Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Ostatko pelit digitaalisena vai fyysisenä?

Ilmeisesti se laatikoiden/hyllyjen ja boxien pölyjen pyyhkiminen on vain mulla ongelma. :p
Imuroinnin yhteydessä pyyhkäisee liinalla hyllyt. Siinä se menee siivouksen lomassa. :)

Olen kyllä miettinyt keräilyversioille ynnä muille normaalia pelikoteloa ihmeellisemmille, että pitäisikö niitä säilyttää lasin takana vitriinissä tms. Säästyisi pölyn pyyhkimisen vaivalta ja ehkä saisi nätimmin esille.
 
Mites te jättikokoelman omistaneina siivoatte? :rolleyes:
Sitten kun peliä hyllystä ottaessaan huomaa, että sukalle putoaa pölypallo hyllyn reunasta niin kai sitä vois pölyrätin hakea vähän huitasta:p Mutta totta on että hyllyt/pelikotelot kerää pölyä. On satojen pelien hyllystä pois ottaminen sen verran työlästä, että ei sitä kovin usein jaksa tehdä. Vinkkinä tietokonepöydästä voin sanoa sen, että älkää ostako mustalla lasikannella olevaa pöytää. Sitä sais olla putsaamassa joka toinen tunti kun näkyy aivan kaikki.
 
Olen ajan myötä päässyt irti erilaisten esineiden keräilystä. Lisäksi en koskaan pelaa tarinallisia pelejä uudestaan eli uudelleenpeluuarvoa saavat minulta ainoastaan nettipelit tyyliin cod. Olen laiska vaihtamaan pelilevyjä. Olen siis mielelläni luopunut fyysisistä peleistä. Ainoa poikkeus on, jos peli pitää saada julkaisussa tai aika pian sen jälkeen, jolloin tarinallisen pelin läpipeluun jälkeen se lähtee luiskaan eurojen takia ja fyysinen puoltaa paikkaansa.

Ymmärrän, että on myös toisenlaisia näkemyksiä, joten kulkekoot fyysiset pelit niin kauan mukana kuin niillä on kysyntää.

Mulle kävisi vuokrapelikäytäntö, kunhan pelikohtainen hinta olisi kohdillaan. Kokonaisiin kirjastoihin ei aika riitä (game pass tai ps premium/extra).
 
Imuroinnin yhteydessä pyyhkäisee liinalla hyllyt. Siinä se menee siivouksen lomassa. :)

Olen kyllä miettinyt keräilyversioille ynnä muille normaalia pelikoteloa ihmeellisemmille, että pitäisikö niitä säilyttää lasin takana vitriinissä tms. Säästyisi pölyn pyyhkimisen vaivalta ja ehkä saisi nätimmin esille.
Itse säilytän tai yritän säilyttää keräilyversioita lasikaapeissa. Mutta esim. Bioshock Infiniten avaamaton Songbird edition tai Killzone 3:n Hellgast Edition on vaan liian isoja järkevään lasikaappi säilytykseen tilan puolesta, niin saavat olla tavallisella hyllyllä.
Ilmeisesti se laatikoiden/hyllyjen ja boxien pölyjen pyyhkiminen on vain mulla ongelma. :p
Ehei, vaimohan ne pölyt pyyhkii, kun näin täällä keskustellaan. ;) Mutta, jos totuuden näkisitte, niin itse ne on kaikki pölyt pyyhittävä ikävä kyllä:(
 
Viimeksi muokattu:
Itse säilytän tai yritän säilyttää keräilyversioita lasikaapeissa. Mutta esim. Bioshock Infiniten avaamaton Songbird edition tai Killzone 3:n Hellgast Edition on vaan liian isoja järkevään lasikaappi säilytykseen tilan puolesta, niin saavat olla tavallisella hyllyllä.

