Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

PC vs. konsolit - pelaamisen vaivattomuus

Vastaus: PC vs. konsolit - pelaamisen vaivattomuus

Miten se, että on tietokoneella ihmisiin yhteydessä sulkee pois konsoleilla pelailut? Toki jos pelaa jotain/joitain tiettyjä nettiräiskintöjä tai massiiviroolipelejä, joita kaveripiiri pelaa, tämän ymmärtää. Jos taas pelaaminen keskittyy yksinpeleihin, kuvittelen konsolin olevan kuitenkin se parempi vaihtoehto. Kaikki pelit toimivat riippumatta alustan tehoista ja konsoleille julkaistaan kuitenkin pelejä, joita ei tietokoneella pääse pelaamaan (tämä tietysti myös toisinpäin). Konsolilla kun on kuitenkin yllättävän vaivatonta jutella kavereiden kanssa.

Vaivattomuus, hinta, pelikirjasto, ja jopa yhteydenpito kavereiden kanssa - kaikki puoltavat konsolin hankintaa (Xbox 360 tai PS3). Loppujen lopuksi kaikki on kiinni siitä millä laitteella pelikaverisi pelaavat.

Lihavoitu teksti pitää paikkansa mutta alleviivattu ei.

- Tietokoneen pelikirjaston kanssa ei yksikään konsoli pysty kilpailemaan. Kaikenlisäksi pc-pelaajia hemmottellaan huippupeleihin löytyviltä modeilla. Yleensä ne parantavat pelikokemusta, mutta joskus antaa jopa lisäpelattavaa ilmaiseksi!
- Pelien hinnat on pc:llä paljon halvemmat, ihmisestä riippuen saattaa helposti säästää laitteiden hankintahinnan eron vuodessa tai parissa.
- Vaivattomuus on lisääntynyt steamin kautta huomattavasti. Todella helppoa, lataus ja asennus hoituu automatiiik. Sen lisäksi konsoleitakin joutuu nykyään päivittelemään aika ahkerasti.

Pc-pelaaminen elää kyllä uutta tulemista. Varmasti johtuu osittain steamista, osittain konsoleiden vanhentumisesta, mutta isoin syy on varmasti pelikirjasto. Se on monipuolisempi kuin konsoleilla, kattaen lähestulkoon kaikki genret.
 
Vastaus: PC vs. konsolit - pelaamisen vaivattomuus

Vaivattomuus, hinta, pelikirjasto, ja jopa yhteydenpito kavereiden kanssa - kaikki puoltavat konsolin hankintaa (Xbox 360 tai PS3). Loppujen lopuksi kaikki on kiinni siitä millä laitteella pelikaverisi pelaavat.

Vaivattomuus - Siis vielä tarvitaan monta kertaa pelilevyä. Steam ja kaikki hoituu ekan asennuksen jälkeen. Itsellä Xbox 360 kuoli tyyppivikaan (Oli ilmavassa paikassa), samoin PS3 YLODiin. Laitteen tehot ei yski tai ole niin alhainen FPS kuin Konsoliella(Detailia alemmaksi jos yskii).

Hinta - Konsolit on halpoja pelit eivät. Äkkiä siinä jos ostaa monta peliä säästää enemmän.

Pelikirjasto - Suppeampi konsoleilla. Pois lukien mätkintä pelit ja rockband. Sitten taas kunnon simut (Auto-, lento-, sotilassimut) ja strategia Total Annihilation, Supreme Commander (Siis Supreme 2 ei ole OIKEA Supreme Commander vaan konsoloitu läjä sitä itseään).

Miksi kavereilla olisi merkitystä. Kyllä itse pelaan Falloutit yms PC:llä. Ainostaan Saints Row2, RDR on konsolilla.

Kuten yllä sanottu modit, pelastaa paljon esim. Oblivionissa ja Fallouteissa. Oblivionin pahimmat eli skaalauksen ja tehottomat nuolet. Fallout 3 uudet tekstuurit, MarsMutantMod, WeaponsKits, laajennettu Arefu, MotherShip Crew, D.C Interiors ei pelattava lopu ihan äkkiä kesken.
 
