Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)
Ihan tuoreena esimerkkinä Helldivers 2 näyttää yhtäaikaisen PC-julkaisun voiman. Siinä kun yli puolet pelaajista tulee PC:n puolelta. Toki Xboxillakin peli olisi jotain myynyt, mutta se +20 miljoonaa Xbox Series -konsoleilla pelaavaa on suhteessa pieni määrä yli 120 miljoonan kuukausittaiseen Steam käyttäjään verrattuna.Ja tohon vielä että pleikka on vaan yksi alusta. Onhan sielä potentiaalisia ostajia 50 miljoonan edestä(villi heitto mitä pleikat on myyny ja oliko nyt vaan PS5 peli). Xbox ja PC mukaan mille saa pelin, niin sielä on kait 20 miljoonaa boksi pelaajaa(hattu vakiolla tämäkin) potentiaalisena ostajana ja siihen sitten ne PC jäärät päälle, kuinka paljon niitä sitten on, se on ihan arviossa koska niitä on paljon. myynnit olisi jotain ihan muuta kun mihin pelkkä pleikka alustana pystyy.
Toivottavasti Square sai hyvät hillot Sonyltä siitä yksin oikeudesta, tai ei kait saanu, kun narisevat asiasta.
Ihan tuoreena esimerkkinä Helldivers 2 näyttää yhtäaikaisen PC-julkaisun voiman. Siinä kun yli puolet pelaajista tulee PC:n puolelta. Toki Xboxillakin peli olisi jotain myynyt, mutta se +20 miljoonaa Xbox Series -konsoleilla pelaavaa on suhteessa pieni määrä yli 120 miljoonan kuukausittaisen Steam käyttäjään verrattuna.
Luulisi että vähintään PC-versio kannattaisi aina julkaista. Siinä kun ei ole sitten enää kuuden kuukauden, vuoden tai kahden päästä samaa vetovoimaa kuin yhtäaikaisessa julkaisussa. Ei varsinkaan silloin kun myöhemmin julkaistua PC-versiota kaupitellaan samaan ohjevähittäishintaan. Ei jengi halua maksaa 70-80 euroa vanhasta pelistä (jos edes haluaa maksaa näitä summia uudestakaan).
Toki useampi alusta vaatii enemmän resursseja, mutta ei Square tässä ensimmäistä kertaa ole pappia kyydissä. Ovat kuitenkin kehittäneet pelejä PC:lle ties kuinka kauan ja ovat muutenkin olleet monialustakehittäjä aina(?).Ainut ongelma yhtäaikaisessa PC julkaisussa on se että se syö valtavasti resursseja ja aikaa jos haluaa toimivan PC version. Tai sitten valmiiksi tietotaitoa ja on pääasiassa PC kehittäjä ja vaan porttaa pelin konsoleille. Muuten sieltä tulee onnetonta ripulia kuten on niin monta kertaa viimeaikoina nähty.
Toki useampi alusta vaatii enemmän resursseja, mutta ei Square tässä ensimmäistä kertaa ole pappia kyydissä. Ovat kuitenkin kehittäneet pelejä PC:lle ties kuinka kauan ja ovat muutenkin olleet monialustakehittäjä aina(?).
Ja siis juurikin PC:n ison pelaajakannan takia luulisi, että näihin lisäresursseihin kannattaisi satsata.
En muista että minulla olisi ollut FF7 Remaken PC-version kanssa mitään isoja ongelmia. Ehkä se oli muilla enemmän rikki.Mitään laadukasta tavaraa SE ei ole PC:llä tehnyt. Varsinkaan Final Fantasy peleissä. Poislukien FF XIV.
En muista että minulla olisi ollut FF7 Remaken PC-version kanssa mitään isoja ongelmia. Ehkä se oli muilla enemmän rikki.
Pointti kuitenkin pysyy, jos esim. FF7 Remake olisi julkaistu samaan aikaan pleikkariversion kanssa, niin uskon että se olisi myynyt enemmän, vaikka versio ei olisi ollut täydellinen.
Jos ajatellaan monialustajulkaisuja laajemmin, niin kyllä minä mieluusti PC-version (tai vaikka Xbox -version) otan EA:n, Ubisoftin tai muiden isojen monialustajulkaisijoiden peleistä samaan aikaan muiden versioiden kanssa, enkä esim. vuoden päästä.
Minun mielestäni isoin ongelma on se, että ei ole enää mitään megapelejä, joita kalenteroida. Joka toinen peli on megapeli, joka kestää ikuisesti ja joka sen lisäksi saa päivityksiä ja lisäosia, joilla se kestää vielä toisenkin ikuisuuden jos siihen lähtee.Nykyaikaisen ison budjetin pelissä on tosiaan iso budjetti, mistä pitää saada rahat takaisin ja lisäksi peliharrastajat eivät enää tee niin että katsovat julkaisukalenterista seuraavan megapelin ja aikatauluttavat sen pelaamista että pääsee ajoissa seuraavan pelin kimppuun. (olen varmaan vanhanaikainen kun syynään edelleen pelien julkaisupäiviä) Sen sijaan pelaavat koko ajan Fortniteä, eivätkä kerkeä kokeilemaan muita pelejä kun pitää pelata Fortniteä.
Tämä on varmasti nykyään myös seikka, joka syö pelitunteja mutta tähän on tosiaan vastattu sillä että joka toinen peli vaatii sen sata tuntia ja niitä yritetään väkisellä sovittaa johonkin palvelupelimalliin tavalla tai toisella.Tuo Live Service -pelien suosio on hyvä nosto. Jengi pelaa Fortniteä, Call of Dutyä, Minecraftia, Genshin Impactia ja jotain Robloxia koko vuoden ympäri. Ei siinä ehdi pelata 100 tunnin roolipeliä, jota kaverit ei edes pelaa. En epäile yhtään etteikö jokainen pelijulkaisija haluaisi julkaista seuraavan "Fortniten". Vaikka kuinka tekisivät pelejä rakkaudesta lajiin, niin kyllä ne tuotot on vaan äärimmäisen tärkeä juttu.
Pelejä on liikaa ja ne on liian pitkiä.Pelit ovat myöskin nykyään niin helposti saatavilla, tarjontaa on paljon ja monesti vieläpä lukuisilla laitteilla, jolloin ei tule sellaista julkaisupäivän fomoa kuin ehkä joskus ennen vanhaan tuli. Lisäksi pelien ohjevähittäishinnat ovat kallistuneet, mutta silti ne tulevat usein nopeasti alennuksiin, joten julkaisupäivänä pelin ostaminen voi monelle olla ihan vaan taloudellinen kysymys.
Onko yksinpelit kuolemassa ?? tästä lisää vettä myllyyn tuon FF7 heikkojen myyntien keskustelun jatkoksi, kun liittyy periatteessa samaan asiaan.
Alla gameranxin juttu tästä aiheesta