Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Moderointikeskustelu (Risut ja ruusut)

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja designed
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Vastaus: Moderointikeskustelu (Risut ja ruusut)

Tuli vaan mieleen tuosta Killzone vs cod4 porusta, että miksi ihmeessä siitä syntynyttä haloota halutaan vaimentaa? RE5 vs Dead Space vertailu kun on ihan okei :/
Pointteja on lähinnä kaksi.

1) COD4 vs. COD:W@W piti jo erottaa omaksi threadikseen ja
2) Killzone 2:n vertaaminen COD4:ään alkoi käydä jo rasittavaksi; ei pelkästään minun mielestä, vaan myös ihan tavallisten käyttäjienkin.

Miksi RE5-ketjussa ei ole toimittu samoin? Tuohon en osaa antaa järkevää vastausta. Yhtään valitusta Report bad postin kautta ei ole tullut ainakaan.

Mitä tässä nyt sitten lopulta tapahtuu? Asiaa ei ole lyöty lopullisesti lukkoon, mutta ylläpidon kanta on kallistumassa suuntaan, jossa vain selvästi häiritsevät vertailut peliin X siivotaan pois/omaan ketjuunsa.
 
Vastaus: Moderointikeskustelu (Risut ja ruusut)

Tuli vaan mieleen tuosta Killzone vs cod4 porusta, että miksi ihmeessä siitä syntynyttä haloota halutaan vaimentaa? RE5 vs Dead Space vertailu kun on ihan okei :/

Hmm... tuohon en osaa kyllä vastata, mutta saman olen huomannut. Se täytyy sanoa, että tämä on moderaattoreille erittäin vaikea paikka. Pitäisi jotenkin pystyä järkeilemään, että minkälainen vertaileminen on ok ja minkälainen lasketaan sitten jo turhaksi vaahtoamiseksi.

Mielestäni kuitenkin pelien vertaaminen toiseen/toisiin on ihan okei, jos se ei riistäydy käsistä. Tällä tarkoitan esimerkiksi sitä, että ketju muuttuu ns. taistelukentäksi (tällöin esim. erillisen peli vs peli ketjun perustaminen voi olla ajankohtaista). Toki tervettä kritiikkiä pitää keskustelussa olla mukana, jotta homma ei mene liian "seläntaputteluksi". Sitä kautta voi tuoda esille myös niitä asioita joita joissain muissa peleissä on mahdollisesti toteutettu paremmin. En siis missään mielessä kannata täyskieltoa tähän muihin peleihin vertaamiseen.

Toivottavasti joku ymmärsi, että mitä tuossa sekavassa tekstinpätkässäni hain takaa. Modeilla on tosiaan viimeinen valta asian suhteen ja joutuvatkin tätä varmasti yhdessä miettimään. Jonkunlainen selkeä ohjeistus/ määritys tähän olisi kuitenkin varmasti syytä saada aikaiseksi, jotta käyttäjillä on tiedossa, että mitä saa ja mitä ei saa tehdä/vertailla.

Edit: Olin niin hidas, että TT-2k kerkesi tuossa oman postaukseni aikana jo vastaillakin asian tiimoilta jotain. Tätä se teettää kun koittaa touhuilla kirjoittamisen lomassa kaikkea muutakin:). Samoja pointteja näyttää kuitenkin olevan kummallakin.

Edit2: Unohdin tosiaan sanoa vielä sen, että homma on tosiaan moderaattoreilta hoitunut erittäin hienost, vaikka olettekin vaikeiden asioiden kanssa joutuneet kamppailemaan. Isot kiitokset siis tältäkin suunnalta ylläpidolle:).
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Vastaus: Moderointikeskustelu (Risut ja ruusut)

Codi nelosesta tuli käytännössä standardi, johon ihan oikeutetusti uudet artikkelit peilataan. Se, missä kulkee sen mielekkään ja rakentavan vertailun raja on häilyvä. Kateeksi ei käy moderaattoreita, jotka yrittävät hahmottaa tätä veteen piirrettyä viivaa. Ehkä paras ratkaisu olisi sallia kevyt vertaaminen, jossa mielipide perustellaan eikä teilaaminen tapahdu vain siksi, koska se eroaa "standardista".

Kiitos TT-2k:lle ja muille moderaattoreille paimentamisesta. Hienosti olette asian hoitaneet.
 
