Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Pacific Drive

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Nosferatu
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
  • Tunnisteet Tunnisteet
    pc ps5
Tästäkin voi monet olla eri mieltä mutta autoon voi tulla "bugeja". Aluks luulin että se on pelin oma bugi kun takaluukku aukesi aina kun käynnistin auton, googlella selvisi että autoon voi tulla yhtä sun toista bugia ja vika pitää paikantaa tallissa pienellä minipelillä tyyliin, "wipers--> turned on-->car--> moves fast. Jos arvaus meni oikein vian voi korjata.
Kaikenlaista on tullut vastaan, uskallan kirjoittaa ilman spoler tageja koska oletan näiden olevan randomeja.
Melko hankala oli selvittää miksi auton ajovalot menee päälle ja pois aina silloin tällöin. Verstaalla aloin tuota tutkimaan ja totesin että aina kun nousen autosta toi glitch alkaa. Eli ensisijaisena arvauksena jotain tekemistä ajajan puolen oven kanssa. Arvailin pariin kertaan väärin eikä ollut 'diagnostiikkatietokoneen' mielestä edes sinne päin :D
Kuitenkin kun liittyi jollain tavalla autoon menemiseen ja sieltä poistumiseen niin menin autoon istumaan ja räpläsin kaikkea kunnes huomasin että jos auto on 'P' (park) vaihteella niin vika alkaa. Asian selviäminen olisi varmaan onnistunut nopeammin mutta olin just joku tovi sitten hommannut autopark vimputtimen joka laittaa auton 'P' vaihteelle automaattisesti autosta poistuttaessa :D

Pitäisi vielä keksiä miksi vasen takaovi välillä irtoaa saranoiltaan :D
 
Viimeksi muokattu:
Kiitos @Remeded kun jaksat kirjoittaa tästä. Peli oli jo julkistus trailerin perusteella mieleenpainuva, mutta jäänyt vain hankkimatta. Viimeinen naula arkkuun oli tuo ”Death Stranding” viittaus hengenheimolaisena, tuo peli kun päräytti aikanaan uskon videopelien mahdollisuuksiin ja kokea jotakin ihan uutta tässä viihteen formaatissa.

Saattaa olla typerä kysymys, voiko autokohtaukset ajaa rattiohjaimella ja napata sitten kapulan käteen kun siihen tarve tulee? Jos tämmöinen mahdollisuus on olemassa niin tämähän olisi mitä mainion immersion lisääjä entisestään
 
Kaikenlaista on tullut vastaan, uskallan kirjoittaa ilman spoler tageja koska oletan näiden olevan randomeja.
Melko hankala oli selvittää miksi auton ajovalot menee päälle ja pois aina silloin tällöin. Verstaalla aloin tuota tutkimaan ja totesin että aina kun nousen autosta toi glitch alkaa. Eli ensisijaisena arvauksena jotain tekemistä ajajan puolen oven kanssa. Arvailin pariin kertaan väärin eikä ollut 'diagnostiikkatietokoneen' mielestä edes sinne päin :D
Kuitenkin kun liittyi jollain tavalla autoon menemiseen ja sieltä poistumiseen niin menin autoon istumaan ja räpläsin kaikkea kunnes huomasin että jos auto on 'P' (park) vaihteella niin vika alkaa. Asian selviäminen olisi varmaan onnistunut nopeammin mutta olin just joku tovi sitten hommannut autopark vimputtimen joka laittaa auton 'P' vaihteelle automaattisesti autosta poistuttaessa :D

Pitäisi vielä keksiä miksi vasen takaovi välillä irtoaa saranoiltaan :D

Noi on mun mielestä hauskoja "bugeja" mitä tulee autoon, siinä tallissa itekki vemputan kaikkee mahollista välillä ku yrittää selvittää mistä vika alkaa, myöhemmin saa päivtettyä sen aseman niin että voi niillä "ankkuroilla" ostaa vinkkejä, ohan siel valikos kaikkia helpposäätöjä ym että voi olla loputtomasti arvailuija mut ite pidän kaikki vakiona että on vain 9 arvausta per juoksu.

@Laama En oo varma voiko ratilla ajaa ajokohtaukset, toi oliski hauskaa mut olis ehkä hieman työlläistä siinä mielessä kun autosta joutuu nousee melko usein hakee loottia tai tehää korjauksia tai milloin mitäki nii siinä vois olla melkosta rämpläämistä ratin ja ohjaimen välillä. :D
 