Vastaus: PC vs. konsolit - pelaamisen vaivattomuus

Vaivattomuus - Siis vielä tarvitaan monta kertaa pelilevyä. Steam ja kaikki hoituu ekan asennuksen jälkeen. Itsellä Xbox 360 kuoli tyyppivikaan (Oli ilmavassa paikassa), samoin PS3 YLODiin. Laitteen tehot ei yski tai ole niin alhainen FPS kuin Konsoliella(Detailia alemmaksi jos yskii).

Tuli tuossa huomattua ensimmäistä Dawn of Waria asennellessa, kuinka sitä olettaa nykyään jo PC:llä, että pelit tulevat digitaalisesti tai korkeintaan yhdellä DVD:llä. Oli ahdistavaa kikkailla kolmen CD:n kanssa, enkä tiedä voiko tuota edes pelata ilman, että levy on asemassa sisällä.

PC:llä häiritsee vähän myös tuo yhtenäisyyden puute. Steam on vahvassa asemassa, mutta silti noita mitä ihmeellisimpiä virityksiä on nähty (esimerkiksi Dawn of War 2, joka käyttää Steamia ja Games for Windows Liveä). Tuoreimpana esimerkkinä nyt tämä Electronic Artsin Origin-verkkokauppa. Lisäksi julkaisijat eivät aina jaksa panostaa PC-versioihin täysillä valoilla. Myös erilaiset DRM-viritelmät ahdistavat, joskin olen onnistunut ne pahimmat toistaiseksi välttämään.

Hinta - Konsolit on halpoja pelit eivät. Äkkiä siinä jos ostaa monta peliä säästää enemmän.

Tämä taas vähän riippuu siitä, millainen henkilö on kyseessä mieltymyksiltään ja kulutustottumuksiltaan. Jos viitsii vähän odottaa ja katsoa, mistä ostaa, saa pelit konsoleillekin edullisesti. Ainakin niin edullisesti, ettei sen pitäisi kenenkään kukkaroa rikkoa. Eivät ne esim Steamillakaan hirvittävän halpoja uutena ole, siinä yli viidenkympin tuntumassa ne liikkuvat.

Pelikirjasto - Suppeampi konsoleilla. Pois lukien mätkintä pelit ja rockband. Sitten taas kunnon simut (Auto-, lento-, sotilassimut) ja strategia Total Annihilation, Supreme Commander (Siis Supreme 2 ei ole OIKEA Supreme Commander vaan konsoloitu läjä sitä itseään).

---

Kuten yllä sanottu modit, pelastaa paljon esim. Oblivionissa ja Fallouteissa. Oblivionin pahimmat eli skaalauksen ja tehottomat nuolet. Fallout 3 uudet tekstuurit, MarsMutantMod, WeaponsKits, laajennettu Arefu, MotherShip Crew, D.C Interiors ei pelattava lopu ihan äkkiä kesken.

Tämä on ehkä se PC:n suurin valttikortti. PC:lle julkaistaan paljon erilaista marginaalikamaa, jota ei konsoleille päädy, koska kohdeyleisöä ei uskota riittävän. Lisäksi alustan avoimuus takaa, että erilaisia pienempiä indie-pelejä ja faniprojekteja riittää. Samasta syystä nähdään myös modeja PC:llä. Tämä ei kuitenkaan koske kaikkia pelejä, kun eivät kaikki julkaisijat jaksa / halua pistää modityökaluja jakoon.

Miksi kavereilla olisi merkitystä. Kyllä itse pelaan Falloutit yms PC:llä. Ainostaan Saints Row2, RDR on konsolilla.

Totta kai sitä halutaan moninpelit pelata kavereiden kanssa samalla alustalla. Harvemmin minä enää yksin halua lähteä sotkemaan johonkin moninpeliin ilman tuttuja ääniä siinä rinnalla. Yksinpelit ovat tietenkin asia erikseen.
 
Vastaus: PC vs. konsolit - pelaamisen vaivattomuus

Tuli tuossa huomattua ensimmäistä Dawn of Waria asennellessa, kuinka sitä olettaa nykyään jo PC:llä, että pelit tulevat digitaalisesti tai korkeintaan yhdellä DVD:llä. Oli ahdistavaa kikkailla kolmen CD:n kanssa, enkä tiedä voiko tuota edes pelata ilman, että levy on asemassa sisällä.

