Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

The Legend of Zelda: Tears of the Kingdom

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja JTahti
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
  • Tunnisteet Tunnisteet
    switch
Tuo kolmentason pelimaailma luo kyllä pelimaailmaan kovasti vaihtelua, ja yhden tason tutkimsen vaihtaminen lennossa toiseen tasoon on näin jälkikäteen mietittynä pelin hienoimpia ominaisuuksia. Itsestäni ei selvästikkään ole tulossa kaivosmiestä sillä pimeyksissä kulkemisen välissä oli päästävä välillä kirkkaaseen auringon paisteeseen. Ei sillä, ettei alakerran tutkiminen olisi kiinnostanut mutta liian pitkä aika pimeydessä vaati välissä kyllä heinänä tuoksua maanpinnalla tai raikasta taivaankannen tuulta hiuksissa. Tulihan siinä välillä aikamoisia vau elämyksiä kun yhtäkkiä löysit uuden luolan, hetken päästä siitä olit tutkimassa taivassaaren salaisuuksia ja taas ajan kuluessa hieman eteenpäin syöksyi maan pimeimpään ja syvimpään ytimeen.

Oma TOK pelikokemus on välillä tullut mieleen ja sitä on oikein on jäänyt pohtimaan. Kyllä tuo yli 300:n tunnin pelikokemus toi uskomattoman määrän elämyksiä ja löytämisen iloa. Saa kyllä nähä miten Zeldatiimi meinaa ylittää TOK:n tarjoaman matkan Hyrulessa. Taivastasothan voisi (ja toivottavasti näin tapahtuu) korvata suuremmalla meriseikkailukokemuksella sekä laajalla vedenalaisella maailmalla. Eiköhän tuo Zelda tiimi taas jotakin yllättävää keksi, jota voi seuraavan konsolin tehoja hyödyntämällä luoda.
 
Viimeksi muokattu:
Olenkin miettinyt että miten tästä lähtien uudet Zeldat sijoittuvat toplistoilla ja että ottaako TotK BotW:in paikan mutta ainakin Edge lehden uudessa kyselyssä jossa lehden nykyiset ja entiset toimittajat, lukijat sekä pelialalla työskentelevät äänestivät 100 parasta peliä ja Breath of the Wild otti jälleen ykköspaikan. Tears of the Kingdom oli sijalla 20.

Onhan siellä paljon hyviä pelejä listalla ja aina mukava nähdä paljon Zeldoja sekä "Souls pelejä" kärkisijoilla.

100. Kentucky Route Zero
99. Warioware, Inc: Mega Microgames
98. Starcraft
97. God of War (2018)
96. Persona 5
95. Outrun 2006: Coast 2 Coast
94. The Sims
93. Yakuza 0
92. Fez
91. Team Fortress 2
90. Papers, Please
89. System Shock
88. Fallout 3
87. The Legend of Zelda: Wind Waker
86. Half-Life: Alyx
85. Thief: The Dark Project
84. The Elder Scrolls III: Morrowind
83. Uncharted 2: Among Thieves
82. Metal Gear Solid 3: Snake Eater
81. Super Mario Galaxy 2
80. Street Fighter IV
79. Tomb Raider
78. Fortnite
77. Bayonetta
76. Immortality
75. Katamari Damacy
74. Demon's Souls
73. The Last Guardian
72. Mario Kart 64
71. Resident Evil
70. The Last of Us Part II
69. Silent Hill 2
68. Baldur's Gate II: Shadows of Amn
67. Chrono Trigger
66. Star Wars: Knights of the Old Republic
65. Sekiro: Shadows Die Twice
64. Halo 3
63. Shenmue
62. X-Com: UFO Defense
61. Red Dead Redemption
60. Xcom: Enemy Unknown
59. Advance Wars
58. The Witness
57. Hitman (2016)
56. Rez
55. Castlevania: Symphony of The Night
54. Mario Kart 8
53. Call of Duty 4: Modern Warfare
52. Inside
51. Ico
50. Grand Theft Auto V
49. Quake
48. Mass Effect 2
47. Metal Gear Solid V: The Phantom Pain
46. Pokémon Red/Blue
45. Into the Breach
44. Civilization II
43. What Remains of Edith Finch
42. Hollow Knight
41. Super Mario Odyssey
40. Dishonored 2
39. Street Fighter II Turbo
38. Return of The Obra Dinn
37. Hades
36. Slay the Spire
35. Metroid Prime
34. Spelunky
33. Journey
32. Disco Elyisium
31. World of Warcraft
30. Half-Life
29. Tetris Effect
28. Red Dead Redemption 2
27. Super Metroid
26. The Elder Scrolls V: Skyrim
25. Metal Gear Solid
24. Goldeneye 007
23. The Witcher 3: Wild Hunt
22. Portal 2
21. Bioshock
20. The Legend of Zelda: Tears of the Kingdom
19. Outer Wilds
18. Grand Theft Auto III
17. Shadow of the Colossus
16. Deus Ex
15. The Last of Us
14. Final Fantasy VII
13. Minecraft
12. Bloodborne
11. Super Mario Galaxy
10. Doom
9. Elden Ring
8. Portal
7. Half-Life 2
6. Halo: Combat Evolved
5. Resident Evil 4
4. The Legend of Zelda: Ocarina of Time
3. Super Mario 64
2. Dark Souls
1. The Legend of Zelda: Breath of the Wild
 
Viimeksi muokattu:
Nuo listat on aina kauhean hankalia sen suhteen että ei esim. jotain Super Mario 64:sta pysty nykyajan silmin koko listalle edes nostamaan ellei ota huomioon sen merkitystä ja julkaisuajankohtaa.

