Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

The Last Of Us

Vastaus: The Last Of Us

Reilu 5h takan ja nyt alkaa pikkuhiljaa peli valumaan sinne perus uncharted kaavan puolelle jota pelkäsin, toivottavasti se tästä vielä tokenee. Ensimmäinen bugi tuli vastaan kun kuristin tyypin hengiltä niin putosin maanalle hetkeksi ja palattuani takaisin kamera kuvasi vain jalkojani..pahin pelko kyllä käynyt toteen eli sukupolven loppuessa myös naughty dog on sortunut tuomaan todella bugisen ja keskeneräisen pelin markkinoille. olen nähnyt yhden kerran kun hahmot jäätyy paikoilleen kädet levälleen ja niiden läpi voi kävellä eikä kukaan tee mitään ja toisen kerran maailmasta puuttui tekstuurit kokonaan maasta ja hahmo käveli tyhjän päällä... Vaikka kuinka hyvä peli olisi niin glitchejä jotka ovat näin pahoja ei saisi olla, missään nimessä ei ansaitse sitä hehkutusta jonka on saanut kun testaaminen on ollut huolimatonta.

Outoa, koska itellä ei ole sitten ollut mitään vastaavaa havaintoa.. :rolleyes: Uskomattoman hieno peli ja taattua Naughty Dogia tämä on, tänne uppoo kyllä.
 
Vastaus: The Last Of Us

Television ruudulla valuvat parhaillaan pelin lopputekstit. Takana on väkivaltainen selviytymistarina, joka paikoin nostattaa pelaajassa kuitenkin myös herkät tunteet pintaan. Tarina ihmiskunnan lopun ajoista, jossa luonto on ottamassa vallan takaisin sen itsensä luomalta tuhomekanismilta. Ihmiseltä. Järjestäytyneen yhteiskunnan pintaa kun vain hieman naarmuttaa, tulee sieltä esille viidakon lait. Siinä vahvin määrää keinoja kaihtamatta.

Kaikkinensa hieno kokemus, joka ei kuitenkaan onnistu nousemaan Heavy Rainin kaltaiseen tunnemyrskyyn kuin vain paikoin. Taustalla Naughty Dogin porukat ja sen pensselin jälki kyllä näkyy laadussa. Uncharted puolestaan näkyy animaatioissa ja pelin modulaarisessa rakenteessa. Kertakäyttöviihdettä. Silti The Endin jälkeen jää heti kaipaamaan jo seuraavaa osaa. Pelillisesti parhaimmat hetket koetaan sen ääripäissä, äänettömässä hiippailussa ja täydessä sodassa. Heikoimmat tekoälyssä (omat perässähiihtäjät pystyvät etenemään melkeimpä varomatta, kun itse hiippailee tarkasti joka askeleella). Mikäli Tomb Raider, Metal Gear Solid, Resident Evil, Uncharted... joku näistä napostelee, on tässä aika varma valinta.

8 1/2

Trophyja tipautteli kolme kappaletta, joista kaksi puhtaasti läpimenosta. Pelin kesto 17 tuntia, 57 minuuttia, vaikeustasolla normaali. Jep, tuli koluttua nurkkia ja ihailtua maisemia. :D
 
Vastaus: The Last Of Us

Gamereactorin moninpeliarvostelu:
The Last of Us - moninpeli Arvio - Gamereactor Suomi

Kolme päivää nyt vihdoin itsekin olen kerennyt peliä pelata. Yksinpeliä pelattu n. 6h ja 40%
Hyvää tähän asti, voin yhtä kaikkiin ylistyssanoihin mitä täälläkin jo mainittu.

Moninpeliäkin olen kerennyt pari tuntia kokeilemaan ja jopa yllättävän hyvältä tuntunut. Lähinnä olen pelannut Survivors pelimuotoa ja varustuksena sitä valmiina olevaa missä Jousi+9mm silulla. Sopivaa hiiviskelymeininkiä pienellä ammuskelulla lisättynä.
Toivottavasti tulevaisuudessa on tulossa lisää pelimuotoja yms moninpeliin.

Nyt kuitenkin takaisin yksinpelin kimppuun!
 
