Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

The Outer Worlds

Lähemmäs 40 tuntia peliä takana. Tullut tehtyä kaikki vastaantulleet sivutehtävät. En muista koska mikään peli olisi koukuttanut tällä tavalla. Mahtavaa dialogia. Vaikka tehtävät tuppaavat toistamaan itseään, niihin ei silti kyllästy. Peli on hyvin jaksanut pitää mielenkiinnon yllä ja valinnat oikeasti pistävät miettimään seuraamuksia. Kyllä tätä on pakko suositella. Ja toivon, että julkaisevat lisäsisältöä. Koska tätä vaan haluaa lisää.
 
Piti pelata läpi tänään, mut vikassa paikassa iski Adrena-time crash-bugi( jää päälle noi negat) ja meni hermo. Normal oli kyllä aivan liian helppo vaikeustaso, alkupään hommeleiden jälkeen pysty vaan viipaloimaan vastuksen ku vastuksen miekalla... vikassa paikassa tuli sentään vähän vastusta. Pelin loppupäässä tuli aika vahvaa tarinaa, kannattaa syventyä
 
Vertailua konsoliversioiden välillä.




One X:llä parempi resoluutio, mutta PS4 Prolla parempi piirtoetäisyys ja joissakin kohdin enemmän yksityiskohtia maassa ja ruohikossa.

The draw distance for objects such as grass and plants is improved on Xbox One X compared to base Xbox One. PS4 and PS4 Pro have further improved draw distance for grass and plants over the Xbox One X. In some scenes the PS4 consoles have additional ground detail such as rocks and grass compared to the Xbox One consoles such as at 0:54 and 3:01.
 
Tuleeko kaikkien companion questit tarjolle vaikka ottaisi aina samat kaksi tyyppiä mukaan kentälle?
Itsellä ollut nyt jatkuvasti vain Parvati ja Max mukana.
 
Tuleeko kaikkien companion questit tarjolle vaikka ottaisi aina samat kaksi tyyppiä mukaan kentälle?
Itsellä ollut nyt jatkuvasti vain Parvati ja Max mukana.

Silloin kun on jotain tärkeää tapahtumassa, yleensä kaverit huutelee, että voitasko jutella tai norkoilevat aluksen oven suussa. Itselläni oli myös käytännössä P&M koko ajan messissä, mutta sain tehtyä kaikki kumppanitehtävät.
 
Kyllä tästä vahvasti tulee vanhat kunnon roolipelit mieleen ja on maistunut todella hyvin. Tietenkin hieman helpoksi mennyt kun kunnolla päivittänyt taitojaan ja aseita. Luultavammin tulee mentyä uudelleen läpi vaikeammalla ja erilaisella hahmolla. Nyt menossa pistooli-puhe-science dude. Toivottavasti saa jatkoa peli.
 
Täytyy itse puolestaan todeta vahvojen tarinoiden ja immersion ystävänä, että peli on ainakin alkufiiliksiltään paha, joskin odotetunlainen, pettymys. Ongelma on, että Witcher3 on asettanut riman tarinavetoisiin peleihin niin korkealle, että muut eivät tunnu sitä saavuttavan millään. Metro sarjan olen jaksanut pelata loppuun saakka, vaikka sekään ei pääse lähelle.

Jo pelin ensimmäiset minuutit saavat havaitsemaan miten antiikkinen pelimoottori ja staattiseksi kuollut maailma onkaan. Kenttäsuunnittelu on aivan sitä mitä se oli vuosituhannen alussakin. Vihut partioivat muutaman metrin välein looppina samaa epäuskottavaa reittiä, eivätkä kuule mitään kun 10 metrin päässä käydään taistelua.

