Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

PS4, Xbox One, Wii U - 8. sukupolven konsolit

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Paolo
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Vastaus: PS4, Xbox One, Wii U, Seuraavan sukupolven teknologia

Mutta, kun sä et edelleenkään peliä (tai sovellusta yms.) ostaessa hanki mitään muuta kuin KÄYTTÖOIKEUDEN. Se on ollut aina näin, vaikka vuonna 1985 pelejä olikin helpompi lainailla kavereille. Eli sä et omista sitä itse peliä, vaan sä vaan ostat kaupasta oikeuden käyttää sitä.

Ei tällä kiemurtelulla ole mitään väliä. Sanokoot disclaimerit ja lisenssit mitä vaan, minä menen kauppaan, ostan pelin, se peli on minun omistuksessa fyysisesti ja voin tehdä sillä mitä haluan. Kunhan peli ei ole sidottu mihinkään typerään asiaan (online-pakko, online-passi, sidottu tiliin, jokin muu sidos), voin pelata sitä missä vain, kunhan minulla on pelikonsoli.
 
Vastaus: PS4, Xbox One, Wii U, Seuraavan sukupolven teknologia

Täytyy olla totta koska se lukee internetissä. Lähteenä käytetty aina luotettavaa "useat lähteet kertovat meille" liirumlaarumia.

Siis yrität sä väittää että EDGE-lehti olis väärässä? Mitä sä oot ottanut?
 
Vastaus: PS4, Xbox One, Wii U, Seuraavan sukupolven teknologia

(Toisaalta täytyy muistaa Internetin nyrkkisääntö: älä koskaan yritä selittää pahantahtoisuudella mitään, minkä voit selittää typeryydellä, mitä sovellan nyt. Joten pidätän yhä oikeuden todeta Microsoftin dirikoitten olevan ehtoja kusipäitä.)

Leikkasin paljon pois, mutta tossa tais olla asian ydin. Plus se PR-sotku, joka sai koko myrskyn aikaan. Olen aika samoilla linjoilla jryin kanssa. Lisäisin kuitenkin vielä "ylimielisiä" tohon "ehtoja" ja "kusipäitä" väliin. Mutta kuitenkin, jostain luin (en nyt muista mistä, varmaan näiltä foorumeilta) että MS:llä olis ollut peliliike jättää fyysinen media kokonaan pois pelistä, koska siihen toi järjestelmä tähtää ja olen ihan samaa mieltä. PS Storesta ostetut pelit toimii juuri tuolla tavalla, erona se että fyysisen XOne-lätyn voi myydä eteenpäin. Ostajan pitää vain aktivoida se uudestaan. Mutta koska MS ja ennenkaikkea, kuten jryi sanoi, MS:n PR-osaston marakatit ryssivät asian totaalisesti, niin Sony nousee tästä suuren massa silmissä voittajana tekemällä... *rummun pärinää* ...ei yhtään mitään erikoista tai mullistavaa. *yleisö hurraa*

Microsoftilla on kova työ* lähikuukausina korjata paletti kuntoon, muuten ei hyvä heilu joulumarkkinoilla.

* Joku voisi sanoa jopa ylivoimaiseksi, mutta tsemppiä sinne bonoboille. Hyvin tehty työ tuo banaaneja.

Tulee epävirallisena "tietona" pelitoimittajalta. Ei ongelma täällä ruuhka-Suomessa, mutta mites siellä muualla?
Nämä nk. kasvukeskukset (kuten Oulu, jossa majaani pidän) ja muut kaupungit tuskin on ongelma. Mutta jos joskus omistan XOnen, niin en minä sitä jouluksi mukaan ottaisi sukulaisiin tonne Kainuun korpiin. Tai edes Oulun lähikuntiin ja sama taitaa päteä missä tahansa muualla.
 
Vastaus: PS4, Xbox One, Wii U, Seuraavan sukupolven teknologia

Ps. Edelleenkin Steam ei ole paras esimerkki, koska se on täysin digitaalinen pelipalvelu.

Itseasiassa Steam ei ole täysin digitaalinen, vaan kaupasta voi ostella pelejä, joissa tulee koodi&levy. Koodi syötettään Steamiin ja peli asennetaan levyltä eli melkolailla samoin kuin Xluussa.
 