Onko kyse siis oikeasti parhaista peleistä (ei tod.) vai merkityksellisimmistä peleistä julkaisuajankohtaansa suhteutettuna? :D

Väittäisin myös että Tears of the Kingdom ei mitenkään voi olla noin paljon alempana kuin BotW koska se on helvetti vieköön "sama peli" parempana ja monipuolisempana.

Mutta niin, ymmärrän tietysti että ainahan näissä on ongelmansa eikä tarvitse mennä edes näiden asioiden subjektiivisuuteen.
 
Nuo listat on aina kauhean hankalia sen suhteen että ei esim. jotain Super Mario 64:sta pysty nykyajan silmin koko listalle edes nostamaan ellei ota huomioon sen merkitystä ja julkaisuajankohtaa.

Onko kyse siis oikeasti parhaista peleistä (ei tod.) vai merkityksellisimmistä peleistä julkaisuajankohtaansa suhteutettuna? :D

Väittäisin myös että Tears of the Kingdom ei mitenkään voi olla noin paljon alempana kuin BotW koska se on helvetti vieköön "sama peli" parempana ja monipuolisempana.

Mutta niin, ymmärrän tietysti että ainahan näissä on ongelmansa eikä tarvitse mennä edes näiden asioiden subjektiivisuuteen.

Kyllä noilla listoilla ainakin yleensä pitäisi olla vähän molempia että miten pelattavia ovat nykyään ja miten merkityksellisiä ovat olleet julkaisuajankohtana ja miten tärkeä osa pelihistoriaa ovat. En ainakaan omalle listalle päästä pelejä , jotka eivät ole täysin pelattavia vielä nykyäänkin. :)

Samaa mieltä Tearsista mutta olihan se Breath of the Wild merkityksellisempi julkaisussa, Tears vaan sitten tosiaan paranneltu versio. Saattoi myös vaikuttaa että kaikki eivät halunneet äänestää vasta julkaistua peliä listoille.
 
Todelliset konossöörithän ratkaisevat tämän haasteen arvioimalla Breath of the Wildia ja Tears of the Kingdomia back to back -kokonaisuutena, jossa jälkimmäistä ei olisi ilman ensimmäistä. Ja tällaisena ei tule edes koko viihdeteollisuudesta, saati videopelien saralta kovin montaa verrokkia mieleen.
Ocarina of Time & Majora's Mask, ehkä. Super Mario Galaxyt? En tiedä.
Elokuvista joku varmaan heittäisi kaksi ekaa Kummisetää ja ymmärtäisin vertauksen, vaikken leffoja aivan niin mestarillisina pidäkään.
Musiikista hmm Off the Wall - Thriller, mutta toisaalta kukaan ei halua yhdistää Jacksoniin enää mitään positiivista. Beastie Boysin Check Your Head - Ill Communication -duo varmaan henkilökohtaisesti aika lähellä tätä vertausta.

Ja tuosta "miten listataan kaikkien aikojen parhaita pelejä"-pohdinnasta kirjoitinkin jonkun IGN:n äänestystuloksen jälkeen enemmän. Mutta kai mukana ois hyvä olla sitäkin pohdintaa, että kuinka uraauurtava peli oli aikoinaan. Muuten päädytään äänestämään kaikkien aikojen parhaaksi peliksi God of War (2018) ja no sehän on ihan hupsua.
 
Tietysti Breath of the Wildin kohdalla ehkä hieman aikaista käyttää sanaa "aikoinaan" mutta tekihän se toki heti lähtemättömän vaikutuksen. Mitä tuohon itse listaan tulee niin mielestäni nämä kaksi muuta melko tuoretta listaa ovat parempia ja on hieman laajemmin merkkiteoksia mukana, varsinkin hieman ihmettelen miten Mario 3 ja Mario World puuttuu Edgen listalta kokonaan. Nämä kaksi listaa julkaistiin ennen Tearsia, joten sitä ei listoilta löydy ollenkaan. Breath of the Wild ykkönen myös näissä molemmissa. IGN lista ainoa jolta löytyy Batman Arkham City/Asylum, joka myös mielestäni ehdottomasti kuuluu listalle.



EDIT: Jäi epähuomiossa semmoinen pieni yksityiskohta huomaamatta että tuo Edgen lista oli pelit viimeisen 30 vuoden ajalta, ehkä hieman selittää näitä puuttuvia :)
 
Viimeksi muokattu:
Pakko sanoa (ehkä näin syksyn pimentyessä?) vielä yhdestä aiheesta, josta tuntuu olevan yleinen konsensus, eli pelin alamaailmasta. Ja konsensushan tuntuu olevan se, että ei ole niin kivaa.

