Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Wii U

Vastaus: Nintendon uusi konsoli, WiiU (2012)

Pettymyshän tämä oli, mutta yllätys ei. Nintendo on rohkea ja haluaa erottua muista taas kerran. En sitten tiedä miten tämän WiiU:n ottaisi vastaan, itse ainakin vierastan kaikkea uutta ja en kyllä hirveästi innostu tästä uudesta ohjaimesta ainakaan näillä näkymillä.
 
Vastaus: Nintendon uusi konsoli, WiiU (2012)

Joo sellaisen käsityksen tuolta saa, mutta ilmeisesti se onkin sitten väärä käsitys :p

Nintendo Network @ E3 2011 - Introducing Wii U

edit. tosin ilmeisesti Nintendo ei myy noita erikseen: Cafe News: Wii U console and controller won't be sold separately - ComputerAndVideoGames.com

Kyllä se noin vaan taitaa olla.. Tuo on kyllä aivan järkyttävän iso pettymys. Monissa kaksinpeleissä olisi paljon mahdollisuuksia pelaajakohtaiseen tiedonantoon näytöllä, näkisi jotain mitä vastustaja ei saisi nähdä. Esim urheilupeleissä taktiikat, räiskintäpeleissä omantiimin jäsenet jne..Saati sitten ajopelit siten, että molemmat pelais omalta näytöltään ilman telkkaria.

Entäs jos tuo ohjain hajoo tai akut kuluu loppuun? Ostettava uusi konsoli...
 
Vastaus: Nintendon uusi konsoli, Wii U (2012)

GPU:na Wii U:lla sykkii sitten AMD:n siru, jossa on mm. tuki useammalle näytölle:
Today at E3, AMD (NYSE: AMD) announced its support for Nintendo’s newly-announced Wii U™ system, as a new way to enjoy HD console gaming entertainment. The custom AMD Radeon™ HD GPU reflects the best characteristics of AMD’s graphics technology solutions: high-definition graphics support; rich multimedia acceleration and playback; and multiple display support. As an industry leader, AMD has supplied the game console market with graphics expertise and ongoing support for more than 10 years.

“We greatly value our synergistic relationship with the AMD design team. The AMD custom graphics processor delivers the best of AMD’s world-class graphics expertise. AMD will support our vision of innovating play through unique entertainment experiences," said Genyo Takeda, senior managing director, Integrated Research & Development of Nintendo Co. Ltd.

“AMD shares Nintendo’s excitement for the new HD entertainment experience planned for the Wii U console,” said David Wang, corporate vice president of Silicon Engineering, AMD. “We’re proud to provide our leading-edge HD multimedia graphics engine to power the new entertainment features of the console. Nintendo is a highly-valued customer and we look forward to the launch in 2012.”

AMD custom graphics enable the new Nintendo system to provide exciting, immersive game play and interaction for consumers around the world. The AMD custom graphics processor features a modern and rich graphics processing core, allowing the new console to shine with new graphics capabilities.
AMD and Nintendo Join Forces To Create A New Way To Enjoy Console Gaming Entertainment
 
Vastaus: Nintendon uusi konsoli, WiiU (2012)

Wii U:n IBM:n prosessorit pohjautuu samaan tekniikkaan mitä nähtiin supertietokone Watsonissa.

Tuo on enemmänkin Engadgetin omaa tulkintaa, sillä missään ei ole näin sanottu muuta kuin, että Power-arkkitehtuurin CPU:ta käytetään. Samaa CPU-arkkitehtuuria käyttävät periaatteessa IBM:n palvelimet, supertietokoneet, nykyinen Wii, Xbox sekä lukuisa määrä muita laitteita, joskin osa näistä vanhempaa polvea.

On 100% varmaa, että samoja high-end 8:n coren Power7 CPU:ta WiiU ei tule käyttämään kuin Watson, mutta todennäköisesti joku Power7:aan perustuva multi-core CPU sieltä löytyy.
 
Vastaus: Nintendon uusi konsoli, Wii U (2012)

Voi sua Sikeru kun oot aina niin hilpee.

