Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

The Legend of Zelda: Tears of the Kingdom

Testailin muuten vihdoin mitä amiiboilla saa tähän peliin (en alussa halunnut saada niistä liian tehokkaita aseita tai resursseja, mutta nyt varastot alkaa olla siinä kunnossa ettei amiibo-kamoista merkittävää etua olisi).

Repesin ihan totaalisesti kun Link’s Awakening amiibo antoi tämän:
IMG_2897.jpeg
IMG_2896.jpeg
 
En tiie uskallanko kehua lisää enää tätä peliä vai meneekö uskottavuus? Nyt tuli tehtyä kolmas päätehtävä, tämä menee ihmisil varmasti eri tahtia riippuen minne päin on menossa, mut nyt just tein.

Vesitemppelin ja voi pojat mitä menoo, ei voi muuta kun ihailla mikä mielikuvitus neroryhmä on tätä peliä tehnyt kun luulee että "ei se tästä enää muutu nii sit lyödään semmosta teatteria peliin ettei mitään järkee.

Mä en nyt ota mitään muita pelejä vertailluks koska se olisi jopa epäreilua mutta pakko myöntää että kyllä tämän jälkeen on hieman vaikeeta palata siihen ns. normi openworld pelien maailmaan, ei ainakaa heti perään. Pakko ainakin antaa hieman unohtua sit kun sen aika tulee.

Testailin muuten vihdoin mitä amiiboilla saa tähän peliin (en alussa halunnut saada niistä liian tehokkaita aseita tai resursseja, mutta nyt varastot alkaa olla siinä kunnossa ettei amiibo-kamoista merkittävää etua olisi).

Repesin ihan totaalisesti kun Link’s Awakening amiibo antoi tämän:

Olen siinä käsityksessä että ne satunnaiset amiibo aseet mitä tulee skaalautuu "levun" mukaan, tai ainaki se totK virallinen amiibo kun heti alkuu lykkäsin sen ohjaimeen antoi sen levun mukaisen aseen, nyt ku on lihaa luiden ympärille tullut nii antaa myös sen mukaisia aseita. EIkä et sielt heti alkuu tipahtais joku yli väkövä miekka.
 
Olen siinä käsityksessä että ne satunnaiset amiibo aseet mitä tulee skaalautuu "levun" mukaan, tai ainaki se totK virallinen amiibo kun heti alkuu lykkäsin sen ohjaimeen antoi sen levun mukaisen aseen, nyt ku on lihaa luiden ympärille tullut nii antaa myös sen mukaisia aseita. EIkä et sielt heti alkuu tipahtais joku yli väkövä miekka.
Joo varmaan niissä jotain skaalautuvuutta on, mutta koska alussa ylipäätänsä on resurssit vähäisiä, niin en halunnut siinä kohtaa amiiboista etuja myöskään esim. ruokien yms. muodossa, vaan halusin ihan itse pelaamalla päästä nykyiseen "badass Link" tilaan. Ainoa amiibo, minkä heti alkuun otin kokeiluun oli se, jolla BotW:hen sai Eponan. Piti testata toimiiko myös tässä samalla tavoin ja kyllähän se toimi.

Tai itseasiassa testasin alussa myös toimiiko Wolf Link samalla tavoin kuin BotW:ssä, mutta valitettavasti ei toiminut :( Harmi. Olisi kiva ollut saada Wolf Link aina välillä taas kaveriksi peliin.
 
Viimeksi muokattu:
Nyt tuli tunnit näkyviin ja näyttäs olevan 110hours or more, suuntaa antava mut silti älytön määrä eikä ees tunnu että ois näin paljon mennyt, tuntuu et vasta eilen tuli alotettua. Kaiken tän jälkeen tuntuu silti että ollaan raapastu vasta murto-osa kokonaisuudesta, mappia vielä pari slaissia avaamatta mut mappia oon tutkinut ehkä pisaran verran vaikka tuntuu että käy jokaisen vähänki mielenkiintoisen mestan läpi.

Botw oli jotain 200+tuntia niin tässä menee helposti yli, en oo ees vielä tässä vaiheessa saanut sitä "kyky-ympyrää" täyteen, et joko oon vaan missannut jotain tai sit olen vielä(kin) ihan "alussa". Mutta kaikki ajallaan, tätä tuli odotettua 6 vuotta niin ei mul oo mikään tarve tai kiire hosua tätä läpi.
 
Tosiaan liukkaalla kiipeämiseenhän tässä on sentään jotain konsteja, toisin kuin edeltäjässään, mutta niin. Sekään ei ole mikään vakiojuttu ja jos tuollaiset asiat ärsyttivät pilaten edellisen maagisen seikkailun niin eiköhän ne ärsytä tässäkin aivan maagisessa seikkailussa.

..."tämä olisi hyvä peli, jos tässä ei olisi hajoavia aseita ja muita ärsyttäviä seikkoja"-viestejä sivuilta 40 eteenpäin odottaessa :D
En nyt tässä halua olla aloittamassa loputonta väittelyä mutta totean vain että ainakin itselleni nuo kiipeilyn ja aseiden tuhoutumisen kaltaiset jutut oli vain osa sitä pelin "työläyttä". Jatkuvasti tuntui että kaikki hankaa vastaan eikä "muissa peleissä" toimivat asiat toimi yhtään samalla tapaa tässä. Mutta se kai se tuntuu olevan aina se isoin kehu että ei ole niin kuin "muut pelit".

