Postimerkin ja pelin koko idea on hyvinkin erilainen, joten vertaus on todella ontto. Postimerkin jättämä muisto on hassu maku suussa ja toisaalta koko tarvikkeen todellinen funktio on saada postimaksut hoidettua. Pelissä taas on se päällimmäinen funktio (ainakin itselle), että se antaa kokemuksia, eikä tämä pelaamisen kokemus muutu, oli se peli sitten kotelossa tai kovalevyllä. Pelillä ei myöskään itsessään tee mitään, vaan se vaatii kaverikseen laitteen, jolla sen kokemuksen voi nauttia ja nämä laitteet vaihtuvat konsolimaailmassa usein sukupolvesta toiseen (suunta toki Sonylla ja Microsoftilla vahvemmin taaksepäinyhteensopivuuteen).
En vertaillut postimerkkejä ja pelejä vaan
niiden keräilyä. Et siis ymmärtänyt koko vertausta.
Tiivistysyritys: sekä pelien että postimerkkien
keräilyssä ei kauheasti ole järkeä jos niitä keräilee ruudulle pällisteltäväksi sen sijaan että on oikea fyysinen, selailtava ja järjesteltävä katalogi, jolle voi vapaasti tehdä mitä haluaa. Oli se sitten myynti, lahjoitus tai vaikka roviolla polttaminen.
Minulle pelien hankkimisesta on vuosien mittaan siis syntynyt ihan myös keräilyharrastus. Se on minun kokoelmani siinä missä jollakin on postimerkkikokoelma eikä kummassakaan keräilyharrastuksessa joku digiversio kauheasti tuntuisi samalta.
Pelaaminen on vain "bonus" joka tulee mukana. Tai no, ensisijaisena kylläkin, mutta sitten se peli päätyy sinne kokoelmaan eli keräilyharrastuksen osaksi. Veikkaan että samalla tapaa myös postimerkkiharrastajat saattavat napata ihan "virallisesta" käytöstä merkin keräilytarkoitukseenkin kun merkki ensin on kirjeen perille tuonut.
Digin heikoin puoli on kuitenkin nimenomaan hinta. En itsekään arvosta digiä tuotteena yhtä arvokkaaksi kuin fyysistä kopiota, mutta nykyäänhän nuo digit ovat vähintään ensimmäisen vuoden, kaksi lähinnä kalliimpia kuin fyysinen media, mikä on digimyyjien ahneutta ja suljettujen kauppapaikkojen kilpailun puutetta. Toisaalta varsinkin menneiden sukupolvien harvinaisempia pelejä saa taas usein todella edullisesti diginä, vaikka fyysisestä kopiosta saa usein maksaa itsensä kipeäksi, joten ei tämäkään aina niin mustavalkoista ole.
Niin. Korkeampi hinta rajoitetummalla tuotteen käyttöoikeudella. Ei kuulosta hyvältä diililtä vaikka ei edes pelejä keräilisi.
Digitaalisen kulutuksen ytimeksi on itselleni muodostunut tilauspalvelut ja erityisesti Game Pass. Hinta per koettu peli on ollut toteumaa katsoessa aivan todella kovalla tasolla, joten siirtymä fyysisestä maailmasta digitaalisuuden pariin on ollut lopulta hyvinkin helppoa ja edullista, mitä en kyllä vielä muutama vuosi sitten olisi uskonut. Pelkästään yksittäisillä ostoksilla en all digital konsoliin olisi uskaltanut sijoittaa, mutta tilauspalvelut tuovat minunlaiselle kokemukset edellä menevälle kuluttajalle mielenkiintoisen mahdollisuuden tehdä digiloikka.
Olen minäkin Game Passia tilannut jo vuosia mutta silti ostan kaiken, minkä fyysisenä saa ja minkä kokoelmiini haluan. Ikävän monia haluamiani pelejä ei edes voi ostaa fyysisenä vaikka kuinka toivoisi. Monet pelit olisin ostanut siis GP-kokemuksen kautta mutta ei ole tarjolla. Diginä niitä ei ole järkeä ostaa, sillä kuten itsekin sanoit, on se kokemus jo koettu.
Mutta kokoelmiini mielelläni ottaisin hyväksi kokemani teokset.
Pitääpä osallistua tähänkin keskusteluun. Eli joo, pelit on tullut ostettua digitaalisena jo monen vuoden ajan koska se on helppoa. Jos fyysinen versio on nykyään pelkkä koodi tyhjässä kotelossa niin onko se fyysinen versio? Ymmärrän kyllä keräilyvietin, tykkään siitä itsekin, mutta en kyllä alkaisi keräilemään tyhjiä koteloita. Siitä tulee vähän huijattu olo.
Ei tietenkään ole jos se on kerran lunastettava koodi. Digin koko tympein ominaisuus fyysiseen verrattuna on se, että se on kerran lunastettava käyttöoikeus eikä tuote, jota voi käyttää niin moni kuka vain käsiinsä saa (ja täten mahdollistaa myynnin jne.).
Mutta aika lähelle pääsee (nykyistä) fyysistä jos "fyysinen" (huom. lainausmerkit) on esim. muuten tyhjä levy, jossa on käyttöoikeus peliin. Tällöin useat "fyysisen" edut säilyvät kun pelin voi myydä, lainata tai antaa eteenpäin.
Täysi siirtyminen digiin vie pois paljon fyysisen pelin etuja ja siihenhän bisnestä pyörittävät tahot pyrkivät.