Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Monialustapelien vertailuketju - 9. sukupolven konsolit ja PC

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja TT-2k
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
  • Tunnisteet Tunnisteet
    ps5 xsx
Anisotrooppisen filtteröinnin totaalinen puute PS4-versiossa on kyllä todella outo ratkaisu - ellei se ole sitten suoranainen bugi. Ilman sitä tekstuurit ovat yhtä mössöä vähänkään kauempana, ja sen takia jopa XSS:llä peli käytännössä katsoen näyttää tarkemmalta alemmasta resoluutiostaan huolimatta.
 
Mites onnistuit kääntään tämän juurikin näin. Siis tehot huomioon ottaen PS5 versio on kevyesti huonoin versio Nier Replicantista

Nyt alkaa Series S -spinnaus ottamaan ihan uudet kierrosluvut, jos nyt jollain ilveellä saa Series S version pleikkariversiota paremmaksi.
 
Nyt alkaa Series S -spinnaus ottamaan ihan uudet kierrosluvut, jos nyt jollain ilveellä saa Series S version pleikkariversiota paremmaksi.
Katsoitko videot tarkasti?

Xbox One versiossa Anisotropic Filtering (AF) näyttäisi olevan hieman parempi PS4 versioihin nähden. Series S saa vielä Backwards Compatibility moodissa 16x AF käsittelyn, joka auttaa kasvattamaan eron selväksi.

Näkynee hyvin alla olevista screenshoteista (tai videoilta 0:49 ja 1:23 kohdista).
 

Liitetiedostot

  • Nier_Replicant_AF1.png
    Nier_Replicant_AF1.png
    842 KB · Lukukerrat: 31
  • Nier_Replicant_AF2.png
    Nier_Replicant_AF2.png
    946,3 KB · Lukukerrat: 31
Viimeksi muokattu:
Katsoitko videot tarkasti?

Xbox One versiossa Anisotropic Filtering (AF) näyttäisi olevan hieman parempi PS4 versioihin nähden. Series S saa vielä Backwards Compatibility moodissa 16x AF käsittelyn, joka auttaa kasvattamaan eron selväksi.

Näkynee hyvin alla olevista screenshoteista (tai videoilta 0:49 ja 1:23 kohdista).

Kommenttini oli suunnattu @Mathael in älylliseen epärehellisyyteen PS5 BC-toteutuksesta liittyen.
 




Omaan silmään Series X versio pyörii RTX ON pari framea paremmin keskimäärin, muuten näytti aika identtiseltä. Hienoa nähdä että Series S lunastaa vihdoin näitä 1440p/60 FPS lupauksia. Latausajat pleikalla lähes olemattomia, boxeilla muutaman sekunnin.


- In PS5 and Series X the Ray-Tracing mode is activated by default. In S Series it must be activated.
- Resolution is identical on PS5 and SeriesX. Both run at 2160p and, although it uses a checkerboard-like technique unique to RE Engine, the game seems to never drop below 2160p. S series runs at 1440p.
- In the Xbox versions the lighting seems somewhat warmer in the town area. Personally I find it more successful since the PS5 version sometimes gives a too blue tone. In any case, it is a setting that we can easily change on our TVs.
- Series X performs better than PS5 with Ray-Tracing activated, suffering fewer drops. Higher stress areas will have to be tested in the final version to better see the differences.
- In Series S, we have an average of 40FPS with the RT activated. I recommend playing without RT in this version, since we will get a practically stable 60FPS.
- The quality of the Ray-Tracing in global illumination as in reflections is identical.
- Loading times are slightly faster on PS5, about 3 seconds. Excellent loading times in all 3 versions.
- Same quality of shadows, textures and anisotropic filtering in the 3 versions.
 