Vastaus: The Last Of Us

Aloitin last of us sessiot maanantaina alku oli hidas, mutta hyvä. harva peli on onnistunut koukuttamaan näin viimeksi gta iv oli sellainen oli vaikeaa laskea ohjainta ja lopettaa kun halusi tietää mitä tapahtuu seuraavaksi se on hyvän pelin merkki. Aloitetaan hyvistä puolista tarina on ollut tosi hyvä ehdottomasti yksi kaikkien aikojen parhaista joel ja ellie ovat pelihistorian parhaimpia henkilöitä. Grafiikka on hyvää ps3 peliksi ottaa kaiken irti ps3 tehoista saattaa olla viimeisiä isoja julkaisuja ennen gta v ja beyond two soulsia. Ympäristöt ovat hyviä varsinkin isoissa ulkokentissä näyttävät huikean hyviltä. Yleensä en jaksa tutkia paikkoja, mutta tässä olen yrittänyt kaluta mahdollisimman monen paikan Tähän menessä pelikello näyttää yli 22 tuntia ja pelattu noin 90% pelistä. Viholliset ovat haastavia varsinkin ihmiset ja clickerit joita yrittää välttää onneksi clickerit saa hoidettua puukolla ja polttopulloilla kun ei ole muita aseita jäljellä. Ihmiset ovat pahimpia kun osaavat kiertää selustaan ja heittää polttopulloja olen yrittänyt hiippailla osan tilanteista alussa onnistui melko hyvin loppua kohti tuntuu että havaitsevat hyvin helposti kaukaakin ja siloin ei auta muu kuin antaa aseiden laulaa melee aseet on hyviä varsinkin pesäpallomailalla on kätevää pieksää äijää. Sitten huonoihin puoliin joissakin kentissä on ollut vihollisia tosi paljon mikä on turhauttavaa kun ei aina ole panoksia paljon jäljellä panoksia löytää aika harvoin kaikilta vihollisilta ei saa panoksia mikä on outoa.

<spoileria loppupuolelta>
Lisäksi loppupään kentissä on ollut liikaa ampumista ja siihen kun lisätään nykyinen kenttä jossa olen jumissa missä pitää puukottaa davidia montaa kertaa joka on raivostuttavaa kun ei ole aseita kuin veitsi. Ihme että ovat laittaneet sellaisen turhauttavan kentän peliin ei siinä mikään jos riittäisi tehdä se kerran, mutta sen joutuu tekemään 3 kertaa 1 kerralla onnistui 2 tuntuu tuntuu mahdottomalta. Tälläiset ongelmat pilaa peli ilon ja saa turhautumaan loppujen lopuksi peli on melkein täydellinen jos ei olisi näitä ongelmia niin ansaitsisi 9/10 tällä kertaa ansaitsee 8/10 parhaissa kohdissa on 9 arvoinen.
Yhteenvetona kyseessä on loistava peli jota suosittelen jokaiselle ps3 omistajalle pienellä varauksella että kestää turhauttavat kohdat ja liiat viholismäärät. kyseessä on masterpiece joita ei tule montaa kertaa pelihistoriassa ne jotka eivät osta peliä eivät tiedä mistä jäävät paitsi.
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Vastaus: The Last Of Us

Sitten huonoihin puoliin joissakin kentissä on ollut vihollisia tosi paljon mikä on turhauttavaa kun ei aina ole panoksia paljon jäljellä panoksia löytää aika harvoin kaikilta vihollisilta ei saa panoksia mikä on outoa.

Lisäksi loppupään kentissä on ollut liikaa ampumista ja siihen kun lisätään nykyinen kenttä jossa olen jumissa missä pitää puukottaa davidia montaa kertaa joka on raivostuttavaa kun ei ole aseita kuin veitsi. Ihme että ovat laittaneet sellaisen turhauttavan kentän peliin ei siinä mikään jos riittäisi tehdä se kerran, mutta sen joutuu tekemään 3 kertaa 1 kerralla onnistui 2 tuntuu tuntuu mahdottomalta.

Toivottavasti tämä keskustelu ei spoilaa ketään.

