Lainatun viestin kirjoitti alkujaan JPH
Itse olen pelaillut Commodore 64:n päivistä lähtien, josta siirryin sitten Amigaan ja 90-luku vierähti PC:n seurassa. Ensimmäisen kerran harkitsin vakavasti konsolin ostoa, kun PS2 tuli markkinoille. Sitä aikaisemmat eri valmistajien konsolit eivät oikein tehneet vaikutusta paitsi Nintendo 64 säväytti loistavalla Golden Eyellään. Pian PS2:n julkistamisen jälkeen kuitenkin huomasin, että sille ei ilmestynyt hyviä pelejä noin vuoteen (ilmeisesti PS2-miehet ovat tämän autuaasti unohtaneet), enkä hätiköinyt ostopäätöksen kanssa. Laitteen hintakin oli muistaakseni korkea ja kyllähän se myi siitä huolimatta, kun ei ollut kilpailijoita.
Vähitellen alkoi kiertää huhuja MS:n kehittelemästä konsolista, ja vaikka MS kuitenkin kielsi huhut jonkin aikaa, oli kiinnostus herännyt. Ja kun sitten julkisuuteen tuli tieto, että MS todella kehittelee PS2:n haastajaa mielenkiintoni vaihtoi kohdetta ja aloin odotella XBoxin julkistamista.
Ostin oman boxini toukokuussa heti hinnanalennuksen jälkeen ja olen ollut tyytyväinen. Nykyisillä hinnoilla en voi kuin ihmetellä kuinka asioihin perehtymättömät yhä edelleen ostavat PS2:n, vaikka Xboxin+ kaksi peliä saisi halvemmalla, eikä tarvitse ostaa edes muistikorttia. Ja muistikortti PS2:een maksaa muistaakseni enemmän kuin DVD-kapula XB:hen.
Nykyisellään arvioisin, että XB on huomattavasti kehityskelpoisemmassa asemassa kuin PS2, pelkästään jo kehittyneemmän verkkovalmiuden ansiosta. Veikkaisin, että Xbox-liven helppokäyttöisyys ja monipuolisuus alkaa houkutella monia XB-leiriin, kunhan se nyt ensin täälläkin julkaistaisiin. Sonylla ei kai vastaavaa palvelua ole vieläkään suunnitteilla (ei mikään faktatieto), vaikka PS3:n väitetäänkin tulevan toimimaan enimmäkseen verkossa, joten tällä saralla MS on Sonya huomattavasti edellä ja XBox Nextin julkaisun aikaan Xbox-live on jo aika vakiintunut palvelu, joka on selvittänyt suurimman osan lastentaudeistaan.
Minuun XB:ssä vetosin nimenomaan sen PC-henkisyys ja voi olla, että monille pitkän linjan PC-pelaajille juuri Xbox tulee olemaan ensimmäinen konsoli.