Enkä mä sitä täysillä lähde haastamaan. Jos on aivan pakko laittaa ”kerrokset” palkintopallille järjestykseen, niin kyllähän kellari pronssilla olisi. Mutta itselleni tämäkin alue on aivan ehdoton osa pelin charmia ja tarjosi itse asiassa yhtä isoja säväreitä kuin muutkin pelin alueet. Tai no, ensimmäistä kertaa kun päädyin tänne (suoraan taivaalta), niin jännitys ja ihmetyksen tunne olivat yksiä parhaimmista mitä olen videopelien saralla kokenut. Ja tämä on jotain, mitä ei tällä iällä ja pelihistorialla pääse enää kuin todella harvoin kokemaan.

Pimeyshän on mystisyydessään aivan hemmetin kiehtovaa, varsinkin kun omilla toimillaan voi avata näkyvyyttä pala kerrallaan. Ja toki Zeldat tietävät tämän: Soihduilla on valaistu pimeitä huoneita jo pelisarjan aivan alusta alkaen. Breath of the Wild otti tämän sarjalle tutun asian ja vei sen pidemmälle. Tuossa pelissä oli se yksi vähän isompi erikoisalue, joka oli pimeä ja jossa pelaaja sai yrittää itse soihdun tai nuotioiden avulla suunnistaa eteenpäin shrineä kohti. Tämä oli itselleni yksi pelin monista mieleenpainuvista kokemuksista.

Ja sitten Tears of the Kingdom otti tämän hyvän idean ja vei sen toiseen potenssiin. Ja nyt meillä onkin kokonainen pimeä maailma, johon valoa voi tuoda monin kiinnostavin tavoin. Olennaista on aivan muusta maailmasta irrallinen tunnelma ja mikä tärkeintä, aivan erilainen tapa edetä ja erilaiset haasteet kuin muilla tasoilla. Riittävästä omalaatuisuudesta kertoo se, että sarjan pidempiaikaiset fanitkin tuntevat itsensä hölmöiksi ja läpäisevät itseään otsaan, kun ymmärtävät alamaailman sinänsä yksinkertaisia lainalaisuuksia vasta kymmenien pelituntien jälkeen.

Vietin alamaailmassa selvästi pienimmän osan peliajastani ja sitä olisi vielä paljon tutkittavana. Mutta olin hiukan yllättynyt ja todella iloinen, että peliin oli näin valtava ”eloton” alue erilaisine, jopa ajoittain turhauttavine haasteineen laitettu.
 
Alamaailma on/oli hieno tai sykähdyttävä kokemus oikeastaan vain hetken. Kyseessä ne alkuhetket kun ensimmäisiä kertoja joutuu pimeyteen eikä yhtään tiedä mitä siellä on. Ja sitten sen vähittäinen valaiseminen.

Väitän että tuo alamaailma olisi paljon mielenkiintoisempi jos siitä ei saisi isoja alueita valaistua kerrallaan vaan sitä pitäisi tutkia aina vain valokukkasten avulla.

Toisaalta siinä on myös se pelien yleisongelma, että kun olet jo nähnyt "kaiken" niin se toistaa itseään. Ehkä siis pimeyden vaivalloisempi tutkiminenkaan ei olisi tuossa asiassa siis mitenkään helpottanut.

Tietysti siellä myös on niitä erikoisempia "sattumia" joukossa, jotka erottuvat tavallisesta tarjonnasta mutta hyvin pian siitä kuitenkin on nähty "kaikki".

Ylämaailma taas on sekin aika itsestääntoistava. Pidän siitä lähinnä sen vuoksi että se on tiiviimpi ja helpompi tutkia. Ja ne jokuset oikeasti erikoisemmat alueet tietysti on siellä piristämässä.

Mutta sekin lienee totta että tarvitaan "bulkkia", arkea ja tavallista että ne erikoisemmat tapaukset nousee vielä paremmin esiin.

---

Omaan etenemiseeni: eilen aukaisin taas uuden alueen. Alueiden nuohous on entistä väljempää ja päädyn helpommin vaihtamaan maisemia kun alkaa kyllästyttämään. Nyt olisi siis enää kai 3 tornia käymättä.

Korokeja on nyt vähän päälle sata ja siis kaikki kamaslotit on päivitetty eli tuo sata on sen päälle oleva määrä.

Banaanininjojen vaatteiden perään kutkuttaisi mennä mutta en taida ennakoida alueita. Ilmeisesti kuitenkin vain yksi "ryysy" puuttuisi.

Tämä juuri aukaistu aluehan on sitten se kuolemavuori ja alun perusteella on mielenkiintoista tarinasettiä tarjolla.
 
Joo se alamaailma oli alkuun hieno, vaikka mä sen kokonaan avasinkin mutta oli jotenki sen verran masentava että halus tunnin tai parin jälkeen tulla ulos maan pinnalle aurinkoon. Olihan sielä myös hienoja juttuja ja mestoja mut enimmäkseen sitä samaa tylsää mustaa/harmaata. Kyllä se maanpäällinen ja varsinkin taivaskaupunki olivat paljon mielenkiintoisempia, mut pikku annoksina se maanalainen maailma oli ihan hauskaa vaihtelua.
 
Jaahas. Se olisi vielä kolme aluetta maan päältä avaamatta kun nyt tuo Goronien paikka alkaa olemaan aika hyvin käyty läpi. Oli kyllä varsin mielenkiintoinen paikka ja kulkeminen varsinkin mukavan nopeaa. Samoin ylipäänsä tutkiminen tuntui jotenkin vauhdikkaammalta tuolla alueella.

