Gimble
Well-Known Member
Noi väyläjutut ja muut alkaa oleen jo aika legendaarisia!Lainatun viestin kirjoitti alkujaan Hifi_Mies
Taisi ainakin tuo väylä juttu mennä jo jakeluun.


Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)
Noi väyläjutut ja muut alkaa oleen jo aika legendaarisia!Lainatun viestin kirjoitti alkujaan Hifi_Mies
Taisi ainakin tuo väylä juttu mennä jo jakeluun.
Lainatun viestin kirjoitti alkujaan Gimble
Noi väyläjutut ja muut alkaa oleen jo aika legendaarisia!Säähän voisit julkaista aiheesta nettiin kirjan, kun kerta runosuoni näyttää niin hyvin puhkeavan! Ko. kirjan nimihän voisi olla vaikka "minne katosivat PS2:n tehot"
![]()
Lainatun viestin kirjoitti alkujaan Hifi_Mies
Minun kirjoituksien todettiin olevan paskaa jo sillä perusteella että kielioppi ei ollut priimakunnossa. En nyt muista olitko sinä yksi heistä, mutta yksi ketjun keskeisimmistä henkilöistä eli Slaisseri ainakin oli.
Eikä muuten niihin vastannut kukaan muukaan, ei Keiu eikä Slaisser. Taisi ainakin tuo väylä juttu mennä jo jakeluun.
Se, että tiedostan oman tietoni rajat, on mielestäni vain hyvä asia. Sinulta tämä taito tuntuu puuttuvan. Ymmärrän konsoleiden tekniikkaa kohtuullisen hyvin, mutta en tarpeeksi, että ymmärtäisin tarkasti mikä vaikutus milläkin ominaisuudella on pelintekijälle. Osaamiseni riittää mielestäni kuitenkin kriittiseen tiedonhankintaan. Oman tietämykseni rajoja ei ilmeisesti pitäisi tuoda esiin, koska sen jälkeen "kaiken tietävä" saa päähänsä, etten tiedä mitään.Lainatun viestin kirjoitti alkujaan Hifi_Mies
1. Silloinhan juuri on kirjoittajan armoilla jos ei itse tiedä asiasta oikein mitään. Vai millä perusteella pystyt muka tulkitsemaan onko kirjoittaja oikeassa vai väärässä jos et itse asiasta juurikaan ymmärrä? Sinun on vain uskottava täysin sokeasti kirjoittajaan. Toki se tieto täytyy jostain hankkia jolla tulkitaan että onko kirjoittaja oikeassa vai väärässä, mutta se syntyy usein vasta vuosien intensiivisellä alan seuraamisella ja eri palasten kokoamisella yhdeksi kokonaisuudeksi.
Mitä hittoa kielioppi tähän liittyy? Kritisoin aikoinaan (sivu 30) "artikkelejasi" mm. kamalasta kirjoitusjäljestä. Huonosti kirjoitettu juttu harvemmin tuo uskottavuutta. On silti hävytöntä ja varsinainen "haista paska" -kommentti, kun väität hyvän kirjoitusasun riittävän minulle uskottavuuden tuomiseen. Hyvä kirjoitusjälki ei vielä tuo uskottavuutta, mutta en muista kyllä yhtään asiantuntevaa artikkelia, joka olisi kirjoitettu alakoulutasolla. Sisällön ja ulkoasun kritiikki on silti pidettävä erillään.2. Jos nyt en ihan väärin muista niin kaikki artikkelit joita olemme käsitelleet tässä ketjussa ovat kieliopillisesti esimerkillisesti kirjoitettuja (ainakin meikäläisen äikän taidoilla mitattuna). Minusta näyttääkin siltä että sinun luottamus on kalastettu pelkästään sillä että nuo artikkelit on kirjoitettu kieliopillisesti oikein ja niiden kirjoittajat ovat ns. oikeita pelitoimittajia. Minun kirjoituksien todettiin olevan paskaa jo sillä perusteella että kielioppi ei ollut priimakunnossa. En nyt muista olitko sinä yksi heistä, mutta yksi ketjun keskeisimmistä henkilöistä eli Slaisseri ainakin oli.