Eka Dawn of Warhan käsittää vain 4 eri pakettia joissa on erimäärä levyjä, Dawn of War, Winter Assault, Soulstorm, Dark Crusade. Itse kyllästyin tuohon asenteluun ja bongasin alle vitosella Steam alesta koko paketin.

PC:llä häiritsee vähän myös tuo yhtenäisyyden puute. Steam on vahvassa asemassa, mutta silti noita mitä ihmeellisimpiä virityksiä on nähty (esimerkiksi Dawn of War 2, joka käyttää Steamia ja Games for Windows Liveä). Tuoreimpana esimerkkinä nyt tämä Electronic Artsin Origin-verkkokauppa. Lisäksi julkaisijat eivät aina jaksa panostaa PC-versioihin täysillä valoilla. Myös erilaiset DRM-viritelmät ahdistavat, joskin olen onnistunut ne pahimmat toistaiseksi välttämään.

Itsellä on tällä hetkellä latauspalveluina. Pariin liitytty vain jonkun törkyhyvän tarjouksen takia.

- Steam
- GoG Good old Games
- D2D Direct 2 Drive (GTA IV alle kymppi lisureineen)
- EA:n origin (C&C3, Medal Of Honor Airborne(Ilmainen), BulletStorm)
- Games for Windows Live (Age of Empires 3 koko paketti muutamalla kymmenellä mikkisofta pisteeltä, jäi kun osti Forza 3:een autopaketteja boksille)

Eipä noista ole voinut valittaa. Hyvin on toiminut. Ei edes tuo Games For Windows Live ole pahemmin haitannut. Ei tuo Red Faction Guerilla tai Dawn Of War 2:n edes kunnolla huomauta että GfWL pyörii taustalla vaikka peli lähtee Steamistä. BulletStorm Originissa lataus kestää hieman kauemmin koska käynnistyessä täytyy odottaa GfWL kirjautuminen joka kestää tuossa kauemmin kuin edellisissä

Ainoa mikä on Windowssissa sysipaska on Installer. Varsinkin Games For Windows Live ja Silverlight on pahasti bugaillut. Eli jos asennuksessa ollut ulkopuolinen kiintolevy kiinni koneessa, Installer purkaa temppinä tuonne eikä mihin pitäisi. Sitten kun noita päivittää ei löydä asennuspolkua (Lue mihin temppi viimeksi purettu eli ulkoista kiintolevyä). Sama asia jos koneessa on useampi kiintolevy, niiden juurikansioihin ilmestyy install.log, setup.dll, setup.bmp jne roinaa. Noi yleensä hävitän ja sitten saattaa Silverlight parjata ja uusiksi käsin (Pahimmillaan rekisteristä pois). EN tiedä oliko tuo hetkellinen bugi maalis - toukokuussa, mutta noita koneita tuli vastaan töissä useampikin. Ainoa keino oli siis poistaa kaikki rekisterimerkinnät. Yllätyksenä osa ei löyd hakutoiminnolla vaan tarkan ohjeen sai mikkisoftan tuesta.

Tämä taas vähän riippuu siitä, millainen henkilö on kyseessä mieltymyksiltään ja kulutustottumuksiltaan. Jos viitsii vähän odottaa ja katsoa, mistä ostaa, saa pelit konsoleillekin edullisesti. Ainakin niin edullisesti, ettei sen pitäisi kenenkään kukkaroa rikkoa. Eivät ne esim Steamillakaan hirvittävän halpoja uutena ole, siinä yli viidenkympin tuntumassa ne liikkuvat.

Siinä vaiheessa kun on konsililla odottanut tarpeeksi sama PC-peli tulee törkeän halvalla muualta tai puoli-ilmaiseksi Steam alesta.

