Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)
Testailin muuten vihdoin mitä amiiboilla saa tähän peliin (en alussa halunnut saada niistä liian tehokkaita aseita tai resursseja, mutta nyt varastot alkaa olla siinä kunnossa ettei amiibo-kamoista merkittävää etua olisi).
Repesin ihan totaalisesti kun Link’s Awakening amiibo antoi tämän:
Joo varmaan niissä jotain skaalautuvuutta on, mutta koska alussa ylipäätänsä on resurssit vähäisiä, niin en halunnut siinä kohtaa amiiboista etuja myöskään esim. ruokien yms. muodossa, vaan halusin ihan itse pelaamalla päästä nykyiseen "badass Link" tilaan. Ainoa amiibo, minkä heti alkuun otin kokeiluun oli se, jolla BotW:hen sai Eponan. Piti testata toimiiko myös tässä samalla tavoin ja kyllähän se toimi.Olen siinä käsityksessä että ne satunnaiset amiibo aseet mitä tulee skaalautuu "levun" mukaan, tai ainaki se totK virallinen amiibo kun heti alkuu lykkäsin sen ohjaimeen antoi sen levun mukaisen aseen, nyt ku on lihaa luiden ympärille tullut nii antaa myös sen mukaisia aseita. EIkä et sielt heti alkuu tipahtais joku yli väkövä miekka.
En nyt tässä halua olla aloittamassa loputonta väittelyä mutta totean vain että ainakin itselleni nuo kiipeilyn ja aseiden tuhoutumisen kaltaiset jutut oli vain osa sitä pelin "työläyttä". Jatkuvasti tuntui että kaikki hankaa vastaan eikä "muissa peleissä" toimivat asiat toimi yhtään samalla tapaa tässä. Mutta se kai se tuntuu olevan aina se isoin kehu että ei ole niin kuin "muut pelit".Tosiaan liukkaalla kiipeämiseenhän tässä on sentään jotain konsteja, toisin kuin edeltäjässään, mutta niin. Sekään ei ole mikään vakiojuttu ja jos tuollaiset asiat ärsyttivät pilaten edellisen maagisen seikkailun niin eiköhän ne ärsytä tässäkin aivan maagisessa seikkailussa.
..."tämä olisi hyvä peli, jos tässä ei olisi hajoavia aseita ja muita ärsyttäviä seikkoja"-viestejä sivuilta 40 eteenpäin odottaessa
Hmm... "Luontainen kiertokulku"? Mitä tuolla meinaat? Ei ainakaan minulla kulu kymmeniä työkaluja kun alan jotain tekemäänMutta itsekin pidän tosi paljon tästä aseiden hajoamisesta ja sen kautta luontaisesta kiertokulusta.
Itse näen tuon teidän kutsumanne "kiertokulun" vain kuluttamisen/kulutuksen symbolina: kaikki vain käydään nopeasti läpi ja uutta tilalle, sen sijaan että olisi se yksi tai pari luottovehjettä jotka kestävät.Jep, koko kiertokulkuajattelua korostaa se, että jokainen keppi on potentiaalisempi ase kun siihen liittää hirviöiden sarvia jne., joita kuitenkin on kertynyt matkan varrella.
En lue spoileria koska pelin aion pelata jossain vaiheessa mutta ainakin suurella mielenkiinnolla odotan miten kaikki kehut minulle realisoituvat.Mä en nyt ota mitään muita pelejä vertailluks koska se olisi jopa epäreilua mutta pakko myöntää että kyllä tämän jälkeen on hieman vaikeeta palata siihen ns. normi openworld pelien maailmaan, ei ainakaa heti perään. Pakko ainakin antaa hieman unohtua sit kun sen aika tulee.
