Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Wii U

Vastaus: Nintendon uusi konsoli, Wii U

Sen sijaan Nintendon osakkeenomistajan kannalta ongelma on haastavampi. Satsatakko taas kerran uuteen konsoliin, kun kumminkin kehityspanokset ja resurssit ovat reippaasti heikommat mitä Sonylla/Microsoftilla.

En puhuisi heikommista resursseista Nintendon kohdalla, sillä firmalla on enemmän rahaa, mitä Microsoftin ja Sonyn pelijaostoilla yhteensä. Vaikkei olisikaan, niin edellisessä sukupolvessa tehtiin ihan helvetisti parempaa tulosta pienemmillä kehityskustannuksilla, mitä kilpailijat ja tämä mahdollisuus on edelleenkin olemassa...kunhan Nintendo vain ottaa opikseen.
 
Vastaus: Nintendon uusi konsoli, Wii U

Ne massakuluttajat, jotka määrittelevät konsolin menestyksen, eivät todellakaan seuraa mitään E3:sia.

Ei voi olla noin vaikeaa ymmärtää. Wii hype lähti heti E3-messuilta mainstream tiedotusvälineisiin toisin kuin Wii U:n kohdalla. Ilmaisen mainonnan määrä oli huikea.
 
Vastaus: Nintendon uusi konsoli, Wii U

Toisekseen suurin osa tähän asti julkaistuista peleistä (ja tulevista) ei olisi enää tuolla halvemmalla paketilla pelattavissa. Sekös vasta hämmentäisi kuluttajia vielä entisestään. Kiva ostaa uusi konsoli ja todeta, ettei mikään peleistä toimi sillä, ennenkuin ostat kalliin lisälaitteen. Jep mä näen selkeästi miten tämä selkeyttäisi Wii U: sekavaa tilannetta kuluttajien silmissä....Otetaan vaikka skenario, jossa Jussi menee kauppaan ostamaan pojallensa konsolin. Hän päätyy edulliseen 150€ Wii U-pakettiin ja nappaa siihen mukaan Nintendolandin ja Lego Cityn. Jussi menee kotia, virittää konsolin poikansa kanssa ja toteaa, ettei voi pelata kumpaakaan näistä peleistä niillä varusteilla, jota konsolin paketissa tulee. Jussi menee kauppaan valittamaan asiasta ja kauppias lyö pöytään 150€ hintaisen lisäohjaimen, tai vaihtoehtoisesti voit pelata tätä hienoa ja kivaa Just Dancea tässä, tai vanhan Wiin pelejä. Tälläkö tavalla Nintendo luo niitä tyytyväisiä asiakkaita?

Niin paljon kyseenalaisia oletuksia, mutta lähdetäänpä vaikka niiden pohjalta; oletetaan että lisävaruste-Gamepad tulisi myyntiin 150 euron hintaan. Eikö tämä jo osoita, kuinka älytön tämä Gamepad-idea on? Jos puolet konsolin jälleenmyyntihinnasta muodostuu kohtuuttoman kalliista yksittäisestä ohjaimesta, samalla kun pieniin kuoriin pakattu tehopaketti joka toimisi melkein millä tahansa muilla ohjaimilla maksaa sen toisen puolen, miksi sitä verkonpainoa kannattaa pitää konsolipaketin mukana yhtään kauempaa?

Lisäksi tämä asettaa vakavan ongelman olemassaoleville Wii U -omistajille: mitä tapahtuu, jos Gamepad rikkoutuu tai vaikkapa ajan myötä kuluu heikkokuntoisemmaksi? Edes takuuajan sisällä takuu ei korvaa kaikkea. Ainoa keino hankkia uusi Gamepad on hankkia uusi Wii U - siis täh? Tätä ohjainta pitäisi heilutella, laittaa lattialle, tökkiä ja ravistella, laulaa ja puhaltaa sen mikrofoniin, kuljettaa kädestä käteen illanistujaisissa, ja sille ei edes saa helppoa korvaajaa, ja silti se on välttämätön konsolin perustoimintojen käyttämiseen? Gamepadin tämänhetkisessä markkinaroolissa ei ole yhtään mitään järkeä.

Lisäksi niitä ilman Gamepadia toimivia pelejä on myös Wii U:lle paljon, ja koko ajan tulee lisää. En olisi yllättynyt, jos tulevaisuudessa Gamepadin rooli on yhä enemmän sellainen kuin Mario 3D Worldissa tai Wii Fit U:ssa: ohjainta vaativista tasoista tai pelimoodeista huomautetaan ennalta, mutta jopa Gamepadia käyttävät pelit toimivat suureksi osaksi myös ilman - puhumattakaan niistä monista peleistä, joissa sille ei ole muuta käyttöä kuin "mahtava" off-screen-ominaisuus.