Tämä on ehkä se PC:n suurin valttikortti. PC:lle julkaistaan paljon erilaista marginaalikamaa, jota ei konsoleille päädy, koska kohdeyleisöä ei uskota riittävän. Lisäksi alustan avoimuus takaa, että erilaisia pienempiä indie-pelejä ja faniprojekteja riittää. Samasta syystä nähdään myös modeja PC:llä. Tämä ei kuitenkaan koske kaikkia pelejä, kun eivät kaikki julkaisijat jaksa / halua pistää modityökaluja jakoon.

Osa modityökalusita on poistettu juuri ettei konsoliveljiä voisi huijata esim saavutuksissa. Modit vain lisäävät pelin pelattavuutta aina. Ikävää ettei esim. Battlefield 3 ole luvattu työkaluja. Tosin ei tuokaan aina estä porukkaa tekmeästä modeja.

Totta kai sitä halutaan moninpelit pelata kavereiden kanssa samalla alustalla. Harvemmin minä enää yksin halua lähteä sotkemaan johonkin moninpeliin ilman tuttuja ääniä siinä rinnalla. Yksinpelit ovat tietenkin asia erikseen.

Offtopic
Itse olen vähentänyt paljon moninpelejä. Paras on yhä Saints Row 2 jossa voi vetää koko tarinan Cooppina. RDR monipeli oli pettymys ja vielä enemmän kun Rockstar "pakotti" pelaajia PvP peleihin vähentämällä Hideouteista saatavia pisteitä, eli Coop meni huonommaksi. Lisäksi tuo aseiden ja kokemuksen kerääminen ei maksa vaivaa kun niitä ei saanutkaan Cooppi osuuten siinä lisärissä vaan oli erilliset asekitit. Lisäksi RDR:ssä oli peeloimmat pelaajat Free roamissa, edes Counter Strikessa ei tullut pahimmillaankaan tollaisia pellejä eteen.

EA teki peleistään sellaisia ettei niitä jaksa tälläinen satunnaispelaaja pelata. Battlefield 2 oli pahan alku tähän, hinkkaa 500 tuntia ja saat aseet jolla tapat noobin heti.

Parhaat monipelisessiot räiskinnöissä olen ihmo saanut
Tactical Ops (Unreal Tournament modi) - Aseet olivat realistisen tuntuisa eikä hernepyssyjä. Pistoolikin oli tappokone. Eli jos pistoolimies pääsi vetämään ensimmäisen laukauksen päähän tai pari ruhoon ei ollut rynkkymiehellä henkeä. Nykyisissä peleissä noi kutittaa.

Stirke Force (UT-modi) ennen kilpailun voittamista ja kaupallistumista. Omasi realistiset aseet. EI pistesysteemejä, aseet sai valita (Eli sai kunnon snipun vaikka heti). Tosin snipu oli kömpelö. Aseet läpäisivät kunnolla esim Barretilla 6 miestä jonossa yhdellä laukauksella.

En tiedä oliko 90-luvun loppu ja 2000-luvun ihan alku erilaista. Mutta monessa pelissä pystyi liittymään serverille välittämättä oli tuttuja vai ei. Tosin Counter-Strike oli sellainen jossa kannatti käyttää vakioservereitä ja samaa nickiä. Tämä takasi hauskat pelit. natural Selection oli parhaimmillaan ruotasaisilla servereillä mutta meni suomalaisillakin. AvP2:ssa ei ollut väliä, hubaa aina. No joo Diablo2 meni missä vaan mutta saksalaiset antoivat kamaa ilman vastinetta jos ei sopinut omalle hahmolle, suomalsiet nyysivät kaiken ja pyytivät vastinetta.

Konsoleilla tuli aika paljon vedettyä Splitscreeniä.
 
Vastaus: PC vs. konsolit - pelaamisen vaivattomuus

Pelikirjastojen vertailu on vähän turhanläntää, kun laatupelit kuitenkin vain merkitsevät, enkä näe että näitä olisi PC:llä merkittävästi enemmän kuin konsoleilla.

PC-pelaamisessa ainakin itse pääsen paremmin peliin sisään. Tiedä sitten, että johtuuko siitä että näyttö on heti turvassa kiinni eikä välissä ole banaanikoreja tai muuta olohuonetauhkaa - tai muita ihmisiä hyppimässä television edessä. Yleensä tykkään uppoutua peliin siksi aikaa kun pelata ehdin.

