Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

PS2 vs. XBox

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja hemuli
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Lainatun viestin kirjoitti alkujaan Slaisser

Jeh... toi on yhtä totta kuin se että PS2:lle on tehty vain kaksi hyvää peliä... btw. miten tuo sun MIELIPITEES liittyy mihinkään?

Ihan yhtä paljon se liittyy kuin sun hieman aikaisemmin esittämä, jota lainasin.

Lainatun viestin kirjoitti alkujaan Groover

Ihan yhtä paljon se liittyy kuin sun hieman aikaisemmin esittämä, jota lainasin.

Eli mikäs siinä sitten kusi?
Se että vain oikeasti koneesta revityillä tehoilla on väliä, vai se että Xboxissa on teoreettisiakin tehjoa enemmän, vai se että Xboxista saadaan käytännössäkin enemmän tehoja pihalle? (niin siis tarkoittaen lähinnä grafiikan näyttävyyttä)

Lainatun viestin kirjoitti alkujaan Hifi_Mies
Mielestäni syynä siihen että tehokkain konsoli ketju venyi 600 viestin mittaiseksi on juuri siinä että Hex ei kommentoinnut faktojani ja Slaisseri ei ottanut kantaa kohtiin jossa olin selvästi oikeassa. Minua aina syytettiin siitä että jätin vastaamatta kohtiin jotka todistivat että olen väärässä, mutta kyllä asia taisi olla toisinpäin. En muista että Drizl olisi ollut mukana kovinkaan aktiivisesti tehokkain konsoli alueella keskustelemassa, mutta sentään myönnät, että Xboxsilla on väylä pullonkaulana. Se että Xboxsissa on kikkoja jotka vähentävät väylän kulutusta eivät kuitenkaan poista ongelmaa kokonaan. Esimerkiksi yksikään Xboxsin julkaisupeleistä ei käytä AA:ta ja se johtuu juuri siitä että väylää ei ole tarpeeksi. Kaikki muistavat varmaan kuinka MS hehkutti Xboxsia juuri sillä että AA tulisi olemaan helppo tehdä jokaiseen Xbox peliin, koska AA:ta tuetaan raudalta eikä tehoa kulu ollenkaan.

Slaisseri joka varmaan vastaili eniten viesteihini oli selvästi saanut tietonsa jostain xbox.com tyyliseltä sivustolta. Olet hyvin tyypillinen esimerkki henkilöstä jolle kerrotaan ns. puolitotuus. Se että et tietänyt PS2:sen tukevan tekstureiden pakkausta johtuu juuri tästä puolitotuudesta. En tarkoita että sinun pitäisi vastata jokaiseen kohtaan tyyliin "sinä olit oikeassa ja minä väärässä", mutta ei silloin pidä myöskään väittää että minä puhun pelkkää paskaa.

Kun keskustellaan raudasta on tärkeää että tartutaan faktoihin, koska subjektiivisuudelle ei ole tilaa. Sinulla on hieman väärä asenne Hex. Jos joskus tekee virheen, niin ei sen perusteella pitäisi todeta että "kaikki mitä kirjoitat tästä eteenpäin on pelkkää paskaa". Kyllä Slaisserikin on tehnyt virheitä, mutta minä luen aina hänen viestinsä ilman ennakkoluuloja enkä tyrmää niitä koska hän on aikaisemmin "puhunut paskaa". Sinulla on aina tuo sama laulu "puhut paskaa kun väitit aikoinaan että koska MSX floppasi niin floppaa Xboxsikin", "DRC ei toimi ja koska väitit niin puhut paskaa". Tai sitten väität että Arstechnica ei voi olla oikeassa koska artikkeli on niin vanha, mutta onhan ainakin tämä firingsquadin juttu tarpeeksi uusi.
Jaa että mammuttiketjusta olisi tullut LYHYENPI, jos minä olisin lähtenyt väittelyyn mukaan ja Slaisser kuitannut jokaisen kohdan, jossa olit oikeassa? Ehkä ei kuitenkaan..... Se on parin vuoden aikana tullut nähtyä, että pidät omasta väitteistäsi kiinni kynsin ja hampain, intät, vähän välität vasta-argumenteista, etkä näe mikä on tärkeää ja oleellista. Valitettavasti menee luottamus kaikkiin väitteisiisi, kun loppupäätelmäsi ovat niin päin honkia. Kun argumentit ovat vielä usein täysin puolueellisia ja lähdekritiikkisi tasolla, "kaikki PS2-kehut ovat totta ja muut paskaa" ei minua kiinnosta tuhlata aikaani. Jos se on minulta "hieman väärä asenne", sittenpähän on.