Mutta itsekin pidän tosi paljon tästä aseiden hajoamisesta ja sen kautta luontaisesta kiertokulusta.
Hmm... "Luontainen kiertokulku"? Mitä tuolla meinaat? Ei ainakaan minulla kulu kymmeniä työkaluja kun alan jotain tekemään :D

Jos tuo on jollekin "luontaista" niin kannattaa vähän katsoa että mistä ne työkalunsa kerää. Jo luonnosta lapseni keräämä keppi kestää vuosia kaikenlaista hakkaamista, joten... :D

Jep, koko kiertokulkuajattelua korostaa se, että jokainen keppi on potentiaalisempi ase kun siihen liittää hirviöiden sarvia jne., joita kuitenkin on kertynyt matkan varrella.
Itse näen tuon teidän kutsumanne "kiertokulun" vain kuluttamisen/kulutuksen symbolina: kaikki vain käydään nopeasti läpi ja uutta tilalle, sen sijaan että olisi se yksi tai pari luottovehjettä jotka kestävät.

Asiahan siis vaivaa ihan oikeassa maailmassakin että aina ostetaan vain uutta tilalle sen sijaan että korjataan. Plus että tuotteet ihan suunnitellaan hajoamaan, joten vähän harmittaa että pelissäkin se on viety äärimmilleen.

Mä en nyt ota mitään muita pelejä vertailluks koska se olisi jopa epäreilua mutta pakko myöntää että kyllä tämän jälkeen on hieman vaikeeta palata siihen ns. normi openworld pelien maailmaan, ei ainakaa heti perään. Pakko ainakin antaa hieman unohtua sit kun sen aika tulee.
En lue spoileria koska pelin aion pelata jossain vaiheessa mutta ainakin suurella mielenkiinnolla odotan miten kaikki kehut minulle realisoituvat.

Vähän epäilen että käy samalla tapaa kuin kaikkien muidenkin kehujen kanssa: näkemykset/tulkinnat hyvistä asioista on melkein päinvastaisia. Esimerkiksi tuo aseiden kiertokulku, jossa itse näen tosiaan symboliikkaa lähinnä kulutusyhteiskuntaan ja sen turhauttavuuteen kuin johonkin luonnon tai elämän kiertokulkuun, jota ilmeisesti tuossa haetaan/nähdään(?).

Olen siinä käsityksessä että ne satunnaiset amiibo aseet mitä tulee skaalautuu "levun" mukaan, tai ainaki se totK virallinen amiibo kun heti alkuu lykkäsin sen ohjaimeen antoi sen levun mukaisen aseen, nyt ku on lihaa luiden ympärille tullut nii antaa myös sen mukaisia aseita. EIkä et sielt heti alkuu tipahtais joku yli väkövä miekka.
Äh. Kaikki preorder-kamat sun muut on aina no-go. Tai no, tässä kuulostaa järkevältä tuo että skaalautuu, siitä plussaa, mutta yleensä ottaen en ymmärrä miksi ottaa ohituskaistoja siihen että itse löytäisi ne samat kamat sieltä pelistä. Monet souls-pelitkin on tarjonneet jotain aseita ennakkoon mutta on jääneet lunastamatta aina ja etsinyt/löytänyt ne sitten itse, mikä on paljon tyydyttävämpää.
 
En nyt tässä halua olla aloittamassa loputonta väittelyä mutta totean vain että ainakin itselleni nuo kiipeilyn ja aseiden tuhoutumisen kaltaiset jutut oli vain osa sitä pelin "työläyttä".
En koe tuota työlääksi vaan osaksi niitä lainalaisuuksia mitä tuo peli on täynnä ja mikä tekee siitä niin yhtenäisen kokonaisuuden jokaisella osa-alueella.
Hmm... "Luontainen kiertokulku"? Mitä tuolla meinaat? Ei ainakaan minulla kulu kymmeniä työkaluja kun alan jotain tekemään
Eiköhän tässä nyt puhuta PELIN luontaisesta kiertokulusta eikä oikeasta elämästä...
kaikki vain käydään nopeasti läpi ja uutta tilalle, sen sijaan että olisi se yksi tai pari luottovehjettä jotka kestävät.
Nimenomaan tuota tässä osittain on varmasti haettukkin. Ei olla haluttu, että pelaaja jämähtää niihin muutamaan luottovehkeeseen ja hakkaa koko pelin niillä samoilla läpi, vaan, että pelaajaa haastetaan menemään pois omilta mukavuusalueilta ja haastetaan pärjäämään niillä työkaluilla mitä milläkin hetkellä on käytössä. Mutta jos tästä ei pidä niin se on ihan fine. Ei kuitenkaan minusta niin vaikeaa ymmärtää näin ajatuksen tasolla ainakaan.
Vähän epäilen että käy samalla tapaa kuin kaikkien muidenkin kehujen kanssa: näkemykset/tulkinnat hyvistä asioista on melkein päinvastaisia.
Vähän epäilen samaa... En malta odottaa, kun vihdoin saan pelin alulle... Voi sitä valituksen määrää... :p
 
En koe tuota työlääksi vaan osaksi niitä lainalaisuuksia mitä tuo peli on täynnä ja mikä tekee siitä niin yhtenäisen kokonaisuuden jokaisella osa-alueella.
Joo, ymmärrän näkemyserot mutta halusin siis vain sanoa että ei peli olisi parin asian muuttamisella muuttunut paremmaksi. Itse asiassa toteatkin sen saman tässä eli yhtenäinen kokonaisuus. Ei sitä kokonaisuutta pari asiaa pysty muuttamaan.