Itsellä tämä puukotustapaus meni heittämällä, eli ihan pelaajasta kiinni jääkö jumiin vai ei (vaikeustaso normaali). Siellä vain kyykyssä ravintolan käytäviä pitkin varoen askeleitaan lautas murskan kohdalla ja selkään yllätyshyökkäys.
Kautta pelin tässä mentiin tuttuun tyyliin vauhdilla eteenpäin. Pulmatehtävät olivat jopa yksinkertaisemmat kuin Unchartedissa. Panoksien ja nuolien vähäisyys on nimenomaan aivoja piristävä ominaisuus. Eli joudut miettimään kenet saat kontaktilla, kenet kannattaa väistää jos mahdollista ja kenet taas lyijyannoksella otsikkoon.
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Vastaus: The Last Of Us

Sitten huonoihin puoliin joissakin kentissä on ollut vihollisia tosi paljon mikä on turhauttavaa kun ei aina ole panoksia paljon jäljellä panoksia löytää aika harvoin kaikilta vihollisilta ei saa panoksia mikä on outoa.
No ei siinä ole mitään outoa, pelin aikajanalla viimeisen 20 vuoden aikana on tuhlattu luultavasti suurin osa maailmankolkan ammusvarastoista kun lisää ei tehdä, pelin ammusmäärät on selviytymiskauhupelin mukaiset, eikä nappi pohjassa räiskintöjen.
 
Vastaus: The Last Of Us

Peliä pelattu 80% ja kohta 14 tuntia mennyt. Huimaa seikkailua tämä tarjoaa, ehkä konsolisukupolven paras peli. Pelissä on jonkinlainen New Game mode, niin säilyttääkö tuo Joelin aseetkin? Eli mitä on löytänyt, että ne on tarinan alusta saakka mukana ovat.
 
Vastaus: The Last Of Us

Sitten huonoihin puoliin joissakin kentissä on ollut vihollisia tosi paljon mikä on turhauttavaa kun ei aina ole panoksia paljon jäljellä panoksia löytää aika harvoin kaikilta vihollisilta ei saa panoksia mikä on outoa.


Eihän tämä mikään räiskintä kuulukaan olla? Parikymmentä vuotta kaaosta takana niin ei ihme, että ammustarvikkeita ei paljoa löydy. Hiippailemalla itse vedin kaikki kohdat, joissa se vaan oli mitenkään mahdollista.

<spoileria loppupuolelta>
Lisäksi loppupään kentissä on ollut liikaa ampumista ja siihen kun lisätään nykyinen kenttä jossa olen jumissa missä pitää puukottaa davidia montaa kertaa joka on raivostuttavaa kun ei ole aseita kuin veitsi. Ihme että ovat laittaneet sellaisen turhauttavan kentän peliin ei siinä mikään jos riittäisi tehdä se kerran, mutta sen joutuu tekemään 3 kertaa 1 kerralla onnistui 2 tuntuu tuntuu mahdottomalta. Tälläiset ongelmat pilaa peli ilon ja saa turhautumaan loppujen lopuksi peli on melkein täydellinen jos ei olisi näitä ongelmia niin ansaitsisi 9/10 tällä kertaa ansaitsee 8/10 parhaissa kohdissa on 9 arvoinen.


Tuo kohtahan oli ihan simppeli. Säilyttää näköyhteyden Davidiin ja hiippailee aina selkään lyömään veitsellä. Jalkoihin kannattaa vähän katsoa, ettei kävele rikkimenneiden lautasten yli. Surullista, jos tämä on pilannut peli-ilosi..?


Yhteenvetona kyseessä on loistava peli jota suosittelen jokaiselle ps3 omistajalle pienellä varauksella että kestää turhauttavat kohdat ja liiat viholismäärät.

Hardilla pelasin (en tiedä vaikuttaa vihollismäärään?) ja ainakaan itseäni ei turhauttanut yhtään missään vaiheessa. Vihollisiakin olisi paikoin saanut olla jopa enemmänkin tuomassa lisähaastetta. Räiskinnästä nauttiville tämä ei varmasti sovikaan
 
Vastaus: The Last Of Us

9.30h takana ja loppu alkaa häämöttämään joten vähän kommenttia pelistä. Tiedän että marisin tuosta pelin bugisuudesta ja olen edelleen samaa mieltä mutta onhan tässä silti tehty asioita oikein.