Se pomo siellä ennen maan alle menemistä oli hiton hieno mutta säälittävä. Pari osumaa ja homma on ohi. Ei minkäänlaista haastetta. Jäi vähän mietityttämään että mikä sen idea edes oli? Joku spektaakkeli piti saada mutta ei laitettu siihen mitään vaikeustasoa? Spoilerissa lisää:


Ensinnäkin siinä välivideossa kiviukko ihmettelee että "miten ihmeessä päästään ylös" mutta siinä on täysin tyhjästä spawnannut joka puolelle tulivuorta lennokkeja, että "mitähän ihmettä tässä pitäisi tehdä??!". On se todella luova peli ja saa itse keksiä asioita, vai miten se meni? ;D

No joo, se luovuus on ehkä noiden tehtävien ulkopuolella mutta olen yleensäkin kokenut pelin aika ilmiselvänä. Kaikki shrinet ja muut tuntuu aina olevan ihan selkeitä ja ehkä joitain yksittäisiä poikkeuksia on että täytynyt hetki pysähtyä miettimäänkin.

Sitten se pomo otti kolme osumaa ja räjähti atomeiksi. Hieno taistelu, jossa ei ollut minkäänlaista pientäkään haastetta tai keksimisen iloa.

Mutta seuraavaksi sitten oikeaan ylänurkkaan karttaa tutkimaan. Siellä näytti olevan jokin linnakin, joten innokkaalla mielellä menen seikkailemaan.
 
Olen miettinyt tässä parilla pelikerralla Zeldan seuraavaa osaa.

Jatko-osa ensinnäkin pelottaa. Tästähän ei nykyään enää "puutu" kuin sukeltaminen ja vedenalaiset paikat. Se taas avaisi järkyttävästi lisää tutkittavaa. Mitä on siis mielestäni jo nyt ihan liikaa siihen nähden paljon on peliaikaa käytettävissä.

Omat toiveeni seuraavalle Zeldalle olisivatkin että maailma mieluummin pienenisi leveys- ja pituus suunnassa ja kasvaisi ylös ja alas, kuten nytkin. Eli taivasmaailman kaltaista yläilmaa voisi laajentaa sopivasti (mutta ei lähellekään yhtä laajaksi kuin mitä oletusmaailma on) ja nyt olemassa olevat järvet ja muut vesialueet voisivat sisältää tutkittavia vedenalaisia paikkoja. Jättäisin pohjamaailman kokonaan pois tai vähintäänkin tiivistäisin ja muokkaisin sekä monipuolistaisin sitä merkittävästi.

Toivoisin siis aika lailla samaa mitä jo oli tehty kun siirryttiin BotW -> TotK mutta tiivistäen ja monipuolistaen. Aluetta siis ei massiivisesti lisättäisi mutta niiden sisältämä vaihtelu olisi monipuolisempaa. Niin sanottu "copypaste" olisi siis entistä vähempää. Samaa toivetta siis mitä toivoisi yleensä ottaen kaikkiin peleihin.

Uusi osa siis pelottaa sen osalta kuin massiivinen se on mutta toisaalta innostaa. Innostaa että mitä saavat paranneltua tai keksivätkö taas koko pelin uusiksi. Ja miltä kaikki tuntuu ja näyttää Switch 2:lla, jolle peli varmasti tulee.
 
Itsekin olisin tiivistämisen kannalla, kenties joku "hybridi" vanhojen ja uusien Zeldojen välillä.

Hubworld voisi olla laajahko monitasoinen leikkikenttä, josta sitten pystyy siirtymään selvästi tiettyihin erityisalueisiin. Alueet voisivat edelleen olla saavutettavissa heti alussa, mutta vaatisivat enemmän taitoa/tietoa jotta sinne pääsee heti alussa. Esimerkiksi craftaamalla tietyn potionin pystyy ylittämään heti alussa jäätikön ja pääsemään erityisalueelle, mutta "oikein" pelaamalla sulle annetaan Yoshin nahasta tehty talvitakki jossain kohtaa tarinaa ja ylittelet jäätikön se päällä.

Erityisalueet taas olisivat selvästi vanhojen Zeldojen pitkähköjä temppeleitä, ei mitään lyhyitä rykäisyjä.
Tuohon päälle selvästi vielä nykyistäkin tarinavetoisempi tyyli ja kokonaan uusi kartta.
 
Muiden spekulaatioita / toiveita on aina ihan hauska lukea, mutta itse en lähde esittämään yhtikäs mitään toiveita, saati vaatimuksia seuraavalle Zeldalle. Kirjoitinhan useampi sivu sitten siitä, miten Breath of the Wild ja Tears of the Kingdom olivat älyttömiä esimerkkejä siitä, että Zelda-tiimi on päättänyt tehdä maailman parhaan pelin, riippumatta siitä mitä fanit netissä toivovat.
Mä olen pelannut Zeldoja vuosikymmeniä enkä olisi osannut toivoa näihin kahteen viimeisimpään kuin murto-osan niistä asioista, mitä niissä rakastin.
Kukaan ei pyytänyt, että Skyward Swordin jatko-osassa voisi kiivetä minne vaan ja hypätä sieltä alas liitovarjolla. Nyt tämä ominaisuus on tavalla tai toisella kopioitu vähän jokaiseen peliin.
Kukaan ei toivonut, että Breath of the Wildin jatko-osassa voisi rakentaa koneita, hypätä suoraan taivaalta maan uumeniin tai vaikkapa loikkia matalammassa painovoimassa, mutta niin vain nämä ominaisuudet hurmasivat Zelda-fanitkin.
Joten odotan avoimin mielin seuraavaa peliä, koska se sitten saapuukaan.
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
.....