Ehei, vaimohan ne pölyt pyyhkii, kun näin täällä keskustellaan. ;) Mutta, jos totuuden näkee, niin itse ne on kaikki pölyt pyyhittävä.:(
Mä oon niin hysteerinen mun pelien ja boxien kanssa että vaikka tarjottais apua nii teen sen itte vaikka itku kurkus. :p
 
Syystä että Jedi: Survivorilla on niin massiivinen asennuskoko ja että peli on vain osittain levyllä on pelijournalisti Jeff Grubb tehnyt kyselyn Twitteriin, että ostatko pelejä fyysisenä, jos peli ei ole kokonaan levyllä.

8500 vastauksen otanta ei tietenkään ole megasuuri, mutta jotain kuitenkin. Vastanneet ovat myös todennäköisesti aika aktiivisia videopeliharrastajia, kun Jeffin kyselyyn vastaavat. Tällä hetkellä näyttää siltä, että suurin osa suosii tällaisissa tapauksissa digitaalista.


Lainaan ehkä vanhaa juttua, mut liittyy tähän kuitenkin. Tää ei varsinaisesti edes oo vaan niitten pelien ongelma, joissa on vaan osittaisesti peli levyllä (tai sit ei ollenkaan, kuten uusimman codin tapauksessa), vaan myös ihan niitten pelien ropleema jotka on 1.0 versiona kokonaisuudessaan levyllä.

Ongelmaks noissa tapauksissa muodostuu se et se v1.0 on aika poikkeuksetta tosi huono kokemus, joko bugien tai optimoinnin tai molempien osalta. Pelit lähtee painoon sen verran etupeltoon et sitä Day 1 patchia ei haluta läntätä levylle suoraan, kun siinä on kuitenkin parisen kuukautta aktiivista viilausta vielä edessä niin mitä turhaan. Se on vaan siinä mielessä vähän turha argumentti et levyversiot säilyy pelattavina kun palvelut on ajettu alas, koska tosiaan aika moni peli on tän sukupolven aikana sen 1.0 versionsa kanssa ihan täys torso. Ei toki kaikki, mut hälyttävän iso osa kuitenkin. Testasin huvikseni PS5:llä Callisto Protocolin 1.0 versiota suoraan levyltä, ja se oli just sellanen kokemus et siinä oli kokoajan jotain pielessä ja pahimmillaan se ei sit myöskään toiminut ollenkaan, sen verran rikki se levyllä oleva buildi oli.

Et sinällänsä useemman vuoden ollaan jo oltu sellasessa tilanteessa et aikalailla yks lysti ostatko fyysisen tai digitaalisen, jotain sun pitää kuitenkin ladata et saat toimivan pelin. Ei päde complete editioneihin yms missä ollaan painettu uus levy jossa on uusimmat patchit yms mukana, mut nää tuntuu olevan vähän katoavaa kamaa jo nykyään, PS3 ajoilla kun pelin julkasun jälkeen tehtiin se GOTY/Complete Edition jossa lisärit ja kaikki mukana, nykyään taas tuntuu et myydään suoraan julkasussa jotain Gold Editionia tjsp joka on sama levy, mut kannen sisällä vaan DLC koodi jolla saat ne lisärit sit joskus kun julkastaan.

Ite edelleen suosin fyysistä jälleenmyynnin takia, mut pääasiassa ostan kyllä sen mikä on halvin. 99% ajasta se on fyysinen, mut poikkeuksiakin toki on.
 
Varma tapa (vielä) saada oikeesti koko peli levyllä on ostaa indiepelejä, ne on niin pieniä ja monesti valmiita lukuunottamatta bugikorjaukset. Limited Run pelit ainakin harrasti semmosta että peli painetaan levylle kun koko peli on valmis korjauksia myöten. Switch pelit voi melko turvallisesti vielä ostaa sinne bunkkeriin maailmanloppua varten kun tietää että ne kans on sielä "kasetilla" lukuunottamatta jotkut isoimmat.

Muuten kyllä, nämä isoimmat pelit v1 ovat raakileita, ne toimii kyllä mut mistään massiivisesta pelinautinnosta ei siinä voi puhua. Ostan edelleen pelit fyysisenä ihan jo vaihtoarvon vuoksi ja vielä toistaseksi halvemman hinnan vuoksi, muuten ikävä kyllä suunta on tämä eikä se tästä paremmaksi muutu isompien pelien kohalla, siel levyl on se v1 raakile ja day1 patch on enemmän sääntö kun poikkeus.