Pelaamisenaikaisessa kommunikoinnissa PC vie ainakin boksia korvista. Ikinä ei ole täysin moitteettomasti mikki toiminut suuntaan tai toiseen. Välillä vituttaa oikeasti kun pitäisi kuulla mitä joku sanoo, muttei viitsi alkaa huutamaan KOVEMPAA SAATANA. Tämän seurauksena pelaan lähes aina ilman mikkiä boksilla. Ei yksinkertaisesti maksa vaivaa. Joka tietyllä tavalla tekee meikäläisestä täysin casuaalin.

Yksi asia myös mistä pidän on taaksepäinsopivuus. Kyllähän nuo jotkut ysäripelit takkuaa käyttisten takia, mutta jos jaksaa vartin raapia persettä netin ihmemaailmassa, saa nuokin toimimaan ellei ole täysin uusavuton itkijä.

Pidän myös tuosta kuinka PC:lle tulee isompia pelikokonaisuuksia - julkaistaan joku peli uudelleen patchattynä ja lisäreineen halvalla.
 
Vastaus: PC vs. konsolit - pelaamisen vaivattomuus

Korjaan nyt vielä sen verran edellistä viestiäni että vaikka konsoleilla on mukavampaa ja vaivattomampaa pelata on PC:llä aina parempaa ja hienompaa pelata. Käytössä on isommat resot, parempi framerate etc. Myös hiiri+näppis on kova sana etenkin FPS,RGP, RTS ja MMORPG -peleissä. Ja suurin syy PC:n paremmuteen on halvat pelit+Steamin uskomattoman hyvät tarjoukset. Silti PS3:stani en luopuisi koska haluan kuitenkin pelata PS3 eksklusiivit sekä "console only" -pelit kuten RDR, Bayonetta, MGS HD Colletion yms...

Noh, PC+konsoli yhdistelmään olen enemmän kuin tyytyväinen. Jatkossakin tulee varmasti menemään näin.
 
Vastaus: PC vs. konsolit - pelaamisen vaivattomuus

Itse olen havainnut, että 360:n julkaisun (ja niiden lukuisten päivitysten jälkeen) PC + konsoli on ehkä paras mahdollinen yhdistelmä. Tällöin ei tarvitse kärsiä toisen alustan puutteista, vaan voi napata molemmilta ne parhaimmat käsiinsä. Parhaimpana esimerkkinä on MMORPG ja RTS genreiden pelit, jotka tuppavat olemaan melkoista kuraa konsolilla, vaikka kuinka hyvin ne tehtäisiinkään. Siinä samassa taasen PC:llä joku AC:B:n kiihkeä moninpelisessio ei pääse mielestäni kunnolla oikeuksiinsa, sillä kunnon tilaäänet puuttuu, monitori on pienempi ja näppis + hiiri ei siihen peli istu (kaikkihan nämä on luonnollisesti kierrettävissä kytkemällä oma pc videotykkiin kiinni, mutten itse jaksaisi moista). Kaiken tämän lisäksi PC:llä pelaaminen on aina enemmän tai vähemmän suorittamista, kun taas konsoleilla se menee enemmänkin siihen "fiilistelen ja nautin pelistä" -kategoriaan.

Henkilökohtaisia mieltymyksiä toki ovat, mutta ainakin itselläni se on jakautunut aika pitkälti kirjoittamallani tavalla. Kaikesta tästä huolimatta en kyllä kaipaile konsoliin mitään nettiselaimia tai muita "ylimääräisiä" ei-konsolimaisia piirteitä. Kyllähän sitä nettiä selaa sillä läppärillä tarvittaessa vieressä tai vaikka kännyllä, jos ei muuta löydy.
 
Vastaus: PC vs. konsolit - pelaamisen vaivattomuus

I Siinä samassa taasen PC:llä joku AC:B:n kiihkeä moninpelisessio ei pääse mielestäni kunnolla oikeuksiinsa, sillä kunnon tilaäänet puuttuu, monitori on pienempi ja näppis + hiiri ei siihen peli istu (kaikkihan nämä on luonnollisesti kierrettävissä kytkemällä oma pc videotykkiin kiinni, mutten itse jaksaisi moista).

