Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

YLEn mediamaksu

Vastaus: YLEn mediamaksu

MINÄ laitan kohta joka päivä omatekemän videon ja biisin youtubeen ja te kaikki jotka sen saatatte/voitte katsoa, maksatte minulle 5e/vuodessa. Tällä tuetaan suomen kulttuurin levittämistä maailmantietouteen!
 
Vastaus: YLEn mediamaksu

Toisaalta 100 000 euroa tienaava teollisuuspamppu saattaisi ärähtää, kun laskussa lukisi 700 euroa. Mutta kyllä pampulla siihen olisi varaa.

Nythän on kaavailtu, että yli 400 000 euron liikevaihdolla toimivat yritykset maksaisivat kolminkertaisen mediamaksun. Tavallisessa yrittäjäperheessä se tarkoittaisi 700 euron lisämaksua kun pitää maksaa myös normaali maksu sen päälle. Näistä yrittäjäperheistä ei suurikaan osa ole mitään sikarikkaita ja ihan yhtä väärin tuollainen on kuin opiskelijoiden nylkeminen.
 
Vastaus: YLEn mediamaksu

Täälläkin esitetyt väitteet, että yle-veron vastustajat ovat omaan napaansa tuijottajia tyrmätään.

Taloustutkimuksen tutkimuspäällikkö Juho Rahkonen katsoo, että tulokset osoittavat suomalaisten ajattelevan muutakin kuin omaa napaansa. Kaikilta perittävää 175 euron Yle-maksua ei pidetä oikeudenmukaisena, koska summa olisi pienituloisille sama. Lisäksi sen joutuisi maksamaan, vaikka ei edes omista televisiota.

http://www.iltasanomat.fi/uutiset/kotimaa/uutinen.asp?id=1680801
 
Vastaus: YLEn mediamaksu

ja kun olisi edes se vaihtoehto että jollet maksa niin sitten telsusta ei näy kuin kohinaa eikä radiostakaan mitään kuulu.

Tässäpä olisi ollut se ihanteellinen systeemi.

Mutta kyllä tämä mediamaksukin parempi kuin nykyinen systeemi, eipähän se munaton näätä, jota tv-lupatarkastajaksi kutsutaan, käy enää ovella häiritsemässä jos ei muuta.
 
Vastaus: YLEn mediamaksu

kiitos viestistänne, ja pahoitteluni että vastaukseni on viipynyt.

Julkisen mediapalvelun rahoitusta on jo vuosikaudet ollut tarpeen uudistaa
suuntaan, joka tekisi maksusta varsinaiseen tv-vastaanottimeen sitomattoman.
Nyt Lintilän työryhmän esittämässä ehdotuksessa on tavoitteena juuri tämä.

Maksu kohdistuu ruokakuntaan, ei yksittäiseen median kuluttajaan. Siksi sen
toteuttaminen progressiivisesti olisi hankalaa. Kaikkein pienituloisimmat on
otettu huomioon siten, että mediamaksu sisältyy toimeentulotukeen.

Budjettirahoitteinen malli olisi siinä mielessä parempi, että silloin kukin
maksaisi maksua veronluontoisesti, maksukykynsä mukaan. Tämän mallin huono
puoli olisi kuitenkin se, että silloin julkisen mediapalvelun rahoitus
riippuisi poliittisista tuulista. Tämä voisi vaarantaa julkisen median
riippumattomuuden.

Toki Ylen huipulla nytkin istuu poliittinen hallintoneuvosto, mutta neuvoston
roolia pyritään muuttamaan niin, että se nimenomaan valvoo sitä, että Yle
oikealla tavalla hoitaa tehtäväänsä julkisena palveluntarjoajana, eikä
esimerkiksi allihinnoittele palveluitaan siten, että kaupallisen median
toimintaedellytykset heikkenevät.

Ymmärrän kyllä, että maksu on hankala pienituloisen näkökulmasta. Minusta ei
ole oikein sekään, että kaikkein pienituloisimmat pakotetaan
toimeentuloluukulle luomalla erilaisia maksuja, jotka olisi fiksuinta kattaa
verotuloilla. Toivotaan, että järki ja oikeudenmukaisin ehdotus voittaa.

Ystävällisin terveisin
Outi Alanko-Kahiluoto
Kansanedustaja / vihr.
 
Vastaus: YLEn mediamaksu

Uuuups, siinä se tuli, ne kuuromykät sokeat työttömät opiskelijaeläkeläiset saavat koko homman ilmaiseksi.
 
