Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Yleinen pelialan uutisketju

Mä veikkaan, että sekään ei ole mikään pieni määrä pelaajia jotka innoissaan osti remaken vain todetakseen, että se raiskaa alkuperäisen tarinan täysin ja tästä johtuen rebirth jää ostamatta.
Itse testaan rebirthin sitten jos se joskus tulee ps+ essential peliksi. Ehkä.
 
Ja tohon vielä että pleikka on vaan yksi alusta. Onhan sielä potentiaalisia ostajia 50 miljoonan edestä(villi heitto mitä pleikat on myyny ja oliko nyt vaan PS5 peli). Xbox ja PC mukaan mille saa pelin, niin sielä on kait 20 miljoonaa boksi pelaajaa(hattu vakiolla tämäkin) potentiaalisena ostajana ja siihen sitten ne PC jäärät päälle, kuinka paljon niitä sitten on, se on ihan arviossa koska niitä on paljon. myynnit olisi jotain ihan muuta kun mihin pelkkä pleikka alustana pystyy.

Toivottavasti Square sai hyvät hillot Sonyltä siitä yksin oikeudesta, tai ei kait saanu, kun narisevat asiasta.
Ihan tuoreena esimerkkinä Helldivers 2 näyttää yhtäaikaisen PC-julkaisun voiman. Siinä kun yli puolet pelaajista tulee PC:n puolelta. Toki Xboxillakin peli olisi jotain myynyt, mutta se +20 miljoonaa Xbox Series -konsoleilla pelaavaa on suhteessa pieni määrä yli 120 miljoonan kuukausittaiseen Steam käyttäjään verrattuna.

Luulisi että vähintään PC-versio kannattaisi aina julkaista. Siinä kun ei ole sitten enää kuuden kuukauden, vuoden tai kahden päästä samaa vetovoimaa kuin yhtäaikaisessa julkaisussa. Ei varsinkaan silloin kun myöhemmin julkaistua PC-versiota kaupitellaan samaan ohjevähittäishintaan. Ei jengi halua maksaa 70-80 euroa vanhasta pelistä (jos edes haluaa maksaa näitä summia uudestakaan).
 
Viimeksi muokattu:
Ihan tuoreena esimerkkinä Helldivers 2 näyttää yhtäaikaisen PC-julkaisun voiman. Siinä kun yli puolet pelaajista tulee PC:n puolelta. Toki Xboxillakin peli olisi jotain myynyt, mutta se +20 miljoonaa Xbox Series -konsoleilla pelaavaa on suhteessa pieni määrä yli 120 miljoonan kuukausittaisen Steam käyttäjään verrattuna.

Luulisi että vähintään PC-versio kannattaisi aina julkaista. Siinä kun ei ole sitten enää kuuden kuukauden, vuoden tai kahden päästä samaa vetovoimaa kuin yhtäaikaisessa julkaisussa. Ei varsinkaan silloin kun myöhemmin julkaistua PC-versiota kaupitellaan samaan ohjevähittäishintaan. Ei jengi halua maksaa 70-80 euroa vanhasta pelistä (jos edes haluaa maksaa näitä summia uudestakaan).

Ainut ongelma yhtäaikaisessa PC julkaisussa on se että se syö valtavasti resursseja ja aikaa jos haluaa toimivan PC version. Tai sitten valmiiksi tietotaitoa ja on pääasiassa PC kehittäjä ja vaan porttaa pelin konsoleille. Muuten sieltä tulee onnetonta ripulia kuten on niin monta kertaa viimeaikoina nähty.
 
Ainut ongelma yhtäaikaisessa PC julkaisussa on se että se syö valtavasti resursseja ja aikaa jos haluaa toimivan PC version. Tai sitten valmiiksi tietotaitoa ja on pääasiassa PC kehittäjä ja vaan porttaa pelin konsoleille. Muuten sieltä tulee onnetonta ripulia kuten on niin monta kertaa viimeaikoina nähty.
Toki useampi alusta vaatii enemmän resursseja, mutta ei Square tässä ensimmäistä kertaa ole pappia kyydissä. Ovat kuitenkin kehittäneet pelejä PC:lle ties kuinka kauan ja ovat muutenkin olleet monialustakehittäjä aina(?).