No voi nyt sit hankkia dayone Resident Evil villagen Series S, kun se fps on sen 60, vaikka aikasemmin ilmotettiin 45-60. Tämä nyt on jo Outridessin kans toinen peli jossa series s kohdalla on ilmoteltu ennen julkasua jotain muuta kun sen 60 framee. Sit youtuben "uutistoimistot" villintyy kun series s ei taaskaan kykene 60 frameen :D
 
Tässä vielä tarkempaa vertailua ruudunpäivityksestä Xbox Series X/S:n ja Playstation 5:n välillä:

 
Nyt on tullut DF:n testi RE Villagesta. En ehtinyt vielä itse katsoa niin ei ole antaa tiivistelmää. :)

 
En ehtinyt vielä itse katsoa niin ei ole antaa tiivistelmää. :)
Demoon verrattuna mikään ei oikeastaan ole muuttunut. Ilman RT:tä PS5 ja XSX vetävät täydellisen virheetöntä 4K@60 fps:ää, mutta RT-efektien kanssa PS5:llä on n. 10 prossaa heikompi suorituskyky kuin XSX:llä. Ja Series S:llä RT-moodi on edelleen turhan kunnianhimoinen.

Latausajoissa PS5 on vikkelin, ja DualSensen ominaisuuksia käytetään kivasti.
 
Nyt täytyy sanoa että PS 5 loistaa todella noissa RE 8 Villagen latausajoissa, tässäkin videossa (kohdassa 1.30) lataa jonkin osion pelistä aikaan 1.96 sek. Capcom on nyt osannut hyödyntää PS 5:sen SSD:n ja siihen liittyvien väylien nopeudet erinomaisesti. Lataa tuo Series X myös aika vikkelästi 6.13 sek, kyllä senkin jaksaa odotella, itselläni on Series S ja luulen että se on lähellä Series X:n latausaikoja. Latausajoista puhuttaessa täytyy todeta että mitä pienemmiksi ne menee niin sitä pienempi on niiden erojen merkitys esim. juuri tuo 6 tai 2 sekuntia onko sillä suurta merkitystä? Toisaalta voi joissakin peleissä olla jos jotain "lennosta" ladataan. Noihin FPS-lukuihin en ota sen kummemmin kantaa ovat sen verran lähellä toisiaan. Tässä videossa ei ole mukana Series S konsolia lainkaan mutta totean siitä sen verran että sillä ei kannata pitää RT ominaisuutta päällä. Sillä se syö Series S:llä aivan liikaa ruudunpäivitystä. Näissä RT ominaisuuksissa tulee juurikin esille Series S:n vaatimattomin suorituskyky, näistä uusista konsoleista puhuttaessa. Mutta muuten se on mainio budjetti-konsoli ja juuri sillä aion pelata tämänkin pelin koska muita uusia konsoleita en vielä omista. Tässä videossa on harvinaisempaa se että siinä on mukana myös Stadia.
 
Viimeksi muokattu:
Nyt täytyy sanoa että PS 5 loistaa todella noissa RE 8 Villagen latausajoissa, tässäkin videossa (kohdassa 1.30) lataa jonkin osion pelistä aikaan 1.96 sek. Capcom on nyt osannut hyödyntää PS 5:sen SSD:n ja siihen liittyvien väylien nopeudet erinomaisesti. Lataa tuo Series X myös aika vikkelästi 6.13 sek, kyllä senkin jaksaa odotella, itselläni on Series S ja luulen että se on lähellä Series X:n latausaikoja. Latausajoista puhuttaessa täytyy todeta että mitä pienemmiksi ne menee niin sitä pienempi on niiden erojen merkitys esim. juuri tuo 6 tai 2 sekuntia onko sillä suurta merkitystä? Toisaalta voi joissakin peleissä olla jos jotain "lennosta" ladataan. Noihin FPS-lukuihin en ota sen kummemmin kantaa ovat sen verran lähellä toisiaan. Tässä videossa ei ole mukana Series S konsolia lainkaan mutta totean siitä sen verran että sillä ei kannata pitää RT ominaisuutta päällä. Sillä se syö Series S:llä aivan liikaa ruudunpäivitystä. Näissä RT ominaisuuksissa tulee juurikin esille Series S:n vaatimattomin suorituskyky, näistä uusista konsoleista puhuttaessa. Mutta muuten se on mainio budjetti-konsoli ja juuri sillä aion pelata tämänkin pelin koska muita uusia konsoleita en vielä omista. Tässä videossa on harvinaisempaa se että siinä on mukana myös Stadia.

