaruuseepos [X360]

Yksi asia jäi kyllä ketuttamaan:

MIKSI THALEN PITI KUOLLA?! Ja Legion jonka kanssa juuri tutustuin. Zaeedin laitoin yhden ryhmän johtajaksi toivona, että hänkin kuolisi. Kuolihan hän, oikein sille paskiaiselle. Jack menehty heti kättelyssä. Mordinkin vielä...

Itselläni kaikki selvisi hengissä, kuten myöskin normandyn väki. Se miten porukalle suicide missionissa käy riippuu ihan siitä miten on pelannut. Jos haluaa kaikkien selviävän olisi kaikkien hyvä olla lojaaleita sinulle ja kaikki normandyn upgradet ostettuna.

Itsekin tuli peli tänään läpäistyä ja oli mahtavaa meininkiä. Ryhmänä minulla yleensä oli Garrus ja Miranda. Garrus ihan sen takia, koska hän oli ykkös osasta yksi lempi hahmojani. Tosin lähes kaikki hahmot koin mielenkiintoisina. Ainoastaan Jack jäi vähemmälle huomiolle, koska en juurikaan pitänyt hänen asenteesta. Mielenkiintoisimmaksi hahmoksi sanoisin ehkä Thanen. Jokin siinä vain heti iski, kun hänet ensikertaa pelissä tapasin.

Nyt vain odottamaan jatkoa pelille..
 
Vastaus: Mass Effect 2 - BioWaren avaruuseepos [X360]

Itselläni kaikki selvisi hengissä, kuten myöskin normandyn väki. Se miten porukalle suicide missionissa käy riippuu ihan siitä miten on pelannut. Jos haluaa kaikkien selviävän olisi kaikkien hyvä olla lojaaleita sinulle ja kaikki normandyn upgradet ostettuna.

Itselläni Mordin kuoli, vaikka kaikki olivat uskollisia ja kaikki parannuksetkin oli hankittu. Poislukien joku sniper parannus. Onko tuossa jotain random efektiä noiden kuolemien kanssa, vai missasinko vaan jotakin?
 
Vastaus: Mass Effect 2 - BioWaren avaruuseepos [X360]

Itselläni Mordin kuoli, vaikka kaikki olivat uskollisia ja kaikki parannuksetkin oli hankittu. Poislukien joku sniper parannus. Onko tuossa jotain random efektiä noiden kuolemien kanssa, vai missasinko vaan jotakin?
Tuota "reseptiä" ei olla tarkkaan paljastettu. Jotkut epäilevät, että myös random-mahdollisuus on olemassa.

Tärkeintä noitten lojaalius hommien lisäksi on oikeiden tyyppien valinta oikeaan tehtävään.

Eli siis miettikää kuka olisi oikeasti hyvä johtamaan tiimiä, kuka hakkeroimaan oven jne. Te tunnette nämä tyypit ja tiedätte missä he ovat hyviä.

That said. Porukan kuolema ei ole mikään rangaistus, vaan vain yksi mahdollinen tarinan päätös. Tietty lempparityyppien kuolema harmittaa pirusti, kuten kuuluukin. Se tarkoittaa että peli on onnistunut.
 
Vastaus: Mass Effect 2 - BioWaren avaruuseepos [X360]

Itselläni Mordin kuoli, vaikka kaikki olivat uskollisia ja kaikki parannuksetkin oli hankittu. Poislukien joku sniper parannus. Onko tuossa jotain random efektiä noiden kuolemien kanssa, vai missasinko vaan jotakin?

Luinkun tuosta jotain, että joillakin on hankaluuksia pitää kaikki hengissä ja tyypillisesti mordin kuolee silloin. Löysin tälläisen pätkän trueachievements sivustolta:

Some people also report having trouble keeping a character (typically Mordin) alive at the end, where they must hold the line until Shepard kills the last boss. This seems to be related to a choice or choices made during the final mission, as rearranging team roles from the same savegame will affect whether this mysterious death happens or not. Character upgrades (e.g. Mordin's omnitool), loyalty, time taken to kill the boss, and number of team deaths have been ruled out as the cause. Could still be dialog choices, choice of who 'holds the line', how well you got to know them on the Normandy, etc. Still looking into this one."

Kannattaa kokeilla uudestaan, jos vaikka mordin selviäisi hengissä. :)
 
Vastaus: Mass Effect 2 - BioWaren avaruuseepos [X360]

Foemani, oon lukenu, mutta tässä oli nyt toinen samankaltainen. :rolleyes: Oon jätkät pahoillani teitin puolesta.