Vastaus: Moderointikeskustelu (Risut ja ruusut)

Annan kyllä todella hyvän arvosanan moderoinnille. Foorumi on kokonaisuudessaan todella hyvä paikka jakaa tämä harrastus.

Mutta risuja annan itselleni. Huh. Annoin itselleni tuossa jokin aikaa sitten hetken bannit. Olin trollannut, provosoinut ja ehkä menin hivenen henkilökohtaisuuksiin. Pahin kaikista oli kuitenkin turhanpäiväinen näsäviisailu josta erityisen ärsyttävää teki se, että en ole erityisen älykäs tai ymmärrä näitä retorisia juttuja hyvin. No bannit palautti maan tasalle ja nyt on taas iloista olla puhdasmielinen konsolifinniläinen. Kaurapuuro maistuu kaurapuurolle ja aurinko paistaa synkkään peliluolaan. :D

Mutta olen juuri itse kokenut kuinka vannoutuneinkin asia kirjoittajien ihannoija voi sortua. Itselläni tämä lähti konsolisodasta, joita on mielestäni väännetty useissa ketjuissa ja uutisissa. Ihan turhanpäiväistä läpinää, eikä kukaan tunnu edes tietävän asioista joista puhutaan suu vaahdoten. Tämä jurppiminen johtui siitä, että olen ottanut aiheen silmätikukseni. Ei ole niin helppoa olla provosoitumatta kuin voisi kuvitella, tämän ovat jopa modetkin todenneet. Osa henkilökohtaisesti. Pask**, (mitä tietenkään kaikki viestit eivät ole edes konsolisodan ytimessä) ei voi väistää loputtomiin. Jos se on siinä katukivetyksellä josta joka päivä kuljet, niin lopulta se on kengässäsi ja sitä kautta talosi lattialla, ellei sitten joku muu ehdi ensin. Lopulta et voi itsekkään kuin vain liata paikkoja, ellet sitten pese kenkiäsi. Toisaalta, mitä hyötyä on pestä kengät jos asut kennelin saisse areenalla. Ja näin alkoi meikäläisen kivi pyöriä.

Tuli vaan sitten perkules mieleen, että kaikesta huolimatta moni haluaa heittää saissea konsolisodassa ja kutsuvat sitä jopa viihteeksi. Kyllähän minun olisi tämä pitänyt ymmärtää ja varmaan ymmärsinkin. Mutta kun se tykitys vaan yltyy vaikka ammukset tylsyy, niin jossain vaiheessa homma menee konsolisodankin osalta ihan turhaksi kuraksi, josta tuskin on enää viihteeksi kellekkään. Eikä vielä edes puhuta siitä, että tähän halon ja kz2, xboxin ja ps3:en, hirain ja gatesin, multiplattari vs multiplattari taisteluiden esiin putkahtelua ei voi edes välttää, välttämällä sanoja "konsolisota" "kumpi on parempi" jne. Sitä on nyt joka paikassa. Harmi. Kuvitelkaapa joku perustamaan asiallista ketjua vaikkapa konsoleiden myynnin vaikutuksesta tulevaisuuden pelikehitykseen. Joo, tiedän... Harmi. :(


ps. jos haluatte erotella kz2 threadistä osioita niin siitä vaan. Kyllä se selventää asiaa ja helpottaa tiedon löytymistä tai siitä keskustelua. Kaipaisin muutenkin helpotusta tiedon etsimiseen ja sen lokeroimiseen. Joskus oikein harmittaa, kun näkee jonkun tuiki tärkeän asian vajoavan loputtomien postausten alle. Tai kun yrittää ziikata jotain satojen sivujen threadia läpi ja vain muutamassa postissa on jotain oikeasti tärkeää. En kuitenkaan ole ihan varma, että ketjujen jako osiin olisi paras ratkaisu. Joku äänestys systeemi vaikka faktoille ja fuulauksille, tai tyyliin "tämän threadin kymmenen tärkeintä postausta" lukijoiden/kirjoittelijoiden äänestäminä, olisi kuin siunaus. Olisi myös kiva antaa krediittiä niille jotka jostain tietystä aiheesta oikeasti tietävät. Ja siitä, että nämä oikeasti asioista tietävät olisivat paremmin muiden tunnistettavissa, olisi tietenkin plussaa. Joku threadi kohtainen asiantuntija-ali-mode olisi kova juttu.
 