Tekniikkana ihan kiva, mutta ei vaan jaksa innostaa pitemmän päälle. Nintendon omat jutut taas varmaan ihan laatuisia, mutta jotenkin tämä tuntuu pelkästään uudelta Wiimotelta, ja sehän nähtiin mitä kolmannet osapuolet sen kanssa ovat jaksaneet. Alkuun ajateltuna jonkun seikkailupelin inventaario jatkuvasti näkyvimmä on ihan hyvä ajatus, mutta silti peli täytyy pausettaa ettei reppua raapiessa käy skeletorit nilkkaan. Näinpä se on ihan sama missä se inventory on - itse otan sen edelleen mielellään telkkariin jossa katse jo on. Bayonettan, DMC ja Ninja Gaidenien tyyppisissä peleissä kentän näkeminen ylhäältä päin voi tietysti olla Zeldan tapaan ihan jeespoks, mutta asemat tuommoisissa mätkinnöissäkin vaihtuvat kymmenen kertaa sekunnissa, joten se siitä.

En yksinkertaisesti vaan oikein keksi missä tämä olisi käytännöllisempi kuin mitä nyt on jo tarjolla. Regtasticin toistelusta huolimatta tuntuu siltä, että kohdeyleisöä ovat kaikki muut kuin ne, jotka messuja kaikkein tiiviimmin seurasivat. Wii hear U.

Ohjainletun pelaamisergonomiasta en viitsi edes alkaa.
 
Vastaus: Nintendon uusi konsoli, WiiU (2012)

Kyllä se noin vaan taitaa olla.. Tuo on kyllä aivan järkyttävän iso pettymys.
Entäs jos tuo ohjain hajoo tai akut kuluu loppuun? Ostettava uusi konsoli...

No tossa tapauksessa aivan varmasti takuu korvaa, tai Nintendolta saa tilattua uuden ohjaimen.

Eiköhän tämä ole väliaikainen ratkaisu jolla tarkoitus kontrolloida ohjainten määrää ja vähentää pelkän ohjaimen ostajia (kuten Wiimoten kanssa kävi, moni koti-insinööri osti pelkän wiimoten pc kikkailuun). Voi olla myös Nintendon strategia pitää vanhat Wiiohjaimet oleellisina.
 
Vastaus: Nintendon uusi konsoli, Wii U (2012)

No tossa (feikki)kuvassahan lukeekin custom blu-ray, ja Nintendon e3-sivulla lukee "proprietary high-density optical discs", joka varmaan käytännössä tarkoittaa juurikin jonkinlaista muokattua blu-raytä / HD-DVD:tä.
Onhan Cubessa ja Wiissäkin "proprietary" levyformaatti, vaikka ne teknisesti ovatkin lähinnä DVD:itä, mitä nyt Cuben levyjä pyöritettiin eri suuntaan. DVD-logot laitteen kylkeen ja elokuvatuki maksaisi lisenssimaksuja, ja samasta syystä olen melko varma että WiiU:n levyformaatti on teknisesti käytännössä BD mutta ilman lisenssiä, eli ei pyöräytä elokuvia. Näihin lisenssimaksuihin liittyen kiinnitin muuten Nintendon weppisivuilla olevissa spekseissä *) huomiota siihen, että ääniulostulosta mainitaan vain kuusikanavainen PCM HDMI:n kautta, ei Dolby Digitalia tai DTS:ää, joiden lisensointi maksaisi myöskin. Toki asia voi vuodessa muuttua, mutta Nintendolla on historiaa lisenssimaksuissa säästämisessä.

Wii U:n IBM:n prosessorit pohjautuu samaan tekniikkaan mitä nähtiin supertietokone Watsonissa, joka voitti ihmiset 100-0 jenkkilän suositussa tv-visailu Jeopardyssä: IBM puts Watson's brains in Nintendo Wii U -- Engadget
Tällaiset vertailut on aina vaan vähän turhanpäiväisiä. Joo, Nintendon omatkin sivut *) kertovat prosessorin pohjautuvan POWER-arkkitehtuuriin, mutta niinhän Gamecuben, Wiin, Xbox 360:n ja PS3:nkin PowerPC-prosessorit perustuvat, koska PowerPC on kuitenkin aikanaan POWER-arkkitehtuurista muokattu. Mitä nyt Watsonin kaltaisissa superkoneissa niitä prosessoreita on satoja, jopa tuhansia rinnakkain, ja näin suuriin ja kalliisiin ratkaisuihin ei kotilaitteissa nykyisellään mennä.