Lähitulevaisuuden peleistä minua kiinnostavat eniten mm. Donkey Kong Country: Tropical Freeze (toimii ilman Gamepadia), FAST Racing Neo (toimii ilman Gamepadia) ja Shovel Knight (toimii ilman Gamepadia). Mitä ihmettelemistä siinä olisi, jos näitä ja monia muita pelejä haluaisi pelata halvemmalla Wii U:lla jonka saisi kaupasta myös ilman sitä Gamepadia?

Kuinka moni oikeasti ostaisi laitteen sitä varten, että voit pelata Just DAncea wiimotella nyt HD:na, kun saat saman pelin, samalla ohjauksella sille vanhalle Wiille, joka lojuu kaapissa keräämässä pölyä. Tai jos ei loju, niin saat Wii Minin ja sen pelin reilulla satasella.

Kuten hiljattaisistakin myyntiluvuista on nähty, ne Just Dance -pelaajien Wiit eivät loju kaapin perällä pölyttymässä, ainakaan uuden Just Dancen julkaisun aikaan. Just Dance myy yhä ylivoimaisesti vahvimmin alkuperäisellä Wiillä. Ja tämä on se ongelma. Wii on jo hiipumassa, ja mitä vaikeammaksi Wii-yleisölle tehdään päivittäminen Wii U:hun, sitä epätodennäköisempää on, että he siirtyisivät uudelle konsolille. Wii U:n Just Dance -versioissa on paremman grafiikan lisäksi mm. eniten lisäsisältöä, ja ne myös tarjoavat käyttöön Wii U:n muut ominaisuudet, kuten Miiversen. Just Dance -kokemus on parempi Wii U:lla kuin Wiillä, mutta olet aivan oikeassa, että ydinkokemus on aivan sama. Samalla Wii U tarjoaa ainoana konsolina taaksepäinyhteensopivuudeen koko Just Dance -sarjaan, mikä on sekin huomionarvoinen houkutin. Siksi pienet parannukset pitäisi tehdä mahdollisimman houkutteleviksi ja poistaa niiltä esteet, joita Gamepad aiheuttaa monella eri tavalla.
 
Vastaus: Nintendon uusi konsoli, Wii U

Siis mitäh? Eikö tuota gamepadia voi ostaa erillisenä laitteena? :O

Jokos muuten äänet saa muualta ulos kuin hdmi:n kautta vaikka kuva muuten menee hdmi:stä?
 
Vastaus: Nintendon uusi konsoli, Wii U

Aivan varmasti Nintendolla on tuleva konsoli kehitteillä; eiköhän se kuulu ihan normaalisykliin, vaikka Wii U menestyisikin. Sitä en silti usko, että Nintendo olisi hylkäämässä Wii U:ta kesken kaiken. Nintendon brändin vahvuuden ja asiakastyytyväisyyden kannalta on huomattavasti kannattavampaa pyörittää Wii U:ta Nintendon omien pelien voimalla vaikka tappiolla, kuin hylätä se ennenkuin alusta on päässyt kunnolla edes vauhtiin.
Aivan varmasti siellä on ainakin muutaman henkilön tiimi miettimässä seuraavaa konsolia, teknologiafirmojen tuotekehitykseen käyttämät summat ovat melkoisia, mutta suurin osa tuotekehityksestä ei ikinä pääse kauppojen hyllyille asti.
Wii U:ta on myyty niin vähän (ja se juuri on syy tulevaan hylkäykseen), ettei noiden asiakkaiden tyytyväisyydellä ole mitään väliä. Nintendo hakee niitä 100 miljoonan myyntejä ja tavoitteena on myydä konsolit "joka kotiin", tuossa kuviossa fanipojat ja muut early adobtorit on Nintendolle täysin merkityksettömiä.

