Kirvasto taisi jo vastata paremmin kuin minä kykenen, mutta yritämpä silti
Originally posted by Hifi_Mies
Slaisseri saa vastauksen ensi kerralla kysymyksiinsä, mutta nyt en oikein ehdi. Tässä vähän vastauksia edellisiin kysymyksiin.
Tuntuu että tämä keskustelu polkee paikallaan. Olisin kyllä valmis kommentoimaan vastaväitteisiinne, mutta kun totuuden hetki tulee niin kaikki ovat hiljaa.
No yllätys, ensin selität ettei ole aikaa kuin suoltaa pihalle uutta shittiä eikä ole aikaa vastata sinua vastaan kohdistettuihin vastaväitteisiin ja heti seuraavaksi väität ettei niitä vastaväitteitä edes ole! Mitä järkeä tuossa on?
Originally posted by Hifi_Mies
Jos ajatellaan ns. perus efektejä jotka hienossa konsolipelissä täytyy olla. Mielestäni ne ovat 32bittiset värit, 32bittinen Z-buffer, kaksi teksturea, trilinear filtter, 2*AA 640*480 resoluutiolla ja 60 kuvan päivitysnopeudella.
Kuten Kirvasto jo sanoi niin 4Mt ei riitä millään tuohon kaikkeen. Ja edelleen kiertääkö ne tekstuurit siis sieltä EE:n kautta? Jos näinkin on niin aika hyvin pitää tekstuureita käyttää hyväksi jotta niiden "vahituvuus" saataaisiin minimiin ettei tarvitsi niin käyttää sitä 3,2GT/s väylää.
Originally posted by Hifi_Mies
PS2:lla riittää väylää vielä vaikka minkälaisiin efekteihin. Toki pienet välimuistit ja erilaiset muistin esilämmityskikat vähentävät väylän kulutusta hieman, mutta on selvää, että jos väylä kuluu kokonaan jo tälläisiin perus juttuihin, niin Xboxsilla väylä loppuu varmasti kesken.
Mitenkäs tuo on oikeasti Xboxin kohdalla tuo ulkoisen kaistan kulutus efekteihin kun Xboxissahan se GPU taitaa "laskea lennosta" ne efektit kun PS2:ssa GS taitaa hoitaa käytännössä vain renderöinnin...
Originally posted by Hifi_Mies
Efekti puolella voidaan pientä kehitystä saavuttaa, mutta koska Xboxsin GPU perustuu tiettyihin ruutiineihin on uusien efektien luominen varsin hankalaa. Kyllähän Xboxsista löytyy vertex shader yksiköt jotka periaatteessa kykenevät luomaan uusia efektejä, mutta siinäpä se juttu onkin. Kyllä niitä uusia efektejä saadaan, mutta vanhojen efektien korvaaminen on uusilla mutta nopeammilla on jotakuinkin mahdotonta. Xbox sisältää jo valmiiksi pieniä parannuksia efekteissä kuten AA on vaihtunut vanhemmasta supersamplauksesta uudempaa multisamplaukseen, mutta siihen se sitten jotakuinkin jää.
Eikös Xboxin GPU ole täysin ohjelmoitavissa jos niin halutaan? Ja sehän sisältää muutenkin käytännössä rautatuen oikeastaan kaikkiin efekteihin joka nopeuttaa sen toimintaa, toisin kuin PS2:ssa! Xboxin GPU pystyy myös tuohon QuinQunx AA:n joka pystyy yhtähyvään tai parempaan kuin 4xAA, mutta kuluttaa huomattavasti vähemmän tehoa, mites olikaan PS2:ssa? taitaa jäädä tuossakin aika rankasti jälkeen.
Originally posted by Hifi_Mies
Ylivoimaisesti suurin muistin kuluttajia ovat teksturet. PS2:lla apua saadaan lataamalla päämuistista tekstureita 4MT sulautettuun muistiin.
Ja tuo tapahtui EE:n kautta 3,2Gt/s väylää pitkin (jossa liikkuu samalla muutakin dataa väylää ahtauttamassa), jeah, sehän vasta nopeaa on.
Originally posted by Hifi_Mies
mutta ei mielestäni PS2:sen tekstureitakaan rumiksi voida sanoa vai väittääkö joku, että GT3:ssa on rumat teksturet autoissa.
No ei ne rumat ole, mutta eivät mitenkään ihmeellisetkään.
Originally posted by Hifi_Mies
että vaikka Xbox tukee suurta määrää efektejä, niin ei niitä kaikkia saada kapean väylän takia samalla kertaa millään ruutuun.
Niin kuka nyt osaa vastata siihen että mitenkä tuo GPU nyt sitten käytännössä kuluttaa tuota ulkoista väylää noihin efekteihin kun kaikki lasketaan sen yhden ja saman GPU:n sisällä.
Originally posted by Hifi_Mies
Slaisserille hieman perusteluja komponenttien vertailuista. PS2:ssa EE hoitaa kaikki laskut ja Xboxsissa CPU ja GPU. EE ja Xboxsin GPU ja EE ovat vertailtavissa, koska molemmat laskevat grafiikkaa. Se että Xboxsilla on lisäksi CPU laskemassa tekoälyä ja fysikkaa ei vaikuta asiaan millään tavalla. EE:llä grafiikan, fysiikan ja tekoälyn laskeminen jakautuu EE sisällä, koska EE:llä kooderi voi päättää mitä prosessoria käyttää mihinkin. Täysin loogista siis.
Mitenkäs tuo nyt liittyy mihinkään kun puhuin siitä että olet vertaillut EE:ta ja Xboxin CPU:ta raakasti toisiinsa! Ei sillä että tuokaan vertailu onnistuisi kovin helposti sillä EE laskee myös muuta eikä vain grafiikkaa. Kahta komponenttia jotka poikkeavat toisistaan kuin yö ja päivä ei voi mitenkään noin suoraan vertailla toisiinsa vaan käytännössä jos haluaa vertailla niin pakko vertailla KOKONAISUUTTA.
btw. miten voi unohtaa sellaisen asia että se PS2:n 48Gt/s väytä todellakin on VAIN GS:n ja Vrammin välisen kaistan nopeus ja se juuri siksi ole ratkaisu kaikkeen vaan myös tuo 4Mt Vrammiin pitää ladata välistä tavaraa ja se taas onnistuu sitten jo huomattavasti hitaammin. Eli tuossakin pitää ajatella kokonaisuutta, se että sulla on hieno (puutteellinen)teoria asiasta ei tarkoita sitä että se toimisi käytännössä!