Lainatun viestin kirjoitti alkujaan avanto
Itse ainakin vaadin uutta, en vain teennäisesti uutta.
Olet asian ytimessä, mutta tilanne ei ole pelinkehittäjälle aivan helppo pala. Ideat, juoni/tarinat sekä erilaiset peligenret on hyvin pitkälti käytetty loppuun tai nähty jo aiemmin. Yhä vaikeampaa on keksiä jotain todella innovatiivista ja uutta, koska kaikki on jo jollain tavalla nähty.
Sama ongelma vaivaa elokuvamaailmassa, jossa turvaudutaan tuttuun kaavaan tehdä elokuva, koska uuden keksiminen on vaikeaa ja kallista. Vaikkapa action/scifi-puolella toteutuksen peruskaavassa ole ole tapahtunut pitkiin aikoihin juuri mitään muutosta ennenkuin Matrix saapui elokuvateattereihin innovatiivisen kameratekniikan käyttämisen tehostekeinona, näyttäen uuden tavan tuoda action-kohtaukset katsojille. Mutta aivan hardcore-actionspecialistit eivät näe Matrixinkään sinänsä tyylikäissä actionkoreografioissa mitään uutta...jo vuonna -88 leffassa Police Story 2, Jackie Chanin loppupahis potki kolminkertaisia ilmapotkuja Neon tyyliin, ja ilman vaiereita. ym. tehokeinoja.
Homman pointti.
Harvassa on tulevaisuudessa ne pelit, jotka pystyvät olemaan täysin "groundbreaking", ennennäkemätöntä materiaalia mitä tulee tarinaan tai peligenreen. Se, millä vielä saadaan pelaajat ja miksei elokuvapiireissäkin katsojat tippumaan penkeiltä on tekniikan kehityksen tuomat uskomattomat CGI-tehosteet/grafiikka ja tapa millä peli tai elokuva voidaan ruudulle/kankaalle tuoda.
Varsinkin isot firmat luottavat tuttuun kaavaan, eivätkä riskeeraa isoja rahasummia "uusiin kokeiluihin" ja ideoihin, ilman että sillä olisi tuntumaa sen toimivuudesta pelimarkkinoilla. Kaava toimii molemmissa viihteen kategorioissa eli riskiä ei oteta koska rahaa saadaan tekemällä sama uudestaan mutta näyttävämmin...
Se mikä pelipuolella(ja miksei leffapuolellakin)pelaajat pelastaa, on pienemmät firmat.
Pelimaailmassa ollaan saatu innovatiivisia uusia pelikokemuksia Mm. Rockstarilta: Grand Theft Auto 3 sekä Bungien: Halo. Molemmat pelitalot olivat tuntemattomia nimiä monelle ennen näiden titteleiden julkituloa. Molemmat toivat konsoleille jotain mitä aikaisemmin ei olla vastaavassa mittakaavassa nähty.
Pienemmissä firmoissa on vielä sitä uuden keksimisen innokkuutta...
Eli pyörää on vaikea keksiä uudelleen, mutta tapa jolla se pyörii tai miltä se näyttää, voidaan vaikuttaa.