Sit varsinkin pelit jotka ovat "always online" kuten the divison, destiny ja mitä näitä onkaan ostan ilman mitään ongelmia suoraan diginä kun ne varsinkin ovat offline tilassa kirjaimellisesti lasinalusia, niissä ei onnistu edes v1 raakilen pelaaminen.
 
Fyysisillä jatketaan edelleen ellei tule parempia digitarjouksia.. viimeisimmät hankinnat ps5:lle Dead island 2 julkkarina 59€ ja nyt Jedi survivor käytettynä 45€.. tämän viimeksi mainitun digihinta oksettavat 80€... aivan hullua.
 
Harvemmin itse ainakaan mitään tulee ostettua julkaisussa. Varsinkin kun on kaikenlaisia farsseja ollut tässä aika tiuhaan.
Itse lähinnä ostan konsoleille vain yksinoikeuksia ja muut PC:lle ja niissä laatu kyllä on ollut kunnossa jo julkaisussa.
Mutta otetaan nyt esimerkiksi vaikka Ratchet and Clank Rift apart mitä viimeksi yritin PS-storesta bongailla.
Peli kaksi vuotta vanha ja maksaa 79.90€ diginä, kaupasta pelin saa 34.90€ hintaan. Tuo kävi storessa kyllä alessa yhdessä kohtaa, mutta hinta oli silti 49,90€. Joko pitää olla liikaa rahaa jos noita digipelejä ostelee noilla hinnoilla, taikka sitten ei tosiaan ole väliä koska pelin saa ja on aikaa odottaa vuosikausia hyviä alennuksia.
En vain ainakaan itse voi käsittää miksi nuo digipelit ovat niin kalliita verrattuna fyysisiin peleihin ja ainoa positiivinen asia digeissä on se, että ei tarvitse levyä vaihtaa, mutta tuollakaan ei kyllä ole itselle mitään väliä.
 
Itse lähinnä ostan konsoleille vain yksinoikeuksia ja muut PC:lle ja niissä laatu kyllä on ollut kunnossa jo julkaisussa.
Mutta otetaan nyt esimerkiksi vaikka Ratchet and Clank Rift apart mitä viimeksi yritin PS-storesta bongailla.
Peli kaksi vuotta vanha ja maksaa 79.90€ diginä, kaupasta pelin saa 34.90€ hintaan. Tuo kävi storessa kyllä alessa yhdessä kohtaa, mutta hinta oli silti 49,90€. Joko pitää olla liikaa rahaa jos noita digipelejä ostelee noilla hinnoilla, taikka sitten ei tosiaan ole väliä koska pelin saa ja on aikaa odottaa vuosikausia hyviä alennuksia.
En vain ainakaan itse voi käsittää miksi nuo digipelit ovat niin kalliita verrattuna fyysisiin peleihin ja ainoa positiivinen asia digeissä on se, että ei tarvitse levyä vaihtaa, mutta tuollakaan ei kyllä ole itselle mitään väliä.
Rift Apart ja muut pleikkaripelit ovat kyllä kieltämättä hintavia aina diginä. Toki tähän voi ottaa Nintendon pelit myös mukaan, harvoin silläkään pelit ovat kauhean hyvässä alessa. Toisaalta sitten kyllä laatupeleistä kyllä itse maksan yli kipurajan (30e), kun niitä tulee kuitenkin harvoin. Elden Ring taisi olla viimeisin mistä ihan täyden hinnan maksoin. Muista peleistä en sitten kyllä maksa täyttä hintaa.
 
