Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Yleinen politiikkaketju

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja -WaLuigi-
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Oisko aika mennä sinne henkilökohtaisiin avautumisiin vai mikä tässä on enää yleispoliittista?

En tiedä sitten mikä repesi, mutta ainakin Suomi on joutumassa EU:n tarkkailuluokalle sen sijaan, että menisi hyvin ja ihmisillä olisi töitä.

Oikeasti, lopeta nyt tuo. Aikuinen ihminen.
Niin. Että mä en saa loukkaantua moisista väitöksistä? Että joku randomi väittää minun olevan valehtelija tai transfoobinen?
Ja ihan perustelemattomista? tuon valehteluhomman blokkasin jo wikilinkkien kautta ja transfoobisuusväitöksen jo perustellen että olen ihan ok transihmisten kanssa missä milloinkin mutta etten vain tuossa yhdessä asiassa (se urheilu).

Mä en unohda että mua on tollain nimitelty.

Jos sinulle aikuiselle ihmiselle on ihan ok että hakataan kuin kuollutta koiraa ja sä otat sen vastaan ilman mukinoita niin fine. Mä en. Tuommoiset syytökset on itselleni aika rajuja. FD siirtäköön henk kohta avautumisiin tai roskakoriin.

Tottakai pitää olla näköjään varpaillaan ettei sitten taas joku tule takavasemmalta taas haukkumaan tiesmiksi jos nostaa jonkun kipeän aiheen tänne puheeksi
Oisko aika mennä sinne henkilökohtaisiin avautumisiin vai mikä tässä on enää yleispoliittista?

En tiedä sitten mikä repesi, mutta ainakin Suomi on joutumassa EU:n tarkkailuluokalle sen sijaan, että menisi hyvin ja ihmisillä olisi töitä.
No tää on kyllä hyvää jatkumoa tuolle mun linkille. Lähtenyt perseilyn linjalle toi. Perseilyn alku toki hyvä ja ymmärrettävä kun oli melkoinen kaaos koronavuosina. Puuttu vissiin se jarruhenkilö joka ois sen laittanut sitten ns. normivauhtiin sen kelkan

Viimeksi muokattu:
Ok. Se, että unelmia toteuttamaan pääsee rahalla ja suhteilla on ymmärrettävää ja hyväksyttävää, niinkuin reilun pelin hengessä. Kyllähän se tuo hyvää mainosta lajille. Tämä on täysin tasa-arvoista.
Tässä nyt tais käydä niin, et triggeröidyit T-sanasta niin paljon ettet lukenut linkkiä loppuun asti. Trumppi ei vienyt paikkaa keneltäkään. Hyvin saa laji näkyvyyttä tällaisilla kärpäsestä härkänen otsikoinnilla kun jo pelkkä nimi hermostuttaa monet.

Tässä nyt tais käydä niin, et triggeröidyit T-sanasta niin paljon ettet lukenut linkkiä loppuun asti. Trumppi ei vienyt paikkaa keneltäkään. Hyvin saa laji näkyvyyttä tällaisilla kärpäsestä härkänen otsikoinnilla kun jo pelkkä nimi hermostuttaa monet.
Se oli sarkasmia.
No tää on kyllä hyvää jatkumoa tuolle mun linkille. Lähtenyt perseilyn linjalle toi. Perseilyn alku toki hyvä ja ymmärrettävä kun oli melkoinen kaaos koronavuosina. Puuttu vissiin se jarruhenkilö joka ois sen laittanut sitten ns. normivauhtiin sen kelkan
Joskus ei pidä jarruttaa, varsinkaan silloin, jos mennään jo valmiiksi ylämäkeen ja vauhti hidastuu. Korona-aikana rahaa pumppaamalla vältyttiin konkurssiaallolta ja massatyöttömyydeltä. Nyt sitten saatiin nekin ja velkaa otetaan silti. Mitään hyvää ei tapahtunut. Itse kyllä isänmaallisena ihmisenä toivon, että nyt alkaisi tulla paremmat ajat ja odotankin sitä. Ei vaan ihan viime aikoina ole tuntunut siltä. Jos katsoo numeroita niin eläkeläisistähän tämä sotku johtuu ja siitä eläkepommista, jota kukaan ei viitsinyt oikeasti purkaa. Ei se silti tarkoita, että seuraavaksi pitää viedä eläkeläisten rahat, se pahentaisi todennäköisesti tilannetta entisestään.