Hmm. Kyllähän ainakin AC2 tukee Xbox360pädiä ja 5.1 äänikorttia PC:lläkin. Itsellä on ollut PC:ssä jo pitkään 5.1 äänisysteemi. Tosin ei tue HD-ääniä optisesti, vaatisi analogisen liitänään.
 
Vastaus: PC vs. konsolit - pelaamisen vaivattomuus

PC + konsoli kokoonpanolla mennään täälläkin.

Konsolit tuntuu lähinnä jäävän kokoajan vaan vähemmälle käytölle rajoitteidensa takia.

PC:llä pelit ovat säädettävissä eikä tarvitse mennä täysin pelintekijödien ehdoilla, varsinkin modit ovat itselle tärkeitä pelikokemuksen parantamiseksi, mieleen tulee ainakin call of dutyt eri kilpamodeineen, joille tuskin kertyisi satoja pelitunteja ilman PAM ja promodia.

Myös yksinpelit paranee huomattavasti modeineen, Max Payne on parhautta kung fu modilla ja Stalkkerit vasta loistavia ovatkin complete modeilla jotka parantavat graafista ilmettä huomattavasti ja samalla tuovat liudan uusia ominaisuuksia korjaten suurimmat bugit samalla.

PC pelit on myös teknisesti valovuosia edellä nykykonsoleita joka näkyy mm. konsolipelien surkeassa ruudunpäivityksessä ja kapeassa FOV:ssa joka on lähes jokaisen suositun FPS pelin ongelma.

Konsoleilla hoituu siis lähinnä yksinoikeudet ja satunnaiset Coop pelit, toki nämäkin pelaisin mielummin PC:llä.

Loppuun vielä plus lista PC:n hyvistä puolista.

+ pelit halvempia kuin konsoleilla
+ parempia yksinoikeuksia saatavilla (imo)
+ modit ja yleinen säätämisen mahdollisuus
+ moninpeleissä dediservut
+ multiplattarit näyttävämpiä
+ hiiri + näppis combo
 
Vastaus: PC vs. konsolit - pelaamisen vaivattomuus

Itsellä ainakin kaikki kolme, xbox360, ps3 ja pc pelaillaan saman ison ruudun kautta, 10m hdmi-piuha ja usb-jatkopiuha ja menee se pc:kin sohvalta mukavasti. Ja jokaisessa on hyvät ja huonot puolensa ja niistä turha alkaa väittelemään. Jotkut rts-naksut on kyllä mukavampi pelata ihan omalta pc:n ruudulta joka on 32" eli se siitä pikkunäytön tihrustelusta mitä joskus aina kuulee..
 
Vastaus: PC vs. konsolit - pelaamisen vaivattomuus

Huhhuh... 32" töllerö PC-näyttönä on jo ihan törkeän iso. Jo työskentelyssä 24" on siinä rajamailla, että alkaa korpeamaan se pään kääntely. Töissä tulee välillä ikävä kotona olevaa 19" 4:3-näyttöä. Kaikki silmän alla.
 
Vastaus: PC vs. konsolit - pelaamisen vaivattomuus

Huhhuh... 32" töllerö PC-näyttönä on jo ihan törkeän iso. Jo työskentelyssä 24" on siinä rajamailla, että alkaa korpeamaan se pään kääntely. Töissä tulee välillä ikävä kotona olevaa 19" 4:3-näyttöä. Kaikki silmän alla.

Eihän töitä voi tehdä noin pienellä kuin 19" näyttö. Itse työskentelen siinä 24" 16:10 ja sivussa kakkosnäyttönä 19" 4:3. Ei edes tarvitse paljoa päätä käännellä. Inhottaisi kun tuossa 24" näytössä ei voi olla kuin fiksusti kaksi ikkunaa auki vierekkäin. Varsinkin harrastuksina videonedtitointi ja 3D mallinnus VAATII kaksi näyttöä. 24" on yleensä näkymä ylhäältä, sivulta ja edestä sekä osa työkaluista. Tuo 19" on sitten tekstuurit ja lisäjuttuja auki 3D mallinnuksessa.
 
