En oo pelannu tosiaan subnautica vaikka ollut listalla pitkään, mutta en usko että pacific drive yritti matkia subnatuicaa? Mul on tunne et kyllä se on ihan tarkoituksella tehty että se auto on pelin pääroolissa joka on sun ainoa turva ja idea on kerätä roinaa että saat parempaa suojaa autoon jne. Voi olla myös resurssien puutosta ja studion eka peli ettei ihan kaikkea peliin saatu mitä ehkä alunperin haluttiin? Mut en usko että tästä yritettii edes tehää mitään tutkimisen seikkailupeliä vaikka tässä sitäkin vähän on, ehkä enemmän battleroyale mutta autossa rougelike, survival jne.
Tarkoitus ei ollut sanoa että olisi suoranaista Subnautican matkimista mutta ehkä jotain inspiraatiota, kenties?
Auton pääroolihan on tietysti tarkoituksellinen ja siinäkin löysin yhtymäkohtia Subnauticaan, jossa ainakin itse tein melkein täysin samaa kuin nyt Pacific Drivessa: kuljin kulkuneuvolla tutkimassa pelin maailmaa ja keräämässä resursseja. Se alus oli pelissä nimenomaan turva ja suoja, johon myös kama oli järkevää kerätä, kuten Pacific Drivessä. Alusta myös pystyi päivittämään, joskin pienemmissä määrin kuin PD:ssä.
Subnautica on muuten myös ihan täysin selviytymispeli. Ainakin jos malttaa jättää nälän ja janon päälle. Siihen vielä happi ja vedenpaine niin tulee melko tiukkoja tilanteita, joissa se alus on usein se pelastus ja turva.
Itse koin taas ne äänet tässä pelissä niin että alkuun niitä pelkäsi että mikä se ja toi on, kunnes oppii jo tunnistamaan ne äänet että mitä pelätä ja mitä välttää ja miten niitä voi häätää, ellen ihan väärin muista se skannauksen idea on just se että siel kerrotaan enemmän kun että "no tässä nyt uusi anomaly".
Pelko ja jännitys oli alkufiilikset mutta aika pian alkoi vaan ärsyttämään. Varsinkin kun tuntuu ettei niistä ole mitään oikeaa uhkaa vaan hyvinkin läheltä voi ohitella ilman vaaraa. Subnauticassa oli useampi vedenelävä, joiden pelkälle reviirille/lähettyville meno oikeasti jännitti.
Skannauskin on muuten mukana Subnauticassa ja mielestäni siinä sen antamalla tiedolla on merkittävästi enemmän merkitystä koska uusien kamojen skannauksesta avautuu uusia mahdollisuuksia välineiden ja muiden tekemiseen. PD:ssä on tätä samaa mutta koko ajan tuntuu että on otettu jokin hieno juttu muualta muttei ole saatu sitä toimimaan yhtä tyydyttävästi. PD:n "poikkeavuuksien" skannailu on myös siitä tympeää että joka tapauksessa on melkein pakko testata mitä tapahtuu koska kuvaus ei asiaa niin tarkkaan kerro. Joo, auto hyppää ilmaan mutta miten korkealla? Vahingoittaako se autoa? Hajottaako piikkiansa kaikki renkaat heti vai tekeekö vain reikiä, jotka voi paikata? Mikä hyöty on skannauksessa, joka kertoo vain summittaisen kuvauksen mitä yhteenotosta tapahtuu.
Toki skannauksen kautta opin että on myös hyödyllisiä "poikkeavuuksia" mutta silti tuo skannailu on vain sellainen "jaa, tuo on uusi, skannataan ja mennään eteenpäin"-suorittamista. Tuntuu ettei siitä saa samanlaista hyötyä/palkintoa kuin Subnauticassa.
Mut ns. se paskan paljouden määrä voin helposti kuvitella olevan asia joka saa pelaajat lyömään pelin kiinni jo alkumetreillä. Ne alkuzonet ovat oikeestaan ihan sitä sunnuntaiajelua verrattuna nyt vaikka siihen deepzoneen.
Minä häiritsee tuossa se, että ääntä on hitosti mutta toimintaa ei niinkään. Kaikki huutaa ja meluaa mutta ne ei käytännössä jahtaa tai ole uhka jos vain kiertää ne. Jäljelle jää siis möykkääviä möllejä, jotka aiheuttaa enemmän turhautuneisuutta kuin jännitystä tai pelkoa.
Noh en mä lähe tässä sen enempää selittää, mä oon mielipiteeni sanonut ja ehkä jopa "ylimainostanu" mut näin mä sen pelin koin (en ole maksettu arvostelija tekijöiden puolesta
) , edelleen otan vastuuvapauden jos joku lähti nyt mun ylistyspuheiden perusteella ostaa ja tulikin pettymys, hyvä nyt kun saadaan myös hieman toisenlaista näkökulmaa ja aina voi tietenkin katsoa arvostelut ennen ostoa, ite pähkälin pitkään että tämä saattaa olla paperilla hienoa mutta alkaa rasittaa, onneksi toisin kävi.
Ei minulla ole tässä tarkoitus väitellä tai sanoa että olisit väärässä. Oman näkemykseni vain halusin tuoda vastineeksi. Pelin ostin jo ennen kuin tämä keskustelu heräsi tällä tavalla eloon, en vain ollut ehtinyt aiemmin pelaamaan asti.
Aina saa ja kannattaa kertoa omat kokemukset ilman että kannattaisi pelätä sen vaikutuksista muiden ostopäätöksiin. Eriäviäkin näkemyksiä ja mielipiteitä on mukava lukea.