Viimeksi muokattu:
Se oli sarkasmia.

Joskus ei pidä jarruttaa, varsinkaan silloin, jos mennään jo valmiiksi ylämäkeen ja vauhti hidastuu. Korona-aikana rahaa pumppaamalla vältyttiin konkurssiaallolta ja massatyöttömyydeltä. Nyt sitten saatiin nekin ja velkaa otetaan silti. Mitään hyvää ei tapahtunut. Itse kyllä isänmaallisena ihmisenä toivon, että nyt alkaisi tulla paremmat ajat ja odotankin sitä. Ei vaan ihan viime aikoina ole tuntunut siltä. Jos katsoo numeroita niin eläkeläisistähän tämä sotku johtuu ja siitä eläkepommista, jota kukaan ei viitsinyt oikeasti purkaa. Ei se silti tarkoita, että seuraavaksi pitää viedä eläkeläisten rahat, se pahentaisi todennäköisesti tilannetta entisestään.
Varmaan yritin sanoa että olisi ollut hyvä tarkastella asioita hetiperään korona aikojen. (hence, jarruhenkilö) Itse tunnustan etten noista asioista mitään ymmärrä mutta laittamani linkki kyllä tuntuu järkeenkäyvältä jos noin oikeasti on tapahtunut (rahavirtoja on edelleen jatkettu aiheettomasti).

toi tommonen open tab on ihan jäätävä pommi

Puhutaanko tästä?

– Jos henkilöltä itseltään kysytään, hän varmasti sanoo olevansa juuri kotona tehokkaampi. Joskus voi ollakin, mutta ihan oikeasti, voidaanko tätä pitää julkisen sektorin töissä laajemmin totena? Purra kysyy.
Huoh. Ei tarvitse kysyä keneltäkään, koska näistä on tutkimuksiakin, missä ihan johtotasolta on kommentoitu mm. että enemmän hyötyä kuin haittaa. Purra itse taas (tavalliseen tapaansa?) mutuilee samalla kun vihjailee että kyse olisi vain mutuilusta eli "henkilöstä itsestään tuntuvalta asialta".

– Valtiolla, politiikassa, kunnissa ym. näen itsekin, miten paljon vaikeampaa asioita on hoitaa, jos ihmiset ovat etätyössä. Se epäilemättä laskee tuottavuutta ja vaikeuttaa monenlaisia asioita, vaikka voikin jonkinlaisissa tehtävissä joskus toimia, Purra jatkaa.
Väitän (tai vähintään epäilen) että näillä, joilla on "vaikeampaa hoitaa asioita etänä" on ne ongelmat itsellään. Minulla ei ole ollut ikinä mitään vaikeuksia hoitaa asioita etänä. Teen sitä sekä töissä että arjessa. Minä kyseenalaistaisin ihmisen osaamisen kokonaan jos tämä kokee että etänä asioita on "vaikeampaa hoitaa".

Ja sitten taas jatkuu mutuilu: "epäilemättä laskee tuottavuutta ja vaikeuttaa monenlaisia asioita". Niin mitä "monenlaisia asioita" se vaikeuttaa? Niin huvittavaa että hommassa kritisoidaan muiden näkemystä mutta omat "argumentit" on vain tasoa "minusta vähän tuntuu että jotain se aiheuttaa".