Ei kannata lähteä tota loppua varmaan liian monta kertaa replayaamaan. Menee vaan fiilikset. Totta kai se yks "kunnollinen" veto kannattaa joskus vetää, muttei sillä vielä kiire ole.
 
Vastaus: Mass Effect 2 - BioWaren avaruuseepos [X360]

Tuota "reseptiä" ei olla tarkkaan paljastettu. Jotkut epäilevät, että myös random-mahdollisuus on olemassa.

Tärkeintä noitten lojaalius hommien lisäksi on oikeiden tyyppien valinta oikeaan tehtävään.

Eli siis miettikää kuka olisi oikeasti hyvä johtamaan tiimiä, kuka hakkeroimaan oven jne. Te tunnette nämä tyypit ja tiedätte missä he ovat hyviä.

En usko että nuo valinnat kusi. Tali putkeen(? vai mikä se oli) Miranda johti kakkos tiimiä ja jack hoiti barrierin.
Ja Nikofin, tarkotus oli tosiaan kokeilla samalla savella paremmalla onnella. Mutta nyt olen hieman kahden vaiheilla että aloittaisiko vaan kokonaan alusta. Ja vähän tietenkin tuunais ME1 valintoja ensin.
 
Vastaus: Mass Effect 2 - BioWaren avaruuseepos [X360]

Tästä on muuten pakko kysyä kaikilta teiltä jotka saitte sen oikein hyvän lopun, heitän spoilereihin ihan varmuudeksi;
Yksi ensimmäisen massan vahvuuksista oli mielestäni se että kaikki eivät vain voinneet selvitä matkasta joka loi oikeasti sellaisen veitsen terällä-fiiliksen. Tehtävä tuntui kirjaimellisesti hengen vaaralliselta. Voisin kuvitella että tämän jatko-osan loppu menettää hieman tehoaan jos kaikki vain selviävät, siksi kiinnostaisikin kuulla tuntemuksia mitä tuo paras loppu välitti?

Lähinnä fiilikset kiinnostavat. Millintarkan, frame by frame-analysoinnin voisi kiertää koska tuo loppu on tosiaan vielä näkemättä :)
 
Vastaus: Mass Effect 2 - BioWaren avaruuseepos [X360]

En usko että nuo valinnat kusi. Tali putkeen(? vai mikä se oli) Miranda johti kakkos tiimiä ja jack hoiti barrierin.
Hmm. En tosiaan usko, että valinnat kusi. Mulla oli sama setti paitsi ryhmää johtamassa Garrus. Luulisin että Mirandakin on hyvä valinta, sillä hän on johtaja ja upseeri.

Lähetitkö jonkun pois saattamaan miehistöä?

Bioware on itse sanonut, että tuo on hyvin monimutkaisten juttujen summa. Varmaan jotkin dialogivaihtoehdotkin voi vaikuttaa. Esim. tossa kun on Miranda johdossa, niin miten hoitelit Mirandan ja Jackin riidan? Eli oliko ryhmässä kitkaa. Tuollainen tulee heti mieleen, mutta voihan kyseessä olla joku huomaamatonkin juttu tai random-event.

Foeman:
Kirjoitinkin jo, että jännitin tuon viimeisen tehtävän aikana ihan pirusti, koska oikeasti välitin porukasta. En halunnut, että kukaan kuolee. En halunnut! Ja kun kaikki sitten ihmeen kaupalla selvisi, tuli hommasta todella huojentunut ja voitonriemuinen fiilis. Tämä sopi myös empaattisen Shepardini hahmoon, joka tekee kaikkensa muiden eteen. Olisi ollut Shepardilleni kova paikka, jos joku (varsinkin Tali tai Garrus) olisi kuollut, mutta hän olisi jäänyt eloon.

Tunteita tämäkin loppu herätti, ei vaan surun tunteita. Suruakin olisi ollut hieno tuntea, mutta valitettavasti ensimmäisen läpipeluun lopun voi kokea vain kerran ja yhdellä tavalla. Se että se on kaikilla niin erilainen, tekee tästä pelistä täysin uniikin.
 
Vastaus: Mass Effect 2 - BioWaren avaruuseepos [X360]

Vähän aiheen ulkopuolelta (tosin itseäni miellyttäisi "Yleinen Mass Effect -universumi" -ketju)
Samaa mieltä, alkaa olla jo ihan Halon mitoissa Mass Effect-universumi, kuten kuuluukin.
Microsoft julkaisi sen boksille, mutta EA pc:lle.
Mutta eikös tämä ollut vain ja ainoastaan Windowsille? Korjatkaa jos olen väärässä.

