Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Onko GameCuben pelit lapsellisia???

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Juuso_Alm
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Cuben pelit

ei niissä ole mun mielestä mitään muuta lapsellista kun mahdollisesti ulkonäkö, eikä mulla ole koskaan ollut peleissä grafiikka tärkeintä. Kuitenkin, usein on tullut kuultua pahojakin haukkuja aikuisiltakin että cuben pelit on lastenpelejä ja että ne näyttää tyhmiltä o_0. Koko peliala on mun mielestä ainakin osittain lapsellista hommaa, mut en mä sitä häpeä :D

Raurun kommenttiin:

Eihän lapsellisuus tarkoita 'yksinkertaisuutta' tai 'huonoutta'...!
Esim. Zelda WW on visuaalisuudeltaan todella lapsekas, mutta
se on silti (tai sen vuoksi!) aivan ihastuttava peli, parasta mitä
allekirjoittanut on toistaiseksi kokenut.

Mitä tuohon SMB 2:een tulee, niin siinä tuo lisätty söpöys alkoi
hieman ärsyttämään; "juonen" ymppääminen kyseiseen konseptiin
ei tuo peliin juurikaan lisärvoa, lähinnä keskeyttää häiritsevästi
pelin kulkua. Pidin ykkösestä juuri sen yksinkertaisuuden
vuoksi; pelin konsepti on erinomaisen nerokas, ja toteutus
minimaalisen tiukka ja pelkistetty!

Pelkään vain että Nintendo karsii paljon potentiaalisia ostajia
tällä kireällä linjanvedollaan. Monet 'ei-niin-aktiivisesti' pelaavat,
etenkin vähän vanhemmat henkilöt vieroksuvat Cuben kirkuvan
värikästä pelitarjontaa, ja kääntävät katseensa elokuvamaisia
ja 'kypsempiä' maailmoja tarjoaviin GTA- ja Getaway tyyppisiin
tuotteisiin. Eiväkä ne tunnu pääsevän lapsekkaisiin peleihin
sisälle vaikka kuinka kouluttaisi!
Epäilen yllämainitun johtuvan ainakin osittain HC-pelaajien
avoimemmasta ja uteliaammasta asenteesta peleihin. '
Mene ja tiedä!

edit: typografiaa

Viimeksi muokannut moderaattori:
Lainatun viestin kirjoitti alkujaan Paolo
Raurun kommenttiin:

Eihän lapsellisuus tarkoita 'yksinkertaisuutta' tai 'huonoutta'...!
Esim. Zelda WW on visuaalisuudeltaan todella lapsekas, mutta
se on silti (tai sen vuoksi!) aivan ihastuttava peli, parasta mitä
allekirjoittanut on toistaiseksi kokenut.

Jos peli on tarkoituksella suunnattu lapsille niin eikö se silloin ole myös mahdollisimman yksinkertainen, sekä pelimekaniikaltaan, että idealtaan. Lapsille suunnatut pelit eivät varmaankaan ole hirveästi aivonystyröitä rassaavia näin normaalin pelajaan kannalta. Huonoudesta en ole mitään puhunut.

Ja kuten jo mainitsin, grafiikka on vain yksi osa-alue pelistä ja sillä ei ole kovinkaan paljoa tekemistä itse pelin sisällön kannalta.

EDIT:
Monet 'ei-niin-aktiivisesti' pelaavat,
etenkin vähän vanhemmat henkilöt vieroksuvat Cuben kirkuvan
värikästä pelitarjontaa, ja kääntävät katseensa elokuvamaisia
ja 'kypsempiä' maailmoja tarjoaviin GTA- ja Getaway tyyppisiin
tuotteisiin. Eiväkä ne tunnu pääsevän lapsekkaisiin peleihin
sisälle vaikka kuinka kouluttaisi!

Taitavat kuitenkin olla pääasiassa lapset ja varhaisteinit, jotka tähän lohkoon kuuluvat.