Omassa mielessäni videopeliteollisuus on isossa kuvassa kaivamassa omaa kuoppaansa (toki sillä oikeasti menee mitä mainioimmin). Sen mielikuvituksellisuus on nykyään liian usein samaa mitä Hollywoodissa, eli lähinnä keskitytään katsomaan mikä oli suosittua jokin aika sitten ja tekemään tämä uusiksi. Tai sitten luovuuden uusia askeleita on se, että peleistä saadaan audiovisuaalisesti vieläkin komeampia, suorastaan tv-sarjaa muistuttavia teoksia. Videopelaajatkin tuntuvat nielevän tämän ja keskustelevan lähinnä siitä, mikä peli olisi kiva saada remasteroituna tai remakena. Tai sitten ihmettelemme, onko joku uusi peli roguelike/soulslike/metroidvania/joku muu tuttu trenditermi tähän.
Me videopelaajat emme välttämättä ole hirveän luovia tai kyvykkäitä kuvittelemaan uusia asioita.

Mutta onneksi on Nintendo (tai ainakin Zelda-tiimi) joka toteaa, että uusien asioiden kuvitteleminen ja toteuttaminen saakin olla videopelisuunnittelijoiden työtä. Ja Nintendolla luotetaan siihen, että kyllä pelaajat ovat luovia ja/tai arvostavat mielikuvituksellista ja hyvin tehtyä pelisuunnittelua, kunhan heille annetaan mahdollisuus kokeilla jotain uutta.
Nintendo on nyt luonut Zeldan kahteen kertaan yhden konsolisukupolven aikana jossain määrin uudelleen, aivan täysin omista lähtökohdistaan. Koska jos se olisi kuunnellut mitä me pelaajat haluamme, emme olisi saaneet Breath of the Wildia, emmekä todellakaan Tears of the Kingdomia. Ja siksi ne ovat olleet niin ällistyttäviä pelejä.

Palaan vielä aiempaan toteamukseeni siitä, että pelaajat eivät ole erityisen mielikuvituksellisia. Tämä on epäreilu lausahdus, koska ihmiset eivät keskimäärin ole kovin hanakoita käyttämään mielikuvitustaan. Ja jokuhan voisi sanoa siihen, että mitä tämänkään foorumin keskustelusta tulisi, jos me kaikki antaisimme mielikuvituksemme lentää ja jokainen vuorollaan kertoisi haluavansa uuteen Zeldaan kilven joka ampuu laseria / mahdollisuuden lennellä raketeilla / lohikäärmeitä jne.

Sehän olisi suorastaan...lapsellista? Niinhän se olisi. Olen viime aikoina lukenut jonkin verran aivojen toiminnasta ja luovuudesta ja välillä tuntuu, että ainoa tapa millä aikuinen ihminen saa avattua itsensä lapsen ihmetyksen tasolle on vetää jotain psykedeelejä tai harrastaa vuosikaudet erikoisia mielikuvaharjoituksia. Tai sitten yrittää eläytyä niin hyvin kuin pystyy lapsen maailmaan. Mutta onneksi meillä on myös taidetta ja viihdettä, joka parhaimmillaan pystyy aktivoimaan meissä vielä ihmetyksen tuntua.
.....
Palaan vielä tähän "pelintekijöiden tulee olla mielikuvitusrikkaita, koska pelaajat eivät sitä lähtökohtaisesti ole"-viestiini, koska joudun jälleen toteamaan olleeni oikeassa.

Siellä on juuri julkaistu globaalisti vielä Zeldaakin enemmän odotetun videopelin, ja samalla luultavasti koko videopelihistorian, odotetuin traileri eilen. Ja arvatkaas mihin keskustelu keskittyy pitkälti 99 prosenttisesti? Siihen, että millainen laite pyörittää peliä 60 fps sitten joskus.
No joo, ei kai yhden lyhyen trailerin perusteella voi vielä syväpohdintoja tehdäkään, mutta kyllähän tämä vähän hymähdyttää.

Jottei tämä ole täysin offtopicia, niin Nintendohan vähän itsekin yllättyi pelaajien mielikuvituksettomuudesta tämän pelin kohdalla. Tears of the Kingdomista julkaistiin yksi traileri pelin lähestyessä, mutta internet ei tuntunut saavan siitä juuri mitään irti - mikä on sinänsä ironista, koska me kaikki tiedetään miten Youtube on täynnä NÄITKÖ TÄMÄN EASTER EGGIN -traileri"analyysejä". Ehkä elokuvamaailman marvelisaatio on vihdoin laskenut kollektiivisen älykkyyden tasolle, jossa oivallus = jonkun tutun asian bongaaminen?