Kaikenlaista on tullut vastaan, uskallan kirjoittaa ilman spoler tageja koska oletan näiden olevan randomeja.
Melko hankala oli selvittää miksi auton ajovalot menee päälle ja pois aina silloin tällöin. Verstaalla aloin tuota tutkimaan ja totesin että aina kun nousen autosta toi glitch alkaa. Eli ensisijaisena arvauksena jotain tekemistä ajajan puolen oven kanssa. Arvailin pariin kertaan väärin eikä ollut 'diagnostiikkatietokoneen' mielestä edes sinne päin :D
Kuitenkin kun liittyi jollain tavalla autoon menemiseen ja sieltä poistumiseen niin menin autoon istumaan ja räpläsin kaikkea kunnes huomasin että jos auto on 'P' (park) vaihteella niin vika alkaa. Asian selviäminen olisi varmaan onnistunut nopeammin mutta olin just joku tovi sitten hommannut autopark vimputtimen joka laittaa auton 'P' vaihteelle automaattisesti autosta poistuttaessa :D

Pitäisi vielä keksiä miksi vasen takaovi välillä irtoaa saranoiltaan :D
Tää kuulostaa iha huikeelt pelilt :D
 
452093871_1412564189431109_375988829276846412_n.jpg

No huhhuh, astetta raffimpi reissu.
Tuulilasi ja renkaat näyttää olevan vielä elossa vaikkakin paikkausaineen tarpeessa. Täytyy melkolailla rakennella koko vehje uudestaa ja ehkä vetää pari easy peasy loottausreissua johonkin suht lähistölle.
Eniten uituttaa että meni yksi noista sidebageistä missä oli 4 repair puttya ja muuta survival sälää.

Mutta uitutuksen vastapainoksi - myö selvittiin elossa kotio vaikka alkoikin näyttää aika kehnolta jossain kohtia tehtävää, joku pirkuleen anomaly imi puolet bensoista ja tietysti isompi varakanisteri oli myös tuolla sidebägissä mikä meni paskaksi melkolailla samassa rytäkässä. Takakontissa onneksi se pienempi varasäiliö muttei silläkään pitkälle pötkitä. Sitten vaan loottaamaan bensaa minkä pystyy ja mistä pystyy argh :D

Toi on hauska toi peli kun se aiheuttaa järjettömän määrän paniikin tunnetta välillä vaikka varmaan parhaiten pärjäisi vetämällä todella koolisti :)
 
Saattaa olla typerä kysymys, voiko autokohtaukset ajaa rattiohjaimella ja napata sitten kapulan käteen kun siihen tarve tulee? Jos tämmöinen mahdollisuus on olemassa niin tämähän olisi mitä mainion immersion lisääjä entisestään
Vastaan itselleni, pädi ohjaus autolle ainoa mahdollinen. Tämä varmasti ihan syystä koska sen verran on ajonaikaista ”säätöä” ohjaamossa että olisi kyllä vaikea toteuttaa perusratin nappuloilla.

Oma ensimmäinen pelisessio oli aika lailla valikoiden opettelua ja maaston ihmettelyä niin että ajaminen oli kyllä aika sivujuonessa vielä, 100m eteenpäin ja stop, 100m eteenpäin ja stop… jossakin vaiheessa pitää varmasti lopettaa ihan jokaikisen autonromun pilkkominen atomeiksi. Ilmeisesti tutoriaalivaihe alkaa olla takana kun sain rakennettua tallin katolle maston, tähän itsellä vierähti semmoinen 4,5h. Ilmeisesti peli tästä ainakin joilllakin ”nopeutuu”, koska tuo oli aika pitkä aika ilman tallennusmahdollisuuksia no onneksi on konsolissa restmode tätä varten. Tai sitten otin vain todella rauhallisesti. Hyvältä tämä vaikuttaa, vähän on vielä alkukankeutta kontrollien ja käyttöliittymien kanssa, mutta veikkaan että menee jossakin kohtaa ns. lihasmuistiin mistä tapahtuu mitäkin.
 
Vastaan itselleni, pädi ohjaus autolle ainoa mahdollinen. Tämä varmasti ihan syystä koska sen verran on ajonaikaista ”säätöä” ohjaamossa että olisi kyllä vaikea toteuttaa perusratin nappuloilla.

Oma ensimmäinen pelisessio oli aika lailla valikoiden opettelua ja maaston ihmettelyä niin että ajaminen oli kyllä aika sivujuonessa vielä, 100m eteenpäin ja stop, 100m eteenpäin ja stop… jossakin vaiheessa pitää varmasti lopettaa ihan jokaikisen autonromun pilkkominen atomeiksi. Ilmeisesti tutoriaalivaihe alkaa olla takana kun sain rakennettua tallin katolle maston, tähän itsellä vierähti semmoinen 4,5h. Ilmeisesti peli tästä ainakin joilllakin ”nopeutuu”, koska tuo oli aika pitkä aika ilman tallennusmahdollisuuksia no onneksi on konsolissa restmode tätä varten. Tai sitten otin vain todella rauhallisesti. Hyvältä tämä vaikuttaa, vähän on vielä alkukankeutta kontrollien ja käyttöliittymien kanssa, mutta veikkaan että menee jossakin kohtaa ns. lihasmuistiin mistä tapahtuu mitäkin.

