Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Pelien hinnoista

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja jryi
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Hieno kommentti Jlunenilta, nostan hattua. Sen verran huomauttaisin kuitenkin, että ruuan hinta on noussut suhteessa enemmän kuin yleinen inflaatiotaso ja nähdäkseni pelien hinta taas hieman vähemmän tai saman verran kuin yleinen inflaatiotaso. Pelien hinta suhteessa muihin tuotteisiin on siis laskenut.
Nöyrät kiitokset. Joo, hyvä huomio, ruoka on kallistunut etenkin tällä vuosikymmenellä ihan reilusti. Koitin vain ottaa jotain esimerkkiä, johon kaikki voisivat samaistua tarkastamatta sen kummemmin sen paikkansa pitävyyttä. Polttoaineen hinta kävi myös mielessä, mutta sekin on elänyt etenkin tällä vuosikymmenellä aika villisti.

En ole katsonut, että mikä se uusien AAA-pelien keskihinta tosiaan tällä hetkellä voisi olla, uskoisin itsekin sen nousseen inflaatiota hitaammin, koska se keskihinta lienee kuitenkin selvästi alle 80 € vielä toistaiseksi.

Edit: niin ja kaikille polttoaineiden hinnat eivät tietysti ole kovin relevantteja kuin välillisesti korkeintaan, joten siinä mielessä ruoka on parempi.

Viimeksi muokattu:
Kuten täällä on jo aiemmin sanottu: totta kai inflaatio ym. tarkoittaa, että erinäisten hyödykkeiden hinta nousee vuosien myötä. Samaa pätee tietenkin peleihin. Uuden sukupolven konsolipelin perusversion hinta voi Suomessa olla jopa 80 euroa ja sillä sipuli. Suhteessa hintataso on siis kutakuinkin sama kuin esimerkiksi parikymmentä vuotta sitten. Pelien hinnat eivät ole varmasti jatkossakaan tipahtamassa entiselle tasolleen. Seuraava "uusi normaali" tullee olemaan 90 €. Tästä huolimatta ennen vanhaan pelit saattoivat maksaa suhteessa jopa enemmän.

Mennäänpä ajassa reilut 30 vuotta taaksepäin. Äidiltä joululahjaksi vuonna 1994 kinuamani Mortal Kombat II (SNES) maksoi 600-700 markkaa. Nykyrahassa siis vähemmän maltillisesti 170-200 €. En edelleenkään ymmärrä mistä yksinhuoltajaäitini taikoi rahat tuohon.

Kaivelin lisäksi mielenkiinnosta omia ostoksia vuosien varrelta:
Koodi:
2004                                     [2025]
GTA: San Andreas        (PS2) 59,00 € -> 87,36 €

2007
TLoZ: Twilight Princess (Wii) 64,95 € -> 91,41 €

2009
Fight Night Round 4     (PS3) 69,90 € -> 94,53 €

2013
Call of Duty: Ghosts    (PS4) 64,95 € -> 80,39 €

Aihetta sivuten: Playstation 3 -konsoli maksoi julkaisussa (2007) muistaakseni 650-700 € eli nykyrahassa vajaat tuhat euroa. Melkoinen hinta! Jäin itse tuolloin odottelemaan "edullista" 40 Gb -versiota (479 € -> 674 €).

Kyllä minä sanoisin, että pelaaminen on varsin edullista harrastamista esimerkiksi 90-lukuun ja jopa 2000-luvun ensimmäiseen vuosikymmeneen verrattaessa. 90-luvulla vielä bonuksena paha lama vaikutti kansan ostovoimaan todella merkittävästi.

Pelaaminenhan ei ole varsinaisesti mikään ihmisen perustarpeen tyydytys. Silläkin tavalla ajateltuna tämä ei ole mikään välttämättömyys elämässä. Voinee siis tavallaan puhua jopa luksusharrastuksesta.

Kuten täällä on jo aiemmin sanottu: totta kai inflaatio ym. tarkoittaa, että erinäisten hyödykkeiden hinta nousee vuosien myötä. Samaa pätee tietenkin peleihin. Uuden sukupolven konsolipelin perusversion hinta voi Suomessa olla jopa 80 euroa ja sillä sipuli. Suhteessa hintataso on siis kutakuinkin sama kuin esimerkiksi parikymmentä vuotta sitten. Pelien hinnat eivät ole varmasti jatkossakaan tipahtamassa entiselle tasolleen. Seuraava "uusi normaali" tullee olemaan 90 €. Tästä huolimatta ennen vanhaan pelit saattoivat maksaa suhteessa jopa enemmän.

Mennäänpä ajassa reilut 30 vuotta taaksepäin. Äidiltä joululahjaksi vuonna 1994 kinuamani Mortal Kombat II (SNES) maksoi 600-700 markkaa. Nykyrahassa siis vähemmän maltillisesti 170-200 €. En edelleenkään ymmärrä mistä yksinhuoltajaäitini taikoi rahat tuohon.