Eiköhän tässä nyt puhuta PELIN luontaisesta kiertokulusta eikä oikeasta elämästä...
No siinäkin tapauksessa lienee melko työlästä rakentaa vaikka joku kylä sen maailmassa kun yhteen taloon saa käyttää tuhansia työkaluja :D

Samalla taisi selvitä miksi se maailma on niin autio erilaisten kylien suhteen :D Onpahan ainakin koherantti logiikka.

Nimenomaan tuota tässä osittain on varmasti haettukkin. Ei olla haluttu, että pelaaja jämähtää niihin muutamaan luottovehkeeseen ja hakkaa koko pelin niillä samoilla läpi, vaan, että pelaajaa haastetaan menemään pois omilta mukavuusalueilta ja haastetaan pärjäämään niillä työkaluilla mitä milläkin hetkellä on käytössä. Mutta jos tästä ei pidä niin se on ihan fine. Ei kuitenkaan minusta niin vaikeaa ymmärtää näin ajatuksen tasolla ainakaan.
Kyllä minä tuon idean ymmärrän, varsinkin pelimekaniikkana, mutta kun/jos symboliikkaa haettiin niin näen siinä vähän ikävänkin tulkinnan reaalimaailman puolelle.

Olkoonkin, että symboliikka on sivuseikka ja enemmän asia on tietysti minua harmittanut pelimekaniikkana. Mutta siitä kulmasta nyt varmasti on turha enää keskustella.

Vähän epäilen samaa... En malta odottaa, kun vihdoin saan pelin alulle... Voi sitä valituksen määrää... :p
Olen vähän kyllä ajatellut että en valittaisi ainakaan niistä asioista, jotka tiedän jo olevan tuttuja harmituksia, joten jos jotain valitan/ihmettelen, niin varmaan sitten sitä kun/jos uusien asioiden kehut ei realisoidukaan (taas) itselleni.

Avoimin mielin silti menen mutta toki sen verran realiteettien kera että onhan tuo silti BotW:n päälle tehty peli, joten ei se kauheasti voi tiettyjä pelillisiä logiikoitaan, ideoitaan ja käytäntöjään rikkoa.
 
Viimeksi muokattu:
Joo, ymmärrän näkemyserot mutta halusin siis vain sanoa että ei peli olisi parin asian muuttamisella muuttunut paremmaksi. Itse asiassa toteatkin sen saman tässä eli yhtenäinen kokonaisuus. Ei sitä kokonaisuutta paria asiaa pysty muuttamaan.
Nimenomaan näin. Kerrankin ollaan tässä ketjussa jostain samaa mieltä. :D
Kyllä minä tuon idean ymmärrän, varsinkin pelimekaniikkana, mutta kun/jos symboliikkaa haettiin niin näen siinä vähän ikävänkin tulkinnan reaalimaailman puolelle.
No en hae symboliikkaa peleiltä enkä vertaa niitä reaalimaailmaan muuta kun jos pelaan jotain simulaattoria. Mutta saa sitä toki verrata ja tulkita miten ite haluaa. :D
Avoimin mielin silti menen mutta toki sen verran realiteettien kera että onhan tuo silti BotW:n päälle tehty peli, joten ei se kauheasti voi tiettyjä pelillisiä logiikoitaan, ideoitaan ja käytäntöjään rikkoa.
Todellakin, BOTWin päällä mennään ja jos et siitä pitänyt ja nuo kaikki asiat mitä olet tässä vuosien saatossa siitä tuonut esille on tässä edelleen läsnä niin en usko kyllä hetkeäkään, että tulisit tästäkään pelistä pitämään. Toisaalta en myöskään usko, että pystyt tulemaan pelin pariin avoimin mielin. Enkä siis usko, että kukaan muukaan pystyisi vastaavassa tilanteessa.
 
Nimenomaan näin. Kerrankin ollaan tässä ketjussa jostain samaa mieltä. :D
No ei kai me nyt ihan kaikesta eri mieltä olla oltu vaikka isossa määrin varmasti ollaankin.

No en hae symboliikkaa peleiltä enkä vertaa niitä reaalimaailmaan muuta kun jos pelaan jotain simulaattoria. Mutta saa sitä toki verrata ja tulkita miten ite haluaa. :D
Mutta siis käsitin että alunperin ja "jossain", useissakin paikoissa, pelin kierrätysmekaniikasta, maailmasta ja muusta on nimenomaan haettu erilaista symboliikkaa.

