Vastaus: Resident Evil 5 [PS3]
Asiastahan ei olla tässä ketjussa vielä puhuttu, mutta kun kerran kysyt niin nelosessa sentään asiaa yritettiin pitää vähän aisoissa - vaikkakin oli aika huonoa makua osoittaen. Jos neljännessä pelissä olisi olleet latinot samanlaisia stereotyyppejä mitä Resident vitosessa veisteltiin niin tilanne olisi sama.
Ja kuten jo äskenkin totesin, vaikka tämän huonon maun ja rasismin pelistä unohtaisikin niin jäljelle silti jäisi todella rikkinäinen peli jonka surkeaa pelimekaniikkaa ja tarinaa ei korjaa millään.
Eiköhän ne ole enemmän zombin stereotyyppejä kuin mitään muuta (no, siihen suuntaa ainakin vaikkeivät enää uusissa ressuissa perinteisiä zombeja olekkaan).
Jotenkin kovin kumma koko rasisimikohu. Jää vähän sellainen kuva että Afrikkaan sijoittuvia pelejä ei saisi tehdä ollenkaan koska silloin päädytään ammuskelemaan tummaihoisia ihmisiä. Eikös tuo vasta rasistista olekkin?
Ei ole tullut mieleen että se, että pelisarjassa lahdataan niin länsimaisia, latinoita kuin tummaihoisiakin kavereita on nimenomaan rasisisuuden vastakohta? Ainakin kaikille muille paitsi niille jotka nyt ovat alkaneet asiasta meuhkata. Ihminen joka ei ole rasisti tuskin kiinnittää mitään erikoisempaa huomiota koko pelin skenaarioon.
Itse en ainakaan ensimmäisenä ajatellut että nyt metsästetään mustaa miestä, vaan että peli näköjään sijoittuu tällä kertaa Afrikkaan, kiva juttu, pelimiljöönä Afrikka ei ainakaan ole vielä loppuun kulutettu..
Mitä itse peliin tulee niin tarina nyt on mitä on, tosiaan kaipaisin enemmän vanhojen ressujen kauhuelementtejä mukaan. Muten pelattavuudessa ei liiallista guick time eventtien viljelyä lukunottamata ole ollut mitään moittimista, todella herkullista pelattavaa kaksinpelinä. Harvassa Co-Op-pelissä on ollut näin hyvä yhteistyön fiilis, ja rajallinen kyky kantaa tavaraa jne vain lisää tuota kun joutuu sitten ihan oikeasti sopimaan kaverin kanssa taktiikoista ja keskustelemaan mitä aseita kumpikin kantaa, vaihtelemaan ammuksia ja varusteita jne.
Ohjauksestakaan en kyllä keksi valittamista, monet tuntuvat oelvan sitä mieltä että kun ressut kerran ovat siirtyneet survival horrorista enemmän räiskinnän suuntaan modernimpi liikkuminen olisi paikallaan. Omasta mielestäni moinen tappaisi vain viimeisetkin kauhugenren rippeet pelistä. (Esim Dead Space oli omalla kohdallani täydellinen pettymys, aivan sama millaista örkkiä vastaan hyppii ja millainen maailma pelissä on jos kaikkeen voi kuitenkin vastata vain painamalla liipasinta. Ei paljoa pelota, ei edes jännitä.)