Minä ainakin harkitsisin moneen kertaan investointia uuteen Nintendo-konsoliin, jos Wii U nyt hylättäisiin. Olen maksanut reilut 300€ konsolista ja haluan bang for my buck, ihan vaikka sitten Nintendon first- ja secondpartyjen merkeissä, jos nyt third partyt alustan hylkäävät.
Periaatteessa juuri tämä on toinen syy (sen lisäksi että olen aidosti kiinnostunut peliyhtiöiden pärjäämisestä) miksi tässä ketjussa annoin ennustukseni viime kesänä. Mä en halua että kuluttajat upottavat satoja euroja laitteeseen joka valmistajan puolesta tapetaan pois.
Myös nuo "Nintendo softataloksi"-kauhuskenariot nostavat päänsä aina näinä vaikeina aikoina, mutta tämän skenarion toteutuminen on edelleenkin yhtä epätodennäköistä, kuin ennenkin. Vaikka Nintendo on kusessa Wii U:n kanssa, niin Nintendon konsolibisnes on edelleenkin parhaimmalla mallilla näistä kolmesta ja se kannattaa pitää mielessä. Nintendolla on myös markkinoiden ihan heittämällä parhaiten myyvä alusta, vaikka tavoitteista jäätiinkin. Nintendolla on varaa ryssiä tämä konsoligeneraatio, kunhan sitten seuraavalla rundilla pelaavat korttinsa oikein.
Iwata pari päivää sitten sanoi että heidän on nyt pakko miettiä toisenlaisia ansaintamalleja, mutta että se on monimutkaisempi prosessi kuin vain tuoda huomenna Mario mobiilialustoille. Kun otetaan realiteetit ja Iwatan lausunto huomioon, softatalo (kauhu?)skenaariot eivät ole ihan niin kaukana kuin haluat uskoa.
Parhaimmalla mallilla? Okei, me ajatellaan näitä asioita varmaankin vähän erilailla. Tarkoitit nyt kuitenkin varmaankin DS-osastoa? Se joo myy paremmin kuin Sonyn tai Microsoftin vastaavat (?), mutta se on aika kovassa puristuksessa puhelimien ja täppäreiden kanssa. Kuinka pitkälle Nintendo myy nykyisellä DS-mallistolla?!


9 out of 10 best selling games in Japan in 2013 were on Nintendo platforms
On muuten hauska kuinka tässä ketjussa niin usein hehkutetaan Japanin myyntejä, vaikka Japani on melko merkityksetön markkina-alue. Tietenkin se on se mikä pitää Nintendon hengissä atm, mutta Nintendo tarvitsee paljon muutakin. Nokian Lumia puhelimet oli mm Italiassa markkinajohtaja, mutta sillä oli hyvin vähän merkitystä koska menestystä olisi tarvittu monella muullakin alueella. Japani on vieläpä niin erikoinen markkina-alue, että Nintendon kilpailijat eivät kauheasti edes panosta sinne.

En puhuisi heikommista resursseista Nintendon kohdalla, sillä firmalla on enemmän rahaa, mitä Microsoftin ja Sonyn pelijaostoilla yhteensä. Vaikkei olisikaan, niin edellisessä sukupolvessa tehtiin ihan helvetisti parempaa tulosta pienemmillä kehityskustannuksilla, mitä kilpailijat ja tämä mahdollisuus on edelleenkin olemassa...kunhan Nintendo vain ottaa opikseen.
Tää oli varmaankin vitsi, mutten ymmärtänyt missä kohtaa piti nauraa. Ei Microsoftin tai Sonyn pelijaostoilla ole omaa pankkitiliä olemassa. Kyllähän sä varmaankin ton ymmärsit? Se pointti mihin vastasit oli se että sekä Microsoftilla että Sonylla on paljon enemmän pelimerkkejä panostaa omaan peliosastoonsa. Yritys tekee investointeja sen mukaan mitä se katsoo olevan kannattavaa ja tarvittavaa ja tuossa mainituilla yrityksillä on enemmän massaa kilpailla. Ehkä juuri tuon takia Nintendo ei olekaan lähtenyt kilpailemaan samoille markkinoille.
MS osti Nokian pikkurahoilla, se voisi ostaa Nintendon vain yhden neljänneksen voitoillaan (Nintendon total assets oli vuonna 2013 15.3 miljardia dollaria, Microsoftin voitto 1/2013 oli 18.5 miljardia dollaria). Toki, kauppahintaa ei määritellä suoraan omistuksien (fyysiset tai sähköiset) päivän arvolla, vaan mukana on myös tulevaisuuden odotukset. Nintendon tapauksessa kauppahinta olisi lähellä 10 miljardia dollaria (vuonna 2011 Nintendon total assets oli 19.7 miljardia dollaria, syöksykiidossa olevasta yrityksestä ei makseta päivän hintaa).
 
Vastaus: Nintendon uusi konsoli, Wii U

Niin paljon kyseenalaisia oletuksia, mutta lähdetäänpä vaikka niiden pohjalta; oletetaan että lisävaruste-Gamepad tulisi myyntiin 150 euron hintaan. Eikö tämä jo osoita, kuinka älytön tämä Gamepad-idea on?