Vastaus: Moderointikeskustelu (Risut ja ruusut)

Tuli vaan sitten perkules mieleen, että kaikesta huolimatta moni haluaa heittää saissea konsolisodassa ja kutsuvat sitä jopa viihteeksi.

Monet harrastaa trollaamista ja provoamista ihan viihteen vuoksi (niinkö? :D). Moni ihan kiusallaankin kevyesti provoaa, kun tilanne on sopiva, sellainenkin joka muuten kirjoittaa järkevästi ja vaikuttaa järkevältä. Monesti kiusas ylittää järjen näissä tilanteissa.
Läpänheitto erikseen, tosin vastapuoli voi sen ottaa ihan toisin kuin kirjoittaja oli sen tarkoittanut (hymiö wtf? :eek:).

Tällainen tulee pysymään aina kun on foorumeita johon voi "anonyymisti" kirjoittaa. Se on loppumaton sota käyttäjien kesken; trollaajat/provoajat, herneet nenään ottajat ja "rauhanturvaajat", eli foorumin modet.

Tämä sivusto on todella hyvä ja ei ainoastaan moderaattorien ansiosta. Ei ole foorumia ilman käyttäjiä. Monesti on hupaisaa lukea käyttäjien kirjoittamia juttuja, joissa joku keuhkoaa asiasta ja toinen ottaa herneen nenään :) Se vain että asia ei pysy asiassa, vaan aina mennään henkilökohtaisuuksiin. Modet, he tekevät hyvää todella hyvää työtä ja kuten tuumattua, niin se veteen piirretty viiva ei ole aina selvä kaikille.

Mitäköhän minä nyt yritän sanoa? En itsekkään tiedä, olen vähän huono tiivistään. Niin, se että vaikka vastapuoli provoaa niin kannattaa muistaa se että voit olla parempi vastaamatta provoon provolla. Jos on aivan pakko provoon vastata, niin sen voi tehdä niin että ei lähde siihen mukaan.
 
Vastaus: Moderointikeskustelu (Risut ja ruusut)

Annan kyllä todella hyvän arvosanan moderoinnille. Foorumi on kokonaisuudessaan todella hyvä paikka jakaa tämä harrastus.

Olen tismalleen samaa mieltä vaikkakin oma ulosantini on pysynyt melko vähäisenä. Mutta laatu korvaa määrän, vai miten se nyt meni? :p

Olisi myös kiva antaa krediittiä niille jotka jostain tietystä aiheesta oikeasti tietävät. Ja siitä, että nämä oikeasti asioista tietävät olisivat paremmin muiden tunnistettavissa, olisi tietenkin plussaa. Joku threadi kohtainen asiantuntija-ali-mode olisi kova juttu.

Vähän samaa asiaa olen itsekin miettinyt, olen monta kertaa huomannut Nisupullan aktiivisuuden ja mikä parasta, varsin mallikkaat kirjoitukset (usein enemmän kuin kommentteja :)) ja pohtinut että hänelle voisi myöntää vaikka jonkinlaisen kunniajäsen tittelin (vähintään). Toki muitakin luultavasti löytyy mutta kyllä Nisupulla on pistänyt silmään ylivoimaisesti eniten ;)
 
Vastaus: Moderointikeskustelu (Risut ja ruusut)

Vähän samaa asiaa olen itsekin miettinyt, olen monta kertaa huomannut Nisupullan aktiivisuuden ja mikä parasta, varsin mallikkaat kirjoitukset (usein enemmän kuin kommentteja :)) ja pohtinut että hänelle voisi myöntää vaikka jonkinlaisen kunniajäsen tittelin (vähintään). Toki muitakin luultavasti löytyy mutta kyllä Nisupulla on pistänyt silmään ylivoimaisesti eniten ;)

Ennen wanhaan foorumilla oli käytössä Superjäsen-nimike, mutta tästä luovuttiin, kun moderaattorit tulivat liian kateellisiksi.
 
Vastaus: Moderointikeskustelu (Risut ja ruusut)

Kuvitelkaapa joku perustamaan asiallista ketjua vaikkapa konsoleiden myynnin vaikutuksesta tulevaisuuden pelikehitykseen. Joo, tiedän... Harmi. :(

Itse en ainakaan näe mitään syytä miksi sinä et voisi tehdä ketjua konsolien myynnin vaikutuksesta pelikehitykseen. Moderaattorit ovat täällä sitä varten, että ylilyönnit karsitaan, joten rohkeasti vain kirjoittamaan sellaista. Esimerkiksi "Sonyn pomon uusi lausunto" -ketju on pysynyt ihan asiakeskusteluna, vaikka muutamia ohilyöntejä on sieläkin nähty. Toki tämänhän tiesit, kun olet jo muutamaan kertaan panoksesi keskusteluun antanut.