No ihan kokemuksesta voin sanoo että mulla meni alku just kun sulla, 100m stop jne, nykyään ei pysähy jokaisen hökkelin kohalla varsinkin kun tallissa varastot täynnä kaikkea paitsi niitä "endgame" lootteja mitä täs nyt haen. Alku meni opetelles kontrolleja ja käyttöliittymää, nykyään kaikki on jo lihasmuistis ja tietää mitä tarvikkeita pitää ottaa mukaan jne, tallis tyhjennetää lootit ja pientä säätöö ja taas menoks.

Mut alussa nyt joutuu hieman enemmän romuttaa ja hakee kaikkea mitä eteen tulee kun pitää jotenkin päästä alkuun.

@stooper12, itelki välil auto tullut ryömien romuna talliin ja kyllä siinä sai koko auton purkaa, just se reissu mistä kerroin pitkän tarinan kun oli sähkömoottori ja kaikki loppunut ja siel sit juoksin pitkin mappia keräämässä jämiä että sain sen verran virtaa että jotenkin romuna ryömien pääsin takas talliin mutta kuitenkin elossa. En tässä viiti alkaa spoilaa ja opettelee mutta myöhemmin talliin voi päivittää yhtä sun toista hyödyllistä joka helpottaa auton korjaamista huomattavasti.
 
Viimeksi muokattu:
Tässä nyt kokeillut eri rengasvariaatiota, offroadit on turvallinen valinta ihan jo sen takia että ne ei vaadi mitään harvinaisia osia valmistaa jos vanhat kuluu. All terain on myös hyvä ja on "A" luokkaa niin offroadis kuin tiellä ja vedessä. Nyt sekoitin hieman ja pistin taakse kaks "grip ability" renkaat joka vie yhen ability slotin, kuluttaa sähköö aivan perkeleesti jos pitää sitä kykyä päällä mut mitä testasin niin jumankauta et kiipee ketterästi mitkä tahansa mäet ja voimakkaat tuulet pitää hyvin tiessä kiinni, mut onko se sitten sen arvoista että akut tyhjenee hetkes vaikka onkin lisäakkuja kiinni.

Jossain vaihees ajattelin kokeilla kokonaan sähköllä toimivaa autoa mut siihen sit pitää lykätä perhanasti kaikkia lisäakkuja ja luonnonvoimista saatavia lisävirta härpäkkeitä. "puncture proof" renkailla oon täs nyt vetänyt, ne on siitä hyviä ettei tartte pelätä puhkeemista ja korjaamista mut ovat aika huonoja varsinkin maastossa ja ylämäessä, valintoja valintoja jne. :p

Kyllä tässä on kaikkia buildeja mitä testata ja kokeilla ja riippuen missä maastossa ajaa jne, varalla on myös iso katolla oleva bensapönikkä siltä varalta jos on joku ilmiö joka syö bensaa ja sit katolla sateliitti joka merkkaa lootit mappiin, niitä harvinaisempia lootteja on muuten paljaalla silmällä tosi vaikee löytää, tarpeen mukaan sit vaihtelen vempaimia auton takakontista.
 
Vaikka vuosi on vielä alussa, Pacific Drive menee helposti henkilökohtaisen GOTY listalle, aivan mahtava peli! Kaiken lisäksi vielä indie AA peli, tämä menis helposti täyden hinnan pelinä, siitäkin syystä tätä arvostaa enemmän kun pieni lahjakas intohimoinen tiimi saa aikaseks enemmän kun monet tripla A pelit.
Vähän samoilla tunnelmilla. Ei tänä vuonna ole tullut mitään näin koukuttavaa vastaan - vielä ainakaan.
Pitää muuten mainita vielä erikseen pelin soundtrack, vaimo tossa vieressä pönöttänyt mun pelatessa tehden omia juttujaan ja maininnut pariinkin kertaan kuinka on pitänyt noista musiikeista, kuten minäkin. Ikävä kyllä musiikkia ei ole ihan kovin montaa trackia
 
Tää ei tainnu valitettavasti olla mun peli. Jo tää alun tutoriaali oli niin luotaantyöntävä infoähky ja iha liian sekava et se on jääny kesken kahdesti. Onneks ei ollu kallis.
 
Tää ei tainnu valitettavasti olla mun peli. Jo tää alun tutoriaali oli niin luotaantyöntävä infoähky ja iha liian sekava et se on jääny kesken kahdesti. Onneks ei ollu kallis.
Mulla sama lopputulos kun steamissa demon testasin. Vaikka autopelit on mulla listan kärjessä niin tämä ei lähtenyt. Pelin Deluxe Editionin kansikuva on kyllä tosi hieno.
 