Jos Gamepadin idea on älytön, niin on myös koko Wii U:n, sillä Gamepad on Wii U, eikä sen riisuminen pois konsolista tee siitä yhtään sen järkevämpää.

Lisäksi niitä ilman Gamepadia toimivia pelejä on myös Wii U:lle paljon, ja koko ajan tulee lisää. En olisi yllättynyt, jos tulevaisuudessa Gamepadin rooli on yhä enemmän sellainen kuin Mario 3D Worldissa tai Wii Fit U:ssa: ohjainta vaativista tasoista tai pelimoodeista huomautetaan ennalta, mutta jopa Gamepadia käyttävät pelit toimivat suureksi osaksi myös ilman - puhumattakaan niistä monista peleistä, joissa sille ei ole muuta käyttöä kuin "mahtava" off-screen-ominaisuus.

Jos Gamepad jätettäisiin valinnaiseksi, sillä varmistettaisiin, että tällainen rooli Gamepadilla tulisi jatkossakin olemaan, joka olisi käytännössä sama asia, kun koko Gamepad vedettäisiin markkinoilta pois. Gamepad on Wii U:n kantava elementti, jonka varjolla koko konsoli on lanseerattu. Konsolin merkittävimpiä ongelmia tällä hetkellä on se, että konsolin uniikkia teknologiaa oivaltavasti hyödyntäviä pelejä on julkaistu valitettavan vähän. Ongelman ratkaisu ei siis ole se, että uniikki teknologia, joka tekee konsolista mielenkiintoisen suhteessa muihin markkinoilta löytyviin laitteisiin jätettäisiin pois, vaan se, että sitä alettaisiin hyödyntämään siinä mielessä, kuin tarkoitus oli.

Lähitulevaisuuden peleistä minua kiinnostavat eniten mm. Donkey Kong Country: Tropical Freeze (toimii ilman Gamepadia), FAST Racing Neo (toimii ilman Gamepadia) ja Shovel Knight (toimii ilman Gamepadia).

Mun mielestä nämä taas on sellasta kivaa pientä täytepeliä siinä välissä, kun odottelee merkittävimpiä julkaisuja konsolilla ja Gamepadin fiksua hyödyntämistä.

Mitä ihmettelemistä siinä olisi, jos näitä ja monia muita pelejä haluaisi pelata halvemmalla Wii U:lla jonka saisi kaupasta myös ilman sitä Gamepadia?

kts. yllä. Jos Gamepad olisi valinnainen ja kallis lisälaite, riski kehittää pelejä, joidenka pelimekaniikka rakentuisi olennaisesti Gamepadin varaan kasvaisi niin suureksi, etten usko, että edes Nintendo lähtisi moisia kehittämään. Tällöin Gamepadin hyödyntäminen peleissä olisi tuomittu sille "kartta ja pausevalikko"-tasolle, ennen kuin koko konseptia ollaan päästy edes kunnolla hyödyntämään. Koko ideasta tulisi helvetin kallis high tech GBA-GC connectivity irvikuva. Näin ollen sen sijaan, että Wii U:n valjastamaton potentiaali hyödynnettäisiin ja konsolin antama lupaus toteutuisi (se josta esim. minä olen rahani maksanut), koko konsolin idea köyhdytettäisiin takaisin vanhan Wiin tasolle, joka olisi köyhin ja yllätyksettömin idea Nintendon lähihistoriassa.

Mutta kuten tässä ollaan todettukkin taas moneen kertaan, niin tätä asiaa ollaan tässä väännetty jo niin helvetisti, että korvista tulee, joten olkoon minun panokseni tähän Gamepadin pois pudottamiseen taas tässä tältä erää.

Tää oli varmaankin vitsi, mutten ymmärtänyt missä kohtaa piti nauraa. Ei Microsoftin tai Sonyn pelijaostoilla ole omaa pankkitiliä olemassa.

MS osti Nokian pikkurahoilla, se voisi ostaa Nintendon vain yhden neljänneksen voitoillaan (Nintendon total assets oli vuonna 2013 15.3 miljardia dollaria, Microsoftin voitto 1/2013 oli 18.5 miljardia dollaria). Toki, kauppahintaa ei määritellä suoraan omistuksien (fyysiset tai sähköiset) päivän arvolla, vaan mukana on myös tulevaisuuden odotukset. Nintendon tapauksessa kauppahinta olisi lähellä 10 miljardia dollaria (vuonna 2011 Nintendon total assets oli 19.7 miljardia dollaria, syöksykiidossa olevasta yrityksestä ei makseta päivän hintaa).

