Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

The Last Of Us

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Ajatusliekki
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Vastaus: The Last Of Us

Monet tilanteet on selvitettävissä ampumatta laukaustakaan, jos vaan jaksaa kärsivällisesti hiippailla ja kuristaa/puukottaa/mätkiä kättäpidemmällä infektoituneet hengiltä.

Myös tämä mielestäni hienoa ettei pelissä voi jokaista tilannetta vetää ampumalla läpi. Hiippailu on usein paras ratkaisu ja jos joutuu ison lauman hyökkäykseen on tosissaan kusessa, eikä tilanteesta selviä mätkimälläkään.
 
Vastaus: The Last Of Us

Myös tämä mielestäni hienoa ettei pelissä voi jokaista tilannetta vetää ampumalla läpi. Hiippailu on usein paras ratkaisu ja jos joutuu ison lauman hyökkäykseen on tosissaan kusessa, eikä tilanteesta selviä mätkimälläkään.

Naughty Dogin yksinpelikamppanjat olisi parhaillaan, jos niissä ei tarvitsisi ampua lainkaan. Etukäteen harmittaa kun tietää että kohta on ammuntaa edessä.
 
Vastaus: The Last Of Us

Kiitoksia kaikille vastauksista. Olen kai kummajainen pelaajien joukossa, koska minusta esimerkiksi Heavy rainin alussa lasten kanssa leikkiessä oli parasta pelaamista jota tiedän ja tätä arkea olisi saanut olla enemmänkin. Tosin olen lukenut että monet pelaajat kyllästyivät peliin jo tuon 10min arjen kanssa. Last of us- tosiaan trailerin perusteella herätti paljon mielenkiintoa, erityisesti miljöö oli kaunis ja tarinankerronta tuntui olevan vahvaa. Pelkään vaan todella että peli on kohtauksesta toiseen kulkemista. Jokainen kohtaus on tietysti erilainen, mutta ajatuksena samanlainen. Olkoon tarina kuinka hyvä, mutta jos tarinaa johdatellaan eteenpäin samalla periaatteella eli "uusi miljöö, vihollisia, tapa kaikki ja etene". Ei tuota kymmentätuntia jaksa.
 
Vastaus: The Last Of Us

Eilen tuli läpästyä peli hardilla reilu 12 tunnissa, ja pakko minunkin on sanoa että oli kyllä eniten tunteita herättävä, eeppisin ja kokolailla paras yksinpeli mitä olen ikinä pelannut. Mutta jostain syystä minulle kilahti vain yksi trophy kun pääsin läpi, normaalitason ja easytason trophyt jäi saamatta. Luulin että platinaa havitellessa kuitenkin tarvitsisi vetää peli uudestaan survivor tasolla ja sitten vielä survivor plus tasolla kertäten kaikki tavarat sun muut, mutta jää kyllä varmasti vetämättä jos nyt noi kaks edellistä trophyä ei ilmesty. Onkohan jollain muulla käynyt samalla tavalla?
 
Vastaus: The Last Of Us

Eilen tuli läpästyä peli hardilla reilu 12 tunnissa, ja pakko minunkin on sanoa että oli kyllä eniten tunteita herättävä, eeppisin ja kokolailla paras yksinpeli mitä olen ikinä pelannut. Mutta jostain syystä minulle kilahti vain yksi trophy kun pääsin läpi, normaalitason ja easytason trophyt jäi saamatta. Luulin että platinaa havitellessa kuitenkin tarvitsisi vetää peli uudestaan survivor tasolla ja sitten vielä survivor plus tasolla kertäten kaikki tavarat sun muut, mutta jää kyllä varmasti vetämättä jos nyt noi kaks edellistä trophyä ei ilmesty. Onkohan jollain muulla käynyt samalla tavalla?

Vetäse se viimeinen chapteri uudestaa, niin pitäisi trophyt kilahtaa.
 