Vastaus: PC vs. konsolit - pelaamisen vaivattomuus

Itse olen myös ajatellut jo pitkään korottaa 32-tuumaiseen näyttöön, kun varsinkin photoshoppailussa ja tekstinkäsittelyssä tuntuu loppuvan tila 24" 16:9 -näytöllä heti kesken. Elokuvien katsominen, pelien pelaaminen ja erityisesti internetin selaaminen muuttuu myös epämukavaksi, jos vähänkin rentoutuu ja nojaa taaksepäin tuolissa.
 
Vastaus: PC vs. konsolit - pelaamisen vaivattomuus

Kannattaa muistaa että 32" tölsyjä ei välttämättä ole suunniteltu katseltavaksi metrin päästä. Voi tulla nopeasti päänsärkyä jos katselee liian kirkasta näyttöä noin läheltä ja taustavalon voimakkuuden laskeminen saattaa tehdä väreistä aika valjut.
 
Vastaus: PC vs. konsolit - pelaamisen vaivattomuus

Itse olen myös ajatellut jo pitkään korottaa 32-tuumaiseen näyttöön, kun varsinkin photoshoppailussa ja tekstinkäsittelyssä tuntuu loppuvan tila 24" 16:9 -näytöllä heti kesken.

Kokeiles pistää auki
- Excel/Access/TMS josta kirjoita ohjetta
- Word jolla kirjoittaa ohjetta
- Ohjelman valmistajan kotisivu (Tarkistaa että käyttää oikeita termejä).

Vaikka olisin 1920 x 1200 tuo 24" näyttö, ei riitä. Pitää pomputtaa tehtäväpalkin tai alt tabin kautta ikkunoita. Tuon takia kaivoin tuon 19" näytön kakkoseksi
 
Vastaus: PC vs. konsolit - pelaamisen vaivattomuus

Ennen pöytäkoneen hommaamista käytössä oli läppäri ja siihen kytketty 24-tuumainen näyttö. Vähän kieltämättä on jäänyt ikävä sitä, että voi esimerkiksi irkin laittaa näkymään läppärin näytölle ja pyörittää muuta tavaraa isolla näyttimellä. Uutisten tai kirjoittaminen tuolla yhdelläkin sentään onnistuu vielä suht kätevästi, kun voi jakaa näytön kahtia kirjoittamiselle ja lähteelle.

En kyllä enää oikein keksi, miten tämä liittyy pelaamisen vaivattomuuteen. PC:llä tietenkin voi jakaa peleissäkin näkymän useammalle näytölle, jos potkua riittää näyttiksessä. Ehkä joskus vielä uskallaudun laittamaan kuvan omasta setupistani, kun kaksi 24-tuuman näyttöä, kaksi boksia, PS3, läppäri, pöytäkone, ulkoinen kiintolevy, komponenttijakaja, kaappausboksi, kaksi kaiutinta ja subbari ovat kaikki kivasti samalla pöydällä tai sen välittömässä tuntumassa. Tuo toinen näyttö on tosiaan puhtaasti konsolien pelikäytössä ainakin tällä hetkellä, kun en välttämättä jaksa ruveta vaihtelemaan kuvalähdettä jatkuvalla syötöllä.
 
Vastaus: PC vs. konsolit - pelaamisen vaivattomuus

Välillä kytken 32'' TV:n läppäriin ja langattomalla näppiksellä sängystä käsin netin selaaminen on välillä mukavaa :)

Pleikkarin painaa päälle ja hyvä peli valmiiksi sisällä, siinä vaivattomuutta.
 
Vastaus: PC vs. konsolit - pelaamisen vaivattomuus

En kyllä enää oikein keksi, miten tämä liittyy pelaamisen vaivattomuuteen. PC:llä tietenkin voi jakaa peleissäkin näkymän useammalle näytölle, jos potkua riittää näyttiksessä.

No sinänsä ettei iso näyttö/TV ole ollut enää pitkiin aikoihin Konsolien yksinoikeus. Tiedän monta jotka pitää TV:tä näyttönä. Toisaalta esim. Supreme COmmander vaatii kaksi näyttöä kivuttomaan pelaamiseen. Toisella näytöllä kartta ja toisella aitoa pelikuvaa.
 