Vastaus: YLEn mediamaksu

^Ihan vaan tiedoksi, että opiskelijat eivätkä eläkeläiset saa toimeentulotukea.
 
Vastaus: YLEn mediamaksu

^Ihan vaan tiedoksi, että opiskelijat eivätkä eläkeläiset saa toimeentulotukea.

Enkäs muuten saanut edes opintotukeakaan, kun elääkkeellä opiskelin. Barrikadeille, prkl! Sain kyllä 4 tuhannen markan laskun Kelalta...
 
Vastaus: YLEn mediamaksu

Opiskelija välttyy nykymuodossa esitetyltä maksulta jos pitää itsensä kirjoilla kotikunnassa eikä muuta niitä opiskelupaikkakunnalle.

Taitaa kelan linjaus olla, että opintotuen asumislisä jää kokonaan saamatta jos ei ole kirjoilla opiskelupaikkakunnalla. Korjatkaa toki jos olen väärässä.
 
Vastaus: YLEn mediamaksu

Noh on tässä tuota TV-lupaa tullut maksettua toistakymmentä vuotta. Joten otan ilomielin vastaan halvemman maksun. Kuitenkin periaatehan on se että jos sulla on televisip 95% todennäköisyydellä pystyt/katsot myös tv-kanavia. Koska YLEä ei pysty suodattamaan pois niin maksu kaikille. KTHXBYE
 
Vastaus: YLEn mediamaksu

Taitaa kelan linjaus olla, että opintotuen asumislisä jää kokonaan saamatta jos ei ole kirjoilla opiskelupaikkakunnalla. Korjatkaa toki jos olen väärässä.

Ei jää. Kotipaikkakunnalla ei ole asumislisän kannalta mitään merkitystä.
 
Vastaus: YLEn mediamaksu

Pointti tuossa aiemmin taisi olla se, että miten voi saada asumislisää, jos ilmoittaa asuvansa vanhempiensa luona...

Eikä, kuin siitä millä paikkakunnalla kirjat ovat (eli mikä on kotipaikkakunta). Tai sitten käytettiin vääriä termejä.
 
Vastaus: YLEn mediamaksu

Eikä, kuin siitä millä paikkakunnalla kirjat ovat (eli mikä on kotipaikkakunta). Tai sitten käytettiin vääriä termejä.

Mutta eikai kotipaikkakunnalla ole merkitystä minkään maailman mediamaksun maksamisen kannalta...

Itse käsitin, että vaihtoehdot ovat
a) kirjat vanhempien luona, jolloin riittää yksi mediamaksu yhteen talouteen --> ei opintotuen asumislisää
b) kirjat omassa asunnossa (paikkakunnasta viis - voihan sitä opiskella kotipaikkakunnallaankin :eek:) --> saa asumislisät, mutta joutuu maksamaan mediamaksunkin itse.

Please valaise ihmeessä jos nyt missasin pointtisi jotenkin...
 
Vastaus: YLEn mediamaksu

Mutta eikai kotipaikkakunnalla ole merkitystä minkään maailman mediamaksun maksamisen kannalta...

Tähänhän minä en kommentoinut ollenkaan, Burana niin väitti.

Please valaise ihmeessä jos nyt missasin pointtisi jotenkin...

Eli nämä olivat viestit, joissa aihetta käsiteltiin:

Opiskelija välttyy nykymuodossa esitetyltä maksulta jos pitää itsensä kirjoilla kotikunnassa eikä muuta niitä opiskelupaikkakunnalle.

Kirjoilla kotikunnassa. Mitä siihen muuta lisäämään?

Taitaa kelan linjaus olla, että opintotuen asumislisä jää kokonaan saamatta jos ei ole kirjoilla opiskelupaikkakunnalla. Korjatkaa toki jos olen väärässä.

noose01 epäili, että asumislisää ei saa mikäli ei ole kirjoilla opiskelupaikkakunnalla. Näin ei ole.

Kelan sivuilta:
Voit saada asumislisää vain opiskelukuukausilta sellaiseen asuntoon, josta käsin voit suorittaa opintojasi. Et voi saada asumislisää kesäkuukausien aikana, paitsi jos opiskelet päätoimisesti kesällä ja olet oikeutettu kesäopintotukeen.

Kela - Asumislisä

Kenelle

Voit saada asumislisää opiskelukuukausilta, jos asut vuokra-, asumisoikeus- tai osaomistusasunnossa. Sinun tulee osoittaa vuokrasuhde kirjallisella vuokrasopimuksella. Voit saada asumislisää sellaiseen asuntoon, josta käsin voit suorittaa opintojasi.