Ja siitä, että nämä oikeasti asioista tietävät olisivat paremmin muiden tunnistettavissa, olisi tietenkin plussaa.

Huvittavaa on, kun esimerkiksi Paolon tietoutta tekniikasta dumataan konsolisotimiseksi, mutta en usko että "arvonimillä" tätä tilannetta parannetaan. Kyllä vuosien saatossa sitä oppii tunnistamaan asiakirjoittajat usein jo ensi lukemalta.
 
Vastaus: Moderointikeskustelu (Risut ja ruusut)

Ennen wanhaan foorumilla oli käytössä Superjäsen-nimike, mutta tästä luovuttiin, kun moderaattorit tulivat liian kateellisiksi.
Mutta eikös se ollut niin, että miehen itsensä vuoksi tuosta luovuttiin? Ylläpito puolsi, mutta Paavi jyrähti jotenkin tuimasti että "voi olla vain yksi supermiehuullinen jäsen per foorumi, ja se paikka meni jo!!11" Ei muista ennee, mutta jotenkin nuin se meni. Sitten kaikki yllispyllikset säikähti, Poope astui valokeilaan, laittoi uudenkarheat nappanahkaiset lammasliivit päällensä viktoryn merkiksi, tuikkasi iPodista Bonanzat soimaan ja karautti lähimmällä Bansheella lollipoppi poskessa sunsettiin. Eikse pikemminkin näin mennyt?

Mjuu, mutta asiaan:
Huvittavaa on, kun esimerkiksi Paolon tietoutta tekniikasta dumataan konsolisotimiseksi, mutta en usko että "arvonimillä" tätä tilannetta parannetaan. Kyllä vuosien saatossa sitä oppii tunnistamaan asiakirjoittajat usein jo ensi lukemalta.
Käsittääkseni Paolon tietoutta tekniikasta ei ole koskaan dumattu konsolisotimiseksi, vaan tuon tiedon käyttötapaa ja viestitystyyliä enemmänkin. Asiat kun voi ilmaista niin kovin monella tavalla samaa tietoa hyödyntäen.
Itse en ainakaan näe mitään syytä miksi sinä et voisi tehdä ketjua konsolien myynnin vaikutuksesta pelikehitykseen. Moderaattorit ovat täällä sitä varten, että ylilyönnit karsitaan, joten rohkeasti vain kirjoittamaan sellaista. Esimerkiksi "Sonyn pomon uusi lausunto" -ketju on pysynyt ihan asiakeskusteluna, vaikka muutamia ohilyöntejä on sieläkin nähty.
Juurikin näin. Rakentavia, henkeviä ja ajatuksella kirjoitettuja kannanottoja ei ole koskaan mistään aiheesta koskaan liikaa. Go for it.

--------------
Lopuksi mainittakoon jäsen Rottamopon harvinaislaatuinen viesti, jota pitää ylläpidon puolesta ihan kiitellä. Ihan joka päivä ei tule vastaan jäsenten omia valaistumisposteja, joissa ilmoitetaan harharetkistä boardisääntöjen tuolla puolen ja halusta palata takaisin mukavaan foorumikirjoitteluun. Todella rehti ja miehekäs teko kaverilta + peukkuja uuteen suuntautumiseen keskusteluihin osallistumisessa.

Nykyään ehkä enemmän kuin koskaan aiemmin tahallinen ja välinpitämätön käyttäytyminen on monella keskustelualueella pinnalla. Joskus aiheita ja kanssajäsenten sanomisia repostellaan niinkin pitkälle rajan synkälle puolelle, että lopulta unohdetaan mistä jubaketjussa piti edes keskustella. Täällä KonsoliFINissä kuitenkin uskoisin, että asiat ovat keskimäärin paremmalla tolalla kuin monella muulla alan keskustelufoorumilla kävijämäärät huomioon ottaen. Moderointi on ehkä pykälän verran tiukempaa, mutta toivon mukaan myös ohjaavampaa ja ohjeistavampaa. Ja mukavahan se on välillä kuulla tämänkin ketjun palautteista, että ainakin osa linjanvedoista on osunut kohdalleen...kuitenkin samaa pelaajapoppoota ollaan ja keskimäärin samoja asioita keskustelualueen sisällöltä toivotaan. Progress.
 