Ja siis juurikin PC:n ison pelaajakannan takia luulisi, että näihin lisäresursseihin kannattaisi satsata.
 
Viimeksi muokattu:
Square-Enix on tosiaan ajanut Final Fantasyn Sonyn lompakon ansiosta PlayStation-leimalliseksi, mikä ei ehkä tosiaan kuitenkaan ole ollut se sarjalle itselleen paras tie. Switchillä ja Xboxeilla on kymmeniä miljoonia potentiaalisia ostajia konsoleilla ja siellä PC:n puolella myös sitten vielä kymmeniä ja kymmeniä miljoonia lisää, joten kyllä kokonaisuudessaan rahaa olisi todennäköisesti jaossa enemmän kuin Sonyn lompsa ja alusta voi tarjota.

Onneksi uusi suunta on nyt kuitenkin valittu ja tämäkin legendaarinen sarja ilmeisesti siirtyy mm. Personan, Dragon Questin ja Yakuzan tavoin puhtaasti monialustaiseksi. Kuluttajille enemmän valinnanvaraa ei ole huono asia tälläkään kertaa.
 
Toki useampi alusta vaatii enemmän resursseja, mutta ei Square tässä ensimmäistä kertaa ole pappia kyydissä. Ovat kuitenkin kehittäneet pelejä PC:lle ties kuinka kauan ja ovat muutenkin olleet monialustakehittäjä aina(?).

Ja siis juurikin PC:n ison pelaajakannan takia luulisi, että näihin lisäresursseihin kannattaisi satsata.

Mitään laadukasta tavaraa SE ei ole PC:llä tehnyt. Varsinkaan Final Fantasy peleissä. Poislukien FF XIV.
 
Mitään laadukasta tavaraa SE ei ole PC:llä tehnyt. Varsinkaan Final Fantasy peleissä. Poislukien FF XIV.
En muista että minulla olisi ollut FF7 Remaken PC-version kanssa mitään isoja ongelmia. Ehkä se oli muilla enemmän rikki.

Pointti kuitenkin pysyy, jos esim. FF7 Remake olisi julkaistu samaan aikaan pleikkariversion kanssa, niin uskon että se olisi myynyt enemmän, vaikka versio ei olisi ollut täydellinen.

Jos ajatellaan monialustajulkaisuja laajemmin, niin kyllä minä mieluusti PC-version (tai vaikka Xbox -version) otan EA:n, Ubisoftin tai muiden isojen monialustajulkaisijoiden peleistä samaan aikaan muiden versioiden kanssa, enkä esim. vuoden päästä.
 
En muista että minulla olisi ollut FF7 Remaken PC-version kanssa mitään isoja ongelmia. Ehkä se oli muilla enemmän rikki.

Pointti kuitenkin pysyy, jos esim. FF7 Remake olisi julkaistu samaan aikaan pleikkariversion kanssa, niin uskon että se olisi myynyt enemmän, vaikka versio ei olisi ollut täydellinen.

Jos ajatellaan monialustajulkaisuja laajemmin, niin kyllä minä mieluusti PC-version (tai vaikka Xbox -version) otan EA:n, Ubisoftin tai muiden isojen monialustajulkaisijoiden peleistä samaan aikaan muiden versioiden kanssa, enkä esim. vuoden päästä.

Jos se vuosi tarkoittaa parempaa peliä niin mielummin odotan. Olisi varmasti myynyt Remake enemmän PC:llä jos olisi julkaistu samaan aikaan. Se olisi myös ollut vielä paskempi käännös ja vienyt vielä enemmä ostajia jatko-osalta.
 