Ensimmäinen kaupunki/kylä on ainakin pystyyn kuollut ja autio. Harvat kaduilla olevat ahmot seisovat paikoillaan ja aktivoituvat vasta kun pelaaja tulee lähelle. Ihan uskomatonta miten typerästi ne ensimmäiset ”mene pisteeseen B, kerää jotain älytöntä ja palaa pisteeseen A” tehtävätkin on sijoitettu kartalle, jossa välimatkat naurettavan lyhyet.

Suurin ongelma siis on, että hahmot ja tarina, maailma eivät vaan elä uskottavasti. On hämmästyttävää, miten esim. jo HL2 Alyxeineen kauan sitten osasi tehdä tämän näitä nykypäivän pelejä paremmin. Pakosti hiipii ajatus mieleen, että lukuisissa kiittävissä arvioissa on jonkilainen nostalgia/kunnioituslisä pisteissä pelin tekijäkaartin vuoksi.
 
Muutaman tehtävän ajan jaksoi peli kiinnostaa, ei ollut mua varten kyllä.
 
Täytyy itse puolestaan todeta vahvojen tarinoiden ja immersion ystävänä, että peli on ainakin alkufiiliksiltään paha, joskin odotetunlainen, pettymys. Ongelma on, että Witcher3 on asettanut riman tarinavetoisiin peleihin niin korkealle, että muut eivät tunnu sitä saavuttavan millään. Metro sarjan olen jaksanut pelata loppuun saakka, vaikka sekään ei pääse lähelle.

Jo pelin ensimmäiset minuutit saavat havaitsemaan miten antiikkinen pelimoottori ja staattiseksi kuollut maailma onkaan. Kenttäsuunnittelu on aivan sitä mitä se oli vuosituhannen alussakin. Vihut partioivat muutaman metrin välein looppina samaa epäuskottavaa reittiä, eivätkä kuule mitään kun 10 metrin päässä käydään taistelua.

Ensimmäinen kaupunki/kylä on ainakin pystyyn kuollut ja autio. Harvat kaduilla olevat ahmot seisovat paikoillaan ja aktivoituvat vasta kun pelaaja tulee lähelle. Ihan uskomatonta miten typerästi ne ensimmäiset ”mene pisteeseen B, kerää jotain älytöntä ja palaa pisteeseen A” tehtävätkin on sijoitettu kartalle, jossa välimatkat naurettavan lyhyet.

Suurin ongelma siis on, että hahmot ja tarina, maailma eivät vaan elä uskottavasti. On hämmästyttävää, miten esim. jo HL2 Alyxeineen kauan sitten osasi tehdä tämän näitä nykypäivän pelejä paremmin. Pakosti hiipii ajatus mieleen, että lukuisissa kiittävissä arvioissa on jonkilainen nostalgia/kunnioituslisä pisteissä pelin tekijäkaartin vuoksi.

Samaa mieltä että kenttäsuunnittelu ei välillä ole mitä parhainta. Sama grafiikan kanssa. Välillä se on myös hienoa (maisemat yms). Kuitenkin itsellä on Witcher 3 kesken koska sen juoni ja pelimaailma ei itseä kiinnosta niin paljoa että vaan jaksaisin pelata sen loppuun. Sama on Witcher 3 hahmonkehityksen kanssa. En vaan tykkää siitä. Mutta ehkä joku kerta sen jaksaa vetästä loppuun saakka.

Myös moni kaveri pitää Witcher 3 erittäin hyvänä pelinä. Nämä ovat kyllä pelannut Witcheriä sieltä 1 lähtien. Itse muistan myös miten Witcher 1 ei kiinnostanut ja sama kävi Witcher 2 kanssa.

Cyberpunk 2077 odotan kyllä todella paljon.
 
Viimeksi muokattu:
Samaa mieltä että kenttäsuunnittelu ei välillä ole mitä parhainta. Sama grafiikan kanssa. Välillä se on myös hienoa (maisemat yms). Kuitenkin itsellä on Witcher 3 kesken koska sen juoni ja pelimaailma ei itseä kiinnosta niin paljoa että vaan jaksaisin pelata sen loppuun. Sama on Witcher 3 hahmonkehityksen kanssa. En vaan tykkää siitä. Mutta ehkä joku kerta sen jaksaa vetästä loppuun saakka.