Varmaankin Xboxin väylästä muodostuu välillä pullonkaula. Kaikilla koneilla on pullonkauloja, sillä jos ei olisi, olisi tehoja äärettömän paljon. Ongelman suuruudesta on kuitenkin julkaisupelien perusteella liian aikaista sanoa. Joka tapauksessa, ongelman suuruudesta riippumatta, missä mennään metsään niin että rytistee, on tapasi irrottaa argumentti yhteydestään. Jos artikkeli tai kukaan muukaan ei kuitenkaan kiistä, etteikö Xbox olisi väylästä huolimatta kokonaisuutena tehokkaampi, miksi sitten käytät argumenttia juuri siihen?

ArsTechnican artikkelista pidät kiinni kynsin ja hampain, vaikka se on ikivanha ja tehty ennen kuin PS2:n ohjelmoinnista oli kokemusta tai Xboxista tiedettiin paljoakaan. Olen varmasti kolme kertaa postannut sinulle linkin, missä artikkelin kirjoittaja myöhemmin toteaa ArsTechincan foorumilla, että Xboxista tulee varmasti tehokkaampi.

Slaisserin lähteistä sinulla ei ole varaa kuittailla mitään. Itse vedit argumenttisi DRC-väittelyssä suoraan ja ainoastaan Sonyn katalogista. Julistit sitten kivenkovaan kuinka DRC vie kuvantarkkuuden uudelle tasolle ja tuplaa kaikkien vanhojen pleikkaripelien resoluution! Muutenkin lähteiksesi on kelvannut vain PS2:sta kehuvat artikkelit tai edellisen FiringSquad-jutun tapaan yhteydestään irrotetut argumentit. Itse en tiedä Slaisserin lähteistä mitään, mutta sinun kannattaisi ehkä pitää suu supussa....

Tällaista hyväntuulista aamua tänään.... :):):)

Viimeksi muokannut moderaattori:
Re: Re: Äänet

Lainatun viestin kirjoitti alkujaan nakkerton
Hmm, siinä varmaankin tarkoitetaan sitä, että Xbox kykenee hyödyntämään DD5.1-ääniä ilman mitään sen suurempia tehoiskuja äänipiirille. Xboxissahan on kustomoitua hardwarea juuri 5.1-äänien pyöritykselle. Äänet vievät siis tehoa ääniprossulta (jos siinä nyt sellainen on). Tehoahan sekin on siinä missä muutkin.

Kuinka moni xbox-peli tukee oikeasti 5.1-ääntä? Eikö esim. Halo jätä keskikanavan mykäksi? Entäs muut pelit?

Lainatun viestin kirjoitti alkujaan Slaisser

Eli mikäs siinä sitten kusi?
Se että vain oikeasti koneesta revityillä tehoilla on väliä, vai se että Xboxissa on teoreettisiakin tehjoa enemmän, vai se että Xboxista saadaan käytännössäkin enemmän tehoja pihalle? (niin siis tarkoittaen lähinnä grafiikan näyttävyyttä)

PS2:sta saadaan parempia pelejä pihalle.

Ja onhan peleissä muutakin kuin graffa. Tekoäly, pelattavuus yms.
Tekoäly vaatii keskusyksikön tehoa ei graafista potkua.

Loistava esimerkki: PES:n pelaajat harmittelevat epäonnistuneita suorituksiaan ja kommentoivat tauolle mennessään keskenään pelin kulkua. Kasvoilta voi lukea miten peli on kulkenut.

Niin ja varmuudeksi: Toi viimenen oli sitte niinku huumoria!

Re: Re: Re: Äänet

Lainatun viestin kirjoitti alkujaan Tonppa

Kuinka moni xbox-peli tukee oikeasti 5.1-ääntä? Eikö esim. Halo jätä keskikanavan mykäksi? Entäs muut pelit?

Suurinosa Xbox-peleistä hyödyntää 5.1-ääniä. Itse en ole päässyt asiaa kokeilemaan, mutta jos kyseessä kerran on 5.1-ääni, niin silloin myös keskikajarikin on varmasti mukana.

Groover: Melkein jo aloin kommentoimaan tuota loistavaa esimerkkiäsi.

Re: Re: Re: Re: Äänet

Lainatun viestin kirjoitti alkujaan nakkerton

Suurinosa Xbox-peleistä hyödyntää 5.1-ääniä. Itse en ole päässyt asiaa kokeilemaan, mutta jos kyseessä kerran on 5.1-ääni, niin silloin myös keskikajarikin on varmasti mukana.

Groover: Melkein jo aloin kommentoimaan tuota loistavaa esimerkkiäsi.