- Yksi ohjain per kone??? Tätä en millään jaksa uskoa et olis totta, mut jos tosiaan näin, tippuu kaikki 2-4 pelaajan pelien mahdollisuudet nollaan.
Tältä se nyt vahvasti näyttää, ja näiden lisäksi sitten Wiimoteja päälle. Eipähän ainakaan tarvitse spekuloida ohjaimen hinnalla. Ja vaikka niitä ohjaimia useamman saisikin niin siitä voisi olla varma että konsolilla pyörivän pelin saisi siirrettyä vain yhteen ohjaimeen, koska kaista ei yksinkertaisesti riittäisi.

- Laitteen grafiikkapäivitys. Nyttenhän käytännössä tultiin tasoihin ps3:n ja xboxin kanssa, ja ehkä ohi, mutta vain hivenen. Siitä jos vuoden kahden sisällä kilpailijat tuo reippaasti päivitetyt versiot niin WiiU on taas jäljessä ja reippaasti. Tai sitten Nintendo tuo taas uuden ja päivitystahti menee liian nopeaksi, jolloin saisi kokoajan olla ostamassa konsolia. Ja eihän grafiikan itsessään enää edes tarvitsisi parantua, vaan muistia roppakaupalla lisää, jotta riittää kaikkiin yksityiskohtiin potkua.
Nythän paljastui, että nähdyt pelivideot olivat PS3:lta ja Xbox 360:ltä, eli nähty grafiikkaparannus oli placeboa. Näin pitkä aika ennen laitteen julkaisua sen tarkimmat speksit saattavat vielä elääkin hieman, vain tärkeimmät featuret on varmasti lyöty lukkoon että pelejä voidaan kehittää. Nintendolla todennäköisesti on Wiissä ja DS:ssä hyvin toiminut halvalla mennään -periaate edelleen, eli laitteessa ei ole uusinta uutta vaan pari vuotta vanhaa halvalla saatavaa ja toimivaksi todettua teknologiaa, jolloin laitetta voidaan myydä alusta asti voitollisesti. Sekin tosin tässä tapauksessa todennäköisesti pieksee boksin ja pleikkarin tehot selvästi, ne kun ovat käytännössä noin kuusi vuotta vanhaa teknologiaa. Jos Sony ja Microsoft jatkavat kukkulan kuningas -kilpailua on aivan selvää että ne menevät kovaa ohi uusien laitteiden tullessa.

Aikanaan Dreamcast julkaistiin hieman tämänlaisessa raossa, se oli selvästi PSX:ää ja N64:ää kehittyneempi, mutta toisaalta tuli myös hyvän aikaa ennen kilpailijoiden uusia laitteita. Dreamcastin tappoi isoilta osin Playstation 2:n uhka, vaikka laitteessa ei mitään vikaa sinänsä ollutkaan. Toisaalta myös Playstation 2 julkaistiin puolitoista vuotta ennen joiltakin osin teknisesti kehittyneempiä Gamecubea ja Xboxia, mutta ylivoimaisen laitekantansa vuoksi useimmat monialustapelitkin tehtiin PS2:n rajoittuneimman muistin ehdoilla. Nintendolla on siis tässä uhkapelissä voitettavana seuraava sukupolvi täysin itselleen jos vain laitekanta kasvaa riittävän nopeasti, vaikka kilpailijat laittaisivatkin kovempaa rautaa pöydälle pari vuotta myöhemmin.

