Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Yleinen pelialan uutisketju

Vuoden kovin wrapped-listaus on täällä. Tätä on odotettu. Tarkoitan tietenkin Pornhubin summausta kuluneesta vuodesta, mitkä olivat suosituimmat pelit, pelihahmot ja konsolit, se selviää tästä uutisesta:


Kuka oikeasti hakee Minecraft-aiheista aikuisviihdettä, sitä en jummarra.
 
Miten ps5:lla katsotaan pornhubia kun siinä ei ole edes nettiselainta?
Tai no ainakin joskus tuo toimi kun laittoi vaikka kaverille googlen osoitteen ja sitten itse klikkasi sitä, mutta en tiedä onko tuo mahdollisuus jo poistettu.
Muutenkin lukemani mukaan tuota kikkaa käyttämällä monet sivut ei silti toimi ollenkaan.
 
Miten ps5:lla katsotaan pornhubia kun siinä ei ole edes nettiselainta?
On siinä selain, mutta ei suoraan omana sovelluksenaan. Sitä pääsee kuitenkin käyttämään sopivasti kikkailemalla. Ja se on selaimena silti melko kehno, ja toimii lähinnä vain loputtomana tietoturva-aukkojen lähteenä jailbreak-yhteisölle.
 
13-vuotias striimaaja Blue Scuti onnistui jossain, mihin yksikään ihminen ei ole pystynyt yli 30 vuoden aikana. Hän pelasi NESin alkuperäisen Tetriksen”läpi”, tai siis pisteeseen jossa peli kaatuu. Tämä tapahtui käsittääkseni levelillä 157 (peli sekoaa laskuissa tason 29 jälkeen) ja pelin loputtua pisteitä oli 6,85 miljoonaa (peli lopettaa laskemisen 999999 kohdalla).
Yksi älyttömimmistä, jollei älyttömin saavutus pelimaailman historiassa o_O

 


Ihmettelin kun peliviikosta ei viime marraskuussa kuulunut mitään mutta Peliviikko on ottanut loparit Äkseeraus sivulta. Menisivät Blueskyhyn niin saisin jotain seurattavaa siellä.
 
Ei ihan täysin aihetta, mutta mielenkiintoista silti! Ohessa nimittäin KonsoliFINin vuoden kiinnostaneimmat asiat. Kertonee, mikä ihmisiä kiinnostaa!

Suosituimmat uutiset:


Suosituimmat artikkelit:


Suosituimmat blogit:


Suosituimmat arvostelut:

 
Mihin tämä nyt sitten kuuluukaan, mutta Capcom on ilmeisesti astunut vapaaehtoisesti aikamoiseen sontaläjään. Enigma DRM on lisätty Steamin käyttäjäpalautteen perusteella useisiin Capcomin vanhoihin julkaisuihin. Tämä heijastelee vahvasti myös viimeaikaisissa arvosteluissa, "mostly negative".


Samainen Twitter-tili jolla Neogafin keskustelu alkaa väittää myös kyseisen Enigma DRM:n aiheuttavan suorituskyvyn laskun lisäksi vaikka mitä kurjaa muutakin. Enigma on myös ilmeisesti venäläistä tekoa ja jopa malwarea epäillään. Tässä tosin täytyy huomioida, että myös tämä Twitter-tili on kuvauksensa mukaan venäläinen. Capcomilta kuitenkin ihan uskomatonta pelleilyä, laittaa nyt jopa yli 10 vuotta vanhoihin peleihin päivityksellä kopiosuojaus...



Tämä kyseinen twitter tili on ilmeisesti tunnettu rage baitti. Joten vaikka Capcomi sen DRM nyt lisäsikin niin mitään virallista tietoa ei ole sen haitoista.
 
Luulisi kommunikointikanavien olevan sen verran kunnossa, ettei tätä olisi tarvinnut rosiksessa hoitaa, kun Rockstar on esimerkiksi julkaisut Remedyn Max Paynet ja jopa itse kehittänyt kolmannen osan.