Joo, se nyt oli sellanen pikku kevennys ;)

Tosta keskikanavan käytöstä vielä sen verran, että itse olen todennut että suurimmassa osassa tapauksista keskikanavan pois jättäminen parantaa äänten laatua ja äänikentän eheyttä.

Tämä johtuu siitä että hyvin harvoin keskikanavan kaiutin on samaa laatutasoa kuin etukanavat. Näinpä keskikanavan puuttuminen varsinkin peleissä ei ole mikään ongelma - melkeinpä päinvastoin.

Re: Re: Re: Re: Re: Äänet

Tosta keskikanavan käytöstä vielä sen verran, että itse olen todennut että suurimmassa osassa tapauksista keskikanavan pois jättäminen parantaa äänten laatua ja äänikentän eheyttä.

Tämä johtuu siitä että hyvin harvoin keskikanavan kaiutin on samaa laatutasoa kuin etukanavat. Näinpä keskikanavan puuttuminen varsinkin peleissä ei ole mikään ongelma - melkeinpä päinvastoin.

:D Älä nyt hyvä ihminen naurata! :D

Jos omaa huonon keskikaiuttimen niin silloin kannattaisi ostaa parempi.

"Parantaa äänten laatua ja äänikentän eheyttä"? Ei helv, nyt tuli kyllä aika tuubaa jota en niele. ;)

nim. kotiteatterin omistaja vuodesta 1990.

Re: Re: Re: Äänet

Lainatun viestin kirjoitti alkujaan Tonppa

No ei todellakaan jätä, mistä sää nyt sellasta olet saanu päähäs?

Eiköhän suurimmassa osassa ole 5.1:t, Halossa, Max Paynessä ja Rallisportissa on ainakin. Muita en ole testannu.

Huoh...empäs ole pitkään aikaan lukenut mitään noin typerää! Älä vaan ikinä mene minnekkään kotiteatterifoorumeille postaan tollasta bull-shittiä, tai siellä alkaa porukka voimaan pahoin!

Re: Re: Re: Re: Äänet

Lainatun viestin kirjoitti alkujaan Gimble
No ei todellakaan jätä, mistä sää nyt sellasta olet saanu päähäs?

Eiköhän suurimmassa osassa ole 5.1:t, Halossa, Max Paynessä ja Rallisportissa on ainakin. Muita en ole testannu.

Huoh...empäs ole pitkään aikaan lukenut mitään noin typerää! Älä vaan ikinä mene minnekkään kotiteatterifoorumeille postaan tollasta bull-shittiä, tai siellä alkaa porukka voimaan pahoin!
Ei millään pahalla pojat, mutta tuo mitä äsken kirjoitin, on kyllä vallitseva mielipide Hi-Fi, High End ja kotiteatteripiireissäkin.

Jo keskikaiuttimen sijoittelu aiheuttaa ongelmia erilaisen akustisen ympäristön vuoksi. Lisäksi kaiuttimen erilainen sointi.

Optimaalinen tilanne on silloin, jos kaikkien viiden kanavan kaiutin on samanlainen.

Oma kokemukseni on vahvasti sellainen, että pelkillä pääkaiuttimilla lopputulos on parempi kuin keskikaiutinta käytettäessä. (Olen kokeillut useita systeemeitä)

Haluaisinkin tiedustella, minkälaisilla kokoonpanoilla ja missä olosuhteissa pojat on kotiteattereita kuunnellut.

Re: Re: Re: Re: Re: Äänet

Ei millään pahalla pojat, mutta tuo mitä äsken kirjoitin, on kyllä vallitseva mielipide Hi-Fi, High End ja kotiteatteripiireissäkin.

Jo keskikaiuttimen sijoittelu aiheuttaa ongelmia erilaisen akustisen ympäristön vuoksi. Lisäksi kaiuttimen erilainen sointi.

Optimaalinen tilanne on silloin, jos kaikkien viiden kanavan kaiutin on samanlainen.

Oma kokemukseni on vahvasti sellainen, että pelkillä pääkaiuttimilla lopputulos on parempi kuin keskikaiutinta käytettäessä. (Olen kokeillut useita systeemeitä)

Haluaisinkin tiedustella, minkälaisilla kokoonpanoilla ja missä olosuhteissa pojat on kotiteattereita kuunnellut.
Aarrrgghhh!!! Lopeta nyt jo, ei tällaista keskustelua ole mitään järkeä jatkaa! Tuohan on älytöntä jöötiä, eikä kukaan todellinen kotiteatteriharrastelija voi olla samaa mieltä!