Pelin cgi videot on kerrassaan upeata katseltavaa ja hahmot todella luonnollisen ja realistisen oloisia ääninäyttelystä animointiin, niitä on ilo katsella. Muutenkin pelin äänimaailma on varmasti yksi parhaista koskaa kuulemistani ja auttaa eläytymään maailmaan. Yhtä aluetta luukunnottamatta on ollut aika hyvä tasapaino seikkailun selviytymisen ja räiskinnän suhteen, silti voisi vielä enemmän olla vaan tuota hahmojen välistä keskustelua ja tallustelua pitkin ympäristöjä. Ympäristöt on suurimmaksi osaksi todella upeita ja yksityiskohtaisia vaikka suttuisia tekstuureita on siellä täällä. Hahmon ja aseiden kehitys on hyvä lisä ja tuovat uudelleenpeluu arvoa.

Huonoja puolia pelissä on ja ne syövät immersiota valtavasti. Ensinnäkin pelin tekoäly on käsittämättömän surkea, hiippailessa omat hahmot säntäilevät vihollisten keskellä ja kukaan ei reagoi niihin, kävelevät pitkin seiniä ja jäävät jumiin ties minkä taakse ja polkevat paikoillaan. Noista glitcheistä mainitsinkin jo ja lisää on pari tullut. Tuo yksi alue pelistä jonka mainitsin aikaisemmin on huonosti tasapainoitettu, mennään normaali uncharted tyyliin huoneesta toiseen ja tapetaan vihollisia. Pulmat on yksinkertaisia ja samaa paria ideaa kierrätetään koko pelin läpi.

Eihän tämä missään nimessä täydellinen peli ole ollut mutta oikeaan suntaan ollaan menossa unchartedin jälkeen, pari kolme tuntia peliä vielä jäljellä joten saa nyt nähdä mitä sieltä on vielä tulossa.
 
Vastaus: The Last Of Us

Tuo että viholliset eivät reagoi omiin kavereihin, kun itse hiippailet on ihan tarkoituksella tehty. Eihän siitä pelaamisesta tulisi mitään ja menisi pelkäksi räiskimiseksi.
 
Vastaus: The Last Of Us

Huonoja puolia pelissä on ja ne syövät immersiota valtavasti. Ensinnäkin pelin tekoäly on käsittämättömän surkea, hiippailessa omat hahmot säntäilevät vihollisten keskellä ja kukaan ei reagoi niihin.

Argh! Milloinkohan ihmiset ymmärtää, että tuo ei ole bugi vaan tarkoituksella tehty, jotta tilanteet voi vetää hiippailemalla låpi
 
Vastaus: The Last Of Us

Argh! Milloinkohan ihmiset ymmärtää, että tuo ei ole bugi vaan tarkoituksella tehty, jotta tilanteet voi vetää hiippailemalla låpi

Sen sijaan että kaverisi juoksentelevat vihollisten seassa sulassa sovussa voisivat he vaikkapa odottaa piilossa kunnes "reitti on selvä" tai jotain. Varmasti tuon olisi voinut hoitaa paljon paremminkin sillä tavoin, että hiiviskelyn mahdollisuus on vielä olemassa.
 
Vastaus: The Last Of Us

Sen sijaan että kaverisi juoksentelevat vihollisten seassa sulassa sovussa voisivat he vaikkapa odottaa piilossa kunnes "reitti on selvä" tai jotain. Varmasti tuon olisi voinut hoitaa paljon paremminkin sillä tavoin, että hiiviskelyn mahdollisuus on vielä olemassa.

Näkisin, että tuo "reitti on selvä" olisi melko vaikea toteuttaa. Kaverit odottaa piilossa ja itse hiippailet kymmenen vihollisen ohi tarkasti ajoitettuna. Kävisi melkoinen munkki, jos kaveritkin onnistuisivat pomppimaan tekoälyn ohjaamina samaan.

