Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

The Last of Us -televisiosarja

Ekan ja tokan pelille oli väliä useita vuosia. Itse näkisinkin mielelläni toisen kauden käsittelevän tätä pelien välistä aikaa, jossa kakkosesta nähtiin vain ihan muutamia takaumia.
Jep! Tämä olisi myös erinomainen valinta, eli ei tarvitsisi muuttaa kakkososasta mitään, mutta se voitaisiinkin säästää 3. kauteen!
 
Ekan ja tokan pelille oli väliä useita vuosia. Itse näkisinkin mielelläni toisen kauden käsittelevän tätä pelien välistä aikaa, jossa kakkosesta nähtiin vain ihan muutamia takaumia.
Tästä olen eri mieltä. Mielestäni ykkösen ja kakkosen välisten tapahtumien käsittely takaumien kautta oli erinomaisesti toimiva kikka, joka nivoi yhteen ja tasapainotti kakkosen varsinaista tarinaa, joka on itsessään synkkääkin synkempi. Kakkosen tarinan läpikäynti ilman takaumia tulisi olemaan uskomaton downer, joten ihan siitä syystä ne olisi mielestäni syytä pitää yhdessä.

Itse ainakin koin, ettei siinä osien välillä ylipäätään tapahdu juuri mitään mainittavaa ja takaumat ovat sieltä täältä poimittuja välähdyksiä enemmän tai vähemmän onnellisista hetkistä, joiden kautta seurataan Joelin ja Ellien ajautumista erilleen. Näillä hetkillä on erilainen merkitys siinä kohtaa, kun tiedämme Joelin olevan kuollut ja asioiden jääneen ikävälle tolalle hänen ja Ellien välillä.
 
Tästä olen eri mieltä. Mielestäni ykkösen ja kakkosen välisten tapahtumien käsittely takaumien kautta oli erinomaisesti toimiva kikka, joka nivoi yhteen ja tasapainotti kakkosen varsinaista tarinaa, joka on itsessään synkkääkin synkempi. Kakkosen tarinan läpikäynti ilman takaumia tulisi olemaan uskomaton downer, joten ihan siitä syystä ne olisi mielestäni syytä pitää yhdessä.

Itse ainakin koin, ettei siinä osien välillä ylipäätään tapahdu juuri mitään mainittavaa ja takaumat ovat sieltä täältä poimittuja välähdyksiä enemmän tai vähemmän onnellisista hetkistä, joiden kautta seurataan Joelin ja Ellien ajautumista erilleen. Näillä hetkillä on erilainen merkitys siinä kohtaa, kun tiedämme Joelin olevan kuollut ja asioiden jääneen ikävälle tolalle hänen ja Ellien välillä.


Joo, kyllä se tuollaisena toimi oikein hyvin siinä pelissä. Mutta tätä sarjaa ajatellen olisi mahdollista keksiä ihan uuttakin materiaalia sinne väliin, mitä ei peleissä nähty ollenkaan. Eri asia sitten halutaanko lähteä tälle linjalle, vai pysytellä vain sarjan asettamissa raameissa. Tietty ne kakkososan takaumat ei sitten ihan sellaisinaan toimi enää siinä vaiheessa, jos ne on jo käsitelty läpi aikaisemmalla kaudella.
 
Olipa kova jakso myös tämä kolmonen. Billin tarina poikkesi paljon pelistä, mutta olipa kaunis tarina ja lopetus. Mahtava sarja!
Pieniä eroja nähty parissa aikaisemmassakin jaksossa, mutta kyllä tämä kolmas jakso oli nyt viimein selvä viesti, ettei mennä pelin tarinan mukaan.

Upea jakso, ja upea tarina tarinan sisällä. Itsellä meni liian kauan tajuta Frankin näyttelijän henkilöllisyys. Samalla annettiin esimakua Last of Ussin ryöstelijöistä.
 
4 jakso Last of Us. Tällä kertaa saadaan kunnolla sitä kaivattua Joelin ja Ellien välistä menoa. Täytyy sanoa että tämä sarja kyllä onnistunut täydellisesti tässä, näyttelijä valinnat osuneet kyllä nappiin.

Saadaan myös yksi kameokin joka on paljon isompi rooli kuin odotin. Melanie Lynskey tuntui vähän off hahmolta kun tottunut tuntemaan hänet Miehen Puolikkaiden hulluna stalkkerina. Mutta tämä nyt on vain oma juttu.

Jakso myös loppuu mielenkiintoisella tavalla joten seruaavaa jaksoa odotellessa. Seuraava jakso taitaakin ilmestyä jo pe-la yönä.
 
