Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

PS3 vuonna 2005!?

Lainatun viestin kirjoitti alkujaan NviperO
Tehot on konsoleissa makuasia. Uusia PC:itä ei kannata verrata konsoleihin, koska PC-pelit tehdään n. vuoden tai kaksi vanhoille koneille, että markkinaryhmä saadaan tarpeeksi suureksi. Uusimpia koneita ei kuitenkaan ole kotikäyttäjillä kuin marginaalisen vähän.


Kasittaakseni asia ei ole nain yksinkertainen.


Konsoleiden kanssa tätä ongelmaa ei ole, mutta 1st generation pelien kanssa on aina sama ongelma. Peleistä ei saada kaikkea irti. Vaikka Haloa on tehty kuinka kauan PC:lle ja Macille, ei tekniikka ole enää samaa. Ja kun peli tehdään uudelle konelle, on viisainta tehdä se alusta saakka sille, siksi Bungie päätyi aloittamaan projektin alusta.


Kasittaakseni Microsoftin lisenssien takia Haloa ei tulla vahaan aikaan nakemaan PC:lla. xbox only. Toisaalta eipa tuo juuri haittaa. Ei nimittain edelleenkaan ole Max Paynen voittanutta grafiikassa PC-puolella.




Ja ennen kaikkea ei Xbox ole tietokone, vaikka jotkut fanboyt sitä innokkaasti siksi väittävätkin. Se perustuu PC-tekniikkaan, mutta softa se on mikä ratkaisee ja ei siellä sisällä mikään Windows 2000 täysverisenä pyöri.

No viimeistaan siina vaihessa xbox on tietokone, kun siina pyorii Linux ja web-serveri. Tama tapahtunee jo aika pian. Kasittaakseni kaikissa tietokoneissa pyorii jonkin sortin kayttojarjestelma.
 
Lainatun viestin kirjoitti alkujaan Inertia


No viimeistaan siina vaihessa xbox on tietokone, kun siina pyorii Linux ja web-serveri. Tama tapahtunee jo aika pian. Kasittaakseni kaikissa tietokoneissa pyorii jonkin sortin kayttojarjestelma.

Siinä vaiheessa kun Xboxissa pyöritetään Linuxia, se ei ole enää Xbox, koska sillä ei voi pelata Xboxille suunniteltuja pelejä, koska Linuxille ei tietääkseni ole DirectX tukea, mitä Xbox hyödyntää.

Ja tottahan se on, että jokaisessa pelikoneessa on käyttöliittymä, mutta puheet siitä että Xbox on Windows -pelikone on revitty jostain hyvin syvältä. Toki MS on mukauttanut Windowsia Xboxiin, mutta siitä on taustalla jäljellä hyvin vähän.
 
Lainatun viestin kirjoitti alkujaan NviperO

Siinä vaiheessa kun Xboxissa pyöritetään Linuxia, se ei ole enää Xbox, koska sillä ei voi pelata Xboxille suunniteltuja pelejä.

Mutta halpa tietokone kuitenkin.
 
Nojoo... halpa ja halpa... Linux serveriä pyörittäisi kyllä halvemmallakin koneella kuin Xboxilla. :)
 
Lainatun viestin kirjoitti alkujaan keiu


Siis, tarkoitin nimenomaan tuota PS2:n yksikköä, sori. Siis ei niin ettei liukulaskentaa käytetä mallinnukseen yleensä vaan lähinnä MMX/SSE prosessoreissa ja PS2:ssa. Käsittääkseni DSPtä käytetään (grafiikan ohella) fyssiikkamallinnuksen laskemiseen PS2ssa sillä RISCin käskykantaa ei voi käyttää samanaikaisesti kuin liukulaskentayksikköä (Sama tarina kuin MMX:ssä), mutta voin luonnollisesti olla väärässäkin. Olisin harvinaisen kiitollinen jostain linkistä johonkin tietoon tuosta, olisi aika kiintoisaa tietää miten tuon RISCin voisi valjastaa käyttöön fysiikan liukulaskentatoimitusten osalta.

PS2:ssa vektoriyksiköt (VPU), tai oikeastaan koko Emotion Engine toimittaa tavallaan DSP:n virkaa.

EE:ssä on siis kolme erillistä liukulaskentaan kykenevää apuprosessoria:

CPU (MIPS III(IV)) FPU apuprosessori jossa 1 FMAC
VPU0 jossa 4 x FMAC
VPU1 jossa 5 x FMAC

FMAC=liukulaskentayksikkö joka suorittaa yhtä kellojaksoa kohden 10 fp laskutoimitusta.

Työnjako näitten kesken on mahdollista määrittää pelikohtaisesti:

* (CPU(+FPU) + VPU0) + VPU1
Tässä CPU:n MIPS IV käskyillä ohjataan suoraan VPU0:aa. CPU ja VPU0 hoitaisivat tässä tapauksessa esim AI ja fysiikkamalinnuksen.
VPU1 toimii itsenäisesti oman 16Kb muistissa olevien mikro-ohjelmien ohjaamana, ja hoitelee T&L ym. 3D laskuja.
Sopii siis peleihin joissa AI ja fysiikkamallinus on tärkeää.