Liitetiedostot

  • 71EkvTaHgwL.jpg
    71EkvTaHgwL.jpg
    214,3 KB · Lukukerrat: 3
Nonnii! Minäkin pistin tämän keskustelun innoittamana tämän nyt pelaukseen Spider-Man 2:n ohi kun Hitman 3:n Freelancer-pelimuoto ei innostanut kun ekassa tehtävässä jo sai tulitaistelun aikaan pelkästään sillä kun erehtyi puoli metriä väärälle alueelle, jota ei sellaiseksi voinut oikein mistään varmaksi tietää. Mutta se siitä ja vähän alkufiiliksiä ekalta tunnilta:

Pelin ja valikoiden visuaalisen tyylin huomaa tietysti ensin ja se on hieno. Pelin graafinen tyyli taas on aika tyylitelty ja yksinkertainen, jopa karu. Pelin kansikuvan ja muun kuvituksen kautta odotin ehkä kauniimpaa peliä, vähän jonkin Wind Wakerin tapaan, eli että olisi kaunis peli ilman megatarkkoja tekstuureita jne.

Pelin graafinen yksinkertaisuus kuitenkin unohtui viimeistään siinä kohtaa kun tarina ja tekeminen alkoi. Sitä ennen toki ehdin sekä ihastella että pettyä autolla ajamiseen, sillä ensin se tuntui kivan realistiselta mutta sitten heti perään jo tylsältä: tätäkö pitäisi jopa sata tuntia tehdä? No, tiesin toki ettei peli pelkkää ajamista ole, joten en antanut asian häiritä ja pian päästiinkin jo muun tekemisen pariin.

Ensimmäinen tunti meni tutoriaalissa ja valikoissa mm. asioiden kuvauksia lukien. Ei yhtään niin raskasta mitä "peloteltiin" ja olen kohdannut pahempiakin pelien alkuja, joissa pelaaminen pätkii jatkuvasti jonkin inforuudun tai muun asian lukemiseen.

Huumoriakin pelissä tuntuu olevan ja yllätyin kuinka paljon, sillä kuvaukset on melkein täynnä sitä. Vähän jo rajoilla että meneekö ylikin ja väkinäiseksi hauskuudeksi jos sama jatkuu yhtä tiheään tahtiin.

Auton huolto ja muu resurssikikkailu vaikuttaa viihdyttävältä ja en yhtään ihmettele miksi autoon voi tulla vahva tunneside. Itsellä kokemuksia vastaavasta oikean elämän kautta kun pyrkii pyöränsä ja autonsa huoltamaan niin pitkälle kuin osaa, viitsii ja uskaltaa. Ihan eri tavalla tuntuu omalta se menopeli kun siihen on panostanut.

Peliaika, hyvinkin tarkaan tunti, päättyi siihen kun olisi pitäny ajaa ensimmäiselle reissulle, joten se pelin suola jäi varmaan vielä näkemättä ja kokematta. Alun perusteella kuitenkin innolla odotan mihin tie vie ja miten reissulta selviää.

Verrokeiksi voisin heittää Subnautican. Se heittää pelaajan yhtä lailla orpona maailmaansa, jossa täytyy opetella ja lukea asioista, jotta pääsee peliin enemmän sisään. Tämä on siis puhdas kehu, sillä Subnautica jatko-osansa kera on yksi parhaimmista pelaamistani peleistä.

Subnautican pariin eksyin kun etsin Outer Wildsin kaltaista peliä. OW on näistä kolmesta ehkä suoraviivaisin ja vähiten valikkosurffausta tai välinehuoltoa vaativa teos ja sen tutkiminen on sitten enemmän maailman tutkimista kuin välineiden ja resurssien opettelua.

Mikäli Pacific Driven jälkeen siis jää nälkä vastaaviin teoksiin, niin noista kahta voi suositella testiin. Toki Outer Wilds kuuluu mielestäni joka pelaajan, ellei ihmisen, kokea mutta sitten ainakin jos vastaavaa pelattavaa on haussa. Tosin yhä Subnautica taitaa olla lähempänä kun varsinkin ekassa tulee melkoinen rakkaussuhde kulkuvälineisiin, jotka on yhtä kuin henki ja elämä valtameren syvyyksissä.
 
Onpahan kyllä erityisen koukuttava peli tämä :)
Itsellä kanssa alkanut muodostua tuohon möhkäleeseen tunnesidettä :D Vaikka on ruma kuin perkele, on niin rakkaudella ja ajatuksella tuunattu vehjes :D
Alla 'vasta' rapiat 30 tuntia mikä on minulle paljon siihen nähden mitä yleensä laitan aikaa pelaamiseen. Keskeytykset on lähinnä nukkuminen ja vaimon jos jotain haluaa katsella isosta telkkarista. Nyt kun olen lomallakin siunattu.

Se tunne kun vetää jonkun rundin onnistuneesti ja koko vempele on täynnä kaikkea hyvää loottia ja jos saa rakkineenkin kotio jotenkin järkevässä kunnossa! On muuten hyvä pelintekijöiltä tuo kaappi mihin noita huonoon kuntoon päässeitä ovia jne voi laittaa korjaantumaan reissujen välissä.
Lyijy vermekset olisi jo saatavilla mutten ole vielä ripustanut autoon. En oikein osannut sanoa kuinka paljon paremmat ne lopulta on?

