Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Yleinen pelialan uutisketju

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja JTahti
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Toki useampi alusta vaatii enemmän resursseja, mutta ei Square tässä ensimmäistä kertaa ole pappia kyydissä. Ovat kuitenkin kehittäneet pelejä PC:lle ties kuinka kauan ja ovat muutenkin olleet monialustakehittäjä aina(?).

Ja siis juurikin PC:n ison pelaajakannan takia luulisi, että näihin lisäresursseihin kannattaisi satsata.

Mitään laadukasta tavaraa SE ei ole PC:llä tehnyt. Varsinkaan Final Fantasy peleissä. Poislukien FF XIV.
 
Mitään laadukasta tavaraa SE ei ole PC:llä tehnyt. Varsinkaan Final Fantasy peleissä. Poislukien FF XIV.
En muista että minulla olisi ollut FF7 Remaken PC-version kanssa mitään isoja ongelmia. Ehkä se oli muilla enemmän rikki.

Pointti kuitenkin pysyy, jos esim. FF7 Remake olisi julkaistu samaan aikaan pleikkariversion kanssa, niin uskon että se olisi myynyt enemmän, vaikka versio ei olisi ollut täydellinen.

Jos ajatellaan monialustajulkaisuja laajemmin, niin kyllä minä mieluusti PC-version (tai vaikka Xbox -version) otan EA:n, Ubisoftin tai muiden isojen monialustajulkaisijoiden peleistä samaan aikaan muiden versioiden kanssa, enkä esim. vuoden päästä.
 
En muista että minulla olisi ollut FF7 Remaken PC-version kanssa mitään isoja ongelmia. Ehkä se oli muilla enemmän rikki.

Pointti kuitenkin pysyy, jos esim. FF7 Remake olisi julkaistu samaan aikaan pleikkariversion kanssa, niin uskon että se olisi myynyt enemmän, vaikka versio ei olisi ollut täydellinen.

Jos ajatellaan monialustajulkaisuja laajemmin, niin kyllä minä mieluusti PC-version (tai vaikka Xbox -version) otan EA:n, Ubisoftin tai muiden isojen monialustajulkaisijoiden peleistä samaan aikaan muiden versioiden kanssa, enkä esim. vuoden päästä.

Jos se vuosi tarkoittaa parempaa peliä niin mielummin odotan. Olisi varmasti myynyt Remake enemmän PC:llä jos olisi julkaistu samaan aikaan. Se olisi myös ollut vielä paskempi käännös ja vienyt vielä enemmä ostajia jatko-osalta.
 
Nykyaikaisen ison budjetin pelissä on tosiaan iso budjetti, mistä pitää saada rahat takaisin ja lisäksi peliharrastajat eivät enää tee niin että katsovat julkaisukalenterista seuraavan megapelin ja aikatauluttavat sen pelaamista että pääsee ajoissa seuraavan pelin kimppuun. (olen varmaan vanhanaikainen kun syynään edelleen pelien julkaisupäiviä) Sen sijaan pelaavat koko ajan Fortniteä, eivätkä kerkeä kokeilemaan muita pelejä kun pitää pelata Fortniteä.
Minun mielestäni isoin ongelma on se, että ei ole enää mitään megapelejä, joita kalenteroida. Joka toinen peli on megapeli, joka kestää ikuisesti ja joka sen lisäksi saa päivityksiä ja lisäosia, joilla se kestää vielä toisenkin ikuisuuden jos siihen lähtee.

Minun isoin syy tämän hankkimattomuuteen on se, että tämä on ihan helvetin pitkä peli. Ei ole aikaa. Sen pitää sitten kiinnostaa myös ihan helvetisti jos se kestää ihan helvetisti. Jos se olisi lyhempi, niin voisin ostaa nykyiselläkin kiinnostustasolla mutta enpä nyt ihan heti ole hankkimassa kun kaappi on täynnä pelejä, joiden kesto on se sata tuntia.