Eikä symboliikka tosimaailman asiaan mielestäni varsinaisesti ole vertailua oikean maailman asioihin.

Pystyn myös ajattelemaan pelien sisäiset logiikat niin että niitä ei ole tarve verrata oikeaan maailmaan. BotW:n tapauksessa sitä oikean maailman vertailua vain on ollut tosi paljon enkä se oli todellakaan ollut minä joka sitä on ensisijaisesti tehnyt. En myöskään koe että se symboliikka oikeassa maailmassa tapahtuvaan kulutukseen on suoranaisesti vertailua oikeaan maailmaan.

Mitä taas tulee vertailuun tosimaailman kanssa: en itse hae pelailtäni realismia. Yleensä mitä realistisempi peli, niin sitä tylsempi se on. Tiettyjen asioiden on hyvä olla tarpeeksi realistisia mutta liika realismi yleensä vain pilaa peliä. Ehkä juuri siksikin minulle tökkii "työläät" asiat peleissä. Joudun oikeassa elämässä huolehtimaan ruuasta, juomasta, staminasta jne. joten en välttämättä jaksaisi enää peleissä ihan perusasioissa huolehtia niistä. Monesti turhauttaa peleissä jo se että hahmo jaksaa juosta parikymmentä askelta ja stamina loppuu. Niin turhauttavaa. On toki staminamittareille ja muille paikkansa mutta turhan usein ne tuntuvat olevan vain työläyttä lisäävä ekstrakuorrute - kuten niin moniin peleihin päälle lyöty "RPG-kuorrute" että joka pelissä vain pitää nostaa leveleitä ja kehittää jotain, mieluusti mahdollisimman paljon asioita.

Todellakin, BOTWin päällä mennään ja jos et siitä pitänyt ja nuo kaikki asiat mitä olet tässä vuosien saatossa siitä tuonut esille on tässä edelleen läsnä niin en usko kyllä hetkeäkään, että tulisit tästäkään pelistä pitämään.
No äläpä nyt. Jos edes tarinaa on enemmän ja panostan oikeisiin asioihin heti alusta (stamina tappiin ja lentelemään) BotW:n harmituksia vältellen niin potentiaalia on muokata tästä enemmän mieluisampi kokemus kuin BotW.

Yritän myös asennoitua peliin eri tavalla, millä varmasti on isoin merkitys. Täytyy yrittää sisäistää se haahuilu ja olla suorittamatta peliä. Siinä on haasteena vain se, että rajatulla peliajalla äkkiseltään tuntuu ettei ole "saanut mitään aikaiseksi" kun pelikerran jälkeen mikään questlogin asia ei ole edistynyt yhtään eli tavallaan ei ole mitään konkreettista "checklistaa" (tms.), mistä näkisi miten paljon on nyt edennyt.

Toisaalta en myöskään usko, että pystyt tulemaan pelin pariin avoimin mielin. Enkä siis usko, että kukaan muukaan pystyisi vastaavassa tilanteessa.
I find your lack of faith disturbing.

Tässä valituksen ja keskustelun lomassahan olen jatkuvasti yrittänyt löytää niitä syitä sille miksi peli ei ole iskenyt. Luulen olevani aika selvillä jo mitä minun "täytyy" tehdä ja miten asennoitua että pystyn olemaan "avoimempi" pelille.

Tietysti voi pohtia että mitä on "avoin" ja jos aiemmat kokemukset on huonoja, niin voiko olla "avoin". Sanoisin kuitenkin että avoin ei ole mikään kiveen hakattu asia vaan avoin voi olla siitä huolimatta että on aiemmin tullut murjotuksi. Eikö avoimuutta kuvaa jo se että olen ylipäänsä pelistä kiinnostunut vaikka kaikki logiikka sotii sitä vastaan että peli ei olisi minulle?

Väittäisin että olen jopa keskimääräistä avoimempi, sillä kuinka moni antaisi mahdollisuuden jatko-osalle, jonka aiemmalle osalle on antanut sivukaupalla kritiikkiä?

Eikö avoimuutta ole juuri se, että tiedostan minua häiritsevät seikat ja yritän elää niiden kanssa - ottaa vastaan mitä tulee ja katsoa miltä muutokset ja muut tuntuvat? Ja miltä koko peli tuntuu nyt. Ei kukaan ihminen ole mikään vakio, joka ei muutu vuosien saatossa. Sitä on yrittänyt omallekin jälkikasvulle sanoa että kaikista asioista ei tarvitse tykätä mutta jossain vaiheessa se sinappi tai salmiakki voikin maistua hyvältä. Ei ehkä ihan sama asia kuin nyt tämä pelijuttu mutta idea/logiikka ihan sama: me kehitytään ja maku muuttuu. Me sopeudutaan ja asioihin voi tottua, siinä missä totutusta voi oppia irti.
 
@Ippenator jos hajoavat aseet ketutti ykkösessä niin sitten tämä ei todellakaan ole sun peli. Jopa itseäni alkaa ketuttaa kun vielä parinkymmenen tunnin jälkeen menee 2-3 asetta + jouskari yhteen trollilauman tuhoamiseen.