Vastaus: PC vs. konsolit - pelaamisen vaivattomuus

Itse olin konsolifanboy vielä 2010 loppuvuoteen asti, kun sain vasta ensimmäisen oman PC:ni. Konsolipoikana ei vain tarvinnut muuta kuin perheen ainoata konetta.

PC-pelaamista pidän vielä paljon teknisesti parempana kuin konsolipelaamista, toki olen oppinut kunniottamaan vastakkaista mielipidettä, koska ostan suurimman osan uusista peleistä Xboxilla, lähinnä koska PC-käännösten laatu on ollut kokoajan huononemaan päin. Kuitenkin pelikokoelmani on nyt varmaankin yhtä suuri Steamissa kuin Xboxilla, kiitos Steam alennusten.

Steam on verkkopalveluna mielestäni paras. Kaikki tarvittava pelaamiseen löytyy community-ominaisuudet, usein alennuksia (usein yli 50% alennuksia) ja vielä could-palvelu. Latausnopeudet ovat jostain syystä minulla kyllä Steamissä oudosti normaalia hitaampaa, mutta kyllä pelit lataavat nopeasti.

Konsoleissa on taas se hienoa, että suurin osa peleistä on juuri kehitetty niille. PC:lle ei löydy niin paljoa sille kehitettyjä pelejä. Tietenkin asento ja "mukavuus" on joillekin hieno lisä, mutta itse pelaan aina istuen ja katseluetäisyyden pitää olla jo melkein alle 2 metriä, että varsinkin moninpeleissä näkisi vihollisen. Noh tietenkin voin pistää tämän näkökykyni piikkiin, jossa ei kyllä pitäisi olla mitään vikaa.

Moninpeleissä suosin dedikoituja palvelimia lobbyjen sijaan. PC:llä jos näkee jo latencyn niin osaa jo miettiä lagaako peli serverissä vai ei.

Hiiri+näppis kombinaatio on myös kiistatta tarkoin ja omasta mielestäni paras moneen genreen. Tietyt genret kuten esim. ajopelit tai Hack 'n' slashit jätän kyllä ohjaimelle.

Mutta pakkosanoa juuri, että konsolit on ihmisille jotka eivät pidä säätämisestä tai komponenttien ominaisuuksein opettelemista. Itse uhraan aikaa säätämiseen jos saan pelin toimimaan 60fps ja oikeasti 1920x1080 resoluutiolla.
 
Vastaus: PC vs. konsolit - pelaamisen vaivattomuus

Näin uutena PS3:n pelaajana(omistanut konsolin 2 viikkoa)on vielä totuttelemista ohjauspadiin
todella paljon verrattuna pc:n hiiri+näppis systeemiin.
Tästä johtuen ensimmäinen lisälaite pleikalle olikin fragfx v2 ja nyt jopa pelit alkaa sujua vähän paremmin.

Olin todella positiivisesti yllättynyt konsolin helppoudesta ja nopeudesta pelien asentamiseen.
Se on ehkäpä konsolin paras etu pc:hen verrattuna,jää ylimääräinen räpeltely pois.

Se mitä kaipaan pc:n puolelta peleissä on reaaliaikainen(kirjoitus) chatti muiden pelaajien kanssa.
En itse ole niin innostunut mikrofoni huutelusta(varmaankin jo ikäkysymys) vaikka omistan vermeet siihenkin.

Ehkäpä aikaa myöten myös minusta voi tulla konsolipelaaja,ainakin keskinkertainen.
Syksyllä jo varmaankin käyn päänsisäistä taistoa Battlefield3:n tullessa kauppoihin,että mille
alustalle(ps3/pc) se tulee hankittua vai molemmille.

Joten kun näette minut ps3:n MW2 tai MAG peleissä niin elkää ihmetelkö jos juoksentelen pitkin poikin
kenttiä kun ei se ohjaus aina ole niin helppoa varsinkaan vasenkätiselle:D

t:sisusotilas
 
Ylös Bottom