Äh. Kaikki preorder-kamat sun muut on aina no-go. Tai no, tässä kuulostaa järkevältä tuo että skaalautuu, siitä plussaa, mutta yleensä ottaen en ymmärrä miksi ottaa ohituskaistoja siihen että itse löytäisi ne samat kamat sieltä pelistä. Monet souls-pelitkin on tarjonneet jotain aseita ennakkoon mutta on jääneet lunastamatta aina ja etsinyt/löytänyt ne sitten itse, mikä on paljon tyydyttävämpää.Olen siinä käsityksessä että ne satunnaiset amiibo aseet mitä tulee skaalautuu "levun" mukaan, tai ainaki se totK virallinen amiibo kun heti alkuu lykkäsin sen ohjaimeen antoi sen levun mukaisen aseen, nyt ku on lihaa luiden ympärille tullut nii antaa myös sen mukaisia aseita. EIkä et sielt heti alkuu tipahtais joku yli väkövä miekka.
En koe tuota työlääksi vaan osaksi niitä lainalaisuuksia mitä tuo peli on täynnä ja mikä tekee siitä niin yhtenäisen kokonaisuuden jokaisella osa-alueella.En nyt tässä halua olla aloittamassa loputonta väittelyä mutta totean vain että ainakin itselleni nuo kiipeilyn ja aseiden tuhoutumisen kaltaiset jutut oli vain osa sitä pelin "työläyttä".
Eiköhän tässä nyt puhuta PELIN luontaisesta kiertokulusta eikä oikeasta elämästä...Hmm... "Luontainen kiertokulku"? Mitä tuolla meinaat? Ei ainakaan minulla kulu kymmeniä työkaluja kun alan jotain tekemään
Nimenomaan tuota tässä osittain on varmasti haettukkin. Ei olla haluttu, että pelaaja jämähtää niihin muutamaan luottovehkeeseen ja hakkaa koko pelin niillä samoilla läpi, vaan, että pelaajaa haastetaan menemään pois omilta mukavuusalueilta ja haastetaan pärjäämään niillä työkaluilla mitä milläkin hetkellä on käytössä. Mutta jos tästä ei pidä niin se on ihan fine. Ei kuitenkaan minusta niin vaikeaa ymmärtää näin ajatuksen tasolla ainakaan.kaikki vain käydään nopeasti läpi ja uutta tilalle, sen sijaan että olisi se yksi tai pari luottovehjettä jotka kestävät.
Vähän epäilen samaa... En malta odottaa, kun vihdoin saan pelin alulle... Voi sitä valituksen määrää...Vähän epäilen että käy samalla tapaa kuin kaikkien muidenkin kehujen kanssa: näkemykset/tulkinnat hyvistä asioista on melkein päinvastaisia.
Joo, ymmärrän näkemyserot mutta halusin siis vain sanoa että ei peli olisi parin asian muuttamisella muuttunut paremmaksi. Itse asiassa toteatkin sen saman tässä eli yhtenäinen kokonaisuus. Ei sitä kokonaisuutta pari asiaa pysty muuttamaan.En koe tuota työlääksi vaan osaksi niitä lainalaisuuksia mitä tuo peli on täynnä ja mikä tekee siitä niin yhtenäisen kokonaisuuden jokaisella osa-alueella.
No siinäkin tapauksessa lienee melko työlästä rakentaa vaikka joku kylä sen maailmassa kun yhteen taloon saa käyttää tuhansia työkalujaEiköhän tässä nyt puhuta PELIN luontaisesta kiertokulusta eikä oikeasta elämästä...
Kyllä minä tuon idean ymmärrän, varsinkin pelimekaniikkana, mutta kun/jos symboliikkaa haettiin niin näen siinä vähän ikävänkin tulkinnan reaalimaailman puolelle.Nimenomaan tuota tässä osittain on varmasti haettukkin. Ei olla haluttu, että pelaaja jämähtää niihin muutamaan luottovehkeeseen ja hakkaa koko pelin niillä samoilla läpi, vaan, että pelaajaa haastetaan menemään pois omilta mukavuusalueilta ja haastetaan pärjäämään niillä työkaluilla mitä milläkin hetkellä on käytössä. Mutta jos tästä ei pidä niin se on ihan fine. Ei kuitenkaan minusta niin vaikeaa ymmärtää näin ajatuksen tasolla ainakaan.
Olen vähän kyllä ajatellut että en valittaisi ainakaan niistä asioista, jotka tiedän jo olevan tuttuja harmituksia, joten jos jotain valitan/ihmettelen, niin varmaan sitten sitä kun/jos uusien asioiden kehut ei realisoidukaan (taas) itselleni.Vähän epäilen samaa... En malta odottaa, kun vihdoin saan pelin alulle... Voi sitä valituksen määrää...