Shrinejä olen tehnyt lähemmäs 30, mutta niistäkin on tullut pääasiassa aseita, joiden damage on 10-16 luokkaa. Eli kestää yhden taistelun kun joutuu useammin lyömään.

Toki tuo ongelma häviää ajan myötä kun jaksaa ahkerasti kerätä noita papuja joilla ostaa lisää ase/jousi/kikpi slotteja, jolloin vaan uutta asetta kehiin kun entinen hajoaa. Sitten siihen ei oikeastaan kiinnitä enää edes huomiota, mutta omasta mielestä tämä alkuvaihe on aika raskasta kun slotteja on vain se 4-6 kappaletta ja paikkaan tyhjiä paikkoja ruosteisilla miekoilla, jotka kiireessä tulee vastaan ja ne leviää käsiin vielä saman taistelun aikana.


Muutenhan peli on parantanut aivan järjettömästi joka osa-alueella, sanoisinko että vain taivas on rajana tässä pelissä *BA DUM TSIHHHJ* ;) :D
 
@Ippenator jos hajoavat aseet ketutti ykkösessä niin sitten tämä ei todellakaan ole sun peli. Jopa itseäni alkaa ketuttaa kun vielä parinkymmenen tunnin jälkeen menee 2-3 asetta + jouskari yhteen trollilauman tuhoamiseen.

Shrinejä olen tehnyt lähemmäs 30, mutta niistäkin on tullut pääasiassa aseita, joiden damage on 10-16 luokkaa. Eli kestää yhden taistelun kun joutuu useammin lyömään.

Toki tuo ongelma häviää ajan myötä kun jaksaa ahkerasti kerätä noita papuja joilla ostaa lisää ase/jousi/kikpi slotteja, jolloin vaan uutta asetta kehiin kun entinen hajoaa. Sitten siihen ei oikeastaan kiinnitä enää edes huomiota, mutta omasta mielestä tämä alkuvaihe on aika raskasta kun slotteja on vain se 4-6 kappaletta ja paikkaan tyhjiä paikkoja ruosteisilla miekoilla, jotka kiireessä tulee vastaan ja ne leviää käsiin vielä saman taistelun aikana.


Muutenhan peli on parantanut aivan järjettömästi joka osa-alueella, sanoisinko että vain taivas on rajana tässä pelissä *BA DUM TSIHHHJ* ;) :D
Kai kuitenkin käytät tuota fusea noihin aseisiin? Minusta kuulostaa paljolta, että yhteen leiriin menee 2-3 asetta. Mutta toisaalta en ole kyllä niin tarkkaan ajatellut/laskenut tuota. Mutta yhtään hetkeä ei ole itellä tullut useamman kymmenen pelitunnin aikana, että aseet olisi kesken loppuneet, sen verran runsaasti niitä tarjoillaan lisää samoin, kun BOTWissa oli.
 
Kai kuitenkin käytät tuota fusea noihin aseisiin? Minusta kuulostaa paljolta, että yhteen leiriin menee 2-3 asetta. Mutta toisaalta en ole kyllä niin tarkkaan ajatellut/laskenut tuota. Mutta yhtään hetkeä ei ole itellä tullut useamman kymmenen pelitunnin aikana, että aseet olisi kesken loppuneet, sen verran runsaasti niitä tarjoillaan lisää samoin, kun BOTWissa oli.
Käytän kyllä. :D Tarkennuksena että puhun niistä isommista leireistä, en muutaman trollin partioista, mutta kyllä niihin itsellä keskimäärin yksi ase ja juoskarin saa säpäleiksi, toki seikkailen niin laidasta laitaan shrinejen perässä, että aseet on aika vaatimattomia vielä
 
Käytän kyllä. :D Tarkennuksena että puhun niistä isommista leireistä, en muutaman trollin partioista, mutta kyllä niihin itsellä keskimäärin yksi ase ja juoskarin saa säpäleiksi, toki seikkailen niin laidasta laitaan shrinejen perässä, että aseet on aika vaatimattomia vielä
Aaa, ite ajattelin noita muutama ukon leirejä. Niihin menee joo se yks ase ja jousi usein. :)
 
Noniin jonkin verran on jo ehtinyt pelailemaan, vaikka tarina ei ole vielä edennyt käytännössä yhtään. Oliskohan jotain 15-20 tunnin luokkaa ehkä takana.

Tuo keskustelua herättänyt aseiden hajoaminen ei ole tällä kertaa häirinnyt ollenkaan, ainakaan vielä, toisin kuin Botwissa muistaisin sen kokeneeni jonkin verran ärsyttäväksi. Voisin sanoa että jopa päin vastoin, esim. kivinuijan hajotessa saa käyttää mielikuvitustaan mitä asetta seuraavaksi käyttää järkäleiden hajottamiseen yms. Jotenkin alan tykkäämään koko asekierrosta enemmän ja enemmän.