Jos lähde on 5.1 järjestelmälle tarkoitettu, niin sitä tulee silloin tietenkin kuunnella 5.1 järjestelmästä! Sitä EI siis kannata silloin kuunnella 4.1 järjestelmästä!

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Äänet

Lainatun viestin kirjoitti alkujaan Gimble
Aarrrgghhh!!! Lopeta nyt jo, ei tällaista keskustelua ole mitään järkeä jatkaa! Tuohan on älytöntä jöötiä, eikä kukaan todellinen kotiteatteriharrastelija voi olla samaa mieltä!

Jos lähde on 5.1 järjestelmälle tarkoitettu, niin sitä tulee silloin tietenkin kuunnella 5.1 järjestelmästä! Sitä EI siis kannata silloin kuunnella 4.1 järjestelmästä!

Ystävä hyvä, ota asioista selvää ennen ku tuut ulisemaan.
Tai mieti edes hetken aikaa mitä sulle sanotaan.

1. Keskikaiutin on usein heikompi tasoinen kuin pääkaiuttimet
2. Keskikaiutinta käytetään kotiteatterissa dialogin keskittämiseen kuvan keskelle
3. Tätä ei tarvita jos katselupaikka sijaitsee pääkaiuttimien keskilinjalla
4. informaatio, joka tulisi keskikanavasta voidaan toistaa pääkanavilla

Alkaako valjeta?

Vielä kerran: Sama informaatio toistetaan parempi tasoisilla kaiuttimilla, jotka eivät kärsi sijoituspaikan tuomista akustiikan eroavaisuuksistakaan yhtä paljon.

Jos tämä ei riitä vakuuttamaan, testaa kotona itse! Haluaisin myös tietää millä kokoonpanolla kuuntelet, niin saisin vähän taustaa siitä millä perusteilla tappelet argumenttejani vastaan.

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Äänet

Jos haluatte jatkaa keskustelua aiheesta kovinkin paljon lisää, olisi se ehkä viisainta siirtää tuonne kotiteatteri, dvd yms. palstalle. Siellä on varmasti muitakin asiaan vihkiytyneitä harrastajia, jotka osaavat sanoa asiaan jotain

Groover, olet oikeassa siinä että on parempi olla ilman keskikaiutita kuin hommata huono keskikaiutin (sama pätee subbareihin). Mutta kolmella samanlaisella kaiuttimella on selvää, että keskikaiutimella toistettu puhe kuulostaa puhtaammalta kuin kahden kaiuttimen kautta toistettuna.

Lainatun viestin kirjoitti alkujaan Kirvasto
Groover, olet oikeassa siinä että on parempi olla ilman keskikaiutita kuin hommata huono keskikaiutin (sama pätee subbareihin). Mutta kolmella samanlaisella kaiuttimella on selvää, että keskikaiutimella toistettu puhe kuulostaa puhtaammalta kuin kahden kaiuttimen kautta toistettuna.

Näin se menee, olettaen että keskikaiuttimen saa järkevästi sijoitettua. Suurilla kaiuttimilla ongelmat ovat ilmeisiä, mutta pienilläkin esim. tv:n katolle asettaminen aiheuttaa töllön kotelon resonointia ja akustinen ympäristö on muutenkin erilainen.

Jos katsoo projektorilla, voi tietty laittaa kaiuttimen kankaan taakse, mutta käsittääkseni kankaat eivät ole akustisesti läpinäkyviä.

Henkilökohtaisesti - jos ostaisin kaiuttimia juuri nyt - satsaisin nekin rahat, jotka menevät keskikaiuttimeen parempien pääkaiuttimien hankintaan.
Tai vaihtoehtoisesti subin hankintaan pohjakassaksi.
Pääkaiuttimista on iloa myös musiikin kuuntelussa.

Tilannetta voi ajatella näin: Stereokuuntelussakin kaiutinparilla saa aikaan vaikutelman että jokin ääni kuuluu niiden keskeltä, ei siihen erillistä kaiutinta tarvitse.

Elokuvamateriaalilla suuri osa äänestä on dialogia, joka kuuluu keskeltä. Tämä asettaa korkeat vaatimukset keskikaiuttimelle, jos sitä systeemissä käytetään. Ei siis kannata hankkia huonoa keskikaiutinta sillä paremmin pärjää ilman.

Tuli hieman paloittain nuo ajatukset, mutta parsikoon yhteen ken tahtoo

Lainatun viestin kirjoitti alkujaan Peoplez

PS2:lle tulee VF4 ja Tekken 4, tappelupelien kuninkaat!
No mutta GameCubelle tulee Soul Calibur 2 ja Smash Bros Melee, tappelupelien oikeat kuninkaat;). Ja kunhan vielä Rare rupeis tekeen Killer Instinctin jatkista, niin GameCuben kohtalo 128-bit maailman beat 'em up-kuninkaana olisi sinetöity.