Sit palataan itse aiheeseen avautumisen jälkeen. Onko ollut puhetta ohjaimen akunkestosta, tai saako tuon näytön kytkettyä sammuksiin jos sitä ei tarvita, tai millä tekniikalla se toimii yhteydessä laitteeseen. Onko BT:llä vai esim Wlanilla tms. Lähinnä sis se, että jääkö haaveeksi pitää alakerran pelihuoneessa konsolia ja pelata yläkerran makuuhuoneessa ennen nukkumaanmenoa hiukan zeldaa? BT:llä ei riitä millään kantomatka, wlanilla mainiosti.
Akkukesto lienee vielä elävä asia, sitä voi kehittää vapaasti vielä senkin jälkeen kuin ohjaimen tekniset speksit on lyöty pelikehitystä varten lukkoon. Siitä voi olla täysin varma että Bluetoothia ohjain ei käytä, kaista ei yksinkertaisesti millään riitä kuvalle. Oma veikkaukseni on jokin proprietary teknologia, joka on sukua 802.11n:lle (nopein käytössä oleva WLAN-standardi). 2.4GHz:n taajuusalue alkaa vaan olla niin täynnä kaikenlaista signaalia ja häiriötä että jos ohjain sitä käyttää myös pelin siirtoon suhtaudun lievällä varauksella kokemuksen sulavuuteen.

*) Nintendo Network @ E3 2011 - Introducing Wii U
 
Vastaus: Nintendon uusi konsoli, Wii U (2012)

Koskien useampaa tablet-ohajinta:


Katsuya Eguchi, who is working on a five-player Wii U prototype here, doesn't make it sound like that'll be a requirement. In fact, it may not even happen at all. "We're considering our options with maybe two screens," Eguchi told Kotaku, who said he considers multiple New Controller games to be "an interesting idea."

Tuollainen löytyi NeoGaf -topikista, hukkasin just linkin - Sori! :D
 
Vastaus: Nintendon uusi konsoli, Wii U (2012)

Ensikommentti laitteesta: :eek:

Jotenkin tuntuu että Nintendo menee samaan miinaan kun Sony (ensin psx halpa tehohirmu, sitten ps3 jonka hinta karkasi käsistä). Ensin tehdään Wii joka yksinkertaistaa peliohjaimen hauskaksi kapulaksi, ja sitten tehdä laite jonka peliohjaimeen on survottu näyttöä myöten kaikki namiskuukkelit.

Kun Ipad on yksinkertaistanut peliohjaimen pelkäksi näytöksi ja sormeksi, wiin kapula kaukosäätimeksi, kinect pelaajan liikkeiksi, niin nyt mennään vastakkaiseen suuntaan, joka ei lupaa hyvää.

Varmasti joku tästäkin pitää ja ylistää, mutta en usko laitteen menestykseen. Yksinkertainen on nyt kaunista. Ehkä nintendolla tunnistettiin ongelma, että pelkkä HD päivitys ei riitä, mutta ratkaisu taisi olla väärä.

Sorry, katseeni siirtyy jo PS4:sen ja seuraavan Xboxin suuntaan.
 
Vastaus: Nintendon uusi konsoli, WiiU (2012)

Kyllä se noin vaan taitaa olla.. Tuo on kyllä aivan järkyttävän iso pettymys. Monissa kaksinpeleissä olisi paljon mahdollisuuksia pelaajakohtaiseen tiedonantoon näytöllä, näkisi jotain mitä vastustaja ei saisi nähdä. Esim urheilupeleissä taktiikat, räiskintäpeleissä omantiimin jäsenet jne..Saati sitten ajopelit siten, että molemmat pelais omalta näytöltään ilman telkkaria.