Hieman turhan nopea vuorokausirytmi ja varsinkin taistelutilanteissa jotenkin kankean oloinen ohjattavuus ovat niitä mistä en sitten varsinaisesti pidä. Tähän kun vielä lisätään kriittinen taidon puute taisteluissa ja se, että suurin osa tavallista possua isommista vihuista tappaa ykkösellä niin turpaan tulee :D sama ongelma oli Botwissa, mutta onneks peli heittää jatkuvasti autosavea niin ei yksikään kuolema ole vielä varsinaisesti haitannut. Kai sitä tässä taas hiljakseen oppii paremmaksi ja sydämiä myös tipahtelee välillä lisää.
 
Tässä konsolin mukaan yli 40h pelattu ja pikkuhiljaa olisi kiva, jos Hestu löytyisi. Tai siis tapa, jolla inventaariota saisi laajennettua. o_O Ehkä se tästä.
 
Tässä konsolin mukaan yli 40h pelattu ja pikkuhiljaa olisi kiva, jos Hestu löytyisi. Tai siis tapa, jolla inventaariota saisi laajennettua. o_O Ehkä se tästä.

110 hours or more ja mulla sama ongelma, invertoryn kasvua kaipais. o_O Ehkä se tästä.

Äh. Kaikki preorder-kamat sun muut on aina no-go. Tai no, tässä kuulostaa järkevältä tuo että skaalautuu, siitä plussaa, mutta yleensä ottaen en ymmärrä miksi ottaa ohituskaistoja siihen että itse löytäisi ne samat kamat sieltä pelistä. Monet souls-pelitkin on tarjonneet jotain aseita ennakkoon mutta on jääneet lunastamatta aina ja etsinyt/löytänyt ne sitten itse, mikä on paljon tyydyttävämpää.

Samaa mieltä muuten, mut amiibot ainakin tässä on niin pientä bonusta että en laskis näitä "pay to win" saat just muutaman sienen jolla ehkä kokkaa yhen tai pari ateriaa jotka tulee käytettyä melko nopsaa sekä randomisti yhen aseen, joko premium kuntoisena mut yleensä ruosteinen ja tiedetään kyllä kaikki että aseet ei tässä kauan kestä. :p

Suurin bonus mulle tästä amiibosta oli liitokin skini.
 
Hmm... "Luontainen kiertokulku"? Mitä tuolla meinaat? Ei ainakaan minulla kulu kymmeniä työkaluja kun alan jotain tekemään :D

Jos tuo on jollekin "luontaista" niin kannattaa vähän katsoa että mistä ne työkalunsa kerää. Jo luonnosta lapseni keräämä keppi kestää vuosia kaikenlaista hakkaamista, joten... :D
Kuten Murdoc jo sanoihin, niin pelin luonnollisesta kiertokulusta puhuin.

Meet listimään vihollisia --> menetät taistelun tuoksinnassa aseen tai pari --> saat voitetulta viholliselta uusia aseita ja niihin fuusioitavia osia hajonneiden tilalle (ja keskimäärin pelin edetessä aseiden ja osien taso paranee kokoajan).

Kertaakaan ei ole vielä loppuneet aseet kesken. Lähellä kävi, kun lähdin turhan aikaisin ehkä uhittelemaan valkoiselle Lynelille, mutta toisaalta taas tuon taiston jälkeen sain kyllä sen verran kovia aseita ja osia takaisin, ettei harmittanut ollenkaan.

Nyt tuli tunnit näkyviin ja näyttäs olevan 110hours or more, suuntaa antava mut silti älytön määrä eikä ees tunnu että ois näin paljon mennyt, tuntuu et vasta eilen tuli alotettua.
Mulla näyttää "for 100 hours or more" eli vähän vähemmän kuin sulla. Hurja määrä silti. Paljon on vielä onneksi kuitenkin tehtävää, vaikka puolivälin olen tekemisen suhteen ehkä jo ylittänyt. Varmaan tässä pelitunnit tosiaan sinne 200 tuntiin suurinpiirtein nousee.
Samaa mieltä muuten, mut amiibot ainakin tässä on niin pientä bonusta että en laskis näitä "pay to win" saat just muutaman sienen jolla ehkä kokkaa yhen tai pari ateriaa jotka tulee käytettyä melko nopsaa sekä randomisti yhen aseen, joko premium kuntoisena mut yleensä ruosteinen ja tiedetään kyllä kaikki että aseet ei tässä kauan kestä. :p

Suurin bonus mulle tästä amiibosta oli liitokin skini.
Joo näin varmasti, jos amiiboja on vain yksi. Mulla niitä on vähän enemmän eli jos kaikki olisin rullaillut läpi päivittäin alusta asti (tiputtavat erikoiskamansa satunnaisesti eli yksittäinen käyttäminen ei riitä yleensä niiden saamiseen), niin etu alkaisi olla jo aika hurja. ^^'
Näyttökuva 2023-5-23 kello 15.38.14.png
 
Viimeksi muokattu:
Kuten Murdoc jo sanoihin, niin pelin luonnollisesta kiertokulusta puhuin.

Meet listimään vihollisia --> menetät taistelun tuoksinnassa aseen tai pari --> saat voitetulta viholliselta uusia aseita ja niihin fuusioitavia osia hajonneiden tilalle (ja keskimäärin pelin edetessä aseiden ja osien taso paranee kokoajan).

