Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

PS2 vs. XBox

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja hemuli
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
PS2:lla hämää vain ne sahalaidat vähän turhan paljon. Kyllä se olisi mukavampi laite heti jos siihen saisi antialiasoinnin. Ja kaikille jotka luulevat yhä että siihen sellaisen saa ilman merkittävää tehohävikkiä niin kertokaapa miksi hitossa peleissä ei sellaista sitten ole. Tai no voin tietty kertoa sen itsekin kun tiedän. PS2 on vaikea ohjelmoida eikä ole kannattavaa tehdä peliä kauempaa kuin tarpeen, eli sellaiset aikaa vievät prosessit kuten antialiasointi jätetään pois. Tietty se ei aikaa vievä prosessi oikeastaan ole millään muulla konsolilla kuin PS2lla.

Kun jaksoin muuten viimein tämän topikin lukea läpi, huomasin että täällähän väitellään aivan naurettavista asioista. PS2 on arkkitehtuuriltaan surkea pullonkauloilla varustettua vaikeasti ohjelmoitava vanha ruoto, jolla on enemmän pelejä kuin naurettavan kalliilla XboXilla. Tietty XboXin pelit ovat reippaasti kauniimpia koska kone on huomattavasti PS2ta tehokkaampi, tosin XboX on japanissa floppi ja euroopassakin näyttää huonolta. Kumpi nyt sitten on parempi kone?

Vaihdoin PS2teni XboXiin jonka vaihdoin GameCubeen. Todennäköisesti ostan takaisin PS2n ja XboXin joskus, mutta katsoo sitten tulevaisuudessa.
 
Lainatun viestin kirjoitti alkujaan keiu
PS2 on arkkitehtuuriltaan surkea pullonkauloilla varustettua vaikeasti ohjelmoitava vanha ruoto, jolla on enemmän pelejä kuin naurettavan kalliilla XboXilla. Tietty XboXin pelit ovat reippaasti kauniimpia koska kone on huomattavasti PS2ta tehokkaampi, tosin XboX on japanissa floppi ja euroopassakin näyttää huonolta. Kumpi nyt sitten on parempi kone?

Niin... Paremmuus, kuten kauneuskin, on yleensä katsojan silmässä. On helppo sanoa, mikä kone on tehokkain, halvin, mille on eniten pelejä, mutta paremmuus riippuu ihmisestä. Jos haluaa olla tekniikan kehityksessä aina etunenässä, ostaa aina uusimman koneen, jos taas haluaa säästää rahaa, hankkii vanhemman konsolin. Helppoa, eikös vain :)
 
Käykää kattoon peli-lehden sivuilla myyntitietoa tai allakasta jos tulee aamulehti. Siis ton Eurooppa ja Japani jutut nyt oli ihan tiedossakin, mut jenkeissäkin on vieläkin myymättä eka erä rixpoxia :( Saksan ja Itä-Vallan myynti oli aika pohan.
No mut ei kai se Bili pienestä murehdi:p
 
Lainatun viestin kirjoitti alkujaan Hifi_Mies

1. Siis mitä ihmettä sä horiset. Minähän olen antanut jo varmaan sata sivua perusteluita miksi Xbosin väylä on liian kapea. Lisäksi annoin linkin sivulle jossa asia todetaan. Eiköhän sinun olisi aika myöntää tosiasiat.

2. Tähän leikkiin en enää lähde mukaan. Mutta tuleepa tässä yksi mieleen suoralta kädeltä, joten se saa kelvata. Yhdessä artikkelissä väitettii että GS:ssä olevat 16 liukuhihnaa ovat huono asia. Kun esimerkiksi Xboxsissa on vain 4 liukuhihnaa.

3. Nyt käsitit väärin. Tottakai minun tarvitsee jatkuvasti seurata alaa jotta pysyn mukana. Tarkoitin lähinnä sitä, että koska minulla on pohjatietoa aiheesta valmiiksi, voin arvioida mihin esimerkiksi 6,4GT/s väylä riittää ilman että asiasta mainitaan artikkelissa.