Last of Ussin 4 jaksosta spoikkua:

Mikäs siellä lattian alla kohoili? En muista että peleissä oli mitään tuollaista. Vähän tuli Gearssin E-holet mieleen :oops: Saataisiinko sarjaanki joku astetta kovempi supermölli, vai tylsästi lauma perus tartunnan saaneita?
 
Huhujen mukaan uusi jakso saataisiin jo lauantaina, eli toinen jakso viikon sisään, koska sunnuntaina superbowl, jonka ei haluta näkyvän katsojaluvuissa.

Käsittääkseni silloin ollaan puolimatkan groovessa? eli voisin hypätä sarjan kimppuun
 
Huhujen mukaan uusi jakso saataisiin jo lauantaina, eli toinen jakso viikon sisään, koska sunnuntaina superbowl, jonka ei haluta näkyvän katsojaluvuissa.

Käsittääkseni silloin ollaan puolimatkan groovessa? eli voisin hypätä sarjan kimppuun
Ei ole huhu, vaan ovat ilmoittaneet, että jakso näytetään jenkeissä lauantaina (onko se nyt sitten meidän sunnuntai-aamuyö)
 
Ei ole huhu, vaan ovat ilmoittaneet, että jakso näytetään jenkeissä lauantaina (onko se nyt sitten meidän sunnuntai-aamuyö)
Ei, vaan perjantaina ja täällä lauantaina.

 
Last of Ussin 4 jaksosta spoikkua:

Mikäs siellä lattian alla kohoili? En muista että peleissä oli mitään tuollaista. Vähän tuli Gearssin E-holet mieleen :oops: Saataisiinko sarjaanki joku astetta kovempi supermölli, vai tylsästi lauma perus tartunnan saaneita?
Siellä on varmaan se iso mölli(pitkälle kehittynyt infektio) mikä näkyy siinä trailerin lopussa. Olihan niitä peleissä. Ainakin kakkosessa.


Nyt alkaa tosiaan sarja maistumaan ihan eri tavalla mitä niiden kahden ensimmäisen jakson aikana.
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Laitetaan muuten suositus tännekin podcastista.
Varmasti kaikille tuttu Troy Baker vetää virallista Last of us podcastia, jossa käydään aina jakso kerrallaan vähän syvällisemmin asioita läpi. Troyn kanssa mukana tarinoimassa Craig Mazin ja Neil Druckmann, joten asiantuntijuutta löytyy.
Löytyykö varmasti kaikista mahdollisista sivuistoilta.
 
Viimeksi muokattu:
Siellä on varmaan se iso mölli(pitkälle kehittynyt infektio) mikä näkyy siinä trailerin lopussa. Olihan niitä peleissä. Ainakin kakkosessa.


Nyt alkaa tosiaan sarja maistumaan ihan eri tavalla mitä niiden kahden ensimmäisen jakson aikana.

Oli pelissäkin isompia möllejä, jopa pomovastuksia. Mutta eivät ilmaantuneet maan alta, betonilattian läpi. Kai? Traikkua en ole nähnyt, joten en siihen osaa ottaa sen enempää kantaa.
 
Oli pelissäkin isompia möllejä, jopa pomovastuksia. Mutta eivät ilmaantuneet maan alta, betonilattian läpi. Kai? Traikkua en ole nähnyt, joten en siihen osaa ottaa sen enempää kantaa.
Trailerissa kuitenkiin näkyy sellainen iso mölli joka nousee jostain maan alta tai lattian alta. Siitä päättelin että saattaisi olla se. Voihan se olla jotain muutakin.
 
Päästiin mekin nelosjaksoon viimein käsiksi: Erittäin toimivaa tavaraa. Vinkkinä niille, jotka ymmärtää ongelmitta englantia, tämän jakson ajaksi tekstitys kannattaa vaihtaa myös englanniksi. Syyn näette sitten.

Krumeluurit ja kikkailut on unohdettu ainakin jakson ajaksi ja keskitytään pelkästään siihen, mikä pelissäkin oli erityistä: päähahmojen interaktioon ja siihen kuinka Ellien alkaa kaataa Joelin henkisiä muureja. Tämä oli todella sympaattista katsottavaa ja näyttelijöiden kemiat toimii täydellisesti yhteen.

