Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

The Lord of the Rings

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Leo Stenbuck
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Lainatun viestin kirjoitti alkujaan pingutyyppi
Tuosta leffasta kysyisin että eikös ohjaaja ole tunnettu splatterileffojen kauhukakara (Bad taste, braindead)? Näkyykö tämä leffassa mitenkään (ylenpalttista väkivaltaa)?
Kyllähän ne pahisten maskit kyllä tuo mieleen parikin splatteri/kauhuelokuvaa..:)

Täytyy kyllä sanoa että paras leffa minkä olen nähnyt! Vaikkakin muutamia kohtauksia oli jätetty pois/muuteltu...

Miten tässä enää toiste uskaltaa elokuviin lähteä, kun äkkiseltään tuntuu, ettei tuosta paljoa seikkailuelokuva parane. Alun pelkäsin miten Keski-Maa on tuotu valkokankaalle, mutta pian pystyi rentoutumaan eikä elokuvan kesto todellakaan tuntunut tavalliselta kolmituntiselta vaan tapahtumia riitti ja hahmot veivät mukanaan. Sydän oli särkyä parissakin kohtaa saattueen koettelemuksia seuratessa. Leppoisampia kohtauksia leimasi Disney-tasoinen huumori, joka saattaa toimia kirjassa, mutta oli surkeanhupaisaa elokuvassa.

Erittäin upeaa kuvaa Sormuksen Ritarit tarjosi. Tietokonemaisemat ja -hahmotkin heräsivät henkiin harvinaisen hienosti, ja teknistä toteutusta paha panna paremmaksi aivan lähiaikoina.

petteri:

Kyllähän ne pahisten maskit kyllä tuo mieleen parikin splatteri/kauhuelokuvaa..:)

Omaa mieltäni jäi askarruttamaan, että olivatko örkkien naamataulut tietokonegrafiikkaa vai silkkaa puuteria? Välillä näytti kyllä, että on tietokone tehnyt hyvää jälkeä, mutta taas välillä näytti, että ihan maskeja ovat. Miten on?

Re: Re: Juu-u!

Lainatun viestin kirjoitti alkujaan -JKHH-

Mitä Helvettiä!? Gandalfhan oli yksi elokuvan kantavista hahmoista ja mielestäni Ian McKellen teki oscarin arvoisen suorituksen. Hän_oli_Gandalf. Muutenkin koko näyttelijäkaarti loksahti suurimmaksi osaksi kohdilleen oikein mallikkaasti. Minä olisin valmis nostamaan Jacksonin pyhimykseksi, antoihan hän nyt minulle syyn sitkutella hengissä vielä pari vuotta.
Täysin samaa mieltä.

Re: Re: Juu-u!

-JKHH-:

Mitä Helvettiä!? Gandalfhan oli yksi elokuvan kantavista hahmoista ja mielestäni Ian McKellen teki oscarin arvoisen suorituksen. Hän_oli_Gandalf. Muutenkin koko näyttelijäkaarti loksahti suurimmaksi osaksi kohdilleen oikein mallikkaasti. Minä olisin valmis nostamaan Jacksonin pyhimykseksi, antoihan hän nyt minulle syyn sitkutella hengissä vielä pari vuotta.

Noh, makunsa kullakin. Kyllä sitä Gandalfin pärstää jaksoi elokuvassa toki katsella, mutta omasta mielestäni Gandalfiin perehtyneille faneille suosittelisin ennemmin kirjaa kuin Iania. Kaikki näyttelijät olivat rautaa, Gandalf taas vaan hieman vähemmän rautaa.

Re: Re: Re: Juu-u!

Lainatun viestin kirjoitti alkujaan Legomancer

Noh, makunsa kullakin. Kyllä sitä Gandalfin pärstää jaksoi elokuvassa toki katsella, mutta omasta mielestäni Gandalfiin perehtyneille faneille suosittelisin ennemmin kirjaa kuin Iania. Kaikki näyttelijät olivat rautaa, Gandalf taas vaan hieman vähemmän rautaa.