Et voi saada asumislisää, jos

*asut vanhempasi luona.
*asut samassa asunnossa oman lapsesi tai puolisosi lapsen kanssa.
*saat aikuiskoulutustukea tai muuta etuutta, jonka vuoksi et voi saada opintotukea.
*asut omistamassasi tai puolisosi omistamassa asunnossa. Puolisolla tarkoitetaan avio- tai avopuolisoa tai rekisteröidyn parisuhteen toista osapuolta. Samaa sukupuolta olevaa avopuolisoa ei kuitenkaan pidetä puolisona. Samassa asunnossa kahdestaan asuvat mies ja nainen katsotaan avopuolisoiksi, jos hakija ei toisin todista. Asunto katsotaan omistusasunnoksi, jos sinun, puolisosi tai teidän yhteenlaskettu omistusosuutenne asunnosta on vähintään puolet, joko suoraan tai asunnon omistavan yhtiön tai kuolinpesän kautta.
*sinulla on oikeus asua oppilaitoksesi asuntolassa maksuttomasti. Voit kuitenkin saada asumislisää, jos sinulla on tiettyjä erityisiä syitä, joiden takia et voi asua oppilaitoksen asuntolassa.
*saat eläkkeensaajien asumistukilain (591/1978) mukaista asumistukea tai asut samassa asunnossa eläkkeensaajien asumistukilain mukaista asumistukea saavan puolisosi kanssa. Jos saat leskeneläkettä, voit valita, nostatko eläkkeensaajien asumistukea vai opintotuen asumislisää.

Jos sinulla ei ole oikeutta opintotuen asumislisään, kuulut yleensä yleisen asumistuen piiriin. Et voi kuitenkaan saada yleistä asumistukea kesäajalta, jos opintosi jatkuvat syksyllä.

Kela - Kenelle asumislisää
 
Vastaus: YLEn mediamaksu

Taitaa kelan linjaus olla, että opintotuen asumislisä jää kokonaan saamatta jos ei ole kirjoilla opiskelupaikkakunnalla. Korjatkaa toki jos olen väärässä.

Onko tuollainen muutos tosiaan tullut jossain vaiheessa?

Silloin kun mä opiskelin niin olin koko opiskeluajan kirjoilla kotipaikkakunnalla eikä mulla ollut mitään ongelmia opintotuen asumislisän saamisen suhteen, vaan se tuli koko ajan täysimääräisenä.

EDIT: olin h-i-d-a-s. Kiitokset Kazille selvityksestä.
 
Vastaus: YLEn mediamaksu

niin mitenkäs se mainos lause menikään...

tv-maksu.jpg
 
Vastaus: YLEn mediamaksu

Koko Tv tarjonta maksukortin taakse, jos digiboxissa ei ole kortin lukiaa niin eiköhän siihen saa laitettua 30 boxi muutaman euron lisähintaan kun ensimmäistä kertaa käy maksamassa. Ja olihan niitä boxin asentajia digiaikaan siirtyessa.
Tällä tarkoitan nyt siis koko tv tarjontaa eli myös Mtv3:n ja nelosen (yms näiden sisarkanavat) tarjonnat jos ne kerran ylen verkossa on. Ne jotka ei maksa näkevät mustan ruudun.

Niin, tätä ideaa olen jostain muualtakin kuullut. Kyllä se mulle käy, mutta tiedä sitten kun vanhukset ym joutuu taas säätämään korttien ja boksien kanssa.. Se ei meinaan tunnu olemaan kovin helppoa edes kaikille nuoremmilekaan.. Ja tosiaan jos ei boksissa ole korttipaikkaa, niin sitten taas tulee uuden osto eteen.

Mutta joo, ehkä me ei oltaisi tässä tilanteessa, jos jengi maksaisi tv-lupamaksunsa. Osa ei syystä tai toisesta maksa - vaikka katsoo tv:tä, joten sitten joudutaan menemään tälläisiin "pakkomaksuihin". Jos katsot tv:tä, niin maksat siitä kuten kaikki muutkin. Jos et halua maksaa, niin älä katso.

Toinen puoli on tietysti, että "Yle on ahne" ja haluaa nyt sen rahan takaisin, jonka se "menetti" tuossa digi-hässäkässä (moni sanoi tv-lupansa irti ja kaikkea sellaista).
 
Ylös Bottom