Vastaus: The Last Of Us

Naughty Dogin yksinpelikamppanjat olisi parhaillaan, jos niissä ei tarvitsisi ampua lainkaan. Etukäteen harmittaa kun tietää että kohta on ammuntaa edessä.
Korvaa Naughty Dog melkein millä tahansa julkaisijalla ja ampuminen yleisesti tappamisella, niin ollaan asian ytimessä. :)

Mutta pakko kyllä todeta, että itsekin - taas kerran - hieman petyin siihen, millainen sarjamurhaaja tämänkin pelin sankarista lopulta muodostui. Alkuun tuntui, että ruumismäärät jäisivät pieniksi, mutta kun pelin loppumetrit häämöttävät, kalmoja on tullut Joelin toimesta jo kolmisensataa. Huoh...
 
Vastaus: The Last Of Us

Tänhän on vahistettu olevan trilogia.

Itse haen oman kopioni huomenna, maksutkin on jo hoidettu. Ai että elämä hymyilee, ja nyt vielä kaiken kukkuraksi pääsee tällaiseen mestariteokseen (oletan näin jo etukäteen juttujen perusteella, pienellä varauksella) käsiksi. Autosave-bugikin kivasti korjattu ennen kuin aloitan pelaamisen. :) Huomenna kommenttia.

Noniin, hetken verran kerkesin pelata, eikä peli ole vielä juuri edes alkanut. Ihan OK maku jäänyt suuhun tähän mennessä. Älyttömästi vaan bugeja ja joissain taloissa sun muissa heikkoa grafiikkaa, mitä ei oo Naughty Dogilta tottunut näkemään. Bugeista nyt ainakin aivan heti ensimmäinen kuristus-tutoriaali meni siten, että kuristuksen alkaessa Joel jäätyi johonkin asentoon paikalleen ja vihollinen kuristui itsestään jotenkin samalla heiluen miten sattuun ja kuristuksen päättyessä päätyi monta metriä jonnekin Joelin taakse. Sit yhdessä vaiheessa hävisi ääninäyttely, tekstejäkään ei näkynyt. En olis varmaan hoksannut tuota edes (koska pelissä on muutenkin hiljaisia hetkiä) ellei samassa kohtaa eräs tausta olisi näkynyt harmaana. Lopetinpa pelin siihen ja jatkoin myöhemmin. Myöhemmin jossain kujalla näkyi kans harmaata "avaruutta" eli lataamattomia tekstuureja, eipä siinä. Ja yhdesti kun käännyin mutkasta vasemmalle, näin kuinka seuraava alue latautui silmieni edessä noin sekunnissa.

Ei mitään vakavaa, mutta en odottanut ND:ltä näin heikkoa laatua.

Jäin pelissä nyt vasta siihen, kun
juuri tapasin Ellien ensimmäistä kertaa ja päästiin ulos sieltä karanteenialueelta.

Nyt reissuun lähtö ja juhannusta viettämään, peli jatkuu sit vasta ens viikon puolella...
 
Vastaus: The Last Of Us

Mutta pakko kyllä todeta, että itsekin - taas kerran - hieman petyin siihen, millainen sarjamurhaaja tämänkin pelin sankarista lopulta muodostui. Alkuun tuntui, että ruumismäärät jäisivät pieniksi, mutta kun pelin loppumetrit häämöttävät, kalmoja on tullut Joelin toimesta jo kolmisensataa. Huoh...

Tämä oli itsellänikin se suurin miinus. Pystyit hiipailemaan kentästä 90%, mutta lopussa oli pakko tarttua aseeseen. Ehkä parissa ensimäisessä luvussa olisi voitu ottaa räiskinnän suhteen vähän rauhallisemmin, niin...

<spoileria pelin loppupuolelta>
... Winter-osio olisi voinut kolahtaa vieläkin kovempaa. Itse nautin Elliellä pelaamisesta enemmän juuri sen takia, kun ympäristöä joutui oikeasti varomaan. Joelilla pelaaminen vähän lässähti siihen, kun pystyi päälle hyökänneen clickerinkin tappamaan puukolla.

TT-2k: Olipa hirveät spoilerit...
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Vastaus: The Last Of Us

Eilen iltasella piti TrueBloodin jälkeen hetki pelailla ja yön pikkutunneille se taas perhana venähti, ei malttanut laskea ohjainta aina halusi vielä kurkata seuraavan nurkan taakse. Tuo mitä moni muukin on maininnut on meikäläiselle kanssa tässä pelissä se suurin miinus, tuntuu että vaikka kuinka koittaisi hiippailla ja vältellä ajautuu pelin pakottamana kohtiin joissa on pakko mäiskiä tai räiskiä
Viimeisimpänä esimerkkinä tuo joen rannalta viemäreiden läpi kahlaus...