4. Taas käsitit väärin. Tarkoitin kommentillani "muistia ei ikinä voi olla liikaa" lähinnä sitä, että jos muistia olisi äärettömästi voitaisiin esim. koko peli ladata muistiin, jättää jokainen luodin reikä seinään tai jättää vaikka jokainen kuollut vihollinen muistiin. Sitten kun olisit pelin lopussa voisit mennä katsomaan monta tuntia sitten ampumiasi luodin reikiä seinissä tai tappamiasi vihollisia. Muistia saadaan aina käytettyä johonkin ilman että muut osat olisivat pullonkaulana. Mutta väitteesi "Väylän määrää ei voida väittää pullonkaulaksi koska väylää ei koskaan ole liikaa" ei pidä paikkaansa. Äärettömän väylän hyödyntäminen vaatisi myös näytönohjaimelta esim. ääretöntä fillratea. Muistiväylä on tällä hetkellä dynaamisen median pahin pullonkaula. Mutta PS2:ssa oleva 48GT/s väylä riittää hyvin ruokkimaan GS, joten jos väylää lisättäisiin niin olisivat EE ja GS pullonkauloina.

1. En nyt ole ihan varma puhummeko semasta jutusta, mutta se minkä minä muistan niin siinä juttu meni niin että he sanoivat että Xboxin väylä tulee ensimmäisenä olemaan konetta hidastava tekijä, mutta he kertoivat myös sen että tuo seikka ei kuitenkaan tarkoita sitä että kone olisi tuon takia (tai minkään muunkaan seikan takia) Ps2:sta hitaampi! Joten se siitä linkistä...

2. Taas muistat väärin, ei se liukuhihna ihan noin mennyt vaan he sanoivat että noin monessa on se huonopuoli että on erittäin vaikeaa saada niistä kaikki hyöty irti ja siksi sitä 48GB/s väylää on erittäin vaikea päästä käyttämään läheskään maksiminoudella. Eli väylää on mutta konetta on niin vaikea ohjelmoida ettei sillä paljolla väylällä tee mitään yms...

3. Jeh... onhan se kivaa arvioida vanhoilla tiedoilla kuinka sitä väylää voidaan käyttää kun sitä käyttöä kuitenkin ilmeisesti voi nopeuttaa uusilla tekniikoilla. luulisin :)

4. Mutta edellen vaikka muistia ei koskaan voikkaan olla liikaa ei tarkoita sitä etteikö esim. 4MB voisi olla liian vähän! Ja sitä nyt ajoin tässä takaa...

No hyvä että se 48GB/s riittää ruokkimaan GS:ää, mutta toivotaan että se 3,2GB/s riittää ruokkimaan sitä VRAMmia joka ruokkii GS:ää tuon nopean väylän kautta :)

Lainatun viestin kirjoitti alkujaan keiu
XboX on japanissa floppi
Pikkulinnut ovat laulelleet että asiantuntijat ovat hieman arvelleet koneen myynnin kasvua kun toisen aallon pelit tulevat myyntiin, mutta tiedä sitten kuinka käy ja minkähän tason "asiantuntijat" oli noin puhumassa joten se siitä. Mutta flopilta tuo Japanin myynti alkaa vaikkutta hyvin pahasti sillä aika kiire taitaa tulla jos aikovat saada nostettua myyntiä.

Lainatun viestin kirjoitti alkujaan Liquit
mut jenkeissäkin on vieläkin myymättä eka erä rixpoxia :(
Aprillipäivä meni jo. Amerikassa Xboxia on myyty jo lähemmäs parimiljoonaa kappaletta.
 
No kun täällä näemmä sota jatkuu rauhanomaisesta 'kumpikin on ihan hyviä' kommentistani huolimatta niin heitetään sitten vakiot flamet.

Kyse ei todellakaan ole siitä etteikö PS2ssa olisi tehoja. Tietty XboX ja GameCube tekevät siitä polttopuita ja lämmittävät saunan mutta ei PS2 mikään ruoska kuitenkaan ole. Homman nimi siis on sen pelien kehittämisen vaikeus. Vaikeus tarkoittaa tässä sitä että aikaa menee paljon, ja aika on rahaa.

Tehdään kaksi peliä. Toisessa on upeimmat grafiikat mitä irti saa antialiasoinnin ja mukavien kanssa. Tehdään toinen kolme kertaa nopeammin ja viisi kertaa halvemmin sillä siihen jätetään suosilla huikeat latausajat ja sahalaidat. Kumpi tekee enemmän rahaa? Ruma esitys myy puolet siitä mitä hienompi, mutta rumilus ei maksanut tehdä kun osan siitä mitä kaunis tekele, ja siten voidaan tehdä useampi ruma peli ja saada isompi volyymi.

PS2:ta ei hyödynnetä täysin? Ei kai koska se ei missään tapauksessa ole kannattavaa.
 
Lainatun viestin kirjoitti alkujaan keiu
No kun täällä näemmä sota jatkuu rauhanomaisesta 'kumpikin on ihan hyviä' kommentistani huolimatta niin heitetään sitten vakiot flamet.

