Nyt ois kaikki Herot tapitettu maximiin, kaikki classit avattu koko crewlle, Sielun Veljien peltirumpuskillsit hommattu, 130 sideaquestia suoritettu ja äsken kaatui pelin viimeinen 120 lvl Unique monster. Mittarissa 110h (vika monsu kaatui ajassa 109h 50min, joten kymmenen minsaa piti vaan nautiskella maisemista, että sai tyydyttävän save ajan).
Plussat
+ Tarina, ihan käsittämättömän hieno seikkailu, lukuisine twisteineen
+ Hahmot, 6 päähahmoa ja kaikilla kattavat taustatarinat. Rikusta tahtoisin nähdä ja kuulla lisää, jäi mysteeriksi
+ Loistava ääninäyttely kautta linjan (Poislukien taisteluhuudot ja hyppyäänet)
+ Pelattavuus, switchin sillipurkilla pelattavaksi peliksi aivan käsittämättömän vaikuttava taidonnäyte
+ Taistelujärjestelmä, matala kynnys tutustua ja pärjätä, mutta täydellinen hallitseminen vaatinee lähemmäs puolisen sataa tuntia
+ Heroquestit, kaikilla kiinnostavat tarinat, jotka vetää vertoja heikompien jrpg pelien päätarinoille (ei ehkä kestossa mutta hahmojen syvyydessä)
+ seurantavana toimi erinomaisesti vaikka karttaan olikin paikoin haastavaa tulkita, että missä kerroksessa haluamasi asia on
+ unique monsut, pelin suola ja pippuri, aina löytyy haastaja vaikka päätarina sitä ei enää tarjoaisi
+ tutoriaalit, valtaosaan tapauksista löytyi neuvoa
Miinuksiakin löytyi kun yli 100h tahkosi
- Asseccories järjestelyn ja lajittelun puute. Jumalauta, että meni tunteisiin kun yrität etsiä jotain tiettyä tavaraa satojen joukosta jatkuvasti. Lopputulemana tuli helpommaksi käydä Seekseek Nopon luona tarkistamassa tavaran nimi kun muistin sen sieltä ostaneeni, kuin selata väh. 500 varustetta. Siinä ei pelkkä suosikkilistaus auta kun sekin kasvaa ja kasvaa. Mielestäni pelin suurin yksittäinen heikkous ja vähän hassu puute ettei tavaroita voinut järjestää harvinaisuuden, luokan, ominaisuuden ynm mukaan.
- Kysymysmerkit hukku välillä karttaan ikonien sekaan. Nimim. Etsin yhden postgame questin osasuoritusta 3h ja käytännössä juoksin joka maan lävitse kun ei huutomerkkiä löytynyt mistään
- suosikkipaikkoja pysty laittamaan vaan yhden per maa. Usein tuli unique monsuja jotka olis halunnut merkata myöhempää varten. Näihin olisi toisinaan toivonut myös seurantavanaa
- Cutscenejen kelaus ominaisuus puuttui. Niin paljon keskusteluja joita ei haluis skipata, mutta cutscenejen rullasivat toisinaan järjettömän hitaasti vaikka vaan pompitaan kahden keskeisessä keskustelussa
- Colonyt olis saanut olla mapissa omana pikavalintanaan ja ehkä jopa jollain korostuksella kartassa
- Hahmojen jatkuvat yhden lauseen hokemat. Olivat yksitoikkoisuudellaan rasite kakkosessakin ja todella raivostuttavia vieläkin. Jos volyymin pisti pienemmälle asetuksista niin puhe hiljeni myös cutsceneissä
- Löytämisen ilo oli toisinaan kortilla, koska kaikki arkut ynm hyppäs heti karttaan näkyviin kun ne oli hamassa näköpiirissä
- Ylilevelöityminen ekalla pelikerralla vaikka bonus expoja ei edes käyttänyt
- ajansäätö oli ihan turha ominaisuus, jota tarttis sen yhden ainoan kerran ja eihän sitä sitten älynnyt käyttää
- TVstä deckistä pelatessa selviä kyykkäyksiä suorituskyvyssä ja välillä taisteluissa ei tiennyt pelaako XC vai Minecraftia, sen verran puuroksi ja rakeiseksi kuva meni. Pelasin 80h käsikonsolille, koska näytti paremmalle ja peli oli huomattavasti smoothimpi siten koettuna
- Hahmoista
Luna (ajatuskatko) Sena jäi itselle etäiseksi ja vähän ärsyttäväksi sidekick seinäruusuksi, jolla ei oikein ollut mitään muuta roolia kun tsempata muita
- Vaikka tarina meni ihan top3 alltime favourite osastoon niin loppupomo oli aika ponneton ja puuduttava taisteluna
- ... myös tarinan loppu oli aiempiin osiin nähden pliisu. Kaikkien juonenkäänteiden jälkeen odotin ennennäkemätöntä ilotulitusta ja jäi vähän suutariksi loppu, mitä tulee eeppisyyteen. Kyyneleiltä ei silti vältytty
... Siitä huolimatta yksi parhaista pelikokemuksista koskaan ja paransi vähän jopa alakoulu ajan nokkahuilutraumoja vaikka tässä poikkihuilua soitettiinkin.
Arvosana 9.5/10. Jokaisen JRPG genren ystävän must play kokemus. Odotan innolla DLCtä ja sillon tulee varmastikin NG+ vedettyä läpi ja levelitettyä tyypit 20 asti.