Väitit viime kirjoituksessasi minun käyttävän lähteitä, joita en todellisuudessa ole koskaan käyttänyt. Kun sinä et kerran jaksanut, minä "kaivoin esiin" tässä ketjussa kirjoittamani viestit. Niissä ei ole mitään väitteeseesi viittaavaa. Tiedät itsekin hyvin, että olen viimeksi väitellyt kanssasi tekniikasta kunnolla Peliaseman keskusteluissa. Väitteesi oli siis täyttä roskaa ja menee jo valehtelun puolelle, kun sitä toistamiseen väität.Kuitenkin kun käsittelimme kyseisiä artikkeleita niin niistä kaikista löytyi luvattoman paljon virheitä. Ei se nyt tietenkään tarkoita että niissä ihan perättömiä juttuja olisi ollut, mutta homma käännettiin Xboxsille usein täysin naurettavilla perusteilla. Linkkejä en jaksa kaivaa tästä ketjusta (ymmärrätte varmaan), mutta jos nyt joku viitsii hakea niin mm. nuo edellisessä viestissäni olleet virheet löytyvät 100% varmuudella.
Hex, jos et tietoa ole kaivanut artikkeleista joita olemme tässä ketjussa käsitelleet niin mainitseppa sitten pari artikkelia joita olet lueskellut. Minusta on kyllä vaikea uskoa että näin ei olisi, koska sen verran selviä viittauksia edellä mainittuihin artikkeleihin muistan sinun käyttäneen.
Ongelmiin lukemisen ymmärtämisen kanssa en voi auttaa.3. En kyllä löytänyt yhtään vastausta edellisessä viestissäni esitettyihin väitteisiin noista sinun kommenteistasi.
Kaikella kunnioituksella, kuvat ovat kyllä aika helppo erottaa toisistaan. (tämä ei tosin kyllä meinaa sitä, että Xbox ja PS2 versiot olisivat helppo erottaa toisistaan, koska voihan noiden kuvienkin laadussa olla eroja)Lainatun viestin kirjoitti alkujaan juupajaapa
Itse en edes voisi erottaa mitkä linkitetyistä kuvista olisivat xboxille ja mitkä PS2:lle jos kuvat olisi sekoitettu keskenään, voisitko sinä Slaisser?
Lainatun viestin kirjoitti alkujaan juupajaapa
Ei taas, Slaisser.
Ja täällä taas pidot sen kuin jatkuvat entisellään (pienin muutoksin).
heh...![]()
Lainatun viestin kirjoitti alkujaan juupajaapa
Miten ihmeessä sitten PS2:lla on jo nähty ja tullaan näkemään pelejä joissa on paljon paljon isommat ja monipuolisemmat kentät kuin Return to Castle Wolfenstainissa ?? (Jak & Daxter, Getaway, GTA3.....)
Lainatun viestin kirjoitti alkujaan keiu
Mitä ihmettä hourit? Vertaat RTCWtä tasohyppelyihin ja autopeleihin? Siis eihän tuossa nyt herranjumala ole mitään järkeä.
....
Onko oman - mahdollisesti markkinoiden parhaan - tuotteen myyminen kilpailijoille mielestäsi hyvää bisnestä? Jos olisi, niin miksei gt3:n tai mgs2:n pelimoottoria ole käytetty missään muussa peleissä?Lainatun viestin kirjoitti alkujaan Hex
Juupis,
Miksi muuten luulet, että Jak&Daxterin mainiosta grafiikkamoottorilla ei ole tehty fps-peliä? Jos se olisi noin helppoa (tai edes kohtuullisella vaivalla mahdollista), olisi esittämälläsi tavalla varmasti toimittu. Sehän olisi vain hyvää bisnestä.
