Eli et ole kuullut Playstation Now:sta?
Olen, mutta kuvittelin tuon olevan pelien suoratoistoon perustuva palvelu edelleen, kuten se alkuun oli, mutta näköjään nykyään voi myös noista jo ison osan ladata pelattavaksi. Skippasin PS4:n kokonaan, enkä tiennyt tästä, joten kättä ylös virheen merkiksi. Mielenkiintoista nähdä miten tämä palvelu sitten kehittyy tässä sukupolvessa, mutta suunta on tosiaan oikea. Pelkästään suoratoisto ei kyllä pitkälle kanna, mutta voi olla vaihtoehtona nopeutuvien nettien aikakaudella ihan mielenkiintoinen, kun tosiaan suoratoistaminen ei vaadi edes sitä televisiota kylkeen.
Itse en kyllä näe, että Disney vs Netflix olisivat suoraan verrattavissa vaan nimenomaan vähän sama kuin vertaisi AAA vs AA tai Indie. Vaikka toki Netflixillä ihan isojakin tuotantoja alkaa olemaan.
Offtopic: Netflix tekee kyllä todella isolla budjetilla tavaraa, eikä todellakaan ole mikään pieni tekijä enää, jos nyt koskaan sellainen edes oli. Monet aikakautemme isoimmat sarjat on ihan Netflixin omaa tuotantoa ja isomman budjetin leffoja ja dokkareita ovat myös tehneet jo ison kasan. Ja itse en ole ottanut tuota Disneyä edes kokeiluun vielä (olisi ilmaista myös Game Passin kanssa), mutta Netflixiä olen maksellut jo pari vuotta yhtäjaksoisesti, joka kertoo omasta maustani varmaankin, mutta toisaalta Netflixillä on se 200 miljoonaa tilaajaa, joten joku muukin taitaa tätä mieltä olla.
Netflix saattaa muuten tehdä myös Oscareissa historiaa tänä vuonna:
Netflix’s arsenal of content this year could give the streamer the most best picture nominations from any studio in history, a record held by Metro-Goldwyn-Mayer, which scored five nods at the ninth Academy Awards in 1937.
Lähde:
https://variety.com/2020/film/awards/netflix-oscars-best-picture-record-1234837235/
Eli vaikka Netflix on nimenomaan sarjoistaan noussut kuuluisaksi, niin myös laadullisesti ovat tähdenneet elokuvissa huipulle ja sekin alkaa tuottamaan hedelmää. Eikä Netflix tuossa yhtälössä palveluna ole se, joka joutuu mitään todistamaan, vaan kyllä nämä Disneyt ja Amazon Primet ovat niitä, jotka yrittävät markkinoilta ottaa jalansijaa. Ja samalla ovat toisaalta kasvattamassa markkinoita noin yleisesti.
Sen minkä poimisin tästä esimerkiksi on vaikkapa tapa laittaa se materiaali jakoon. Onko tapana yhdellä kertaa julkaista sarja vai edetä viikko kerrallaan jaksoja julkaisten. Netflix taitaa aina (en nyt ihan varma ole, ehkä on poikkeuksia) pistää isompiakin sarjoja ulos koko kausi kerrallaan, mutta ainakin Disney ja HBO käyttävät tv-formaatista tuttua kerran viikossa tapaa - toki varmaan siksi, että näillä on myös tv-kanavat "rasitteena" (ja joutuvat miettimään niiden kannattavuutta). Sanomattakin selvää, että Netflixin tapa on parempi asiakkaalle, mutta kerran viikossa tiputtelu saa asiakkaan pysymään asiakkaana pidempään vain yhdenkin sarjan takia. Ja toisaalta, kun kilpailua on, niin juuri asiakkaalle parhaat ratkaisut voittavat lopulta.
Tässä myös ehkä vähän sen suuntaista, mitä itse ajattelen realismista isojen tuotantojen osalta:
"Netflix content outlays have been growing not just in absolute terms, but also in terms of content spending per active subscriber and the company faces a paradox, in a sense.
While it needs to rein in content spending in the long-run to boost cash flows, this could prove tricky, as subscriber growth could slow (or even decline) if it doesn’t keep updating its library at the same pace, given the competition in the streaming space with the likes of Disney
DIS -1.3%, Apple
AAPL +0.5%, and the upcoming HBO Max vying for market share."
Samaa mieltä tästä, ehdottomasti. Eli palvelun pitää jatkuvasti pitää otteessaan, että se voi tehdä parasta tulosta, koska hinnoittelu perustuu kuukausittaiseen maksuun. Tätä on tullut sanottua jo useaan kertaa. Eli siis samaan aikaan pitää saada asiakas sisään ja myös toisaalta pysymään asiakkaana. Tämä on mielestäni olennainen syy sille, että miksi Microsoftin pitääkin pitää tasapainoa tuossa yllä, että mitä tuonne palveluun työnnetään, jotta se asiakas pysyy asiakkaana. Tähän asti sinne on lisätty koko ajan kiinnostavaa sisältöä, eikä lähitulevaisuus näytä tekevän eroa tähän.
Ja jos tähän kilpaan lähtee muitakin, eli viemään tätä mallia enemmän tähän Netflixin malliin, eli isotkin julkaisut palveluun day one, niin taso se vaan nousee (kuten myös on käynyt siellä elokuvien/sarjojen puolella) ja se kilpailu tietää hyvää sille asiakkaalle, joten tämä ei missään nimessä ole negatiivinen asia, jos siis käyttää tätä jo nähtyä vallankumousta elokuvien ja sarjojen kanssa esimerkkinä. Ja myös tästä syystä mikromaksujen pelkääminen on aika epäloogista, kun tosiaan se ei todennäköisesti tiedä hyvää, jos asiakas kokee saavansa liian vähän vastinetta kk-maksulle, koska silloin asiakas ei todennäköisemmin enää palvelusta maksa.
Ja siis tuossa lainauksessa puhutaan siitä, että käyttäjien määrän kasvu hidastuu ja että se olisi ongelma sinänsä. Eihän sen tarvitse olla, ei edes Netflixille. Kaikki riippuu siitä, että mikä on se tarvittavan laaja asiakaspohja kuittaamaan kulut (break even) ja mitä siihen päälle sitten tulee. Ja toisaalta, jos sinulla on vakiintunut 200 miljoonaa tilaajaa, niin siinähän on sitten selkeä budjetti jokaiselle vuodelle ja sen pohjalta voi businestä pyörittää. Microsoftin ja Game Passin kohdalla tähän päälle tosiaan tulee sitten kaikki muu tuotto, joten pelkästään tämän varassa eivät ole. Ja se muiden alustojen strategia tässä Microsoftin mallissa vielä toistaiseksi se isoin kysymysmerkki on. Voi hyvinkin olla, että ZeniMaxin tuotteet ovat Sonyn alustalla ovh:lla 79,90€ ja tuovat sieltä lisää kassavirtaa ja toisaalta asettavat Game Passin sitä kautta parempaan valoon.