Vastaus: Moderointikeskustelu (Risut ja ruusut)

Minunkin on tehtävä oma tunnustamiseni kaikkien tietäväksi. Olin noin viikko sitten kovasti keuhkoamassa Killzone 2 keskustelu osiossa. Yksinkertaisesti meininki meni minun osaltani överiksi koska olin vähän turhankin innoissani tästä pelistä. Se sitten meni siihen että aloin dissaamaan jokaisen jäbän negatiivisia kommentteja minkä kerkesin(eikä viestini olleet mitenkään pitkiä, tai muutenkaan verbaalisesti laadukkaita. Pelkkää "En ole samaa mieltä kanssasi" tyylistä). Näin ollen siis haluan pyytää anteeksi kaikilta joita saatoin loukata. Jokaisella on oikeus inhota tai olla inhoamatta jotain asiaa, ja pitäisi vain antaa jutun olla, varsinkin kun on jo oman kantansa selvästi sanonut. En halua banneja(Rakastan suorastaan heilua tällä sivustolla koska täällä on niin mukavaa väkeä) ja siksi pidin lomaa foorumilta, jotta rationaalinen kykyni ajatella palautuisi normaaliksi. En aio kuitenkaan ruveta nuoleskelemaan ketään vaan sanon aina oman mielipiteeni. Kovasti silti anteeksi niin käyttäjiltä kuin moderaattoreilta ja toivottavasti olen vielä tervetullut tänne hääräämään... :(
 
Vastaus: Moderointikeskustelu (Risut ja ruusut)

Nyt pitää avata sanainen arkkuni tästä nykyisestä moderointolinjasta. Olen pääasiassa ollut hyvinkin tyytyväinen melko tiukkaan moderointilinjaan, mutta muutama asia riepoo. Esimerkiksi se, että syyhyn ei puututa yhtä herkästi kuin seuraukseen. Eli provoamismielessä tehdyt postaukset tulevat moderoinnin piiriin usein vasta sitten kun provoon on reagoitu käyttäjien taholta ja sitten banneja jaetaan tasapuolisesti provokaattorille ja muutamalle provoon reagoineelle. Tämä ei mielestäni ole kovin terve tilanne.

Lisäksi olen kiinnittänyt huomiota epäjohdonmukaisuuteen postausten poistamisten ja muokkausten suhteen. Saman sisältöisen asian voi sanoa toisessa ketjussa, mutta toisesta ketjusta saman tunnelmainen postaus saatetaan poistaa, tai sitä voidaan muokata. Ei johdonmukaista tämäkään. Ymmärrän toki että moderointi on kunkin moderaattorin silmässä ja kaikkea ei vain pysty seuraamaan ja jotain voi päästä seulasta. Silti, käyttäjänä minulle on tärkeää tietää pelisäännöt, ei sitä millä tuulella moderaattorit ovat kunakin päivänä. Ei ole mukavaa olla varpaisillaan kirjoittaessaan vastausta postaukseen josta on eri mieltä sen kirjoittajan kanssa. Sori, mutta välillä moderointi tuntuu milelivaltaiselta.

Hyvää päivän jatkoa ja hyvää kevättä täältä Puolangalta. :)
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Vastaus: Moderointikeskustelu (Risut ja ruusut)

Eli provoamismielessä tehdyt postaukset tulevat moderoinnin piiriin usein vasta sitten kun provoon on reagoitu käyttäjien taholta

Näin se pääasiassa toimii, eli moderaattoreille tulee asiasta tieto Report post -napin kautta. Tällöin hyvin usein asia vasta osuu silmiin. Toisinaan eksytään omatoimisesti paikalle.


Lisäksi olen kiinnittänyt huomiota epäjohdonmukaisuuteen postausten poistamisten ja muokkausten suhteen. Saman sisältöisen asian voi sanoa toisessa ketjussa, mutta toisesta ketjusta saman tunnelmainen postaus saatetaan poistaa, tai sitä voidaan muokata. Ei johdonmukaista tämäkään.