Lainatun viestin kirjoitti alkujaan Rauru
Jos peli on tarkoituksella suunnattu lapsille niin eikö se silloin ole myös mahdollisimman yksinkertainen, sekä pelimekaniikaltaan, että idealtaan.
Hmm, ei...? Eihän lapsellista peliä välttämättä tarvitse suunnata
pelkästään lapsille. Esim. juuri tuon Zelda WW:n näen kuuluvan
genreen 'koko perheen pelit', ja 'lapsi' -sanalla ymmärrän ikähaarukan 0-15 vuotta.
Kyllä tuohon mahtuu jo lukutaitoisia ja älykkäitäkin henkilöitä.

Huonoudesta en ole mitään puhunut.
No, mainitsit että Nintendon pelit ovat saaneet hyviä arvosanoja.
Tarkoitin että lapsellisuus (tai yksinkertaisuus!) eivät sulje pois
mahdollisuutta erinomaiseen peliin.

Ja kuten jo mainitsin, grafiikka on vain yksi osa-alue pelistä ja sillä ei ole kovinkaan paljoa tekemistä itse pelin sisällön kannalta.
Kyllä hyvässä suunnittelussa (elokuvat, sarjakuvat, pelit) lähdetään
siitä että visuaalisuus tukee muuta sisältöä.

Taitavat kuitenkin olla pääasiassa lapset ja varhaisteinit, jotka tähän lohkoon kuuluvat.
En tiedä heistä koska en tunne ketään sen ikäistä. Viittasin
omaan ystävä- ja tuttavapiiriini. (Toki tunnen myös monta
vähemmän ahdasmielisesti peleihin suhtautuvaa! :))

<edit>Puuttui piste lauseen perästä!</edit>

Hmm, ei...? Eih&auml;n lapsellista peli&auml; v&auml;ltt&auml;m&auml;tt&auml; tarvitse suunnata
pelk&auml;st&auml;&auml;n lapsille. Esim. juuri tuon Zelda WW:n n&auml;en kuuluvan
genreen 'koko perheen pelit', ja 'lapsi' -sanalla ymm&auml;rr&auml;n ik&auml;haarukan 0-15 vuotta.
Kyll&auml; tuohon mahtuu jo lukutaitoisia ja &auml;lykk&auml;it&auml;kin henkil&ouml;it&auml;.
Eipä muuta kuin, että itse ajattelen pelimaailmassa lapsille suunnattujen (painotan sanaa tarkoituksella) pelien kuuluvan suunnilleen ikähaarukaan 3-10.
Zelda esimerkistä olen ollut kokoajan suhteellisen samaa mieltä. Kuten useimmista muistakin lainauksista.

en ole koskaan vaivautunut lukemaan Raurun sigua kun se on niin pitkä

Lainatun viestin kirjoitti alkujaan Rauru
Jos peli on tarkoituksella suunnattu lapsille niin eikö se silloin ole myös mahdollisimman yksinkertainen, sekä pelimekaniikaltaan, että idealtaan. Lapsille suunnatut pelit eivät varmaankaan ole hirveästi aivonystyröitä rassaavia näin normaalin pelajaan kannalta. Huonoudesta en ole mitään puhunut.

EDIT:

Totta. Lapsille suunnatut pelit (ja minä käsitän lapset 1-10 vuotiaiksi, 11-18 vuotiaat ovat jo nuoria) ovat tai ainakin pitäisi olla niin helppoja, että niitä osaa hieman pienemmätkin, miksi tehdä esim. 5 vuotiaalle pikkulapselle peli, jossa hän ei pääse harjoitustasoa pitemmälle ja nakkaa ohjaimen hermostuksissaan seinään? Toki pelit voivat olla helppoja myös ilman, että ne ovat suunnattu lapsille. Mutta lapsellisella pelillä henk. kohtaisesti käsitän selvästi pienemmille suunnatut pelit, kuten esim. tällaiset "muumit piilosilla", yms. Toki tämänkin ikäiset voivat pelata muitakin pelejä, tuskin esim. 9-10 vuotiaskaan lapsi jaksaa kovin kauaa innostua etsimään tahmatassua muumitalon onkaloista ;)

Lapsellisuus on oikeastaan mielipiteestä kiinni, esim. Zeldat ovat mielestäni vanhemmille suunnattuja pelejä sillä perusteella, että pikkulapset tuskin ymmärtävät englantia niin hyvin, että olisivat yhtään kärryillä pelin ideasta.