Ja sitten verstaalla on pari vehjettä minkä käyttötarkoitusta en ole keksinyt, yksi on se mikä ensin imuroi lattian ja sitten oksentaa sen tarvikelaatikon tarvikkeineen ulos ja toinen on se missä on 'input' ja 'output'. Molempiin voi sijoittaa tavaraa mutta kai silläkin joku muukin merkitys on?

Toi imurivempain on sitä varten et jos sä purat kauheen kasan paskaa lattialle sillä purkuvälineel (jos semmonen viel on) nii ei tartte itte yksitellen niitä sieltä lattialta poimia vaa se imurivehe impasee kaiken lattialta (myös ulkoa) eli kaikkialla olevat paskat siihen yhteen laatikkoon ja sylkäsee ulos jonka jälkeen niitä on helppo kerätä talteen. Toi "In/out" vehe on ilmeisesti vain jotain storyhommeleita varten ku en oo keksinyt muuta käyttöä sille mut sinne tulee joskus storyn myötä jotain ja sinne laitetaa jotain tsjo.
Tää ei tainnu valitettavasti olla mun peli. Jo tää alun tutoriaali oli niin luotaantyöntävä infoähky ja iha liian sekava et se on jääny kesken kahdesti. Onneks ei ollu kallis.

Ehä mää siis pakota ketää pellaa, joskus nyt jotkut pelit ei vaa kolaha kaikille oli se sitten yhelle jos toiselleki jotain aivan mahtavaa. Pitiki kirjoittaa että nämä hehkutuspuheet ovat ihan mun omia kokemuksia pelistä eikä ollut tarkoitus harhaanjohtaa/mainostaa miten loistava peli on ja otan vastuunvapauden siitä jos tämä nyt ei ollutkaa jolleki se "the peli" :p . Kuitenkin, jos sulla tuli alkuu infoähky ym nii suosittelen että jos pääset sen ähkyn yli, sitä meinaan on monilla ollut mutta pikkuhiljaa jotenkin vaa alkaa hommat kulkee ja peli onkin ollut sen jälkeen nautintoa, tai sit suosiolla vaan totee "ei oo mun peli" ja se on ihan fine! Itte täs ollut reissus 5 päivää nii jääny auto talliin hieman, huomenna ku palautuu nii vois lähtee taas tien päälle.

Mulla nyt ehkä oli jotenkin ns "oikea" asenne ja into peliä kohtaan nii voi sekin asiaan vaikuttaa. Mut jos mun hehkutuspuheet on edes yhen jos toisenkin ihmisen saanut ihastumaan tähän peliin nii se on vaan hyvä, on tää sen verran erilainen peli että kannattaa ainakin kokeilla.
 
Viimeksi muokattu:
Mulla sama lopputulos kun steamissa demon testasin. Vaikka autopelit on mulla listan kärjessä niin tämä ei lähtenyt. Pelin Deluxe Editionin kansikuva on kyllä tosi hieno.

No tämähän ei ole autopeli sitten yhtään, vaikka se auto onkin tässä se pääroolin esittäjä. Mutta se on lähinnä sun "turvakupla" jolla siirytään paikasta toiseen ja pidetään huolta, mutta en kyllä sanois tätä autopeliksi.
 
Se mikä tässä ehkä itseä tökkii on se että tämä ei tosiaan ole autopeli mutta ei tämä ole kyllä myöskään fps-peli. Se mitä tahdon sanoa on se että kaikki liikkuminen on vähän turhan tönkköä. Samoin se maailma on tylsä tutkia kun kaikki on lähinnä kulissia resurssien keräilylle.

Tämä kaikki johtuu tietysti studion ja resurssien rajallisuudesta mutta muistaakseni Subnauticassa liikkuminen ja paattien ohjaaminen on tyydyttävämpää ja vähemmän tönkköä.

Sekin ottaa päähän että zonella on jatkuvasti joku hiton "mörkö" huutamassa korvan juuressa. Hiljaisemmat hetket on vähissä. Enemmän olisin toivonut tai odottanut sellaista piinaavaa jännitystä, jossa pienetkin äänet kaukaisuudesta saisivat hypähtämään säikähdyksestä. Tai jotain.

Tuntuu että kun zonella lähtee niin siellä on heti joku tivoli vastassa ja pyörii kaikenlaiset sirkkelit pyörii satasta oikealla ja vasemmalla.

Turtuu aika äkkiä kaikkeen tuohon mölyyn eikä jaksa enää vähääkään välittää vaikka joku valoshow tai sirkkeli pörrää parin metrin päässä. Vastaavasti kun taas useissa peleissä ne mörököllit säilyy pitkään vähintään jännittävinä ellei pelottavina vaikka tietäisikin miten ne toimivat ja missä ja miten pysyy turvassa.

