Lainatun viestin kirjoitti alkujaan keiu
Mutta GC:n ja XboXin loppuvat vasta sitten kun niiden uudet tulevat markkinoille, ei sillon kuin PS3 tulee. Eli elinkaaren pituutta ei voi tuolla perusteella päätellä kukaan. Ketään ei kiinnosta syrjäyttääkö mikään PS2n asemaa, se ei liity mitenkään elinkaareen.
Siis elinkaari loppuu konsolilla siihen, kun sitä ei enää osteta. PSX:n elinkaarikin jatkuu, koska sitä myydään vielä. Tosin lukisin jo esim. DC:n ja PSX:n elinkaaren päättyneeksi vaikka niitä myydäänkin. Selitä, mitä tarkoitat elinkaarella!
Tuossahan juuri sanoin että on perusteltua Sonyn verrata suorittimensa liukulukuyksikköä PIII:n koska sillä lasketaan sitä fysiikkamallia. Lue hyvä ihminen, lue.
Itseasiassa liukuyksiköllä ei todellakaan lasketa mitään helvetin fysiikkamallia. Siis mitä ihmettä höpiset?
Fysiikkamalliin käytetään liukulukuyksikköä.
Mihin liukulukuyksikköä sitten mielestäsi käytetään. Sullahan on ohjelmoinnista kokemusta, niin kerro mihin olet sitä itse käyttänyt.
Ja vektoriyksiköt nyt voi lähinnä rinnastaa jo grafiikkaprossuihin, ne vaan on integroitu samalle sirulle. Tämä integrointihan on uusissa EE:issä jatkettu niin pitkälle että myös GS on samalla sirulla.
Ja se, onko mikäkin samalla sirulla ei ole mitenkään merkityksellistä tehtävien jaon kannalta. Vektoriyksiköillä ei todellakaan lasketa sitä grafiikkaa, vaan niille siirretään pääprosessorilta toimituksia jolloin grafiikan laskemiselle siirtyy enemmän resursseja. Tämä siis jos ohjelmoija osaa asiansa.
Ja mitähän nämä siirrettävät toiminnot voisivat sitten olla?? Kenties grafiikan laskemista?
Ei ole tekoäly kummoista ei, oikein missään. Mutta tämä yleensä johtuu siitä että peliä ei saataisi tarpeeksi nopeasti ulos jos alettaisiin kiinnittää tekoälyyn huomiota. Tuo MGS2 vain palveli esimerkkinä tällaisesta trendistä, siinä kun tuo tekoälyn puute alkaa huvittamaan tietyissä kohdissa.
Onhan ne "Who goes there" ja muut läpät tietty aika hauskoja. Esimerkki oli siitä huono, että MGS2 sentään yrittää ja onnistuukin osittain tekoälyn kanssa paljon paremmin kuin moni muu.
Vertailla tottakai voi, mutta ei teknisestä näkökulmasta josta nyt oli kyse. Halosta en kommentoi koska muut jo ehtivät tehdä sen tehokkaasti, mutta jos nyt Square alkaisi tehdä peliä PS2lle joka on samassa mittakaavassa kuin FFX, se olisi konsolin viimeisiä pelejä, tullessaan markkinoille ehkä 2005. Todennäköisesti se olisi silloin teknisesti parasta mitä konsolille saa.
Tajuaako kukaan mikä ristiriitaisuus tähän sisältyy: "XBox/GC on helppo ohjelmoida, siten siitä saa helposti tehot irti" ja "Pelit tulevat kehittymään vielä valtavasti, kun ohjelmoijat oppivat ottamaan tehot irti" ??
PS2:n kehityksen kaari on ollut jo tähän mennessä silminnähtävä. Uskon kuitenkin että kehitystä tapahtuu vielä merkittävästi. Muilla vehkeillä kehitys ei ole yhtä merkittävää, koskä niiden tehoista suurempi osa on saatu käyttöön jo heti. Se jää sitten nähtäväksi, kuinka hyvin PS2 pysyy tässä kirissä mukana. On jo kuitenkin nähty, että PS2:lla voidaan tehdä todella laadukkaita ja näyttäviä pelejä. Enemmänhän se pelin hyvyys on kuitenkin kiinni pelin tekijöistä kuin alustasta.
Siis elinkaaren näkee tämän threadin otsikosta. Jos PS3 tulee 2005 niin PS2n elinkaari katkeaa siitä tulevana vuonna. Todennäköisesti kilpailevat konsolit tulevat vasta myöhemmin, eli niiden elinkaari on pidempi. Selkisikö?
Siis eihän tuo nyt ole ollenkaan järkevää ajattelua.
PS2 katkaisi DC:n elinkaaren, miksei PS3 katkaisisi sukupolvea vanhempien konsoleiden elinkaarta. DC oli sentään tehoissa laskettavissa samaan sukupolveen PS2:n kanssa.