Aistin hahmoissa selvästi pelivastineitaan enemmän herkkyyttä ja haavoittuvaisuutta. Eli sarja tekee nyt aidosti asioita eri tavalla ja minun mielestäni paremmin kuin peli, jossa saatetaan puhua 5 minuuttia tunteista, mutta sitten siirrytään tunniksi puukottamaan ihmisiä kaulaan ilman mitään tunnontuskia. Sarjassa ryöstäjien kohtaaminen on kaiken nähneelle Joelillekin järkyttävä kokemus ja tappamista seuraa pieni kriisi, jossa molemmat hahmot yrittää selvästi esittää kovempaa kuin oikeasti ovat ja välttelevät näyttämästä oikeita tunteita.

Varsinainen jakson tarina ei ollut ehkä niin mielenkiintoinen, kuin alkuun ehdin toivoa. Tuhoutuneen quarantine-zonen kapinallisia(?) johtava nainen vaikuttaa lievästi sanottuna vainoharhaiselta ja olin osittain pettynyt, että tämän pakkomielteisesti etsimä Henry osoittautui oikeaksi hahmoksi. Ehdin jo spekuloida, että koko yhteisö olisi johtajansa lietsoman joukkopsykoosin vallassa ja Henry olisi vain joku vanha kauna, jota syytetään kaikesta yhteisön kohtaamista ongelmista kuin paholaista konsanaan. Tämä olisi vaan ollut minusta mielenkiintoisempi lähtökohta kuin se, että siellä raunioissa oikeasti lurkkii joku yhteisön rauhan häiritsijä ja olin kieltämättä hieman pettynyt, kun en tätä skenaariota saanut. P.s. en muista enää miten tämä kuvio meni pelissä.

Lattian alla möyrivä otus(?) kiinnitti myös huomion, koska tuollaista en pelissä muista kohdanneeni. On minulla vahva arvaus trailerien perusteella, mutta silti ihan jännä muutos pelin maailmaan verrattuna.

P.S. Puujalkavitsien suomennokset sotki todella pahasti, kun samaan aikaan kuuntelee puhetta englanniksi ja lukee tekstitystä suomeksi ja molemmat kertoo eri vitsiä. Meni omassa päässä ihan sanamössöksi. Siksi suosittelin vaihtamaan tekstitykset englanniksi.

Nyt jos sarja vain vauhtiin päästyään jatkaa tällä samalla linjalla, niin hyvä tästä vielä tulee.
 
Viimeksi muokattu:
Puujalkavitsien suomennokset sotki todella pahasti, kun samaan aikaan kuuntelee puhetta englanniksi ja lukee tekstitystä suomeksi ja molemmat kertoo eri vitsiä. Meni omassa päässä ihan sanamössöksi. Siksi suosittelin vaihtamaan tekstitykset englanniksi.
Pahoitteluni jos tuo spoilerin sisältä ottamani kohta on jonkun mielestä spoileri mutta minusta se ei sitä ole, joten vastaan ilman spoileria.

Minusta on mielenkiintoista kuitenkin lennosta vertailla alkuperäistä ja suomennusta, joten tuon takia en ole ikinä tekstityksiä edes harkinnut vaihtavani. Ainakaan tähän astisessa elämässä ei ole mennyt sekaisia vaikka usein nimenomaan vitsit, vertauskuvat ja sananlaskut on niitä, jotka on pakko suomentaa luovasti eikä suoraan.

Toisaalta itse voisin ottaa tekstitykset suoraan vain poiskin (kun puhutaan englantia) mutta kun muut katsojat niitä tarvitsee/haluaa.
 
Pahoitteluni jos tuo spoilerin sisältä ottamani kohta on jonkun mielestä spoileri mutta minusta se ei sitä ole, joten vastaan ilman spoileria.

Minusta on mielenkiintoista kuitenkin lennosta vertailla alkuperäistä ja suomennusta, joten tuon takia en ole ikinä tekstityksiä edes harkinnut vaihtavani. Ainakaan tähän astisessa elämässä ei ole mennyt sekaisia vaikka usein nimenomaan vitsit, vertauskuvat ja sananlaskut on niitä, jotka on pakko suomentaa luovasti eikä suoraan.

Toisaalta itse voisin ottaa tekstitykset suoraan vain poiskin (kun puhutaan englantia) mutta kun muut katsojat niitä tarvitsee/haluaa.
Kyllähän ne kelailemalla selviää, mutta söi se vähän vitsien yllätyksellisyyttä, kun ne tulee tarkoituksella vähän puskasta, enkä ollut yhtään orientoitunut siihen, että nyt pitäisi keskittyä vain kuuntelemaan. Ainakaan omat putkiaivot ei pystyneet käsittelemään kahta vitsiä yhtä aikaa.