Nimenomaan näin. Kerrankin ollaan tässä ketjussa jostain samaa mieltä.Joo, ymmärrän näkemyserot mutta halusin siis vain sanoa että ei peli olisi parin asian muuttamisella muuttunut paremmaksi. Itse asiassa toteatkin sen saman tässä eli yhtenäinen kokonaisuus. Ei sitä kokonaisuutta paria asiaa pysty muuttamaan.
No en hae symboliikkaa peleiltä enkä vertaa niitä reaalimaailmaan muuta kun jos pelaan jotain simulaattoria. Mutta saa sitä toki verrata ja tulkita miten ite haluaa.Kyllä minä tuon idean ymmärrän, varsinkin pelimekaniikkana, mutta kun/jos symboliikkaa haettiin niin näen siinä vähän ikävänkin tulkinnan reaalimaailman puolelle.
Todellakin, BOTWin päällä mennään ja jos et siitä pitänyt ja nuo kaikki asiat mitä olet tässä vuosien saatossa siitä tuonut esille on tässä edelleen läsnä niin en usko kyllä hetkeäkään, että tulisit tästäkään pelistä pitämään. Toisaalta en myöskään usko, että pystyt tulemaan pelin pariin avoimin mielin. Enkä siis usko, että kukaan muukaan pystyisi vastaavassa tilanteessa.Avoimin mielin silti menen mutta toki sen verran realiteettien kera että onhan tuo silti BotW:n päälle tehty peli, joten ei se kauheasti voi tiettyjä pelillisiä logiikoitaan, ideoitaan ja käytäntöjään rikkoa.
No ei kai me nyt ihan kaikesta eri mieltä olla oltu vaikka isossa määrin varmasti ollaankin.Nimenomaan näin. Kerrankin ollaan tässä ketjussa jostain samaa mieltä.
Mutta siis käsitin että alunperin ja "jossain", useissakin paikoissa, pelin kierrätysmekaniikasta, maailmasta ja muusta on nimenomaan haettu erilaista symboliikkaa.No en hae symboliikkaa peleiltä enkä vertaa niitä reaalimaailmaan muuta kun jos pelaan jotain simulaattoria. Mutta saa sitä toki verrata ja tulkita miten ite haluaa.
No äläpä nyt. Jos edes tarinaa on enemmän ja panostan oikeisiin asioihin heti alusta (stamina tappiin ja lentelemään) BotW:n harmituksia vältellen niin potentiaalia on muokata tästä enemmän mieluisampi kokemus kuin BotW.Todellakin, BOTWin päällä mennään ja jos et siitä pitänyt ja nuo kaikki asiat mitä olet tässä vuosien saatossa siitä tuonut esille on tässä edelleen läsnä niin en usko kyllä hetkeäkään, että tulisit tästäkään pelistä pitämään.
I find your lack of faith disturbing.Toisaalta en myöskään usko, että pystyt tulemaan pelin pariin avoimin mielin. Enkä siis usko, että kukaan muukaan pystyisi vastaavassa tilanteessa.
Kai kuitenkin käytät tuota fusea noihin aseisiin? Minusta kuulostaa paljolta, että yhteen leiriin menee 2-3 asetta. Mutta toisaalta en ole kyllä niin tarkkaan ajatellut/laskenut tuota. Mutta yhtään hetkeä ei ole itellä tullut useamman kymmenen pelitunnin aikana, että aseet olisi kesken loppuneet, sen verran runsaasti niitä tarjoillaan lisää samoin, kun BOTWissa oli.@Ippenator jos hajoavat aseet ketutti ykkösessä niin sitten tämä ei todellakaan ole sun peli. Jopa itseäni alkaa ketuttaa kun vielä parinkymmenen tunnin jälkeen menee 2-3 asetta + jouskari yhteen trollilauman tuhoamiseen.
Shrinejä olen tehnyt lähemmäs 30, mutta niistäkin on tullut pääasiassa aseita, joiden damage on 10-16 luokkaa. Eli kestää yhden taistelun kun joutuu useammin lyömään.