Vaikka jokaisella laitteella ollaan menty hyvään suuntaan niin kyllä ne vähemmät sekunnit edelleen on puhdasta plussaa. Se korostuu erityisen paljon esim. Demon`s Soulsin kaltaisissa peleissä joissa kuolema korjaa usein ja grindaaminen on arkea. PC:llä kun pelasi sen jälkeen Dark Souls 3 peliä niin ne pidemmät odotukset tuntuivat todella ikäviltä. RE8 tapauksessa on hieman yllättävää kun Sonylla on hirmunopea latausaika. Multiplattareissa se ei ole ollut itsestäänselvyys koska pelit tehdään aina sen hitaimman ehdoilla. Yksinoikeuksissa on lupa odottaa tällaisia minimaalisia latausaikoja poikkeuksetta.
RT tuollaisella Series S tuhnulootalla on käsittämätön ratkaisu. Onneksi sentään RT off versio on toteutettu hyvin koska sellaiseen paukut vielä riittävät.
 
Remnant: From the Ashes saa PS5 ja Series X|S päivityksen 13.5

 
Viimeksi muokannut moderaattori:
VG Tech teki koko pelistä (ei demosta) uuden analyysin Xbox Series X/S:n ja PS5:n välillä:




Yhteenveto: Xbox Series X:lla hieman parempi ruudunpäivitys kuin PS5:lla. Xbox Series S:lla selvästi alhaisin ruudunpäivitys, kun RT on kytketty päälle. Xbox Series X:lla ja PS5:lla RT kytketään automaattisesti päälle, kun taas Series S:lla RT pitää kytkeä erikseen päälle. Yhteenvetona voi vielä sanoa, että pelasi peliä millä tahansa alustalla niin tuskin tulet pettymään. Peli pyöri kaikilla alustoilla hyvin (60 fps), kun RT oli poissa.
 
Viimeksi muokattu:
Digital foundry testaa Mass Effect Legendary Editionin uusilla konsoleilla.


Visuaalisesti kaikki versiot ovat saaneet hyvin pitkälti samat päivitykset. Erot tulevat resoluutioissa ja ruudunpäivityksissä.

Xbox Series X
Quality mode: 4K@60fps
- ei tiputa frameja, eikä resoluutiota. Taisin jopa kuulla lausahduksen "uuden sukupolven tasaisin 4K@60fps mitä on tullut vastaan".

Framerate mode: 1440p@120fps
- framet tippuu jopa kahdeksaan kymppiin silloin tällöin. Eritoten ensimmäinen osa tiputtaa frameja, kakkonen ja kolmonen pitävät tavoite framet paremmin.

Xbox Series S
Quality mode: 4K@30fps
- frameja tippuu yhdessä kohtauksessa ensimmäisessä osassa. Muuten rullaa varsin tasaisesti.

Framerate mode: 1440p@60fps
- frameja tippuu silloin tällöin. Pitää kuitenkin aika hyvin tavoitetason.

PS5
Quality mode: 4K@60fps
- frameja tippuu silloin tällöin. Yhdessä kohtauksessa jopa 30 ruutuun sekunnissa. Kokonaisuutena pyörii silti hyvin.

Framerate mode: 1440p@60fps
- pitää tavoiteframet tasaisemmin kuin quality mode, mutta tiputtaa tuossa samassa yhdessä kohtauksessa aika rajusti frameja. Ihan minimaalisia tiputuksia muuten.

Huom. Mass Effect Legendary Editionista ei ole natiivia Xbox Series X|S tai PS5 versiota.
 
Digital foundry testaa Mass Effect Legendary Editionin uusilla konsoleilla.