Ei tuolla ruudun uudelleen piirtämisellä ole mitään merkitystä. Kaikissa peleissa grafiikka piirretään aina uudestaan vaikka kamera pysyisi paikallaan. Voihan J&D:ssäkin katsoa peliä fps kuvakulmasta ja pyöritella kameraa niin nopeasti kuin halua eikä se siitä hidastele yhtään. Suurin ero noiden pelien moottoreissa on siinä että fps kuvakulmassa tekstuurien pitää olla hieman (ehkä 25%) suurempia että ne näyttäisivät yhtä tarkoilta kuin kolmanen persoonan kuvakulmasta. ROTCW:ssa on pajon tarkemmat tekstuurit, mutta vastaaasti piirtoetäisyys on huomattavasti lyhyempi.Sen sijaan, että katsoisit pomppimisen yms. määrää, pitäisi katsoa mm. kuinka paljon ruutua joudutaan piirtämään uusiksi. FPS-peleissä kuvakulma on jatkuvasti kääntymässä ja siirtymässä eri suuntiin. Tasoloikissa, vaikka pomppiminen yms. olisi kuinka hurjaa, pysyy kamera melko rauhallisena, jolloin uutta laskettavaa on aikalailla vähemmän.
Ensimmäisen sukupolven pelit kuten Halo, DOA3, Rallisport, PGR, Max Payne ja Wreckless näyttävät kyllä hyviltä, mutta pahasti näyttää siltä että kaikki tulevat pelit eivät pääse vastaavaan grafiikkaan. Uusimmista pelaamistani peleista ainakin Morrowind, Hunter, Crazy taxi 3 ja Death to Rights ovat grafiikaltaan melkoisia pettymyksiä.Ketä oikein kusetat kieltämällä Xboxin suuremmat tehot, vain muita vai myös itseäsi? Kun jo Xboxin ensimmäisen sukupolven pelit tarjosivat grafiikoita, joihin toisen sukupolven PS2-pelit ei pysty ja kuvat tulevista Xbox-peleistä näyttävät vielä paljon hienommilta, on aika selvää mikä koneiden nokkimisjärjestys on TEHOISSA. [/B]
Vai näyttää pahasti siltä? Olisi kyllä tosi kiva kuulla, että mistähän vinkkelistä siltä näyttää? Jos nimittäin on seurannut edes jonkin verran uutisia liittyen näihin tuleviin XBOX titteleihin, niin tietää sen että siellä on paljon pelejä mitkä TODELLAKIN tulee pesemään graafisesti aiemmin mainitsemasi pelit.Lainatun viestin kirjoitti alkujaan Kirvasto
Ensimmäisen sukupolven pelit kuten Halo, DOA3, Rallisport, PGR, Max Payne ja Wreckless näyttävät kyllä hyviltä, mutta pahasti näyttää siltä että kaikki tulevat pelit eivät pääse vastaavaan grafiikkaan. Uusimmista pelaamistani peleista ainakin Morrowind, Hunter, Crazy taxi 3 ja Death to Rights ovat grafiikaltaan melkoisia pettymyksiä.
Jos tasohyppelyn enginellä tehtäisiin räiskintä, ei räiskintäpelin myynti olisi mitenkään pois alkuperäisen pelin myynnistä. Enginen myynti saman genren peliä varten taas on. Siksi Juupiksen esimerkki olisi teoriassa järkevää bisnestä.Lainatun viestin kirjoitti alkujaan Kirvasto
Onko oman - mahdollisesti markkinoiden parhaan - tuotteen myyminen kilpailijoille mielestäsi hyvää bisnestä? Jos olisi, niin miksei gt3:n tai mgs2:n pelimoottoria ole käytetty missään muussa peleissä?
Toki ruutu piirretään jatkuvasti uudestan, mutta aikalailla vähemmän laskettavaa on, jos ruudulla on samat kohteet, eikä ruudulle pääse yht' äkkiä pukkaamaan hirveätä määrää objekteja. Tasoloikassa tämä on helpommin hallittavissa kuin räiskinnöissä. Kärjistettynä esimerkkinä Baldurs Gaten valitsema tyyli vaatii koneelta aikalailla vähemmän laskentatehoa, kun koko ajan näkyy sama ruutu, eikä siihen pääse yllättäen tulemaan mitään, mikä saisi koneen polvilleen.Ei tuolla ruudun uudelleen piirtämisellä ole mitään merkitystä. Kaikissa peleissa grafiikka piirretään aina uudestaan vaikka kamera pysyisi paikallaan. Voihan J&D:ssäkin katsoa peliä fps kuvakulmasta ja pyöritella kameraa niin nopeasti kuin halua eikä se siitä hidastele yhtään. Suurin ero noiden pelien moottoreissa on siinä että fps kuvakulmassa tekstuurien pitää olla hieman (ehkä 25%) suurempia että ne näyttäisivät yhtä tarkoilta kuin kolmanen persoonan kuvakulmasta. ROTCW:ssa on pajon tarkemmat tekstuurit, mutta vastaaasti piirtoetäisyys on huomattavasti lyhyempi.