Myös moni kaveri pitää Witcher 3 erittäin hyvänä pelinä. Nämä ovat kyllä pelannut Witcheriä sieltä 1 lähtien. Itse muistan myös miten Witcher 1 ei kiinnostanut ja sama kävi Witcher 2 kanssa.

Cyberpunk 2077 odotan kyllä todella paljon.
Itselläni samoja ongelmia Witcherin kanssa. Meni aika pitkään sen läpi pelaamisessa ja oli pidempiä taukoja välissä. Loppuosuus myöskin aivan valtava pettymys juonellisesti. Ihan ok, peli, mutta itselleni ei todellakaan minkään hypetyksen arvoinen. Other Worlds on tuntunut suhteellisen mielenkiintoiselta, mutta mitä pidemmälle pelannut, niin sitä enemmän alkanut tuntua hieman itseään toistavalta. Puuttuu se Fallout-maailmoista tuttu laajuus, avoimuus ja yllätyksellisyys, joita kuitenkin kovasti kaipaisin tämän tyyliseltä peliltä, jotta pääsisin oikein kunnon tunnelmaan ja fiilikseen. Itsekin odotan kyllä todella paljon Cyberpunk 2077:ää. Siinä on ainakin ennakkoon todella kiinnostavan oloinen maailma ja tunnelma.
 
Viimeksi muokattu:
Itselläni samoja ongelmia Witcherin kanssa. Meni aika pitkään sen läpi pelaamisessa ja oli pidempiä taukoja välissä. Loppuosuus myöskin aivan valtava pettymys juonellisesti. Ihan ok, peli, mutta itselleni ei todellakaan minkään hypetyksen arvoinen. Other Worlds on tuntunut suhteellisen mielenkiintoiselta, mutta mitä pidemmälle pelannut, niin sitä enemmän alkanut tuntua hieman itseään toistavalta. Puuttuu se Fallout-maailmoista tuttu laajuus, avoimuus ja yllätyksellisyys, jota kuitenkin kovasti kaipaisin tämän tyyliseltä peliltä, jotta pääsisin oikein kunnon tunnelmaan ja fiilikseen. Itsekin odotan kyllä todella paljon Cyberpunk 2077:ää. Siinä on ainakin ennakkoon todella kiinnostavan oloinen maailma ja tunnelma.

Joo totta kanssa että samanlaista laajuutta ei ole koska periaatteessa jaetaan eri planeetoihin ja niiden osiin. Joten se tutkimus juttu jää uupumaan, mutta valintoja ehkä sitäkin enemmän. En kyllä tiedä mikä tossa Witcherissa tosiaan on. Jos vaan laittas hammastikut silmiin ja menis sen.
 
Alle 30 tuntia pelattu ja pelin loppu tuli aika puskista.
Tämä oli nyt jo kolmas isomman luokan julkaisu parin viikon sisään joka loppui aiemmin kuin odotti.
Ensin metro exoduksen kanssa olin varma, että vielä tulee yksi alue, mutta se korvattiin loppuvideolla ja sama homma kävi gears 5:n kanssa.
Tämä oli oikeastaan vielä pahempi sillä tähtikartalla on neljä paikkaa joihin ei koskaan edes mennä joten sen perusteella odotti aika paljonkin pelattavaa.

Sinänsä tuntuu, että varsinaista päätarinaa ei edes ollut sillä lopetukseen vaikuttaa eniten se kenen puolella on sivutehtävissä ollut.
Toisaalta nyt kun tietää minkä pituinen peli on niin motivaatio pelata se uudestaan eri hahmolla kasvoi huomattavasti.
Sitä en tiedä koska uudestaan pelaan, mutta kiinnostaisi kyllä pelata idiootilla melee hahmolla.
Tässähän aukeaa ihan omat typerät vaihtoehdot dialogissa kun laskee hahmon älykkyyttä.
 