Perus linjavedot on olemassa, mutta jokainen viesti kuitenkin joudutaan tulkitsemaan erikseen. Ja lopullinen hienosäätö tapahtuu moderaattorin ajatuksissa, niin toimenpide vaihtelee moderaattorien mukaan, kuka tapauksen käsittelee. Tätä ei täysin samanlaiseksi saa, niin kauan kuin on useampi moderaattori hommia tekemäss. Sekä ihmiset kirjoittelevat eri tavoilla/tyyleillä. Myös osa moderaattoreista katselee osittain vain yhden alueen viestejä, jolloin kahden eri moderaattorin toimet kahdella eri alueella voivat olla hivenen ristiriidassa. Esim toinen poistaa viestin, toinen muokkaa viestistä ylilyönnit ilmoituksen kanssa pois.

Tietty tapaukset voisi puida ylläpidon kesken ja vasta kun kaikki asiaan kommenttinsa sanoneet, niin päätös tehtäisiin. Kuitenkin tälläinen veisi aikaa tuhottomasti, ennen kuin päätös syntyisi. Ja tähän mennessä olisi jo useampi polttanut päreensä kun moderaattorit eivät ota asioihin kantaa.
 
Vastaus: Moderointikeskustelu (Risut ja ruusut)

XShava tuossa melkolailla aukottomasti jo vastasikin, mutta pukkaillaan perään omakin turina kun palaute taisi olla osittain itselleni(?) osoitettu.
Esimerkiksi se, että syyhyn ei puututa yhtä herkästi kuin seuraukseen. Eli provoamismielessä tehdyt postaukset tulevat moderoinnin piiriin usein vasta sitten kun provoon on reagoitu käyttäjien taholta ja sitten banneja jaetaan tasapuolisesti provokaattorille ja muutamalle provoon reagoineelle.
Tämä vaihtelee vähän sen mukaan, miten noita tilanteita huomataan. Jos esimerkiksi mie huomaan jonkun selvän loukkauksen tai muun ylilyönnin, niin poistan sen näkyvistä samantien ja laitan kirjoittajalle privaattiviestiä perään että ei näin. Jos siihen keritään muiden jäsenten toimesta jo reagoimaan, niin hyvin usein poistan koko postaussarjan, jolloin ikävyys ei kerkiä levitä isommin + tarvittaessa viesti ketjuun jatkoksi että näin on toimittu, jotteivat lukijat ihmettele mihin viestejä on kadonnut. Aina ei kuitenkaan kerkiä tilanteisiin, eikä asiattomuuksia aina huomaa vaikka ketjuja säännöllisesti tuleekin katsottua. Ja osasta ns. kyseenalaisista viesteistä ei aina pysty tulkitsemaan että mitä kirjoitaja haluaa sanomallaan viestittää. Joskus nämä raportoidaan muulle ylläpidolle mutusteltavaksi tai sitten toimitaan itsenäisesti oman oikeustajun mukaan.

Jälkimmäisesti huomiosta olen puolittain samaa mieltä, noin voi tapahtua. Eli provosoija ja siihen reagoiva voivat saada samanlaisen käsittelyn joutuessaan moderoitavaksi. Sanon "puolittain" siksi, että paljon riippuu ainakin itsellä siitä mitä provosoija on sanonut ja miten provosoitunut siihen on reagoitunut. Ei provoonkaan voi reagoida ihan miten sattuu ja osoittaa vaan sormella vastapuolta että "kyllä mä saan sanoa ihan mitä vaan, sillä tuohan sen provon aloitti. Ei mene näin. Vastuu on jokaisella omista sanomisistaan. Tässä on varmaan meillä moderaattoreilla jonkin verran eroja miten toimitaan, mutta veikkaisin että yleisellä tasolla menee jotakuinkin noin.
Lisäksi olen kiinnittänyt huomiota epäjohdonmukaisuuteen postausten poistamisten ja muokkausten suhteen. Saman sisältöisen asian voi sanoa toisessa ketjussa, mutta toisesta ketjusta saman tunnelmainen postaus saatetaan poistaa, tai sitä voidaan muokata. Ei johdonmukaista tämäkään.
Mjoo, tämä johtuu ihan meidän moderaattoreiden toiminnallisista eroavaisuuksista, niinkuin Sava tuossa ylempänä jo selvittikin. Tähän ei suoraan mitään "Borg"-tason assimilointikaavaa löydy.
Silti, käyttäjänä minulle on tärkeää tietää pelisäännöt, ei sitä millä tuulella moderaattorit ovat kunakin päivänä. Ei ole mukavaa olla varpaisillaan kirjoittaessaan vastausta postaukseen josta on eri mieltä sen kirjoittajan kanssa. Sori, mutta välillä moderointi tuntuu milelivaltaiselta.
No tähän voi vain sanoa, että ihan perustason maalaisjärkeä käyttämällä pärjäät KonsoliFINIssä aivan varmasti. Jos olet eri mieltä kirjoittajan kanssa ja pelkäät mitä moderaattorit sinulle tekevät kun postaat, niin ehkä silloin kannattaa miettiä sitä oman postauksen sisältöä jo alunperinkin uudestaan? Sillä kyllä kriittisen vastakommentin tai eriävän mielipiteen saa täällä taatusti ilmaista ilman, että joutuu ylläpidon viipaloimaksi.

