Huomenta
Lainatun viestin kirjoitti alkujaan TeKe
Eikö arvostelussa siis saa missään nimessä tuoda julki omaa mielipidettään, jos se on negatiivinen? Varsinkin kun tämä grafiikan morkkaus on tiivistetty Hyvää/Huonoa laatikkoon sanoin: Taustojen suttuisuus häiritsee aikansa. Kuten se häiritsi minuakin... Anteeksi. Saanko sanoa noin?
Kuten sanoin aikaisemmin, niin kommenttini käsitteli
vain sitä yhtä lainausta, ei mitään muuta.
->
"Nintendo Herätys! Eivät hyvät, nautittavat, silmäähivelevät grafiikat todellakaan peliä pilaa"
Johon minä siis:
"Jep, mutta tuosta lainauksesta saa kuvan, että mies ei puhunut vain omasta mielipiteestään, itse asiassa viittasi aivan päinvastaiseen. Samoin tuosta saa käsityksen, että arvostelijalla ei ole kykyä ymmärtää tai arvostaa asioita, joista ei itse pidä. Tällaisessa tapauksessa kannattaisi miettiä muutamaan kertaan onko jäävi sitä kirjoittamaan. Kaikki tämä siis vain tuon yhden lainauksen perusteella. Voihan olla, että seuraavassa lauseessa hän kertookin vain vitsailleensa, mutta epäilen vahvasti.."
Jos luet tuon
ajatuksella, niin huomaat etten
kohdista kritiikkiäni miehen omaan henkilökohtaiseen mielipiteeseen, vaan siihen, että hän ilmaisee asian faktan omaisesti huomioimatta asiaankuuluvia seikkoja.
Kävin tänään tsekkaamassa arvostelun, mutta spoilereiden takia en yksinkertaisesti voinut lukea sitä tuota lainausta pidemmälle, nytkin jouduin muutaman sellaisen sulattamaan ennen kuin pääsin oikeaan kohtaan. Siihen asti kaikki oli ihan ok, mies kertoi oman kantansa ja perusteli sen. En ole itse samaa mieltä, mutta so what? Seuraavaksi tulikin yht'äkkiä aivan ihmeellinen juttu, eli juuri tuo närää aiheuttanut lainaus, jossa asiasta puhutaan jo yleisellä tasolla. Tämänlainen amatööri-journalismi ei ole missään mielessä hyväksi lehden imagolle, joten katson positiiviseksi jos asia kantautuu kuuleviin korviin ja se käsitellään ammattitaidolla.
..Ja täten et ikimaailmassa sanoisi pahaa sanaa sinua häiritsevästä uskonnollisesta epäkohdasta kuten vaikkapa itsemurhapommittajasta, joka uskoo pääsevänsä paratiisiin kun tappaa bussillisen ihmisiä?
Ääripäät kumpuavat usein tietämättömyydestä, tuollaisilla tapauksilla ei ole uskottavaa pohjaa minkään vakavasti otettavan uskonnon jäsenten keskuudessa, tarkista (ja tutustu) vaikka Islamin opista, johon oletettavasti viittasit. Tämä Zelda-arvostelun lainaus oli myös eräs ääripää, kuten oli samaisessa arvostelussa esiintyvä kehoitus kiertää peli kaukaa ilman extra piuhoja. Mielestäni on ihan aiheellista kommentoida jos Suomen suurimmassa peli-lehdessä tapahtuu tämänlaisia ylilyöntejä.
Toivon, että luet postaukseni huolellisemmin ennen kuin vedät niistä noin pitkälle tehtyjä johtopäätöksiä.
"Taustojen suttuisuus häiritsee aikansa. Kuten se häiritsi minuakin... Anteeksi. Saanko sanoa noin?"
Näytä mulle kohta, missä olen maininnut jotain edes hieman tuohon viittaavaa?
Jokaisella on omat mielipiteensä asioista, se on selvä, mutta miltäs tämä sinusta kuulostaa:
"Kaurismäki herätys! Eivät vuorosanat, hyvät näyttelijäsuoritukset ja juoni todellakaan elokuvaa pilaa!"