Tietty zeldojen kontekstissa joo mutta en ole oikein ikinä ymmärtänyt että miksi peleistä toivottaisiin muuta kuin mitä ne ovat? Mariot, Tomb Raiderit ja muut vakiintuneet nimikkeet on sellaisia, että tuskin kukaan niiden perusasioita haluaisi muuttaa, joten miksi zeldojen kaava on muka niin tuttu että pitää muuttaa se kokonaan?
Tämä on siitä hassu argumentti, että maailman ainoan Zeldaa vanhemman pelisarjan eli Marioiden vanha kaavahan on räjäytetty ajat sitten? Toki viittasitkin tähän hiukan omassa viestissäsi, mutta tuossa se Mario ja vakiintunut kaava joka tapauksessa lukee.
Mutta ehkä juuri tämä, että kaavan räjäyttämisestä on aikaa, saa unohtamaan tämän faktan? Muistan vuonna 1995 peliuutisia lukevana miettineeni, että miltä 3D Marion kenttien "maali" näyttää. No ei miltään, ei niissä mennä pisteestä A pisteeseen B jolloin kenttä päättyy (paitsi 3D Worldissa, joka oli sitten kenties jonkinlainen silmänisku niille, joita "uusi kaava" ärsytti). Super Mario 64 otti pelisarjan historian ja totesi, että nyt mennään eri tavalla - ja pelimaailman leuat loksahtivat lattiaan.
Super Mario Odysseyn genreä kysyttäessä sanoisin että kai se on tasoloikka, mutta enemmänkin "3D Mario-peli", koska ne sisältävät nykyään niin paljon kaikenlaista.
Mutta kuten kirjoitit, niin Mariostakin tulee noita 2D-retroiluja ja 3D Worldin tapaisia puolikompromisseja niille, jotka haluavat vanhaa. Itselleni noi 2D-Mariot eivät ole enää kauhean erikoisesti ysärin jälkeen maistuneet ja 3D World oli kyllä todella hyvä, mutta silti itselleni 3D-Marioista huonoin.
Kyllä se mulle sopisi, että Nintendo tuuttaisi jotain 2D retro-Zeldaa ulos niille, jotka tätä haluavat ja voisin kuvitella, että näiden tehtailu jatkuu tulevaisuudessakin ainakin käsikonsolimuodossa? Eihän Link's Awakeningin remasterista kovin montaa hetkeä ole ja juuri saapui Switch Onlineen lisää 2D-Zeldaa. Kotikonsoleille Zeldoja julkaistaan niin pirun harvoin, että on vähän toiveikas ajatus, että väliin julkaistaisiin joku pelkkä silmänisku vanhalle.
Edit: Toki me saatiin hetki sitten Metroid Dread, tyylipuhdas silmänisku tuon pelisarjan menneisyydelle. Kaikki on mahdollista, mutten itse laittaisi kovin suuria rahoja likoon vastaavan Zelda-julkaisun puolesta.
Saat toki olla sitä mieltä, että Zeldan pitäisi ottaa askel vanhan kaavan suuntaan. Etkä ole ainoa, makuja on niin monia, että kaikki varsinkaan näin pitkän pelisarjan fanit eivät varmasti ole kaikista kehitysaskelista samaa mieltä.
Mä pelaan just nyt 11. Zelda-peliäni (12. jos Zelda II:n pikatestaus lasketaan) ja toistaiseksi mikään pelissä ei yllätä: Ratkon jokaisen pulman hetkessä, tiedän jatkuvasti mikä odottaa seuraavaksi. Saat kertoa todella vahvasti miksi minun pitäisi haluta paluuta tähän.
Toki voimme leikkiä ajatusleikkiä, jossa Nintendo voisi yrittää jonkinlaista kompromissia ja ottaa "vanhasta kaavasta" vain jotain vaikutteita (oisko tämä sitten se 3D World?). Ja jos he jotenkin tekevät näin ja pidän siitä, niin hienoa - en minä ole valittamassa ja toteamassa että olisi pitänyt mennä just niinku Breath of the Wildissa. Mutta just nyt mun mielikuvitus ei riitä siihen, että miten tämä onnistuisi ilman, että ennalta-arvattavuus palaa. Aivoni tarkkailevat kaikkia pelejä "ai, tuonne pääsen kun saan esineen x"-näkökulmasta.
Toki mielikuvitukseni ei olisi riittänyt siihenkään, että Zeldasta voi tehdä strukturoimattoman open worldin onnistuneesti. Joten kaikki on mahdollista, onneksi mun ei tarvitse suunnitella pelejä, vain pelata niitä
Sitten kun Botw-"kaavaa" on lypsetty liiaksi ja se tuntuu hemmetin tutulta niin olen ensimmäisenä toteamassa tämän ääneen.
Yhden pelin jälkeen en jaksa sitä vielä etukäteen voivotella ja moinen tuntuu hiukan katkeralta ja/tai hölmöltä, jos suoraan sanotaan. Toki fiksummatkin meistä ovat aina välillä tilanteissa, jossa sanomansa kuulostaa toisen korvaan hölmöltä - tai minä ainakin huomaan olevani (toki en niihin viisaimpiin todellakaan lukeudu
)
Ja se tärkein: Oletko nyt ihan varma, että me
Zelda-fanit toivottaisiin Zeldoista jotain muuta kuin Zeldoja? Emme. Monet meistä ovat vain tyytyväisiä siihen, että pelisarjamme on uudistunut, ei muuttunut "muuksi kuin mitä ne ovat":
Minulle siis BotW:sta puuttuu juuri ne monet zelda-kaavan ainekset, joten sen isoimpia ongelmia on se, että se ei tunnu zelda-peliltä.
Ikävää ja kuten todettua, et ole tämän mielipiteen kanssa yksin.
Minulle itselleni se on ihan ilmiselvästi Zelda-peli, ei epäilystäkään. Perinteisten luolastojen "räjäyttäminen" pikkukokoon shrineiksi ja siten koko maailman täyttäminen
zeldamaisilla pulmilla, joita ratkomalla hahmo vahvistuu -> maailma avautuu on itselle juuri Zelda-pelaamisen, ei minkään muun, loistokas evoluutio. Ja toki tämä koskee vain konkreettisesti pelimekaniikkoja, tunnelmasta ja muusta zeldamaisuudesta en ryhdy enää tämän wall of textin perään kirjoittamaan mitään.