Vastaus: PS4, Xbox One, Wii U, Seuraavan sukupolven teknologia

Nämä nk. kasvukeskukset (kuten Oulu, jossa majaani pidän) ja muut kaupungit tuskin on ongelma. Mutta jos joskus omistan XOnen, niin en minä sitä jouluksi mukaan ottaisi sukulaisiin tonne Kainuun korpiin. Tai edes Oulun lähikuntiin ja sama taitaa päteä missä tahansa muualla.


Miksi et ottaisi? johan ne jossain sano että sen pelin 24h varmennuksen voi tehdä vaikka kännykän wlan jaon kanssa joten se onnistuu vaikka mökillä jos niikseen tulee..
(Live pelaaminen ei varmasti onnistu Wlan jaon kautta mutta se pelien varmennus pitäisi.)
 
Vastaus: PS4, Xbox One, Wii U, Seuraavan sukupolven teknologia

Siis itsehän olin hyvinkin varma, että xbox360:n kaikki (ostamani) digipelit olisivat siirtyneet automaattisesti Onelle (ja Win8:lle, jonka olin varma ilmaantuvan xbox8:n käyttöjärjestelmäksi), mutta ainakaan vielä ei tätä ole julkistettu.
Taaksepäinyhteensopivuus ei ole se kovin juttu näiden uusien konsoleiden kohdalla. Kohta sitä ostellaan samoja pelejä HD-HD-uudelleenjulkaisuina.

Mutta, kun sä et edelleenkään peliä (tai sovellusta yms.) ostaessa hanki mitään muuta kuin KÄYTTÖOIKEUDEN. Se on ollut aina näin, vaikka vuonna 1985 pelejä olikin helpompi lainailla kavereille. Eli sä et omista sitä itse peliä, vaan sä vaan ostat kaupasta oikeuden käyttää sitä.
Oli vai on aina ollut? Lisenssin ja tuotteen suurin ero lienee omistussuhteessa. Omistamisen voi määrittää esimerkiksi siten, että omistajalla on oikeus myydä tuote haluamallaan hinnalla vapaasti eteenpäin. Lisenssin haltija joko ei voi myydä lisenssiään tai ainakin joutuu pulittamaan maksun lisenssin omistajalle. Näin ollen ainakin ennen vuotta 2002 (Steam) pitäisin pelejä täysin tuotteina. Steamin ja Xbonen kohdalla voidaan sitten varmaan käyttää termiä lisenssi.
 
Vastaus: PS4, Xbox One, Wii U, Seuraavan sukupolven teknologia

(Live pelaaminen ei varmasti onnistu Wlan jaon kautta mutta se pelien varmennus pitäisi.)
Tää se syy olisi, koska olen kaikkiruokainen pelaaja ja varmasti tulisi myös online-vääntöjä vedettyä. Edelleenkin olettaen, että hankkisin hamassa tulevaisuudessa XOnen PS4:n rinnalle.
 
Vastaus: PS4, Xbox One, Wii U, Seuraavan sukupolven teknologia

aivottomia apinoita
kolossaalinen PR-fuck-up
kommunikoitu aivokuolleen tapiirin kompetenssilla
jos Microsoftin viestintäosastolla olisi ajattelukykyinen bonobo töissä

No jaa, onhan se ollut surkeaa, mutta ei tätä nyt ihan tuollakaan tavoin voi PR-osaston harteille sälyttää. Ajatuksena todennäköisesti on ollut se, että pilven edut ovat aika helposti nähtävissä. Mitä varsinaisesti tarvitsee kertoa, on se, mitä käytännön rajoituksia nämä tuovat. Rajoitukset sitten esitettiinkin ihan selkeästi, kuten näistä konsolisotaketjuista käy hyvin ilmi.

Suuri osa paskamyrskystä on syntynyt ihan vanhasta kunnon massahysteriasta ja moraalisesta yhteenkuuluvuuden tarpeesta. Olisiko PR-osaston pitänyt osata ennakoida tämä reaktio? Ehkä, mutta sitten tahtia lyötäisiin tällä hetkellä varmaan siitä, miten ne mikkiksen kusipäät puhuvat sokerisia, mutta hierovat kyhmyisiä käsiään kulissien takana.
 
Vastaus: PS4, Xbox One, Wii U, Seuraavan sukupolven teknologia

Kyllä tuo päätöksentekoprosessi on tullut jo tutuksi tässä reilun 20 vuoden pelaamisvuoden jälkeen;)

Noh taas kerran puhun vain enemmän yleisesti kun spekulointia kuitenkin on. Peleistä on esim. EG kerännyt listaa ja yksi näkökulma on että PS4:lle on tulossa enemmän pelejä, mutta Xbox Onella on enemmän aitoja exclusive-pelejä. Siis tässä vaiheessa näin, asiat tietysti muuttuvat ja elävät koko ajan (osa on varmasti "timed exclusive").