Oletin myös että tutkiminen olisi jotenkin mielenkiintoista tai jotain mutta tuntuu että pelin anti on jo nähty alle puolenkymmenen tunnin jälkeen. Tutkiminen on vain kaman keräämistä eikä mitään tavallaan oikeasti tutkita ja mikään ei lopulta ole kauhean ihmeellistä. Jaa, uusi ilmiö, painetaanpa L1 ja jatketaan matkaa, kiitos hei.

Aiemmin vertaamani Subnautica oli lopulta aika paljon samaa mutta sitä oli jotenkin paljon tyydyttävämpi ja viihdyttävämpi pelata.

Ei tämä nyt mikään huono peli silti ole mutta vähän nyt tällä hetkellä tuntuu itselle pettymykseltä. Saa nähdä muuttuuko mielipide kun pelailee vähän pidemmälle. Seuraava alue olisi seuraavaksi luvassa mutta vaikea uskoa että se kauheasti menoa muuttuisi muuten kuin pistäisi vaihdetta isommalle.
 
Sitähän se on, materiaalien keräämistä ja lisää keräämistä että voi rakentaa parempaa autoa että selviytyy karuimmista olosuhteista, siinä se peli pähkinäkuoressa. Mitään seikkailupeliä ei sinänsä tässä ole, paitsi se itse matka oli mulle kokonaisuudes yksi iso seikkailu eikä niinkään että siel maailmas nyt pitäisi jotenkin löytää jotai jännää. Itse maailma ja sielä oleminen ja selvityminen oli se jännä.

Kaikki mestat ovat sitä resurssien keräämistä ja auton hoivaamista, tallin sekä kuskin päivittämistä jne, siihen sitten tarinan tynkä. Olishan se hienoa kieltämättä että tässä olisi enemmän sitä itse tutkimista ja löytämistä. Toivon että tulevaisuudessa saataisi mahdollisesti jotain syvällisempää sisältöä, potentiaalia olisi.

Mitään sunnuntai lepposta ajelua en alunperinkään tästä odottanut, jo ne arvostelut mitä katoin ennen ostoa oli varoituksia jatkuvasta hälästä ja tivolia on vähemmän ja joskus sitäkin enemmän. Ittel olis nyt kaikki mitä pelistä voi vaa avata niin avattu ja löydetty/craftattu, lukuun ottamatta niitä muutamia sääilmiöitä ja kosmeettisia juttuja saamatta/näkemättä. Tämä vaa upposi ja kovaa, oliko sitten oikea fiilis vai tiesinkö etukäteen mitä on luvassa tai sit joskus vaa joku peli iskee, nyt jäi tyhjä olo että mitä seuraavaksi, jotain vastaava tekis mieli. Subnautica en ole kokeillut ja outer wilds vaikuttais mielenkiintoiselta, noh kattoo nyt jos vaikka hetken rauhottuis. Seikkailun nälkä jäi mutta toistaseksi tästä pelistä on kaikki mahollinen ja vielä enemmän koettu, 112h kaikkiaan meni.
 
Sitähän se on, materiaalien keräämistä ja lisää keräämistä että voi rakentaa parempaa autoa että selviytyy karuimmista olosuhteista, siinä se peli pähkinäkuoressa. Mitään seikkailupeliä ei sinänsä tässä ole, paitsi se itse matka oli mulle kokonaisuudes yksi iso seikkailu eikä niinkään että siel maailmas nyt pitäisi jotenkin löytää jotai jännää. Itse maailma ja sielä oleminen ja selvityminen oli se jännä.

Kaikki mestat ovat sitä resurssien keräämistä ja auton hoivaamista, tallin sekä kuskin päivittämistä jne, siihen sitten tarinan tynkä. Olishan se hienoa kieltämättä että tässä olisi enemmän sitä itse tutkimista ja löytämistä. Toivon että tulevaisuudessa saataisi mahdollisesti jotain syvällisempää sisältöä, potentiaalia olisi.
Jos nälkä jäi, kuten kirjoitit, niin Subnautica mielestäni tekee sen tutkimisen paremmin. Siinä oli oikeasti tutkimisen ja löytämisen fiilistä, joka taas mielestäni tästä jäänyt uupumaan. Tässä homma menee mekaanisesti suorittamiseksi kun Subnauticassa on jatkuvasti sellainen tutkimisfiilis ja ajatus että "vielä yksi juttu" ja "sinne pitää vielä mennä tutkimaan".

Samoin asioiden edistäminen on Subnauticassa tyydyttävämpää. Asiat enemmän löydetään maailmasta kuin että ne olisivat jo valmiina jossain autotallin tietokoneella tiedossa.

Siihen päälle vielä se että Subnautica on osaltaan rentoa sukeltelua - ilman jatkuvaa härdelliä, hälinää ja tivolia - mutta myös yhtä lailla siinä on jatkuva tunne että jokin vaanii tai saattaa hyökkiä päälle milloin tahansa. Plus happi, ruoka, juoma ja vedenpaine, jotka täytyy huomioida tai tulee kiire.

