Vastaus: NHL 08 (Xbox 360)
Tandorin pelikirja, osa 1
Ajatuksia puolustuspelistä NHL08 All-Star ja SuperStar tasoilla:
VASTUSTAJAN PÄÄDYSTÄ OMAAN PÄÄTYYN
Puolustus alkaa siitä hetkestä kun kiekko menetetään vastustajalle (tässä
tapauksessa) hyökkäyspäädyssä. Itselle kontrolliin jää tai otetaan hyökkääjä, eli
jos on lauottu puolustajalla otetaan kontrolliin välittömästi hyökkääjä. Eli ei
tarvitse eikä kannata aina valita sitä vastustajaa lähinnä olevaa pelaajaa vaan
kannattaa jatkaa peliä sillä pelaajalla joka on aktiiviseksi jäänyt, kunhan
kontrollissa on hyökkääjä.
Koko karvaustilanteen käytännössä ratkaisee ensimmäisen karvaajan toiminta tai
sijainti, 1. karvaaja voi olla AI tai pelaaja itse. Ensimmäinen karvaaja lähtee
ohjaamaan vastustajan kiekontuojaa siten että se ei pääse tulemaan suoraan tai
ilmaiseksi keskialueelle. Vastustajaa ei lähdetä taklaamaan eikä 1. karvaaja edes
yritä saada vastustajalta kiekkoa riistettyä. Jos 1. karvaaja onnistuu hyvällä
sijoittumisellaan ohjaamaan vastustajaa laitaan ilmestyy paikalle hyvin usein 2.
karvaaja joka pääsee todella hyvin ahdistamaan/häiritsemään/taklaamaan
vastustajaa, tässä tilanteessa kiekonriistot mahdollisia.
Parhaiten tämä 2 miehen ohjaus/karvaus toimii silloin kun tilanne on sellainen
että 1. karvaaja on AI. Tämän takia kontrolloitavaa pelaajaa ei vaihdeta kun
kiekonmenetys tulee esim. vastustajan maalivahdin torjunnasta AI:n viedessä
irtokiekon. Eli kytätään sillä omalla hyökkääjällä sellaista tilannetta että joku
ketjukaveri pääsee ahdistamaan vastustajaa laitaan ja silloin mennään kaveriksi ja
listitään AI seinälle. Karvauksen tehokkuuteen vaikuttaa myös käytössä oleva
taktiikka, painostuksella "Puck Side Attack" pelaajat pyrkivät aktiivisesti
häiritsemään vastustajaa heti hyökkäysalueella.
MUTTA
Tällainen onnistunut karvaus onnistuu harvoin, useimmiten tilanne on se että
vastustaja pääsee antamaan avaavan syötön hyökkääjälle joka polkee karvauksesta
ohi niin että hippulat vinkuu. Tällainen tilanne pitää huomata välittömästi kun
kiekko menetetään ja reagoida siihen siten että sillä omalla hyökkääjällä
lähdetään polkemaan täyttä kohti omaa päätyä vastustajan kiekontuojan rinnalla tai
perässä.
Kun vastustaja lähtee luistelemaan yli keskialueen kontrolli pidetään edelleen
hyökkääjässä, kontrollia ei mielellään vaihdeta puolustajaan. Yleensä AI tulee yli
hyökkäyssiniviivan laidasta jonka jälkeen oma AI puolustaja ottaa vastustajan
"tarkkailuunsa" ja pitää(ohjaa) tämän hyökkääjän laidassa. Eli AI pakki ei päästä
vastustajaa "hyppäämään" keskelle. Tässä tilanteessa sillä omalla hyökkääjällä
ajetaan se vastustaja sinne kulmaan ja pakki hoitelee loput, jos vastustajan
hyökkääjä yrittää pysähtyä tai pyörähtää takaisin kohti siniviivaa siihen ajetaan
sillä omalla hyökkääjällä ja lujaa. Toinen vaihtoehto on se että otetaan
loppuvaiheessa tätä tilannetta pakki ohjaukseen ja annetaan vastustajan mennä
kulmaan jonka jälkeen taklataan ja toivotaan että kiekko saadaan pois.
Nyt täytyy myös huomata se seikka että minkä paikan hyökkääjällä tätä vastustajaa
on ajettu takaa. Ei välttämättä kannata jahdata väärän laidan hyökkääjällä
ollenkaan koska jos ajo ei onnistu jää oma kaista pahasti auki. Centterillä
kannattaa ahdistaa aktiivisesti ihan kulmaan saakka, jos riistoa ei heti tule niin
silloin ripeästi omalle tontille peittämään syöttöjä ja vartioimaan vastustajia.
Jos nyt kuitenkin kävi niin että kiekkoa ei saatu pois ja AI:n karuselli
käynnistyy...
OMASSA PÄÄDYSSÄ
AI ei lauo mielellään kovin huonoista paikoista ja kun se pääsee laukomaan hyvästä
paikasta se laukoo hyvin. Tämä tarkoittaa sitä että AI pannaan pyörimään kulmissa
ja yrittämään "toivotaan-toivotaan" laukauksia kauhen lihamuurin läpi. Parhaiten
AI pidetään poissa tulostaululta pelaamalla kurinalaista puolustuspeliä,
kontrollissa olevalla pelaajalla hoidetaan se oma tontti eikä lähdetä juoksemaan kiekon perässä. Selkein puolustuskuvio on "Staggered". Staggered on käytännössä samannäköinen kuin arpakuution vitonen. Pakit ja laiturit neliössä ja centteri keskellä. Tässä kuviossa helpoin tapa menestyä on kontrolloida jälleen kerran hyökkääjää, keskushyökkääjää mikäli mahdollista. Centterillä pystyy katkomaan maalin eteen suunnatut syötöt ja centteri on myös tehokas laukausten pysäyttäjä.
Laitureilla pelataan omaa kaistaa, estetään vastustajan laitahyökkääjän pelaaminen keskelle ja häiritään parhaimman mukaan vastustajan pakkien peliä/laukauksia. Parhaiten puolustuspeli hoituu Vision Controllia hyväksi käyttäen ja rauhallisilla luisteluliikkeillä. Syöttölinja keskelle kiinni, AI:ta ei päästetä takomaan one-timereita. AI joutuu tämän vuoksi hakkaamaan kutejaan siniviivasta, joita sitten peitetään parhaimman mukaan.
Tästä oman päädyn pelaamisesta mulla ei sen kummempia ajatuksia ole. AI on yleensä tappavan tehokas kun se saa hyviä tekopaikkoja, ne tekopaikat on kyllä estettävissä kun pelaa hyvää puolustuspeliä. Kannattaa laittaa sieltä asetuksista(Visual Options) se pelaajan position -merkki näkyviin. Se teksti näkyy vain puoli sekuntia mutta siitä näkee heti minkä paikan pelaajalla on itse liikkeellä.
Hyökkäyspelistä voin kirjotella jotain myöhemmin.