Joel ja Ellie kiinostavat kovasti mutta on tässä alkanut pistää silmään niiden unchartedista tuttujen eeppisten lähes henkeä salpaavien kohtauksien puute, ei tule ainakaan itselle vielä yhtään semmoista mieleen... jopa uudessa Tomb Raiderissa oli viljelty niitä mukavasti.

Osaako joku sanoa onko tarinaa vielä paljon jäljellä olen
Viemärin jälkeen "esikaupungissa", jossa joku alkoi juuri paukutella kiväärillä kadun päädyssä olevasta talosta

Kyllähän tämä nyt hyllyyn jää, mutta ei tämä nyt vielä ole semmoista elämystä aiheuttanut että tätä olisi ihan pakko muutaman vuoden sisällä uudestaan päästä läpi pelaamaan. Harmittaa, että tätä tahtomattaan vertaa Nathanin seikkailuihin ja niiden luomiin fiiliksiin :(
 
Vastaus: The Last Of Us

Mielestäni taasen suurta plussaa on juurikin se suurten ja "eeppisten" kohtausten poissaolo, fiilis ja tiivis tunnelma sekä henkilöhahmot luovat sen hienouden tähän teokseen. Hieman kuin vertaisi the Roadia ja Indiana Joneseja, eli ei mitään varsinaista vertailupohjaa ole, vaikka pelit samalta tekijältä ovatkin. Toimintaa voisi olla vieläkin vähemmän.
 
Vastaus: The Last Of Us

Mielestäni taasen suurta plussaa on juurikin se suurten ja "eeppisten" kohtausten poissaolo, fiilis ja tiivis tunnelma sekä henkilöhahmot luovat sen hienouden tähän teokseen. Hieman kuin vertaisi the Roadia ja Indiana Joneseja, eli ei mitään varsinaista vertailupohjaa ole, vaikka pelit samalta tekijältä ovatkin. Toimintaa voisi olla vieläkin vähemmän.

Tuo on toki aivan totta, mutta nyt kun peliä on jo suhteellisen monta tuntia takana ja nuo ympäristöt ovat olleet aikalailla identtisiä ja itseään toistavia, kaipaisi juurikin sitten sitä, että peliin tulisi jonkin sortin punainen lanka jota pitkin se kulkisi, nyt on alkanut tuntua että se ei osaa päättää onko se selviytymis peli vai tosiaan tusina toimintaa. Kun pelin ei pitänyt olla perinteinen toiminta seikkailua, niin toiminnan määrä saisi sitten myös pudota minimiin, enemmän tunnelmointia, autioiden mestojen tutkiskelua jne. Nuo rosvojen ja mörrien kurmuutukset alkaa ainakin noissa kaupunki miljöissä itselle piisata, tarkotus ei ole torpata tätä ja ongelma onkin nyt varmaan se että haluaisin ihastua tähän lähes kaikkien tahojen hehkuttamaan tekeleeseen, mutta tällä hetkellä edelleen odottaa koska se peli todella iskee ja jää muistiin pelinä jonka pariin haluaa uudelleen palata :)
 
Vastaus: The Last Of Us

Kiitoksia kaikille vastauksista. Olen kai kummajainen pelaajien joukossa, koska minusta esimerkiksi Heavy rainin alussa lasten kanssa leikkiessä oli parasta pelaamista jota tiedän ja tätä arkea olisi saanut olla enemmänkin

Kannattaa myös kokeilla Telltale Gamesin Walking Deadia. Siinä on myös vahva tarina.
 
Vastaus: The Last Of Us

Mielestäni taasen suurta plussaa on juurikin se suurten ja "eeppisten" kohtausten poissaolo, fiilis ja tiivis tunnelma sekä henkilöhahmot luovat sen hienouden tähän teokseen. Hieman kuin vertaisi the Roadia ja Indiana Joneseja, eli ei mitään varsinaista vertailupohjaa ole, vaikka pelit samalta tekijältä ovatkin. Toimintaa voisi olla vieläkin vähemmän.