* (CPU(+FPU) +VPU0 +VPU1)
Tässä molemmat VPU:t toimii T&L yksikköinä. VPU0 voidaan siis myös määritellä toimimaan itsenäisesti omassa muistissaan (pienempi kuin VPU1:n 16KB, en muista paljonko) olevien mikro-ohjelmien mukaan. Tarvittavan AI ja fysiikkamallinnuksen hoitelee CPU:n oma VPU_ita vaatimattomampi FPU yksikkö.
Sopii peleihin joissa graafinen näyttävyys on etusijalla fysiikan ja AI:n realistisuuden kustannuksella.

Sitten tietysti voi jättää toinen tai kummatkin VPU:t käyttämättä ja tehdä peli pelkällä CPU+FPU kombinaatiolla (esim. RRV ja pari muuta julkaisuajan peliä, taitaa vieläkin tulla tällätavoin ohjelmoituja pelejä markkinoille), mutta se ei ole mitenkään järkevää.


Vertailun vuoksi, esim Pentium 3:sa on vain yksi FMAC yksikkö vs. PS2:n 10xFMAC.
Jos joku tietää miten Geforce3 tai mikä xboxissa onkaan vertautuu FMAC yksiköitten märässä, niin olisi kiva tietää.


Edit: ....ai, tämä olikin PS3 threadi :confused:
 
Lainatun viestin kirjoitti alkujaan juupajaapa

Vertailun vuoksi, esim Pentium 3:sa on vain yksi FMAC yksikkö vs. PS2:n 10xFMAC.
Jos joku tietää miten Geforce3 tai mikä xboxissa onkaan vertautuu FMAC yksiköitten märässä, niin olisi kiva tietää.

Kiitoksen spekseistä. XboXissa on GF4 variaatti, jos löytää sen tiedot niin ei varmaankaan ole ongelma rinnastaa niitä XboXiin. http://www.pcvsconsole.com/ löytyy speksejä muuten kivasti.

edit: ei tämä ole mikään ps3 threadi, se otsikko on kusetusta :p
 
Joo, täällä aihe kuin aihe muuttuu viimeistään viidennellä sivulla siksi samaksi mun konsoli on parempi ku sun konsoli -lätinäx. No minkäs tekee, kun itsekin on siinä sopassa mukana kauhoineen, näppeineen.
 
Lainatun viestin kirjoitti alkujaan Groover
Joo, täällä aihe kuin aihe muuttuu viimeistään viidennellä sivulla siksi samaksi mun konsoli on parempi ku sun konsoli -lätinäx. No minkäs tekee, kun itsekin on siinä sopassa mukana kauhoineen, näppeineen.

Mulla on XboXia lukuunottamatta kaikki konsolit joten voin vaihtaa puolta jos käy tylsäks ;)
 
Lainatun viestin kirjoitti alkujaan keiu


Mulla on XboXia lukuunottamatta kaikki konsolit joten voin vaihtaa puolta jos käy tylsäks ;)

Voit olla tän mestan Robin Hood, heikomman puolella aina sen mukaan kuka on ottamassa hittiä :D
 
Lainatun viestin kirjoitti alkujaan keiu


Mulla on XboXia lukuunottamatta kaikki konsolit joten voin vaihtaa puolta jos käy tylsäks ;)


Mulla on kans X-Boxia lukuunottamatta kaikki konsolit, joten eikö me voitaisiin olla puolueettomia. Oltaisiin aina sen puolella, joka on oikeassa. Hmm... Oikeamieliset ritarit.... :D
 
jaahas jaahas pelaajalta viedään sitte tulevaisuudessa kaikki. eli konsolihan ei ole ostajan oma vaan sinä olet saanut siihen käyttöoikeuden. ja pelilevyjä ei enää saa itselleen(tai eihän niitä koskaan ole saanutkaan ,vaan niihin on saatu käyttöoikeus)
ja en ymmärrä miten piratismi loppuu? koska äkkiäkö joku kräkkeri vääntäsee jonkun piratismi verkon pystyyn. josta saa latailtuu lisäkenttiä sun muuta.
sen vaa sanon että piratismi on aina askeleen edellä rehellistä toimintaa...
ja toivottavasti sitä playstationin suunnittelu virheistä kapulaakin parannettaisiin´"hiuekan" ISOMMAKSI!
 
Lainatun viestin kirjoitti alkujaan Xbox Man

ja toivottavasti sitä playstationin suunnittelu virheistä kapulaakin parannettaisiin´"hiuekan" ISOMMAKSI!

Eh joo... Xbox Man se tietää! Mä voisin tohon sanoa että Xboxin kapula on suunniteltu päin persettä LIIAN isoksi. PS2:n ja Gamecuben ohjaimet kyllä on paljon parempia. Ja huom: Minulla on ISOT kädet, mutta silti tuo Xboxin kapula on aivan kauhea.
 