Kyllähän tuo loppu tuli omastakin mielestä aika puskista. Jotain 42 tuntia näytti pelikello siinä vaiheessa. En nyt mene vannomaan, mutta muistaakseni itse tuli kyllä käytyä kaikissa kartassa olevissa mestoissa. Ja sinne aukesi pari uuttakin.

Pitäisi aloittaa uudestaan vaikeammalla tasolla. Tuo normaalilla oli aika läpihuutojuttu.
 
Jotenkin en itse tykkää tuommoisesta, että kartalla näkyy alueita mihin ei sitten mennäkään. Sama oli God of Warissa realmien kanssa, mutta sen ymmärsi sitten jälkikäteen paremmin.

Onkos tässä vielä pelattavaa sitten jäljellä kuinka paljon, jos on juuri tullut Monarchille?
 
Jos olet juuri sinne saapunut ja meinaat myös sivutehtävät tehdä niin pelattavaa on vielä moneksi tunniksi, mutta tuo on kuitenkin se viimeinen isompi paikka.
 
Ensimmäinen läpäisy tuli pari päivää sitten. Aikaa meni 1 day 18 hours eli ilmeisesti siis 42 tuntia. Tutkin, kolusin ja tein kaiken minkä vain löysin. Pari tehtävää jäi tekemättä valintojen takia enkä kyseisiä tehtäviä edes siis koskaan saanut. Se on nyt korjaantumassa toisella läpipeluulla.

Peli hieman lässähti lopussa ja tutkiminen jäi viimeistään siellä viimeisellä alueella selvästi vähemmälle. Johtui siitä, että pelin antamat mahdollisuudet eivät miellyttäneet eräässä kohtaa (olin pakotettu tekemään mielestäni huonon valinnan joka tapauksessa), joten tein vähiten huonon ja suunnilleen juoksin loppuun koska vei maun pelin lopusta. Muuten loppu oli ihan ok ja sainkin ilmeisesti parhaan mahdollisen lopputuloksen kaikille, joista ainakin itse pelissä yhtään välitin.

Kolme vaihtoehtoa Sophian suhteen: 1. Hyökkäät Blackwateriin ja tapat kaikki 2. Tapat Sophian tai 3. Jätät koko tehtävän huomiotta. Kaikki erittäin epätyydyttäviä vaihtoehtoja kun aiemmin pystyi mm. samaisen Blackwaterin tehtävässä kikkailemaan useassakin vaiheessa kapinalliset ja kylän asukkaiden suhteiden kanssa monin eri tavoin.

Ärsyttävän mustavalkoinen valinta lopulta. Eihän Phineaksessa ollut lopulta mitään oikeasti epäilyttävää tai kyseenalaistettavaa - ainakaan jos vertaa siihen, että Board oli suunnilleen säilyttämässä hengissä vain rikkaat. Pitkään vaikutti että yhtiöiden puolella oli aina jotain järkevääkin sanottavaa mutta lopulta voi helposti sanoa että Board ei ole kyllä ole oikein missään loogisessa mielessä järkevä valinta. Omat lopputulokset tukevat tätä kun tuli niin sugarsweet-ending kuin olla ja voi. En valita, sillä siihen tähtäsinkin mutta olisihan siellä voinut ollakin jokin käänne, jossa molemmilla olisi ollut jotain pointtia kuten vaikkapa Blackwaterin kiistassakin alussa.

Supernova nyt menossa toisella läpipeluulla ja olin oikeassa. Tuo ruoka/jano/väsy on täysin turha mekaniikka. Ei mitään oikeaa ja järkevää käyttöä kuin se, että on kolme palkkia enemmän, joita pitää silmällä. Rasittavaa ja turhaa, joka ei tuo mitään positiivista peliin. Sen lisäksi ei myöskään tuo varsinaisesti mitään selviytymisaspektiakaan kun ruokaa, vettä ja lepoa saa kyllä äkkiä ja helposti. Pitää vain typerästi suunnitella tarkemmin missä käy ja tehdä aina rutiininomainen reissu punkassa välillä.