Tuo Live Service -pelien suosio on hyvä nosto. Jengi pelaa Fortniteä, Call of Dutyä, Minecraftia, Genshin Impactia ja jotain Robloxia koko vuoden ympäri. Ei siinä ehdi pelata 100 tunnin roolipeliä, jota kaverit ei edes pelaa. En epäile yhtään etteikö jokainen pelijulkaisija haluaisi julkaista seuraavan "Fortniten". Vaikka kuinka tekisivät pelejä rakkaudesta lajiin, niin kyllä ne tuotot on vaan äärimmäisen tärkeä juttu.
Tämä on varmasti nykyään myös seikka, joka syö pelitunteja mutta tähän on tosiaan vastattu sillä että joka toinen peli vaatii sen sata tuntia ja niitä yritetään väkisellä sovittaa johonkin palvelupelimalliin tavalla tai toisella.

Minulla ei ole aikaa antaa 80-100 tuntia niin monelle pelille mitä niin moni peli nykyään vaatii. Siinä kohtaa tuntuu jopa helpottavalta ottaa vain rentouttava matsi Helldivers 2:sta, jota voisi pelata vaikka 5000 tuntia, mutta jonka pelaamisen voi yhtä lailla lopettaa vaikka 30 tunninkin jälkeen.

Pelit ovat myöskin nykyään niin helposti saatavilla, tarjontaa on paljon ja monesti vieläpä lukuisilla laitteilla, jolloin ei tule sellaista julkaisupäivän fomoa kuin ehkä joskus ennen vanhaan tuli. Lisäksi pelien ohjevähittäishinnat ovat kallistuneet, mutta silti ne tulevat usein nopeasti alennuksiin, joten julkaisupäivänä pelin ostaminen voi monelle olla ihan vaan taloudellinen kysymys.
Pelejä on liikaa ja ne on liian pitkiä.

Viimeisimmät pelaamani pelit olen valinnut joko pituuden tai niiden vaatiman tilan perusteella. Greedfall on ehkä pitkähkö peli mutta sekin on aika tiivis roolipeliksi, varsinkin nykyaikana. Sen jälkeen pelaan joko System Shockin tai Dead Spacen remaken. Ne kun eivät vie vähintään kuukauden päiviä pelata läpi.

Ainakin minun kohdallani pelien paisuttaminen on ampunut tavoitettaan ns. jalkaan. Siinähän on ollut varmasti joskus ideana sitouttaa pelaaja peliin niin ettei peliä myy ja että kokisi saavansa rahoilleen vastinetta. Minusta tuo vain tuntuu pallolta jalassa kun yhdelle pelille pitää uhrata ihan liikaa aikaa.

Ja toki se tuttu vastaus on että "ei ole pakko pelata kaikkea sisältöä" mutta sen valikoiminen ei käytännössä vain usein ole helppoa. Sivutouhut ja mutu voivat vaikuttaa tavalla tai toisella pääjuoniin tai niiden seassa voi olla jotain merkittävääkin sisältöä.

Mutta oli miten oli, tuntuvat pelit nykyään usein jo liikaa taakalta rentoutumisen sijasta. Siinä kohtaa kun peliä mainostetaan kolminumeroisin pelitunnein, menee peli aina myöhemmin pelattavien listalle. Listalle, joka tuntuu olevan jo niin pitkä että on pakko alkaa kohta karsimaan entistä enemmän mitä edes sinne ottaa ehdolle.

Pelien lisäksi tietynlainen viihteen "paisuminen" on tuntunut menneen myös jossain kohtaa elokuvien puolelle. Nykyään ei tulekaan katsottua edes kehuttuja elokuvia koska kolmea tuntia yhteen putkeen on vaikea löytää perheellisenä ihmisenä jos haluaa joskus nukkuakin. Sarjoja taas tulee katsottua runsaasti kun niiden jaksot eivät vaadi kuin sen tunteroisen. Ihan kuten vaikka jotain Helldivers 2:sta: peli silloin tällöin, kun ehtii tai jaksaa.
 
Onko yksinpelit kuolemassa ?? tästä lisää vettä myllyyn tuon FF7 heikkojen myyntien keskustelun jatkoksi, kun liittyy periatteessa samaan asiaan.