Toisaalta onhan siinä tuplamäärä puujalkavitsejä yksien hinnalla, joten mitäpä minä tässä valitan.;)
 
Aistin hahmoissa selvästi pelivastineitaan enemmän herkkyyttä ja haavoittuvaisuutta. Eli sarja tekee nyt aidosti asioita eri tavalla ja minun mielestäni paremmin kuin peli, jossa saatetaan puhua 5 minuuttia tunteista, mutta sitten siirrytään tunniksi puukottamaan ihmisiä kaulaan ilman mitään tunnontuskia. Sarjassa ryöstäjien kohtaaminen on kaiken nähneelle Joelillekin järkyttävä kokemus ja tappamista seuraa pieni kriisi, jossa molemmat hahmot yrittää selvästi esittää kovempaa kuin oikeasti ovat ja välttelevät näyttämästä oikeita tunteita.
Tämä oli hyvä huomio. Kiinnitin itse myös huomiota tuohon. Esim. Ellien hahmo on sarjassa enemmän lapsenomainen mitä se oli pelissä. Pelissähän Ellie puhui ja käyttäytyi välillä vähän turhankin aikuismaisesti. Ei häritsevästi mutta sarjan myötä huomaa eron.
Joelin hahmo oli tosiaan vähän turhankin yksi-ulotteinen(suorastaa tylsä)hahmo pelissä. Sarjassa Joel tuntuu enemmän ihmiseltä. Pelot ja ahdistukset painavat häntäkin.
 
Olipas taas hyvä jakso (Season 1 ja viides siis). Jännitin tuossa että jänistääkö tuotanto tuossa Henryn kanssa mutta teki juuri niin raadollisesti kuin pelissäkin. Thumbs up!
Tämä oli hyvä huomio. Kiinnitin itse myös huomiota tuohon. Esim. Ellien hahmo on sarjassa enemmän lapsenomainen mitä se oli pelissä. Pelissähän Ellie puhui ja käyttäytyi välillä vähän turhankin aikuismaisesti. Ei häritsevästi mutta sarjan myötä huomaa eron.
Joelin hahmo oli tosiaan vähän turhankin yksi-ulotteinen(suorastaa tylsä)hahmo pelissä. Sarjassa Joel tuntuu enemmän ihmiseltä. Pelot ja ahdistukset painavat häntäkin.
Olen yrittänyt miettiä miten ne ratkaisee tuon dilemman season 2. Pakko varmaan laittaa näyttelijä vaihtoon?
 
Olipas taas hyvä jakso (Season 1 ja viides siis). Jännitin tuossa että jänistääkö tuotanto tuossa Henryn kanssa mutta teki juuri niin raadollisesti kuin pelissäkin. Thumbs up!

Olen yrittänyt miettiä miten ne ratkaisee tuon dilemman season 2. Pakko varmaan laittaa näyttelijä vaihtoon?
Joo, hyvä jakso taas vaikka lopun zombivyörytyksessä oli melkoiset plot armorit päähenkilöillä. En valita kuitenkaan.

Mä en ole nyt ihan varma mitä sä tarkoitat tuolla dilemmalla mutta oletan että Ellien ulkonäköä. Mä en sillä lapsekkuudella ulkonäköä tarkoittanut vaan olemusta yleensä. Eleitä ja ilmeitä sekä puhetapaa. Mutta väliäkö tuolla. :)
Uskoisin kuitenkin että sama näyttelijä saadaan "vanhennettua" kakkoskauteen sopivaksi. Tuskin näyttelijää tarvitsee vaihtaa.
 
Jakso 5:

No sehän oli saatana kun Gearssin E-holet :D Tuli niin pirusta pientä ja sitten vähän isompaakin örkkiä. Tuntui olevan Days Gone speed boostit vielä kaikilla päällä, sellasta kyytiä sieltä tultiin. Pelin pelaamisesta itsellä varmaan... 4-5v eli ei ihan tuoreessa muistissa. Hauska sitten bongailla pelistä juttuja. Esim. se kadun sniputtelu oli suoraan pelistä. Tai ainakin paikka oli, tapahtumien kulku nyt hiukan toinen. Toi Henryn ja Samin loru tais loppuu ihan samalla tavalla kuin pelissäkin? Ellie ei tainnut vaan yrittää verensiirtoa, mutta muuten. Hyvä jakso. Toivottavasti saadaan kunnon pomotaistelu vielä sitä iso örkkiä vastaan. Bloater taisi olla pelissä nimeltään. Molotovia vaan niskaan ja kyllä ne siitä talttuu.
 
Ylös Bottom