Ei minullakaan missään tapauksessa ole mitään Mass Effect-franchisen levittäytymistä vastaan muille alustoille - päinvastoin, haluan nähdä mahdollisimman paljon Massaa mahdollisimman monessa eri muodossa ja mediassa. Kuitenkin olen sitä mieltä, että on kaikkien eduksi jos trilogia pysyy nyt Xbox 360:llä ja PC:llä, eikä oteta ylimääräisiä häiriöitä mukaan.
Oho oho. Taizuunin tehtävä meni sitten oikein kunnolla reisille. Pahoitteluni.
Paska reissu, mutta tulipahan tehtyä. :D

Omasta lopusta:
Itse olin myös stammyn tapaan perslihat kireällä tiiminjäsenien puolesta, kauhusta kankeana pelätessäni tiiminjäsenien kuolemaa. Kaikkien pelastuminen oli ainakin minulle vain kyyneleen vuodattamisen paikka, eikä latistanut tunnelmaa pätkääkään. Olinhan sen kaikkien ponnistelujeni jälkeen ansainnut. Tosin osasin jonkin verran odottaa kaikkien selviämistä, sillä en olisi juurikaan paremmin voinut läpipeluuta suorittaa.

Olen edelleen sitä mieltä, että tärkeiden hahmojen tapattaminen on harmillinen tapa tehdä draamaa, kun ne järkyttävät sävärit saa aikaan kuitenkin muillakin tavoilla. On muuten hyvä juttu, että tämä ensimmäinen Massakaks-läpipeluu oli aivan sataprosenttisen täydellinen ja loppuun suoritettu; nyt voin jatkaa ME3:a siitä peluukerrasta, joka se kaikkein tärkein kuitenkin on.
 
Vastaus: Mass Effect 2 - BioWaren avaruuseepos [X360]

Osaavatkos loren paremmin tuntevat sanoa, onko peleissä esiintyvien naispuoleisten alienien puuttumiseen muita syitä, kuin mahdollinen pelintekijöiden laiskuus; siis ilmiselvät asarit ja quarianit poislukien. Ainakin naispuoleisia turianeja pitäisi palvella ihan sotilastehtävissäkin, erään pelin hahmon mukaan:

Garruksen mukaan eräs sparraus-ottelu naispuoleisen kollegan kanssa vietiin päätökseen vasta makuuhuoneen puolella: "I had reach, she had flexibility...". Tähän Shepardin legendaarista tönkköhymyä. :rolleyes:

Vai eivätkö vaan ihmisten mittapuun mukaan niin helposti miehistä erotettavissa?
 
Vastaus: Mass Effect 2 - BioWaren avaruuseepos [X360]

Osaavatkos loren paremmin tuntevat sanoa, onko peleissä esiintyvien naispuoleisten alienien puuttumiseen muita syitä, kuin mahdollinen pelintekijöiden laiskuus; siis ilmiselvät asarit ja quarianit poislukien.
Todennäköisesti vain resurssien rajallisuus. Naaras-kroganit ovat keskittyneet kaikki Tuchankalle yhdeksi ryhmittymäksi, mutta salarianeilta ja turianeilta pitäisi myös naispuolisia löytyä pitkin Traversea.
 
Vastaus: Mass Effect 2 - BioWaren avaruuseepos [X360]

Täytyy kompata muita, että hahmokaarti on varsin onnistunut tällä kertaa. Ekassa massassa wrex oli aina se toinen taistelija, mutta tällä kertaa grunt ei. Joukosta löytyy niin paljon hyvää apua taisteluun, että valinta tulee tehtyä puhtaasti sen mukaan millaista vastarintaa on odotettavissa. Mikäpä sen parempaa kuin ensin Jackilla vetää shockwave ja sitten toisella levitaatio jo ilmassa olevaan ja lopuksi cryo vielä päälle. Kyllä tässä saa sellaista voimailoittelua aikaseksi. Ja kyllähän se miranda toinen kostyymi on ihan nami :) Itselläni vielä yksi hahmo odottaa noutoa ja sitten varusteet kuntoon ja lopputaistoon. Tässä vaiheessa jo mietin, että millä classilla vedän toisen vedon. Me1 meni soltulla ja tämä sentinelillä. Vaihtoehtoja vois olla infiltraattori tai engineeri. Onkos teillä mitä sanottavaa noista classeista?
 
Ylös Bottom