Remedylle tsemppiä, toivottavasti eivät liikaa rahaa ja keskittymistä joudu tähän hukkaamaan...
 
Luulisi kommunikointikanavien olevan sen verran kunnossa, ettei tätä olisi tarvinnut rosiksessa hoitaa, kun Rockstar on esimerkiksi julkaisut Remedyn Max Paynet ja jopa itse kehittänyt kolmannen osan.

Ja lisäksi myös par'aikaa heillä on kehitysyhteistyösopimus liittyen noihin Max Payne remakeihin. Varsin erikoinen kuvio siis, kun samaan aikaan tehdään yhteistyötä ja istutaan raastuvassa.
 
Kyllä luulis jokaisen nykyään tietävän, että heti haastetaan oikeuteen jos oma logo tms edes muistuttaa toisen logoa. Toi on ihan idioottimaista, että tehdään toisen selvästi muistuttama logo. Sama kun on kiinakopioissa nähty.
 
Mitä nyt seurannut uutisointia suoratoistopalveluista yleisesti niin eikös kaikki tee tappiota koko ajan? Tarkoitan siis näitä luokkaa Spotify ja kaikenlaiset TV-ohjelmien ja leffojen palvelut. Minkä ihmeen takia pelaaminen pitäisi iskeä samanlaiseen muottiin, joka tuottaa kuraa ja aiheuttaa tappiota?

Noh, onhan pelipuolella kuitenkin Gamepass joka taitaa olla plussan puolella että ei voi ihan suoraan verrata esim. Netflixiin, mutta silti.
 
Voitollisuuskin on suhteellinen käsite.. suurimmilla peleillä haetaan satojen miljoonien kustannuksilla myös samankokoisia voittoja. Pelien tilauspalvelut ovat ilmeisesti hyytyneet johonkin alle 50 miljoonan tasolle joka ei pysty vakavasti haastamaan $70 markkinaa koska ei vielä riittävän voitollinen.
 
En tiedä onko kuinka off topiciksi tämä menee mutta olen jo pidemmän aikaa ihmetellyt että miksi valitetaan ettei muka riitä enää asiakaskuntaa ja että potentiaalinen asiakaskunta on saturoitunut eli maksimissa tai jotain. Kysehän on yksinkertaisesti hinnoittelusta.

Siellä katsotaan että kun palvelu maksaa sen nykyisen normin, eli onko se nyt jotain 12 e/kk, niin tilaajien määrä on vakioitunut. Ei mietitä ilmeisesti tuosta ajatuksesta yhtään eteenpäin että jos hinta olisikin vaikka 5 e/kk, niin voisiko tilaajia ollakin jopa kolminkertainen määrä kun asiakkaiden olisi helpompi pitää useampaakin palvelua yhtä aikaa aktiivisena kun hinta on nykyistä merkittävästi halvempi.

Minulla oli Disney+ 3 kk tilauksessa siitä yksinkertaisesta syystä että se maksoi tarjousaikana 3 e/kk. Saivat 3 e/kk enemmän mitä olisivat saaneet jos hinta olisi ollut korkeampi, jolloin eivät saa minulta mitään. Ajattelin myös että jos tuo hinta olisi normi, tai edes 5 e/kk, niin saattaisinpa pitää ainakin sen aktiivisena jo ajoittaisia lasten elokuvahetkiä varten. Mutta en nykyisillä normihinnoilla. Nykyhinnoilla otan palvelun aina per kk ja tykitän sieltä kaiken mitä haluan ja ehdin ja taas tauolle. Sekö on sitä mitä ne haluavat ihmisten tekevän sen sijaan että saisivat tasaista tuloa useammalta kuluttajalta?

Ei sillä että haluaisin että tilauspalvelut yleistyisivät fyysisten sijaan mutta sarjat ja leffat kyllä itsekin tulee niistä katsottua, joten niiden osalta tuo ei niin haittaisi. Pelit kuitenkin haluaisin yhä hyllyyni fyysisenä, jolloin voisin rauhassa omaan tahtiin niitä pelailla enkä miettiä mistä palvelusta ja kuinka kauan ne on saatavilla.