Kaivelin lisäksi mielenkiinnosta omia ostoksia vuosien varrelta:
Koodi:
2004                                     [2025]
GTA: San Andreas        (PS2) 59,00 € -> 87,36 €

2007
TLoZ: Twilight Princess (Wii) 64,95 € -> 91,41 €

2009
Fight Night Round 4     (PS3) 69,90 € -> 94,53 €

2013
Call of Duty: Ghosts    (PS4) 64,95 € -> 80,39 €

Aihetta sivuten: Playstation 3 -konsoli maksoi julkaisussa (2007) muistaakseni 650-700 € eli nykyrahassa vajaat tuhat euroa. Melkoinen hinta! Jäin itse tuolloin odottelemaan "edullista" 40 Gb -versiota (479 € -> 674 €).

Kyllä minä sanoisin, että pelaaminen on varsin edullista harrastamista esimerkiksi 90-lukuun ja jopa 2000-luvun ensimmäiseen vuosikymmeneen verrattaessa. 90-luvulla vielä bonuksena paha lama vaikutti kansan ostovoimaan todella merkittävästi.

Pelaaminenhan ei ole varsinaisesti mikään ihmisen perustarpeen tyydytys. Silläkin tavalla ajateltuna tämä ei ole mikään välttämättömyys elämässä. Voinee siis tavallaan puhua jopa luksusharrastuksesta.
Hauskasti itsellä jäi juuri PS2 ja PS3 aikakaudet välistä ja aloitin pelaamisen itse rahoittamalla vasta X360-ajalla. Näitä aiemmat oli sponsored by parents. PS2 oli varattu julkaisussa mutta äiti perui koska maksoi kuulemma niin paljon. Itse jätin taas PS3:n ostamatta koska ihan helvetin kallis ja koko konsolipelaaminen olisi jäänyt ellei pikkuveli olisi tutustuttanut X360:een ja mm. Gears of Wareihin.

---

Mutta miksi aina revitään joku kohta X ajasta, jolloin on ollut kallista? Itse muistan nimenomaan tuon X360-ajan, jonka koen monellakin tapaa pelaamisen kulta-aikana. Oli vielä kaksi tahoa, joilla oli oikeasti yksinoikeuksia ja loistavaa pelattavaa. Oli GameStop. Oli Ahvenanmaa.

Ja sitten usein myös unohdetaan vertailuista parit seikat, mitkä tosin nyt oli ainakin kertaalleen nostettu esiin: pelikasetit oli kalliimpia valmiistaa kuin levyt ja harrastajia eli ostajia oli vähemmän. Nykyään peliteollisuus on helvetin paljon isompi, joten ostajia on enemmän, levyjen teko halvempaa kuin kasettien ja diginä ei tule mitään (fyysisen) valmistuskuluja.

Toki samalla budjetit peleissä on nousseet ihan naurettaviksi.

Siinäkö nouskoot hinnat vaikka 100 euroon. Minä maksan sitten entistäkin vähemmän, siis varsinkin jos fyysinen huononee ja vähenee vielä nykyisestään, kuten varmasti tekee. Nytkin pelattavaa niin paljon että jos nyt alkaisin backlogia vain pelaamaan niin olisi varmaan ne ekat 100 euron pelit pudonneet puoleen hintaan. Ei tule olemaan siinä mielessä ongelma ettäkö ei keksisi tekemistä hinnan laskemista odotellessa. Ja kun ei onneksi ole mitään isompia FOMOja pelien "relevanttiudesta" tai vastaavista, niin pystyy ihan hyvin pelaamaan pelit vaikka kymmeniäkin vuosia myöhemmin, kuten monesti on tehnytkin ohi menneiden teosten osalta. Siitä tulikin mieleen, että siinä kohtaa olisi myös oiva tilaisuus hankkia kaikki viimeisetkin ohimenneet teokset pelaukseen.

En väitä etteikö pelaaminen voisi olla halpaa kun ottaa vertailuun sitä ja tätä sekä huomioi inflaatiot ja ostovoimat mutta käytännön kannalta itse katselen vain sitä hintalappu. En maksa yli 80 euroa pelistä. Piste. Tuokin oli joskus varmaan "en maksa yli 70 euroa pelistä", joten sekin raja on siirtynyt, eli vaikka olen asian kanssa jääräpää, niin en silti ole asiaa täysin kiveen hakannut. Mutta aina se täyden hinnan maksaminen on ollut totta vain poikkeustapauksissa. Täysiä hintoja maksoin tasaiseen tahtiin vain silloin kun pelit oli maksimissaankin sen 60 euroa, tai siis tarkemmin sanoen "59,95" tms.

Ylös Bottom