Visuaalisesti kaikki versiot ovat saaneet hyvin pitkälti samat päivitykset. Erot tulevat resoluutioissa ja ruudunpäivityksissä.

Xbox Series X
Quality mode: 4K@60fps
- ei tiputa frameja, eikä resoluutiota. Taisin jopa kuulla lausahduksen "uuden sukupolven tasaisin 4K@60fps mitä on tullut vastaan".

Framerate mode: 1440p@120fps
- framet tippuu jopa kahdeksaan kymppiin silloin tällöin. Eritoten ensimmäinen osa tiputtaa frameja, kakkonen ja kolmonen pitävät tavoite framet paremmin.

Xbox Series S
Quality mode: 4K@30fps
- frameja tippuu yhdessä kohtauksessa ensimmäisessä osassa. Muuten rullaa varsin tasaisesti.

Framerate mode: 1440p@60fps
- frameja tippuu silloin tällöin. Pitää kuitenkin aika hyvin tavoitetason.

PS5
Quality mode: 4K@60fps
- frameja tippuu silloin tällöin. Yhdessä kohtauksessa jopa 30 ruutuun sekunnissa. Kokonaisuutena pyörii silti hyvin.

Framerate mode: 1440p@60fps
- pitää tavoiteframet tasaisemmin kuin quality mode, mutta tiputtaa tuossa samassa yhdessä kohtauksessa aika rajusti frameja. Ihan minimaalisia tiputuksia muuten.

Huom. Mass Effect Legendary Editionista ei ole natiivia Xbox Series X|S tai PS5 versiota.


Itse bongasin lausahduksen: "Strongest 4k60 performer of the next-gen consoles", jonka jokainen voi sitten kääntää oman päänsä mukaan. Sinänsä ilmeisesti ihan ok remasteri ruudunpäivityksen osalta, mutta hieman ihmetyttää tuo PS5:n tahmailu. Olisiko tämä sitten vaatinut natiivin PS5-version, että olisivat saaneet 14 vuotta vanhan pelin toimimaan 4k60fps. Sexin 120-meemimoodi oli odotetunlaisesti ominaisuutena läsnä sen vuoksi, että se saadaan mukaan markkinointimateriaaleihin. Alekorikamaa, ehtii samalla odottamaan mahdollisia päivityksiä.
 
Itse bongasin lausahduksen: "Strongest 4k60 performer of the next-gen consoles", jonka jokainen voi sitten kääntää oman päänsä mukaan. Sinänsä ilmeisesti ihan ok remasteri ruudunpäivityksen osalta, mutta hieman ihmetyttää tuo PS5:n tahmailu. Olisiko tämä sitten vaatinut natiivin PS5-version, että olisivat saaneet 14 vuotta vanhan pelin toimimaan 4k60fps. Sexin 120-meemimoodi oli odotetunlaisesti ominaisuutena läsnä sen vuoksi, että se saadaan mukaan markkinointimateriaaleihin. Alekorikamaa, ehtii samalla odottamaan mahdollisia päivityksiä.
Kyllähän videosta tosiaan sen kuvan sai, että hyvän remasterin ovat kokonaisuutena värkänneet. Paljon visuaalisia parannuksia kuin myös käyttöliittymäviilauksia. Minulle tämä on kaikkea muuta kuin alekorikamaa. Ostan heti kun kotiin täältä reissusta pääsen. Mutta tässä ehkä pelistä tykkääminen on enemmän syy kuin remasterin tekninen suoritus. :)

Series X:n 120fps on aika mielenkiintoinen. Pyörii kuitenkin yli 60fps, mutta jos hyppii paljonkin, niin miten se sitten tuntuu/näkyy pelatessa. Pitää päästä itse testaamaan. Videon perusteella ehkä ensimmäinen osa kannattaa ainakin pelata 4K@60fps ja sitten kakkosta ja kolmosta testailla 120fps, jos kiinnostaa.
 
Ylös Bottom