Täysin samaa mieltä. Tässäkin kyllä sitten sorruttiin tuohon liikaan räiskimiseen loppua kohden. Muuten kyllä ei kauheena valittamista, todella sujuva pelikokemus.
 
Vastaus: The Last Of Us

Hmm, ei kai vihollisten määrä ole kiinni vaikeustasosta? Pelasin nimittäin kylmästi helpolla vaikeustasolla ihan vain siksi, ettei flow kerronnassa katkeaisi johonkin taistelukohtaukseen, mitä joutuisin hinkkaamaan useampaan kertaan kuolojen kera. Itsestäni toimintakohtauksia oli hyvin säästeliäästi, hieman liiankin harvoin, vaikka asennoiduinkin pelaamaan ennenkaikkea tarinaa, en odottanutkaan mitään räiskimistä.

Itseäni häiritsikin pelissä oikeastaan vain se kun (pistetään varuiksi spoilereihin)

Pelissä on usein autioita taloja, ja pyrin nuohoamaan kaikki talot ja nurkat läpi. Miltei yhdessäkään talossa ollut edes yhtä tartunnan saanutta. Pian huomasin, ettei huoneita tarkistaessa tarvinnut olla edes varovainen. Kaikkiin perushuoneisiin saattoi rynniä kuin norsulauma ilman jännitystä, ei niistä löytynyt kuin kilotolkulla Fiskarsin saksia. Ne ovat näköjään torakoiden lisäksi ainut asia, mitä jää jäljelle maailmanlopun jälkeen.:D

Hieno pelikokemus oli kyllä kaikenkaikkiaan, poikkeuksellisen hyvä, ehyt ja tasapainoinen tarina, ja toimintakohtaukset eivät missään tilanteessa tuntuneet päälleliimatuilta. Tässä on kyllä tietty benchmark, mihin verrata tulevia pelejä kehittäjästä huolimatta.
 
Vastaus: The Last Of Us

Itse pääsen pelin kumppuun vasta parin päivän päästä joten sormet syyhyten olen lukenut täällä arvioita. Yksinpelistä tullutkin hyvää juttua ja siitähän löytyy netistä vaikka kuinka paljon. Mutta laittakaas joku kattavaa raporttia myös moninpelistä.
 
Vastaus: The Last Of Us

Minulle se moninpeli ei oikein napannut. Se on sellaista 4vs4 tyylistä hiippailua pienissä kentissä vähillä ammuksilla. Ammuksia saa ostettua kuin myös armoria ja muuta härpäkettä, riippuen mitä omaan hahmoluokkaan on laittanut vaihtoehtoja.
Käytännössä uncharted tyylistä kolmannesta persoonasta olevaa hiiviskelyä jossa koitetaan eliminoida vastustaja ja samalla keräten roinaa jolla voi rakentaa molotovia ja saksipommia sun muuta.
Ei mitään erikoista siis. Vahvuus tässä pelissä on tuo tarina, ei moninpeli. Tämä edelleenkin vain minun mielipiteeni.

hieman spoileri broileria tuosta lopun jättämistä fiiliksistä.

Yllätyin positiivisesti siitä miten peli lopulta päättyi, jäi fiilis että kyllä ihmiset osaa olla itsekkäitä paskiaisia. Joelin valehtelu Ellielle varsinkin. Ei vain luonto antanut periksi antaa enää Ellien kuolla vaikka vaa'an toisessa kupissa oli mahdollisesti koko sieni infektion parannus. Varsinkin se raakuus siinä lopussa toi hyvin esiin Joelista sen että nyt ei enää ole kyse muusta kuin hänestä ja Elliestä, muu maailma saa luvan palaa, mutta Ellietä ette vie.
Hyvin tunnelmallinen tarina josta pidin erityisen paljon. Jos pitää kutinsa että jatko-osaa pukkaa niin en voisi iloisempi olla. Ellie luultavasti ymmärtää lopulta Joelin valehdelleen ja Ellie saa molemmat sankarin ja päähenkilön viitan hartioilleen. Nythän se sankarin viitta oli Joelilla ja päähenkilönä oli Ellie
 
Vastaus: The Last Of Us

Sunnuntaina tuli peli vedettyä läpi, kello näytti jotain 15 tuntia ja minuutit päälle, ja kyllä iski meikäläiseen, varsinkin tarina. Nyt vedän loput ihan varmuuden vuoksi spoileri-tageilla

Tarina muistutti kovasti itseäni muutamasta kirjasta, Justin Croninin kirjoittama Ensimmäinen siirtokunta, joka on ensimmäinen osa trilogiaa, ja tietysti Guillermo del Toron ja Chuck Hoganin Vitsaus-trilogia. Yllättäen, tämä The Last of Us on trilogia.