Totta, makunsa kullakin. Mutta selittäisitkö hiukan, miksi elokuvan Gandalf ei sinulle maistunut. Itsekin ole lukenut kirjat läpi siinä 5-6 kertaa ja minun mielikuvaani Ianin tulkinta Gandalfista osui jetsulleen. Hahmosta säteili hillitty arvokkuus ja voima, unohtamatta räjähtävää tulisieluisuutta ja pientä pilkettä silmäkulmassa. On totta, ettei elokuvan puitteissa päästä niin syvälliseen analyysiin hahmoista kuin kirjoissa, mutta Gandalfin oleellisimmat osatekijät olivat mielestäni läsnä.

Etukäteen pelkäsinkin juuri Gandalfin ja Frodon näyttelijöiden suorituksia, mutta onneksi turhaan. Elijahin liiallinen lapsenkasvoisuus tosin häiritsi aavistuksen verran, mutta se nyt oli pieni murhe kun jätkä hoisi leiviskänsä muuten oikein mallikelpoisesti. Niin, ja örkit eivät ulkoasultaan aivan istuneet minun mielikuviini, mutta sellaista se on kun mielikuvia on niin monia.

Tein kriittisen virheen, kun luin kirjan melkein kymmenen vuoden tauon jälkeen joululomalla juuri ennen leffaan menoa. Kaikki yksityiskohdat olivat mielessä ja leffan katselua häiritsikin kuinka kaikki oli tehty vähän eri tavalla kuin kirjassa. Olin kyllä vannottanut itseni ennen leffaa, että pääasia on hyvä elokuva, ei kirjan orjallinen seuraaminen, mutta silti tuntuu, että moni kohtaus olisi ollut parempi, jos olisi tehty enemmän kirjan mukaan. Hyvä leffa joka tapauksessa oli. Nyt meni kuitenkin jatkuvien "virheiden" seuraamiseksi, joten päättääkseni kuinka hyvä leffa on, pitää katsoa leffa toistamiseen. DVD:llä sitten.

Hiukan uskaltaa kuitenkin jo kritisoida. Vähemmän mahtipontinen elokuva olisi saanut kyllä olla. Koko ajan käytettiin laajoja kamera-ajoja, mahtipontinen musiikki oli jatkuvaa ja kaikki vuorosanat olivat ylidramaattisia. Koko vaellus oli skipattu ja koko ajan siirryttiin ihmeellisestä paikasta vielä ihmeellisempään. Olisin enemmän kaivannut rauhallisemmin kuvattua vaellusta, jonka aikana olisi syvennetty hahmoja. Toisaalta kertoja olisi voinut syventää leffaa.

Näyttelijävalinnat olivat kyllä mainioita, erityisesti vakuuttivat Ian McKellen Gandalfina, loistava Cristopher Lee Sarumanina, John Rhys-Davies Gimlinä ja Sean Bean Boromirina. Arjalaiset haltijat olivat myös mainioita.

Re: Re: Re: Re: Juu-u!

-JKHH-:

Mutta selittäisitkö hiukan, miksi elokuvan Gandalf ei sinulle maistunut. Itsekin ole lukenut kirjat läpi siinä 5-6 kertaa ja minun mielikuvaani Ianin tulkinta Gandalfista osui jetsulleen.

En vain oikein osaa perustella, ei vain sopinut mielestäni. Mutta eihän siitä nyt aleta kinaamaan. En antanut yhden omasta mielestäni vain hieman elokuvaan sopimattoman näyttelijän häiritä koko suurenmoista elokuvaa. Elokuva loppuikin muuten juuri sellaiseen kohtaan, että ei sitä jatko-osaa jää sen kummemmin odottelemaankaan.