Tuo asia oli kokonaisuudessa niin pieni häiriö ettei häirinnyt itseäni yhtään :)
 
Vastaus: The Last Of Us

Tuo asia oli kokonaisuudessa niin pieni häiriö ettei häirinnyt itseäni yhtään :)

Pieni harmi, joka onneksi enimmän osan ajasta pysyy sekin näkymättömissä. Itse laskin pelin aikana tuon juuri ohjelmoinnin vaikeuteen toteuttaa täysin uskottava perässähiihto.

Jos yksinpeli oli lähellä ysiä, nousee kokonaisarvosana verkkopelin myötä jo varmalle päälle sen. Eilinen ilta suomiporukoiden matkassa ja täydellä höyryllä koko sakki. Turpaan tuli, mutta tiivis ryhmätoiminta ja yhteen pelaaminen oli juuri sellaista jota pelintekijä on ratkaisuillaan halunnut tukea. Kaikki toimii ja sehän on jo paljon nykyajan verkkopelissä.
 
Vastaus: The Last Of Us

Näkisin, että tuo "reitti on selvä" olisi melko vaikea toteuttaa. Kaverit odottaa piilossa ja itse hiippailet kymmenen vihollisen ohi tarkasti ajoitettuna. Kävisi melkoinen munkki, jos kaveritkin onnistuisivat pomppimaan tekoälyn ohjaamina samaan.

Tuo asia oli kokonaisuudessa niin pieni häiriö ettei häirinnyt itseäni yhtään :)

Kyllähän tuo kieltämättä vähän syö pelistä uskottavuutta jos pelin idea on että pelaajan on tarkoitus suojella Ellietä (tai näin oon ymmärtänyt, kertokaa jos olen väärässä) ja Ellie onkin sitten kuolematon ihmeolento. Olis sit suunnitellut noi räiskintäkohtaukset niin että pelaaja joutuu oikeasti Ellietä suojelemaan, vähemmän vihollisia tai jotain... Resident Evil 4:sessa Ashleyn suojeleminen oli ihan hyvin toteutettu ja välillä ei ollut kovin helppoa. Miks tehdä yleensäkään peliä missä partneri ei pysty itse puolustautumaan mutta pelaajan ei silti tarvitse häntä suojella...?
 
Vastaus: The Last Of Us

Miks tehdä yleensäkään peliä missä partneri ei pysty itse puolustautumaan mutta pelaajan ei silti tarvitse häntä suojella...?

Kyllähän tuo toimi bioshock infinitessa hienosti. Elizabeth kun yleensä oli suojassa kokoajan. Ellie ja kumppanit sitten taas juoksevat pitkin aluetta kauhealla töminällä välillä kaataen siinä samalla parit tolpat/pullot/whatever. Kulkisivat sitten edes kyykyssä niin sekin tekisi jo paljon.

Kyllä tuo nykyiselläänkin on parempi vaihtoehto kuin yli 10 tuntia kestävä escort mission jos minulta kysytään.
 
Vastaus: The Last Of Us

Peli vihdoin normal-moodilla läpi. Kolusin joka nurkan ja siksipä pelikello näyttää 22h. Upea peli ja eipä tämän enempää voi PS3:sta irti saadakaan. Upeaa grafiikkaa ja sulavaa pelattavuutta. Trophynistinä hieman häiritsee trophyjen vähyys sekä ennenkaikkea se, että pelin joutuu läpäisemään vähintään kolme kertaa saadakseen osan trophyista. Kaksi niistä vaikeimmalla tasolla. Noh, perus Naughty Doggia (vrt. Uncharted).

Mitäs mieltä olitte pelin lopusta?

Omasta mielestäni loppu oli hieman omituinen, sillä Joel ei pääsääntöisesti ollut erityisen kiintynyt Ellieen. Hänhän olisi luopunut koko tehtävästä ja laittanut broidinsa asialle. Yhtäkkiä tunneside oli niin vahva, että jopa maailman pelastaminen oli toissijaista. Vähän jäi etova maku Joelin loppuvaiheen päätöksien suhteen...

Nyt monipelin kimppuun!
 
Ylös Bottom