Valitsit vähän huonot esimerkit tulevista peleistä. Esim. Fable ja Halo 2 näyttävät todella upeilta. Lisäksi John Carmackin mukaan Xboxin Doom 3 tulee pyörittämään yhtä hienoa grafiikkaa kuin PC-versio. Morrowindia minä kyllä pidän upean näköisenä (parannettavaakin silti olisi).Ensimmäisen sukupolven pelit kuten Halo, DOA3, Rallisport, PGR, Max Payne ja Wreckless näyttävät kyllä hyviltä, mutta pahasti näyttää siltä että kaikki tulevat pelit eivät pääse vastaavaan grafiikkaan. Uusimmista pelaamistani peleista ainakin Morrowind, Hunter, Crazy taxi 3 ja Death to Rights ovat grafiikaltaan melkoisia pettymyksiä.
Lainatun viestin kirjoitti alkujaan Hex
Juupis,
Miksi muuten luulet, että Jak&Daxterin mainiosta grafiikkamoottorilla ei ole tehty fps-peliä? Jos se olisi noin helppoa (tai edes kohtuullisella vaivalla mahdollista), olisi esittämälläsi tavalla varmasti toimittu. Sehän olisi vain hyvää bisnestä.
...
...ja kuvat tulevista Xbox-peleistä näyttävät vielä paljon hienommilta, on aika selvää mikä koneiden nokkimisjärjestys on TEHOISSA.
En tiedäkään, mutta et tiedä sinäkään. Perustan johtopäätökseni siihen, että koskaan aikaisemmin ei ole vastaavaa tapahtunut. Mihin konkreettiseen sinä perustat omasi?Lainatun viestin kirjoitti alkujaan juupajaapa
Mistäs tiedät ettei sellainen peli olisi jo tekeillä.
Ei ne pelit ihan parissa kuukaudessa valmistu, jos halutaan tehdä vähänkään parempi peli.
Perustele samalla tarkemmin kohdat "ihan sellaisenaan", "joitain viritelmiä" ja väite, että kyse olisi optimoinnista. Ei mutua please, vaan kunnon perustelut, jolle löytyy muuakin näyttöä kuin sinun oletuksesi.Eikä J&D:n moottori tietenkän ihan sellaisenaan sovi fps peliin, vaan joitain viritelmiä täytyy tehdä, sekä yleensä samalla optimoidaan vanhaa koodia.
Lainatun viestin kirjoitti alkujaan Kirvasto
...
Ensimmäisen sukupolven pelit kuten Halo, DOA3, Rallisport, PGR, Max Payne ja Wreckless näyttävät kyllä hyviltä, mutta pahasti näyttää siltä että kaikki tulevat pelit eivät pääse vastaavaan grafiikkaan. Uusimmista pelaamistani peleista ainakin Morrowind, Hunter, Crazy taxi 3 ja Death to Rights ovat grafiikaltaan melkoisia pettymyksiä.
Vertaat nyt vääriä pelisukupolvia. PS2:lla tapahtui suuri parannus ensimmäisen ja toisen sukupolven pelien välillä. Nyt parannukset ovat jo huomattavasti pienempiä. Xboxilla on nähty vasta ensimmäisen sukupolven pelit. Aluksi vaikutti, että koneen helpon ohjelmoitavuuden johdosta parannus seuraavaan sukupolveen ei olisi kovinkaan suuri, mutta kuvamateriaali näyttää nyt jo ihan muuta.Lainatun viestin kirjoitti alkujaan juupajaapa
Samaa on kyllä jo havaittavissa PS2 peleissäkin.
Vaikka ohjelmoijat tulevat ajanmyötä tutummiksi koneen kanssa, niin samalla näyttää siltä että varsinkin markkinajohtajakoneen kyseessäollessa, pelitalojen laatustandardit laskevat.
