Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)
Lainatun viestin kirjoitti alkujaan keiu
PS2 on arkkitehtuuriltaan surkea pullonkauloilla varustettua vaikeasti ohjelmoitava vanha ruoto, jolla on enemmän pelejä kuin naurettavan kalliilla XboXilla. Tietty XboXin pelit ovat reippaasti kauniimpia koska kone on huomattavasti PS2ta tehokkaampi, tosin XboX on japanissa floppi ja euroopassakin näyttää huonolta. Kumpi nyt sitten on parempi kone?
Lainatun viestin kirjoitti alkujaan Hifi_Mies
1. Siis mitä ihmettä sä horiset. Minähän olen antanut jo varmaan sata sivua perusteluita miksi Xbosin väylä on liian kapea. Lisäksi annoin linkin sivulle jossa asia todetaan. Eiköhän sinun olisi aika myöntää tosiasiat.
2. Tähän leikkiin en enää lähde mukaan. Mutta tuleepa tässä yksi mieleen suoralta kädeltä, joten se saa kelvata. Yhdessä artikkelissä väitettii että GS:ssä olevat 16 liukuhihnaa ovat huono asia. Kun esimerkiksi Xboxsissa on vain 4 liukuhihnaa.
3. Nyt käsitit väärin. Tottakai minun tarvitsee jatkuvasti seurata alaa jotta pysyn mukana. Tarkoitin lähinnä sitä, että koska minulla on pohjatietoa aiheesta valmiiksi, voin arvioida mihin esimerkiksi 6,4GT/s väylä riittää ilman että asiasta mainitaan artikkelissa.
4. Taas käsitit väärin. Tarkoitin kommentillani "muistia ei ikinä voi olla liikaa" lähinnä sitä, että jos muistia olisi äärettömästi voitaisiin esim. koko peli ladata muistiin, jättää jokainen luodin reikä seinään tai jättää vaikka jokainen kuollut vihollinen muistiin. Sitten kun olisit pelin lopussa voisit mennä katsomaan monta tuntia sitten ampumiasi luodin reikiä seinissä tai tappamiasi vihollisia. Muistia saadaan aina käytettyä johonkin ilman että muut osat olisivat pullonkaulana. Mutta väitteesi "Väylän määrää ei voida väittää pullonkaulaksi koska väylää ei koskaan ole liikaa" ei pidä paikkaansa. Äärettömän väylän hyödyntäminen vaatisi myös näytönohjaimelta esim. ääretöntä fillratea. Muistiväylä on tällä hetkellä dynaamisen median pahin pullonkaula. Mutta PS2:ssa oleva 48GT/s väylä riittää hyvin ruokkimaan GS, joten jos väylää lisättäisiin niin olisivat EE ja GS pullonkauloina.
Pikkulinnut ovat laulelleet että asiantuntijat ovat hieman arvelleet koneen myynnin kasvua kun toisen aallon pelit tulevat myyntiin, mutta tiedä sitten kuinka käy ja minkähän tason "asiantuntijat" oli noin puhumassa joten se siitä. Mutta flopilta tuo Japanin myynti alkaa vaikkutta hyvin pahasti sillä aika kiire taitaa tulla jos aikovat saada nostettua myyntiä.Lainatun viestin kirjoitti alkujaan keiu
XboX on japanissa floppi
Aprillipäivä meni jo. Amerikassa Xboxia on myyty jo lähemmäs parimiljoonaa kappaletta.Lainatun viestin kirjoitti alkujaan Liquit
mut jenkeissäkin on vieläkin myymättä eka erä rixpoxia![]()
Lainatun viestin kirjoitti alkujaan keiu
No kun täällä näemmä sota jatkuu rauhanomaisesta 'kumpikin on ihan hyviä' kommentistani huolimatta niin heitetään sitten vakiot flamet.
Kyse ei todellakaan ole siitä etteikö PS2ssa olisi tehoja. Tietty XboX ja GameCube tekevät siitä polttopuita ja lämmittävät saunan mutta ei PS2 mikään ruoska kuitenkaan ole. Homman nimi siis on sen pelien kehittämisen vaikeus. Vaikeus tarkoittaa tässä sitä että aikaa menee paljon, ja aika on rahaa.