Ja sä luulet, että pelijaostoilla ei ole omaa budjettia, vaan kaikki nämä kassavarannot, jolla MS ostelee Nokiota on pelijaoston hyödynnettävissä?
 
Vastaus: Nintendon uusi konsoli, Wii U

Jokos muuten äänet saa muualta ulos kuin hdmi:n kautta vaikka kuva muuten menee hdmi:stä?

Saa. Joitakin kuukausia sitten tuli päivitys, joka vapautti äänet vaikkapa komponenttikaapelin kautta, jos kuvaan käyttää hdmi:tä. Tämä olikin se suurin parannus, jota itse kaipasin, kun hdmi-liitäntöjä tukeva vahvistin tulee varmaan hommattua vasta tässä kevään aikana.
 
Vastaus: Nintendon uusi konsoli, Wii U

Ja sä luulet, että pelijaostoilla ei ole omaa budjettia, vaan kaikki nämä kassavarannot, jolla MS ostelee Nokiota on pelijaoston hyödynnettävissä?

Lähinnä ponttina tässä varmaankin se että JOS MS:llä tai Sonylla on haluja viedä konsoleitaan johonkin suuntaan, erittäin isoina yrityksinä ne kykenevät operoimaan ihan eri skaalalla kun Nintendo. Vrt. Bluray, music unlimited jne. Nintendolla ei ole samanlaista operointikykyä.

Nintendon heikompien resurssien puolesta puhuu sekin että jo kaksi sukupolvea Nintendo on suosiolla luovuttanut tehokkuuskilpailun Sonylle ja Microsoftille.
 
Vastaus: Nintendon uusi konsoli, Wii U

Ja sä luulet, että pelijaostoilla ei ole omaa budjettia, vaan kaikki nämä kassavarannot, jolla MS ostelee Nokiota on pelijaoston hyödynnettävissä?

En mä vain luule vaan mä tiedän. Mistä pankkitililtä luulet että ensimmäiset tappiolliset ~7 vuotta (mukana ensimmäisen boxin kehittely) on makseltu?
Microsoft investoi pelijaostoonsa juuri sen verran mitä se katsoo tarvittavan siihen investoida jotta he saavuttavat sen mitä ovat hakemassa. Vähän sama homma kun viime vuonna he tekivät 900 miljoonan alaskirjauksen Surface tabletista ja sitten sen jälkeen julkaisivat seuraavan Surfacen. Pelibusiness tai tabletit ei ole välttämättömiä olla voitollisia, ne luovat laajamittaisen infran jonka ansiosta Microsoftin päätuotteet pysyvät kannattavina. Tottakai investoinneissa on olemassa jotkut rajat, mutta nuo rajat elävät sen mukaan mitä milloinkin katsotaan tarpeelliseksi.

lähde: http://www.neowin.net/news/report-microsofts-xbox-division-has-lost-nearly-3-billion-in-10-years
 
Vastaus: Nintendon uusi konsoli, Wii U

Nintendon heikompien resurssien puolesta puhuu sekin että jo kaksi sukupolvea Nintendo on suosiolla luovuttanut tehokkuuskilpailun Sonylle ja Microsoftille.

Kyllähän kuluttajakin pystyy itse kasaamaan tehokkaamman pc:n kuin PS4, kun valitsee itse osat. Nintendolle oli tärkeää Wii U:n kanssa pieni koko, hiljaisuus ja alhainen virrankulutus.
 
Vastaus: Nintendon uusi konsoli, Wii U

Nintendon heikompien resurssien puolesta puhuu sekin että jo kaksi sukupolvea Nintendo on suosiolla luovuttanut tehokkuuskilpailun Sonylle ja Microsoftille.

Suoritusteho ei välttämättä ole se, mihin Nintendo panostaisi, vaikka resursseja olisikin enemmän, sillä kuten ollaan moneen kertaan todistettu, se ei ole tae menestyksestä. Sonyn ja MS:n strategia kuluneessa sukupolvessa oli valmistaa tappiolla tehokonsolia ja tehdä miljarditappiot markkina-alueen valloittamistoiveissa. Ei ole välttämättä indikaattori resurssien määrästä, jos tämänkaltaiseen strategiaan ei haluta lähteä.
 