Kertaakaan ei ole vielä loppuneet aseet kesken. Lähellä kävi, kun lähdin turhan aikaisin ehkä uhittelemaan valkoiselle Lynelille, mutta toisaalta taas tuon taiston jälkeen sain kyllä sen verran kovia aseita ja osia takaisin, ettei harmittanut ollenkaan.


Mulla näyttää "for 100 hours or more" eli vähän vähemmän kuin sulla. Hurja määrä silti. Paljon on vielä onneksi kuitenkin tehtävää, vaikka puolivälin olen tekemisen suhteen ehkä jo ylittänyt. Varmaan tässä pelitunnit tosiaan sinne 200 tuntiin suurinpiirtein nousee.

Joo näin varmasti, jos amiiboja on vain yksi. Mulla niitä on vähän enemmän eli jos kaikki olisin rullaillut läpi päivittäin alusta asti (tiputtavat erikoiskamansa satunnaisesti eli yksittäinen käyttäminen ei riitä yleensä niiden saamiseen), niin etu alkaisi olla jo aika hurja. ^^'
Näytä liitetiedosto 11187

o_O No joo noi ku skannais menis varmaa puoli päivää ja tosta tosiaan sais jo huomattavan edun.

Nyt muuten löytyi hetsu ensimmäisen kerran, oli vajaat 100 korokkia ja enimmäkseen tuli käytettyä ase/jousi slotteja, sekä kolme kilpi slottia.

Olin menossa tekee ihan muita juttuja kun meinas silmät putoo päästä kun näin sen eli...

Ihan siinä pelin "alkupaikas" linnake mikä onkaan nii sielä se kökötti jossain nurkas. Ilmeisesti botw tapaan se paikka sit aina vaihtuu kun taas seuraavan kerran on tarvetta? Onneks nyt täs 100h aikana kertyi sen verran korokkeja et pärjää seuraavaan tapaamiseen asti.
 
No ei kai me nyt ihan kaikesta eri mieltä olla oltu vaikka isossa määrin varmasti ollaankin.


Mutta siis käsitin että alunperin ja "jossain", useissakin paikoissa, pelin kierrätysmekaniikasta, maailmasta ja muusta on nimenomaan haettu erilaista symboliikkaa.

Eikä symboliikka tosimaailman asiaan mielestäni varsinaisesti ole vertailua oikean maailman asioihin.

Pystyn myös ajattelemaan pelien sisäiset logiikat niin että niitä ei ole tarve verrata oikeaan maailmaan. BotW:n tapauksessa sitä oikean maailman vertailua vain on ollut tosi paljon enkä se oli todellakaan ollut minä joka sitä on ensisijaisesti tehnyt. En myöskään koe että se symboliikka oikeassa maailmassa tapahtuvaan kulutukseen on suoranaisesti vertailua oikeaan maailmaan.

Mitä taas tulee vertailuun tosimaailman kanssa: en itse hae pelailtäni realismia. Yleensä mitä realistisempi peli, niin sitä tylsempi se on. Tiettyjen asioiden on hyvä olla tarpeeksi realistisia mutta liika realismi yleensä vain pilaa peliä. Ehkä juuri siksikin minulle tökkii "työläät" asiat peleissä. Joudun oikeassa elämässä huolehtimaan ruuasta, juomasta, staminasta jne. joten en välttämättä jaksaisi enää peleissä ihan perusasioissa huolehtia niistä. Monesti turhauttaa peleissä jo se että hahmo jaksaa juosta parikymmentä askelta ja stamina loppuu. Niin turhauttavaa. On toki staminamittareille ja muille paikkansa mutta turhan usein ne tuntuvat olevan vain työläyttä lisäävä ekstrakuorrute - kuten niin moniin peleihin päälle lyöty "RPG-kuorrute" että joka pelissä vain pitää nostaa leveleitä ja kehittää jotain, mieluusti mahdollisimman paljon asioita.


No äläpä nyt. Jos edes tarinaa on enemmän ja panostan oikeisiin asioihin heti alusta (stamina tappiin ja lentelemään) BotW:n harmituksia vältellen niin potentiaalia on muokata tästä enemmän mieluisampi kokemus kuin BotW.

Yritän myös asennoitua peliin eri tavalla, millä varmasti on isoin merkitys. Täytyy yrittää sisäistää se haahuilu ja olla suorittamatta peliä. Siinä on haasteena vain se, että rajatulla peliajalla äkkiseltään tuntuu ettei ole "saanut mitään aikaiseksi" kun pelikerran jälkeen mikään questlogin asia ei ole edistynyt yhtään eli tavallaan ei ole mitään konkreettista "checklistaa" (tms.), mistä näkisi miten paljon on nyt edennyt.


I find your lack of faith disturbing.

Tässä valituksen ja keskustelun lomassahan olen jatkuvasti yrittänyt löytää niitä syitä sille miksi peli ei ole iskenyt. Luulen olevani aika selvillä jo mitä minun "täytyy" tehdä ja miten asennoitua että pystyn olemaan "avoimempi" pelille.