Kyse ei todellakaan ole siitä etteikö PS2ssa olisi tehoja. Tietty XboX ja GameCube tekevät siitä polttopuita ja lämmittävät saunan mutta ei PS2 mikään ruoska kuitenkaan ole. Homman nimi siis on sen pelien kehittämisen vaikeus. Vaikeus tarkoittaa tässä sitä että aikaa menee paljon, ja aika on rahaa.

Tehdään kaksi peliä. Toisessa on upeimmat grafiikat mitä irti saa antialiasoinnin ja mukavien kanssa. Tehdään toinen kolme kertaa nopeammin ja viisi kertaa halvemmin sillä siihen jätetään suosilla huikeat latausajat ja sahalaidat. Kumpi tekee enemmän rahaa? Ruma esitys myy puolet siitä mitä hienompi, mutta rumilus ei maksanut tehdä kun osan siitä mitä kaunis tekele, ja siten voidaan tehdä useampi ruma peli ja saada isompi volyymi.

PS2:ta ei hyödynnetä täysin? Ei kai koska se ei missään tapauksessa ole kannattavaa.

Ei tuo kärjistetty esimerkki ole täysin totta, sillä PS2:lle tehdään huippupelejä, joiden kehittelyyn kulutetaan monta vuotta. Tämän takaa suuri käyttäjäkunta. Pelaajat ostavat MGS2:n tasoisia pelejä miljoonia, kun esim. Headhunter (mielestäni nämä kaksi sopivat vertaukseesi kohtalaisen hyvin) jää hyllylle verrattuna tähän Konamin tekeleeseen. Että kyllä niitä huippupelejä tulee jatkossakin.
 
Lainatun viestin kirjoitti alkujaan EdHunter

Ei tuo kärjistetty esimerkki ole täysin totta, sillä PS2:lle tehdään huippupelejä, joiden kehittelyyn kulutetaan monta vuotta. Tämän takaa suuri käyttäjäkunta. Pelaajat ostavat MGS2:n tasoisia pelejä miljoonia, kun esim. Headhunter (mielestäni nämä kaksi sopivat vertaukseesi kohtalaisen hyvin) jää hyllylle verrattuna tähän Konamin tekeleeseen. Että kyllä niitä huippupelejä tulee jatkossakin.

Niin tottakai toki poikkeuksiakin on, mutta suhteessa pelien määrään hyvin vähän juuri mainitsemastani syystä. Tietenkään grafiikat eivät peliä tee, mutta kyllä ne pelejä myyvät.

Enkä tietenkään yritä väittää että PS2 olisi huono kone (sillä pelithän konsolin tekevät), pitää vaan vähän kuitata joillekin ihmisille joilla on uskomaton ongelma ymmärtää että PS2 ei oikeasti ole tehokkaampi kuin kaksi vuotta uudemmat koneet. Jotkut myöskin jaksavat inttää siitä kuinka Sonylla muka on niin hallitseva markkina-asema ettei muilla ole tilaa sitä viedä.
 
Lainatun viestin kirjoitti alkujaan keiu


Niin tottakai toki poikkeuksiakin on, mutta suhteessa pelien määrään hyvin vähän juuri mainitsemastani syystä. Tietenkään grafiikat eivät peliä tee, mutta kyllä ne pelejä myyvät.

Enkä tietenkään yritä väittää että PS2 olisi huono kone (sillä pelithän konsolin tekevät), pitää vaan vähän kuitata joillekin ihmisille joilla on uskomaton ongelma ymmärtää että PS2 ei oikeasti ole tehokkaampi kuin kaksi vuotta uudemmat koneet. Jotkut myöskin jaksavat inttää siitä kuinka Sonylla muka on niin hallitseva markkina-asema ettei muilla ole tilaa sitä viedä.

Vai että tällasta tällä kertaa. Haloahan kehitettiin jo PC:llä ties kuinka kauan tai Max P. Et ei ne käden käänteessä synny ne huippupelit millekään alustalle. Tuskinpa toi GC mikään poikkeus on tässä asiassa¨.

PS2:lla on se etu puolellaan että jos pelin kehitys maksaakin, niin sillä on kaikkein suurin ostajapotentiaalikin. Pelin kehityskustannukset saavat olla moninkertaiset muihin verrattuna ja silti se vielä kannattaa.
 
