Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

PS2 vs. XBox

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja hemuli
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
juupajaapa - voisit lukea ne perusteluni jo sataan kertaan tästäkin threadista. Nyt kun kaikki on näemmä alkaneet toistamaan omiaan niin voivat katsoa jo olemassaolevat vastaukseni.

XboXin ja GameCuben 1st gen softa on huomattavasti toimivampaa ja näyttävämpää kuin PS2:n nykyinen. Se kertoo jo aika paljon. Myös se että 90% PS2:n peleistä sisältää hidastumista, sahalaitoja, välkkymistä, pitkät latausajat, huonon ruudunpäivityksen, tai sitten kaikki mainituista. PS2 ei pystyisi pyörittämään XboXin Haloa eikä DOA3:a, eikä GameCuben Biohazardia tai Rogue Leaderia ilman karsimisia.
 
Omistamistani n.20 PS2 pelistä vain yksi (Ridge Racer V) sisältää häiritseviä sahalaitoja, mutta ruudunpäivitys siinä on vastaavasti silkinpehmeää, eikä latausajatkaan ole pitkiä.

Hidatumista ja ruudunpäivityksen nytkähtelyä on yhdessä pelissä. Star Wars: Starfighter ontuu välillä pahasti maanpäällistaisteluissa.
Pitkät latausajat on vain yhdessä pelissä, Crach Bandicoot: Wrath of Cortex. Ei oikeastaan haittaa, kun peli on muutenkin niin tylsä ettei sitä viitsi pelata.

Muut pelini ovatkin sitten ulkoasultaan kauniita, ilman häiritseviä sahalaitoja ja täydellisellä ruudunpäivityksellä. Useimmissa vieläpä täydet 50 fps jatkuvasti (60fps NTSC). Esimerkkeinä näistä vaikkapa GT3, Jak&Daxter, Tony Hawk3, Bouncer, MGS2, Silent Hill2...

Ilmeisesti olen sitten onnistunut valitsemaan siitä 10%:sta.

Sahalaitoja ja nytkähtelyjä on myös xbox peleissä, kuten Halo ja Project Gotham Racing.
 
Halossa ei ole antialiasointia koska se kiirehdittiin julkaisupeliksi. Vähän sääli sinänsä, mutta olisiko XboXin julkaisu sitten ollut mistään kotoisin ilman sitä? Ei.

Mutta nuo pelit mitä mainitsit tosiaan on aika hyvin se 10%, paitsi että MGS2ssa on hidastumisia ja ruudunpäivityksen strategisia puolittamisia (tosin tahalteen tehtyjä ettei peli töki, tehot kun tulee vastaan?), Bouncerin eurosta en tiedä koska pelasin sen aikanaan japsina ja siinä sahalaitaa ja tökkimistä vasta olikin, tuli ihan Tekken tagi mieleen.
 
MGS2:ssa hidastukset tosiaan on tehty tahallaan, ja niitä on vain välivideoissa.

En usko että kyseessä olis kuitenkaan sen takia tehdyt
hidastukset, että PS2ei pystyisi pyörittämään nopeammin, koska usein seuraava kohtaus jossa ollaan samassa ympäristössä, ja jossa on vaikka enemmän hahmoja ja animaatiota, ei enää hidastele.

MGS2 hidastukset on siis 'John Woo tyylisiä' elokuvallisia kikkoja.
Tekken TAG euroversiossa on yhä parhaimpia antialiasointeja PS" peleistä. Tosin PAL versio on hieman NTSC:tä hitaampi, mutta nykimisiä siinä pelissä ei ole ollenkaan.

Halo kiirehditty julkaisupeliksi?? Sen kehittelyhän (hypetys) aloitettiin PC:llä jo viitisen vuotta sitten, kai siitä olis luullut jäävän aikaa tutustua GeForcen AA:han.
 
Lainatun viestin kirjoitti alkujaan keiu
juupajaapa, kyllä, on se hienoa nuo speksit. Mutta ei se sitä mihinkään muuta että PS2 on hitain kone kolmesta.
Valitettava fakta ja täyttä totta.
 
Lainatun viestin kirjoitti alkujaan juupajaapa
MGS2:ssa hidastukset tosiaan on tehty tahallaan, ja niitä on vain välivideoissa.

Halo kiirehditty julkaisupeliksi?? Sen kehittelyhän (hypetys) aloitettiin PC:llä jo viitisen vuotta sitten, kai siitä olis luullut jäävän aikaa tutustua GeForcen AA:han.

Tarkoitan niitä kohtia kun ruudunpäivitys 50/60fps -> 30fps, en niitä tunnelmahidastuksia. Ja Halo on tehty vanhalla devkitillä eli AA olisi nimenomaan GF2:n surkea esitys mitä on parempi olla ilman. XboXin Quincunx AA olisi ollut jo parempi, mutta sen lisääminen ei ollut vielä Haloa tehdessä kovin mahdollista.
 