Alla gameranxin juttu tästä aiheesta


 
Itse toivoisin suuresti että Part3.n panostettaisiin vielä suuresti niinkuin Rebirthiin joka toi kokonaisuutena jo olemassa olevaan tarinaan jo hienoja "what if" elementtejä ja itselle hivellyt ihan täydellisyyttä ottaen alkuperäisen materiaalin ja Kingdom Hearts tyylisen taistelumekaniikan mukaan ja luoneet parhaimman mahdollisen uusintakäsittelyn klassikolle johon jopa vanhat pelaajat saa uuden elämyksen miettien miten tarina tuosta jatkuu päätökseensä
 
Viimeksi muokattu:
Onko yksinpelit kuolemassa ?? tästä lisää vettä myllyyn tuon FF7 heikkojen myyntien keskustelun jatkoksi, kun liittyy periatteessa samaan asiaan.

Alla gameranxin juttu tästä aiheesta



Tuon videon klikkikalastelu otsikko jotta yksinpelit kuolee ärsytti hieman että jäi video melkein avaamatta, mutta katsoin sen kuitenkin ja siinä oli ihan asiallista kritiikkiä pelit palveluna konseptia kohtaan. Aina löytyy kuitenkin porukkaa, jotka ovat immuuneja Fortniten lumolle ja lukuisasta pelikehittäjä joukosta löytyy porukkaa, joka haluaa vastata kysyntään.
 
Viimeksi muokattu:
Liittyy pelialaan, sillä Elon Muskin X on merkittävä peliuutisten lähde.

BREAKING: EU formally charges Musk's X/Twitter for failing to respect EU social media law. X/Twitter could face a multi-million euro fine in a pioneering case under EU's new Digital Services Act.
Alice Stollmeyer Bluesky

X:n johtajat ovat niin tyhmiä, ettei heille varmaan jää muuta vaihtoehtoa kuin potkia eurooppalaiset pihalle palvelusta. Peliala voisi tämän jälkeen siirtää tiedotuskanavansa Blueskyhyn.
 
Liittyy pelialaan, sillä Elon Muskin X on merkittävä peliuutisten lähde.

BREAKING: EU formally charges Musk's X/Twitter for failing to respect EU social media law. X/Twitter could face a multi-million euro fine in a pioneering case under EU's new Digital Services Act.
Alice Stollmeyer Bluesky

X:n johtajat ovat niin tyhmiä, ettei heille varmaan jää muuta vaihtoehtoa kuin potkia eurooppalaiset pihalle palvelusta. Peliala voisi tämän jälkeen siirtää tiedotuskanavansa Blueskyhyn.
En ole koskaan seurannut twitteriä, enkä ole koskaan kuullutkaan blueskysta, joten ehkä seuraan jatkossakin jostain muualta näitä uutisia.

Ja hyvä vaan että potkivat sieltä suosta kaikki pois.
 
Tämän olisi varmaan voinut postata myös Politiikkaketjuun, mutta laitetaan nyt tänne. Ilmeisesti Microsoftilla ollaan ajamassa alas isoa DEI (diversity, equity, and inclusion) osastoa, väittää yksi DEI tiimin esihenkilöistä firman sisäisessä sähköpostissa. Tässä sähköpostissa vihjaillaan, että DEI ei ole enää samalla tavalla businesskriittistä kuin se oli vuonna 2020.

 
Samalta vuotajalta, jolta on viime aikoina tullut paikkansapitäviä paljastuksia Game Passiin lisättävistä peleistä, tulee nyt vuoto siitä että Warner Bros. etsii WB Gamesille ostajaa - vähintään jollekin prosenttiosuudelle yhtiöstä.

 


Hyviä uutisia tarinavetoisten (RPG) pelien ystäville. Owlcat Games alkaa myös julkaisemaan pelejä.

Kaksi tiimiä otettu siipien suojiin tässä kohtaa: Emotion Spark Studio ja Another Angle. Erityisesti jälkimmäisen studion kehitteillä oleva peli kuulostaa hyvin kiinnostavalta. Feudaaliajan Japaniin sijoittuva isometrinen, vuoropohjainen RPG, jossa mukana myös steampunk teemaa.
 
Laitetaanpa vaikka tänne, kun en muutakaan paikkaa keksi.

Saudiarabialainen Ibrahim Al-Nasser on tehnyt aika miehekkään peliaiheisen Guinessin ennätyksen. Hän on kytkenyt yhteen ainoaan televisioon peräti 444 eri pelikonsolia.

Ja minä kun olen joskus tuskaillut reilusti alle kymmenen pelikonsolin kanssa...
 
Ylös Bottom