Toki tuo ongelma häviää ajan myötä kun jaksaa ahkerasti kerätä noita papuja joilla ostaa lisää ase/jousi/kikpi slotteja, jolloin vaan uutta asetta kehiin kun entinen hajoaa. Sitten siihen ei oikeastaan kiinnitä enää edes huomiota, mutta omasta mielestä tämä alkuvaihe on aika raskasta kun slotteja on vain se 4-6 kappaletta ja paikkaan tyhjiä paikkoja ruosteisilla miekoilla, jotka kiireessä tulee vastaan ja ne leviää käsiin vielä saman taistelun aikana.
Muutenhan peli on parantanut aivan järjettömästi joka osa-alueella, sanoisinko että vain taivas on rajana tässä pelissä *BA DUM TSIHHHJ*
Käytän kyllä. Tarkennuksena että puhun niistä isommista leireistä, en muutaman trollin partioista, mutta kyllä niihin itsellä keskimäärin yksi ase ja juoskarin saa säpäleiksi, toki seikkailen niin laidasta laitaan shrinejen perässä, että aseet on aika vaatimattomia vieläKai kuitenkin käytät tuota fusea noihin aseisiin? Minusta kuulostaa paljolta, että yhteen leiriin menee 2-3 asetta. Mutta toisaalta en ole kyllä niin tarkkaan ajatellut/laskenut tuota. Mutta yhtään hetkeä ei ole itellä tullut useamman kymmenen pelitunnin aikana, että aseet olisi kesken loppuneet, sen verran runsaasti niitä tarjoillaan lisää samoin, kun BOTWissa oli.
Aaa, ite ajattelin noita muutama ukon leirejä. Niihin menee joo se yks ase ja jousi usein.Käytän kyllä. Tarkennuksena että puhun niistä isommista leireistä, en muutaman trollin partioista, mutta kyllä niihin itsellä keskimäärin yksi ase ja juoskarin saa säpäleiksi, toki seikkailen niin laidasta laitaan shrinejen perässä, että aseet on aika vaatimattomia vielä
Tässä konsolin mukaan yli 40h pelattu ja pikkuhiljaa olisi kiva, jos Hestu löytyisi. Tai siis tapa, jolla inventaariota saisi laajennettua. Ehkä se tästä.
Äh. Kaikki preorder-kamat sun muut on aina no-go. Tai no, tässä kuulostaa järkevältä tuo että skaalautuu, siitä plussaa, mutta yleensä ottaen en ymmärrä miksi ottaa ohituskaistoja siihen että itse löytäisi ne samat kamat sieltä pelistä. Monet souls-pelitkin on tarjonneet jotain aseita ennakkoon mutta on jääneet lunastamatta aina ja etsinyt/löytänyt ne sitten itse, mikä on paljon tyydyttävämpää.
Kuten Murdoc jo sanoihin, niin pelin luonnollisesta kiertokulusta puhuin.Hmm... "Luontainen kiertokulku"? Mitä tuolla meinaat? Ei ainakaan minulla kulu kymmeniä työkaluja kun alan jotain tekemään
Jos tuo on jollekin "luontaista" niin kannattaa vähän katsoa että mistä ne työkalunsa kerää. Jo luonnosta lapseni keräämä keppi kestää vuosia kaikenlaista hakkaamista, joten...
Mulla näyttää "for 100 hours or more" eli vähän vähemmän kuin sulla. Hurja määrä silti. Paljon on vielä onneksi kuitenkin tehtävää, vaikka puolivälin olen tekemisen suhteen ehkä jo ylittänyt. Varmaan tässä pelitunnit tosiaan sinne 200 tuntiin suurinpiirtein nousee.Nyt tuli tunnit näkyviin ja näyttäs olevan 110hours or more, suuntaa antava mut silti älytön määrä eikä ees tunnu että ois näin paljon mennyt, tuntuu et vasta eilen tuli alotettua.