Joka tapauksessa Nintendo teki sitten vielä erikseen videon missä Aonuma ihan kädestä pidellen opettaa niitä uusia taitoja ja kertoo, että on tässä prkl tehty duuniakin uusien juttujen eteen.
 
Mä olen pelannut Zeldoja vuosikymmeniä enkä olisi osannut toivoa näihin kahteen viimeisimpään kuin murto-osan niistä asioista, mitä niissä rakastin.
Kukaan ei pyytänyt, että Skyward Swordin jatko-osassa voisi kiivetä minne vaan ja hypätä sieltä alas liitovarjolla. Nyt tämä ominaisuus on tavalla tai toisella kopioitu vähän jokaiseen peliin.
Kukaan ei toivonut, että Breath of the Wildin jatko-osassa voisi rakentaa koneita, hypätä suoraan taivaalta maan uumeniin tai vaikkapa loikkia matalammassa painovoimassa, mutta niin vain nämä ominaisuudet hurmasivat Zelda-fanitkin.
Joten odotan avoimin mielin seuraavaa peliä, koska se sitten saapuukaan.
Mistä sinä tiedät, ettei kukaan tällaisia toivonut? Eivät nuo niin erikoisilta kuulosta, etteivätkö ainakin muutamat sadoista tuhansista pelaajista olisi niitä osanneet toivoa.

Itse en kyllä lähde arvailemaan seuraavan osan elementtejä. Mitään sukeltelua en kylläkään haluaisi, mutta varmasti Nintendo osaisi tehdä siitäkin mielenkiintoista.
 
Mistä sinä tiedät, ettei kukaan tällaisia toivonut? Eivät nuo niin erikoisilta kuulosta, etteivätkö ainakin muutamat sadoista tuhansista pelaajista olisi niitä osanneet toivoa.

Itse en kyllä lähde arvailemaan seuraavan osan elementtejä. Mitään sukeltelua en kylläkään haluaisi, mutta varmasti Nintendo osaisi tehdä siitäkin mielenkiintoista.
Hiusten halkomista, mutta tosiaan, ehkä muutama hassu pelaaja näitä toivoikin. Kuten aiemmin kirjoitin, niin Breath of the Wildille on "altistunut" heittämällä yli 30 miljoonaa pelaajaa, eli jos todetaan esim. sadan tai no miksei tuhannenkin pelaajan toivoneenkin jotain mainituista jatko-osaan, niin kyse on aivan olemattomasta osasta kokonaisuudesta. Verrattuna siihen, mitä kaikkea näkyvästi nettipalstoilla peliin toivottiin (ja osittain saatiinkin).

Mutta kyllä, olet oikeassa, ehkä joku niitä toivoi. Emme voi olla varmoja. Pointin kannalta lienee aika sama onko 0 vai 0,0003% kaikista pelaajista toivonut jotain ominaisuutta jatko-osaan :D
Tietysti Breath of the Wildin kohdalla ehkä hieman aikaista käyttää sanaa "aikoinaan" mutta tekihän se toki heti lähtemättömän vaikutuksen. Mitä tuohon itse listaan tulee niin mielestäni nämä kaksi muuta melko tuoretta listaa ovat parempia ja on hieman laajemmin merkkiteoksia mukana, varsinkin hieman ihmettelen miten Mario 3 ja Mario World puuttuu Edgen listalta kokonaan. Nämä kaksi listaa julkaistiin ennen Tearsia, joten sitä ei listoilta löydy ollenkaan. Breath of the Wild ykkönen myös näissä molemmissa. IGN lista ainoa jolta löytyy Batman Arkham City/Asylum, joka myös mielestäni ehdottomasti kuuluu listalle.



EDIT: Jäi epähuomiossa semmoinen pieni yksityiskohta huomaamatta että tuo Edgen lista oli pelit viimeisen 30 vuoden ajalta, ehkä hieman selittää näitä puuttuvia :)
Asiasta seitsemänteen, esitän ennustuksen:

Tears of the Kingdomin loistavuuden / omilla jaloillaan seisomisen arviointi tulee olemaan vaikeaa, siis muillekin kuin tässä topikissa aivan mahtavasti kiinni hirttäneelle forumistille ;)

Se ei tule aivan älyttömistä arvioistaan huolimatta voittamaan kovin montaa vuoden peli -palkintoa eikä tule roikkumaan Kaikkien aikojen pelien listoilla, ainakiin niin paljoa kuin tuollaiselta 96/100-peliltä voisi sinänsä odottaa.

Voisi jopa uumoilla, että sen tiivis kytkös Breath of the Wildiin, siis jopa siinä määrin että kaksikkoa pitäisi arvioida kokonaisuutena, tulee jopa hiukan hämmentämään Breath of the Wildin perintöä.

Tervejärkiselle ihmisellehän tällä ei ole mitään merkitystä ja Tears of the Kingdom ja edeltäjänsä ovat just niin hyvä kuin siltä pelatessa tuntuu/tuntui, eli omalla kohdallani ainakin lähestulkoon parasta ikinä.
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Asiasta seitsemänteen, esitän ennustuksen:

Tears of the Kingdomin loistavuuden / omilla jaloillaan seisomisen arviointi tulee olemaan vaikeaa, siis muillekin kuin tässä topikissa aivan mahtavasti kiinni hirttäneelle forumistille ;)

Se ei tule aivan älyttömistä arvioistaan huolimatta voittamaan kovin montaa vuoden peli -palkintoa eikä tule roikkumaan Kaikkien aikojen pelien listoilla, ainakiin niin paljoa kuin tuollaiselta 96/100-peliltä voisi sinänsä odottaa.