Kaksinpeleissähän tuo WiiU itseasiassa voi toimia tosi hyvin kun esim. räiskintä- ja autopeleissä molemmilla pelaajilla on oma ruutu kun toinen pelaa näytöllisellä ohjaimellaan ja toinen telkkarin kautta millä ohjaimella pelaakaan. Sehän on käytännössä sama kuin lanittaisi kahden konsolin kanssa mutta toinen telkkari on korjattu ohjaimen näytöllä ja yksi konsoli riittää. :)
 
Vastaus: Nintendon uusi konsoli, WiiU (2012)

Kaksinpeleissähän tuo WiiU itseasiassa voi toimia tosi hyvin kun esim. räiskintä- ja autopeleissä molemmilla pelaajilla on oma ruutu kun toinen pelaa näytöllisellä ohjaimellaan ja toinen telkkarin kautta millä ohjaimella pelaakaan. Sehän on käytännössä sama kuin lanittaisi kahden konsolin kanssa mutta toinen telkkari on korjattu ohjaimen näytöllä ja yksi konsoli riittää. :)
Mutta et pysty välittämään mitään "henkilökohtaisia" tietoja joita vastustaja ei "saa" nähdä, joka onnistuisi jos molemmilla olisi tuollainen näytöllinen ohjaus. esim strategiat olis suoraan ruudulla, ja telkkarilla itse peli. Molemmat muuttelis kuvioitaan ruudulta eikä toinen näe niitä.
 
Vastaus: Nintendon uusi konsoli, Wii U (2012)

Minä odotan konsolia suurella mielenkiinnolla. Ainoa juttu mikä epäilyttää on tuo ohjainten lukumäärä ja moninpeli. Ajatelkaa nyt viittä lasta pelaamassa, ei tuollainen uudenlainen moninpeli vaan toimi. Kuka saa olla se erityisessä roolissa oleva ja ketkä joutuvat tyytymään vuosia vanhaan kapulaan? Nintendohan on aina puolustanut kotisohvamoninpeliä yksinäisen nettinörtteilyn sijaan, mutta tämä idea tuntuu väkinäisesti luodulta. En ymmärrä miksi sen promoamiseen käytettiin niinkin paljon aikaa. Odottelen nyt vielä selvennystä siihen saako uusia ohjaimia yhtäaikaiseen käyttöön useamman vai ei.

Yksinpelissä ohjain on varmasti loistava :) Eniten odotan sen käyttöä toisena ruutuna pelimaailmaan, mutta pelin siirtäminenkin kuulostaa mielenkiintoiselta. En jaa pelitelkkaria muiden kanssa, mutta voisin kuvitella laittavani esim. yöhön venyneen session ohjaimen näytölle. Tai jos muuta tehdessä pystyisi tarkistamaan Wii U:n päivityksiä ja viestejä ohjaimesta. (Ja laitella esim. leffaa katsellessa trailereita/demoja yksi kerrallaan lataukseen, mikäli 3DS:n ostoskoriton systeemi jatkuu :p)

Ja avautumisiin liittyen: en oikein ymmärrä miksi osa pelaajista tuntuu odottavan Nintendolta pelkkää tehokasta Pleikkaria/Xboxia länsimaisine räiskintöineen ja normaaline pädeineen. Jos toiset konsolit tarjoaa jo vastaavaa sisältöä, on minusta vaan hyvä jos edes yksi valmistaja kokeilee tietoisesti uutta.
 
Vastaus: Nintendon uusi konsoli, Wii U (2012)

En jaa pelitelkkaria muiden kanssa, mutta voisin kuvitella laittavani esim. yöhön venyneen session ohjaimen näytölle.

Tämä alkaa tosiaan kuulostamaan koko ajan paremmalta. Ja kun vielä jakaa telkkarin vaimon & lasten kanssa, niin tuohan on aivan nerokasta, että voi jatkaa pelaamista muun perheen kaapattua kaukosäätimen.
 
Vastaus: Nintendon uusi konsoli, Wii U (2012)

Sijoittajatkaan eivät suoralta kädeltä lämmenneet Uulle, ja kurssi putosi alimmilleen viiteen vuoteen: Nintendon Wii U ei kelvannut markkinoille (It-viikko)

Kieltämättä se myyttinen wow-vaikutelma taisi tällä kertaa jäädä tekemättä. Wiin laskevien myyntien takia tähän julkistukseen oli varmasti ladattu ylimääräisiä paineita, jotka purkautuivat kurssilaskuun kun mitään mullistavaa ei kuultukaan.
 