Kun tiedetään että hieman viimeistelemättömämpikin tuote myy hyvin, varsinkin jos kyseessä on jo aiemmin hyvin nimeä ja hypeä saanut peli, niin monet pelitalot eivät edes vaivaudu panemaan parastaan.
Sitten pitää vielä saada pelistä kolmet versiot, jokaiselle kolmelle konsolille oma.
Tämä on havaittavissa varsinkin Amerikkalaisissa ja Eurooppalaisissa pelitaloissa. Japanissa tuntuisi ainakin vielä riittävän intoa ohjelmoijilla.
Tässähän ei ole mitään uutta.Pelitalojen kiristyvä kilpailu aiheuttaa myös kilpailua julkaisuajoista. Peli halutaan saada markkinoille ennen kilpailijoita ja mielellään vielä ajanjaksoille jolloin tutkitusti ihmiset käyttävät eniten rahaa.
Mutta pelimoottorissa olevan teknologin luovuttaminen kilpaileville yrityksille ei ole järkevää bisnestä ellei siitä saa todella hyvää korvausta. Veikkaan että moni pelitalo tekee ennemmin oman huonomman pelimoottorin kuin maksaa enemmän paremmasta pelimoottorista. Raha ratkaisee.Lainatun viestin kirjoitti alkujaan Hex
Jos tasohyppelyn enginellä tehtäisiin räiskintä, ei räiskintäpelin myynti olisi mitenkään pois alkuperäisen pelin myynnistä. Enginen myynti saman genren peliä varten taas on. Siksi Juupiksen esimerkki olisi teoriassa järkevää bisnestä.
Tai sitten baldurs gate on ohjelmoitu sitten että se ei pukkaa ruudulle koskaan enempää vihollisia mihin kone kykenee. Mikään muu kuin raha/aika/voiton maksimointi ei estä saman systeemin käyttöa jossain fps pelissä.Toki ruutu piirretään jatkuvasti uudestan, mutta aikalailla vähemmän laskettavaa on, jos ruudulla on samat kohteet, eikä ruudulle pääse yht' äkkiä pukkaamaan hirveätä määrää objekteja. Tasoloikassa tämä on helpommin hallittavissa kuin räiskinnöissä. Kärjistettynä esimerkkinä Baldurs Gaten valitsema tyyli vaatii koneelta aikalailla vähemmän laskentatehoa, kun koko ajan näkyy sama ruutu, eikä siihen pääse yllättäen tulemaan mitään, mikä saisi koneen polvilleen.
Kuvan suhteellinen resoluutiohan laskee sen mukaan miten kaukana piirrettävä objekti on. Eli jos objekti on niin kaukana että se on vaikka 10 pikselin korkuinen niin miksi se pitäsi piirtää tuhannella polygonilla kun hahmo on vain 50 pikselin kokoinen. Hyvä pelimoottori vähentää aina hahmojen ja tekstuurien yksityskohtia sen mukaan miten kaukana se on. Tämä pätee kaiken tyyppisiin peleihin.Mitä pitkiin piirtoetäisyyksiin tulee, on kai suurin merkitys etäisyyden sijasta sillä, mitä kaukana tapahtuu ja kuinka tarkasti se piirretään. Jossain Halon tapaisessa on täysi rähinä päällä melkein koko suurissa ulkotiloissa, joten niiden yksityiskohtia ja tapahtumia ei voi niin paljon yksinkertaistaa, kuten vaikka Jak&Daxterissa.
Joo.. tarkemmat polygonimallit vievät myös enemmän muistia. Muistin määrä ei kuintenkaan ole suoraan verrannollinen koneen tehoihin. Pelkästään muistia lisäämällä koneen tehot eivät kasva yhtään vaan muistia täytyy käyttää ennen kuin siitä saadaan jotain hyötyä.Tarkempien tekstuurien lisäksi 1st person näkökulma vaatii tarkemmat polygonimallit.
Valitsit vähän huonot esimerkit tulevista peleistä. Esim. Fable ja Halo 2 näyttävät todella upeilta. Lisäksi John Carmackin mukaan Xboxin Doom 3 tulee pyörittämään yhtä hienoa grafiikkaa kuin PC-versio. Morrowindia minä kyllä pidän upean näköisenä (parannettavaakin silti olisi).