Mutta ihmettelenpähän vain. Tietysti siellä on kaikenlaiset tutkimusryhmät, johtokunnat ja muut "viisaammat" näitä pyöritelleet mutta tuntuu että siellä ei osata ikinä katsoa laatikon ulkopuolelta näitä asioita.

Eikös aika moni ole jäänyt palveluita tilaamaan jo senkin kautta että on luvattu halvempi hinta kun sitoutuu mukaan? Aika hyvä esimerkki tuosta ajatuksesta mitä itsekin ajan takaa eli kun hinta on sopiva, voi siihen sitoutua pysyvämmin, jolloin rahavirta on tasaisempi eikä pieniä summia silloin tällöin.
 
Noh, onhan pelipuolella kuitenkin Gamepass joka taitaa olla plussan puolella
Mä uskoisin, että Gamepass saadaan kyllä kirjanpidossa näyttämään tuottavalta, mutta se edellyttää joidenkin projektien ja hankintojen kirjaamista siten, että niiden kustannukset eivät osu GP-palveluun. Kirjanpito on kuitenkin vähän sellainen taiteenlaji, että siellä asiat saadaan näyttämään siltä, miltä niiden halutaan näyttävän.

Jos Microsoftilla on pyöritelty skenaarioita, joissa Gamepassia ei ole olemassa, niin ihan mahdollista on, että liiketulos (ei liikevaihto) olisi parempi. (Toisaalta itsekin olen vähän sellaisen koulukunnan edustaja, että liikevaihdon kasvattaminen on pitkässä juoksussa parempi kuin pelkkä liiketulokseen tuijottaminen, mutta luonnollisesti mikään ei oikeassa maailmassa ole ihan näin suoraviivaista.)
 
Kirjanpito on kuitenkin vähän sellainen taiteenlaji, että siellä asiat saadaan näyttämään siltä, miltä niiden halutaan näyttävän.

Spencer kertoi tässä taannoin, että käyttävät miljardin vuodessa Game Passin sisältöön, joten jos tosiaan se noin 30 miljoonaa tilaajaa Game Passilla on (kun ei oteta huomioon Corea), niin kaikkeen muuhun jäisi vielä useampi sata miljoonaa kuolettavaksi ennen kuin tuo ei olisi enää kannattavaa.

Esimerkiksi 12 x 30 miljoonaa x 10$ olisi 3,6 miljardia, eli 2,6 miljardia voisi esimerkiksi jäädä sitten kattamaan kaikkea muuta kulua ja ansioiden menetystä. Kyllä tuota tälläinen keittiöanalyytikko epäilee ihan aidosti kannattavaksi.
 
"AI is being used across a variety of job types at development studios, including...game design (21%), narrative (13%), visual arts (16%), audio (14%)"
Todella mielenkiintoista, että game design on mukana AI käytössä isoimmalla suhdeluvulla. Tuntuu, että tämä olisi jopa kaikista vaikeinta tekoälylle toteuttaa. Ehkä ymmärrän game design segmentin täysin eri tavalla kuin artikkelissa? Tietenkin jos vaan kopioidaan olemassa olevia tuotoksia, niin kai se AI siellä mukana menee... Mielenkiintoista joka tapauksessa.
 

Viime vuosi oli pelialalle karmea, eikä tämä vuosi helpottavan ollenkaan. Samalla osa studioista on onnistunut pitämään kiinni hyvistä työoloista, ainakin Suomessa. Kävin juttelemassa Redlynxin toimitusjohtajan Celine Pasulan kanssa miten heidän yhteistyö Ubisoftin kaltaisen mammutin kanssa sujuu, ja miten luodaan työympäristö, joka on turvallinen nyt ja tulevaisuudessakin.
 
Ylös Bottom