Ian McKellen oli loistava! Samoin myös Christopher Lee ja Eliah Wood. Mikäs teistä oli muuten leffan vaikuttavin kohta? Mun mielestä siinä lopussa kun Hobitit on saarrettu ja sitten Boromir saapuu apuun ja kaatuu taistellen...

Guido:

Mikäs teistä oli muuten leffan vaikuttavin kohta?

Kyllä se oli minulle se alkutarina, sillä pääsivät ekakertalaisetkin(lue: Ne, jotka eivät olleet lukeneet kirjaa) hyvin alkuun. Se suuri taistelu, Sauronin tuho ja örkkien massamättö...

Lainatun viestin kirjoitti alkujaan Guido
Mikäs teistä oli muuten leffan vaikuttavin kohta?

Minulle jäi parhaiten mieleen ne kohdat joissa esiteltiin Mordoria, ja se taistelu, jossa se "yksityyppi" (ei voi olla totta! En muista nimeä) lyö Sormuksen (ja koko käden) pois Sauronilta.

Lainatun viestin kirjoitti alkujaan Lastsoul

Minulle jäi parhaiten mieleen ne kohdat joissa esiteltiin Mordoria, ja se taistelu, jossa se "yksityyppi" (ei voi olla totta! En muista nimeä) lyö Sormuksen (ja koko käden) pois Sauronilta.

Isildur tai jotain sinnepäin

Re: Re: Re: Re: Re: Juu-u!

Lainatun viestin kirjoitti alkujaan Legomancer

En vain oikein osaa perustella, ei vain sopinut mielestäni. Mutta eihän siitä nyt aleta kinaamaan.

Jees, jätetään turha kinaaminen väliin, ei se kuitenkaan mitään muuttaisi. Sovitaan vaikka niin, että meidän mielikuvaGandalfimme ovat vain erilaiset, eikä siitä sen enempää. Aivan, näin se on.

Vaikuttavin kohta oli ehkä se ensimmäinen alun taistelu, oikein nous karvat pystyyn, kun kamera lentää ilman halki ja näyttää tuhansia örkkejä ja ihmisiä taistelemassa vastakkain ja sitte tulee Sauron ja lyö pari kertaa miekalla, niin äijät lentää parikymmentä metriä ilmassa... Myös muut taistelukohtaukset oli todella mieleenpainuvia, siellä kääpiöiden kaivoksessa ja tietysti se vika taistelu siellä joella.

Vihdoin sain tuon leffan katottua ja uskaltauduin lukemaan myös tätä ketjua.

Leffa oli upea, ei voi mitään. Sekä tehosteet että tunnelma oli sitä luokkaa, että rupesi nolottamaan tuo Star Wars Episode I -ostos. Tuli monta kertaa mieleen, että tämä uusi SW on kyllä niin noloa New Age -hömppää verrattuna oikeasti mietittyihin tarinoihin.

Myös muutama yhdyskohta Babylon vitoseen tuli hauskasti esiin, luin kirjan joskus 80-luvun lopussa Suomeksi, joten en ollut muistanut tuota Zahadum-hommaa ollenkaan B5:sta kattoessani.

Eipä muuta kuin Eat your heart out, Mr. Spielberg :D

tein kavereiden kanssa uuden vuoden lupaukseni tästä kyseisestä elokuvasta... (olin pienessä humalatilassa)

luvattiin mennä kattoon tämä leffa elokuvateatteriin... toivottavasti on sen arvoinen meinaan 55 mk alkaa olla jo ryöstämistä yhdestä lefffasta

Lainatun viestin kirjoitti alkujaan Vele
toivottavasti on sen arvoinen meinaan 55 mk alkaa olla jo ryöstämistä yhdestä lefffasta

Tämä leffa oli ainakin minusta täysin 55mk:n arvoinen, vaikka ei aivan minun kirjasta saatuja mielikuvia vastannu.
Hyvän lupauksen teit.:)

Ylös Bottom