Homma on tehty myös paremmin juuri sen osalta että melkein jokainen tutkimusmatka alkaa rauhallisesti ja kiire kasvaa pikku hiljaa. Siitä syntyy paljon muistettavampia reissuja kuin jatkuvaa ja turruttavaa älämölöä tarjoavan Pacific Driven reissuista.

Tämä vaa upposi ja kovaa, oliko sitten oikea fiilis vai tiesinkö etukäteen mitä on luvassa tai sit joskus vaa joku peli iskee, nyt jäi tyhjä olo että mitä seuraavaksi, jotain vastaava tekis mieli. Subnautica en ole kokeillut ja outer wilds vaikuttais mielenkiintoiselta, noh kattoo nyt jos vaikka hetken rauhottuis. Seikkailun nälkä jäi mutta toistaseksi tästä pelistä on kaikki mahollinen ja vielä enemmän koettu, 112h kaikkiaan meni.
Minä pelasin ensin Outer Wildsin, josta jäi nälkä. Siihen yritin Subnauticaa, joka oli vähän sinnepäin. Ei samaa mutta omassa asiassaan ihan hiton loistava. Pacific Drive tuntuu yrittävän tehdä "Subnauticoita" muttei mielestäni onnistu.

Jos haluaa lisää PD:n kaltaista niin Subnautica testiin. Jos maistuu niin jatko-osa on myös hyvä. Outer Wilds on sitten vähän erilaista mutta sekin tarjoaa tutkimista, jopa tavallaan ehkä enemmän kuin nämä kaksi. Siinä on ideana saada itse käsitys siitä miten pelin maailma toimii, jotta lopulta saa tehtyä sen "runin", jolla pääsee loppuun. Se on ihan järkyttävän hienosti rakennettu peli. Sen lisäri on myös jopa emopeliä parempi ja lienee parempi ostaa se paketti jossa on molemmat. Tosin en tiedä miten se DLC sopii pelattuna emopelin yhteyteen kun se tuntui jotenkin sopivan juurikin emopelin jälkeen pelattavaksi.
 
En oo pelannu tosiaan subnautica vaikka ollut listalla pitkään, mutta en usko että pacific drive yritti matkia subnatuicaa? Mul on tunne et kyllä se on ihan tarkoituksella tehty että se auto on pelin pääroolissa joka on sun ainoa turva ja idea on kerätä roinaa että saat parempaa suojaa autoon jne. Voi olla myös resurssien puutosta ja studion eka peli ettei ihan kaikkea peliin saatu mitä ehkä alunperin haluttiin? Mut en usko että tästä yritettii edes tehää mitään tutkimisen seikkailupeliä vaikka tässä sitäkin vähän on, ehkä enemmän battleroyale mutta autossa rougelike, survival jne.

Itse koin taas ne äänet tässä pelissä niin että alkuun niitä pelkäsi että mikä se ja toi on, kunnes oppii jo tunnistamaan ne äänet että mitä pelätä ja mitä välttää ja miten niitä voi häätää, ellen ihan väärin muista se skannauksen idea on just se että siel kerrotaan enemmän kun että "no tässä nyt uusi anomaly".

Mut ns. se paskan paljouden määrä voin helposti kuvitella olevan asia joka saa pelaajat lyömään pelin kiinni jo alkumetreillä. Ne alkuzonet ovat oikeestaan ihan sitä sunnuntaiajelua verrattuna nyt vaikka siihen deepzoneen.

Noh en mä lähe tässä sen enempää selittää, mä oon mielipiteeni sanonut ja ehkä jopa "ylimainostanu" mut näin mä sen pelin koin (en ole maksettu arvostelija tekijöiden puolesta :D) , edelleen otan vastuuvapauden jos joku lähti nyt mun ylistyspuheiden perusteella ostaa ja tulikin pettymys, hyvä nyt kun saadaan myös hieman toisenlaista näkökulmaa ja aina voi tietenkin katsoa arvostelut ennen ostoa, ite pähkälin pitkään että tämä saattaa olla paperilla hienoa mutta alkaa rasittaa, onneksi toisin kävi.
 
En oo pelannu tosiaan subnautica vaikka ollut listalla pitkään, mutta en usko että pacific drive yritti matkia subnatuicaa? Mul on tunne et kyllä se on ihan tarkoituksella tehty että se auto on pelin pääroolissa joka on sun ainoa turva ja idea on kerätä roinaa että saat parempaa suojaa autoon jne. Voi olla myös resurssien puutosta ja studion eka peli ettei ihan kaikkea peliin saatu mitä ehkä alunperin haluttiin? Mut en usko että tästä yritettii edes tehää mitään tutkimisen seikkailupeliä vaikka tässä sitäkin vähän on, ehkä enemmän battleroyale mutta autossa rougelike, survival jne.
Tarkoitus ei ollut sanoa että olisi suoranaista Subnautican matkimista mutta ehkä jotain inspiraatiota, kenties?