Lainatun viestin kirjoitti alkujaan Peoplez


Eh joo... Xbox Man se tietää! Mä voisin tohon sanoa että Xboxin kapula on suunniteltu päin persettä LIIAN isoksi. PS2:n ja Gamecuben ohjaimet kyllä on paljon parempia. Ja huom: Minulla on ISOT kädet, mutta silti tuo Xboxin kapula on aivan kauhea.

Mielestäni Xboxin kapulasta on hyvin vaikea löytää yhtään suunnitteluvirhettä toisin kuin PS2:n liian litteästä ohjaimesta. GC:n ohjain on hyvä, tosin pelattua paljon Xboxilla kaipaisi GC:tä käyttäessäkin käteensä kunnon kokoisen ohjaimen, kun noilla pienillä ohjaimilla pelaaminen on nykyään yhtä tuskaa.
 
Lainatun viestin kirjoitti alkujaan NviperO


Mielestäni Xboxin kapulasta on hyvin vaikea löytää yhtään suunnitteluvirhettä toisin kuin PS2:n liian litteästä ohjaimesta. GC:n ohjain on hyvä, tosin pelattua paljon Xboxilla kaipaisi GC:tä käyttäessäkin käteensä kunnon kokoisen ohjaimen, kun noilla pienillä ohjaimilla pelaaminen on nykyään yhtä tuskaa.

No jaa. Makuasioitahan nämä. Mutta sinun sanasi on lakini.
 
Lainatun viestin kirjoitti alkujaan NviperO


Mielestäni Xboxin kapulasta on hyvin vaikea löytää yhtään suunnitteluvirhettä toisin kuin PS2:n liian litteästä ohjaimesta. GC:n ohjain on hyvä, tosin pelattua paljon Xboxilla kaipaisi GC:tä käyttäessäkin käteensä kunnon kokoisen ohjaimen, kun noilla pienillä ohjaimilla pelaaminen on nykyään yhtä tuskaa.


Mulla on tavallisen kokoiset kädet. Ei mitkään isot, muttei isotkaan. X-Boxin ohjain ei todellakaan tunnu hyvältä minun käsiin. Se on epämukavan tuntuinen ja tuntuu kokoajan että siitä pitäisi väärin kiinni. Tätä ongelmaa ei ole PS2:n, GC:n tai DC:n ohjaimissa. Niistä kiinnipitäminen tuntuu luontevalta, eikä uutta otetta tarvitse hakea missään vaiheessa.
 
Jeh, onhan tuossa jo tultu siihen tulokseen että kyse ei ole ohjaimen suunnittelusta ja muotoilusta, vaan siitä mihin on itse tottunut. Juuri itselläni GC:n ja PS2:n ohjaimilla pelatessa ohjaimesta on vaikea saada kunnon otetta ja tatit tuntuvat oudoilta. Itse asiassa olen ihmetellyt miksi Nintendo lähti kopioimaan PS2:n ohjainta, kun N64:n ohjain oli aivan mainio. Myös Dreamcastilla oli aivan loistava ohjain.

Näin siis omalla näppituntumalla. Ja oikeastaan käteni ovat aika pienet, siis täysi-ikäiseksi.
 
Hassua, mutta kokeilin pitkästäaikaa alkuperäistä PSX ohjainta, siis sitä jossa ei ole tatteja ollenkaan, enkä pystynyt pelamaan sillä kuin muutaman minuutin (NHL2000) ja kädet oli kipeinä.
Ennen sekin tuntui niin ergonomiselta ja käteensopivalta, liekö kädet siitä kasvaneet.

Dual Shock ja DS2 tuntuvat sitävastoin vieläkin erittäin hyviltä käsissä eikä väsymistä tule ainakaan minun käsiini.
Kai sillä tottumisella on aika iso osa ergonomiassa.
 
Lainatun viestin kirjoitti alkujaan juupajaapa
Hassua, mutta kokeilin pitkästäaikaa alkuperäistä PSX ohjainta, siis sitä jossa ei ole tatteja ollenkaan, enkä pystynyt pelamaan sillä kuin muutaman minuutin (NHL2000) ja kädet oli kipeinä.
Ennen sekin tuntui niin ergonomiselta ja käteensopivalta, liekö kädet siitä kasvaneet.

Dual Shock ja DS2 tuntuvat sitävastoin vieläkin erittäin hyviltä käsissä eikä väsymistä tule ainakaan minun käsiini.
Kai sillä tottumisella on aika iso osa ergonomiassa.

Sama vika PC:n Gravis Gamepad Pro:n kanssa nykyään. Eli padihän on PSX:n originaalista repäisty selvä kopio. Ennen sekin tuntui aivan loistavalta, nyt se tuntuu vain omituiselta. Onneksi ei PC:llä tule enää pelattua :)
 
Lainatun viestin kirjoitti alkujaan NviperO


Makuasioita juu, mutta ei makuasiat ole suunnitteluvirheitä.

No jos se on suunnitteluvirhe niin miksi Sony ei sitten korjannut sitä "virhettä" kun PS2:n ohjain on muodoiltaan sama kuin PS ykkösenkin. Ehkä kaikkien mielestä siinä ei ole suunnitteluvirhettä.
 
Ylös Bottom