Lainatun viestin kirjoitti alkujaan keiu


Tarkoitan niitä kohtia kun ruudunpäivitys 50/60fps -> 30fps, en niitä tunnelmahidastuksia.

Jos grafiikan piirto synkataan tv:n virkistystaajuuteen, pelit pyorivät joko 50/1=50fps, 50/2=25fps, 50/3=16.6fps,jne... MGS2:ssa on kuitenkin päädytty sellaiseen kompromissiratkaisuun, että jos peli ei pyöri täydellä frameratella, grafiikan piirtoa ei enää synkata tv:n virkistystaajuuteen. Tällöin framerate voi olla vaikka 41 fps, mikä ei ole yleistä konsolipelissä. Hyvä puoli siinä on se, että ruudunpäivitys näyttää edelleen sulavalta, mutta huonona puolena on grafiikan "repeaminen" vaakasuunnassa. Tuon bugin voi nähdä esimerkiksi heti pelin alussa, kun seisoo laivan kannella ja kääntää katsetta hitaasti first person viewissä.
 
Lainatun viestin kirjoitti alkujaan keiu


Tarkoitan niitä kohtia kun ruudunpäivitys 50/60fps -> 30fps, en niitä tunnelmahidastuksia. Ja Halo on tehty vanhalla devkitillä eli AA olisi nimenomaan GF2:n surkea esitys mitä on parempi olla ilman. XboXin Quincunx AA olisi ollut jo parempi, mutta sen lisääminen ei ollut vielä Haloa tehdessä kovin mahdollista.

Pelattavissa kohdissa en ole huomannut hidastuksia, ainoastaan välianimaatioissa, niissäkin hidastukset ainakin näyttävät tarkoituksellisilta.
 
Lainatun viestin kirjoitti alkujaan keiu
juupajaapa - voisit lukea ne perusteluni jo sataan kertaan tästäkin threadista. Nyt kun kaikki on näemmä alkaneet toistamaan omiaan niin voivat katsoa jo olemassaolevat vastaukseni.

Siis mitkä perustelut. Älä nyt viitsi naurattaa. Tähän asti sinä olet heittänyt vaikka mitä läppää ilman mitään kunnollisia perusteluja. Minä annoin jo perustelut miksi 3,2GT/s väylä riittää PS2:lle, mutta 6,4GT/s väylä ei riitä Xboxsille. Kirvasto antoi myös hyvän esimerkin asiasta. Näihin perusteluihin ei sinulla tai Slaisserilla ole mitään nokan koputtamista. Tästä väylä jutusta on turha keskustella enää. PS2:lla on enemmän väylää kuin Xboxsilla ja siitä ei pääse yhtään mihinkään. Väylien osalta PS2:nen on siis Xboxsia edellä. Tämän voisi jo Slaisserikin myöntää.

Toinen juttu mikä alkaa minua jo korpeamaan, on Womputin ja Onysabletin jatkuva vittuilu. Aina kun olen keskustelemassa niin kyseiset hemmot pistävät jotain minua dissaavaa kommenttia ketjuun. Jos ei ole mitään järkevää sanottavaa, niin voisitte pitää mölyt mahassa. :(

Lopuksi hieman juttua tuosta EE vector unittien ja Xboxsin shadereiden vertailusta. Nimittäin EE vector uniteilla on pari merkittävää etua shadereihin verrattuna. EE vector unitit voivat siirellä tietoa helposti vaikka MIPSIII:sen käsiteltäväksi. Koska EE:ssä on erilliset väylät tähän siirtoon, tapahtuu koko homman ilman että päämuistiväylää rasitettaisiin. Tämä mahdollistaa efektien helpon muokattavuuden. Lisäksi vector uniteilla on monipuolisemmat käskyt kuin shadereilla eikä vector uniteilla ole 128 käskyn rajoitusta.
 
Keiukin se täällä vaan mussuttaa mun sienten syönnistä, mutta ei itse vastaa mitenkään, kun kumosin sen perustavaa laatua olevan väitteen GC:n väylien ylivoimaisuudesta tuolla PS2 vs. GC -palstalla.

Sullakaan ei kyllä tunnu olevan minkäänlaista todellista tietoa tuolla juttujesi taustalla.

Ja mitä tulee tohon mun edelliseen postaukseeni, niin mikä siinä ei pidä paikkaansa (paitsi ehkä se 100-0 juttu, oikeesti 89-0)?

PS2 on koko ajan pysynyt kehityksen tasalla ja tällä hetkellä sillä on selkeä etu laadukkaiden pelien määrässä verrattuna mihin tahansa konsoliin. Graafisesti ja äänimaailmallisesti parhaat pelit eivät häpeä minkään muun konsolin pelien rinnalla. Vai eikö ole näin?
 
Groover, et kumonnut mitään vaan todistit väitteeni oikeaksi. GameCuben väylä on suurempi ja paremman tekstuurinpakkauksen avulla vieläpä reippaasti tehokkaampi. Enkä enää ota täällä sinun enkä hifi_miehen juttuja todesta kun ette kumpanenkaan tunnu tietävän raudasta tai softasta yhtään mitään. juupajaapa tuntuu olevan ainoa PS2:n puolustaja joka edes tietää mistä puhuu kun pastettaa tavaraa ruudulle.