"Taitavat kuitenkin olla pääasiassa lapset ja varhaisteinit, jotka tähän lohkoon kuuluvat."

En ole samaa mieltä. Olen kyllä kuullut erittäin monen erittäin harvoin tai ei koskaan pelaavan aikuisen sanovan esim. dark chroniclea ja kaikenlaisia tasoloikkia lasten peleiksi/lapsellisiksi ja todennäköisesti tämä mielipide johtuu vain cell shadingista tai kirkuvista väreistä, jotka eivät missään nimessä ole mikään huono asia, harmautta on oikeassakin elämässä tarpeeksi ;)

Mielestäni Nintendon pelit eivät ole lapsellisia, mutta mielestäni monien pelien ulkoasu on ylisöpöä, mikä ei miellytä silmääni ei sitten ollenkaan, esimerkistä käy Zelda, pelin sisältö ei ole mielestäni suunnattu lapsille, koska pelissä on haastetta vähän liiaksi jollekkin pikkupallerolle. Ulkoasu on tietenkin aika pitkälle mielipidekysymys.

On se kyllä hullua kun jotkut väittää Super Mario: sun shineä pikkulasten peliksi, tuossa kuukaisi sitten meillä kävi 7v nulikka ja se pelasi sitä sun shineä eikä saanut siihen alun "vihollis marioon" yhtään vesi osumaa ja siis tarkoitan sitä mikä on siinnä ihan alussa kun ollaan pelattu peliä 5 min ja sitten kun minä vedin sille sen ja se rupesi pelaamaan ensimmäistä varsinaista kenttää niin itku vaan pääsi ja ohjain lensi kun ei saanut edes yhtä ökkömönkiästä tapettua.

Että kyllä se vaan on niin että kyllä sitä pitää olla vähintään varhaisnuori että pääse tuollaiset pelit läpi, pienemmillä aivot vaan sulaa.

=)

LoZ: Wind Waker:n grafiikka on todella upeaa. Yleensä, kun jossakin pelissä on hieno grafiikka, niin se ihastuttaa alussa, mutta pidemmän päälle siihen tottuu eikä siihen kiinnitä enää niin paljoa huomiota. Wind Waker on yllättänyt ja ihastuttanut minut jo monta kertaa pelin edetessä. Mitä pidemmälle olen pelannut, sitä enemmän peliä arvostan. "Realistisen grafiikan" ongelmana on se, että hahmoista tulee tunteettomia pökkelöitä. Cell shading mahdollistaa piirroselokuvista tutun ilmaisun käytön, mikä toimii ainakin Wind Wakerissa loistavasti.

BTW ikää löytyy 29 v.

Lainatun viestin kirjoitti alkujaan Jyyki
LoZ: Wind Waker:n grafiikka on todella upeaa. Yleensä, kun jossakin pelissä on hieno grafiikka, niin se ihastuttaa alussa, mutta pidemmän päälle siihen tottuu eikä siihen kiinnitä enää niin paljoa huomiota. Wind Waker on yllättänyt ja ihastuttanut minut jo monta kertaa pelin edetessä. Mitä pidemmälle olen pelannut, sitä enemmän peliä arvostan. "Realistisen grafiikan" ongelmana on se, että hahmoista tulee tunteettomia pökkelöitä. Cell shading mahdollistaa piirroselokuvista tutun ilmaisun käytön, mikä toimii ainakin Wind Wakerissa loistavasti.

BTW ikää löytyy 29 v.

Minunkin mielestä Zeldan grafiikka on loistavaa, tosin se blurraus on karmeata, cell shading sopii tuohon peliin todella hyvin, mutta oliko siitä silti pakko tehdä niin kirosanoja söpö.

Vaikka moni Final Fantasy 10:n hahmoista oli huonoja, esim Tidus, niin ei realistinen grafiikka heistä yhtään tunteettomampia luonut. Mielestäni Final Fantasyn hahmot ovat paljon persoonallisempia kuin Zeldan hahmot, ne kun eivät satu olemaan mykkiä.

Ylös Bottom