Tietysti voi pohtia että mitä on "avoin" ja jos aiemmat kokemukset on huonoja, niin voiko olla "avoin". Sanoisin kuitenkin että avoin ei ole mikään kiveen hakattu asia vaan avoin voi olla siitä huolimatta että on aiemmin tullut murjotuksi. Eikö avoimuutta kuvaa jo se että olen ylipäänsä pelistä kiinnostunut vaikka kaikki logiikka sotii sitä vastaan että peli ei olisi minulle?

Väittäisin että olen jopa keskimääräistä avoimempi, sillä kuinka moni antaisi mahdollisuuden jatko-osalle, jonka aiemmalle osalle on antanut sivukaupalla kritiikkiä?

Eikö avoimuutta ole juuri se, että tiedostan minua häiritsevät seikat ja yritän elää niiden kanssa - ottaa vastaan mitä tulee ja katsoa miltä muutokset ja muut tuntuvat? Ja miltä koko peli tuntuu nyt. Ei kukaan ihminen ole mikään vakio, joka ei muutu vuosien saatossa. Sitä on yrittänyt omallekin jälkikasvulle sanoa että kaikista asioista ei tarvitse tykätä mutta jossain vaiheessa se sinappi tai salmiakki voikin maistua hyvältä. Ei ehkä ihan sama asia kuin nyt tämä pelijuttu mutta idea/logiikka ihan sama: me kehitytään ja maku muuttuu. Me sopeudutaan ja asioihin voi tottua, siinä missä totutusta voi oppia irti.
Eihän tämä kuitenkaan Elden Ringissäkään haitannut, ettei mitään checklistia ollut käsillä? Tai en ainakaan muista tällaista pelissä olleen. Olen aina pitänyt Elden Ringia ja Breath Of The Wildia monilta osin samanhenkisinä peleinä, joista olen saanut hyvin tietynlaisen seikkailufiiliksen päälle. TOTK mielestäni vielä ”lainaa” erästä tietty Elden Ringin maailman hienoutta, mikä saa tälläkin kertaa vertaamaan jonkin verran teoksia. Tosin sanottakoon heti, että vaikka tässä dna on selkeästi siellä botw:ssa, niin on peli ottanut valtavia askeleita eteenpäin ja selkeästi erilaisempi/ parempi peli.

Esimerkiksi kokkaaminen ja combat olivat mielestäni aika ”meh”, mutta tässä ne kiinnostavat paljon enemmän taisteluiden ollessa paljon vaikeampia (tai siltä nyt tuntuu ainakin n.15h jälkeen). On ihan hauskaa kerätä myös resursseja, kun niitä voi oikeasti tarvitakin pärjätäkseen taistelussa. Nuoletkin perhana loppuvat jatkuvasti, niin ei voi spämmätä niiden kanssa.

Ihan varmasti voit pelistä pitää, ei siinä. Jos vuosia ja vuosia sitten vihasit rikkoutuvia aseita, niin miksi se välttämättä ottaisi edelleen päähän? Itselleni koko asia oli yhdentekevä, mutta Fusella saa niin hauskoja yhdistelmiä aikaan, että melkein odotan että ase hajoaa ja pääsen käyttämään jotain toista. Lisäksi uudet kyvyt tuovat valtavasti variaatiota siihen, miten taistelua voi lähestyä, eikä aseita aina tarvitse edes käyttää. Rakensin männäpäivänä esimerkiksi hauskan possuvankilan, jonka molskautin vihollisten päälle ja pudottelin kiviä niskaan :D.

Jos ennakko-odotus on vahvasti se, ettei pelistä varmaankaan pidä niin ei siitä sitten varmaan pidä. Kyllähän sen ainakin itsessäni tunnistan, että rahalla ostamani pelit jaksaa pelata loppuun paremmin ja niitä fiilistellä kuin jotain ”ilmaiseksi” ladattua kuukausipeliä (vaikka ihan passeli peli olisikin). Ei ehkä tähän liity varsinaisesti, mutta olenpahan vaan huomannut omalla kohdalla tätä. Mutta kokemus on aina osiensa summa ja jos jumittaa tiettyyn pelin mekaniikkaan liikaa rationalisoiden sitä joka tasolla, niin ei siinä anna itselleen lupaa nauttia pelistä ja sen kaikista eri osa-alueista.
 
o_O No joo noi ku skannais menis varmaa puoli päivää ja tosta tosiaan sais jo huomattavan edun.

Nyt muuten löytyi hetsu ensimmäisen kerran, oli vajaat 100 korokkia ja enimmäkseen tuli käytettyä ase/jousi slotteja, sekä kolme kilpi slottia.

Olin menossa tekee ihan muita juttuja kun meinas silmät putoo päästä kun näin sen eli...

Ihan siinä pelin "alkupaikas" linnake mikä onkaan nii sielä se kökötti jossain nurkas. Ilmeisesti botw tapaan se paikka sit aina vaihtuu kun taas seuraavan kerran on tarvetta? Onneks nyt täs 100h aikana kertyi sen verran korokkeja et pärjää seuraavaan tapaamiseen asti.
Hetsu päivystää samassa paikkaa eli siinä keskuksessa mikä on linnan alapuolella
 
Ylös Bottom