Jos Purra - tai joku muu - kokee että etänä voi olla vaikeuksia hoitaa "monenlaisia asioita", niin kuulisi mielellään että mitä esimerkiksi. Totta kai esimerkiksi palokunnan on vaikea sammuttaa etänä tulipaloja ja ensihoidon hoitaa potilasta mutta jos mennään tuolle tasolle hommassa, niin keskustelussa ei ole mitään järkeä. Lähtökohtaisesti kun etätöitä tehdään vain aloilla ja töissä, joissa se on järkevää ja mahdollista. Jos siis etätyöt on vaikeita hoitaa, niin ehkäpä siinä kohtaa on yritetty "etätöistää" sellaisia asioita, joita ei voi etänä tehdä. En kuitenkaan usko että kyse on siitä vaan ihan vain tästä mihin päästään seuraavassa lainauksessa:

– Pelkästään jo se, että ihmiset tapaavat toisiaan kustannuspaikalla, on hyvä asia. Se, että he menevät töihin, käyvät lounastamassa, heidän kanssaan voi kasvotusten keskustella, on lähtökohtaisesti hyvä asia. Mihin me tarvitsemme keskusta-alueella kalliita toimitiloja, jos niissä ei edes käy kukaan?
Toimitilat. Lounaspaikat. Siinäpä se tuli. Raha siellä taas on taustalla. Ja se että pitää päästä vähän lounastamaan.

Itseäni tympii nämä oheispaskat, jotka vie aikaa oikealta työnteolta. Erittäin ironista että Purra kritisoi etätyön tehottomuutta ja sitten nostaa esille lounaat työkavereiden kanssa. Jokainen niillä käynyt tietää miten tehokasta se on. Itse en noille lähde ellei ole välttämätön pakko, sillä ne venyvät aina ja haluaisin töissä tehdä töitä.

Kotona eli etänä saan myös paljon enemmän aikaiseksi kun ovella ei ole jatkuvasti joku kertomassa tai kyselemässä jotain. Nämä on kai sitten niitä Purria, joilla on "vaikeuksia hoitaa asioita etänä" kun ei voi kävellä joka asiasta ovelle töiden tekoa keskeyttämään. Suurin osa näistä on myös asioita, jotka ei ole tärkeitä tai usein eivät edes liity töihin.

Ottaa niin päähän nämä Purrien ja vastaavien mutuilut etätöiden tehokkuudesta kun samat jäärät on niitä, joiden mielestä "tehokkuus" ja "tuottavuus" on sitä että vain ollaan työpaikalla, riippumatta mitä siellä tehdään. Lounastauko työkavereiden kanssakin on tehokasta ja tuottavaa mutta ei etätyö.

Ja tiedän kyllä, että lounailla ja vapaassa ajatusten vaihdossa on potentiaalia ideoille. Se ei vain ole erityisen toimiva argumentti sille että etätyöt olisivat huonompaa työntekoa. Eikä se, että "keskusta-alueilla on kalliita toimitiloja". Tuossahan tuo selvästi sanotaan: etätyö on paskaa siksi koska toimitilojen vuokraajat saa vähemmän rahaa.

Olisi vaihteeksi virkistävää jos Purrat ja muut sanoisivat joskus suoraan mikä se ongelma on. Ongelma ei selvästikään ole etätyö vaan se että Purra haluaa käydä lounaalla ja puhua livenä sekä vuokralaisia tyhjiin tiloihin. Ihan turha siinä yhteydessä on vetää mutulla jotain "etätyö on huonompaa"-settiä. Minä sanoisin että ne, joille livenä toimiminen on joku elinehto, on niitä huonompia työtekijöitä. Itse voin toimia ongelmitta sekä livenä että etänä mutta ilmeisesti nämä etätyön kritisoijat ei molempiin pysty.

Niin ja kansanedustajien ja vastaavien työ on varmasti sellaista, että livenä onnistuu paremmin. Sekin varmasti silti sisältää paljon etänä tehtävää työtä ja epäilen vahvasti että Purra itsekään ei aina kaikkea tee ns. paikan päällä. Kansanedustajat on tunnettuja siitä miten töitä tehdään junamatkoilla ja toisilta paikkakunnilta käsin.

Viimeksi muokattu:
Jos työpaikalla vallitsee korkean luottamuksen ilmapiiri, niin etätyö toimii.

Jos organisaation sisällä tehdään paljon itsenäistä asiantuntijatyötä, niin homma toimii.

Nämä omia kokemuksia.
Luottamus tuntuukin olevan usein enemmän tai vähemmän ongelma. Aika usein olen kuullut mm. sellaista että "ole vain etänä, jos pystyt tekemään ja on tekemistä". Siis miksi tuollaista edes sanotaan? Luulisi työntekijän itse tietävän voiko tehdä töitään etänä ja onko (etänä tehtäviä) hommia.