Mutta, palatakseni itse peliin, pientä bugailua esiintyi aina välillä, mutta se ei suuremmin haitannut. Paitsi tietysti save-bugi, mikä korjattiin heti. Mitä sanotaan tekoälyyn, itse olin niin uppoutunut pelin stooriin, että en edes tajunnut Ellien ja kumppaneiden juoksentelevan ympäriinsä vihujen edessä. Keskityin enempi Joeliin. Ja iso plussa hahmon kehittämisestä ja tarvikkeiden kasaamisesta. Tosiaan, normaalilla vedin läpi, aloitin samointein uudestaan Survivalilla. Siinähän ei sitten enää käytössä ole tuota kuuntelua, ja nähtävästi pitää muistaa ulkoa mitä nappeja rämpytellä missäkin kohdissa.

Moninpelinkin korkkasin, ja jäin koukkuun heti. Tarvitsee vaan hommata se mikkikuuloke, koska tuossa moninpelissä et todellakaan sooloilulla selviä. Pelkkää tiimipeliä. Lähde sooloilemaan, häviät varmasti.

PS. Moni sanoo, että Ellie ei vaikuta kovin 14-vuotiaalta käytöksensa ja kielensä perusteella. Noh, voin sanoa, ei ole mielestäni kovin epänormaali tapaus. Ja tietysti täytyy muistaa, että Ellie on monien kokemusten karaisema teini. Loistava hahmo joka tapauksessa. Tuli jopa repeiltyä joitain heittoja oikein huolella.
 
Vastaus: The Last Of Us

Kyllä tässä tuntuu tuota pelattavaa ja tutkittavaa olevan, pelikello meinaan näyttää yli 11 tuntia ja peliä pelattuna reilut 60%.

Toki tuosta on mennyt melkoinen aika jokaisen paikan koluamiseen ja stealth-menoon aina kun mahdollista. Välillä tuo on vaatinut melkoista postaamista, mutta pidän sitä palkitsevana. Tuliaseita sun muita sorrun käyttämään mahdollisimman vähän, itse asiassa niihin on pitkälti kajottu vain kun peli niin vaatii, eli toisin sanoen kun hiippailu ei ole mahdollisuus. Aseiden kanssa on piristävää, ettei mitään snappia tai autoaimia ole, pl. yhdessä kohdassa tullut vastaan:
kun Joel jää jalastaan killumaan Billin ansaan. Vihu pääsee iholle, neliöllä rämpyttäessä pois kimpusta tähtäys napsahtaa suoraan vihun päähän. Oli muuten harvinaisen vaikeaa osua naksuttelijoita päähän, vaikka pidän itseäni headshot-miehenä :D
Mites muuten on noiden ihmisvihulaisten kuulon laita hardilla? Normalilla ovat välillä melkeinpä totaalisen kuuroja, voit huoletta hiipiä perässä pitkät pätkät ja potkia maassa lojuvia pulloja sun muita, eikä mitään reaktiota. Välillä kyllä niillä on sitten yliluonnolliset näönlahjat..
 
Vastaus: The Last Of Us

Itsellä jäi tosiaan yksinpeli ainakin tältä osin pelaamatta, sen verran mukavat fiilikset tuli kun tuli 5-6 tuntia pelailtua peliä, autosave sitten näyttää että 12min pelattu .. Mutta moninpeli on ihan jännää, kyllä siinä aika sitä pyöritellessä menee ihan mukavasti, olis tosiaan jees jos suomalaiset alkaisivat enemmän löytämään MP:tä, ainakin kokeilemaan jonkin aikaa, saisi ehkä vähän helpommin ohjeistettua mitä tehdä, itänaapurit & eteläamerikkalaiset kun eivät oikein tuppaa ohjeista / mistään muustakaan välittämään :D
 
Ylös Bottom