PS4 = A list of every confirmed PlayStation 4 game • News • PlayStation 4 • Eurogamer.net
Xbox One = A list of every confirmed Xbox One game • News • Xbox One • Eurogamer.net
 
Vastaus: PS4, Xbox One, Wii U, Seuraavan sukupolven teknologia

Tää se syy olisi, koska olen kaikkiruokainen pelaaja ja varmasti tulisi myös online-vääntöjä vedettyä. Edelleenkin olettaen, että hankkisin hamassa tulevaisuudessa XOnen PS4:n rinnalle.
Millä sä meinasit sitä PS4:n online-puolta käyttää siellä korvessa?
 
Vastaus: PS4, Xbox One, Wii U, Seuraavan sukupolven teknologia

Millä sä meinasit sitä PS4:n online-puolta käyttää siellä korvessa?

Varmaan sillä paukkulangalla, vielä kotikylille saa semmosen kuparipiuhan kautta olevan nettiliittymän. Mutta sekin on katoavaa kansanperinnettä, syrjempään kun mennään niin paikallinen puhelinyhtiö on jo käärinyt linjat rullalle ja vaihtanut langattomiin, vielä huonommin toimiviin. Tietty, jos PS4:lle tulee samanlainen rajoitus, niin mä varmaan murjotan nurkassa ja itken katkeria kyyneliä.
 
Vastaus: PS4, Xbox One, Wii U, Seuraavan sukupolven teknologia

Varmaan sillä paukkulangalla, vielä kotikylille saa semmosen kuparipiuhan kautta olevan nettiliittymän. Mutta sekin on katoavaa kansanperinnettä, syrjempään kun mennään niin paikallinen puhelinyhtiö on jo käärinyt linjat rullalle ja vaihtanut langattomiin, vielä huonommin toimiviin. Tietty, jos PS4:lle tulee samanlainen rajoitus, niin mä varmaan murjotan nurkassa ja itken katkeria kyyneliä.

Tai pelaat Wii U:ta, joka pienenä konsolina kulkee myös hyvin mukana. Toisaalta, jos Wii U:n pelien julkaisutahti jatkuu samaan malliin kuin nyt, niin saattaa nurkassa murjottaminen ja itkeminen olla sekin virikkeellisempää vaikka Wii U olisikin mukana.
 
Vastaus: PS4, Xbox One, Wii U, Seuraavan sukupolven teknologia

Varmaan sillä paukkulangalla, vielä kotikylille saa semmosen kuparipiuhan kautta olevan nettiliittymän. Mutta sekin on katoavaa kansanperinnettä, syrjempään kun mennään niin paikallinen puhelinyhtiö on jo käärinyt linjat rullalle ja vaihtanut langattomiin, vielä huonommin toimiviin. Tietty, jos PS4:lle tulee samanlainen rajoitus, niin mä varmaan murjotan nurkassa ja itken katkeria kyyneliä.
Siis jos kritisoit XOnen DRM-tarkistusta ja kun joku ehdottaa esim puhelimen kautta tehtäväksi, niin vastaat että täytyy löytyä online-pelaamisen mahdollisuus myös. Niin joka tapauksessa tarvitset kunnon piuhan online-puolen käyttöön, oli pelikoneena mikä tahansa. Ei se PS4 toimi sen paremmin onlinessä siellä Kainuussa kuin XOnekaan. Offline tietty erikseen, mutta kun tuon onlinen sanoit olevan tärkeä.
 
Vastaus: PS4, Xbox One, Wii U, Seuraavan sukupolven teknologia

Tuo MS:n online-tarkistus toiminee siten, että pelin käynnistyksessä se merkkaa pelin olevan käytössä. Sitten joko 24h tunnin jälkeen (jos esim. verkko menee pois päältä ja pelin sammuuttaa) tai peliä sammutettaessa se merkataan taas "vapaaksi", jolloin joku näistä 10 "perheenjäsenestä" voi pelin käynnistää. Ja sama homma, kun perheenjäsen käynnistää pelin, niin peli merkataan "varatuksi". Perheenjäsenen pelatessa peli merkitään tunnin päästä jo vapaaksi, jos netti ei ole käytössä ja samalla ilmoitetaan perheenjäsenelle, että peli sammuu.