Nykyaikaisen ison budjetin pelissä on tosiaan iso budjetti, mistä pitää saada rahat takaisin ja lisäksi peliharrastajat eivät enää tee niin että katsovat julkaisukalenterista seuraavan megapelin ja aikatauluttavat sen pelaamista että pääsee ajoissa seuraavan pelin kimppuun. (olen varmaan vanhanaikainen kun syynään edelleen pelien julkaisupäiviä) Sen sijaan pelaavat koko ajan Fortniteä, eivätkä kerkeä kokeilemaan muita pelejä kun pitää pelata Fortniteä.
Minun mielestäni isoin ongelma on se, että ei ole enää mitään megapelejä, joita kalenteroida. Joka toinen peli on megapeli, joka kestää ikuisesti ja joka sen lisäksi saa päivityksiä ja lisäosia, joilla se kestää vielä toisenkin ikuisuuden jos siihen lähtee.

Minun isoin syy tämän hankkimattomuuteen on se, että tämä on ihan helvetin pitkä peli. Ei ole aikaa. Sen pitää sitten kiinnostaa myös ihan helvetisti jos se kestää ihan helvetisti. Jos se olisi lyhempi, niin voisin ostaa nykyiselläkin kiinnostustasolla mutta enpä nyt ihan heti ole hankkimassa kun kaappi on täynnä pelejä, joiden kesto on se sata tuntia.

Tuo Live Service -pelien suosio on hyvä nosto. Jengi pelaa Fortniteä, Call of Dutyä, Minecraftia, Genshin Impactia ja jotain Robloxia koko vuoden ympäri. Ei siinä ehdi pelata 100 tunnin roolipeliä, jota kaverit ei edes pelaa. En epäile yhtään etteikö jokainen pelijulkaisija haluaisi julkaista seuraavan "Fortniten". Vaikka kuinka tekisivät pelejä rakkaudesta lajiin, niin kyllä ne tuotot on vaan äärimmäisen tärkeä juttu.
Tämä on varmasti nykyään myös seikka, joka syö pelitunteja mutta tähän on tosiaan vastattu sillä että joka toinen peli vaatii sen sata tuntia ja niitä yritetään väkisellä sovittaa johonkin palvelupelimalliin tavalla tai toisella.

Minulla ei ole aikaa antaa 80-100 tuntia niin monelle pelille mitä niin moni peli nykyään vaatii. Siinä kohtaa tuntuu jopa helpottavalta ottaa vain rentouttava matsi Helldivers 2:sta, jota voisi pelata vaikka 5000 tuntia, mutta jonka pelaamisen voi yhtä lailla lopettaa vaikka 30 tunninkin jälkeen.

Pelit ovat myöskin nykyään niin helposti saatavilla, tarjontaa on paljon ja monesti vieläpä lukuisilla laitteilla, jolloin ei tule sellaista julkaisupäivän fomoa kuin ehkä joskus ennen vanhaan tuli. Lisäksi pelien ohjevähittäishinnat ovat kallistuneet, mutta silti ne tulevat usein nopeasti alennuksiin, joten julkaisupäivänä pelin ostaminen voi monelle olla ihan vaan taloudellinen kysymys.
Pelejä on liikaa ja ne on liian pitkiä.

Viimeisimmät pelaamani pelit olen valinnut joko pituuden tai niiden vaatiman tilan perusteella. Greedfall on ehkä pitkähkö peli mutta sekin on aika tiivis roolipeliksi, varsinkin nykyaikana. Sen jälkeen pelaan joko System Shockin tai Dead Spacen remaken. Ne kun eivät vie vähintään kuukauden päiviä pelata läpi.

Ainakin minun kohdallani pelien paisuttaminen on ampunut tavoitettaan ns. jalkaan. Siinähän on ollut varmasti joskus ideana sitouttaa pelaaja peliin niin ettei peliä myy ja että kokisi saavansa rahoilleen vastinetta. Minusta tuo vain tuntuu pallolta jalassa kun yhdelle pelille pitää uhrata ihan liikaa aikaa.