Ja suurin osa PS2-tuotannosta kalpenee kilpailijoiden rinnalla audiovisuaalisella tasolla.
 
Lainatun viestin kirjoitti alkujaan keiu
Groover, et kumonnut mitään vaan todistit väitteeni oikeaksi. GameCuben väylä on suurempi ja paremman tekstuurinpakkauksen avulla vieläpä reippaasti tehokkaampi. Enkä enää ota täällä sinun enkä hifi_miehen juttuja todesta kun ette kumpanenkaan tunnu tietävän raudasta tai softasta yhtään mitään. juupajaapa tuntuu olevan ainoa PS2:n puolustaja joka edes tietää mistä puhuu kun pastettaa tavaraa ruudulle.

Ja suurin osa PS2-tuotannosta kalpenee kilpailijoiden rinnalla audiovisuaalisella tasolla.

En tiedä pitäisikö itkeä vai nauraa, ei korjaan :D :D :D
 
Lainatun viestin kirjoitti alkujaan keiu

Ja suurin osa PS2-tuotannosta kalpenee kilpailijoiden rinnalla audiovisuaalisella tasolla.

Kerro mullekkin mitkä pelit tajuntasi räjäyttivät?

En tiedä mistä porukka tietonsa ammentaa, mutta kun lehdistä on lukenut niin pelintekijät ovat sanoneet, että kyllä ps2:sta voimaa löytyy, sitä ei voi kiistää. Mutta homma on lähtenyt käyntiin hitaammin erilaisest ohjelmointi tyylistä johtuen. Myös ohjelmointikielen muuttuminen täysin on ajanut tekijät takaisin hieman hieman opiskelemaan.

ps. mulla ainakin kaikki viime syksystä lähtien ostamani pelit ovat olleet täysin eri tasoisia, kun homma on jo aika hyvin tekijöillä hallussa.
 
Lainatun viestin kirjoitti alkujaan Hifi_Mies

Toinen juttu mikä alkaa minua jo korpeamaan, on Womputin ja Onysabletin jatkuva vittuilu. Aina kun olen keskustelemassa niin kyseiset hemmot pistävät jotain minua dissaavaa kommenttia ketjuun. Jos ei ole mitään järkevää sanottavaa, niin voisitte pitää mölyt mahassa. :(

Jaahas, tuohon pitää vissiin ruveta kiinnittämään huomiota. Eli tämähän ei ole mikään yleisen vittuilun-foorumi. Tuleehan sitä itsekkin joskus jotain sanottua (vaikka ei saisi), mutta jatkuva päänaukominen esim. jollekkin tietylle tyypille pitää lopettaa. Se että jonkin hepun näkemys asiasta eroaa ei tarkoita sitä että hänelle pitäisi vittuilla jatkuvasti.

btw. Xbox on PS2:sta nopeampi jopa hinnan pudotuksessa :)
 
Tottakai PS2:sta löytyy voimaa, onhan se todella tehokas kone ikäänsä nähden. Mutta sanohan Liquit, luuletko että PS2 pystyisi pyörittämään vaikkapa nyt DOA3a?
 
Lainatun viestin kirjoitti alkujaan keiu
Tottakai PS2:sta löytyy voimaa, onhan se todella tehokas kone ikäänsä nähden. Mutta sanohan Liquit, luuletko että PS2 pystyisi pyörittämään vaikkapa nyt DOA3a?

Ei ollut puhetta tyyliin ikäänsänähden, vaan puhuttiin tästäpäivästä. En ole itse pelannut DOA3, nähnyt vain hieman jotain metsä kentää, muhun ei tehnyt vaikutusta. Mutta ensireaktioon ei saa koskaan pohjustta mielipidettänsä. Mutta et kai tosissaan väitä että DOA3 olisi niin upea peli, että jois se ps2:lle tulisi se veisi siitä kaikki mehut. Hei ihan oikeesti! :mad: Onhan sitä yleisesti puhuttu, että se on vaan päivitetty versio DOA2:sta. Olisi sen kyllä pitänyt silloin jo sen verran häikäistä silmiä jo se edustaisi kaikkea sitä mihin ps2 pystyisi!

Slaisserille: Hinnan alennus hieman kyseenalainen vai kuinka?:p
 
Itseasiassa PS2n mehut eivät riittäisi DOA3teen edes pelkästään polygonilaskennan muodossa. Eipä riittäisi Haloonkaan, eikä muuten riittäisi hakunopeus GC:n Biohazardiinkaan vaikka siirtonopeus riittäisikin. Otapa Tekken4. Aika kaunis PS2:n peli. Ei lähelläkään DOA3:n modeleita saatikka taustoja. Sitten vielä XboXin julkaisupeli ja pari vuotta vanhan PS2n uusinta tuotantoa... On siinä nyt vähän eroa.
 
Ylös Bottom