Eli nyt on välillä joku palkki sekä ikoni valittamassa, jonka takia pitää tehdä asia X (syö/juo/nuku). Ei nämä vain toimi peleissä kun ei niitä voi kauhean järkevästi ja tyydyttävästi peleihin tuoda. Ovat joko turhia tai ärsyttäviä - usein molempia. Tuovan peliin vain turhaa mutkittelua ja rutiininomaista "grindausta" kun täytyy käydä ottamassa välillä unoset. Entä miksei tarvitse käydä tarpeillaan? Mikä muumi tässä nyt oikein ollaan? Neljäs mittari vain mukaan ja kesken taistelun jos tulee pisu housuun niin vauhti hidastuu mutta viholliset saattavat kuolla nauruun tai sääliä surkeaa pissahousua. Olisi jopa noita muita mekaniikkoja selvästi merkittävämpi systeemi: kesken kiivaan tulitaistelun pitäisi käydä nurkan takana ampumassa vähän pienemmällä tykillä pihakuusta päin. Vessojakin oli joka paikassa, joten ei puutu kuin mekaniikat.

RDR2:ssa oli myös ne hevosten kiintymykset ja muut ja mitä nekin oli käytännössä? -> Juokse hevosen kanssa jatkuvasti taputellen ja kehujen että saat ohjauksen järkevästi ja jatka kunnes on maksimitasolla. Puhdasta mittari- ja tasomekaniikkaa. Nauttiiko joku tuollaisesta?

Outer Worlds on silti helposti 8/10 peli. Miksei ysikin mutta turhan paljon pelissä lopulta on toistoa mm. vihollisten suhteen. Varmasti alle puolessaväliä peliä on nähty jo kaikki pelin viholliset.

Ihmiset, "koirat", "gorillat", robotit, "hiiret", "liskodinosaurukset", "lentorauskut" ja ötökät. Melko vähäinen kattaus ja noiden tyyppien sisälläkin aika vähän vaihtelua esim. robotteja taisi olla kolme erilaista ja ötökät ja dinot erosivat aika vähän muuten kuin kooltaan toisistaan.

En jaksa nyt tarkistaa oliko tässä kyseessä vähän pienempi studio (tiedän kyllä mikä mutta en tiedä kokoa nykyään/ylipäätänsä) ja se syynä hieman tiiviimmälle tapauksella, joka näkyy myös noissa vihollisten vähäisessä vaihtelussa. Tiiviys oli itselle yksi syistä edes miksi tätä lähdin testaamaan, joten siitä muuten vain plussaa. Vähän enempi vaihtelu vastuksissa ei silti olisi haitannut.

Onkos tässä vielä pelattavaa sitten jäljellä kuinka paljon, jos on juuri tullut Monarchille?
Vähän hankala vastata kun tuonne voi mennä aika monessa vaiheessa peliä. Jos viivyttelee menemistä ja tekee kaiken ennen sinne menemistä, niin on kyllä melkoisesti silti edessä vaikka ja mitä. Muistelisin ainakin että menin tuonne vasta kun olin tehnyt kaiken muun ja ainoa reitti oli sinne. Tosin paikkaan, johon menin viimeisenä (ennen finaalipaikkaa) pääsee myös jo ensimmäisen alueen jälkeen vain käymällä yhdellä paikalla ensin, joten on vähän vaikea vastata. Jos oletkin vaikka päätynyt eri juonireittiä niin olet saattanut jo tehdä/nähdä alueita, joita itse tutkin viimeisenä.
 
Viimeksi muokattu:
Ylös Bottom