Vastaus: Nintendon uusi konsoli, Wii U

Minusta on itsestäänselvää että Nintendo ei lähde tähän strategiaan koska olemattoman ekosysteemin (media yms.) omaavalle yritykselle se olisi erittäin iso uhkapeli. Jos Nintendolla olisi kykyä ja paukkuja (resursseja ja rahaa ja ekosysteemiä), niin tottakai se lähtisi kisaan mukaan.

Näköjään tästäkin ollaan sitten eri mieltä, mutta eipä se mikään yllätys ole. :rolleyes:

Nintendolle halvempi peruskonsoli "gimmickillä" ei ole siis varsinaisesti strateginen valinta vaan (ainoa?) realistinen vaihtoehto tilanteessa jossa sony ja microsoft voisivat viedä paidankin päältä isossa pelissä häviön koettaessa. Sega oli jo hyvä huono esimerkki, miten käy kun rahkeet eivät riitä.

Strategia onnistui Wiillä muttei enää WiiU:lla, joten kyllähän Nintendon täytyy miettiä mitä seuraavaksi.
 
Vastaus: Nintendon uusi konsoli, Wii U

Minusta on itsestäänselvää että Nintendo ei lähde tähän strategiaan koska olemattoman ekosysteemin (media yms.) omaavalle yritykselle se olisi erittäin iso uhkapeli. Jos Nintendolla olisi kykyä ja paukkuja (resursseja ja rahaa ja ekosysteemiä), niin tottakai se lähtisi kisaan mukaan.

Nintendo on yritys, joka perinteisesti tykkää tehdä voittoa myymillään konsoleilla, eikä miljarditappioita. On helppo keksiä aika monta syytä olla lähtemättä tuohon tehokisaan ilman, että mennään rajattuihin resursseihin. Kyse on kuitenkin bisneksestä ja tehokisaan lähteminen tappiolla ei ole lähtökohtaisesti hyvää bisnes-strategiaa. Sony menetti PS3:lla enemmän rahaa, mitä tienasi PS2:n parhaimpina vuosina. PS3 oli kelpo konsoli, jolle löytyy paljon hyviä pelejä, mutta bisnesmielessä se oli täysi fiasko Sonylle. Ei ole todellakaan itsestäänselvää, että tämä on se ainoa järkevä strategia, jos resurssit vain sen sallivat.

Nintendo todisti Wiillä (ja DS-perheellä), että pelaamisessa ei ole kyse siitä, kuinka monta pikseliä näkyy kerralla ruudulla (kärjistettynä), vaan veti homman back to basics asioihin, jotka tekivät pelaamisesta alunperin hauskaa. Wii U:n kohdalla tämä strategia ei toiminut, mutta eipä tuo tehot edellä-lähestymistapakaan aina takaa taloudellista menestystä, kuten edellinen konsolisukupolvi todisti. Sony ja MS kilpailevat jo tuosta samasta kakusta, joten olisi Nintendolta todella huonoa strategiaa lähteä kisaamaan niistä samoista rahoista, täysin samoilla paukuilla.

Jotkut kyllä näkevät asian niin, että perus ohjain + tehot + myyvät multiplattarit, kuten CODI, BÄFÄ ja ÄNÄRI on se ainoa oikea strategia, ihan sama kuinka monta eri firmaa markkinoilla kilpailee, mutta itse olen onnellinen siitä, että tarjonnassa löytyy variaatiota.

Näytä liitetiedosto 12206
 
Vastaus: Nintendon uusi konsoli, Wii U

Siis mitäh? Eikö tuota gamepadia voi ostaa erillisenä laitteena? :O

Ei todellakaan. Jos Nintendolla oli jotain oikeita suunnitelmia Gamepadin suhteen, ne on hämmentävän huonosti toteutettu, tai sitten mitään suunnitelmia ei oikeasti ollutkaan. Tai kolmantena vaihtoehtona suunnitelmia on muutettu.

On muuten hauska kuinka tässä ketjussa niin usein hehkutetaan Japanin myyntejä, vaikka Japani on melko merkityksetön markkina-alue. Tietenkin se on se mikä pitää Nintendon hengissä atm, mutta Nintendo tarvitsee paljon muutakin. Nokian Lumia puhelimet oli mm Italiassa markkinajohtaja, mutta sillä oli hyvin vähän merkitystä koska menestystä olisi tarvittu monella muullakin alueella. Japani on vieläpä niin erikoinen markkina-alue, että Nintendon kilpailijat eivät kauheasti edes panosta sinne.