Joo näin varmasti, jos amiiboja on vain yksi. Mulla niitä on vähän enemmän eli jos kaikki olisin rullaillut läpi päivittäin alusta asti (tiputtavat erikoiskamansa satunnaisesti eli yksittäinen käyttäminen ei riitä yleensä niiden saamiseen), niin etu alkaisi olla jo aika hurja. ^^'Samaa mieltä muuten, mut amiibot ainakin tässä on niin pientä bonusta että en laskis näitä "pay to win" saat just muutaman sienen jolla ehkä kokkaa yhen tai pari ateriaa jotka tulee käytettyä melko nopsaa sekä randomisti yhen aseen, joko premium kuntoisena mut yleensä ruosteinen ja tiedetään kyllä kaikki että aseet ei tässä kauan kestä.
Suurin bonus mulle tästä amiibosta oli liitokin skini.
Kuten Murdoc jo sanoihin, niin pelin luonnollisesta kiertokulusta puhuin.
Meet listimään vihollisia --> menetät taistelun tuoksinnassa aseen tai pari --> saat voitetulta viholliselta uusia aseita ja niihin fuusioitavia osia hajonneiden tilalle (ja keskimäärin pelin edetessä aseiden ja osien taso paranee kokoajan).
Kertaakaan ei ole vielä loppuneet aseet kesken. Lähellä kävi, kun lähdin turhan aikaisin ehkä uhittelemaan valkoiselle Lynelille, mutta toisaalta taas tuon taiston jälkeen sain kyllä sen verran kovia aseita ja osia takaisin, ettei harmittanut ollenkaan.
Mulla näyttää "for 100 hours or more" eli vähän vähemmän kuin sulla. Hurja määrä silti. Paljon on vielä onneksi kuitenkin tehtävää, vaikka puolivälin olen tekemisen suhteen ehkä jo ylittänyt. Varmaan tässä pelitunnit tosiaan sinne 200 tuntiin suurinpiirtein nousee.
Joo näin varmasti, jos amiiboja on vain yksi. Mulla niitä on vähän enemmän eli jos kaikki olisin rullaillut läpi päivittäin alusta asti (tiputtavat erikoiskamansa satunnaisesti eli yksittäinen käyttäminen ei riitä yleensä niiden saamiseen), niin etu alkaisi olla jo aika hurja. ^^'
Näytä liitetiedosto 11187
Eihän tämä kuitenkaan Elden Ringissäkään haitannut, ettei mitään checklistia ollut käsillä? Tai en ainakaan muista tällaista pelissä olleen. Olen aina pitänyt Elden Ringia ja Breath Of The Wildia monilta osin samanhenkisinä peleinä, joista olen saanut hyvin tietynlaisen seikkailufiiliksen päälle. TOTK mielestäni vielä ”lainaa” erästä tietty Elden Ringin maailman hienoutta, mikä saa tälläkin kertaa vertaamaan jonkin verran teoksia. Tosin sanottakoon heti, että vaikka tässä dna on selkeästi siellä botw:ssa, niin on peli ottanut valtavia askeleita eteenpäin ja selkeästi erilaisempi/ parempi peli.No ei kai me nyt ihan kaikesta eri mieltä olla oltu vaikka isossa määrin varmasti ollaankin.
Mutta siis käsitin että alunperin ja "jossain", useissakin paikoissa, pelin kierrätysmekaniikasta, maailmasta ja muusta on nimenomaan haettu erilaista symboliikkaa.
Eikä symboliikka tosimaailman asiaan mielestäni varsinaisesti ole vertailua oikean maailman asioihin.
Pystyn myös ajattelemaan pelien sisäiset logiikat niin että niitä ei ole tarve verrata oikeaan maailmaan. BotW:n tapauksessa sitä oikean maailman vertailua vain on ollut tosi paljon enkä se oli todellakaan ollut minä joka sitä on ensisijaisesti tehnyt. En myöskään koe että se symboliikka oikeassa maailmassa tapahtuvaan kulutukseen on suoranaisesti vertailua oikeaan maailmaan.