-"Joo, ei ku ei ole hommia yhtään enkä pysty niitä tekemään. Menen vain kotiin laiskottelemaan."

Osaltaan tuossa lienee kyse myös siitä ettei esimies/johto ole tottunut asiaan, jolloin etätöitä ei joko ymmärretä kunnolla tai siitä on vaikka mitä ennakkoluuloja. Etätyöt kun ei ole sen kummoisempaa kuin että tekee töitä muualla kuin toimistolla. Ihmeen hankalaa siitä on onnistuttu joidenkin mielessä tehdä vaikka esimerkiksi kahviloissa työskentely on ollut arkipäivää myös kauan ennen isompaa etätöiden yleistymistä.

Jos työpaikalla vallitsee korkean luottamuksen ilmapiiri, niin etätyö toimii.

Jos organisaation sisällä tehdään paljon itsenäistä asiantuntijatyötä, niin homma toimii.

Nämä omia kokemuksia.
Just näin. Itse olen ollut etähommissa koronasta lähtien ja tehokkuuteni on vain noussut. Teen oikeastaan pidempää päivää etäilyn vuoksi. Ei tarvi matkustaa bussilla 45min suuntaansa.

Vaikka olisin lähitöissä, en siltikään menisi lounaalle ravinteliin. Maksaa niin helvetisti syödä ulkona. Toisin töihin omat eväät tai ostaisin kaupasta jonkun punalaputetun eineksen.

Just näin. Itse olen ollut etähommissa koronasta lähtien ja tehokkuuteni on vain noussut. Teen oikeastaan pidempää päivää etäilyn vuoksi. Ei tarvi matkustaa bussilla 45min suuntaansa.
Sama. Kun ei mene puoltatoista tuntia päivässä matkoihin, niin helposti tekee jonkun homman loppuun, kun taas toimistolla ollessa valmistautuu jo lähtöön ja nipistää kaiken ajan minkä voi, että pääsisi mahdollisimman nopeasti kotiin.
Vaikka olisin lähitöissä, en siltikään menisi lounaalle ravinteliin. Maksaa niin helvetisti syödä ulkona. Toisin töihin omat eväät tai ostaisin kaupasta jonkun punalaputetun eineksen.
Kun käyn toimistolla, niin käyn yleensä ulkona syömässä. Ihan vaan siksi, että se on se pieni porkkana ja ilo ylipäätään mennä toimistolle. Tosin yritän tietysti olla menemättä sen minkä pystyn.

Just tossa raavin jotain random jäljellä olevia häntiä ja sähköposteja. Ja kello on mitä, puoli kaheksan. Jos olisi viettänyt toimistolla sen perinteiset 8-16 ni en varmastikaan kurkkaisi töitä enää.
Siunaus ja kirous tämä etätyö. Omalla kohdallani voin sanoa että työnantajan näkövinkkelistä siunaus, omasta näkövinkkelistä; vähän molempia.

Eli en todellakaan katso kelloa työskennellessäni. Pääasia että hommat tulee hoidettua. Joku tuommoinen toimistorasite vaan hidastaisi kaikkea. Matkustus, pakkopullajaarittelut kahvipöydässä joittenkin randomien kanssa yms. Ja vielä lopulta leipääntyminen koko puuhaan ni kotiin tullessa enää halua olla missään tekemisissä töiden kanssa. Mutta toi nyt on vaan mun oma tilanne missä mulla ole isossa korporaatiossa enää suomessa kollegoita enää lainkaan (siis samanmoisella tai edes suunnilleen työnkuvalla varustettuja) kun aikanaan kaikki ulkoistettiin 'halpamaihin'. Ihmetellyt ettei vielä toistaiseksikaan ole minusta päässyt eroon.. :)

Kun ihan näitä oikeita kollegoita pitää mennä toimistolle moikkaamaan niin se on sitten Finnairin avustuksella

Kirous tulee siinä että se sun koti/työ balanssi menee helposti vituilleen.

Viimeksi muokattu:
Ylös Bottom