Auton pääroolihan on tietysti tarkoituksellinen ja siinäkin löysin yhtymäkohtia Subnauticaan, jossa ainakin itse tein melkein täysin samaa kuin nyt Pacific Drivessa: kuljin kulkuneuvolla tutkimassa pelin maailmaa ja keräämässä resursseja. Se alus oli pelissä nimenomaan turva ja suoja, johon myös kama oli järkevää kerätä, kuten Pacific Drivessä. Alusta myös pystyi päivittämään, joskin pienemmissä määrin kuin PD:ssä.

Subnautica on muuten myös ihan täysin selviytymispeli. Ainakin jos malttaa jättää nälän ja janon päälle. Siihen vielä happi ja vedenpaine niin tulee melko tiukkoja tilanteita, joissa se alus on usein se pelastus ja turva.

Itse koin taas ne äänet tässä pelissä niin että alkuun niitä pelkäsi että mikä se ja toi on, kunnes oppii jo tunnistamaan ne äänet että mitä pelätä ja mitä välttää ja miten niitä voi häätää, ellen ihan väärin muista se skannauksen idea on just se että siel kerrotaan enemmän kun että "no tässä nyt uusi anomaly".
Pelko ja jännitys oli alkufiilikset mutta aika pian alkoi vaan ärsyttämään. Varsinkin kun tuntuu ettei niistä ole mitään oikeaa uhkaa vaan hyvinkin läheltä voi ohitella ilman vaaraa. Subnauticassa oli useampi vedenelävä, joiden pelkälle reviirille/lähettyville meno oikeasti jännitti.

Skannauskin on muuten mukana Subnauticassa ja mielestäni siinä sen antamalla tiedolla on merkittävästi enemmän merkitystä koska uusien kamojen skannauksesta avautuu uusia mahdollisuuksia välineiden ja muiden tekemiseen. PD:ssä on tätä samaa mutta koko ajan tuntuu että on otettu jokin hieno juttu muualta muttei ole saatu sitä toimimaan yhtä tyydyttävästi. PD:n "poikkeavuuksien" skannailu on myös siitä tympeää että joka tapauksessa on melkein pakko testata mitä tapahtuu koska kuvaus ei asiaa niin tarkkaan kerro. Joo, auto hyppää ilmaan mutta miten korkealla? Vahingoittaako se autoa? Hajottaako piikkiansa kaikki renkaat heti vai tekeekö vain reikiä, jotka voi paikata? Mikä hyöty on skannauksessa, joka kertoo vain summittaisen kuvauksen mitä yhteenotosta tapahtuu.

Toki skannauksen kautta opin että on myös hyödyllisiä "poikkeavuuksia" mutta silti tuo skannailu on vain sellainen "jaa, tuo on uusi, skannataan ja mennään eteenpäin"-suorittamista. Tuntuu ettei siitä saa samanlaista hyötyä/palkintoa kuin Subnauticassa.

Mut ns. se paskan paljouden määrä voin helposti kuvitella olevan asia joka saa pelaajat lyömään pelin kiinni jo alkumetreillä. Ne alkuzonet ovat oikeestaan ihan sitä sunnuntaiajelua verrattuna nyt vaikka siihen deepzoneen.
Minä häiritsee tuossa se, että ääntä on hitosti mutta toimintaa ei niinkään. Kaikki huutaa ja meluaa mutta ne ei käytännössä jahtaa tai ole uhka jos vain kiertää ne. Jäljelle jää siis möykkääviä möllejä, jotka aiheuttaa enemmän turhautuneisuutta kuin jännitystä tai pelkoa.

Noh en mä lähe tässä sen enempää selittää, mä oon mielipiteeni sanonut ja ehkä jopa "ylimainostanu" mut näin mä sen pelin koin (en ole maksettu arvostelija tekijöiden puolesta :D) , edelleen otan vastuuvapauden jos joku lähti nyt mun ylistyspuheiden perusteella ostaa ja tulikin pettymys, hyvä nyt kun saadaan myös hieman toisenlaista näkökulmaa ja aina voi tietenkin katsoa arvostelut ennen ostoa, ite pähkälin pitkään että tämä saattaa olla paperilla hienoa mutta alkaa rasittaa, onneksi toisin kävi.
Ei minulla ole tässä tarkoitus väitellä tai sanoa että olisit väärässä. Oman näkemykseni vain halusin tuoda vastineeksi. Pelin ostin jo ennen kuin tämä keskustelu heräsi tällä tavalla eloon, en vain ollut ehtinyt aiemmin pelaamaan asti.

Aina saa ja kannattaa kertoa omat kokemukset ilman että kannattaisi pelätä sen vaikutuksista muiden ostopäätöksiin. Eriäviäkin näkemyksiä ja mielipiteitä on mukava lukea.
 
Ylös Bottom