Jos Microsoft haluaa menestyä pelien tekijänä, silloin oman kauppapaikan puolustaminen ei ole niin tärkeää ja ihan hyvin voi sallia myös muiden kaupat. Viime vuosina konsolibisneksessä laitevalmistaja on toiminut pääasiassa kauppiaan roolissa ylläpitämällä omaa monopolikauppaansa konsolilla. Lähestyn seuraavaksi asiaa yksinkertaisuuden vuoksi vertaamalla tilannetta kaikille tuttuun elintarvikkeiden vähittäiskauppaan. Mukana on ollut omat K-menu -tuotteet, eli itse väsätyt tuotteet, joilla on haettu osuutta myös pelien tuotannosta. Omia K-menu tuotteita ei ole haluttu antaa kilpailijoille, koska se vie erityisyyttä pois omalta alustalta, ne ovat siis sellaisia kahvipaketin kaltaisia sisäänvetotuotteita. Ei olisi mitään järkeä, että K-kauppa laittaisi omia tuotteitaan myyntiin kilpailijalle. Sitten, jos tehdäänkin askel siihen suuntaan, että pääasiallinen liiketoiminta on tuottamista jälleenmyynnin sijaan, tapahtuu merkittävä muutos strategisessa ajattelussa ja se oma K-kauppa ei ole enää se taistelutanner, jossa haetaan pääasiallista menestystä, vaan niitä K-menu -tuotteita kannattaa tuupata jokaiseen mahdolliseen kauppaan ja mieluiten brändätä niin, ettei se K-menu ole se pääasia, vaan itse tuote on myyvä.
Voi olla, että Steam ja muut alustat, kuten Epic, tulevat Xboxille. Siitä on jonkin verran viitteitä. Osa peleistä on jo itsessään kauppapaikkoja, kuten Fortnite, Roblox tai Minecraft. Tällaisen pelin sisäisen kauppapaikan myynnit voivat olla valtavia. Paineen vuoksi Robloxit ja Fortnitet ova jo konsoleilla. Askel siihen, että myös Steam olisi, ei ole niin suuri. Siitä on haittojen lisäksi myös hyötyä liiketoiminnalle. Aika iso ja sekava aihe, jossa on monta eri huomioitavaa tekijää. Sekään ei ole poissuljettua, että Gabe haluaa eläkkeelle ja Steam päätyy MS:n haltuun, mutta itse en ole siitä kovin vakuuttunut, koska se ajaa Microsoftia väärään suuntaan, jos he haluavat profiloitua enemmän pelitalona kuin kauppapaikkana. Steamin osto onnistuisi ilman samanlaista lakimiesshowta kuin ABK-kaupat, mutta tulevaisuudessa se vahvistaisi käsitystä, että MS pyrkii monopoliasemaan. Ulkopuolisten kauppapaikkojen salliminen Xboxille taas heikentäisi sitä käsitystä ja asettaisi painetta muita monopoliasemaa häikäilemättömästi hyödyntäviä kilpailijoita kohtaan.