Mitä taas tulee vertailuun tosimaailman kanssa: en itse hae pelailtäni realismia. Yleensä mitä realistisempi peli, niin sitä tylsempi se on. Tiettyjen asioiden on hyvä olla tarpeeksi realistisia mutta liika realismi yleensä vain pilaa peliä. Ehkä juuri siksikin minulle tökkii "työläät" asiat peleissä. Joudun oikeassa elämässä huolehtimaan ruuasta, juomasta, staminasta jne. joten en välttämättä jaksaisi enää peleissä ihan perusasioissa huolehtia niistä. Monesti turhauttaa peleissä jo se että hahmo jaksaa juosta parikymmentä askelta ja stamina loppuu. Niin turhauttavaa. On toki staminamittareille ja muille paikkansa mutta turhan usein ne tuntuvat olevan vain työläyttä lisäävä ekstrakuorrute - kuten niin moniin peleihin päälle lyöty "RPG-kuorrute" että joka pelissä vain pitää nostaa leveleitä ja kehittää jotain, mieluusti mahdollisimman paljon asioita.
No äläpä nyt. Jos edes tarinaa on enemmän ja panostan oikeisiin asioihin heti alusta (stamina tappiin ja lentelemään) BotW:n harmituksia vältellen niin potentiaalia on muokata tästä enemmän mieluisampi kokemus kuin BotW.
Yritän myös asennoitua peliin eri tavalla, millä varmasti on isoin merkitys. Täytyy yrittää sisäistää se haahuilu ja olla suorittamatta peliä. Siinä on haasteena vain se, että rajatulla peliajalla äkkiseltään tuntuu ettei ole "saanut mitään aikaiseksi" kun pelikerran jälkeen mikään questlogin asia ei ole edistynyt yhtään eli tavallaan ei ole mitään konkreettista "checklistaa" (tms.), mistä näkisi miten paljon on nyt edennyt.
I find your lack of faith disturbing.
Tässä valituksen ja keskustelun lomassahan olen jatkuvasti yrittänyt löytää niitä syitä sille miksi peli ei ole iskenyt. Luulen olevani aika selvillä jo mitä minun "täytyy" tehdä ja miten asennoitua että pystyn olemaan "avoimempi" pelille.
Tietysti voi pohtia että mitä on "avoin" ja jos aiemmat kokemukset on huonoja, niin voiko olla "avoin". Sanoisin kuitenkin että avoin ei ole mikään kiveen hakattu asia vaan avoin voi olla siitä huolimatta että on aiemmin tullut murjotuksi. Eikö avoimuutta kuvaa jo se että olen ylipäänsä pelistä kiinnostunut vaikka kaikki logiikka sotii sitä vastaan että peli ei olisi minulle?
Väittäisin että olen jopa keskimääräistä avoimempi, sillä kuinka moni antaisi mahdollisuuden jatko-osalle, jonka aiemmalle osalle on antanut sivukaupalla kritiikkiä?
Eikö avoimuutta ole juuri se, että tiedostan minua häiritsevät seikat ja yritän elää niiden kanssa - ottaa vastaan mitä tulee ja katsoa miltä muutokset ja muut tuntuvat? Ja miltä koko peli tuntuu nyt. Ei kukaan ihminen ole mikään vakio, joka ei muutu vuosien saatossa. Sitä on yrittänyt omallekin jälkikasvulle sanoa että kaikista asioista ei tarvitse tykätä mutta jossain vaiheessa se sinappi tai salmiakki voikin maistua hyvältä. Ei ehkä ihan sama asia kuin nyt tämä pelijuttu mutta idea/logiikka ihan sama: me kehitytään ja maku muuttuu. Me sopeudutaan ja asioihin voi tottua, siinä missä totutusta voi oppia irti.
No joo noi ku skannais menis varmaa puoli päivää ja tosta tosiaan sais jo huomattavan edun.
Nyt muuten löytyi hetsu ensimmäisen kerran, oli vajaat 100 korokkia ja enimmäkseen tuli käytettyä ase/jousi slotteja, sekä kolme kilpi slottia.
Olin menossa tekee ihan muita juttuja kun meinas silmät putoo päästä kun näin sen eli...
Ihan siinä pelin "alkupaikas" linnake mikä onkaan nii sielä se kökötti jossain nurkas. Ilmeisesti botw tapaan se paikka sit aina vaihtuu kun taas seuraavan kerran on tarvetta? Onneks nyt täs 100h aikana kertyi sen verran korokkeja et pärjää seuraavaan tapaamiseen asti.