Itse lähinnä ostan konsoleille vain yksinoikeuksia ja muut PC:lle ja niissä laatu kyllä on ollut kunnossa jo julkaisussa.
Mutta otetaan nyt esimerkiksi vaikka Ratchet and Clank Rift apart mitä viimeksi yritin PS-storesta bongailla.
Peli kaksi vuotta vanha ja maksaa 79.90€ diginä, kaupasta pelin saa 34.90€ hintaan. Tuo kävi storessa kyllä alessa yhdessä kohtaa, mutta hinta oli silti 49,90€. Joko pitää olla liikaa rahaa jos noita digipelejä ostelee noilla hinnoilla, taikka sitten ei tosiaan ole väliä koska pelin saa ja on aikaa odottaa vuosikausia hyviä alennuksia.
En vain ainakaan itse voi käsittää miksi nuo digipelit ovat niin kalliita verrattuna fyysisiin peleihin ja ainoa positiivinen asia digeissä on se, että ei tarvitse levyä vaihtaa, mutta tuollakaan ei kyllä ole itselle mitään väliä.
Rift Apart ollut 14 kertaa alennuksessa ja viime marraskuusta lähtien hintaan 39,90€. Nykyisin sitten PS+ kautta saatavilla.

Sony on halunnut pitää omien pelien hintaa korkealla ja eikä alentaa tarjouksia liikaa. Aluksi piti tehdä lisää tiliä, kun konsolien myyntiä rajoitti saatavuus. Nyt taas konsolit myynyt enemmän niin kokoajan tullut lisää pelien ostajia. Lisäksi selkeästi Sonylla on vähän Applemaista "premium" hinnoittelua mukana toiminnassa.

Kyllähän etenkin Sonyn omia pelejä saa fyysisenä usein selkeästi halvemmalla, mutta eipä noi alennetut digihinnat myöskään pahoja ole laadukkaista peleistä. Paitsi tietenkin 80€ ovh on kyllä monelle ostajalle liikaa, vaikka ehkäpä sen verran lopulta maksavatkin. (tilastot: pelien myynti kasvussa ja digipelit myyvät paljon).

+ Lisäksi omassa käytöksessä havaittavissa selkeä muutos, että ei pahemmin edes tarvitse enää ostella pelejä tarjouksesta, kun odottaa saman tien pelin saapumista PS+:aan. Aika paljon tullut pelattavaa PS+ Extraan nyt vuoden aikana ja samalla myös rahaa säästynyt.
 
Rift Apart ollut 14 kertaa alennuksessa ja viime marraskuusta lähtien hintaan 39,90€. Nykyisin sitten PS+ kautta saatavilla.

Sony on halunnut pitää omien pelien hintaa korkealla ja eikä alentaa tarjouksia liikaa. Aluksi piti tehdä lisää tiliä, kun konsolien myyntiä rajoitti saatavuus. Nyt taas konsolit myynyt enemmän niin kokoajan tullut lisää pelien ostajia. Lisäksi selkeästi Sonylla on vähän Applemaista "premium" hinnoittelua mukana toiminnassa.

Kyllähän etenkin Sonyn omia pelejä saa fyysisenä usein selkeästi halvemmalla, mutta eipä noi alennetut digihinnat myöskään pahoja ole laadukkaista peleistä. Paitsi tietenkin 80€ ovh on kyllä monelle ostajalle liikaa, vaikka ehkäpä sen verran lopulta maksavatkin. (tilastot: pelien myynti kasvussa ja digipelit myyvät paljon).

+ Lisäksi omassa käytöksessä havaittavissa selkeä muutos, että ei pahemmin edes tarvitse enää ostella pelejä tarjouksesta, kun odottaa saman tien pelin saapumista PS+:aan. Aika paljon tullut pelattavaa PS+ Extraan nyt vuoden aikana ja samalla myös rahaa säästynyt.
Muistin sitten väärin kun sanoin 49,90€, mutta kuitenkin mielestäni tuonkin hinta voisi olla pysyvästi nyt se 39,90€ taikka edes 49,90€.
Olisin ostanutkin tuon pelin storesta vähän aikaa sitten jos hinta olisi ollut kumpi tahansa, mutta onneksi oli noussut kun tulikin plussaan.
 
Ylös Bottom