Voisi jopa uumoilla, että sen tiivis kytkös Breath of the Wildiin, siis jopa siinä määrin että kaksikkoa pitäisi arvioida kokonaisuutena, tulee jopa hiukan hämmentämään Breath of the Wildin perintöä.

Tervejärkiselle ihmisellehän tällä ei ole mitään merkitystä ja Tears of the Kingdom ja edeltäjänsä ovat just niin hyvä kuin siltä pelatessa tuntuu/tuntui, eli omalla kohdallani ainakin lähestulkoon parasta ikinä.
Tässä on itseasiassa jännä juttu minkä itse huomannut. Vaikka Totk on toki objektiivisesti paranneltu versio Breath of the wildistä, maistui botw minulle enemmän. Totk on edelleen kesken, vaikka julkkarista lähtien tuota on tullut naputeltua silloin tällöin. Tavallaan Botw oli niin erilainen tullessaan ja maailma oli "uusi" niin sen jaksoi tutkia huomattavasti tarkempaan. Totk kohdalla iso osa maailmasta on kuitenkin tuttua ja pelin perusmekaniikat myös, joten paljon vähemmän tässä on tullut samanlaisia vau-efektejä mitä aikoinaan botw sai aikaan.

Loistavia pelejä molemmat, mutta henk kohtaisesti tuntuu että botw maistui itselle paremmin. Pitäisi toki pelata tämäkin tuotos loppuun jotta lopullisen arvion voi antaa mutta näillä tunneilla fiilis on tämä
 
Siellä on juuri julkaistu globaalisti vielä Zeldaakin enemmän odotetun videopelin, ja samalla luultavasti koko videopelihistorian, odotetuin traileri eilen. Ja arvatkaas mihin keskustelu keskittyy pitkälti 99 prosenttisesti? Siihen, että millainen laite pyörittää peliä 60 fps sitten joskus.
Eihän tuo nyt ole yhtään sama asia mistä yrität puhua. GTA:ssa on ihan eri merkitystä sillä että pyöriikö se 30 fps vaiko 60 fps. Se on esillä myös sen takia että se jopa on mahdollinen kysymys, toisin kuin jos alustana olisi Switch. Switchille tulevien pelien kohdalla on muutenkin tekniset puolet yleensä paljon selvempiä, joten pystyy ohittamaan kaikki tekniset jutut. Plus että ei taida Switchillä pelaavilla muutenkaan olla nuo tekniset pyörivyydet ekana mielessä ja syitä siihen nyt jo tulikin tässä.

Sekin vielä sitten että mitä uutta ja ihmeellistä edes pitäisi mehustella GTA VI:stä? Se on GTA, jossa on yksi numero enemmän kuin aiemmassa.

Sitäkin kyllä ihmettelen että miksi on jotenkin huono tai outo asia ettei pelaajat ole osanneet ennustaa vaikka TotK:n uusia juttuja etukäteen? Voihan sitä arvailla ja heitellä vaikka ja mitä mutta jos yhtään on pelannut pelejä niin tietää että yleensä se realiteetti on sitä mitä se on GTA:n suhteen: sama peli parempana. Uudistuksetkin on lähinnä lisäyksiä eli asioita, joita ei ole vielä ollut tai ovat nyt monipuolisempia.

Ihmisen luonteeseen myös ihan loogisesti kuuluu se että hyväksi koettua toistetaan tai haetaan lisää. Luolamiesaikana se oli ihan jees ettei lähdettu tuntemattomaan luolaan tutkimaan vaan mentiin sinne, mikä oli tuttua ja pysyttiin elossa. Se on yhä meissä mukana siinä missä moni muukin ihan perusihmisyyteen kuuluva asia.

Minä ainakin olen sen verran kyynistynyt että ihan perustellusti en odota mitään ihmeellistä peliltä, jonka nimessä on numero. Varmemmin uutta ja ihmeellistä saa kun kahlaa indietä ja vähemmän isolla rahalla tuotettua kamaa.

Nintendo on toisaalta se poikkeus, joka pyrkii tekemään aina jotain innovaatioita ja uutuuksia. Tosin Nintendo myös harvoin tekee pelejä, joissa on numero perässä. Ja jos tekee, niin silloin ne myös on aika samaa kuin muuallakin. Esimerkiksi Mario Galaxy -> Galaxy 2 tai melkein koko New Super Mario Bros -sarja.

Ja en muista tarkalleen mitä tuosta mielikuvituksesta alunperin kirjoittelit mutta minusta on ainakin täysin loogista miksi sekä pelaajilta ja kehittäjiltä ei mielikuvitusta yleensä löydy ja miksi keskustelu on mitäkin aina aiheen mukaisesti.