Jos joutuu vääryyden uhriksi ja moderointi menee mielestäsi poskelleen, niin aina voit laittaa jollekin modelle yksityisviestiä, raportoida siitä koko ylläpidolle tai laittaa palautetta tänne moderointikeskusteluketjuun, niinkuin nyt olet tehnytkin. Asia selvitetään kyllä parhain päin, jos virheitä on tapahtunut. Mekin kun niitä välillä tehdään.

En tiedä oliko tämä riittävä jokellus itseltäni, mutta laita tarkempaa noottia tulemaan jos johonkin tiettyyn moderointitapaukseen haluat saada lisäselvitystä. Ja lämpimät keväät takaisin sinne Puolankaan myös. =)
 
Vastaus: Moderointikeskustelu (Risut ja ruusut)

Kiitos selvennyksestä sekä Corcalle että Xhavalle. Toki ymmärrän etteivät moderoijat ole mitään Borgeja. <---(Erinomainen vertaus.) Kyllä itselläni aika pitkälle nuo vastaukset pysyvät hallussa, joskin joissain tapauksissa liikun ohuella jäällä. Pitää toivoa että se jää kestää. :)

Ei minulla ollutkaan mihinkään erityiseen tapaukseen kommentoitavaa. Nämä olivat vain huomioita moderoinnista yleisellä tasolla. Sieltä täältä poimittuja.
 
Vastaus: Moderointikeskustelu (Risut ja ruusut)

http://www.konsolifin.net/bbs/xbox-...n-muutama-peli-sulkeutuu-2-5-klo-19-00-a.html

Halo 3 Poistettu myynnistä kun olikin rikki : (

Näin ne pelit vaan yhtäkkiä rikkoontuu, kun kalliista paketista* ei olekkaan tarjottu sitä omaan mieleen sopivaa summaa. Eiköhän ole sama kieltää nämä huutokaupat kokonaan ja näpäyttää kyseistä myyjää, vai sallitaanko tässä myyjälle tämmöinen pakoreitti, kun hinta ei miellytäkkään.

"Se meni nyt rikki.." -tuleva slogan myyntiketjuissa.

*Kyseessä oli siis Legendary Edition.
 
Vastaus: Moderointikeskustelu (Risut ja ruusut)

http://www.konsolifin.net/bbs/xbox-...n-muutama-peli-sulkeutuu-2-5-klo-19-00-a.html

Näin ne pelit vaan yhtäkkiä rikkoontuu, kun kalliista paketista* ei olekkaan tarjottu sitä omaan mieleen sopivaa summaa. Eiköhän ole sama kieltää nämä huutokaupat kokonaan ja näpäyttää kyseistä myyjää, vai sallitaanko tässä myyjälle tämmöinen pakoreitti, kun hinta ei miellytäkkään.

"Se meni nyt rikki.." -tuleva slogan myyntiketjuissa.

*Kyseessä oli siis Legendary Edition.
Joo ei mene nyt oikein tuossa myyjällä huutokaupustelun toimintakuvio.

Pelit pitää tarkistaa ennen huutokauppaamista jos/kun on jotain myyntiin laittamassa kuten normaalissakin kaupankäynnissä, ei vasta sen jälkeen. Ko. tavalla ei luonnollisestikaan tule toimia missään kaupankäyntimuodossa.

Huutokauppamyynti on itsessään ihan ookoo tapa kaupata tavaraa foorumilla, mutta ilmeisesti tähänkin tarvitaan pelisäännöt, jotta homma saadaan toimimaan ilman perustason ongelmia. Tähän ennakkokeissiin ei ylläpidon toimesta puututa (kun ei ole ohjeistettu), mutta tuleviin vastaavankaltaisiin "takaisinvetoilmoituksiin" reagoidaan poistamalla myyjän koko huutokauppailmoitus, laittamalla perään negatiivinen kauppapalaute ja eväämällä myyjän oikeus huutokaupata tulevaisuudessa mitään tavaraa KonsoliFINissä. Tämä pitänee huutokaupankäynnin asianmukaisissa kantimissaan. Tämä siis alustavana ohjeistuksena, kunnes ylläpidon kanssa on asia käyty läpi.