Vastaus: Nintendon uusi konsoli, WiiU (2012)

Mutta et pysty välittämään mitään "henkilökohtaisia" tietoja joita vastustaja ei "saa" nähdä, joka onnistuisi jos molemmilla olisi tuollainen näytöllinen ohjaus. esim strategiat olis suoraan ruudulla, ja telkkarilla itse peli. Molemmat muuttelis kuvioitaan ruudulta eikä toinen näe niitä.

Siis samallalaillahan se onnistuu kuin mitä niillä kahdella telkkarillakin eli näytöllisellä ohjaimella pelaavan pelaajan ei tarvitse katsoa sitä telkkaria eikä telkkarin käyttäjän ole pakko vaklata sen toisen ohjaimesta mitä toinen pelaaja tekee. :)
 
Vastaus: Nintendon uusi konsoli, WiiU (2012)

Siis samallalaillahan se onnistuu kuin mitä niillä kahdella telkkarillakin eli näytöllisellä ohjaimella pelaavan pelaajan ei tarvitse katsoa sitä telkkaria eikä telkkarin käyttäjän ole pakko vaklata sen toisen ohjaimesta mitä toinen pelaaja tekee. :)

Tämä onnistuu jopa laneissa vierekkäin istuvilta, kummallakin 32" televisiot siinä metrin päässä kiinni toisissaan. Kyllähän tuo ohjaimen 6,2" näyttö avaa coopille ihan uuden sivun. Neljän pelaajan lani-cooppi kahdelta koneelta ja kaikilla omat näytöt. Yksi esimerkki.

Se tässä pistää vähän miettimään; minkälaisessa maailmassa elämme silloin kun varsinainen konsoli ilmestyy joskus reilun vuoden päästä? Onko silloin jo tiedossa kahden ison suunnitelmat specsejä myöten ja missä vaiheessa mennään tuolla tablettimikrojen puolella. Onko kovin WAU-efekti jo ehtinyt haihtua muiden tarjotessa jotain vielä loksauttavampaa.
 
Vastaus: Nintendon uusi konsoli, Wii U (2012)

Nisupullis: Se tässä pistää vähän miettimään; minkälaisessa maailmassa elämme silloin kun varsinainen konsoli ilmestyy joskus reilun vuoden päästä? Onko silloin jo tiedossa kahden ison suunnitelmat specsejä myöten ja missä vaiheessa mennään tuolla tablettimikrojen puolella. Onko kovin WAU-efekti jo ehtinyt haihtua muiden tarjotessa jotain vielä loksauttavampaa.
Itsekkin olen miettinyt tuota, mutta voihan tuolla Nipalla olla vaikka millaisia ässiä hihoissaan :D. Mehän emme vielä tiedä mitä kaikkea muuta tuolla Wii U: lla voi tehdä... Tosin, voihan Nipa tämän tyriäkkin, mutta toivottavasti ei...
 
Vastaus: Nintendon uusi konsoli, Wii U (2012)

Mun pointti olikin että tv:ssä esim jaettu ruutu tms ja vaikkapa strategioille ja kuvioille jne omat näytöt kapuloissa..esim futis pelissä. Tai jossain räiskinnässä mappi omalla ruudullaan jossa näkyy oman tiimi tyypit tms. Ja niitä tiimejä voisi olla jopa neljä jos neljä pelaajaa jne.

Jos vain ajatellaan kaksinpeliä, niin käy kyllä mun tarkoitttamiin asioihin 6" näyttö ihan liian pieneksi jos pitäis pelatakkin samalla.

Ja lukuisia muita hyötyjä nimenomaan siitä et jokaisella ois oma ohjainensa. Osassa pelejä on huomannut ettei moninpeli ole mielekästä edes siten et toinen pelaa ipadillä ja toinen iphonella. Vielä karmaisevampi ero on se et toine pelaa joltain 55" ja toinn tiheistaa samaa peliä 6,2" näytöltä. Kyllä tuon näytön potentiaali olisi ihan muualla. Nimenomaan lisäinffossa ja itse peli töllössä Samalla sit kaverilla samanlainen setti käytössä siinä sohvalla.
 
Ylös Bottom