Kenties se oli tarkoitettu vastaukseksi tähän "Nintendolla menee huonosti"-dialogiin? 3DS:llähän menee nyt kohtuullisen hyvin, mutta Wii U:n surkea tilanne kiskoo Nintendon tulosta alas. Japani on toki omanlaisensa markkina-alue, mutta "melko merkityksetön" on täysin älytön väite ottaen huomioon siellä yhä myytävien pelilaitteiden ja pelien volyymin. Mutta Japanikaan ei ole lähellekään hyväksynyt Wii U:ta: vuoden myydyimpien pelien top-10:ssä oli vain kaksi peliä listan viimeisillä sijoilla, Wii Party U ja New Super Mario Bros. U, ja nekin osittain bundle-pakettien voimin.

Sen sijaan niin Japanissa kuin maailmanlaajuisestikin 2DS/3DS olivat viime vuoden myydyin pelialusta, eli alusta on selvästi toipunut vaikean alun jälkeen, ja Japani näytti tämän toipumisen trendin. Myös Wii U voi vielä toipua ainakin jossakin määrin tämänhetkisestä hankalasta tilanteestaan, jos Nintendo tekee oikeita ratkaisuja. Pitkittyneiden alkuvaikeuksien painoa ei kuitenkaan voi vähätellä: sellainen tulee aina painamaan toipuvaakin pelialustaa ja vähentämään sen tulevaisuuden potentiaalia.

Jos Gamepad jätettäisiin valinnaiseksi, sillä varmistettaisiin, että tällainen rooli Gamepadilla tulisi jatkossakin olemaan, joka olisi käytännössä sama asia, kun koko Gamepad vedettäisiin markkinoilta pois. Gamepad on Wii U:n kantava elementti, jonka varjolla koko konsoli on lanseerattu.

Tämä on aina niin huvittava väite. Hyvin on Gamepad kantanut! :D

Jos Gamepad olisi valinnainen ja kallis lisälaite, riski kehittää pelejä, joidenka pelimekaniikka rakentuisi olennaisesti Gamepadin varaan kasvaisi niin suureksi, etten usko, että edes Nintendo lähtisi moisia kehittämään. Tällöin Gamepadin hyödyntäminen peleissä olisi tuomittu sille "kartta ja pausevalikko"-tasolle, ennen kuin koko konseptia ollaan päästy edes kunnolla hyödyntämään. Koko ideasta tulisi helvetin kallis high tech GBA-GC connectivity irvikuva.

Se ollaan taidettu saavuttaa jo.

Kyse on kuitenkin bisneksestä ja tehokisaan lähteminen tappiolla ei ole lähtökohtaisesti hyvää bisnes-strategiaa. Sony menetti PS3:lla enemmän rahaa, mitä tienasi PS2:n parhaimpina vuosina. PS3 oli kelpo konsoli, jolle löytyy paljon hyviä pelejä, mutta bisnesmielessä se oli täysi fiasko Sonylle. Ei ole todellakaan itsestäänselvää, että tämä on se ainoa järkevä strategia, jos resurssit vain sen sallivat.

Nintendo todisti Wiillä (ja DS-perheellä), että pelaamisessa ei ole kyse siitä, kuinka monta pikseliä näkyy kerralla ruudulla (kärjistettynä), vaan veti homman back to basics asioihin, jotka tekivät pelaamisesta alunperin hauskaa. Wii U:n kohdalla tämä strategia ei toiminut, mutta eipä tuo tehot edellä-lähestymistapakaan aina takaa taloudellista menestystä, kuten edellinen konsolisukupolvi todisti. Sony ja MS kilpailevat jo tuosta samasta kakusta, joten olisi Nintendolta todella huonoa strategiaa lähteä kisaamaan niistä samoista rahoista, täysin samoilla paukuilla.

Vaihteeksi täyttä asiaa xeviousilta. Wii U:llakin olisi ollut potentiaalia tarjota tuollainen "back to basics"-konsoli, jolla sisältö on tärkeintä, mutta Nintendo yritti haukata liian ison palan, ja kadotti Wiillä suuntaa näyttäneen vision. Wii, DS ja 3DS ovat kuitenkin kerta toisensa jälkeen osoittaneet, että pelilaitteita eivät myy isoimmat tehot vaan mielenkiintoiset pelit.
 
Vastaus: Nintendon uusi konsoli, Wii U

Käsikonsolit ovat hiukan oma lukunsa. Tottakai pelit ratkaisevat mutta wiitä lukuunottamatta tehokkain (tai tehokkuudella markkinoitu) on ollut aina vahvoilla. Wii on poikkeus, ei sääntö.
 
Vastaus: Nintendon uusi konsoli, Wii U

Se ollaan taidettu saavuttaa jo.