Ja toki se tuttu vastaus on että "ei ole pakko pelata kaikkea sisältöä" mutta sen valikoiminen ei käytännössä vain usein ole helppoa. Sivutouhut ja mutu voivat vaikuttaa tavalla tai toisella pääjuoniin tai niiden seassa voi olla jotain merkittävääkin sisältöä.

Mutta oli miten oli, tuntuvat pelit nykyään usein jo liikaa taakalta rentoutumisen sijasta. Siinä kohtaa kun peliä mainostetaan kolminumeroisin pelitunnein, menee peli aina myöhemmin pelattavien listalle. Listalle, joka tuntuu olevan jo niin pitkä että on pakko alkaa kohta karsimaan entistä enemmän mitä edes sinne ottaa ehdolle.

Pelien lisäksi tietynlainen viihteen "paisuminen" on tuntunut menneen myös jossain kohtaa elokuvien puolelle. Nykyään ei tulekaan katsottua edes kehuttuja elokuvia koska kolmea tuntia yhteen putkeen on vaikea löytää perheellisenä ihmisenä jos haluaa joskus nukkuakin. Sarjoja taas tulee katsottua runsaasti kun niiden jaksot eivät vaadi kuin sen tunteroisen. Ihan kuten vaikka jotain Helldivers 2:sta: peli silloin tällöin, kun ehtii tai jaksaa.
 
Onko yksinpelit kuolemassa ?? tästä lisää vettä myllyyn tuon FF7 heikkojen myyntien keskustelun jatkoksi, kun liittyy periatteessa samaan asiaan.

Alla gameranxin juttu tästä aiheesta


 
Itse toivoisin suuresti että Part3.n panostettaisiin vielä suuresti niinkuin Rebirthiin joka toi kokonaisuutena jo olemassa olevaan tarinaan jo hienoja "what if" elementtejä ja itselle hivellyt ihan täydellisyyttä ottaen alkuperäisen materiaalin ja Kingdom Hearts tyylisen taistelumekaniikan mukaan ja luoneet parhaimman mahdollisen uusintakäsittelyn klassikolle johon jopa vanhat pelaajat saa uuden elämyksen miettien miten tarina tuosta jatkuu päätökseensä
 
Viimeksi muokattu:
Onko yksinpelit kuolemassa ?? tästä lisää vettä myllyyn tuon FF7 heikkojen myyntien keskustelun jatkoksi, kun liittyy periatteessa samaan asiaan.

Alla gameranxin juttu tästä aiheesta



Tuon videon klikkikalastelu otsikko jotta yksinpelit kuolee ärsytti hieman että jäi video melkein avaamatta, mutta katsoin sen kuitenkin ja siinä oli ihan asiallista kritiikkiä pelit palveluna konseptia kohtaan. Aina löytyy kuitenkin porukkaa, jotka ovat immuuneja Fortniten lumolle ja lukuisasta pelikehittäjä joukosta löytyy porukkaa, joka haluaa vastata kysyntään.
 
Star Citizen on kerännyt jo 700 miljoonaa dollaria. Pelillä ei kuitenkaan vieläkään edes julkaisupäivää, vaikka sitä on kehitetty 12 vuotta. Miten se sanonta meneekään, ettei ole tyhmää pyytää vaan...
 
Viimeksi muokattu:
Capcomin taannoisen äänestyksen tulokset ovat valmistuneet. Omaan silmään mielenkiintoisia poimintoja:
- ääniä tuli kaikkiaan reilu 254k
- äänestäneistä jopa 82 % oli miehiä
- valtaosa piti Capcomin peleissä tärkeimpänä ominaisuutena hyvää/raikasta/innostavaa pelattavuutta. Esimerkiksi mahtavat grafiikat olivat tärkeysjärjestyksessä vasta kahdeksantena. Tässä olisi hyvä pointti parille konsolivalmistajalle luettavaksi.
- eniten toivottu jatko-osa tai uusi peli sarjassa-äänestyksen voitti Dino Crisis.

 
Ylös Bottom