Lainatun viestin kirjoitti alkujaan keiu


Enkä tietenkään yritä väittää että PS2 olisi huono kone (sillä pelithän konsolin tekevät), pitää vaan vähän kuitata joillekin ihmisille joilla on uskomaton ongelma ymmärtää että PS2 ei oikeasti ole tehokkaampi kuin kaksi vuotta uudemmat koneet. Jotkut myöskin jaksavat inttää siitä kuinka Sonylla muka on niin hallitseva markkina-asema ettei muilla ole tilaa sitä viedä.

joo samaa asiaa olen itsekkin ihmetellyt, enkä edes milläänlailla ole xbox fanipoika, minulle ei vain tuota faktojen hyväksyminen ongelmia. empä tiedä, johtuisikohan tuo kova kiintymys tietyillä henkilöillä omaan pleikkariinsa siitä, että ovat pitkään vonganneet vanhemmilta "kallista pelikonsolia" ja nyt sitten siihen tarraudutaan entistä tiukemmin ja jankutetaan että se on hyvä, se on hyvä, ja paljon parempi kuin uudet kalliit konsolit.
samaa ilmiötä toistuu kyllä pc puolella, pennut saa kalliin koneen ja sitten sillä renkutetaan monta vuotta ja itketään kun ei pc pelejä ole "optimoitu paremmin" kun kyllähän sen pitäisi vielä tällä tnt2:lla pyöriä ihan hienosti.
 
Slaisser, toivottavasti pystyt esittämään muutakin kuin vitsin perusteluksi 3,2GT/s väylän riittämättömyydestä. "No hyvä että se 48GB/s riittää ruokkimaan GS:ää, mutta toivotaan että se 3,2GB/s riittää ruokkimaan sitä VRAMmia joka ruokkii GS:ää tuon nopean väylän kautta"

Tässä nyt kuitenkin hieman perusteluita miksi 3,2GT/s väylä riittää PS2:lle.

Kaikki tieto ei suinkaan kierrä tuon 3,2GT/s väylän kautta. 48GT/s väylän kautta GS voi hoitaa z-buffer, framebuffer, AA yms. lukemiset ja kirjoitukset täysin itsenäisesti ilman että 3,2GT/s väylä siitä rasittuisi. Eli tuolla 4MT muistilla PS2:nen voi hoitaa kaikki ylivoimaisesti eniten väylää syövät toimitukset. Tämä vähentää 3,2GT/s vaylän kautta hoidettavat siirrot lähes olemattomiin. 3,2GT/s väylää tarvitään enää oikeastaan renderointikomentojen, tekstureiden ja geometria datan siirtoon. Eli suomeksi sanottuna PS2:sen ei joudu hakemaan läheskään kaikkia grafiikkaan liittyviä juttuja päämuistista kuten Xbox ja siten 3,2GT/s väylä riittää PS2:lle.
 
Väylä ei ole PS2:ssa ongelma, sen 4MB VRAM on. Tämän pullonkaulan ympäri pääsee swappaamalla tekstuureja koneen RAMista, mutta ei tuollainen onnistu ilman ongelmia. Väylä loppuu nimittäin kesken. Toisin sanoen, Slaisser on hyvin oikeassa.

Toisaalta väylä on täysin riittävä jos tahdotaan tehdä rumia pelejä. Jos VRAM olisi isompi niin tätä ongelmaa ei olisi syntynyt, joten unohtakaa se väylä. Koneen pullonkaula on VRAM.
 
Voi voi keiukainen, meidän pikku asiantuntijainen,
se 4MB VRAM ei ole pullonkaula PS2:ssa, päinvastoin ilman sitä 32MB 3.2 GB/s muisti olisi pullonkaulana.

PS2:ssa on MYÖS Unified Memory Architecture, eli sen 32MB päämuistia on käytöltään vastaava kuin xboxin 64MB.

4MB VRAM on C A C H E, eli puskurimuisti!!!!!!!!!!!!!!!!!!
EIKÖ TÄMÄ ALA MENNÄ JO KAIKILLE JAKELUUN????????
 
4MB puskuri on kyllä tasan tarkkaan se pullonkaula koska se saatana on liian pieni, ja jos se olisi jonkin verran isompi niin niitä helvetin tekstuureja ei tarvisi sieltä helvetin päämuistista swapata sinne jatkuvalla vitun syötöllä.

Eli tottakai se voi olla pullonkaula se väyläkin, mutta se aiheutuu tuosta liian pienestä puskurista. Ja onko se nyt helvetin vaikea myöntää että PS2n arkkitehtuurissa on auttamattomia vikoja. Ei ole varmaan kerrottu niistä jokaisella alan sivustolla viimeistä kahta vuotta.
 
Lainatun viestin kirjoitti alkujaan keiu
4MB puskuri on kyllä tasan tarkkaan se pullonkaula koska se saatana on liian pieni, ja jos se olisi jonkin verran isompi niin niitä helvetin tekstuureja ei tarvisi sieltä helvetin päämuistista swapata sinne jatkuvalla vitun syötöllä.