Vain jos Gamepad jätetään pois paketista. GC-GBA connectivityn sudenkuoppa oli juuri se, ettei kaikkia tarvittavia osasia tullut samassa paketissa. Riski lähteä kehittämään pelejä systeemille, joka edellyttää usean eri laitteen (ja piuhan) hankintaa oli niin suuri, että koko konseptin hyödyntäminen jäi muutamaa peliä lukuunottamatta tuolle "kartta/valikko"-tasolle.

EDIT:

Käsikonsolit ovat hiukan oma lukunsa. Tottakai pelit ratkaisevat mutta wiitä lukuunottamatta tehokkain (tai tehokkuudella markkinoitu) on ollut aina vahvoilla. Wii on poikkeus, ei sääntö.

Itseasiassa tehokkain konsoli ei ole koskaan ollut generaationsa voittaja. Näyttäisi siltä, että juuri alkanut sukupolvi saattaisi olla se ensimmäinen ja sekin lähinnä siitä johtuen, että kilpailijat ovat osittain, tai täysin ryssineet oman osansa.
 
Nintendon uusi konsoli, Wii U

Sanoinkin että tehokkuudella markkinoitu. Totta että xbox oli tehokkaampi kuin ps2 mutta kyllähän ps2:sta nimenomaan tehokkuudella markkinoitiin: emotion engine joka tuo tunteet peleihin! Psx oli tehottomampi kuin n64 mutta psx:ää myytiin tehoilla: dinosaurus demo vakuutti monet alussa.

Moni muukin asia vaikutti, sitä en väitä. Mutta tehokkuudellakin oli oma merkityksensä ja siksi Wii oli selkeä poikkeus, se tiedettiin jo alussa käytännössä gamecubeksi uudella ohjauksella. Tehokkaana sitä ei koskaan markkinoitu.
 
Vastaus: Nintendon uusi konsoli, Wii U

Käsikonsolit ovat hiukan oma lukunsa. Tottakai pelit ratkaisevat mutta wiitä lukuunottamatta tehokkain (tai tehokkuudella markkinoitu) on ollut aina vahvoilla. Wii on poikkeus, ei sääntö.

Tehokisan ylivoimaisia voittajia, aina vahvoilla: Sega Master System, Neo-Geo, 3DO, Atari Jaguar (Do the Math!), Nintendo 64, GameCube & Xbox, PlayStation 3.

Jätin käsikonsolit pois, koska ne ovat "oma lukunsa". (Joka tosin noudattaa samaa lainalaisuutta: vaatimattomampi suorituskyky mutta hyvä design ja laaja pelivalikoima voittavat aina suuremman suoritustehon.)

Wii U:lla Nintendo meni rampauttamaan potentiaalisesti hyvän designin, ja lopputulosta saamme nyt ihastella Gamecube-tason alittavien myyntien ja "Nintendon osakekurssi laskee"/"Nintendo harkitsee suunnanvaihdosta"-uutisten muodossa. Minulle Wii U -omistajana tämä on tietenkin vähän ikävää, koska mielestäni Wii U olisi voinut olla parempi konsoli (ja voi yhä olla). Kuitenkin tästä huolimatta laitteella on yhä tällä hetkellä se minulle mielenkiintoisin pelivalikoima, joten tällä hetkellä pelaan Wii U:lla, ja ostan epäröimättä tulevat mielenkiintoiset julkaisut kuten uuden Donkey Kong Countryn ja FAST Racing Neon. Vuoden päästä tilanne saattaa kuitenkin olla toinen.

Sanoinkin että tehokkuudella markkinoitu. Totta että xbox oli tehokkaampi kuin ps2 mutta kyllähän ps2:sta nimenomaan tehokkuudella markkinoitiin: emotion engine joka tuo tunteet peleihin! Psx oli tehottomampi kuin n64 mutta psx:ää myytiin tehoilla: dinosaurus demo vakuutti monet alussa.

Eli jos konsolia markkinoidaan tehokkaaksi ja se sattuu voittamaan tehokkaammista kilpailijoista huolimatta, niin se riittää todisteeksi tehojen ylivoimaisuudesta? :D

Nintendokin mainosti Wii U:n mahtavia tehonkasvuja ja HD-grafiikkaa mm. aina niin surullisella checkbox-listalla (jollainen löytyi ylläolevan Jaguar-mainoksen lisäksi mm. tehovoittaja PlayStation 3:lta). Kyllähän nyt konsolin täytyy olla hyvä kun on noin monta ruksia ja isommat numerot!
 
Ylös Bottom