Mitä taas kykyjenesittelyvideoon tulee: Nintendohan teki jostain Smashistakin pitkän sarjan, jossa näytti varmaan kaiken, joten tuskin se nyt aina siitä on kiinni että pelaajat ei muka tajuaisi tai osaisi käyttää mielikuvitusta siinä, miten kykyjä mahdollisesti pelissä voi käyttää.
 
Foorumin insinöörihenkisin heppu kertomassa miksi mielikuvituksettomuus on normaalia on niin M.O.T.-kamaa etten pystyisi itsekään parempaan, mutta:
Mitä taas kykyjenesittelyvideoon tulee: Nintendohan teki jostain Smashistakin pitkän sarjan, jossa näytti varmaan kaiken, joten tuskin se nyt aina siitä on kiinni että pelaajat ei muka tajuaisi tai osaisi käyttää mielikuvitusta siinä, miten kykyjä mahdollisesti pelissä voi käyttää.
Nintendo on siis erikseen sanonut, että tuo Aonuma esittelee uusia mekanismeja -video ei ollut alunperin viestintä/markkinointisuunnitelmissa, vaan se jouduttiin tekemään koska aiempi viestintä ei onnistunut. Mutta miten vaan, eiköhän tästäkin jonkun vänkäyksen saa halutessaan.
 
Foorumin insinöörihenkisin heppu kertomassa miksi mielikuvituksettomuus on normaalia on niin M.O.T.-kamaa etten pystyisi itsekään parempaan, mutta:
Nyt lienee jo ennätys siinä miten vähän meni aikaa että viitataan keskustelijaan itse aiheen sijasta :D

Koetko että asia on nyt tuolla käsitelty vai haluatko ihan jopa aiheestakin sanoa jotain lisää? Mielestäni perustelin ihan hyvin miksi mielikuvituksettomuus on niin yleistä pelien maailmassa mutta jos haluat jättää asian siihen niin oukei.

Nintendo on siis erikseen sanonut, että tuo Aonuma esittelee uusia mekanismeja -video ei ollut alunperin viestintä/markkinointisuunnitelmissa, vaan se jouduttiin tekemään koska aiempi viestintä ei onnistunut.
Saahan sitä sanoa. Firmoilla on omat porukkansa ihan sitä varten että mietitään miten asiat ilmaistaan.

Sekin on taas asia erikseen että miksi viestintä on epäonnistunut. Oliko se sitä että porukka ihmetteli miten vähän uudistuksia pelissä on ja piti sitten todistella kuinka isoja muutoksia ne uudet kyvyt on? Eihän siinä ole kyse pelkästään, yksinomaan tai välttämättä pelaajien mielikuvituksesta vaan siitä, miten isona ne uudet asiat on trailerin perusteella kokenut.

Onhan täälläkin moni sanonut että ei Tears ole tuntunut yhtä merkittävältä kuin Breath ja siitä kai siinä lopulta on ollut kyse. Ei mistään mielikuvituksettomuudesta, jonka kautta ei oltu tajuttu kuinka merkittäviä uudistuksia pelissä on mukana.

Hauska muutenkin että keskityit insinöörimäisyyteeni koska Tearsin yksi isoimpia muutoksia on iso nimenomaan sen kautta kuinka hyvin vaikka joku Ascend on saatu teknisesti toimimaan. Se voisi rikkoa koko pelin monellakin tapaa mutta ei sitä tee. Mitä enemmän sitä tarkastelee nimenomaan insinöörimäisesti, sitä huikeampi se on. Moni muukin asia on lopulta mielenkiintoisempi tekniseltä kantilta kun aletaan miettimään mitä niiden toteuttamiseen on tarvittu.

Pelkästään pelaamisen kannalta asioiden tutkiminen voi nimenomaan johtaa siihen että "onpa pieniä uudistuksia". Eikä siinä auta kertoa että konepellin alla on tehty töitä ihan helvetisti.

Minä pelaan nytkin Tearsia, joten tiedän miten monipuolinen ja merkittävästi BotW:ia parempi peli se on. Kykyjen mielikuvituksellinen käyttö tulee kuitenkin parhaiten esille vasta pelatessa kun tajuaa että "näinkin voi tehdä".

Mutta miten vaan, eiköhän tästäkin jonkun vänkäyksen saa halutessaan.
Kaikestahan saa ja sitä edistää varsinkin se jos keskittyy heti avauksessa kirjoittajaan eikä aiheeseen.

Mutta oma pointtini oli siis lähinnä ilmaista etten koe että pelaajat on sen mielikuvituksettomampia kuin muutkaan ihmiset. Peliala ja pelit vain on selkeistä syistä ajanut ajattelemaan kovin kapeasti. On ihan loogista odottaa lähinnä sitä samaa. Mitä voi ihan hyvin sanoa kyllä Tearsistakin, vaikka miten isoja uudistuksia konepellin alla olisi ja vaikka miten hienoja asioita ne mahdollistaisivatkaan. Silti se on kuitenkin "vain" jatko-osa Breath of the Wildille. Ja jos joku nyt sanoo ettei ole, niin jos joku Zelda-peli on jatko-osa niin tämä. Se jatkaa niin selkeästi ja monella tapaa Breathin tarinaa jo sijoittumalla samaan jatkumoon että se olisi voinut hyvin olla nimeltään Breath of the Wild 2, joka olisi heti kättelyssä kertonut mistä on kyse.
 
Ylös Bottom