Vastaus: Nintendon uusi konsoli, Wii U (2012)
No tossa (feikki)kuvassahan lukeekin custom blu-ray, ja Nintendon e3-sivulla lukee "proprietary high-density optical discs", joka varmaan käytännössä tarkoittaa juurikin jonkinlaista muokattua blu-raytä / HD-DVD:tä.
Onhan Cubessa ja Wiissäkin "proprietary" levyformaatti, vaikka ne teknisesti ovatkin lähinnä DVD:itä, mitä nyt Cuben levyjä pyöritettiin eri suuntaan. DVD-logot laitteen kylkeen ja elokuvatuki maksaisi lisenssimaksuja, ja samasta syystä olen melko varma että WiiU:n levyformaatti on teknisesti käytännössä BD mutta ilman lisenssiä, eli ei pyöräytä elokuvia. Näihin lisenssimaksuihin liittyen kiinnitin muuten Nintendon weppisivuilla olevissa spekseissä *) huomiota siihen, että ääniulostulosta mainitaan vain kuusikanavainen PCM HDMI:n kautta, ei Dolby Digitalia tai DTS:ää, joiden lisensointi maksaisi myöskin. Toki asia voi vuodessa muuttua, mutta Nintendolla on historiaa lisenssimaksuissa säästämisessä.
Wii U:n IBM:n prosessorit pohjautuu samaan tekniikkaan mitä nähtiin supertietokone Watsonissa, joka voitti ihmiset 100-0 jenkkilän suositussa tv-visailu Jeopardyssä:
IBM puts Watson's brains in Nintendo Wii U -- Engadget
Tällaiset vertailut on aina vaan vähän turhanpäiväisiä. Joo, Nintendon omatkin sivut *) kertovat prosessorin pohjautuvan POWER-arkkitehtuuriin, mutta niinhän Gamecuben, Wiin, Xbox 360:n ja PS3:nkin PowerPC-prosessorit perustuvat, koska PowerPC on kuitenkin aikanaan POWER-arkkitehtuurista muokattu. Mitä nyt Watsonin kaltaisissa superkoneissa niitä prosessoreita on satoja, jopa tuhansia rinnakkain, ja näin suuriin ja kalliisiin ratkaisuihin ei kotilaitteissa nykyisellään mennä.
- Yksi ohjain per kone??? Tätä en millään jaksa uskoa et olis totta, mut jos tosiaan näin, tippuu kaikki 2-4 pelaajan pelien mahdollisuudet nollaan.
Tältä se nyt vahvasti näyttää, ja näiden lisäksi sitten Wiimoteja päälle. Eipähän ainakaan tarvitse spekuloida ohjaimen hinnalla. Ja vaikka niitä ohjaimia useamman saisikin niin siitä voisi olla varma että konsolilla pyörivän pelin saisi siirrettyä vain yhteen ohjaimeen, koska kaista ei yksinkertaisesti riittäisi.
- Laitteen grafiikkapäivitys. Nyttenhän käytännössä tultiin tasoihin ps3:n ja xboxin kanssa, ja ehkä ohi, mutta vain hivenen. Siitä jos vuoden kahden sisällä kilpailijat tuo reippaasti päivitetyt versiot niin WiiU on taas jäljessä ja reippaasti. Tai sitten Nintendo tuo taas uuden ja päivitystahti menee liian nopeaksi, jolloin saisi kokoajan olla ostamassa konsolia. Ja eihän grafiikan itsessään enää edes tarvitsisi parantua, vaan muistia roppakaupalla lisää, jotta riittää kaikkiin yksityiskohtiin potkua.
Nythän paljastui, että nähdyt pelivideot olivat PS3:lta ja Xbox 360:ltä, eli nähty grafiikkaparannus oli placeboa. Näin pitkä aika ennen laitteen julkaisua sen tarkimmat speksit saattavat vielä elääkin hieman, vain tärkeimmät featuret on varmasti lyöty lukkoon että pelejä voidaan kehittää. Nintendolla todennäköisesti on Wiissä ja DS:ssä hyvin toiminut halvalla mennään -periaate edelleen, eli laitteessa ei ole uusinta uutta vaan pari vuotta vanhaa halvalla saatavaa ja toimivaksi todettua teknologiaa, jolloin laitetta voidaan myydä alusta asti voitollisesti. Sekin tosin tässä tapauksessa todennäköisesti pieksee boksin ja pleikkarin tehot selvästi, ne kun ovat käytännössä noin kuusi vuotta vanhaa teknologiaa. Jos Sony ja Microsoft jatkavat kukkulan kuningas -kilpailua on aivan selvää että ne menevät kovaa ohi uusien laitteiden tullessa.
Aikanaan Dreamcast julkaistiin hieman tämänlaisessa raossa, se oli selvästi PSX:ää ja N64:ää kehittyneempi, mutta toisaalta tuli myös hyvän aikaa ennen kilpailijoiden uusia laitteita. Dreamcastin tappoi isoilta osin Playstation 2:n uhka, vaikka laitteessa ei mitään vikaa sinänsä ollutkaan. Toisaalta myös Playstation 2 julkaistiin puolitoista vuotta ennen joiltakin osin teknisesti kehittyneempiä Gamecubea ja Xboxia, mutta ylivoimaisen laitekantansa vuoksi useimmat monialustapelitkin tehtiin PS2:n rajoittuneimman muistin ehdoilla. Nintendolla on siis tässä uhkapelissä voitettavana seuraava sukupolvi täysin itselleen jos vain laitekanta kasvaa riittävän nopeasti, vaikka kilpailijat laittaisivatkin kovempaa rautaa pöydälle pari vuotta myöhemmin.
Sit palataan itse aiheeseen avautumisen jälkeen. Onko ollut puhetta ohjaimen akunkestosta, tai saako tuon näytön kytkettyä sammuksiin jos sitä ei tarvita, tai millä tekniikalla se toimii yhteydessä laitteeseen. Onko BT:llä vai esim Wlanilla tms. Lähinnä sis se, että jääkö haaveeksi pitää alakerran pelihuoneessa konsolia ja pelata yläkerran makuuhuoneessa ennen nukkumaanmenoa hiukan zeldaa? BT:llä ei riitä millään kantomatka, wlanilla mainiosti.
Akkukesto lienee vielä elävä asia, sitä voi kehittää vapaasti vielä senkin jälkeen kuin ohjaimen tekniset speksit on lyöty pelikehitystä varten lukkoon. Siitä voi olla täysin varma että Bluetoothia ohjain ei käytä, kaista ei yksinkertaisesti millään riitä kuvalle. Oma veikkaukseni on jokin proprietary teknologia, joka on sukua 802.11n:lle (nopein käytössä oleva WLAN-standardi). 2.4GHz:n taajuusalue alkaa vaan olla niin täynnä kaikenlaista signaalia ja häiriötä että jos ohjain sitä käyttää myös pelin siirtoon suhtaudun lievällä varauksella kokemuksen sulavuuteen.
*)
Nintendo Network @ E3 2011 - Introducing Wii U