Huutokaupustelun ohjeaakkoset laadittaneen viimeistään huomenna sunnuntaina yhdessä muun ylläpidon kanssa. Pukkailen ilmoitusta kauppa-alueille joskus alkuviikosta.
 
Vastaus: Moderointikeskustelu (Risut ja ruusut)

Do diin,nyt oli "pakko" pistää palautetta.

TT-2k:
Joutuu nostaa hattua,siinä on mies mikä jaksaa vastailla kysymyksiin tuola pleikka puolella.Oli ne sitten millaisia kysymyksiä tahansa...
Paavi:
Tämä kaveri yleensä tarjoilee vastauksen tuole xo puolella,jos on ollut jotain kysyttävää.

Ne modet ketä ei nyt mainittu,tekee ainakin mun mielestä hyvää työtä tällä foorumilla.
Mulle ei ainakaan(vielä) ole alettu vattuilemaan mistään turhasta.

Joten kiitokset koko ylläpidolle tästä foorumista.
Toivottavasti pyöritään kaikki täälä vielä monta vuotta! :D
 
Vastaus: Moderointikeskustelu (Risut ja ruusut)

TT-2k:
Joutuu nostaa hattua,siinä on mies mikä jaksaa vastailla kysymyksiin tuola pleikka puolella.Oli ne sitten millaisia kysymyksiä tahansa...
Kiitos. Jos vain jotain tiedän, pyrin kyllä vastaamaan mahdollisuuksien rajoissa.

PS. Sellaisen varovaisen toiveen voisin esittää, että koettakaa pitää kyselyt PSN-viestein mahd. vähissä. Kysykää mieluummin julkisesti foorumilla sopivassa ketjussa. :) Peliaikani on muutenkin melko lailla kortilla, joten siinä se hyvä "gameflow" häiriintyy, jos tulee esim. näitä "milloin peli X ilmestyy" -viestejä, joihin vastauksen saisi foorumilta ihan yhtä lailla.
 
Vastaus: Moderointikeskustelu (Risut ja ruusut)

Olen hieman uudempi "jäsen", mutta moderointi tuntuu toimivan täällä kohtuullisen hyvin. Olen itsekin ollut moderaattorina eräällä sivustolla, eikä se ole aina kovinkaan helppoa. "Kaikkia ei voi mitenkään miellyttää, joten ei kannata edes yrittää", sanoi muistaakseni Robert Mitchum aikoinaan (tai ainakin sinne päin). Reilu joutuu kuitenkin olemaan.

Peliforumit ovat asteen vaikeampi tapaus vielä, koska konsolisota riehuu ja joillekin se on jopa se "pääsyy" pyöriä forumeilla (sad, but true). Tietyt pelisäännöt joutuu tekemään, jos haluaa järkevää keskustelua. Joku Eurogamerin kommenttiosasto on hyvä esimerkki siitä, millaiseksi homma menee, jos porukka jätetään sinne oman onnensa nojaan väittelemään. Mutta kuten sanoin, osa vain tykkää tuosta anarkistisesta meiningistä.

Eli tietyt rajat keskusteluille ja lukkoa (tai sensuuria jopa) peliin jos homma lähtee käsistä. Tai on lähtemässä. Tämä mun mielipide (vaikka juuri itse syyllistyin muutamaan hienovaraiseen "Forza3 vs GT5"-piikkiin jossain ketjussa - lipsahti..).

Keep up the good work. :)
 
Vastaus: Moderointikeskustelu (Risut ja ruusut)

Pakko antaa paljon ruusuja siihen suuntaan, meinaa tää kellon kolmen foorumin sulkeutuminen kestää nykyään paljon vähemmän aikaa kuin ennen, tänäänkin kesti vartin :eek:
ennen tätä voorumi sekoilua kesti yli puoli tuntia...
näin se pitää mennä, että pikaisesti tallennukset otetaan, varsinkin kun nukkumaan yleensä meen ku näihin aikoihin foorumi uurestaa aukeaa :D
 
Ylös Bottom