Eli tottakai se voi olla pullonkaula se väyläkin, mutta se aiheutuu tuosta liian pienestä puskurista. Ja onko se nyt helvetin vaikea myöntää että PS2n arkkitehtuurissa on auttamattomia vikoja. Ei ole varmaan kerrottu niistä jokaisella alan sivustolla viimeistä kahta vuotta.

Se että PS2:nen hoitaa teksturoinnin niin että päämuistista ladataan tekstureita tuohon 4MT muistiin ei todellakaan tarkoita sitä että PS2:nen olisi jotenkin huonosti suunniteltu. PS2:lla homma hoidetaan vain eri tavalla kuin muilla konsoleilla. Koska tekstureja säilytetään päämuistissa ja vain tavittaessa ladataan tuohon 4MT muistiin, riittää 4MT muistia hyvin. GT3 ja J&D todistavat että homma toimii. Kun ottaa huomioon että pelit ovat tiimien ensimmäisiä PS2:lle niin on selvää että parempaakin päästään varmasti. Lisäksi tuo 48GT/s väylä 4MT muistista GS päin mahdollistaa juttuja joita Xboxsilla tai GC ei ole mahdollista tehdä.
 
Voi huh huh. Jätän tämän threadin nyt rauhaan. 4MT riittää tosiaan hyvin. Ja 640k should be enough for everyone.
 
Lainatun viestin kirjoitti alkujaan keiu
Väylä ei ole PS2:ssa ongelma, sen 4MB VRAM on. Tämän pullonkaulan ympäri pääsee swappaamalla tekstuureja koneen RAMista, mutta ei tuollainen onnistu ilman ongelmia. Väylä loppuu nimittäin kesken. Toisin sanoen, Slaisser on hyvin oikeassa.

Toisaalta väylä on täysin riittävä jos tahdotaan tehdä rumia pelejä. Jos VRAM olisi isompi niin tätä ongelmaa ei olisi syntynyt, joten unohtakaa se väylä. Koneen pullonkaula on VRAM.

Sinä ja Slaisseri voisitte kertoa miksi PS2:sen väylä loppuu kesken. Molemmat ruikuttaa vain että "se loppuu kesken" "se loppuu kesken". Kuitenkaan kumpikaan teistä ei ole perustellut väitettään. Eli perusteluja kiitos.
 
Lainatun viestin kirjoitti alkujaan keiu
Voi huh huh. Jätän tämän threadin nyt rauhaan. 4MT riittää tosiaan hyvin. Ja 640k should be enough for everyone.

Ei kai vaan mennyt pupu pöksyyn ratkaisevalla hetkellä.:p
 
Miksi se loppuu kesken? No se loppuu kesken siksi koska 4MB VRAM on liian pieni cache tekstuureille mikä vaatii niiden sahaamista päämuistiin. Tämä on vaikea prosessi ohjelmoida ja imee resursseja kehitystiimiltä turhaan. Yleensä tämä kierretään tekemällä rumia tekstuureja jotka ovat perin pieniä eivätkä vaadi swappaamista.

Eli jos joko väylä olisi laajempi, tai vielä parempaa, VRAM isompi, niin ei olisi tarpeen käyttää älytöntä aikaa turhiin toimenpiteisiin vain yhden typerän suunnitteluvirheen takia. Saisimme myös paremmannäköisiä pelejä useammalta firmalta kun pienemmilläkin olisi varaa tehdä tällaisia hienouksia. Sama pätee FSAA:n toteuttamisen vaikeuteen. Jos rauta osaisi tämän tehdä niin saisi VF4:n jossa ei olisi portaikkoa jokaisella pinnalla.

Turhaa paskanjauhantaahan sinänsä, mutta koittakaa ymmärtää, PS2 ei missään vaiheessa tai mitenkään pääse XboXin tai GameCuben kanssa tehon puolesta samalle viivalle. Vaikka tuo pullonkaula eliminoitaisiin, saataisiin vain enemmän MGS2:n ja GT3:n näköisiä tai vielä kauniimpia pelejä, mutta ei silti päästäisi samalle viivalle kilpailijoiden kanssa.

Edit: Odotan innolla että pääsen eroon tästä keskustelusta ja tuohon GC-XboX keskusteluun, siinä kun saa keskustella kummasti asiantuntevampien ihmisten kanssa. PS2:n puolustajat ovat vähän turhan usein fanboy-luokkaa.
 
Ylös Bottom