Tai noin sen itse toteuttaisin. En tiedä onnistuisiko tosin semmoinen, että käynnistät pelin kotona ja katkaiset netin, sammutat pelin ja konsolin, pakkaat boxin autoon ja käynnistät pelin (ilman nettiä) mökillä. Tällöin xbone tietää, että nettiin on ilmoitettu peli varatuksi, jolloin sallinee pelin käynnistyksen?
 
Vastaus: PS4, Xbox One, Wii U, Seuraavan sukupolven teknologia

Kun siinä levyllä pitää olla kuitenkin yksilöivä koodi niin miksei se perkuleen levy voi toimia lisenssinä kuten nytkin, ja kuten ps4:ssa??? Jos haluaa pelata ilman levyä niin sitten online tarkistus. Pahimmassa tapauksessa levy pelaaja voi pelata offlinessä ja online tarkastuksen omaava myös, yhtäaikaa.. mutta ei tietenkään verkkopeliä, eli vapaus olisi suuri mutta väärinkäyttö minimaalista.
 
Vastaus: PS4, Xbox One, Wii U, Seuraavan sukupolven teknologia

Siis yrität sä väittää että EDGE-lehti olis väärässä? Mitä sä oot ottanut?

Kiitettävää luottamusta median objektiivisuuteen ja integriteettin :)

Pelimedia ja media muutenkin on kyllä erehtynyt muutaman kerran historian saatossa ja joskus jopa uutisoinut isoin otsikoin ihan vääriä ja harhaanjohtavia asioita tai perustanyt juttunsa täysin varmentamattomiin huhuihin tai epämääräisiin lähteisiin. Lähdekritiikki on aina paikallaan oli kyse mistä tahansa mediasta.
 
Vastaus: PS4, Xbox One, Wii U, Seuraavan sukupolven teknologia

Ars Technicassa oli haastatelut Yusuf Mehdiä, ja tuon jutun luettuani täytyy hiukan lieventää aikaisempia näkökulmia.

Microsoft defends the Xbox One’s licensing, used game policies | Ars Technica

Hyvää juttua, ja tässä on mielestäni hyvin selitetty tuon DRM-päätöksen taustat:

Publishers, of course, have been the most forceful proponents of cutting off the used game market, with some suggesting that used games are comparable to piracy for their bottom line. But Mehdi said that Microsoft wasn't simply "giving in" to publisher demands with its new game licensing terms. Instead, it was trying to balance the needs of its four main "constituents," including the consumer (who comes "first and foremost" he said), game publishers, retailers, and Microsoft itself as a company.

"Within that, we've tried to optimize, and I think we've found a great balance across all of those dimensions," Mehdi said. "But there are tradeoffs. We do want to support everyone in that system, beginning with the consumer. But we want publishers to get paid for the great IP they work on. We want retailers to be able to drive and sell our products and make a profit. So we are trying to balance across all those."


MS on pyrkinyt käytännöllään löytämään tasapainon kuluttajan, julkaisijan, jälleenmyyjän ja oman edun välillä. Tässä voi aivan hyvin Sonyn pilkka sattua omaan nilkkaan, kun kehittäjät ja julkaisijat näkevät käytettyjen pelien vapaan kaupan aiheellisesti tuloja jarruttavana seikkana ja vaihtavat leiriä.
 
Vastaus: PS4, Xbox One, Wii U, Seuraavan sukupolven teknologia

Kiitettävää luottamusta median objektiivisuuteen ja integriteettin

Edge ei muutenkaan tunnu edustavan sitä kaikkein objektiivisinta osapuolta, kun katsoo miten lehdessä on perinteisesti kohdeltu Sonya ja Microsoftia. Selitys?
 
Vastaus: PS4, Xbox One, Wii U, Seuraavan sukupolven teknologia

MS on pyrkinyt käytännöllään löytämään tasapainon kuluttajan, julkaisijan, jälleenmyyjän ja oman edun välillä.

PR-hömppää ja damage controllia. Julkaisijoiden etua on ajettua oman edun ohella. Jälleenmyyjät ja etenkin kuluttajat on tässä tasapainoilussa unohdettu.

Olisi kovasti mielenkiintoista kuulla Mehdin ajatuksia miten esim. juuri kuluttajat tästä oivallisesti järjestelystä hyötyvät.

Implementing that kind of disc-free system on the Xbox One "may not [have been] the best thing for consumers, and it may not [have been] the thing they [would have] wanted," Mehdi said
 
Ylös Bottom