Puhutaanko tästä?
– Yksi päivä viikossa kiristyksenä kuulostaa naurettavalta, Purra kirjoittaa X:ssä.
www.is.fi
– Jos henkilöltä itseltään kysytään, hän varmasti sanoo olevansa juuri kotona tehokkaampi. Joskus voi ollakin, mutta ihan oikeasti, voidaanko tätä pitää julkisen sektorin töissä laajemmin totena? Purra kysyy.
Huoh. Ei tarvitse kysyä keneltäkään, koska näistä on tutkimuksiakin, missä ihan johtotasolta on kommentoitu mm. että enemmän hyötyä kuin haittaa. Purra itse taas (tavalliseen tapaansa?) mutuilee samalla kun vihjailee että kyse olisi vain mutuilusta eli "henkilöstä itsestään tuntuvalta asialta".
– Valtiolla, politiikassa, kunnissa ym. näen itsekin, miten paljon vaikeampaa asioita on hoitaa, jos ihmiset ovat etätyössä. Se epäilemättä laskee tuottavuutta ja vaikeuttaa monenlaisia asioita, vaikka voikin jonkinlaisissa tehtävissä joskus toimia, Purra jatkaa.
Väitän (tai vähintään epäilen) että näillä, joilla on "vaikeampaa hoitaa asioita etänä" on ne ongelmat itsellään. Minulla ei ole ollut ikinä mitään vaikeuksia hoitaa asioita etänä. Teen sitä sekä töissä että arjessa. Minä kyseenalaistaisin ihmisen osaamisen kokonaan jos tämä kokee että etänä asioita on "vaikeampaa hoitaa".
Ja sitten taas jatkuu mutuilu: "epäilemättä laskee tuottavuutta ja vaikeuttaa
monenlaisia asioita". Niin mitä "monenlaisia asioita" se vaikeuttaa? Niin huvittavaa että hommassa kritisoidaan muiden näkemystä mutta omat "argumentit" on vain tasoa "minusta vähän tuntuu että jotain se aiheuttaa".
Jos Purra - tai joku muu - kokee että etänä voi olla vaikeuksia hoitaa "monenlaisia asioita", niin kuulisi mielellään että mitä esimerkiksi. Totta kai esimerkiksi palokunnan on vaikea sammuttaa etänä tulipaloja ja ensihoidon hoitaa potilasta mutta jos mennään tuolle tasolle hommassa, niin keskustelussa ei ole mitään järkeä. Lähtökohtaisesti kun etätöitä tehdään vain aloilla ja töissä, joissa se on järkevää ja mahdollista. Jos siis etätyöt on vaikeita hoitaa, niin ehkäpä siinä kohtaa on yritetty "etätöistää" sellaisia asioita, joita ei voi etänä tehdä. En kuitenkaan usko että kyse on siitä vaan ihan vain tästä mihin päästään seuraavassa lainauksessa:
– Pelkästään jo se, että ihmiset tapaavat toisiaan kustannuspaikalla, on hyvä asia. Se, että he menevät töihin, käyvät lounastamassa, heidän kanssaan voi kasvotusten keskustella, on lähtökohtaisesti hyvä asia. Mihin me tarvitsemme keskusta-alueella kalliita toimitiloja, jos niissä ei edes käy kukaan?
Toimitilat. Lounaspaikat. Siinäpä se tuli. Raha siellä taas on taustalla. Ja se että pitää päästä vähän lounastamaan.
Itseäni tympii nämä oheispaskat, jotka vie aikaa oikealta työnteolta. Erittäin ironista että Purra kritisoi etätyön tehottomuutta ja sitten nostaa esille lounaat työkavereiden kanssa. Jokainen niillä käynyt tietää miten tehokasta se on. Itse en noille lähde ellei ole välttämätön pakko, sillä ne venyvät aina ja haluaisin töissä tehdä töitä.
Kotona eli etänä saan myös paljon enemmän aikaiseksi kun ovella ei ole jatkuvasti joku kertomassa tai kyselemässä jotain. Nämä on kai sitten niitä Purria, joilla on "vaikeuksia hoitaa asioita etänä" kun ei voi kävellä joka asiasta ovelle töiden tekoa keskeyttämään. Suurin osa näistä on myös asioita, jotka ei ole tärkeitä tai usein eivät edes liity töihin.
Ottaa niin päähän nämä Purrien ja vastaavien mutuilut etätöiden tehokkuudesta kun samat jäärät on niitä, joiden mielestä "tehokkuus" ja "tuottavuus" on sitä että vain ollaan työpaikalla, riippumatta mitä siellä tehdään. Lounastauko työkavereiden kanssakin on tehokasta ja tuottavaa mutta ei etätyö.
Ja tiedän kyllä, että lounailla ja vapaassa ajatusten vaihdossa on potentiaalia ideoille. Se ei vain ole erityisen toimiva argumentti sille että etätyöt olisivat huonompaa työntekoa. Eikä se, että "keskusta-alueilla on kalliita toimitiloja". Tuossahan tuo selvästi sanotaan: etätyö on paskaa siksi koska toimitilojen vuokraajat saa vähemmän rahaa.
Olisi vaihteeksi virkistävää jos Purrat ja muut sanoisivat joskus suoraan mikä se ongelma on. Ongelma ei selvästikään ole etätyö vaan se että Purra haluaa käydä lounaalla ja puhua livenä sekä vuokralaisia tyhjiin tiloihin. Ihan turha siinä yhteydessä on vetää mutulla jotain "etätyö on huonompaa"-settiä. Minä sanoisin että ne, joille livenä toimiminen on joku elinehto, on niitä huonompia työtekijöitä. Itse voin toimia ongelmitta sekä livenä että etänä mutta ilmeisesti nämä etätyön kritisoijat ei molempiin pysty.
Niin ja kansanedustajien ja vastaavien työ on varmasti sellaista, että livenä onnistuu paremmin. Sekin varmasti silti sisältää paljon etänä tehtävää työtä ja epäilen vahvasti että Purra itsekään ei aina kaikkea tee ns. paikan päällä. Kansanedustajat on tunnettuja siitä miten töitä tehdään junamatkoilla ja toisilta paikkakunnilta käsin.