Huomaa taas kuinka kaikki on tietämättömyydestä tai mielipiteistä kiinni:p

'Phantom' moodissa keskiäänen ohjaaminen pääkaiutimille lisää kuitenkin dekooderin työtaakkaa, eikä äänikentän erottelevuus ole läheskään yhtä hyvä käytettäessä vain etukaiuttimia.
Mutta tietenkin bujdetin rajoittaessa on ihan järkevää aloittaa rakentelu pikkuhiljaa.

Itselläni oli alussa keskikajarina halvahko autokäyttöön tarkoitettu koteloitu kaiutin. Kun vaihdoin keskikajarin kunnoliseen oli ero melkoinen.

Vieläkin etuäänikentässä on epäyhtenäisyyttä koska keskikajari ei ole edes saman valmistajan kuin pääkajarit.

Subbaria minulla ei ole, enkä koe sitä kovin tarpeelliseksi kerrostaloasunnossa, pääkajarit toistaa kuitenkin noin 40Hz:iin jolla saa jo jytinää hyvin. Subbari toisi kyllä varmaan tiukkuutta bassotoistoon koska nykyisiä kajareita on vaikea säätää niinettei ne kumisisi ja bassoa olisi silti riittävästi.

Lainatun viestin kirjoitti alkujaan E-Razor

No mutta GameCubelle tulee Soul Calibur 2 ja Smash Bros Melee, tappelupelien oikeat kuninkaat;). Ja kunhan vielä Rare rupeis tekeen Killer Instinctin jatkista, niin GameCuben kohtalo 128-bit maailman beat 'em up-kuninkaana olisi sinetöity.

Kyllähän tuo Soul Calibur 2 tulee myös PS2:lle.

Lainatun viestin kirjoitti alkujaan E-Razor

miettikää mikä sälli...varsinkin toi viimeinen kommentti, sälli vittuili itselleen...

Lainatun viestin kirjoitti alkujaan juupajaapa
'Phantom' moodissa keskiäänen ohjaaminen pääkaiutimille lisää kuitenkin dekooderin työtaakkaa, eikä äänikentän erottelevuus ole läheskään yhtä hyvä käytettäessä vain etukaiuttimia.
Mutta tietenkin bujdetin rajoittaessa on ihan järkevää aloittaa rakentelu pikkuhiljaa.

Itselläni oli alussa keskikajarina halvahko autokäyttöön tarkoitettu koteloitu kaiutin. Kun vaihdoin keskikajarin kunnoliseen oli ero melkoinen.

Vieläkin etuäänikentässä on epäyhtenäisyyttä koska keskikajari ei ole edes saman valmistajan kuin pääkajarit.

Subbaria minulla ei ole, enkä koe sitä kovin tarpeelliseksi kerrostaloasunnossa, pääkajarit toistaa kuitenkin noin 40Hz:iin jolla saa jo jytinää hyvin. Subbari toisi kyllä varmaan tiukkuutta bassotoistoon koska nykyisiä kajareita on vaikea säätää niinettei ne kumisisi ja bassoa olisi silti riittävästi.

Kyllä se erottelevuus on ihan samaa tasoa. Mitä tulee dekooderin rasittamiseen, en osaa sanoa, mutta ketä kiinnostaa kuinka paljon se rasittuu. Eiköhän noiden vehkeiden prosessorit suoriudu minkälaisesta tahansa kaiutinyhdistelmästä.

Mua oikeesti kiinnostain minkälaisilla laitteilla tehtyjen kokeilujen perusteella jengi täällä puhuu. Itselläni ei ole kovin kummoiset vehkeet, ihan tuollaista perus halpaa hifi-tasoa. Sony STR-DA50 ES vahvari ja Hecon Mythos -sarjan kaiuttimet. 500 center ja 300.

Äänet on tuolla kokoonpanolla todella paljon paremmat ILMAN keskikaiutinta. Saman olen huomannut oikeastaan kaikilla suunnilleen saman hintaluokan systeemeillä.

Toimivia 5.1 systeemejä, joissa siis keskikanava sulautuu oikeasti mukaan äänikenttään, olen nähnyt ja kuullut vain harvoja ja niissä on jo hintaa sitten hieman enemmän.

Käytän keskikaiutinta vain silloin kun on enemmän vieraita ja osa ajautuu katsomaan liian kauas pääkaiuttimien keskilinjasta.

Ylös Bottom