Tehdään kaksi peliä. Toisessa on upeimmat grafiikat mitä irti saa antialiasoinnin ja mukavien kanssa. Tehdään toinen kolme kertaa nopeammin ja viisi kertaa halvemmin sillä siihen jätetään suosilla huikeat latausajat ja sahalaidat. Kumpi tekee enemmän rahaa? Ruma esitys myy puolet siitä mitä hienompi, mutta rumilus ei maksanut tehdä kun osan siitä mitä kaunis tekele, ja siten voidaan tehdä useampi ruma peli ja saada isompi volyymi.
PS2:ta ei hyödynnetä täysin? Ei kai koska se ei missään tapauksessa ole kannattavaa.
Lainatun viestin kirjoitti alkujaan EdHunter
Ei tuo kärjistetty esimerkki ole täysin totta, sillä PS2:lle tehdään huippupelejä, joiden kehittelyyn kulutetaan monta vuotta. Tämän takaa suuri käyttäjäkunta. Pelaajat ostavat MGS2:n tasoisia pelejä miljoonia, kun esim. Headhunter (mielestäni nämä kaksi sopivat vertaukseesi kohtalaisen hyvin) jää hyllylle verrattuna tähän Konamin tekeleeseen. Että kyllä niitä huippupelejä tulee jatkossakin.
Lainatun viestin kirjoitti alkujaan keiu
Niin tottakai toki poikkeuksiakin on, mutta suhteessa pelien määrään hyvin vähän juuri mainitsemastani syystä. Tietenkään grafiikat eivät peliä tee, mutta kyllä ne pelejä myyvät.
Enkä tietenkään yritä väittää että PS2 olisi huono kone (sillä pelithän konsolin tekevät), pitää vaan vähän kuitata joillekin ihmisille joilla on uskomaton ongelma ymmärtää että PS2 ei oikeasti ole tehokkaampi kuin kaksi vuotta uudemmat koneet. Jotkut myöskin jaksavat inttää siitä kuinka Sonylla muka on niin hallitseva markkina-asema ettei muilla ole tilaa sitä viedä.
Lainatun viestin kirjoitti alkujaan keiu
Enkä tietenkään yritä väittää että PS2 olisi huono kone (sillä pelithän konsolin tekevät), pitää vaan vähän kuitata joillekin ihmisille joilla on uskomaton ongelma ymmärtää että PS2 ei oikeasti ole tehokkaampi kuin kaksi vuotta uudemmat koneet. Jotkut myöskin jaksavat inttää siitä kuinka Sonylla muka on niin hallitseva markkina-asema ettei muilla ole tilaa sitä viedä.
Lainatun viestin kirjoitti alkujaan keiu
4MB puskuri on kyllä tasan tarkkaan se pullonkaula koska se saatana on liian pieni, ja jos se olisi jonkin verran isompi niin niitä helvetin tekstuureja ei tarvisi sieltä helvetin päämuistista swapata sinne jatkuvalla vitun syötöllä.
Eli tottakai se voi olla pullonkaula se väyläkin, mutta se aiheutuu tuosta liian pienestä puskurista. Ja onko se nyt helvetin vaikea myöntää että PS2n arkkitehtuurissa on auttamattomia vikoja. Ei ole varmaan kerrottu niistä jokaisella alan sivustolla viimeistä kahta vuotta.
Lainatun viestin kirjoitti alkujaan keiu
Väylä ei ole PS2:ssa ongelma, sen 4MB VRAM on. Tämän pullonkaulan ympäri pääsee swappaamalla tekstuureja koneen RAMista, mutta ei tuollainen onnistu ilman ongelmia. Väylä loppuu nimittäin kesken. Toisin sanoen, Slaisser on hyvin oikeassa.
Toisaalta väylä on täysin riittävä jos tahdotaan tehdä rumia pelejä. Jos VRAM olisi isompi niin tätä ongelmaa ei olisi syntynyt, joten unohtakaa se väylä. Koneen pullonkaula on VRAM.
Lainatun viestin kirjoitti alkujaan keiu
Voi huh huh. Jätän tämän threadin nyt rauhaan. 4MT riittää tosiaan hyvin. Ja 640k should be enough for everyone.